Met nog twee races te gaan is het silly season in de IndyCar in volle gang. Grootste vraag is wat Fernando Alonso gaat doen en als hij IndyCar gaat rijden is het de vraag voor welk team. Het lijkt vrijwel uitgesloten dat Alonso voor een McLaren-Honda inschrijving gaat rijden. Dus als het met McLaren is, is het met een Chevrolet motor. Als McLaren er niet bij betrokken is, is een Honda motor nog wel mogelijk volgens de geruchten.
Even een kort overzicht van de bevestigde coureurs en geruchten die de ronde doen.
Over sommige teams kunnen we kort zijn. Zowel bij AJ Foyt Racing, Team Penske als Schmidt Peterson Motorsports liggen de coureurs voor volgend seizoen al vast (er van uitgaande dat Robert Wickens volledig herstelt). Bij andere teams is de situatie wat minder duidelijk.
Bij Andretti Autosport liggen vier coureurs vast. Dit zijn Ryan Hunter-Reay, Alexander Rossi, Zack Veach en Marco Andretti. De laatste is, net zoals dit jaar, een samenwerking met Bryan Herta. Andretti heeft aangegeven maximaal zes auto's op de grid te kunnen brengen. Mogelijk dat er een auto wordt gereserveerd voor Fernando Alonso, die volgende maand voor het team gaat testen. Al is de vraag of dat als een McLaren inschrijving samengaat met de Honda motor. Vandaar dat er geruchten zijn om hem met hulp van Andretti bij een Chevrolet team te stallen. Ook zouden de Indy Lights coureurs Colton Herta (zoon van) of Patricio O'Ward in een Andretti kunnen plaatsnemen.
Carlin lijkt beide huidige coureurs Max Chilton en Charlie Kimball te behouden voor het volgende seizoen.
Bij Chip Ganassi heeft Scott Dixon bijgetekend voor een jaar. Hij stond op de nominatie om te gaan rijden voor het nieuwe McLaren team, maar onduidelijkheid over het wel of niet doorgaan van dit team heeft ervoor gezorgd dat hij toch maar heeft bijgetekend. Ed Jones lijkt te mogen uitkijken naar een nieuw team. Voornaamste kandidaat voor de tweede auto lijkt Formule E coureur Felix Rosenqvist te zijn, die volgens de laatste geruchten al een contract getekend heeft. Hij was (net als Brendon Hartley) voor dit seizoen al een optie, maar kon zich niet losmaken van zijn Formule E contract.
Bij Dale Coyne ligt Sebastien Bourdais vast. Wie er naast hem gaat rijden is gissen. Pietro Fittipaldi maakt volgens de geruchten een goede kans. Misschien dat Ed Jones terugkeert of dat Zachary Claman de Melo weer parttime de wagen gaat besturen. Maar bij Dale Coyne weet je het nooit. Vaak is de tweede auto bij Dale Coyne een TBA tot aan de week voor de eerste race van het seizoen.
Het lijkt erop dat Ed Carpenter met twee full time coureurs gaat rijden en zichzelf in een derde parttime auto plaatst voor de ovals. Belangrijkste gegadigden voor de twee full-time auto's zijn de huidige coureurs Spencer Pigot en Jordan King. Ook wordt hier Fernando Alonso genoemd als mogelijkheid als de deal met Harding (zie hieronder) niet doorgaat.
Harding Racing heeft Gabby Chaves al voor volgend jaar bevestigd en gebruikt de een aantal races om andere coureurs uit te proberen voor een tweede auto volgend seizoen. Zo reed Conor Daly al twee races en is ook Dale Coyne coureur Zachary Claman De Melo in beeld. Patricio O'Ward heeft al een keer getest voor dit team. Ook gaan de namen van Colton Herta en Santiago Urrutia rond.
Maar de situatie bij Harding zou wel eens volledig kunnen veranderen als het team (dat financiele problemen schijnt te hebben) volgens de geruchten wordt overgenomen door Andretti om als McLaren inschrijving Fernande Alonso voor volgend seizoen een zitje te geven. Harding rijdt met Chevrolet motoren en dit zou een eventueel conflict met Honda vermijden. Belangrijkste gegadigde om dan naast Alonso plaats te namen is Colton Herta, waardoor Gabby Chaves ineens zonder stoeltje zou komen te zitten. Andere teams zouden tegen deze constructie hebben geprotesteerd omdat Andretti op deze manier zowel informatie over de Chevrolet als Honda motor zou krijgen.
Juncos Racing reed dit seizoen een parttime programma met Kyle Kaiser en Rene Binder en wil volgend jaar een heel seizoen meedoen. Waarschijnlijk wordt de wagen dan weer gedeeld door meerdere coureurs.
Bij Rahal Letterman Lanigan Racing is Graham Rahal zeker van een stoeltje voor volgend jaar. Ook lijkt het erop dat Takuma Sato bijtekent. Mogelijk dat RLL Racing een derde auto (eventueel parttime) inzet voor Colton Herta of IMSA coureur Colin Braun.
Scuderia Corsa, die dit seizoen alleen de Indy 500 reed met veteraan Oriol Servia, lijkt ook op weg om een fulltime programma te doen in 2019. Eventueel in samenwerking met RLL Racing.
Het lijkt erop dat er zo'n 25 fulltime inschrijvingen komen voor 2019. Daarnaast doen er nog geruchten de ronde van teams die mogelijk een (parttime) IndyCar programma willen gaan doen, dat verder gaat dan alleen de Indy 500.
Dreyer & Reinbold Racing wil naast de Indy 500 meerdere races gaan rijden, waarschijnlijk met Sage Karam en daarnaast een extra auto (voor JR Hildebrand?) inzetten voor de Indy 500.
Meyer-Shank Racing reed dit seizoen zes races met Jack Harvey en wil dit volgend seizoen uitbreiden naar tien races.
Ook DragonSpeed, actief in het WEC LMP1 met o.a. Renger van der Zande, heeft aangegeven een parttime programma te willen rijden in de IndyCar. Hierbij wordt hun WEC coureur Ben Hanley met name genoemd, mits hij een licentie krijgt. IndyCar heeft aangegeven in de IndyCar een soortgelijk puntensysteem te willen introduceren als in de F1 gebruikt wordt.
Ook gaan er geruchten dat Belardi, die dit jaar de Indy 500 reed met James Davison in een samenwerking met AJ Foyt, meerdere races gaat doen.
Full-time:
AJ Foyt Enterprises (Chevrolet): Tony Kanaan, Matheus Leist
Andretti Autosport (Honda): Ryan Hunter-Reay, Alexander Rossi, Zack Veach, Marco Andretti, Fernando Alonso, Colton Herta
Carlin (Chevrolet): Max Chilton, Charlie Kimball
Chip Ganassi Racing (Honda): Scott Dixon, Felix Rosenqvist, Ed Jones
Dale Coyne (Honda): Sebastien Bourdais, Pietro Fittipaldi, Zachary Claman de Melo, Ed Jones
Ed Carpenter Racing (Chevrolet): Spencer Pigot, Jordan King, Fernando Alonso
Harding Racing (Chevrolet): Gabby Chaves, Conor Daly, Fernando Alonso, Colton Herta, Patricio O'Ward
Juncos Racing (Chevrolet): Kyle Kaiser, Rene Binder
Rahal Letterman Lannigan Racing (Honda): Graham Rahal, Takuma Sato, Colton Herta
Schmidt Peterson Motorsport (Honda): James Hinchcliffe, Robert Wickens
Scuderia Corsa (Honda): Oriol Servia?
Team Penske (Chevrolet): Will Power, Simon Pagenaud, Joseph Newgarden
Parttime:
Belardi: James Davison?
Dreyer & Reinbold Racing (Chevrolet): Sage Karam, JR Hildebrand
Ed Carpenter Racing: Ed Carpenter (ovals)
Meyer Shank Racing (Honda): Jack Harvey
Team Penske (Chevrolet): Helio Castroneves (Indy 500)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward