abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 juli 2018 @ 12:19:53 #1
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_180486631
quote:
Historicus: 'Nederlanders zijn altijd bot en lomp geweest'

Deze zomer interviewen we ieder weekend een prominente uit de wetenschap in de rubriek 'Zomeruniversiteit'. Historicus Piet de Rooij is de grondlegger van het Nederlandse geschiedenisonderwijs. Hij wordt niet vrolijk van de discussie over zeehelden of de bemoeienis van de politiek met geschiedenis op scholen. 'We oordelen zonder te begrijpen'.

Hans van Soest 15-07-18, 08:39 Laatste update: 10:43

Zijn vader zat tijdens de oorlog in het verzet in Rotterdam. ,,Ik ben geboren omdat mijn ouders het risico van het verzet hoog inschatten. Mijn moeder wilde daarom per se zwanger worden. Ze zei tegen mij: je bent geboren omdat ik nog iets van je vader wilde hebben voor het geval hij het niet zou overleven. Toen mijn moeder zwanger was van mij, waren de Duitsers naar mijn vader op zoek en zetten een pistool op haar buik om haar te dwingen te vertellen waar hij was.’’

De vader van historicus Piet de Rooij (1944) overleefde de oorlog en werd leraar. Toen hij in 1962 overleed aan een hartkwaal, was dat volgens zijn moeder het
gevolg van de spanningen in de oorlog. Door het verleden van zijn ouders is De
Rooij bovenmatig geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog.

Hij is verantwoordelijk voor de geschiedenisboeken van alle leerlingen op basis- en middelbare scholen. Hoewel de hoogleraar Nederlandse geschiedenis alweer een aantal jaren met emeritaat is, vult hij zijn dagen nog met onderzoek en het schrijven van boeken. Publicaties die overigens altijd verschijnen onder de naam De Rooy (een zetfoutje ooit bij zijn eerste boek dat daarna is gehandhaafd). Maar over de oorlog schreef hij nooit.

,,Misschien omdat het voor mij te dichtbij komt. Maar ik schreef wel veel over hoe de democratie en rechtsstaat zich ontwikkelden. Ik ben in mijn onderzoeken op zoek naar hoe mensen zich een oordeel vormen. Dat is vaak niet op rationele gronden. Je moet accepteren dat mensen soms irrationeel zijn, om te begrijpen hoe de geschiedenis vaak is gelopen zoals ze is gelopen. Die wordt vaak gevormd door gekkigheid.’’

Kunnen we door het kennen van onze geschiedenis leren van fouten uit het verleden?

,,Was dat maar zo. Want dat zou betekenen dat we nooit meer dezelfde fouten maken. Dat is niet zo. Nee, geschiedenis is slechts een manier om te begrijpen hoe de huidige wereld eruit ziet. De wereld is geen toneel waarvan elke dag het doek opnieuw opgaat. Je kunt niet begrijpen hoe de EU werkt als je niet weet dat er twee wereldoorlogen overheen zijn gegaan. Maar die kennis is geen garantie dat er nooit meer een nieuwe oorlog komt. De geschiedenis leert juist dat vrede vooral een periode is tussen twee oorlogen.’’
Zijn we dan onverbeterlijk?

,,Voor Nederlanders is de Tweede Wereldoorlog een moreel ijkpunt. Daar wordt veel waarde aan gehecht in het onderwijs. Vanuit de overheid worden herdenkingen georganiseerd. Men hoopt dat we daar van leren. Maar als ik op 5 mei naar een bevrijdingsfestival ga, opent dat altijd met een stichtelijk woord over de waarde van vrijheid. En het publiek wacht dan ongeïnteresseerd totdat de muziek begint. Voor een deel van het publiek werkt het misschien: lessen trekken uit het verleden. Maar voor een deel zeker niet.’’
De staatscommissie parlementair stelsel stelt voor om geschiedenis een verplicht vak te maken op middelbare scholen om zo burgerschap te bevorderen.

,,Ik hou enorm van mijn vak en zou het toejuichen als meer mensen daar plezier aan konden beleven, maar het heeft geen zin als je denkt dat je daar burgerschap
mee kweekt. Kinderen worden geen betere burgers als je ze maar veel over geschiedenis leert. Het geschiedenisonderwijs in de jaren ’30 in Duitsland was het beste ooit. En toch ging het er verschrikkelijk mis. Heb er dus niet al te hoge verwachtingen van. In 1878 is geschiedenis verplicht gesteld in het lager onderwijs. Multatuli zei toen al: verwacht niet dat dit betere burgers oplevert, mensen denken nog steeds de meest stomme dingen.’’

Waarom verplichtte de overheid het destijds?

,,Om ons als volk te binden. Maar tegelijkertijd dat geschiedenis een verplicht schoolvak werd, kwam de verzuiling op in Nederland. Elke zuil had zijn eigen interpretatie van de geschiedenis. Neem de Tachtigjarige Oorlog, de wording van ons land. De liberalen zagen het vooral als een vrijheidsstrijd, omdat de Spaanse koning belastingen oplegde en alle macht naar zich toe trok. De protestanten hadden het over een strijd om geloofsvrijheid. Terwijl de katholieken Willem van Oranje beschouwden als een ketter, een opstandeling. Dus alleen al ons nationale verhaal heeft drie varianten. De geschiedenis bond ons dus niet als natie, maar versterkte vooral de identiteit van de eigen zuil.’’

Wie had er gelijk?

,,Zoals zo vaak: het is een combinatie van waarheden. Het is maar net waar je de nadruk op legt. Ja, de koning probeerde de macht van steden en lokale adel in te perken. Ja, er was strijd om gewetensvrijheid. En ja, Willem van Oranje was natuurlijk gewoon een opstandige edelman die ook eigen belangen had. Maar de nuance gaat vaak verloren in het grote verhaal dat verteld wordt om het eigen gelijk te benadrukken.’’
De vaderlandse geschiedenis…

,,…Weet je dat dat alleen bij ons vaderlandse geschiedenis heet? In andere landen is het Engelse geschiedenis, Franse, Amerikaanse, maar wij hebben het nooit over
Nederlandse geschiedenis. Dat is omdat wij het gebruikt hebben om van kinderen goede vaderlanders te maken.’’

Geschiedenis heeft het imago van een dode wetenschap. Worden er nog wel eens nieuwe ontdekkingen gedaan?

,,Je ontdekt niet zozeer grote nieuwe dingen, maar onze blik op gebeurtenissen verandert. Een historicus doet zo objectief mogelijk onderzoek en maakt daar een verhaal van voor het publiek. Maar een historicus is nooit helemaal onbevooroordeeld. Je hebt je eigen gevoelens, waarheden, opvattingen. En die veranderen. Ik denk anders over de samenleving dan iemand uit 1800. Daardoor kijk ik anders tegen het verleden aan. Je ziet andere verbanden, vindt andere dingen belangrijk.’’ Zo kijken we nu anders aan tegen onze nationale zeehelden dan honderd jaar geleden.

,,Dat is niet alleen een Nederlandse discussie, je ziet het ook in de Verenigde Staten. Mogen generaals uit het zuidelijke leger nog wel geëerd worden met een standbeeld? Ik ben er geen voorstander van beelden of straatnamen te verwijderen. Het verleden is het verleden. Wat je in deze discussie ziet, is dat die snel polariseert. De ene groep reduceert zeehelden tot absolute schurken, terwijl de andere groep het louter helden vindt. Het is natuurlijk allebei niet waar. We moeten de verschillende facetten van historische personages proberen te begrijpen. Die zeeheldendiscussie gaat niet over begrijpen, maar over oordelen. Daar heb ik als historicus niets mee. Je kunt wel zeggen dat Jan Pieterszoon Coen niet meer vereerd moet worden, maar we begrijpen een stuk van de 19de eeuw niet als we zijn standbeeld weghalen. Toen zagen we hem als iemand die de bijgedragen had aan onze welvaart: ‘waar een klein land groot in kan zijn’. Dat je dat probeert te begrijpen, wil niet zeggen dat je al zijn gedrag accepteert.’’

Wat zegt het over onze Nederlandse identiteit dat we zo veel discussie hebben over onze geschiedenis?

,,Er is eigenlijk maar één kern in de zogenaamde identiteit van Nederlanders die
buitenlanders al eeuwenlang in ons herkennen: we zijn bot en lomp. Dat zeggen
buitenlanders al sinds de tijd van Erasmus. Die hele zeeheldendiscussie is pure
identiteitspolitiek. Men probeert de cohesie in de eigen groep te versterken
door zich af te zetten tegen de rest. Net als in de tijd van de verzuiling gebruiken groepen daar geschiedenis voor. Onze samenleving is eigenlijk opnieuw aan het verzuilen. Alleen respecteerden groepen elkaar vroeger. Men was het absoluut oneens, maar accepteerde de onderlinge verschillen. In de huidige verzuiling is dat niet zo. Men polariseert liever dan naar een gemeenschappelijke basis te zoeken. Dat is zorgelijk. Iedereen sluit zich op in de eigen bubbel en veracht de andere bubbel ten diepste.’’

Er is eigenlijk maar één kern in de zogenaamde identiteit van Nederlan­ders die buiten­lan­ders al eeuwenlang in ons herkennen: we zijn bot en lomp.

Gaan wij anders om met onze geschiedenis dan andere Europeanen?

,,Dat Nederlanders niet zo geïnteresseerd zijn in geschiedenis is een kenmerk van onze beschaving. Waarschijnlijk komt het doordat Nederland door de verzuiling geen gedeeld nationaal idee had.’’

De Tweede Kamer wil de canon van de vaderlandse geschiedenis herzien.

,,Het is niet erg dat na verloop van tijd de canon wordt aangepast, maar de politiek moet zich daar vooral niet mee bemoeien. De minister kan wel stellen dat er meer aandacht in moet voor vrouwen, maar daar gaat ze niet over. Kijk hoe het uit de hand loopt in de verenigde Staten waar ze proberen iets soortgelijks op te zetten. Die hele discussie wordt gedomineerd door identiteitspolitiek. En als de politiek kennis van geschiedenis zo belangrijk vindt, waarom worden historische argumenten dan nooit gebruikt in Kamerdebatten? De vergeetachtigheid van politici is opmerkelijk.’’

Uit onderzoek van het Historisch Nieuwsblad blijkt dat onze kennis van geschiedenis niet is verbeterd sinds invoering van de canon.

,,Kennis is wat anders dan inzicht. Het is leuk als mensen weten dat Hugo de Groot ontsnapte in een boekenkist, maar krijg je een onvoldoende als je niet weet dat dat uit slot Loevestein was? Dat is toch irrelevant? Het is belangrijker dat mensen weten waarom hij gevangen zat. Het gaat niet om schoolse weetjes. Het gaat om de verbanden. Ik haal altijd een onvoldoende bij de Nationale Geschiedenisquiz.’’

https://www.ad.nl/wetensc(...)p-geweest~a05c99d71/
Mooi interview. Kan me er goed in vinden. Vooral dat stuk over de hedendaagse 'beeldenstorm'. Prima dat je de acties van bepaalde "helden" toch vanuit een ander perspectief gaat zien. Maar dan maar beelden verwijderen, straatnamen, etc. aanpassen is nog kwalijker.

Daarmee ontken je het belangrijke feit dat wat goed/slecht/lovenswaardig is, super tijdsgebonden is. Waarom niet gewoon meer toelichting m.b.t. de achtergronden zoals heel soms volgens mij ook gedaan wordt d.m.v. aanvullende tekst bij een standbeeld.
Krekker is de bom!
pi_180487701
Bot, lom en arrogant
  zondag 15 juli 2018 @ 14:14:58 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_180488949
De TT dekt niet echt de lading he

De Nederlandse geschiedenis sowieso veel meer dan dat.
Zo ging in Nederland vaak geld boven geloof en afkomst.
Nederlandse drukpersen drukten alles, als er maar betaald werd.
Er woonden bijvoorbeeld ook veel Joden in Nederland, op andere plekken werden ze vaak uitgekotst. Hier niet, het leverde geld op. Nederland had de eerste aandelen, de eerste beurs.
Er is echt wel van alles dat Nederland tot Nederland gemaakt heeft.

[ Bericht 87% gewijzigd door BasEnAad op 15-07-2018 14:58:05 ]
pi_180488996
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 13:11 schreef ABombali het volgende:
Bot, lom en arrogant
Nederlanders zijn vooral heel direct.
Dat kan lomp over komen, als je gewend bent eerst om de hete brij heen te draaien, voordat je tot de kern komt.
Zat filmpjes gezien, waarin toeristen Nederlanders eerst bot vonden, maar later de directheid zijn gaan waarderen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_180490101
Zo heb ik communicatie het liefst. Dan maar bot en lomp. Direct zeggen waar het op staat, tijd is geld.
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 15 juli 2018 @ 15:24:22 #6
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180490919
Dat generaliserende gelul altijd :')
Nederlanders zijn bot, Belgen terughoudend, Fransen asociaal enzovoort :')
Alsof een paar geografisch verzonnen landsgrenzen de hele bevolking zal doen veranderen ofzo. Ieder persoon verschilt, dat kan je echt niet per volk bekijken ofzo.
#KICKOUTZP
  maandag 16 juli 2018 @ 11:18:23 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_180510109
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:19 schreef KreKkeR het volgende:
Uit onderzoek van het Historisch Nieuwsblad blijkt dat onze kennis van geschiedenis niet is verbeterd sinds invoering van de canon.
,,Kennis is wat anders dan inzicht. Het is leuk als mensen weten dat Hugo de Groot ontsnapte in een boekenkist, maar krijg je een onvoldoende als je niet weet dat dat uit slot Loevestein was? Dat is toch irrelevant? Het is belangrijker dat mensen weten waarom hij gevangen zat. Het gaat niet om schoolse weetjes. Het gaat om de verbanden. Ik haal altijd een onvoldoende bij de Nationale Geschiedenisquiz.’’
De Rooy was overigens de voorzitter van de commissie die aanbevelingen deed over de invoering van het canonstelsel, maar ik geloof niet dat hij erg te spreken was (en is) over het eindresultaat.
  maandag 16 juli 2018 @ 11:18:55 #8
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_180510121
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 14:14 schreef BasEnAad het volgende:
De TT dekt niet echt de lading he
Dat statement kwam wat mij betreft ook een beetje uit de lucht vallen, maar ik laat het staan, aangezien het de titel van het originele stuk is.
pi_180512888
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:19 schreef KreKkeR het volgende:

. Maar dan maar beelden verwijderen, straatnamen, etc. aanpassen is nog kwalijker.
Kwalijk is niet doorhebben dat mensen die foute dingen deden verheerlijkt worden door een standbeeld in het openbaar of een straatnaam.
Nog kwalijker is het wel doorhebben, maar dan gaan draaien om de figuur toch als hoogstaand of nuttig voor historische kennis te schetsen en de verheerlijking doorzetten

TT = lame,,, stereotypering .

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 16-07-2018 13:55:02 ]
pi_180513169
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 12:19 schreef KreKkeR het volgende:
Die zeeheldendiscussie gaat niet over begrijpen, maar over oordelen. Daar heb ik als historicus niets mee. Je kunt wel zeggen dat Jan Pieterszoon Coen niet meer vereerd moet worden, maar we begrijpen een stuk van de 19de eeuw niet als we zijn standbeeld weghalen. Toen zagen we hem als iemand die de bijgedragen had aan onze welvaart: ‘waar een klein land groot in kan zijn’. Dat je dat probeert te begrijpen, wil niet zeggen dat je al zijn gedrag accepteert.’’
Dit is een probleem scheppen , erger maken om maar het heilig huisje van JP Coen-verheerlijking overeind te houden.
De oplossing is ..... meer geschiedenis geven over nationalisme... mn de Nederlandse focus op de 17 eeuw die in de 19e eeuw zich meer ontwikkelde. Maar ook voor 1800 werd JP Coen als een geweldige Nederlander gezien... en ook constant was een zekere kritiek op zijn bruutheid.
Zet een nieuw standbeeld dan op dat plein in Hoorn... bandanezen die onthoofd werden op bevel van een wijzende JP Coen. Maar dat is dus niet Coen, Hoorn en het geliefd vaderland verheerlijken... en dat willen mensen niet. Het is wel veel directer Nederlandse geschiedenis uitbeelden.
  woensdag 18 juli 2018 @ 13:01:34 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_180556520
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2018 13:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kwalijk is niet doorhebben dat mensen die foute dingen deden verheerlijkt worden door een standbeeld in het openbaar of een straatnaam.
Nog kwalijker is het wel doorhebben, maar dan gaan draaien om de figuur toch als hoogstaand of nuttig voor historische kennis te schetsen en de verheerlijking doorzetten
Maar dat kan je dus deels afvangen door voorlichting te geven, bijvoorbeeld zoals dat in Hoorn is gebeurd.
  Moderator woensdag 18 juli 2018 @ 13:06:09 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180556626
Je kunt bij een standbeeld ook een plakkaat maken en daarbij ook aangeven dat er zaken gedaan zijn door deze persoon die nu als amoreel worden gezien.

Aan de andere kant richten we ook geen standbeelden op voor lieden die voor de oorlog goed werk levereden maar tijdens de oorlog zich bij de nsb aansloten.

Over de TT we zijn denk ik altijd direct geweest, dat is ook iets wat nodig is voor handel drijven, niet om de hete brij heen draaien maar zeggen waar het op staat. Dat kan vast als bot en lomp gezien worden, maar handig is het soms ook.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180556772
Worden geschiedkundig belangrijke figuren dan vereerd omdat er een standbeeld of straatnaam van hun bestaat? Ik vind het overdreven om dat verering te noemen en hiermee dus de discussie bijna monddood te willen maken omdat je door deze vage logica het er dan niet meer over kan hebben.

Ik ben het eens met de geschiedkundige die ook vind dat de deze beelden moeten blijven.

Met een nieuwe beeldenstorm moeten dadelijk de meeste beelden maar verdwijnen omdat bij elk historisch persoon wel een of andere randgroepering iets slechts kan vinden met de huidige morele bril.
pi_180557522
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 13:14 schreef Basp1 het volgende:
Worden geschiedkundig belangrijke figuren dan vereerd omdat er een standbeeld of straatnaam van hun bestaat? Ik vind het overdreven om dat verering te noemen en hiermee dus de discussie bijna monddood te willen maken omdat je door deze vage logica het er dan niet meer over kan hebben.
Gewoon erkennen dat het persoonsverheerlijking is.

quote:
Met een nieuwe beeldenstorm
Die oude beeldenstorm was in 1566. Moeten we niet meer doen zo.
Bevoegde autoriteiten moeten openbare beelden rustig netjes weghalen, als men dat wil.
Van mij hoeft dat allemaal niet zo nodig op een paar uitzonderingen na. Zoals die massamoordenaar en slavendrijver JP Coen op dat plein in Hoorn.
Zet dat beeld 30 meter verderop in een zaal van het westfries museum.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 19-07-2018 19:38:24 ]
  woensdag 18 juli 2018 @ 16:21:23 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_180560478
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 13:52 schreef Bluesdude het volgende:
Van mij hoeft dat allemaal niet zo nodig op een paar uitzonderingen na. Zoals die massamoordenaar en slavendrijver JP Coen op dat plein in Hoorn.
Zet dat beeld 30 meter verderop in een zaal van het westfries museum.
Door het beeld in een museum te zetten draag je mijns inziens juist bij aan de mythificatie van zijn persoon. Nu kun je het werk eventueel nog zien als 'slechts' een decoratie van het straatbeeld, door het op zaal te plaatsen krijgt het een heel ander aura.
pi_180565318
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 16:21 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Door het beeld in een museum te zetten draag je mijns inziens juist bij aan de mythificatie van zijn persoon. Nu kun je het werk eventueel nog zien als 'slechts' een decoratie van het straatbeeld, door het op zaal te plaatsen krijgt het een heel ander aura.
Dat beeld van Coen laten staan is de mythe van "groot man" en opmerkelijke Hoornse burger levend houden.
Wil je niet die mythe in standhouden dan kun je andere beelden ernaast zetten die samen met het origineel de morele laagheid van de man uitbeelden. Ook een goed alternatief voor weghalen en doorvertellen van de geschiedenis.
pi_180591773
quote:
Het gaat niet om schoolse weetjes. Het gaat om de verbanden.
Je kunt alleen maar verbanden leggen tussen dingen die al in je hoofd zitten, die 'schoolse weetjes' hebben echt wel een functie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 03:52:59 #18
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_180600097
quote:
14s.gif Op zondag 15 juli 2018 15:24 schreef wollah het volgende:
Dat generaliserende gelul altijd :')
Nederlanders zijn bot, Belgen terughoudend, Fransen asociaal enzovoort :')
Alsof een paar geografisch verzonnen landsgrenzen de hele bevolking zal doen veranderen ofzo. Ieder persoon verschilt, dat kan je echt niet per volk bekijken ofzo.
Daarom zijn we nu ook 1 Europa met een paar provincies. :D

Met alle eerlijkheid, ik hoop dat het daar heen gaat!
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_180619568
Basisschool JP Coen heet nu De Indische Buurt School
pi_180619633
quote:
14s.gif Op zondag 15 juli 2018 15:24 schreef wollah het volgende:
Dat generaliserende gelul altijd :')
Nederlanders zijn bot, Belgen terughoudend, Fransen asociaal enzovoort :')
Alsof een paar geografisch verzonnen landsgrenzen de hele bevolking zal doen veranderen ofzo. Ieder persoon verschilt, dat kan je echt niet per volk bekijken ofzo.
kijk maar naar Chinezen, die zijn alle behalve direct.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 23:58:47 #21
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180619680
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 23:56 schreef fespo het volgende:

[..]

kijk maar naar Chinezen, die zijn alle behalve direct.
Gast, er zijn 1.5 miljard Chinezen. Die zijn allemaal niet direct? Ken jij 1.5 miljard mensen?
#KICKOUTZP
  vrijdag 20 juli 2018 @ 23:59:07 #22
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180619690
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 03:52 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Daarom zijn we nu ook 1 Europa met een paar provincies. :D

Met alle eerlijkheid, ik hoop dat het daar heen gaat!
waarom hoop je dat?
#KICKOUTZP
pi_180619780
quote:
13s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 23:58 schreef wollah het volgende:

[..]

Gast, er zijn 1.5 miljard Chinezen. Die zijn allemaal niet direct? Ken jij 1.5 miljard mensen?
ik zou een lesje statistiek nemen ;)
  zaterdag 21 juli 2018 @ 00:04:38 #24
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180619823
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 00:02 schreef fespo het volgende:

[..]

ik zou een lesje statistiek nemen ;)
Dat zal best maar jij weet ook wel dat dit gewoon gelul is. Je kan niet 16 miljoen mensen als bot en direct bestempelen en 60 miljoen Fransen als asociaal etc. Ik ken ook genoeg Nederlanders die laf en schijnheilig zijn.
#KICKOUTZP
pi_180619976
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 00:04 schreef wollah het volgende:

[..]

Dat zal best maar jij weet ook wel dat dit gewoon gelul is. Je kan niet 16 miljoen mensen als bot en direct bestempelen en 60 miljoen Fransen als asociaal etc. Ik ken ook genoeg Nederlanders die laf en schijnheilig zijn.
waar is het met je misgegaan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')