abonnement Unibet Coolblue
pi_180532123
Ik kom geregeld zinnen tegen waar ik zou zweren dat er twee persoonsvormen staan. Ik vroeg me af of dat een goede (correcte) schrijfstijl is.

Zin: Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word op het veld?

Is word hier dan ook een persoonsvorm? En waarom pas ik dan de regels van het vervoegen van persoonsvormen toe (geen -dt).

ps: Is het Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word... of is het Weet jij misschien hoe laat ik word verwacht op het veld?
pi_180532677
Hoe vind je een persoonsvorm?
1) Verander de tijd van de zin. > Het werkwoord dat verandert is een persoonsvorm.
2) Maak een vraagzin (gebruik alle woorden). > Het werkwoord dat vooraan komt te staan is de persoonsvorm.
3) Verander het aantal van het onderwerp > Het werkwoord dat verandert is de persoonsvorm

Een zin kan idd meerdere pv’s bevatten.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_180532827
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:15 schreef HoutenTafel het volgende:
Ik kom geregeld zinnen tegen waar ik zou zweren dat er twee persoonsvormen staan. Ik vroeg me af of dat een goede (correcte) schrijfstijl is.

Zin: Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word op het veld?

Is word hier dan ook een persoonsvorm? En waarom pas ik dan de regels van het vervoegen van persoonsvormen toe (geen -dt).
Ik denk het niet.

Omdat het verwijst naar 'ik'. Bij een persoonsvorm komt het werkwoord altijd het eerst wanneer je het vragend maakt. In deze zin komt 'weet' het eerst. Dus op die manier geen persoonsvorm, maar omdat het verwijst naar 'ik'.

quote:
ps: Is het Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word... of is het Weet jij misschien hoe laat ik word verwacht op het veld?
Kan allebei.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2018 11:47:50 ]
pi_180532860
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:40 schreef valentijn101 het volgende:
Hoe vind je een persoonsvorm?
1) Verander de tijd van de zin. > Het werkwoord dat verandert is een persoonsvorm.
2) Maak een vraagzin (gebruik alle woorden). > Het werkwoord dat vooraan komt te staan is de persoonsvorm.
3) Verander het aantal van het onderwerp > Het werkwoord dat verandert is de persoonsvorm

Een zin kan idd meerdere pv’s bevatten.
Ik heb altijd geleerd dat er maar één persoonsvorm in een zin kan. De enige die vooraan staat bij het vragend maken
pi_180532926
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:46 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik heb altijd geleerd dat er maar één persoonsvorm in een zin kan. De enige die vooraan staat bij het vragend maken
Is er dan ook een specifieke naam / grammatica voor het woord word in die zin?
pi_180533267
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:46 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik heb altijd geleerd dat er maar één persoonsvorm in een zin kan. De enige die vooraan staat bij het vragend maken
Er kunnen meerdere persoonsvormen in een zin staan, je hebt dan te maken met een samengestelde zin met twee hoofdzinnen:

- Johnny voetbalt fanatiek en hij scoort vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd.
- Voetbalt Johnny fanatiek en scoort hij vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd? (vraagproef)
- Johnny voetbalde fanatiek en hij scoorde vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd. (tijdproef)
- Johnny en Gerrit voetballen fanatiek en zij scoren vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd. (getalproef)
--> voetbalt en scoort zijn de persoonsvormen

Let dus altijd goed op welke werkwoorden allemaal reageren op een van de drie proeven!



Onze taal kent ook scheidbaar samengestelde werkwoorden. De persoonsvorm kan in dit geval gescheiden in de zin voorkomen, zoals bijvoorbeeld in de volgende zin:

- Ik geef mij daarvoor op.
- Ik gaf mij daarvoor op. (tijdproef)
--> geef op is de persoonsvorm (van het werkwoord opgeven)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_180533814
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:48 schreef HoutenTafel het volgende:

[..]

Is er dan ook een specifieke naam / grammatica voor het woord word in die zin?
Volgens mij gewoon werkwoord.

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 12:01 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Er kunnen meerdere persoonsvormen in een zin staan, je hebt dan te maken met een samengestelde zin met twee hoofdzinnen:

- Johnny voetbalt fanatiek en hij scoort vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd.
- Voetbalt Johnny fanatiek en scoort hij vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd? (vraagproef)
- Johnny voetbalde fanatiek en hij scoorde vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd. (tijdproef)
- Johnny en Gerrit voetballen fanatiek en zij scoren vaak meerdere goals tijdens de wedstrijd. (getalproef)
--> voetbalt en scoort zijn de persoonsvormen

Let dus altijd goed op welke werkwoorden allemaal reageren op een van de drie proeven!



Onze taal kent ook scheidbaar samengestelde werkwoorden. De persoonsvorm kan in dit geval gescheiden in de zin voorkomen, zoals bijvoorbeeld in de volgende zin:

- Ik geef mij daarvoor op.
- Ik gaf mij daarvoor op. (tijdproef)
--> geef op is de persoonsvorm (van het werkwoord opgeven)
Maar de zin in de OP kun je niet verdelen in twee zinnen dus het is geen samengestelde zin.
Want als je het verdeelt heb je geen informatie uit de zinnen apart.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2018 12:31:36 ]
  dinsdag 17 juli 2018 @ 12:32:36 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180533875
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 11:15 schreef HoutenTafel het volgende:
Ik kom geregeld zinnen tegen waar ik zou zweren dat er twee persoonsvormen staan. Ik vroeg me af of dat een goede (correcte) schrijfstijl is.

Zin: Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word op het veld?

Is word hier dan ook een persoonsvorm? En waarom pas ik dan de regels van het vervoegen van persoonsvormen toe (geen -dt).

ps: Is het Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word... of is het Weet jij misschien hoe laat ik word verwacht op het veld?
Niks geks aan, twee persoonsvormen in een zin. Dat is in jouw voorbeeldzin ook het geval.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 17 juli 2018 @ 12:34:04 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180533908
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 12:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Volgens mij gewoon werkwoord.

[..]

Maar de zin in de OP kun je niet verdelen in twee zinnen dus het is geen samengestelde zin.
Want als je het verdeelt heb je geen informatie uit de zinnen apart.
Je haalt termen door elkaar. Elke persoonsvorm is een werkwoord, maar niet elk werkwoord is een persoonsvorm. Werkwoord slaat op woordsoort, persoonsvorm slaat op de functie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180533952
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 12:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je haalt termen door elkaar. Elke persoonsvorm is een werkwoord, maar niet elk werkwoord is een persoonsvorm. Werkwoord slaat op woordsoort, persoonsvorm slaat op de functie.
Wat zeg ik dan?
Beter lezen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2018 12:36:59 ]
  dinsdag 17 juli 2018 @ 12:39:11 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180534003
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 12:36 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wat zeg ik dan?
Beter lezen?
Als TS zich afvraagt of het een persoonsvorm is, dan is ‘het is een werkwoord’ toch nooit het goede antwoord? Ze vraagt naar de functie van het werkwoord.

Sorry, maar bij jou krijg ik een sterk ‘klok en klepel’-gevoel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180534214
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 12:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als TS zich afvraagt of het een persoonsvorm is, dan is ‘het is een werkwoord’ toch nooit het goede antwoord? Ze vraagt naar de functie van het werkwoord.

Sorry, maar bij jou krijg ik een sterk ‘klok en klepel’-gevoel.
Welk woord heeft TS naar gevraagd waar jij op verwijst? Weet of word? Kijk eens terug?

Maar ik begrijp jouw verwarring. Volgens jou kunnen er best twee persoonsvormen staan in een zin (wat ook kan, maar alleen in een samengestelde zin, wat de zin in de OP niet is), maar dan verwerp je wat de bevoegden je hebben geleerd in de leerbanken en maak je er je eigen 'mening' van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2018 12:50:34 ]
  dinsdag 17 juli 2018 @ 13:23:34 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180534815
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 12:49 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Welk woord heeft TS naar gevraagd waar jij op verwijst? Weet of word? Kijk eens terug?

Maar ik begrijp jouw verwarring. Volgens jou kunnen er best twee persoonsvormen staan in een zin (wat ook kan, maar alleen in een samengestelde zin, wat de zin in de OP niet is), maar dan verwerp je wat de bevoegden je hebben geleerd in de leerbanken en maak je er je eigen 'mening' van.
TS vraagt naar wat ‘word’ is in die zin. Jij zegt ‘werkwoord’. Ik zeg ‘persoonsvorm’, want TS vraagt naar de grammaticale functie.

Jij beweert dat er in die zin geen twee persoonsvormen kunnen zitten, omdat het volgens jou geen samengestelde zin is. Dan blijft de vraag wat volgens jou dan de reden is dat ‘word’ zich in vervoeging richt op ‘ik’.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 08:07:44 #14
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_180624612
Lieve hemel, nog nooit gehoord van een bijzin (niet jij Lienekien).

De zin bovenaan is gewoon een samengestelde zin, waarbij de hoe-zin fungeert als lijdend voorwerp bij de eerste zin. Geen idee hoe dat in NL grammaticale termen heet, maar door het woordje hoe is de zin wat minder doorzichtig:

[1weet jij [2hoe laat ik verwacht word/ik word verwacht]]

Vergelijk:
Wist jij hoe laat ik verwacht werd?
Weet jij hoe laat hij verwacht wordt?

Etc.
Kwak
pi_180693287
Het is inderdaad een samengestelde zin.

Weet jij misschien hoe laat ik verwacht word op het veld?

Weet = persoonsvorm
jij = onderwerp
misschien = bijwoordelijke bepaling
hoe laat ik verwacht word op het veld = lijdend voorwerp.

Binnen de hoofdzin (in het eerste vlak) is er dus slechts één persoonsvorm: "weet". Het lijdend voorwerp is op zich echter een bijzin. Binnen die bijzin (in het tweede vlak) zit er ook weer een persoonsvorm: "word".

Wat betreft de woordvolgorde: "verwacht word" en "word verwacht" kunnen allebei. Dat is het verschil tussen de rode en de groene werkwoordsvolgorde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_en_groene_werkwoordsvolgorde
Van een idioot kun je nooit een discussie winnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')