abonnement Unibet Coolblue
pi_180499675
Na aanleiding van dit filmpje heb ik eigenlijk toch wel wat vragen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In het filmpje zie je op 5:00 dat deze agent een bestuurder van de snelweg naar een tankstation tot stoppen heeft gebracht, reden daarvan is omdat deze bestuurder een boot op de aanhanger heeft. Aanhanger enzo helemaal goed dus daar was niks mee aan de hand dus ik vraag me af meteen af waarom stop je deze bestuurder dan als je niks fysiek fout ziet? Ik bedoel maar als we preventief mensen gaan zoeken dan kan je dit toch helemaal met de wet door trekken tot dat je elke dag de politie moet laten zien of je wel iets misdaan hebt?

Dan zegt de agent dus reden dat hij wordt gestopt omdat er regelmatig boten worden gestolen. Maar wat is dat nou voor onzin dan? Je stopt iemand dus zonder dat je hem verdenkt van het stelen van een boot. Het preventief stoppen van mensen mag toch niet tenzij je vermoedt dat hij of zij een misdaad is of zal gaan begaan? Of zit ik nu totaal fout?

Ik vraag me dit af omdat in Amerika de politie je niet mag stoppen als ze je niet verdenken van een misdaad of ze denken dat je een gaat doen, hoe is het hier geregeld want op de politie site zelf word ik niet wijzer en zijn ze erg vaag.

Dank alvast :P

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2018 20:21:38 ]
  zondag 15 juli 2018 @ 20:23:23 #2
249756 Symphonic
Look o Look
pi_180499721
Een controle is een prima reden om iemand even aan de kant te zetten.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_180499756
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:23 schreef Symphonic het volgende:
Een controle is een prima reden om iemand even aan de kant te zetten.
Maar zou dat niet betekenen dat je dus gewoon random iemand kunt gaan controleren zonder opgave van reden? Bijvoorbeeld je zit even lekker op het strand of bij een bar en opeens komt er een agent die zomaar jouw ID wilt controleren. Dat is toch gekkenwerk?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2018 20:26:54 ]
  zondag 15 juli 2018 @ 20:26:07 #4
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180499772
Je mag altijd staande worden gehouden, geen probleem. Ik ben ook zovaak ‘s nachts staande gehouden als ik van werk in de binnenstad naar huis reed. Gelukkig hadden ze toen nog geen speekseltest. _O_
#KICKOUTZP
  zondag 15 juli 2018 @ 20:27:23 #5
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180499804
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:25 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Maar zou dat niet betekenen dat je dus gewoon random iemand kunt gaan controleren zonder opgave van reden? Bijvoorbeeld je zit even lekker op de strand of bij een bar en opeens komt er een agent die zomaar jouw ID wilt controleren. Dat is toch gekkenwerk?
Nee, ID controleren mag alleen op basis van een geldige reden. Maar een controle mag altijd.
#KICKOUTZP
pi_180499833
quote:
14s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:27 schreef wollah het volgende:

[..]

Nee, ID controleren mag alleen op basis van een geldige reden. Maar een controle mag altijd.
Oké de agent vraagt natuurlijk wel de gegevens op want hoe kan hij anders verifiëren of de boot gestolen is. Mag je tijdens een controle weigeren om je ID te laten zien? Dat is toch volgens mij strafbaar :{ We hebben een ID plicht in Nederland van 14 jaar. Maar de agent in de video had geen reden om te denken dat de bestuurder die boot heeft gestolen. Als ze bestuurder nu geweigerd had om zijn rijbewijs te laten zien omdat de agent dus niet zeker was of de boot gestolen was, was hij fout of in zijn recht?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2018 20:30:17 ]
  zondag 15 juli 2018 @ 20:28:36 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_180499838
Mogen ze ook je lichaam controleren? Bv meisjes vragen of ze hun bh uit willen doen en aan tetten voelen of het geen nepperts zijn gevuld met drugs :9~
pindazakje
  zondag 15 juli 2018 @ 20:31:17 #8
370352 I
Eye for an I
pi_180499897
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:28 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Oké de agent vraagt natuurlijk wel de gegevens op want hoe kan hij anders verifiëren of de boot gestolen is. Mag je tijdens een controle weigeren om je ID te laten zien? Dat is toch volgens mij strafbaar :{ We hebben een ID plicht in Nederland van 14 jaar. Maar de agent in de video had geen reden om te denken dat de bestuurder die boot heeft gestolen.
In die situatie heeft de agent gewoon recht om daar naar te vragen. Hij geeft een geldige reden op, namelijk dat er vaker boten gestolen worden. Dan kan zo'n voertuig dus per definitie al als 'verdacht' gezien worden
  zondag 15 juli 2018 @ 20:31:33 #9
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180499902
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:28 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Oké de agent vraagt natuurlijk wel de gegevens op want hoe kan hij anders verifiëren of de boot gestolen is. Mag je tijdens een controle weigeren om je ID te laten zien? Dat is toch volgens mij strafbaar :{
Dan vraagt hij waarschijnlijk je rijbewijs, en dat heeft dus met die controle te maken. Ala jij toevallig naast die boot staat dan mogen ze alleen vragen als ze je verdenken. Maar goed, een agent kan je ook gewoon controleren zonder reden, hij kan altijd zeggen dat ie je ergens van verdacht
#KICKOUTZP
pi_180499903
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:31 schreef I. het volgende:

[..]

In die situatie heeft de agent gewoon recht om daar naar te vragen. Hij geeft een geldige reden op, namelijk dat er vaker boten gestolen worden. Dan kan zo'n voertuig dus per definitie al als 'verdacht' gezien worden
Maar dat is toch letterlijk waanzin? Er worden meer auto's gestolen dan boten dan ga je toch ook niet elke auto controleren?
  zondag 15 juli 2018 @ 20:33:14 #11
370352 I
Eye for an I
pi_180499936
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:31 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Maar dat is toch letterlijk waanzin? Er worden meer auto's gestolen dan boten dan ga je toch ook niet elke auto controleren?
Wat ik al zei, het hangt van de situatie af. In die regio worden blijkbaar veel boten gestolen, dus is het logisch dat je daar streng op controleert.

Zou het zelfde zijn als dat je bij stations veel controle hebt op fietsen / scooterdiefstal.
  zondag 15 juli 2018 @ 20:33:56 #12
249756 Symphonic
Look o Look
pi_180499954
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:25 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Maar zou dat niet betekenen dat je dus gewoon random iemand kunt gaan controleren zonder opgave van reden? Bijvoorbeeld je zit even lekker op het strand of bij een bar en opeens komt er een agent die zomaar jouw ID wilt controleren. Dat is toch gekkenwerk?
klopt, en aangezien ze er heel vaak niet naastzitten likkt me dat ook geen probleem
Juin uit Eigen Tuin!
pi_180499963
In principe mogen ze je altijd controleren, maar als je geen allochtoon bent dan hoef je je daar bijna nooit zorgen over te maken.

In de VS moet je reasonable articulable suspicion hebben om een ID te vragen(buiten de stop and id states). Ze mogen je wel stoppen en ondervragen.
pi_180499999
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:33 schreef Symphonic het volgende:

[..]

klopt, en aangezien ze er heel vaak niet naastzitten likkt me dat ook geen probleem
Wat als ze er naast zitten? Omdat ze het vaak goed hebben is toch geen reden om dan ten koste van iemand anders die niks heeft gedaan, te stoppen?

correlation=/=causation
pi_180500053
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:34 schreef ABombali het volgende:
In principe mogen ze je altijd controleren, maar als je geen allochtoon bent dan hoef je je daar bijna nooit zorgen over te maken.

In de VS moet je reasonable articulable suspicion hebben om een ID te vragen(buiten de stop and id states). Ze mogen je wel stoppen en ondervragen.
Zelfs in Stop en ID states moeten ze een reden hebben.

quote:
"Stop and identify" statutes are statutory laws in the United States that authorize police[1] to legally obtain the identification of someone whom they reasonably suspect of having committed a crime. If there is no reasonable suspicion that a crime has been committed, is being committed, or is about to be committed, an individual is not required to provide identification, even in "Stop and ID" states.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stop_and_identify_statutes

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2018 20:39:40 ]
pi_180500127
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:38 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Zelfs in Stop en ID states moeten ze een reden hebben.

[..]

Op papier wel, in praktijk niet. Ze mogen gewoon zeggen dat ze je suspicious vinden of verzinnen dat iemand voldoet aan een signalement. De politie mag bewust liegen in de VS. Enorm veel individuele rechtszaken geweest hierover, nu nog steeds, maar de politie krijgt bijna altijd gelijk van de rechter.

Buiten de stop and id states hebben burgers weleens gelijk gekregen. Zoals vorig jaar Driver vs Turner in Texas. Interessante zaak was dat. Die ook laat zien dat agenten nog racistisch zijn of iig profileren op huidskleur.
pi_180500233
Turner vs Driver bedoelde ik, niet andersom :P
  PR/Manusje van alles zondag 15 juli 2018 @ 21:33:53 #18
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_180501127
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:25 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Maar zou dat niet betekenen dat je dus gewoon random iemand kunt gaan controleren zonder opgave van reden? Bijvoorbeeld je zit even lekker op het strand of bij een bar en opeens komt er een agent die zomaar jouw ID wilt controleren. Dat is toch gekkenwerk?
dit is niet zomaar of random.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_180501306
Als je op de openbare weg zit mogen ze natuurlijk ook controleren op een geldig rijbewijs en andere papieren. Je doet namelijk iets waar je een vergunning voor nodig hebt.
Weggegaan en opgerot
  zondag 15 juli 2018 @ 21:54:25 #20
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_180501565
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Mogen ze ook je lichaam controleren? Bv meisjes vragen of ze hun bh uit willen doen en aan tetten voelen of het geen nepperts zijn gevuld met drugs :9~
Dit mag zeker!

:')
  Moderator zondag 15 juli 2018 @ 23:04:51 #21
9859 crew  Karina
Woman
pi_180503358
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:25 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld je zit even lekker op het strand of bij een bar en opeens komt er een agent die zomaar jouw ID wilt controleren. Dat is toch gekkenwerk?
Nou als je er jonger uitziet dan 18 en je drinkt een biertje dan kan dat wel.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_180504429
quote:
99s.gif Op zondag 15 juli 2018 23:04 schreef Karina het volgende:

[..]

Nou als je er jonger uitziet dan 18 en je drinkt een biertje dan kan dat wel.
En als je er ouder uit ziet?
pi_180515072
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 20:31 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Maar dat is toch letterlijk waanzin? Er worden meer auto's gestolen dan boten dan ga je toch ook niet elke auto controleren?
Een reden kan zijn:

In het gebied waar de betreffende auto reed worden veel boten gestolen of er worden veel gestolen boten aangetroffen.

Wanneer de agenten dan een auto met een boot op een trailer zien dan is dat voor hen een reden om te controleren of de boot die zij dan in dat gebied treffen te controleren. Daardoor kunnen ze iets doen aan de velen diefstallen/helingen.

Je kan pas vaststellen dat de boot gestolen is als je hem zelf fysiek controleert. Het wordt lastig om dat vast te stellen als de boot op een trailer staat en deze trailer rijdt 130 op de snelweg.

Dus is het voor de politie een reden om de auto met boot langs de kant te zetten.

Dit soort zaken gebeuren heel vaak. Wanneer de politie dit niet zou doen dan moeten zij passief wachten tot de informatie helemaal aangeleverd wordt door een burger. Gelukkig is de politie assertief en onderzoekt het zelf.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_180515149
Onder het mom van technische controle kunnen ze elk voertuig aanhouden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')