abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 11 juli 2018 @ 08:09:37 #1
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180392520
Voor het eerst sinds een paar jaar heb ik weer eens een cd proberen te branden. Jarenlang ging dat goed, maar nu (met een andere pc en een nieuwere versie van Nero) werkt het niet meer.

Ik krijg ze niet 'finalized', en ook een poging met branden in Windows Media Player lukte niet. En nergens in deze programma's is een finalize-hokje te zien wat ik aan zou kunnen vinken, o.i.d.

Is er op de een of andere manier nog iets van kunnen maken? Het besturingssysteem is Windows 10.

Edit: Afspelen op de ándere cd-speler in huis blijkt gewoon te kunnen. Dat maakt het des te vreemder. De gebrande cd's uit het verleden deden het gewoon in béide cd-spelers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 11-07-2018 08:49:42 ]
pi_180392716
Dat "finalizen" zou vanzelf moeten gaan, is geen apart hokje.

Kan zijn dat de brander niet fris is, dat hij de CDR's niet fijn vindt of een vage bug.

DVD-RW brander kan ook prima CDR's aan normaal.

CDBurnerXP zou je eens kunnen proberen (is ook geschikt voor Winodws 10).
  woensdag 11 juli 2018 @ 08:42:19 #3
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180392734
De laatste poging had ik inmiddels al met CDBurnerXP gedaan, om te proberen of dat wél lukte.

Wat dus een exemplaar opleverde wat in die ene cd-speler opnieuw niet werkt, maar in de andere zowaar wél. Helaas gebruik ik de cd-speler waarin 'ie níet werkt een stuk vaker.

Verder zou het geheel nog gewoon 'fris' moeten zijn. Het apparaat is slechts anderhalf jaar oud, en voor het eerst is er nu een poging tot branden gedaan.
  woensdag 11 juli 2018 @ 09:05:55 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180392923
...en branden op een veel lagere snelheid helpt ook al niet. ;(
pi_180392945
Zit het hem misschien in het format? MP3/WMA?

Volgens mij heb ik daar vroeger wel eens problemen mee gehad, dat zou verklaren waarom hij op de ene speler wel, en op de andere niet werkt.

Wel cool hoor, CD'tje branden ^O^
Weggegaan en opgerot
  woensdag 11 juli 2018 @ 09:12:41 #6
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180392993
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:08 schreef robijntjestralendwit het volgende:

Wel cool hoor, CD'tje branden ^O^
Het is erg ouderwets, maar het geluid is nét iets helderder dan wanneer ik m'n muziek van een usb-stick afspeel (wat hier tegenwoordig veel gebeurt). :)
pi_180393004
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Het is erg ouderwets, maar het geluid is nét iets helderder dan wanneer ik m'n muziek van een usb-stick afspeel (wat hier tegenwoordig veel gebeurt). :)
Wij hebben de "Rise and fall" van de CD/DVD meegemaakt :)
Weggegaan en opgerot
pi_180399170
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:09 schreef Eightyone het volgende:
Edit: Afspelen op de ándere cd-speler in huis blijkt gewoon te kunnen. Dat maakt het des te vreemder. De gebrande cd's uit het verleden deden het gewoon in béide cd-spelers.

Het feit dat je gebrande audio CD op je andere CD-speler wel werkt bewijst dat je CD wel degelijk is gefinaliseerd. Je gedachte dat je probleem iets met het wel of niet finaliseren te maken zou hebben klopt dus niet. Het ligt ook niet aan de software die je gebruikt om te branden, elk programma waarmee je audio CD's kunt branden zou bruikbare audio CD's op moeten leveren.

Ik heb helaas de laatste tijd ook de ervaring dat sommige recent gebrande audio CD's op de meeste audio CD-spelers wel probleemloos spelen maar op sommige andere CD-spelers in het geheel niet. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de blanco schijven die helaas achteruit holt, ook bij zogenaamde A-merken. Ik had hier een cakebox Verbatim schijfjes geproduceerd bij Mosar Baer in India die problemen gaven op sommige CD-spelers, terwijl Verbatim schijfjes van exact hetzelfde type uit een tweede cakebox geproduceerd bij Ritek in Taiwan wél probleemloos werkten op alle audio CD-spelers, inclusief de problematische (niet zo jofele) spelers die de schijfjes uit India niet af willen spelen.

Overigens speelt de kwaliteit van de brander ook een rol. Het is helemaal niet ondenkbaar dat de brander in je huidige nieuwe PC bij gebruik van exact dezelfde schijfjes kwalitatief slechtere brandresultaten oplevert dan de brander in je oude PC. Dat is eventueel na te meten met bepaalde Plextor branders en speciale software, maar ik neem niet aan dat je daarover beschikt.

Het enige advies dat ik je kan geven is om een andere batch CD schijfjes te proberen. Verder is het zeker voor audio CD's van belang dat je de laagst mogelijke brandsnelheid kiest die je brander ondersteunt. In het verleden werd vaak het advies gegeven om audio CD's niet sneller te branden dan 4× of 8× omdat de brander dan nog met CLV (constant lineair velocity) kan werken. Maar met de meeste 'moderne' branders is dit advies onbruikbaar omdat deze CD's niet meer langzamer kunnen branden dan 16× en dan zul je daar genoegen mee moeten nemen.
pi_180399223
Waarom nog Nero? Dat is echt een reliek uit 1999 voor mij, als je nog persé wilt branden is er ook CDburnerXP of nog beter, Burn Aware Free.

Verder mag je geen verschil horen tussen een MP3 en een MP3 gebrand als audio-CD. Beste is nog je muziek in FLAC regelen, mist je radio dat snapt.
url
  woensdag 11 juli 2018 @ 16:32:09 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180401292
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:10 schreef Drommelsch85 het volgende:


Verder mag je geen verschil horen tussen een MP3 en een MP3 gebrand als audio-CD. Beste is nog je muziek in FLAC regelen, mist je radio dat snapt.
Toch klinkt exact dezelfde mp3 net een fractie doffer vanaf een in m'n (Hama) internetradio gestoken usb-stick, dan op een gebrande cd.

En deze radio is aangesloten op de miniset waar de 'hoofd'-cd-speler deel van uit maakt, dus uiteindelijk komt het geluid uit dezelfde speakers.

Overigens is het inmiddels gelukt, maar dan op de laptop. Terwijl die laptop van veel mindere kwaliteit is dan de desktop-pc, maar goed.

[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 11-07-2018 16:59:14 ]
  woensdag 11 juli 2018 @ 16:48:49 #11
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_180401698
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:12 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Het is erg ouderwets, maar het geluid is nét iets helderder dan wanneer ik m'n muziek van een usb-stick afspeel (wat hier tegenwoordig veel gebeurt). :)
Airplay 2 _O_

Ik moest laatst ook een CD brander kopen (mijn 'nieuwe' auto heeft alleen een CD wisselaar) en dan kom je er achter dat CD een beetje een dood medium is. CD brand software vinden voor de Mac is haast niet meer te doen. Alle software die er voor is is al jaren niet meer geüpdatet en wordt niet meer ondersteund. Sommige apps zijn zelfs nog 32-bit only.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  woensdag 11 juli 2018 @ 16:50:48 #12
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_180401748
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 15:08 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het feit dat je gebrande audio CD op je andere CD-speler wel werkt bewijst dat je CD wel degelijk is gefinaliseerd.
IIRC kunnen bepaalde CD spelers wel degelijk niet-gefinalizede CD's lezen, vaak zijn dit dan CD-spelers die op basis van een standaard CD-ROM drive werken ipv een specifieke audio-only CD drive.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_180402052
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 16:50 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

IIRC kunnen bepaalde CD spelers wel degelijk niet-gefinalizede CD's lezen, vaak zijn dit dan CD-spelers die op basis van een standaard CD-ROM drive werken ipv een specifieke audio-only CD drive.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar TS geeft geen merken en typenumers van de CD spelers die ze gebruikt, en ik ben ervan uitgegaan dat het 'normale' audio CD spelers betreft die uitsluitend Red Book audio CD's afspelen.
  woensdag 11 juli 2018 @ 18:15:52 #14
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_180403706
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 17:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad kunnen. Maar TS geeft geen merken en typenumers van de CD spelers die ze gebruikt, en ik ben ervan uitgegaan dat het 'normale' audio CD spelers betreft die uitsluitend Red Book audio CD's afspelen.
Bijna alle ‘normale’ CD spelers gebruiken een CD-ROM loopwerk, alleen hele oude waarschijnlijk niet. Reden is dat het gewoon goedkoper is.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  donderdag 12 juli 2018 @ 04:30:07 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_180415366
Dan is nog niet verklaard waarom het met de laptop wel kan, maar met de desktop-pc niet.

Desktop-pc: Asus VivoPC M32CD-NL032T
Laptop: een Asus X555Lab

...beiden in dezelfde periode op de markt gekomen, dus het punt zal waarschijnlijk niet zijn dat de ene gewoon moderne hardware heeft, en de andere hardware uit het jaar 0.

Een belangrijk technisch verschil kan iets zijn om in de toekomst rekening mee te houden, als een van de apparaten ooit vervangen wordt door een nieuwe.

[ Bericht 26% gewijzigd door Eightyone op 12-07-2018 06:35:31 ]
pi_180422796
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 04:30 schreef Eightyone het volgende:
Asus VivoPC M32CD-NL032T
Je zou eens moeten uitzoeken welke brander er precies in elk van je beide computers zit, want die modelnummers van je computers zeggen an sich niets. Het kan best zijn dat de brander in je nieuwe desktop kwalitatief minder is of niet zo goed overweg kan met je huidige schijfjes, vandaar ook het advies om een ander merk of type schijfjes te proberen. Tot slot kan het ook nog zijn dat je zelf iets niet helemaal goed doet met de andere software op je nieuwe computer. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je een data CD met audio bestanden hebt gebrand in plaats van een echte Red Book audio CD. Maar aangezien je zelf niet voldoende informatie hebt gegeven is daar weinig over te zeggen. Zelf gebruik ik voor zowel het rippen als voor het branden van audio CD's het programma Exact Audio Copy. Misschien moet je dat eens proberen, hoewel het eigenlijk niets is voor noobs.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')