abonnement Unibet Coolblue
pi_180519177
Het is alweer even geleden dat ik analoog schoot.

Onlangs een Beirette VSN op de kop getikt en enkele Kodak 400 ASA filmpjes erbij.

Nu herinner ik me dat die filmpjes vroegah 100 ASA waren (als ik me niet vergis).

Wat ik verwacht is dat alle foto's overbelicht gaan worden als ik me netjes aan de instellingen op de camera ga houden. Of valt dat mee?

Nog tips voor het ontwikkelen? Pushen naar andere ISO?

Ik ga sowieso eerst 1 testrolletje schieten en dan per foto de instellingen noteren.

Ouwesok, kom er maar in :+
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 juli 2018 @ 20:18:12 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_180521414
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 18:31 schreef MaGNeT het volgende:
Het is alweer even geleden dat ik analoog schoot.

Onlangs een Beirette VSN op de kop getikt en enkele Kodak 400 ASA filmpjes erbij.

Nu herinner ik me dat die filmpjes vroegah 100 ASA waren (als ik me niet vergis).

Wat ik verwacht is dat alle foto's overbelicht gaan worden als ik me netjes aan de instellingen op de camera ga houden. Of valt dat mee?
Geen idee wat er aan die Beirette allemaal instelbaar is. Het was in de vroege 70's voor veel mensen de start van een fotohobby, dus er moet wel wat aan te regelen zijn.

Als het goed is zit er bij zo'n film ook een belichtingstabelletje en anders is die op interpret wel ergens te vinden.

Laatste redding krijg je met een negatieffilm, die hebben een legendarische belichtingsspeelruimte, twee stoppen overbelichten worden ze niet echt slechter van zolang je het bij standaard printjes houdt.
quote:
Nog tips voor het ontwikkelen? Pushen naar andere ISO?
Met consumer-negatieffilms niet pushen of pullen, volslagen zinloos, de speelruimte van de film vangt alles op.
Push/pull heb ik in het verleden wel eens als noodgreep op een Vericolor gedaan en anders als als noodgreep óf voor uitdiepen van je creatieve roepingen moet je het niet doen, dingen worden er niet echt mooier van en de winst is vrij minimaal.

quote:
Ik ga sowieso eerst 1 testrolletje schieten en dan per foto de instellingen noteren.
Zo kom je er wel achter :Y
quote:
Ouwesok, kom er maar in :+
Oh, die zie ik nu pas. Was al begonnen :')

Krijgen we de resultaten wel even te zien :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_180522013
De Beirette is een superleuke camera, heb er vroeger (voordat ik m'n Praktica kocht) heel wat foto's mee geschoten. De Beirette destijds gekocht voor 17,50 Gulden, uit een "restpartijen" mand bij een fotograaf. Echt zo'n DDR product, simpel en ging niet stuk.

Later is m'n Beirette verdwenen maar onlangs heb ik een perfect exemplaar op de kop getikt om weer eens wat mee te prutsen.

Een vriendin van me gaat 'm ook meenemen op vakantie :D Vandaar dat ik eerst nog even wil weten hoe de instellingen zijn. Ze is uit het digitale tijdperk, ook fotografe en handig, dat pikt ze wel vlot op.

Wat betreft het instellen is het allemaal erg eenvoudig.
Scherpstellen doe je met een schaalverdeling met de afstanden van iets van een 0,5m tot oneindig, dus op goed geluk.
Verder nog een ring met sluitertijd en diafragma, waar nog een wolkje / zonnetje op staat om de leek duidelijk te maken op welke stand je 'm ongeveer moet zetten :P

De ontspanknop gaat vrij zwaar en heeft een flinke slag dus de kans dat je de camera beweegt en je foto verknalt is vrij groot.
Maar gek genoeg kwamen er best goede foto's uit, ook als ik nu m'n oude foto's nog bekijk.

Over een week hoop ik wat afgedrukt te hebben, zal zien of ik het kan inscannen. Misschien ook nog wat oud werk, al zit ik midden in een verhuizing dus dat zal even duren voor die doos boven water is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 juli 2018 @ 21:03:45 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_180522527
Best wel interessant om nu nog eens met zo'n 70's instapmodelletje aan de slag te gaan. Zoals boven al gezegd, voor menigeen was het het begin van hun hobby en die camera's waren zo robuust dat je ze nu nog gewoon in nieuwstaat kunt vinden.
Geldt voor Beirettes, Smena, Ilford Sportsman en nog een rijtje van die dingen en als je daar dan mooie plaatjes uithaalde kon je doorgroeien naar pakweg een Canonet of een Yashica Electro35 en dan uiteindelijk een keer een spiegelreflex.

Anno nu is zo'n ding zelfs best nog nuttig om je even weer met beide benen op de grond te zetten. Belangrijkste valkuil is dat je dingen gaat vergeten omdat een camera van nu (of een telefoon) dat gewoon allemaal zelf voor je doet óf je er op zijn minst bij helpt.
Zelfs als je heel veel met de filmpjesreflex had gefotografeerd vergat je bij zo'n Beirette simpelweg scherp te stellen omdat door de zoeker alles immers scherp leek en er ook niet zoals bij een meetzoeker ergens in het midden zo'n wiebertje met dubbele contouren zat om je er een beetje aan te herinneren.

In mijn tijd begon je met full frame :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_180522669
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:03 schreef Ouwesok het volgende:
Best wel interessant om nu nog eens met zo'n 70's instapmodelletje aan de slag te gaan. Zoals boven al gezegd, voor menigeen was het het begin van hun hobby en die camera's waren zo robuust dat je ze nu nog gewoon in nieuwstaat kunt vinden.
Geldt voor Beirettes, Smena, Ilford Sportsman en nog een rijtje van die dingen en als je daar dan mooie plaatjes uithaalde kon je doorgroeien naar pakweg een Canonet of een Yashica Electro35 en dan uiteindelijk een keer een spiegelreflex.

Anno nu is zo'n ding zelfs best nog nuttig om je even weer met beide benen op de grond te zetten. Belangrijkste valkuil is dat je dingen gaat vergeten omdat een camera van nu (of een telefoon) dat gewoon allemaal zelf voor je doet óf je er op zijn minst bij helpt.
Zelfs als je heel veel met de filmpjesreflex had gefotografeerd vergat je bij zo'n Beirette simpelweg scherp te stellen omdat door de zoeker alles immers scherp leek en er ook niet zoals bij een meetzoeker ergens in het midden zo'n wiebertje met dubbele contouren zat om je er een beetje aan te herinneren.

In mijn tijd begon je met full frame :')
De definitie van "full frame" is ook aardig rekbaar :P
Pak je een 35mm rolletje en leg je dat over de sensor van m'n Nikon D5 dan is het netjes qua sensorformaat.

Maar met grootformaat haak ik ook af :P
pi_180522743
Heb nog een oude Zorki in m'n trofeeën-kast staan :9

Wil de Zorki 4K nog eens erbij hebben, die in tegenstelling tot wat je zou vermoeden, geen 4K sensor heeft :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 juli 2018 @ 21:20:14 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_180522912
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:13 schreef MaGNeT het volgende:
Heb nog een oude Zorki in m'n trofeeën-kast staan :9

Wil de Zorki 4K nog eens erbij hebben, die in tegenstelling tot wat je zou vermoeden, geen 4K sensor heeft :P
Wel full frame :Y .
En met een goed setje lenzen als een J12 35mm, een J8 50mm en een J9 85mm heb je er een waanzinnig fotografeerijzer aan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 16 juli 2018 @ 21:26:12 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_180523079
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 21:10 schreef MaGNeT het volgende:

Maar met grootformaat haak ik ook af :P
Het wordt te duur in gebruik en ik heb er de tijd en ruimte niet voor om het goed te doen maar ik voel het proces zelfbeheersing pas goed in werking treden als ik iets als een Mamiya Super23, een Koni-Omega Rapid of een Fujica G690 zie en dan heb je het eigenlijk nog over middenformaat.
Echt grootformaat kost tegenwoordig ook zowat geen drol meer in aanschaf. Het gebruik echter kost al snel meer dan verantwoord is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_180524019
Ik heb een Beirette Priomat in de vitrine kast staan, echter nooit getest
#35.
pi_180547155
Vandaag op pad geweest met de Beirette.
Helaas geen USB aansluiting kunnen ontdekken... rolletje dan maar naar donker Afrika sturen...
pi_180554409
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2018 22:35 schreef MaGNeT het volgende:
Vandaag op pad geweest met de Beirette.
Helaas geen USB aansluiting kunnen ontdekken... rolletje dan maar naar donker Afrika sturen...
Geen WiFi aan boord?
pi_180557434
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2018 11:23 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Geen WiFi aan boord?
Rolletje zojuist ingeleverd bij de Hema :P
  woensdag 18 juli 2018 @ 15:12:12 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_180559130
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 13:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Rolletje zojuist ingeleverd bij de Hema :P
Hema doet nog goed. Ik kom daar en krijg rare gezichten altijd ben blijkbaar de laatste die analoog geregeld inleverde lol
Ik gebruik 100/200/400iso rolletjes in een canon ft
pi_180563751
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 15:12 schreef T42 het volgende:

[..]

Hema doet nog goed. Ik kom daar en krijg rare gezichten altijd ben blijkbaar de laatste die analoog geregeld inleverde lol
Ik gebruik 100/200/400iso rolletjes in een canon ft
Het viel mee, de dichtstbijzijnde Hema zit in Kollum, dus daar maar even heen gereden.
Meisje bij kassa keek niet verbaasd. Even gegevens invullen, rolletje in enveloppe en door de brede sleuf. En nu maar hopen dat het niet zoekraakt.

Vroegah zetten we de postcode / huisnummer nog wel eens op het rolletje of de 8mm films.
  woensdag 18 juli 2018 @ 20:01:32 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_180566278
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het viel mee, de dichtstbijzijnde Hema zit in Kollum, dus daar maar even heen gereden.
Meisje bij kassa keek niet verbaasd. Even gegevens invullen, rolletje in enveloppe en door de brede sleuf. En nu maar hopen dat het niet zoekraakt.

Vroegah zetten we de postcode / huisnummer nog wel eens op het rolletje of de 8mm films.
ik geef ze af. paar keer meegemaakt dat na 2 maanden nog in die gleuf zat
pi_180571395
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:01 schreef T42 het volgende:

[..]

ik geef ze af. paar keer meegemaakt dat na 2 maanden nog in die gleuf zat
Ik moest hem van haar in de gleuf doen :+
  donderdag 19 juli 2018 @ 11:16:15 #17
53151 T42
Pinball Wizard
pi_180578699
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik moest hem van haar in de gleuf doen :+
Moest nog wel ik hoor een metoo
pi_180728570
Kleine update: rolletje is terug en behoorlijk tevreden :)

3 waren niet scherp (bewogen / niet in focus)
De eerste en laatste foto mist de helft (niet belicht).
Enkele foto's zijn licht overbelicht maar dan gaat het vooral om de lucht.

Op dit moment even geen mogelijkheid om ze in te scannen (zit in verhuizing), hopelijk vind ik dit topic later nog eens terug :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')