Bron: Telegraafquote:Elke maand zorgen 130 rij-examenkandidaten voor dusdanig levensgevaarlijke situaties op de weg, dat het examen moet worden afgebroken.
Dat stelt Nathalie Dingeldein van exameninstituut CBR. Het CBR luidt de noodklok en wil dit soort situaties tegengaan. „Kandidaten die tijdens het afrijden dramatisch presteren, moeten voortaan een maand langer wachten voor ze weer mogen opkomen.”
Het stoort het CBR al langer dat kandidaten slecht voorbereid op het examen komen. Juist nu er lange wachttijden bestaan, is het zonde dat kandidaten die er niets te zoeken hebben capaciteit opslokken.
Bron: Autobahnquote:Examinatoren slaan alarm: steeds meer incapabelen op examen
Het CBR en examinatoren luiden de noodklok: wat tegenwoordig aan kandidaten op praktijkexamen verschijnt is zwaar beneden de maat. Het priemende vingertje wijst naar de door en door verrotte rijschoolbranche.
Voor wie zich wel eens op de openbare weg vertoont zal het geenszins als verrassing komen: de rijvaardigheid van de gemiddelde autobestuurder is kwalitatief uitermate teleurstellend. En denk niet dat het een Nederlands probleem is: hoe verder je naar het zuiden afzakt, hoe erger het wordt. Zodra we de grens met België oversteken doen we standaard drie weesgegroetjes en van tevoren laten we onze dierbaren weten dat we van ze houden (nohomo). En we zijn niet eens religieus. Kan je nagaan.
Enfin: voordat Jan en alleman zijn geluk op de weg mag beproeven moeten ze eerst door een groot en belangrijk filter heen: het CBR en de examinator. Toegegeven, het praktijkexamen is een momentopname, dus ook slechte chauffeurs glippen er door als ze net een moment van helderheid hebben, maar grosso modo worden de grootste prutsers er bij de enige horde die ze ooit tegenkomen (zodra je je pasje hebt komt er tot je 75ste vreemd genoeg nooit meer een moment van evaluatie) wel uitgefilterd. En hun aantal neemt toe, zo waarschuwen de examinatoren, die bijval krijgen van Vereniging Rijschool Belang, de Federatie Autorijschool Management en de Bovag. Samen stuurden ze een noodkreet naar het ministerie van I en M en haar demissionaire minister Schultz.
Slagingspercentage onder 50%
Het slagingspercentage van mensen die voor het eerst examen doen lag altijd ergens in de mid-50%-regionen, inmiddels is dit gezakt tot onder de 50%, iets waar ze in Rotterdam al niet meer van opkijken. En je zal ze de kost geven die komen opdagen voor hun B-examen: examinatoren trekken verhalen uit de kast van mensen die nog niet eens fatsoenlijk kunnen schakelen en met een hevig knarsende transmissie die het uitgilt van de pijn de eerste meters van hun examen afleggen. Bij voorbaat al kansloos dus.
De reden hiervoor wordt gezocht in onze nog steeds verrotte rijschoolbrance. Iedere muppet kan in Nederland een L-bordje op het dak van zijn roestige Golf III zetten en zijn eigen Rijschool Achterbuurt beginnen. Dit is vooral populair binnen gemeenschappen die elkaar graag klusjes toeschuiven, opdat de grote jongens hun geld niet komen afpakken. Maar dit soort rijscholen schroomt niet om zijn kandidaten na een paar lesjes en zonder indicatie van vaardigheid doodleuk naar het CBR te sturen om een 100 euro kostend (tarieven) praktijkexamen af te leggen. Rijscholen zoeken op slagingspercentage kan overigens hier.
"Het is bijna lachwekkend dat ze door hun rijschool zijn aangemeld om af te rijden", aldus een examinator die graag gevarengeld wil voor sommige mensen naast wie hij moet zitten. De boodschap aan de rijschoolbranche is duidelijk: stuur alleen kandidaten die ook echt kans maken om te slagen.
Eens, maar dan zou het CBR dat toch ook wel weten?quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Erg kort door de bocht. Examenvrees kan van Max Verstappen bij wijze van spreken nog een kluns achter het stuur maken.
Mwah ik vermoed dat mevr Dingeldein (wtf is dat voor naam eigenlijk. . . ) een andere carrière ambieert, iets in de politiek oid.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:34 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Eens, maar dan zou het CBR dat toch ook wel weten?
Of schat ik ze dan te hoog in?
Speelt al langer:quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:26 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Waar zou hem dat in zitten? Instructeurs hebben baat bij een paar extra lessen toch? Zouden de kandidaten zelf aangeven af te willen rijden?
Bron: Telegraaf
quote:Examinatoren slaan alarm: steeds meer incapabelen op examen
Het CBR en examinatoren luiden de noodklok: wat tegenwoordig aan kandidaten op praktijkexamen verschijnt is zwaar beneden de maat. Het priemende vingertje wijst naar de door en door verrotte rijschoolbranche.
Voor wie zich wel eens op de openbare weg vertoont zal het geenszins als verrassing komen: de rijvaardigheid van de gemiddelde autobestuurder is kwalitatief uitermate teleurstellend. En denk niet dat het een Nederlands probleem is: hoe verder je naar het zuiden afzakt, hoe erger het wordt. Zodra we de grens met België oversteken doen we standaard drie weesgegroetjes en van tevoren laten we onze dierbaren weten dat we van ze houden (nohomo). En we zijn niet eens religieus. Kan je nagaan.
Enfin: voordat Jan en alleman zijn geluk op de weg mag beproeven moeten ze eerst door een groot en belangrijk filter heen: het CBR en de examinator. Toegegeven, het praktijkexamen is een momentopname, dus ook slechte chauffeurs glippen er door als ze net een moment van helderheid hebben, maar grosso modo worden de grootste prutsers er bij de enige horde die ze ooit tegenkomen (zodra je je pasje hebt komt er tot je 75ste vreemd genoeg nooit meer een moment van evaluatie) wel uitgefilterd. En hun aantal neemt toe, zo waarschuwen de examinatoren, die bijval krijgen van Vereniging Rijschool Belang, de Federatie Autorijschool Management en de Bovag. Samen stuurden ze een noodkreet naar het ministerie van I en M en haar demissionaire minister Schultz.
Slagingspercentage onder 50%
Het slagingspercentage van mensen die voor het eerst examen doen lag altijd ergens in de mid-50%-regionen, inmiddels is dit gezakt tot onder de 50%, iets waar ze in Rotterdam al niet meer van opkijken. En je zal ze de kost geven die komen opdagen voor hun B-examen: examinatoren trekken verhalen uit de kast van mensen die nog niet eens fatsoenlijk kunnen schakelen en met een hevig knarsende transmissie die het uitgilt van de pijn de eerste meters van hun examen afleggen. Bij voorbaat al kansloos dus.
De reden hiervoor wordt gezocht in onze nog steeds verrotte rijschoolbrance. Iedere muppet kan in Nederland een L-bordje op het dak van zijn roestige Golf III zetten en zijn eigen Rijschool Achterbuurt beginnen. Dit is vooral populair binnen gemeenschappen die elkaar graag klusjes toeschuiven, opdat de grote jongens hun geld niet komen afpakken. Maar dit soort rijscholen schroomt niet om zijn kandidaten na een paar lesjes en zonder indicatie van vaardigheid doodleuk naar het CBR te sturen om een 100 euro kostend (tarieven) praktijkexamen af te leggen. Rijscholen zoeken op slagingspercentage kan overigens hier.
"Het is bijna lachwekkend dat ze door hun rijschool zijn aangemeld om af te rijden”, aldus een examinator die graag gevarengeld wil voor sommige mensen naast wie hij moet zitten. De boodschap aan de rijschoolbranche is duidelijk: stuur alleen kandidaten die ook echt kans maken om te slagen.
Ja, dat speelt wrs ook wel een rol, aangezien 130 afgebroken examens in heel NL in een maand op zich niet veel klinkt. Alleen kan ik weer niet achterhalen hoeveel praktijkexamens B ze nu afnemen per maand (of jaar).quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:37 schreef Oscar. het volgende:
CBR heeft namelijk een capaciteitsprobleem en probeert zo wat ruimte in zijn eigen falen te creëren
Die is wel wat duidelijker, toegevoegd.quote:
Tja, is dat ooit anders geweest eigenlijk? Dat was een kleine 40 jaar geleden al het geval namelijk.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:41 schreef nanuk het volgende:
Geen idee hoe het nu is maar in mijn tijd moest je meer dan een maand, soms wel twee maanden te voren je examen al aanvragen. Dus vroeg je normaal gesproken examen aan als je er nog lang niet voor klaar was. Dat was altijd ff gokken dus.
quote:„Kandidaten die tijdens het afrijden dramatisch presteren, moeten voortaan een maand langer wachten voor ze weer mogen opkomen.”
Ingreepje hier, ingreepje daar?quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Tsja, niet heel verrassend. Er zitten best wat cowboys in de rijschoolbranche.
Maar tevens vraag ik me af hoe dit gaat werken, want wanneer verloopt een rijexamen "dramatisch"? Lijkt me nogal subjectief.
[..]
Tsja,quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Tsja, niet heel verrassend. Er zitten best wat cowboys in de rijschoolbranche.
Maar tevens vraag ik me af hoe dit gaat werken, want wanneer verloopt een rijexamen "dramatisch"? Lijkt me nogal subjectief.
[..]
Ingreep is niet linea recta zakken meer, begreep ik, was toen ik mijn examen deed wel het geval. Er zijn gradaties in ook.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:48 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Tsja,
Mij werd verteld: Ingrijpen = Zakken
Maar, ingrijpen betekend natuurlijk niet altijd dat je per definitie een gevaar op de weg bent.
Toen ik moest afrijden schoot er een fietser uit een zijsteeg, wij stonden toen alletwee (Examinator en ik) vol op de rem, en volgens de examinator was niet duidelijk wie eerder was, dus mocht ik toch doorgaan (uiteindelijk nog gezakt, ik was te "onzeker" ).
Dit klopt ook, toen ik 8 jaar geleden (voel me ineens oud) afreed, moesten we al 2 maanden van tevoren afrijden.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:42 schreef d4v1d het volgende:
Examens bij het CBR hebben zulk lange wachttijden dat deze al veel te ver van te voren aangevraagd moeten worden. Dan valt nog lastig te zeggen of de leerling over 2/3 maanden zover is.
Kip/ei verhaal.
Dit verbaast me dan weer niets.quote:De reden hiervoor wordt gezocht in onze nog steeds verrotte rijschoolbrance. Iedere muppet kan in Nederland een L-bordje op het dak van zijn roestige Golf III zetten en zijn eigen Rijschool Achterbuurt beginnen. Dit is vooral populair binnen gemeenschappen die elkaar graag klusjes toeschuiven, opdat de grote jongens hun geld niet komen afpakken. Maar dit soort rijscholen schroomt niet om zijn kandidaten na een paar lesjes en zonder indicatie van vaardigheid doodleuk naar het CBR te sturen om een 100 euro kostend (tarieven) praktijkexamen af te leggen. Rijscholen zoeken op slagingspercentage kan overigens hier.
Het lijkt me ook niet dat iemand die zo vaak z'n auto in de prak rijdt een rijbewijs moet kunnen halen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Erg kort door de bocht. Examenvrees kan van Max Verstappen bij wijze van spreken nog een kluns achter het stuur maken.
naar aanleiding van dit wellicht: https://www.rijschoolvand(...)der-de-trein-n-dode/quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:26 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Bron: Telegraaf
[..]
Bron: Autobahn
Ik denk dat Max weinig zenuwen en/of examenvrees had toen hij moest afrijden.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Erg kort door de bocht. Examenvrees kan van Max Verstappen bij wijze van spreken nog een kluns achter het stuur maken.
Niet automatisch. Bij mijn (derde) rijexamen had ik ook een 'ingreep', vanwege een kind dat de weg op rende. Maar omdat ik vrijwel gelijktijdig ook vol op de rem stond, vond de examinator het wel goed en was ik geslaagd.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:48 schreef robijntjestralendwit het volgende:
[..]
Mij werd verteld: Ingrijpen = Zakken
Haha, ja ik had hem wel aan kunnen passen inderdaad. Mag je wel even doen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Walgelijke telegraaf sensatie titel weer
Dat heeft niks met het CBR te maken.quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:44 schreef Klummie het volgende:
Waarom laten ze dan zoveel incapabelen slagen? Het is verschrikkelijk als je de gemiddelde weggebruiker bezig ziet. Richting aangeven? Waarom? Wat interesseert mij dat nou? Afstand houden? Anticiperen? Uitrollen? Nee hoor, heb goede remmen. En gelukkig lekker appen onderweg anders verveel ik me.
Zo asociaal.
Tja, wij beginnen pas net. Dat is tenminste nog een excuus.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:20 schreef Ludachrist het volgende:
Millennials kunnen sowieso niet meer autorijden. Dat is het probleem.
Er zijn millennials die dit jaar al 20 jaar mogen rijden, dat is niet direct 'net beginnen'.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:25 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Tja, wij beginnen pas net. Dat is tenminste nog een excuus.
Vele 40 plussers die niet eens snappen hoe de richtingaanwijzer werkt of dat ze voorrang moeten verlenen bij rotondes voor fietsers/voetgangers of niet weten waar een zebrapad voor dient.
Vrijwel allemaal ikke ikke ikke volk.
Je ziet het verkeerd, bij Duitse auto's zijn knipperlichten optioneel.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:25 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Tja, wij beginnen pas net. Dat is tenminste nog een excuus.
Vele 40 plussers die niet eens snappen hoe de richtingaanwijzer werkt of dat ze voorrang moeten verlenen bij rotondes voor fietsers/voetgangers of niet weten waar een zebrapad voor dient.
Vrijwel allemaal ikke ikke ikke volk.
Dat zijn types die zich tijdens hun examen netjes hebben gedragen en zodra ze een rijbewijs hebben veranderen in achterlijke weggebruikers.quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:44 schreef Klummie het volgende:
Waarom laten ze dan zoveel incapabelen slagen? Het is verschrikkelijk als je de gemiddelde weggebruiker bezig ziet. Richting aangeven? Waarom? Wat interesseert mij dat nou? Afstand houden? Anticiperen? Uitrollen? Nee hoor, heb goede remmen. En gelukkig lekker appen onderweg anders verveel ik me.
Zo asociaal.
Ze zeggen ook niet dat iedereen het examen in 1x moet halen, maar dat het percentage die dat doet aan het dalen is. Tenzij vroeger niemand examenvrees had is er dus waarschijnlijk wat aan de hand bij de rijscholen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Erg kort door de bocht. Examenvrees kan van Max Verstappen bij wijze van spreken nog een kluns achter het stuur maken.
Als ze nog totaal niet kunnen schakelen. Geen voorrang geven waar moet. De rotonde verkeerd om nemen. Door rood rijden. Invoegen met 60 op de snelweg. Bijna voertuigen of mensen aanrijden. Dat soort dingen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Maar tevens vraag ik me af hoe dit gaat werken, want wanneer verloopt een rijexamen "dramatisch"?
Lees nog eensquote:Op woensdag 11 juli 2018 11:13 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Het CBR verwijt anderen dat ze zelf niet aan de vraag kan voldoen?
Het wordt iig aangehaald als extra argument:quote:
quote:Het stoort het CBR al langer dat kandidaten slecht voorbereid op het examen komen. Juist nu er lange wachttijden bestaan, is het zonde dat kandidaten die er niets te zoeken hebben capaciteit opslokken.
Zou Max, als Belg zijnde, ook les van vader Jos hebben gehad?quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik denk dat Max weinig zenuwen en/of examenvrees had toen hij moest afrijden.
Denk dat ie weinig lessen nodig had. Hij scheurde voordat ie zn rijbewijs had al eens over het circuit van Monaco met Jos naast hem als passagier die het maar eng vondquote:Op woensdag 11 juli 2018 12:33 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Zou Max, als Belg zijnde, ook les van vader Jos hebben gehad?
Zoiets dus:
racen op circuit != rijden op de openbare wegquote:Op woensdag 11 juli 2018 12:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Denk dat ie weinig lessen nodig had. Hij scheurde voordat ie zn rijbewijs had al eens over het circuit van Monaco met Jos naast hem als passagier die het maar eng vond
quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Walgelijke telegraaf sensatie titel weer
quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:37 schreef Oscar. het volgende:
CBR heeft namelijk een capaciteitsprobleem en probeert zo wat ruimte in zijn eigen falen te creëren
Examenvrees is logisch. Wachttijd gemiddeld 3 maanden of langer in Rotterdam en 270 euro.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ze zeggen ook niet dat iedereen het examen in 1x moet halen, maar dat het percentage die dat doet aan het dalen is. Tenzij vroeger niemand examenvrees had is er dus waarschijnlijk wat aan de hand bij de rijscholen.
Fake Rijschoolquote:Op woensdag 11 juli 2018 09:18 schreef de_boswachter het volgende:
Of komt dit wellicht door Rijschool 69?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |