abonnement Unibet Coolblue
pi_180578124
Hoi,

Situatie: we wonen al 5 jaar in een zelfstandig appartement (eigen voordeur). Dit maakt deel uit van een groter geheel met (ik geloof) 9 anderen (studenten). Ons huurcontract zegt het volgende:

De bruto huurprijs is als volgt samengesteld:

A) Huurprijs Kosten: 550 euro
B) Verbruiken:
1 Gas
2 Elektra
3 Water
4 Stadsverwarming
C) Gemeentelijke en Provinciale heffingen/belastingen Kosten 1, 2,3,4 en C samen: 180 euro
D*) Overige servicekosten 45 euro

Dus samen 775 euro. (Stadsverwarming hebben we hier overigens niet)

Dat hebben we 4 jaar lang betaald. De toenmalige huisbaas gaf nooit overzicht van ons gas/water/licht verbruikt, omdat dit niet van ons afzonderlijk wordt gemonitord, alleen van het pand als geheel. Ons eigen gas, water licht en elektraverbuik is dus niet te achterhalen. Geen probleem, wij kregen nooit een naheffing dus we vonden het best.

En toen kregen we vorig jaar een nieuwe huisbaas, waarbij het contract verder ongewijzigd bleef. Ik kreeg kort daarna van 2017 de afvalstoffenheffingen van de gemeente, dus heb em erop geattendeerd dat dit al door ons wordt betaald (punt C). Daar deed hij eerst moeilijk over, maar uiteindelijk toch betaald. Nu kregen we van 2018 ook weer de afvalstoffenheffing door de gemeente gepresenteerd. Ik heb deze 280 euro betaald en weer terugggevraagd, en nu begint de huisbaas weer moeilijk te doen. Blijkbaar vielen de stookkosten dit jaar tegen ondanks dat hij een nieuwe ketel had geinstalleerd, en daar was hij zichtbaar pissig over. Nu bracht hij het bij ons zo, dat wij waarschijnlijk qua verbruik toch bij moesten betalen, en dat hij daarom deze afvalstoffenheffing hiertegen weg wil strepen en dus niet aan ons wil betalen. Ook brandde bij ons een kachel onnodig veel. We hebben dit bij de vorige huisbaas meermaals aangegeven, daar is nooit wat mee gedaan, en laatst heeft de nieuwe huisbaas dit gerepareerd. Mooi natuurlijk, maar vanwege zijn hogere verbruikskosten verwijt hij ons nu plotseling dat we dit niet eerder aan hem hebben gemeld. In onze herinnering hebben we dat wel gedaan (mondeling) toen hij net aan kwam als nieuwe huisbaas. maar is daar toen niks mee gedaan. We kunnen dit niet terugvinden in mail- of appcontact, dus we kunnen niet expliciet aantonen dat we deze melding gedaan hebben.

Dit komt bij ons allemaal nogal dubieus over. Mijn vragen hier zijn als volgt:

• De huisbaas kan alleen het verbruik van het pand als geheel achterhalen en niet van ons afzonderlijk. Kan hij op basis hiervan (b.v. op basis van het aantal vierkante meters) ons dan überhaupt een naheffing voor verbruikskosten geven? En op basis waarvan precies gebeurt dit dan?
• Onder punt D, "overige servicekosten", staan dingen als "administratiekosten en andere verleende diensten (b.v. ontstoppen, witten, schilderen, e.d.)" Hiervan hebben we nooit een overzicht gekregen, maar in 5 jaar tijd dus wel 5*12*45=2700 euro betaald. Kunnen we hier nog een overzicht van vragen, verjaart zoiets, en mag dit überhaupt zo in het contract staan? Als hij hier geen duidelijk overzicht van kan geven, kunnen we dit dan (gedeeltelijk) terugkrijgen?
• Aannemende dat wij geen melding hebben gemaakt van die teveel brandende kachel (wat volgens ons wel zo is, maar ala), is dat niet de verantwoordelijkheid van de vorige huisbaas om dit soort gebreken te melden? Is dit ons aan te rekenen?
• We hebben toendertijd ook 350 euro contract/administratiekosten betaald (wordt vermeld in het contract). Is dit rechtsgeldig?

We hebben verder prima contact met onze nieuwe huisbaas, maar ik vind 280 euro extra betalen wel wat veel, en de manier waarop dit nu gebeurt vind ik niet echt kies. Zijn claim dat wij te weinig betalen heeft me er echter wel toegezet om dat contract nog eens goed door te nemen. De huisbaas voelt er volgens mij zelf ook weinig voor om de hele zaak expliciet na te gaan en uit te rekenen, en het voelt voor mij dat hij op deze manier makkelijk gecompenseerd wil worden voor extra verbruikskosten die hij (zegt hij) gemaakt heeft.

Iemand inzichten? :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 19-07-2018 11:59:22 ]
-
pi_180578221
Voor ¤800 kun je een mooi huis kopen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 19 juli 2018 @ 10:56:51 #3
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_180578321
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef halfway het volgende:
Voor ¤800 kun je een mooi huis kopen.
Wat heeft dit met de OP te maken?

En wat voor een huis heb je voor 800 euro? Daar heb je normaal nog geen bankstel voor.
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:07:05 #4
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_180578531
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat heeft dit met de OP te maken?

En wat voor een huis heb je voor 800 euro? Daar heb je normaal nog geen bankstel voor.
800 euro per maand is een huis van 2 ton. Kan je genoeg voor halen
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:11:28 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180578610
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:56 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat heeft dit met de OP te maken?
Niets, maar het is nu eenmaal leuk om te vertellen dat huurders geld weg gooien etc. Niet gehinderd door enige realiteitszin betreffende huizenprijzen etc
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:11:44 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180578613
quote:
8s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:07 schreef genakt het volgende:

[..]

800 euro per maand is een huis van 2 ton. Kan je genoeg voor halen
Waar dan? In Zuid Oost Groningen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_180578620
Toen ik nog huurde en alles netjes uitbesteed werd aan een net bedrijf, kreeg ik elk jaar netjes ee. Afrekening met daarop de door mij voorgeschote kosten en daarnaast de gemaakte kosten. Dat werd gewoon jaarlijks een mooie verekening en het verschil kreeg ik terug. (en anders werden de servicekosten opgrhoogd voor het volgende jaar)
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:13:07 #8
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_180578647
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waar dan? In Zuid Oost Groningen?
Blijkbaar door heel Nederland.

https://www.funda.nl/kaar(...)91,4.611551605157956
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_180578676
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:46 schreef Haushofer het volgende:
Hoi,

Situatie: we wonen al 5 jaar in een zelfstandig appartement (eigen voordeur). Dit maakt deel uit van een groter geheel met (ik geloof) 9 anderen (studenten). Ons huurcontract zegt het volgende:

De bruto huurprijs is als volgt samengesteld:

A) Huurprijs Kosten: 550 euro
B) Verbruiken:
1 Gas
2 Elektra
3 Water
4 Stadsverwarming
C) Gemeentelijke en Provinciale heffingen/belastingen Kosten 2,3,4 en C samen: 180 euro
D*) Overige servicekosten 45 euro

Dus samen 775 euro. (Stadsverwarming hebben we hier overigens niet)

Dat hebben we 4 jaar lang betaald. De toenmalige huisbaas gaf nooit overzicht van ons gas/water/licht verbruikt, omdat dit niet van ons afzonderlijk wordt gemonitord, alleen van het pand als geheel. Ons eigen gas, water licht en elektraverbuik is dus niet te achterhalen. Geen probleem, wij kregen nooit een naheffing dus we vonden het best.

En toen kregen we vorig jaar een nieuwe huisbaas, waarbij het contract verder ongewijzigd bleef. Ik kreeg kort daarna van 2017 de afvalstoffenheffingen van de gemeente, dus heb em erop geattendeerd dat dit al door ons wordt betaald (punt C). Daar deed hij eerst moeilijk over, maar uiteindelijk toch betaald. Nu kregen we van 2018 ook weer de afvalstoffenheffing door de gemeente gepresenteerd. Ik heb deze 280 euro betaald en weer terugggevraagd, en nu begint de huisbaas weer moeilijk te doen. Blijkbaar vielen de stookkosten dit jaar tegen ondanks dat hij een nieuwe ketel had geinstalleerd, en daar was hij zichtbaar pissig over. Nu bracht hij het bij ons zo, dat wij waarschijnlijk qua verbruik toch bij moesten betalen, en dat hij daarom deze afvalstoffenheffing hiertegen weg wil strepen en dus niet aan ons wil betalen. Ook brandde bij ons een kachel onnodig veel. We hebben dit bij de vorige huisbaas meermaals aangegeven, daar is nooit wat mee gedaan, en laatst heeft de nieuwe huisbaas dit gerepareerd. Mooi natuurlijk, maar vanwege zijn hogere verbruikskosten verwijt hij ons nu plotseling dat we dit niet eerder aan hem hebben gemeld. In onze herinnering hebben we dat wel gedaan (mondeling) toen hij net aan kwam als nieuwe huisbaas. maar is daar toen niks mee gedaan. We kunnen dit niet terugvinden in mail- of appcontact, dus we kunnen niet expliciet aantonen dat we deze melding gedaan hebben.

Dit komt bij ons allemaal nogal dubieus over. Mijn vragen hier zijn als volgt:

• De huisbaas kan alleen het verbruik van het pand als geheel achterhalen en niet van ons afzonderlijk. Kan hij op basis hiervan (b.v. op basis van het aantal vierkante meters) ons dan überhaupt een naheffing voor verbruikskosten geven? En op basis waarvan precies gebeurt dit dan?
• Onder punt D, "overige servicekosten", staan dingen als "administratiekosten en andere verleende diensten (b.v. ontstoppen, witten, schilderen, e.d.)" Hiervan hebben we nooit een overzicht gekregen, maar in 5 jaar tijd dus wel 5*12*45=2700 euro betaald. Kunnen we hier nog een overzicht van vragen, verjaart zoiets, en mag dit überhaupt zo in het contract staan? Als hij hier geen duidelijk overzicht van kan geven, kunnen we dit dan (gedeeltelijk) terugkrijgen?
• Aannemende dat wij geen melding hebben gemaakt van die teveel brandende kachel (wat volgens ons wel zo is, maar ala), is dat niet de verantwoordelijkheid van de vorige huisbaas om dit soort gebreken te melden? Is dit ons aan te rekenen?
• We hebben toendertijd ook 350 euro contract/administratiekosten betaald (wordt vermeld in het contract). Is dit rechtsgeldig?

We hebben verder prima contact met onze nieuwe huisbaas, maar ik vind 280 euro extra betalen wel wat veel, en de manier waarop dit nu gebeurt vind ik niet echt kies. Zijn claim dat wij te weinig betalen heeft me er echter wel toegezet om dat contract nog eens goed door te nemen. De huisbaas voelt er volgens mij zelf ook weinig voor om de hele zaak expliciet na te gaan en uit te rekenen, en het voelt voor mij dat hij op deze manier makkelijk gecompenseerd wil worden voor extra verbruikskosten die hij (zegt hij) gemaakt heeft.

Iemand inzichten? :)
Gas wordt wel apart berekend?
Hij heeft niet echt een poot om op te staan denk ik, maar ik zou als ik jou was ook niet meer zo'n rekening gewoon voorschieten...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_180578895
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 10:52 schreef halfway het volgende:
Voor ¤800 kun je een mooi huis kopen.
Prima,maar niet in dit topic graag, da's weer een ander verhaal.
-
pi_180578958
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:15 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Gas wordt wel apart berekend?
Hij heeft niet echt een poot om op te staan denk ik, maar ik zou als ik jou was ook niet meer zo'n rekening gewoon voorschieten...
Nee, we betalen 180 euro voor gas,water,licht (niet aanwezige) stadsverwarming en gemeentelijke heffingen/belastingen. Dat laatste is ongeveer 280 per jaar=23 euro per maand, dus effectief betalen we 180-23=157 euro voor gas, water en licht per maand. Ons appartement heeft enkel glas en is circa 60 m2, dus mij klinkt dit niet zo gek in de oren.

Omdat we nooit naheffingen kregen van de vorige huurbaas heb ik hier ook nooit echt bij stilgestaan, en de afvalstoffenheffingenrekening ging ook linea reacta naar hem. Nu dus niet meer, en het is in mijn ervaring nogal een gedoe om dat op iemand anders z'n naam te zetten, dus heb ik het voorgeschoten.
-
pi_180579013
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:12 schreef wcborstel het volgende:
Toen ik nog huurde en alles netjes uitbesteed werd aan een net bedrijf, kreeg ik elk jaar netjes ee. Afrekening met daarop de door mij voorgeschote kosten en daarnaast de gemaakte kosten. Dat werd gewoon jaarlijks een mooie verekening en het verschil kreeg ik terug. (en anders werden de servicekosten opgrhoogd voor het volgende jaar)
Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
-
pi_180579139
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Bij mijn studentenclomplex werd dat wel gedaan ja. Meerdere huizen met meerdere studenten op 1 hoop. Dus als 1 persoon veel meer gebruikte was hij goedkoop uit
pi_180579214
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:
Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Hoe staat het in het huurcontract qua (verdeling van de) energiekosten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:45:38 #15
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_180579233
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:40 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Bij mijn studentenclomplex werd dat wel gedaan ja. Meerdere huizen met meerdere studenten op 1 hoop. Dus als 1 persoon veel meer gebruikte was hij goedkoop uit
Mooie tijden waren dat,

Midden in de winter raampje open voor de frisse lucht maar wel de verwarming op 23 _O_
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:47:38 #16
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_180579269
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Het klinkt een beetje apart dat je wel een eigen voordeur hebt maar geen eigen meter. Maar ik ken de situatie niet dus het zal zo zijn.

Ik denk dat je nooit precies belast wordt voor je GLW gebaseerd op vierkante meters. Je buurman is misschien een koukleum en heeft de kachel continu op 24 graden staan en jij op bv 20. (Of andersom natuurlijk). Maar ik zou ook niet weten hoe je het dan wel moet meten zonder aparte meters te installeren. ¤157 per maand klinkt niet gek in ieder geval voor 60 vierkante meter.

Ik vind het niet zo raar dat je afvalstoffenheffing moet betalen. Het is tenslotte je eigen afval waar je voor betaald.
pi_180579295
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:47 schreef Snakey het volgende:
Het klinkt een beetje apart dat je wel een eigen voordeur hebt maar geen eigen meter. Maar ik ken de situatie niet dus het zal zo zijn.
Hele appartementencomplexen die zo in elkaar zaten vroeger en misschien nu nog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180579405
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe staat het in het huurcontract qua (verdeling van de) energiekosten?
Zie de OP: alleen een totaalbedrag voor gas water licht en gemeentelijke heffingen/belastingen. Geen verdere specificatie dus.
-
pi_180579440
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie de OP: alleen een totaalbedrag voor gas water licht en gemeentelijke heffingen/belastingen. Geen verdere specificatie dus.
in de op staat het gas er los van! Dus of je hebt het verkeerd overgenomen of je kan genaaid worden via t gas.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_180579463
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:47 schreef Snakey het volgende:

[..]

Het klinkt een beetje apart dat je wel een eigen voordeur hebt maar geen eigen meter. Maar ik ken de situatie niet dus het zal zo zijn.

Ik denk dat je nooit precies belast wordt voor je GLW gebaseerd op vierkante meters. Je buurman is misschien een koukleum en heeft de kachel continu op 24 graden staan en jij op bv 20. (Of andersom natuurlijk). Maar ik zou ook niet weten hoe je het dan wel moet meten zonder aparte meters te installeren. ¤157 per maand klinkt niet gek in ieder geval voor 60 vierkante meter.

Ik vind het niet zo raar dat je afvalstoffenheffing moet betalen. Het is tenslotte je eigen afval waar je voor betaald.
We wonen in een pand dat vreemd is opgedeeld. Zo delen we ook een stroomgroep in onze meterkast met de buurman.

Die afvalstoffenheffing: dat is dus 4 jaar door de vorige huisbaas betaald omdat dit zo in het contract staat en is afgesproken.
-
pi_180579508
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:57 schreef tombolafan het volgende:

[..]

in de op staat het gas er los van! Dus of je hebt het verkeerd overgenomen of je kan genaaid worden via t gas.
Sorry, aangepast, gas hoort ook bij die 180 euro.

Bedenk me nu dat er ook nog andere gemeentelijke belastingen en heffingen zijn natuurlijk behalve afvalstoffenheffing.
-
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:17:13 #22
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_180579756
157 euro gwl/maand vind ik bizar veel, zelfs met enkel glas. Wat voor 'kachel' staat er dan? Als het een cv-ketel is, kan deze niet 'zomaar' branden he. Dan is er toch ergens warmtevraag. Die energie moet ergens heen en kan in een moderne cv-ketel alleen de cv-leidingen in of gebruikt worden om tapwater te verwarmen.
pi_180579801
Heb je een overzicht van het gebruik van G/W/L over de afgelopen jaren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180579822
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:20 schreef blomke het volgende:
Heb je een overzicht van het gebruik van G/W/L over de afgelopen jaren?
Nee, nooit gehad. Heb dus geen goed beeld van de eigenlijke gebruikskosten.
-
pi_180579835
Kun je je huisbaas geen nota's laten overleggen van het verbruik en een specificatie van de kosten die hij in rekening brengt? Want dit kan ook zomaar nattevingerwerk zijn en puur voor zijn portemonnee zijn. Dat dat voor de huurprijs geldt, soit, maar voor de overige kosten lijkt me dat niet heel fair.
pi_180579841
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:17 schreef Hi_flyer het volgende:
157 euro gwl/maand vind ik bizar veel, zelfs met enkel glas. Wat voor 'kachel' staat er dan? Als het een cv-ketel is, kan deze niet 'zomaar' branden he. Dan is er toch ergens warmtevraag. Die energie moet ergens heen en kan in een moderne cv-ketel alleen de cv-leidingen in of gebruikt worden om tapwater te verwarmen.
Wat zou een typisch GWL-bedrag zijn voor een appartement van ca 60 m2, enkel glas en verder geen gekke hobbies of verbruiken? Ik dacht zelf tussen 120 en 150 euro...

Gewone kachels, maar eentje brandde een tijdje constant. Daar hebben we bij de vorige huisbaas meerdere keren melding van gemaakt, en volgens ons dus bij de nieuwe ook.
-
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:24:42 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180579852
In het huurcontract is toch vastgelegd wat jullie aan g/w/l moeten betalen? Hij kan toch niet uit eigen beweging dit bedrag gaan verhogen? Hij heeft het huis overgenomen incl. huurders en contracten. Dat het tegenvalt lijkt me zijn eigen probleem.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:26:49 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180579888
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:20 schreef blomke het volgende:
Heb je een overzicht van het gebruik van G/W/L over de afgelopen jaren?
Dat hoeft TS helemaal niet te weten; hij betaalt er een vast bedrag voor.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:26:54 #29
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_180579889
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat zou een typisch GWL-bedrag zijn voor een appartement van ca 60 m2, enkel glas en verder geen gekke hobbies of verbruiken? Ik dacht zelf tussen 120 en 150 euro...
Met 100 euro per maand moet je echt een heel eind kunnen komen. Begrijp ik dat er 1 ketel is voor 9 appartementen? Laat de huisbaas maar eens met een afrekening op de proppen komen (of monitor het zelf een tijdje als de meter toegankelijk is).

Ter vergelijk: ik betaal maandelijks voor mijn (flinke) rijtjeswoning 74 euro voor gas/elektra.
pi_180579898
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:
Dat hoeft TS helemaal niet te weten; hij betaalt er een vast bedrag voor.
En hoogst waarchijnlijk veel te veel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:29:04 #31
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180579924
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:27 schreef blomke het volgende:

[..]

En hoogst waarchijnlijk veel te veel.
Eens. En dus zeker niet te weinig zoals die huisbaas door laat schemeren.
pi_180579953
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:26 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Met 100 euro per maand moet je echt een heel eind kunnen komen. Begrijp ik dat er 1 ketel is voor 9 appartementen? Laat de huisbaas maar eens met een afrekening op de proppen komen (of monitor het zelf een tijdje als de meter toegankelijk is).

Ter vergelijk: ik betaal maandelijks voor mijn (flinke) rijtjeswoning 74 euro voor gas/elektra.
Idd, 1 ketel voor ik denk 2 appartementen en wat studentenkamers. Dank voor je indicatie!
-
pi_180579963
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:26 schreef Hi_flyer het volgende:
Ter vergelijk: ik betaal maandelijks voor mijn (flinke) rijtjeswoning 74 euro voor gas/elektra.
Hier ¤97 voor een vrijstaand huis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180579990
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, nooit gehad. Heb dus geen goed beeld van de eigenlijke gebruikskosten.
Laat de huisbaas daar dan eerst eens mee op de proppen komen. Ik vind de 157 voor gwl ook al erg veel.

Het voordeel alleen dat het geplitst wordt over meerdere wooneenheden is dat er maar eenmalig aansluitkosten betaald hoeven te worden.

In de de flat waar ik woon hebben we geen watermeter dus wordt het totaal verbruik per appartement berekend, dan zitten sommige mensen te klagen dat de verdeling niet eerlijk is, maar alleen al een individuele meter zou per appartement meer kosten als we nu per appartement voor het waterverbruik betalen. :')
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:36:50 #35
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180580075
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laat de huisbaas daar dan eerst eens mee op de proppen komen. Ik vind de 157 voor gwl ook al erg veel.

Er is toch een huurcontract met een vaststaand bedrag er in? Waarom moet TS zich bezighouden met het probleem (zó het er al is) van de huisbaas...?
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:37:59 #36
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_180580099
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er is toch een huurcontract met een vaststaand bedrag er in? Waarom moet TS zich bezighouden met het probleem (zó het er al is) van de huisbaas...?
Moet je als huurder niet jaarlijks een overzicht krijgen van deze kosten?
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:39:32 #37
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180580126
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:37 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Moet je als huurder niet jaarlijks een overzicht krijgen van deze kosten?
Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:42:14 #38
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_180580171
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord.
quote:
Huurprijs inclusief GWL

Bij het huren van een woning is GWL vaak al inbegrepen in de huurprijs. Het kan echter ook voorkomen dat de huurprijs exclusief GLW is. Dat betekent dat de huurder naast de huurprijs ook de lasten voor GWL moet betalen. Het is daarom verstandig om je goed te laten informeren bij de verhuurder over de kosten van GWL. Een verhuurder kan de kosten voor GWL bijvoorbeeld in rekening brengen onder de noemer servicekosten. De afspraken die de huurder met de verhuurder maakt over de kosten voor GWL, dienen te worden vastgelegd in het huurcontract. Zo is de verhuurder wettelijk verplicht om de huur te splitsen in 'kale huur' en de bijdrage aan 'servicekosten'. Indien de huur exclusief GWL is, betaal je meestal direct de kosten hiervoor aan het energiebedrijf. Belangrijk is dat de kosten die de verhuurder in rekening brengt voor GWL redelijk zijn en dat de kosten ook echt gemaakt zijn. De verhuurder mag niet meer kosten in rekening brengen dat hij/zij zelf heeft gemaakt. De verhuurder dient dan ook jaarlijks een overzicht te overhandigen waarin de gemaakte servicekosten vermeld zijn.
En

quote:
De verhuurder dient de hoogte van de kosten voor GWL te baseren op de jaarlijks gemaakte kosten. Hij dient ook een overzicht hiervan te geven aan de huurder zodat er niet gesjoemeld kan worden met de hoogte van de kosten.
www.huurwoningen.nl
pi_180580199
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord.
https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/kamers/kosten-naast-huur

De verhuurder is wettelijk verplicht jaarlijks een overzicht te geven van de servicekosten. Die afrekening moet alle posten apart vermelden. ^O^
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:46:08 #40
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180580271
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:42 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

[..]

En

[..]

www.huurwoningen.nl
En stel dat de kosten dan méér zijn als verrekend? Wat dan?
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:46:24 #41
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180580279
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/kamers/kosten-naast-huur

De verhuurder is wettelijk verplicht jaarlijks een overzicht te geven van de servicekosten. Die afrekening moet alle posten apart vermelden. ^O^
Ja ik zie het.
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:47:05 #42
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_180580296
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En stel dat de kosten dan méér zijn als verrekend? Wat dan?
Moet er terugbetaald worden...
pi_180580317
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En stel dat de kosten dan méér zijn als verrekend? Wat dan?
Dan moet je bijbetalen. :P
-
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:49:03 #44
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180580341
[..]

Moet er terugbetaald worden...
[/quote]
Dat is mijn punt juist, waarom heeft dat huurcontract dan zin?
pi_180580382
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier ¤97 voor een vrijstaand huis.
Dank!

Mijn 157 euro is te hoog ingeschat, van die 180 euro gaat er meer af dan alleen 23 euro afvalstoffenheffing. Daar zit wrs ook nog rioolheffing e.d. bij, maar dat wordt niet in het contract gespecificeerd.
-
pi_180580394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Moet er terugbetaald worden...
Dat is mijn punt juist, waarom heeft dat huurcontract dan zin?
[/quote]

Het wordt in de regel als voorschot opgevat volgens mij.

-edit: zie ook dit fijne verhaal:

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=127965

Een naheffing over 4 jaar van 3600 euro.

Dat speelt ook een beetje in m'n achterhoofd: wat als we nou wel te weinig hebben betaald? Dan kan dat nog wel es een nare verrassing worden, hoewel ik qua inschattingen hier het idee heb dat dat niet zo'n vaart zal lopen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Haushofer op 19-07-2018 12:56:53 ]
-
pi_180580422
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er is toch een huurcontract met een vaststaand bedrag er in? Waarom moet TS zich bezighouden met het probleem (zó het er al is) van de huisbaas...?

[..]

Dat is mijn punt juist, waarom heeft dat huurcontract dan zin?
In een huurcontract kan de verhuurder ook zetten dat hij je er met een maand opzegtermijn uit kan donderen, dat is ook niet rechtsgeldig.

Sommige verhuurders worden daarom ook wel huisjesmelkers genoemd omdat deze de wettelijk regels niet zo nauw nemen. Dat levert die huisjesmelkers dan vaak weer flink wat extra inkomsten op als de huurders niet achter hun rechten aan gaan.
pi_180580427
Dank voor alle reacties tot nu toe. Ben ff weg, check in de namiddag of avond voor verdere reacties. iets met mooi weer enzo :P
-
  donderdag 19 juli 2018 @ 12:55:20 #49
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180580480
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In een huurcontract kan de verhuurder ook zetten dat hij je er met een maand opzegtermijn uit kan donderen, dat is ook niet rechtsgeldig.

Sommige verhuurders worden daarom ook wel huisjesmelkers genoemd omdat deze de wettelijk regels niet zo nauw nemen. Dat levert die huisjesmelkers dan vaak weer flink wat extra inkomsten op als de huurders niet achter hun rechten aan gaan.
Dus dan zou er in het huurcontract bij wijze van spreken een bedrag van 40 euro staan voor G/W/L, waarbij de huurder continu fiks moet bijbetalen omdat het niet reëel is. Heel theoretisch dan hé. Vreemd, maar ik neem het van je aan.
pi_180580568
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:55 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dus dan zou er in het huurcontract bij wijze van spreken een bedrag van 40 euro staan voor G/W/L, waarbij de huurder continu fiks moet bijbetalen omdat het niet reëel is. Heel theoretisch dan hé. Vreemd, maar ik neem het van je aan.
Dan zou je als huurder zelf kunnen verzoeken om de servicekosten hoger te zetten. Dat is imo hetzelfde als jezelf gwl moet betalen daar betaal je ook steeds een voorschot en als je het eerste jaar in een huis woont waar daarvoor een heel zuinig persoon woonde kan het zomaar zijn dat het voorschot bedrag veel te laag was ingeschat.
  donderdag 19 juli 2018 @ 14:00:45 #51
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_180582026
quote:
8s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:07 schreef genakt het volgende:

[..]

800 euro per maand is een huis van 2 ton. Kan je genoeg voor halen
Een huis van 2 ton kost 2 ton.

Niemand heeft het gehad over geld lenen.

De ene huurt een woning de ander huurt geld.
pi_180582398
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waar dan? In Zuid Oost Groningen?
Ook wel in de Randstad. Ligt eraan hoeveel eigen geld je inbrengt. Vrienden van ons hebben een huis van 180k en betalen 300 per maand.
pi_180582529
De discussie "kopen versus huren" is hier offtopic :)
-
  donderdag 19 juli 2018 @ 14:25:22 #54
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_180582607
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:00 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Een huis van 2 ton kost 2 ton.

Niemand heeft het gehad over geld lenen.

De ene huurt een woning de ander huurt geld.
Jelly :')
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_180582813
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:50 schreef Haushofer het volgende:
Mijn 157 euro is te hoog ingeschat, van die 180 euro gaat er meer af dan alleen 23 euro afvalstoffenheffing. Daar zit wrs ook nog rioolheffing e.d. bij, maar dat wordt niet in het contract gespecificeerd.
Je zou ook kunnen uitzoeken of rioolheffing en waterschapslasten, wel voor de huurder dan wel de eigenaar zijn. Daar is het laatste woord ook niet over gezegd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180584192
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen uitzoeken of rioolheffing en waterschapslasten, wel voor de huurder dan wel de eigenaar zijn. Daar is het laatste woord ook niet over gezegd.
Volgens de online lokale lastenmeter van mijn gemeente betaal ik als huurder alleen afvalstoffenheffing, dus geen rioolheffing (waterverbruik moet daarvoor 5 keer een gemiddeld 2 persoon huishouden zijn) of waterschaps belasting. Dat lijkt me wat apart, maar ala, zal er nog achteraan bellen. Die afvalstoffenheffing is afgerond 270 euro (tientje vergist), per maand is dat 22,50. Afgetrokken van die 180euro zou dat 157,50 GWL zijn.

-edit gebeld, en die waterschapsbelasting valt dan weer niet onder de gemeentelijke heffingen en belastingen. Dit gaat om zo'n 260 euro per jaar en heb ik eigenlijk nooit hoeven betalen. Waarschijnlijk wordt dit pand daar niet voor aangeslagen omdat de hele zaak toch als kamerverhuur is opgegeven. Ook geen zin om slapende honden wakker te maken :P

[ Bericht 9% gewijzigd door Haushofer op 19-07-2018 16:04:09 ]
-
pi_180587976
Je hebt het over de afvalstoffenheffing, moet die niet ook nog naar ratio verdeeld worden over het aantal wooneenheden?
pi_180588116
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 17:17 schreef Basp1 het volgende:
Je hebt het over de afvalstoffenheffing, moet die niet ook nog naar ratio verdeeld worden over het aantal wooneenheden?
Je wordt als zelfstandig appartement aangeslagen per persoon. Hier is dat 270 euro per jaar voor 2 personen.
-
pi_180590261
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:23 schreef Xa1pt het volgende:
Kun je je huisbaas geen nota's laten overleggen van het verbruik en een specificatie van de kosten die hij in rekening brengt? Want dit kan ook zomaar nattevingerwerk zijn en puur voor zijn portemonnee zijn. Dat dat voor de huurprijs geldt, soit, maar voor de overige kosten lijkt me dat niet heel fair.
Mag zelfs niet eens, van meneer de wetgever.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180590288
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat hoeft TS helemaal niet te weten; hij betaalt er een vast bedrag voor.
Nee, hij betaalt een voorschot.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 19 juli 2018 @ 18:24:56 #61
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_180590317
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 18:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Nee, hij betaalt een voorschot.
Dus zelfs als de term ‘voorschot’ niet genoemd wordt, geldt het wel als zodanig...?
pi_180590320
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen uitzoeken of rioolheffing en waterschapslasten, wel voor de huurder dan wel de eigenaar zijn. Daar is het laatste woord ook niet over gezegd.
En of je als studentenhuis in aanmerking komt voor kwijtschelding van bepaalde gemeentelijke belastingen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180590373
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dus zelfs als de term ‘voorschot’ niet genoemd wordt, geldt het wel als zodanig...?
Jup. Omdat de verhuurder wettelijk verplicht is om jaarlijks een afrekening van de servicekosten plaats te laten vinden. Inclusief specificatie van die kosten.

Is ooit gedaan zodat die lui niet meer de totale huurprijs kunnen verhogen door te gaan klooien met de servicekosten.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 19 juli 2018 @ 19:02:55 #64
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_180591004
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat zou een typisch GWL-bedrag zijn voor een appartement van ca 60 m2, enkel glas en verder geen gekke hobbies of verbruiken? Ik dacht zelf tussen 120 en 150 euro...

Gewone kachels, maar eentje brandde een tijdje constant. Daar hebben we bij de vorige huisbaas meerdere keren melding van gemaakt, en volgens ons dus bij de nieuwe ook.
Ik betaal 70 euro voor gas/licht voor een slecht geïsoleerde flat van 59m3.

Het bedrag van de gemeentelijke heffingen die je nu zelf rechtstreeks betaald heb kun je toch in mindering brengen op de 180 die je betaalt?
All she wants and needs is just a little taste..
pi_180591995
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dus zelfs als de term ‘voorschot’ niet genoemd wordt, geldt het wel als zodanig...?
Ik moet op mijn eerdere posts (en mijn antwoorden op jouw posts) gedeeltelijk terug komen. Mijn excuses.

All-in huurcontracten bestaan nog wel (waarbij inderdaad zoals jij al zegt geen splitsing is tussen kale huur en servicekosten, en dus ook geen sprake van een voorschot/afrekening voor die laatste). Nieuwe all-in huurcontracten mogen niet meer. En je kan de huurcommissie verzoeken om je bestaande all-in contract te laten splitsen (wanneer je daar zelf met de verhuurder niet uit komt).

https://www.huurcommissie(...)litsen-all-in-prijs/

Neemt niet weg dat er in TS' geval sprake is van een gesplitst huurcontract en het hele gedoe van servicekosten dus een verrekening betreft.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180593445
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/kamers/kosten-naast-huur

De verhuurder is wettelijk verplicht jaarlijks een overzicht te geven van de servicekosten. Die afrekening moet alle posten apart vermelden. ^O^
dit is helemaal waar, er wordt nogal eens mee gerotzooid.
je hebt ook mensen met allin prijs(huur/gwl) hiervan mag je ook niet zomaar de huur van verhogen,je weet immers niet wat de kale huur is(mits niet vermeld)
pi_180593468
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:15 schreef Krollie het volgende:

[..]

Ook wel in de Randstad. Ligt eraan hoeveel eigen geld je inbrengt. Vrienden van ons hebben een huis van 180k en betalen 300 per maand.
straks gaat de interest naar 10% dan is het huillie doen
pi_180597269
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 20:45 schreef ophaling10 het volgende:

[..]

straks gaat de interest naar 10% dan is het huillie doen
De wat? Ze hebben het in ieder geval voor 30 jaar vastgezet volgens mij.
pi_180601794
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 14:21 schreef Haushofer het volgende:
De discussie "kopen versus huren" is hier offtopic :)
-
pi_180601816
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 19:02 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Ik betaal 70 euro voor gas/licht voor een slecht geïsoleerde flat van 59m3.

Het bedrag van de gemeentelijke heffingen die je nu zelf rechtstreeks betaald heb kun je toch in mindering brengen op de 180 die je betaalt?
Ok,thnx! Ja,dat kan, maar dat is niet wat de huisbaas wil :P Ik denk toch dat ik en es een expliciet overzicht laat maken.

Nog een vraag: kan een huisbaas het eigenaarsgedeelte (aansluiting) van de rioolheffing doorrekenen aan een huurder? We hoeven nml geen gebruikersgedeelte te betalen
-
pi_180602148
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:30 schreef Haushofer het volgende:
Nog een vraag: kan een huisbaas het eigenaarsgedeelte (aansluiting) van de rioolheffing doorrekenen aan een huurder? We hoeven nml geen gebruikersgedeelte te betalen
Die zaken zouden kunnenverschillen; vroeger woonde ik in een gemeente waar je (als eigenaar) rioolaansluit- en (als bewoner) -afvoerretributie betaalde. Nu waar ik nu woon, heet dat sinds 2008 rioolheffing. Te betalen door de bewoner.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180602298
quote:
7s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:23 schreef Xa1pt het volgende:
Kun je je huisbaas geen nota's laten overleggen van het verbruik en een specificatie van de kosten die hij in rekening brengt? Want dit kan ook zomaar nattevingerwerk zijn en puur voor zijn portemonnee zijn. Dat dat voor de huurprijs geldt, soit, maar voor de overige kosten lijkt me dat niet heel fair.
Dit kan, en dit kan je tot 5 jaar terug opvragen. De huisbaas is wettelijk verplicht om aan de huurder de originele nota's te tonen wanneer de huurder daar om vraagt en tevens dient de huisbaas inzicht te geven in de verdeelsleutel.

Één van de voorwaarden waar een verhuurder aan moet voldoen wanneer hij geldt in rekening brengt voor servicekosten, energie en water is dat de verhuurder jaarlijks voor 1 juli een afrekening van de kosten van het voorgaande jaar aan de huurders verstrekt. Wanneer de verhuurder geen of niet tijdig een correcte afrekening stuurt of wanneer de verhuurder op verzoek van de huurder geen inzicht geeft in de originele nota's en verdeelsleutel zijn de bedragen die de verhuurder voor servicekosten, energie etc in rekening brengt onverschuldigde bedragen. Wanneer na enig aandringen de verhuurder alsnog niet met de juiste stukken over de brug komt, hoef je dus geen voorschotten meer te betalen.

Maar wees bij niet betalen wel voorzichtig: de verhuurder mag tot 5 jaar na dato wel alsnog de correcte rekening op orde maken en bij jou in rekening brengen, waarna je achteraf alsnog voor je gebruikte energie etc moet betalen. Wanneer je besluit om de betaling van de maandelijkse bedragen op te schorten moet je dus wel zorgen dat je achteraf in één keer alles kan betalen.
pi_180602344
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 12:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er is toch een huurcontract met een vaststaand bedrag er in? Waarom moet TS zich bezighouden met het probleem (zó het er al is) van de huisbaas...?
De verhuurder is verplicht jaarlijks inzicht te geven in de gemaakte kosten, verdeelsleutel en wanneer de huurders teveel betaald hebben is de verhuurder verplicht om de teveel betaalde bedragen terug te betalen. Te weinig betaalde bedragen mag de verhuurder alsnog in rekening brengen bij de huurder.
pi_180602385
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok,thnx! Ja,dat kan, maar dat is niet wat de huisbaas wil :P Ik denk toch dat ik en es een expliciet overzicht laat maken.

Nog een vraag: kan een huisbaas het eigenaarsgedeelte (aansluiting) van de rioolheffing doorrekenen aan een huurder? We hoeven nml geen gebruikersgedeelte te betalen
Een eigenaren heffing is volledig voor rekening van de eigenaar en mag niet in rekening gebracht worden bij de huurders. Uiteraard. Het is niet voor niets een eigenaren heffing.
pi_180604519
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Die zaken zouden kunnenverschillen; vroeger woonde ik in een gemeente waar je (als eigenaar) rioolaansluit- en (als bewoner) -afvoerretributie betaalde. Nu waar ik nu woon, heet dat sinds 2008 rioolheffing. Te betalen door de bewoner.
Volgens zowel de GBLT van de gemeente als de online "lokale lastenmeter online" van mijn gemeente betaal je tot een verbruik van 500 kuub (dat is 5 keer een gemiddeld verbruik van een 2-persoons huishouding) alleen eigenaarskosten voor rioolheffing (dit is voor de aansluiting op het riool) en kan dit niet in rekening worden gebracht bij de huurder. Maar dat zal per gemeente verschillen, misschien.
-
pi_180604550
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 09:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een eigenaren heffing is volledig voor rekening van de eigenaar en mag niet in rekening gebracht worden bij de huurders. Uiteraard. Het is niet voor niets een eigenaren heffing.
Ok, bedankt!

Ik heb m'n totale woonoppervlak es nagemeten, en kom op zo'n 51 m2 uit. Dat is minder dan ik had gedacht, eigenlijk (maar bevestigt wel ons gevoel dat het hok te klein wordt; nog een reden om te verhuizen :P ).
-
pi_180604781
Toch nog even over die meter: we hebben dus een eigen voordeur, maar geen eigen meter om het verbruik te meten; dat wordt alleen voor het pand als geheel gedaan. Is het dan juridisch toegestaan voor de verhuurder om een gemiddelde op basis van de vierkante meters aan ons voor te schotelen? Zijn hier regels voor? Het is een wat uitzonderlijke situatie, en ik kan hier zo gauw niet echt iets over vinden.

Zoals ik zei: als de bovenbuurman een wietplantage houdt, voel ik er weinig voor om daar voor te betalen :P (die van mij is niet zo groot :7 ) Wat zijn de juridische voorwaarden voor zo'n geval? Iemand een idee?

Nog bedankt aan iedereen voor het meedenken, trouwens! :)
-
pi_180605313
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Zoals ik zei: als de bovenbuurman een wietplantage houdt, voel ik er weinig voor om daar voor te betalen :P (die van mij is niet zo groot :7 ) Wat zijn de juridische voorwaarden voor zo'n geval? Iemand een idee?

Nog steeds ben ik benieuwd naar de verbruikswaarden, G/L/W
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180605697
Volgens mij zijn er geen wettelijke regels om dit te verdelen. Gas zou je logischerwijs voor de verwarming naar oppervlakte ratio verdelen, voor warm water weer per persoon. Net zoals elektriciteit per persoon lijkt me. Of de verhuurder moet overal metertjes gaan plaatsen.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 13:38:52 #81
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_180606772
De verdeling van zo een gemeenschappelijke meter (en het verbruik dus) dat is open voor onderhandeling. Echter de verhuurder mag er dus niet op verdienen. Meestal is woonopervlak doorslaggevend, maar het hoeft niet. Wat fair is kan je eeuwig over discussieren, maar denk wel goed na. Want waar je nu mee accoord gaat, dat blijft ws ook staan, ook als je ander buren krijgt. En die hun samenstelling en verbruik kan anders zijn. Dus een verdeling op basis van bewoners is dus vaak niet handig. Woonoppervlak of gewoon ieder een deel (als het opervlak niet veel verschilt)

Beste wat je kan doen is dat 1 iemand van de bewoners zich als onderhandelaar gaat opstellen. Eerst met al de bewoners praten en samen beslissen wat je fair zou vinden, en dan die persoon namens iedereen de zaak met de huisbaas aangaan. Want anders heb je nog een kans dat er gesjoemeld wordt. Als je nu als groep bewoners samen optrekt, dan sta je gewoon sterker, en is het maar 1 keer uitzoekwerk. Hoever je dan terug wil gaan is een kwestie van onderhandelen.

Tip 1: Welke huisbaas doet zijn huurders wat kado? Ik ken ze niet. Dus er zal echt niet veel te weinig in rekening zijn gebracht. Dus, ik zou wel terug gaan in de tijd.
Tip 2: De huisbaas mag er dus niet op verdienen. Alles moet gespecificeerd zijn, met rekening etc, hij mag geen fee rekenen voor zijn tijd om alles op ee rijtje te zetten.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_180608725
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Punt is: we hebben dan wel een eigen voordeur, maar ons verbruik wordt gemeten met dat van alle andere mensen in het pand, dus we kunnen niet eenduidig zien wat wij verbruiken. Als buurman boven een wietplantage heeft, heb ik geen zin om daar voor te betalen :P

Vandaar ook mijn vraag: kan de huurbaas überhaupt het totale verbruik middelen en ons op basis van vierkante meters een een verbruik voorschotelen?
Vraag hem om een meetsysteem in te voeren,dat hebben ze ook bij ons gedaan omdat we altijd vonden dat we teveel betaalden,die zeurders zijn nu de mond gesnoerd.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_180608789
Als je alsnog overzichten opvraagt van eerdere jaren denk ik dat je zelfs veel geld terug kan krijgen. 157 voor 60 m2 is absurd veel. Wij betalen sinds dit jaar rond de 80 voor 65 m2 met twee personen. Vorig jaar nog minder ivm forse verhoging tarieven dit jaar.
pi_180635516
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Nog steeds ben ik benieuwd naar de verbruikswaarden, G/L/W
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 15:18 schreef Baretta00 het volgende:
Als je alsnog overzichten opvraagt van eerdere jaren denk ik dat je zelfs veel geld terug kan krijgen. 157 voor 60 m2 is absurd veel. Wij betalen sinds dit jaar rond de 80 voor 65 m2 met twee personen. Vorig jaar nog minder ivm forse verhoging tarieven dit jaar.
Ja, ik denk dat we in elk geval van dit jaar een specificatie opvragen, en als dat meevalt dan willen we die van de 4 jaar daarvoor ook graag inzien.

Nog een vraag over servicekosten: als de huisbaas hier zelf een plafond komt witten, hoe mag hij dit dan doorrekenen onder de servicekosten? Mag hij zichzelf een uurtarief aanmeten en dit vervolgens onder de servicekosten schuiven?
-
pi_180635520
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 15:16 schreef geevee het volgende:

[..]

Vraag hem om een meetsysteem in te voeren,dat hebben ze ook bij ons gedaan omdat we altijd vonden dat we teveel betaalden,die zeurders zijn nu de mond gesnoerd.
We zijn niet van plan om hier nog een jaar te wonen, dus dit soort maatregelenen zijn waarschijnlijk voor ons niet echt nodig. :)
-
pi_180635531
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 13:38 schreef HMS het volgende:
Tip 1: Welke huisbaas doet zijn huurders wat kado? Ik ken ze niet. Dus er zal echt niet veel te weinig in rekening zijn gebracht. Dus, ik zou wel terug gaan in de tijd.
Nou, we hebben in 5 jaar tijd in elk geval nooit huurverhoging gehad, en de nieuwe huisbaas (sinds vorig jaar augustus) hebben we hier ook nog niet over gehoord :P
-
pi_180640034
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 19:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, we hebben in 5 jaar tijd in elk geval nooit huurverhoging gehad, en de nieuwe huisbaas (sinds vorig jaar augustus) hebben we hier ook nog niet over gehoord :P
Dat bewijst dus dat er genoeg wordt opgestreken.
pi_184216300
Een update voor als iemand iets soortgelijks meemaakt en via google dit topic vindt:

Uiteindelijk gaf de specificatie aan dat we zo'n 130 euro aan gas, water en licht verbruikten. Nog steeds fors, maar geen 180 euro in elk geval. Daarbij betaalden we 45 euro aan "overige servicekosten" die niet gespecificeerd konden worden. Ik heb uiteindelijk met de huisbaas afgesproken dat hij over zijn periode als huisbaas zo'n 1300 euro aan ons terugbetaalt minus wat zaken die hij had voorgeschoten. Was er ook wel klaar mee en wij gaan volgende maand over naar een huis dat we gekocht hebben.

Dus, dat :P
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')