abonnement Unibet Coolblue
pi_180564686
Vandaag hebben mijn vriendin en ik een deal gesloten voor een koophuis. Mooi prijsje, kunnen we samen makkelijk betalen. Alleen: waar zij een contract heeft, ben ik zzp'er. Sinds anderhalf jaar afgestudeerd, en sindsdien werkzaam in de journalistiek. Stabiel inkomen van ongeveer 3.000 euro netto per maand (waar weinig vanaf gaat ivm belastingvoordelen voor starters). En ook veel zekerheid - voor zover je daar als zzp'er van kunt spreken - bij mijn belangrijkste opdrachtgever.

Net bij de Hypotheker geweest, en die zei dat het in principe mogelijk moest zijn een hypotheek te krijgen. Dat zou dan via een regeling van de NHG gaan voor zzp'ers in de opstartfase. Voor het zover is, moet mijn onderneming echter eerst gecheckt worden door een accountantskantoor.

En daar zit ik nu een beetje over in de stress. Want ik lees bijvoorbeeld bij de NHG dat je in de drie jaar waar ze naar kijken, maximaal één jaar geen inkomen mag hebben gehad. Ik had anderhalf jaar lang een inkomen van 300 euro per maand, want ik studeerde nog. Daarnaast heb ik twee à drie opdrachtgevers, maar komt een groot deel van mijn inkomsten nu nog van één klant.

Kortom: terwijl ik voor mezelf weet dat ik redelijk wat zekerheid en een toereikend inkomen heb, ben ik toch bang dat die check problemen gaat opleveren. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe schatten jullie mijn kansen in?
pi_180564731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:56 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
Kortom: terwijl ik voor mezelf weet dat ik redelijk wat zekerheid en een toereikend inkomen heb,
Hoeveel inkomen heb je dan?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 18 juli 2018 @ 19:00:25 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_180564758
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:56 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
3.000 euro netto per maand (waar weinig vanaf gaat ivm belastingvoordelen voor starters)
Wat moet er nog af dan, als het al netto is?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_180564793
Dit leek je niet iets om eerder uit te zoeken?
pi_180564805
In m'n eerste jaar had ik een omzet van 32.000 euro, waar vrijwel niets vanaf ging aan gemaakte kosten. En ook amper aan belasting: 2.400 euro totaal. Dit jaar ga ik daar qua omzet een euro of 2/3.000 overheen denk ik.
pi_180564857
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:02 schreef brulaap112 het volgende:
Dit leek je niet iets om eerder uit te zoeken?
Dat is dus het mooie, we zijn in februari ook al bij die man van de Hypotheker geweest. Toen zei hij dat het met mijn situatie geen enkel probleem zou zijn. Die check heeft hij destijds niet genoemd. Wij voelden ons dus gerustgesteld, en dit huis zit bovendien ruim binnen het maximale hypotheekbedrag dat hij toen voor ons heeft berekend. Vandaar dus dat we er nu een beetje onaangenaam door verrast zijn.
pi_180564941
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:02 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
In m'n eerste jaar had ik een omzet van 32.000 euro, waar vrijwel niets vanaf ging aan gemaakte kosten. En ook amper aan belasting: 2.400 euro totaal. Dit jaar ga ik daar qua omzet een euro of 2/3.000 overheen denk ik.
Dus als je straks geen startersvoordelen meer hebt ga je zo'n 30% (?) in inkomsten achteruit als het niet meer is?
  Grootste filosoof 2022 woensdag 18 juli 2018 @ 19:13:57 #8
442397 UitStraling
pi_180565044
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:05 schreef DameBlancheFanaat het volgende:

[..]

Dat is dus het mooie, we zijn in februari ook al bij die man van de Hypotheker geweest. Toen zei hij dat het met mijn situatie geen enkel probleem zou zijn. Die check heeft hij destijds niet genoemd. Wij voelden ons dus gerustgesteld, en dit huis zit bovendien ruim binnen het maximale hypotheekbedrag dat hij toen voor ons heeft berekend. Vandaar dus dat we er nu een beetje onaangenaam door verrast zijn.
Morgen even een kennis/vriend met een eigen bedrijf een contract en een werkgeversverklaring op laten stellen dat je er werkt, hypotheek tekenen daarmee, nepbaantje opzeggen na het tekenen en lekker je eigen bedrijf opbouwen vanuit je nieuwe huisje
pi_180565334
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:08 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dus als je straks geen startersvoordelen meer hebt ga je zo'n 30% (?) in inkomsten achteruit als het niet meer is?
Dat klopt, maar dan kom ik op hetzelfde nettoloon uit als m'n vriendin ongeveer. Verdienen we samen nog steeds meer dan genoeg voor onze hypotheek (220.000 euro overigens).
pi_180565377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:26 schreef DameBlancheFanaat het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dan kom ik op hetzelfde nettoloon uit als m'n vriendin ongeveer. Verdienen we samen nog steeds meer dan genoeg voor onze hypotheek (220.000 euro overigens).
Nettoloon is niet bijster interessant, en de bank bepaald aan de hand van normen of je genoeg verdiend en niet jullie.
pi_180565413
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:28 schreef Deshain het volgende:

[..]

Nettoloon is niet bijster interessant, en de bank bepaald aan de hand van normen of je genoeg verdiend en niet jullie.
Maar dan maakt het ook niet uit of mijn startersvoordelen wegvallen toch? Mijn omzet zal de komende jaren waarschijnlijk eerder hoger worden dan 32.000 dan lager.
pi_180565513
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:29 schreef DameBlancheFanaat het volgende:

[..]

Maar dan maakt het ook niet uit of mijn startersvoordelen wegvallen toch? Mijn omzet zal de komende jaren waarschijnlijk eerder hoger worden dan 32.000 dan lager.
Waarschijnlijk = onzeker. Daar houden de hypotheekverstrekkers niet van.
  woensdag 18 juli 2018 @ 19:35:47 #13
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_180565571
Die normen die banken moeten hanteren zijn gruwelijk achterhaald.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_180565628
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:34 schreef Najieto het volgende:

[..]

Waarschijnlijk = onzeker. Daar houden de hypotheekverstrekkers niet van.
Nee klopt, maar dat is en blijft inherent aan het zzp'er-schap. Toch zijn er nu dus mogelijkheden gecreëerd voor beginnende ondernemers: lees hier maar over die verruimde mogelijkheden bij de NHG.

De vraag is alleen of die mogelijkheden er alleen zijn voor de dikbetaalde ICT-consultant die net een jaartje voor zichzelf bezig is, of ook voor de 'doorsnee' zzp'er waarvan er nu zoveel rondlopen in allerlei sectoren.
pi_180565790
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:05 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
Die check heeft hij destijds niet genoemd. Wij voelden ons dus gerustgesteld, en dit huis zit bovendien ruim binnen het maximale hypotheekbedrag dat hij toen voor ons heeft berekend. Vandaar dus dat we er nu een beetje onaangenaam door verrast zijn.
Bij "De Hypotheker" zul je wel meer onaangename verrassingen tegenkomen. Waarschijnlijk heb je al de nota ontvangen (& betaald)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180565830
quote:
11s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Bij "De Hypotheker" zul je wel meer onaangename verrassingen tegenkomen. Waarschijnlijk heb je al de nota ontvangen (& betaald)?
Nog niet, maar zal er vast snel aankomen, hehe :')
pi_180565917
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 19:45 schreef DameBlancheFanaat het volgende:

[..]

Nog niet, maar zal er vast snel aankomen, hehe :')
Zolang je niet voor de opdracht getekend hebt kan je er nog gewoon weg.
pi_180566445
Ze nemen normaliter het gemiddelde van de afgelopen drie jaar als indicatie voor jouw inkomen. Bij sterk wisselende inkomens gaan ze dus bijvoorbeeld niet van het hoogste, maar ook niet van het laagste uit. Het ligt er ook een beetje aan hoe zeker jouw toekomst is; hebben je opdrachtgevers verlengd tot een datum ver in de toekomst, begeef je je in een vakgebied waar veel vraag naar is, etc. Moeilijk te zeggen zo dus, even geduld hebben.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:16:20 #19
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_180569580
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:56 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
Sinds anderhalf jaar afgestudeerd, en sindsdien werkzaam in de journalistiek. Stabiel inkomen van ongeveer 3.000 euro netto per maand (waar weinig vanaf gaat ivm belastingvoordelen voor starters). En ook veel zekerheid - voor zover je daar als zzp'er van kunt spreken - bij mijn belangrijkste opdrachtgever.
Dus 1,5 jaar bezig en afhankelijk van 1 grote opdrachtgever?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_180570566
Ze zijn steeds milder tegenover starters, vroeger kon het echt niet. Nu kan het wel met minstens 1 jaar aan cijfers en een evt. prognose. Je krijgt vaak minder hypotheek, dus bijv. 70% van wat je normaal zou krijgen met dat inkomen en/of hogere rente.
Facts don't care about your feelings
pi_180572053
Ik vind 32k als zzp-er best weinig. Komt overeen met misschien 21k als werknemer.
pi_180572626
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:56 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
En ook veel zekerheid - voor zover je daar als zzp'er van kunt spreken - bij mijn belangrijkste opdrachtgever.

Hier zou ik me meer zorgen over maken dan over de hypotheek. Is de belangrijkste ook bij far de grootste? Ben je dan wel echt ondernemer?
pi_180576670
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:56 schreef DameBlancheFanaat het volgende:
Kortom: terwijl ik voor mezelf weet dat ik redelijk wat zekerheid en een toereikend inkomen heb, ben ik toch bang dat die check problemen gaat opleveren. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe schatten jullie mijn kansen in?
Als startende ZZP'er heb ik onlangs nog een huis gekocht.

mijn ervaring:
Waar jouw echte knelpunt in gaat zitten is het aantal jaren in je bedrijf.
Die 3 jaar gelden puur voor je 'onderneming'. Ook al zat je in loondienst met 5k per maand hiervoor, dat geld niet meer.

1 volledig boekjaar; Stiekem doet geen enkele hypotheker zaken met je, ook al adverteren ze anders....
2 jaar is het minimum wat eigenlijk overal gehanteerd wordt.
Wat ze toch willen is een goede prognose over je aankomende ja(a)r(en) om op papier tot die 3 jaar te komen. Hiervoor moet je bij een boekhouder/accountant langs.
newb
pi_180577353
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:45 schreef spiritusbus het volgende:
Ik vind 32k als zzp-er best weinig. Komt overeen met misschien 21k als werknemer.
Behalve dat je bij een zpp'er nauwelijks belasting betaald... dus ¤2250 per maand voor ondernemer is praktisch bruto=netto, in loondienst heb je daar ¤3000 bruto voor nodig. Uiteraard is dat nog weinig want je hebt dat geld nodig voor arbeidsongeschiktheidsverzekering etc. als je net zo weinig risico's wil... maar je je kan er wel van leven als je nog jong bent :P
Facts don't care about your feelings
  donderdag 19 juli 2018 @ 13:07:58 #25
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_180580783
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:18 schreef Queller het volgende:

[..]

Hier zou ik me meer zorgen over maken dan over de hypotheek. Is de belangrijkste ook bij far de grootste? Ben je dan wel echt ondernemer?
Ik zou me daar juist geen zorgen over maken. Helemaal niet als je gebruikmaakt van modelovereenkomsten zoals te vinden op de site van de belastingdienst, waarmee je vrij expliciet het ondernemerschap aantoont.

Die "je moet meerdere klanten hebben" is ook een beetje vreemd en wat mij betreft achterhaald. Als je 1 grote klant hebt binnengehaald waar je voor langere tijd voor xx aantal uur per week aan de slag kan, dan zou je een dief van je eigen portemonnee zijn om dan te zeggen "ja, maar de belastingdienst verlangt van mij dat ik meerdere klanten heb, dus ik doe het maar niet".

Overigens is de handhaving van de Wet DBA verder opgeschort tot 1 januari 2020, dus tot die tijd wordt er sowieso niet actief gecontroleerd, tenzij er duidelijk sprake lijkt te zijn van kwade opzet.
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')