abonnement Unibet Coolblue
pi_180504860
In Nieuwsuur kwam vanavond ter sprake dat er geen huisvesting is voor de grote aantallen nieuwe Oost-Europese werknemers in de kassen o.a. in de Bommelerwaard.

Bron https://www.npostart.nl/nieuwsuur/15-07-2018/VPWON_1290303

In de Bommelerwaard zijn allemaal mega kas complexen gebouwd (ter grootte van20 voetbalvelden)
Buurtbewoners komen in opstand dat in steeds meer woningen allemaal Polen, Roemenen enz. worden gepropt, terwijl er voor de dorpsbewoners geen huizen meer beschikbaar zijn. Er is al zo'n grote woningnood in ons overbevolkte land
In de uitzending blijkt dat terwijl de overheid uitging van kleine aantallen Oost-Europese werknemers ze nu verrast is dat er veel meer, nu al 350.000 Oost-Europese gastarbeiders zijn. Er is dringend nodig voor 100.000 nieuwe gastarbeiders.
Drie vragen roept dit bij mij op:

1.Waarom leunt de economie in ons land zo sterk op een landbouw waar de marges zo laag zijn dat geen enkele Nederlandse werknemer nog voor zo'n laag loon wil werken.
2.Er zijn dus geen Nederlanders die dat werk willen doen. Raar want er zitten honderdduizenden werkelozen nog steeds in de bijstand. Zouden de uitkeringsinstanties die mensen niet beter, naast en in ruil voor, een wat hogere uitkering nog kunnen verplichten te werken in de kassen?
3. De overheid heeft dus totaal niet geleerd van het drama van de voormalige gastarbeiders en gaat rustig door met het binnenhalen van allemaal laagopgeleiden. Die zullen hier dus blijven met alle problemen van dien, en op een gegeven moment hebben ze ook door dat ze hier uitgebuit worden en verruilen ze hun werk in de kassen voor een uitkering.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_180504887
Is toch allemaal niets nieuws meer?
  maandag 16 juli 2018 @ 01:09:21 #3
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180504973
4. Waarom halen we polen binnen als ze zelf niets van immigratie naar hun eigen land af willen weten?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180504990
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:57 schreef Anthonie1 het volgende:
Is toch allemaal niets nieuws meer?
Dit.
Ik zie al ruim 20 jaar niet anders.
Eerst met Turken en Marokkanen. Die runnen nu vaak de uitzendbureaus.
Toen met Polen. Die beginnen alweer af te haken.
En nu met Bulgaren en Roemenen.

Zet uitkeringstrekkers aan het werk.
Dan hoeven tuinders niet terug te vallen op uitzendbureaus met gastarbeiders.
Maar nee; dat hebben ze geprobeerd in het Westland.
Brachten ze ze met een bus naar het werk.
Na een poosje waren er een paar die een contract hadden gekregen.
De rest hadden ze naar huis gestuurd, want geen motivatie of onvoldoende productiviteit, of ze waren zelf thuis gebleven.
Was nog gesubsidieerd ook :')
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_180505007
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 01:13 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Dit.

...
Precies wat ik bedoel...!
pi_180505026
De overheid heeft er weinig over te vertellen, want Europa.

De boer/kashouder bepaalt niet de prijs van de producten. Dat wordt gedaan door de veiling of door de supermarkten (die giga veel macht hebben, want weinig concurrentie). Vaste lasten, zoals energiekosten zijn hoog. De producent heeft dus niet heel veel handvatten om de marges te bepalen, maar heeft vermoedelijk wel investeringen gedaan die terugverdiend moeten worden.

De economie in ons land leunt helemaal niet sterk op landbouw. Onze economie leunt op dienstverlening. Ook voor de export neemt landbouw maar een 20% voor zijn rekening.

Als het werk in de kassen meer oplevert dan alleen een uitkering, willen mensen dat wellicht doen, maar het is lichamelijk zwaar werk en je kan je voorstellen dat hoogopgeleiden daar niet op zitten te wachten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180505045
Nederlandse landbouwers ondervinden veel oneerlijke concurrentie vanuit Almeria Spanje, Sicilië en Calabrië Italië waarbij EU subsidies en maffia een grote rol spelen. Controle op illegale arbeiders (migranten waarvan de asielaanvraag is afgewezen) is vrijwel nihil en illegale arbeid wordt er gedoogd. In Spanje Almeria 22 controleurs op 27.000 bedrijven :{

quote:
Die Supermärkte sind voll mit günstigem Obst und Gemüse. Aus Spanien kommt die meiste Ware, auch Italien ist ein wichtiger Lieferant. Wie können die Länder so günstig produzieren? Der Film deckt katastrophale Arbeitsbedingungen auf.
In de reportage vermeld men een gemiddeld loon van 35 euro per dag voor mensen met papieren. Migranten zonder papieren(illegale migranten) krijgen gemiddeld 25 euro per dag. Dit terwijl het CAO-loon op 46,75 euro per dag is vastgesteld (minuut 12:50 van de video)

quote:
Modern slavery in Spain?

About 100,000 migrants are estimated to work in the greenhouse production sector. They are mainly coming from Africa but also from Latin America and Eastern Europe. They are exploited as cheap labour forces to lower production costs. Average daily wages amount to 33 to 36 Euros. Since migrants depend on the income and have no other possibilities it is easy to lower wages and pay part of it illegally. Generally the crisis in Spain contributes to low wages for Spanish workers as well, for example labour costs are one third of those in the Netherlands (Barcelona Field Studies Center 2014).

Working conditions in greenhouses are very hard especially in summer times when temperatures can reach 45°C and immigrants often have no access to health and education services. It's mainly men working in the greenhouses leading to prostitution of women in the area. Furthermore tense social conditions and a lack of integration & labour regulation policy are leading to social conflicts in the region.


[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 16-07-2018 05:58:16 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 16 juli 2018 @ 01:41:03 #8
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180505140
En links zich maar afvragen hoe het populisme nou zo groot is geworden.

Hoe kan dat toch?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180505179
De Polen werken hard en passen zich over het algemeen redelijk aan aan de cultuur. Het enige probleem is dat ze zo hard werken onder redelijk barre omstandigheden dat ze in de weekenden wel eens flink kunnen doorzakken.

Die baantjes in de land en tuinbow doet de gemiddelde Nederlander (zelfs die in de bijstand) echt niet. Daar zijn we veel te kieskeurig voor (te saai/eentoning). Ik geloof dat er een paar jaar geleden een proef was om bijstandsgerechtigden in de kassen te laten werken. Ze trokken het gewoon niet, het was echt een enorme mislukking. Bovendien is het waarschijnlijk ook niet rendabel tegenover Nederlands minimumloon.
pi_180507521
Als er echt een global vrije markt zou zijn, dan zouden al die mensen die hier heen komenn om wat te verdienen na een paar weken inzien dat er hier geen huisvesting is, tenzij voor woekerprijzen (want vrij), dus zouden ze weer vertrekken en thuis hoort zegt het voort vertellen dat het hier klote is.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  maandag 16 juli 2018 @ 08:55:14 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_180507716
Veel mensen in de bijstand zijn niet lui of werkloos maar gewoon arbeidsongeschikt. Het helpt niet om hun uitkering te verlagen, ze hebben hulp nodig. Maar dat kost geld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_180507795
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 01:41 schreef Red_85 het volgende:
En links zich maar afvragen hoe het populisme nou zo groot is geworden.

Hoe kan dat toch?
Links heeft hier niets mee te maken. Wie regeert er nou?
pi_180508062
Komt ook omdat die gemiddeld een voor de werkgever betere arbeidsmentaliteit hebben. Een collega bedrijf van ons werkt sinds een jaartje met buitenlandse werknemers en zweert er nu bij. Lagere loonkosten, minder ziekteverzuim en meer productie. Je zou als bedrijf bijna gek zijn om Nederlanders op de simpele functies te zetten terwijl een buitenlander hetzelfde beter en goedkoper doet.
pi_180508209
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 01:46 schreef zarosje het volgende:
De Polen werken hard en passen zich over het algemeen redelijk aan aan de cultuur. Het enige probleem is dat ze zo hard werken onder redelijk barre omstandigheden dat ze in de weekenden wel eens flink kunnen doorzakken.

Die baantjes in de land en tuinbow doet de gemiddelde Nederlander (zelfs die in de bijstand) echt niet. Daar zijn we veel te kieskeurig voor (te saai/eentoning). Ik geloof dat er een paar jaar geleden een proef was om bijstandsgerechtigden in de kassen te laten werken. Ze trokken het gewoon niet, het was echt een enorme mislukking. Bovendien is het waarschijnlijk ook niet rendabel tegenover Nederlands minimumloon.
Dat klopt. Er is nog wel volop werk, maar dat willen de meeste werkelozen niet aanpakken. ( Dat is wel te begrijpen want het is slecht betaald rotwerk). Helaas is de bijstand er dus toch voornamelijk voor luie mensen, die al hun geld verbrassen. Afschaffen dus! Het klopt dat Oost-Europese gastarbeiders hard werken. Echter als ze na een tijdje zien hoe ze hier uitgebuit worden in de kassen en vaak nog minder overhouden dan een bijstandsuitkering(armoedeval), stoppen ze vaak met werken. Dat zag je bij de voormalige gastarbeiders ook.
Conclusie kassen en andere arbeidsintensieve bedrijven met veel laaggeschoold onaantrekkelijk werk kunnen beter verdwijnen of door robots geautomatiseerd worden. Anders zijn zulke bedrijven zelfs slecht voor de economie.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_180508280
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 01:41 schreef Red_85 het volgende:
En links zich maar afvragen hoe het populisme nou zo groot is geworden.

Hoe kan dat toch?
En ik me maar afvragen waarom links wordt aangekeken op de open grenzen voor arbeidsmigranten.

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken welk kabinet (maar ook de 2 kabinetten daarvoor) we in Nederland hadden toen die grenzen in 2007 ook in Nederland open gingen...

En juist een linkse partij als de SP was hier op tegen omdat ze al zagen aankomen dat dit voor een scheve arbeidsmarkt zou gaan zorgen...

quote:
Oost-Europese arbeidsmigranten ook na EU-uitbreiding uitgebuit

Ondanks protesten van vakbonden en de SP zijn per 1 mei 2007 de grenzen zonder beperking opengesteld voor arbeidsmigranten uit 8 Midden- en Oost-Europese EU-landen. Vooral Polen zouden de arbeidsmarkt overspoelen en de Nederlandse arbeiders brodeloos maken, aldus de protectionistische kritiek op het liberale EU-beginsel van “vrij verkeer van personen”.(1) De Polen staan bloot aan uitbuiting, ook als ze legaal kunnen werken.

Na de val van de Berlijnse muur eind jaren 80 zag de EU zijn kans schoon om de Europese markt uit te breiden richting Midden- en Oost-Europa. Dat was niet alleen voordelig wegens een grotere afzetmarkt voor consumptiegoederen, maar ook in verband met goedkope vestigingsplaatsen en lagere loonkosten voor bedrijven. Inmiddels kampt men in West-Europa met arbeidstekorten en een gebrek aan gekwalificeerd personeel. De “eigen” werkloze bevolking zou die tekorten niet kunnen opvullen.
Grappig dat mensen altijd zo'n selectief geheugen hebben, dan kan je links overal de schuld van geven.
  maandag 16 juli 2018 @ 09:47:17 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180508354
quote:
2s.gif Op maandag 16 juli 2018 01:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
4. Waarom halen we polen binnen als ze zelf niets van immigratie naar hun eigen land af willen weten?
5. Waarom halen we polen binnen als er in die regio duizenden mensen in de bijstand zitten.?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 16 juli 2018 @ 09:58:40 #17
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180508541
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:04 schreef Chadi het volgende:

[..]

Links heeft hier niets mee te maken. Wie regeert er nou?
Wie is er altijd als eerste bij om NLers die op een huis zitten te wachten eens flink de vertraging in te helpen? Wie heeft er tijdens de kabinetsformatie 2x regeringsdeelname laten klappen op allochtonenbeleid?
Wat voor volk staat er met borden 'welkom in mijn land'?
Welke partijen staan te heulen met stemmenronselaars met een bepaald achtergrondje?

Dat zijn dingen die blijven hangen..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180508680
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

5. Waarom halen we polen binnen als er in die regio duizenden mensen in de bijstand zitten.?
Omdat men via schijnconstructies het minimumloon kan ontduiken. En ik zou ook in de bijstand blijven zitten als je voor dit soort slavendrijvers moet werken. Voor een Pool is het al bijna niet meer rendabel. Die worden al vervangen door Roemenen en Bulgaren. Voor hun is dat loon in eigen land een behoorlijk bedrag. Paar jaartjes hier werken voor ern Roemeen en die heeft een vermogen opgebouwd.

Zie het als de Nederlander die gaat lassen in het MO.
pi_180508698
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

5. Waarom halen we polen binnen als er in die regio duizenden mensen in de bijstand zitten.?
Volgens mij o.a. omdat in Nederland recht op zelfstandige woonruimte bestaat i.t.t. bijv. Spanje. Indien de bijstand zou worden verlaagt zodat men samen moet hokken en een baan de kans geeft over voldoende inkomen te beschikken om zelfstandige woonruimte te bekostigen veranderd de motivatie compleet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_180508714
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wie is er altijd als eerste bij om NLers die op een huis zitten te wachten eens flink de vertraging in te helpen? Wie heeft er tijdens de kabinetsformatie 2x regeringsdeelname laten klappen op allochtonenbeleid?
Wat voor volk staat er met borden 'welkom in mijn land'?
Welke partijen staan te heulen met stemmenronselaars met een bepaald achtergrondje?

Dat zijn dingen die blijven hangen..
Lekker makkelijk van het onderwerp afdwalen.

Dit topic gaat om open grenzen, EU en arbeidsmigranten. Geen asielzoekers. Wat heeft links daar mee te maken?
Welk kabinet gooide in 2007 de grenzen van NL open?
pi_180508744
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2018 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

5. Waarom halen we polen binnen als er in die regio duizenden mensen in de bijstand zitten.?
Klopt maar het is nog veel gekker. Er zijn honderdduizenden Nederlandse NUGGER's ( Niet uitkeringsgerechtigden) Dat zijn mensen zonder werk maar ook zonder uitkering. Dat komt omdat ze samenwonen of nog wat spaargeld hebben. Dan heb je dus geen recht op bijstand. Echter als deze schrijnende gevallen willen werken, blijft de deur potdicht bij de uitzendbureaus. Een kennis van mij wil elk werk aanpakken wat maar voor het oprapen ligt. En belde eens met zo'n agrarisch uitzendbureau. Die nemen al lang geen Nederlanders aan, want ze werken liever met onmondige buitenlanders. Zo erg is het al gesteld in onze maatschappij. Vooroordelen tegen Nederlanders zijn wel geaccepteerd maar als je maar iets minder positiefs over buitenlanders zegt, wordt je direct voor racist uitgemaakt.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  maandag 16 juli 2018 @ 10:13:13 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_180508775
Rekenen in voetbalvelden
:')
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 juli 2018 @ 10:23:42 #23
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_180508954
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 00:54 schreef paulgo het volgende:
1.Waarom leunt de economie in ons land zo sterk op een landbouw waar de marges zo laag zijn dat geen enkele Nederlandse werknemer nog voor zo'n laag loon wil werken.
Lonen zijn niet per definitie laag en via schijnconstructies, heb zelf bij een logistieke toko gewerkt die heel veel Polen in dienst had, maar de lonen voor de Polen waren gewoon volgens de Nederlandse CAO hetzelfde als voor Nederlandse werknemers. Je moet wel rekening houden met het feit dat het ongeschoold werk is, niet spannend nee, dus wat voor lonen verwacht je? Daarnaast werken die Polen gewoon hard en zeuren ze weinig tijdens hun werk. Ze hebben dan ook geen binding met je bedrijf, als ze bij de buurman een euro per uur meer kunnen verdienen zijn ze weg, maar goed.

quote:
2.Er zijn dus geen Nederlanders die dat werk willen doen. Raar want er zitten honderdduizenden werkelozen nog steeds in de bijstand. Zouden de uitkeringsinstanties die mensen niet beter, naast en in ruil voor, een wat hogere uitkering nog kunnen verplichten te werken in de kassen?
Nee, het was echt onmogelijk om daar Nederlanders voor te krijgen. Nogmaals, ik heb dan alleen ervaring met de logistieke sector, maar daar mocht iedereen komen werken hoor, man, vrouw, oud, jong, maar de meeste Nederlanders hadden er gewoon geen zin in. En het is ook echt niet zo dat die Polen allemaal vervelend zijn, zaten echt heel sympathieke mensen bij en zijn er ook zat geweest die een vast contract hebben gekregen bij goed functioneren.

quote:
3. De overheid heeft dus totaal niet geleerd van het drama van de voormalige gastarbeiders en gaat rustig door met het binnenhalen van allemaal laagopgeleiden. Die zullen hier dus blijven met alle problemen van dien, en op een gegeven moment hebben ze ook door dat ze hier uitgebuit worden en verruilen ze hun werk in de kassen voor een uitkering.
Mwah, ik denk dat dit met Oost-Europeanen toch anders is. Hun cultuur verschilt wat minder met die van ons en de meesten zouden toch wel graag terug gaan als ze de kans kregen. In Polen gaat de economie momenteel ook weer de goeie kant op, dus de Polen blijven tegenwoordig steeds meer en liever in eigen land. Volgens mij zijn er maar weinig Oost-Europeanen met een uitkering omdat die wel van aanpakken weten.
Don't let my username fool you...
  maandag 16 juli 2018 @ 10:48:39 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180509483
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Lekker makkelijk van het onderwerp afdwalen.

Dit topic gaat om open grenzen, EU en arbeidsmigranten. Geen asielzoekers. Wat heeft links daar mee te maken?
Welk kabinet gooide in 2007 de grenzen van NL open?

Niks lekker makkelijk. Gewoon waarheid. Het niet willen onderkennen van de problemen die door allerlei soorten immigratie ontstaan en vervolgens de mensen van wie het land is lekker achterstellen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180509538
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 10:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Niks lekker makkelijk. Gewoon waarheid. Het niet willen onderkennen van de problemen die door allerlei soorten immigratie ontstaan en vervolgens de mensen van wie het land is lekker achterstellen.
In deze draad gaat het het om het schuiven van arbeid binnen de EU.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')