abonnement Unibet Coolblue
pi_180478579
Hallo,

Mijn scooter Vespa LX 50 4 takt heeft de laatste tijd wat problemen. Soms start hij bijvoorbeeld met de elektrische start niet meer (hij wil hem niet pakken en je hoort het geluid wel alleen slaat ie niet over). Ook met de kickstart lukt het soms wel en soms weer niet.
Ik heb een nieuwe accu geprobeerd en daar ligt het niet aan, het bleef hetzelfde. Ook is het zo dat als ie eenmaal aan is en kan rijden hij kan uitvallen als je geen gas geeft en stil staat (denk aan wachten voor stoplichten). Dat gebeurt nu standaard.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? PS: Ik heb helemaal geen verstand van scooters maar wil het toch wel zelf het liefst oplossen (vanwege de onzekerheid qua starten)
-
pi_180478676
Beginnen met de bougie te vernieuwen. Als het probleem dan nog bestaat verder kijken. Eventueel in combinatie met een nieuwe bougiekabel en dop.
pi_180478750
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 23:51 schreef Karig_Hutje het volgende:
Beginnen met de bougie te vernieuwen. Als het probleem dan nog bestaat verder kijken. Eventueel in combinatie met een nieuwe bougiekabel en dop.
Is dit moeilijk te doen voor een leek?
-
pi_180478797
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 23:53 schreef ParadisePalms het volgende:

[..]

Is dit moeilijk te doen voor een leek?
Nee. Bougie is een kwestie van oude eruit draaien en nieuwe er in zetten. Zou daar eerst mee beginnen misschien is het dan wel opgelost. Als je het bij de winkel laat doen is het waarschijnlijk nog gratis ook.
pi_180478802
Er zit trouwens niet heel veel olie in (maar het lampje brandt niet, dat rode lampje). Dus dat zou de oorzaak niet moeten zijn toch? Als dat lampje brandt kan ik me het wel voorstellen namelijk
-
pi_180478864
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 23:55 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

Nee. Bougie is een kwestie van oude eruit draaien en nieuwe er in zetten. Zou daar eerst mee beginnen misschien is het dan wel opgelost. Als je het bij de winkel laat doen is het waarschijnlijk nog gratis ook.
Ja maar de winkel is te ver en de kans is dat ik het niet haal want vorige keer viel ik ergens uit en kon ik hem niet meer aan de praat krijgen
-
pi_180478905
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 23:55 schreef ParadisePalms het volgende:
Er zit trouwens niet heel veel olie in (maar het lampje brandt niet, dat rode lampje). Dus dat zou de oorzaak niet moeten zijn toch? Als dat lampje brandt kan ik me het wel voorstellen namelijk
Nee. Dat zal het niet wezen. Wijst meer iets in de richting van de onsteking of eventueel benzinetoevoer maar zou beginnen met verwisselen van de bougie.
pi_180478958
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 23:58 schreef ParadisePalms het volgende:

[..]

Ja maar de winkel is te ver en de kans is dat ik het niet haal want vorige keer viel ik ergens uit en kon ik hem niet meer aan de praat krijgen
Het is heel makkelijk. Zoek even op Google op. Kun je zo zelf doen. Alleen heb je wel een bougiesleutel of juiste maat pijpsleutel nodig. Bougiesleutel verkopen ze ook wel bij de brommerwinkel.
pi_180479040
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 23:59 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

Nee. Dat zal het niet wezen. Wijst meer iets in de richting van de onsteking of eventueel benzinetoevoer maar zou beginnen met verwisselen van de bougie.
Oh en trouwens moet zeggen dat er een slang onder de buddie niet goed zit. Hij zit een beetje los en ik krijg m er niet goed in
Deze: https://gyazo.com/bf50d3e6cb8a8a5ded96dcdd2aa0cc7c (bij die pijl)

Hij zit niet helemaal goed erin, ik heb 'm een keer los gemaakt en toen startte ie wel. In die video waarin dit uitgelegd wordt staat ie vacuum zuigt als je kick of elektrisch start voor brandstoftoevoer, maar ik weet niet dat of dat 100% de oorzaak is. Dan wss de bougie.
-
pi_180479142
quote:
Ja ik denk het ook idd maar heb dan wel juiste gereedschap eerst nodig en natuurlijk een nieuwe bougie zelf
-
pi_180479161
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:04 schreef ParadisePalms het volgende:

[..]

Oh en trouwens moet zeggen dat er een slang onder de buddie niet goed zit. Hij zit een beetje los en ik krijg m er niet goed in
Deze: https://gyazo.com/bf50d3e6cb8a8a5ded96dcdd2aa0cc7c (bij die pijl)

Hij zit niet helemaal goed erin, ik heb 'm een keer los gemaakt en toen startte ie wel. In die video waarin dit uitgelegd wordt staat ie vacuum zuigt als je kick of elektrisch start voor brandstoftoevoer, maar ik weet niet dat of dat 100% de oorzaak is. Dan wss de bougie.
Dat is de afvoerslang van de carburateur/spruitstuk/vacuumleiding Je zou die kunnen vervangen of als hij verstopt zit door spuiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Karig_Hutje op 15-07-2018 00:43:36 ]
pi_180479180
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:07 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

Dat is de afvoerslang van de carburateur. Je zou die kunnen vervangen of als hij verstopt zit door spuiten.
Ja maar die slang zit niet helemaal goed erin, ik kan die slang er zo uit trekken, zit geen stroefje of iets aan vast
-
pi_180479225
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:08 schreef ParadisePalms het volgende:

[..]

Ja maar die slang zit niet helemaal goed erin, ik kan die slang er zo uit trekken, zit geen stroefje of iets aan vast
Ja kan je zo er af halen zit een klemringetje omheen. Die twee lipjes in knijpen kun je hem er zo aftrekken.
pi_180479319
Zie je die zwarte dop daar onder dat slangetje helemaal onderin? Daar zit je bougie onder. Dop lostrekken en oude bougie er uit schroeven en nieuwe er in. Neem de oude mee naar de winkel voor het type.
pi_180479478
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:12 schreef Karig_Hutje het volgende:
Zie je die zwarte dop daar onder dat slangetje helemaal onderin? Daar zit je bougie onder. Dop lostrekken en oude bougie er uit schroeven en nieuwe er in. Neem de oude mee naar de winkel voor het type.
https://gyazo.com/f6121471180cfe62f8936c8abdb3911e
Ja deze dop bedoel je? Die kan je zo lostrekken
-
pi_180479670
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:18 schreef ParadisePalms het volgende:

[..]

https://gyazo.com/f6121471180cfe62f8936c8abdb3911e
Ja deze dop bedoel je? Die kan je zo lostrekken
Kan het slecht zien op de foto het lijkt er wel op dat dat hem is. Als er een stroomkabel aanzit hoogstwaarschijnlijk. Dan voorzichtig naar boven toe los wrikken.
pi_180479742
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:23 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

Kan het slecht zien op de foto het lijkt er wel op dat dat hem is. Als er een stroomkabel aanzit hoogstwaarschijnlijk. Dan voorzichtig naar boven toe los wrikken.
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:23 schreef Karig_Hutje het volgende:

[..]

Kan het slecht zien op de foto het lijkt er wel op dat dat hem is. Als er een stroomkabel aanzit hoogstwaarschijnlijk. Dan voorzichtig naar boven toe los wrikken.
Het is hetzelfde scootertype (althans de bougie enz zit op dezelfde plek) als in deze video
Ik heb nu die dop losgetrokken zoals je ziet op minuut 2:00
-
pi_180479863
Ah ik snap het denk ik. Die bougie zit dan daarin als je die dop eruit hebt gehaald. Op een hele lastige plek en moet je eruit halen, alleen heb ik daar niet de gereedschap nog voor. Ik kan met de blote oog niet zien of de bougie er slecht uitziet, je moet hem echt eruit halen voor je hem uberhaupt ziet
-
pi_180479909
Voor een 4takt qua gereedschap volgens die video:
- verlengde dop 16
- ratel om hem eruit te draaien

Dan kan je hem pas eruit halen, alleen heb ik dat niet. Misschien dat mijn vader wel die gereedschap heeft voor bougie in de auto
-
pi_180479954
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:25 schreef ParadisePalms het volgende:

[..]

[..]

Het is hetzelfde scootertype (althans de bougie enz zit op dezelfde plek) als in deze video
Ik heb nu die dop losgetrokken zoals je ziet op minuut 2:00

Ja klopt dat is de juiste.
pi_180480003
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2018 00:30 schreef ParadisePalms het volgende:
Voor een 4takt qua gereedschap volgens die video:
- verlengde dop 16
- ratel om hem eruit te draaien

Dan kan je hem pas eruit halen, alleen heb ik dat niet. Misschien dat mijn vader wel die gereedschap heeft voor bougie in de auto
Ja zit bij die scooter op een wat vervelende plaats dat zag ik ook. Maar je zit op het juiste spoor :D Inderdaad even kijken voor juiste gereedschap dan.
pi_180480057
Auto bougiesleutel is groter. Je moet dan echt een ratel met juiste dop nemen.
pi_180480182
Edit: laat maar verkeerd gekeken die zit wel goed zo.
pi_180480198
Ik heb trouwens wel een verlengde dop 16!

Die zat bij de levering van de scooter, nu de rest nog haha
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')