abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 14 juli 2018 @ 19:01:27 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_180473508
Op een ’geheime locatie’ in Zuid Holland (in Oude Tonge) zijn vanmorgen de eerste oliezwanen weer vrijgelaten. Het hadden er 43 moeten zijn, maar twee hadden geen zin. :D _O- Dus kozen er 41 brandschone vogels het ruime sop.



En eigenlijk hadden de zwanen al genoeg sop gezien: _O- nadat precies drie weken geleden zo’n 200 ton olie werd verloren in de Rotterdamse haven, zijn de in totaal zo’n 500 besmeurde vogels uitgebreid schoongemaakt: met afwasmiddel. Voor elke vogel is 15 liter water gebruikt, vertelt Margit Blokhuis van Rijkswaterstaat. „De eerste veertig zijn nu weer vrij, en de rest zal de komende weken, een beetje verspreid door de regio, weer vrij worden gelaten. _O_

Publiek
En dat verspreiden door de regio is belangrijk: aan de grote aandacht dat het schoonmaken van de dieren kreeg, was te zien hoe zeer men meeleefde met de zwanen. „En anders hadden hier honderden mensen gestaan”, vertelt Blokhuis. „En dat komt de dieren niet ten goede.”

Alsnog staan de zwanen een beetje verdwaasd om zich heen te kijken als de klep van de paardentrailer, waarin ze werden vervoerd, open gaat. Een beetje onwennig stappen ze, een voor een, de trailer uit. Om vervolgens bijna over elkaar heen te buitelen als ze zien dat ze weer vrij zijn en dat het vrije water in zicht is. „Ze weten niet wat hun overkomt”, lacht een meneer die tijdens zijn fietstochtje ’toevallig de dierenambulances zag staan’. „Ik snap dat ze het geheim willen houden, maar het is toch mooi om dit te kunnen zien.” Hij had al tegen zijn vrouw gezegd dat ze ze hier, in Oude Tonge, moesten vrijlaten. „Hier zitten al zo veel zwanen. Ze hebben hier alle ruimte!”

’Blij dat ze weer lekker buiten zijn’
De instructie om toch vooral niet te klappen als de zwanen het ruime sop kiezen, is moeilijk vol te houden. Een majestueus gezicht: 41 statige dieren die zich weer koning te rijk voelen. „Prachtig”, klinkt het, hardop, uit vele monden. Een vrijwilligster van de dierenambulance, die de afgelopen weken ’heeft staan boenen op de vogels’ heeft een dubbel gevoel: „Ik ben blij dat ze weer lekker buiten zijn”, vertelt ze. „Maar het is niet of ze je even bedanken voor de moeite ofzo.” -O-

https://www.telegraaf.nl/(...)brandschoon-water-in

Filmpje van de plons vinden we hier 8-)
https://www.telegraaf.nl/(...)urde-zwanen-uitgezet
pi_180473664
Nu maar hopen dat jagers/stropers ze met rust laten.
  zaterdag 14 juli 2018 @ 19:10:27 #3
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_180473830
Mooi. En nou maar hopen dat het 21 stelletjes en 1 vrijgezel waren. Anders gaan die lui elkaar nooit meer terugvinden.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 14 juli 2018 @ 19:20:50 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_180473889
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 19:17 schreef probeer het volgende:
Mooi. En nou maar hopen dat het 21 stelletjes en 1 vrijgezel waren. Anders gaan die lui elkaar nooit meer terugvinden.
:N 20 stelletjes en 1 vrijgezel

quote:
twee hadden geen zin.
:P
pi_180473923
Alsof het schoonmaken van een partijtje witte zwanen goedmaakt dat er nog tig vogelsoorten besmeurd zijn geraakt, maarja die zijn niet wit.(nee, das niet rasistisch bedoeld, gewoon qua contrast)

Alsof er geen meerkoetjes (ofzo) getroffen zijn.

Alsof 15 liter water een heel offer is. :')

Mensen :')
Nos :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zaterdag 14 juli 2018 @ 19:24:14 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180473937
Witte zwanen, zwarte zwanen...
And so is the past
pi_180474238
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 19:20 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

:N 20 stelletjes en 1 vrijgezel

[..]

:P
Ik nam aan dat die later nog eens uitgezet gaan worden, en niet bij de eerste weigering in de vleesmolen belanden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180476249
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 19:24 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Witte zwanen, zwarte zwanen...
:D
pi_180477016
Nieuwe partners zoeken? Een zwaan is toch monogaam dacht ik partner voor het leven?
pi_180477104
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 22:24 schreef john2406 het volgende:
Nieuwe partners zoeken? Een zwaan is toch monogaam dacht ik partner voor het leven?
Ja, maar scheidingen / nieuwe relaties komen voor.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180477123
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 22:29 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja, maar scheidingen / nieuwe relaties komen voor.
Zie je dat ik nooit te oud ben om te leren, ik wist het niet.
pi_180477379
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 22:30 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zie je dat ik nooit te oud ben om te leren, ik wist het niet.
Het zoeken van een nieuwe partner kan voorkomen wanneer ze samen geen of weinig eieren kunnen laten uitkomen / jongen opvoeden, al gebeurt het wel echt heel erg sporadisch. Als een van de twee dood gaat wordt na een periode van flinke rouw meestal ook een nieuwe partner gezocht. En bij onderzoek onder Australische zwarte zwanen is ook overspel waargenomen.

Maar onderzoekers denken iig dat dat hele 'voor het leven bij elkaar blijven' voornamelijk gericht is op de kans van succes bij het beginnen en volbrengen van een nest. Een echtpaar zwanen lijkt van fouten gemaakt in vorige seizoenen te leren, en dus verbetert die succeskans naarmate ze langer samen blijven.

Dus op zich is de kans groot dat, zelfs wanneer er nu zwanen-'huwelijken' abrupt verbroken zijn, ze gewoon een nieuwe partner zoeken. Want mini-zwaantjes maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 14-07-2018 22:51:19 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 14 juli 2018 @ 22:53:37 #15
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_180477522
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 22:45 schreef probeer het volgende:
Dus op zich is de kans groot dat, zelfs wanneer er nu zwanen-'huwelijken' abrupt verbroken zijn, ze gewoon een nieuwe partner zoeken. Want mini-zwaantjes maken.
Hierop inhakend, In het filmpje zei de mevrouw dat de koppels met jonkies meer een rustige plek opzoeken, bijvoorbeeld in boerenslootjes. Nu ken ik de plek van de olieramp niet, maar dat zou kunnen betekenen dat het percentage koppels laag ligt.
pi_180480499
Mooie redding ^O^ nog 459 te gaan.
  maandag 23 juli 2018 @ 19:02:46 #17
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_180680280
Laatste schone zwanen olielek haven Rotterdam uitgezet :)

De laatste met olie besmeurde zwanen zijn schoongemaakt en weer losgelaten in Numansdorp. Veertien zwakkere vogels hebben een plek gekregen in een vogelopvang in Rotterdam.

Drie weken geleden botste een tanker in de Derde Petroleumhaven tegen de kade en liep ruim 200 liter stookolie het water in.

Een kleine vijfhonderd besmeurde zwanen konden herstellen in een tijdelijke opvanglocatie bij de Maeslantkering in Hoek van Holland en kregen een grondige schoonmaakbeurt. Een grote groep vrijwilligers hielp Rijkswaterstaat daarbij.

Rijkswaterstaat begon maandag met de afbouw van de noodlocatie waar veel vogels naartoe werden gebracht om te worden schoongemaakt.

Het Havenbedrijf heeft inmiddels alle olie uit het water gehaald. Het schoonmaken van de kades en oevers duurt nog enkele maanden. De olie daar is verhard en vormt een minder groot gevaar voor de watervogels.

https://www.nu.nl/dieren/(...)terdam-uitgezet.html

*O* *O* *O* *O* *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')