abonnement Unibet Coolblue
pi_180389071
Hallo,

Voor een flat van 45m^2 met blokverwarming hebben we over het jaar 2017 1000 euro aan verwarmingskosten voorgeschoten. Afgelopen week ontvingen we de eindafrekening van 1500 euro van ISTA. Er zijn meerdere redenen waarom we de rekening dubieus vinden, de vraag is welke het meest haalbaar is voor een eventueel bezwaar.

- De flat heeft energielabel E, met metalen kozijnen, enkel glas en ramen die niet goed sluiten. Is de wooncorporatie niet verantwoordelijk voor isolatie?
- Over het jaar 2016 bedroeg het te weinig betaalde bedrag slechts 100 euro.
- Er staat een meternummer genoemd op de specificatie, maar wij hebben geen meter in ons appartement. Hebben ze voor elk van de 32 flats in deze woontoren een aparte meter buitenshuis of maken ze een schatting?
- Wij hebben geen overeenkomst met ISTA, maar met de wooncorporatie. In dit geval lijkt dat helaas een formaliteit, maar wellicht dat jelui daar meer over weten.
pi_180389529
Verlies je.
meters op radiatoren, centraal of hoe dan ook gemeten onder ista, betaal je gewoon.
Het mooie is dat de overige kosten nogal eens kunnen verschillen.
pi_180390485
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:27 schreef SimplyWild het volgende:
- De flat heeft energielabel E, met metalen kozijnen, enkel glas en ramen die niet goed sluiten. Is de wooncorporatie niet verantwoordelijk voor isolatie?
Wellicht de niet goed functionerende ramen. Maar niet voor goede isolatie.

quote:
- Over het jaar 2016 bedroeg het te weinig betaalde bedrag slechts 100 euro.
Ok.

quote:
- Er staat een meternummer genoemd op de specificatie, maar wij hebben geen meter in ons appartement. Hebben ze voor elk van de 32 flats in deze woontoren een aparte meter buitenshuis of maken ze een schatting?
Geen idee, vraag het de woningcoöperatie. Staat wellicht zelfs in je contract.

Maar waarschijnlijk zal er dan sprake zijn van op afstand uitleesbaar warmtekostenverdelers (al zou ik geen idee hebben waar die dan gemonteerd zijn, want die zitten naar mijn weten op de radiatoren) of van een kostenverdeelsystematiek (1 meter voor meerdere wooneenheden, en dus een verdeelsleutel).

quote:
- Wij hebben geen overeenkomst met ISTA, maar met de wooncorporatie. In dit geval lijkt dat helaas een formaliteit, maar wellicht dat jelui daar meer over weten.
En je wooncoöperatie heeft de energieafrekening uitbesteed aan ISTA.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180390503
Dus .. eerst uitzoeken hoe er gemeten wordt. Bij individuele meters ligt het dus aan jullie (of aan jullie meters), bij een verdeelsleutel kan het dus zijn dat je betaalt voor het stoken van derden.

In het eerste geval, laten testen of die meters nog kloppen. In het tweede geval .. tsja, geen idee of je bijvoorbeeld individuele meters zou mogen eisen van de verhuurder. Anders blijf je verantwoordelijk voor andermans gebruik. Al zal dat vast wel iets zijn wat in je contract staat en waar je dus voor getekend hebt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180391142
Ista?


Volgens mij mogen gezamenlijke meters niet meer. Bij mijn broer is één of twee jaar geleden althans alles aangepast en volgens mij om deze reden.
Somebody that I used to know
pi_180392414
Moeten al je buren ook 1500 euro nabetalen?
  Redactie Frontpage woensdag 11 juli 2018 @ 07:52:40 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_180392433
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 07:49 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Moeten al je buren ook 1500 euro nabetalen?
Ik vermoed dat het gezamelijk ¤1500 betalen is.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 juli 2018 @ 08:03:48 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_180392483
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:27 schreef SimplyWild het volgende:
- Over het jaar 2016 bedroeg het te weinig betaalde bedrag slechts 100 euro.
Bij hetzelfde voorschotbedrag?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_180392725
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:27 schreef SimplyWild het volgende:
Voor een flat van 45m^2 met blokverwarming hebben we over het jaar 2017 1000 euro aan verwarmingskosten voorgeschoten.
Energieverbruik?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 11 juli 2018 @ 09:31:03 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_180393174
Betaal 1200e voor 20m2 meer met 3 personen aan GWL ... blokverwarming is achterlijk duur. Enkel glas is ook killing voor stoken, en volgens mij hebben we ook wat meer winter als vorig jaar gehad. Daar ga je met je rekening.

Wanneer ramen niet goed sluiten -> woningbouw.

De meters zullen allemaal ergens in een kast hangen die bereikbaar is voor een opnemer, dat is gebruikelijk bij flats ed. dan hoeft de meteropnemer niet overal aan te bellen. Andere optie is dat de meters gewoon uitzenden (slimme meters).

Enige wat je kan doen is de meter(s) laten nakijken, kost ook weer geld als ze blijken te kloppen. Afhankelijk van je stook gedrag, enkel glas, ramen die niet goed sluiten en het al duurder zijn van het product durf ik niet te gokken of er iets met de meters aan de hand is.

Je kan natuurlijk ook zelf radiatoren uitdraaien, thermostaat wat lager en een extra trui aantrekken als het kouder wordt, zware dikke gordijnen voor ramen hangen om de warmte binnen te houden. Snel terugverdiend blijkbaar.
Dum de dum
  woensdag 11 juli 2018 @ 09:39:49 #11
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_180393274
Toen ik nog in een flat met blokverwarming woonde was er 1 meter voor de hele flat. Als bv de buren koukleumen zijn dan betaal je dat mee.

Wordt er precies een kalender jaar genomen op kan in de gemeten periode ook afgelopen winter zitten? Die was volgens mij heel wat kouder dan de winter ervoor. Dit verschil zou ik dan niet echt gek vinden voor een ongeïsoleerd huis.

En je kan wel verwachten dat de woningstichting dat aanpakt, maar dan gaat vast je huur extra omhoog.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  woensdag 11 juli 2018 @ 09:57:15 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180393527
Bedoel je met eindafrekening dat je nu in het hele jaar 1500 euro betaald in plaats van 1100 voor het vorige jaar? Dat zou zo maar kunnen, de winter was kouder en de prijzen stijgen ook.

En met enkel glas tikt een koude winter extra hard aan.
Tot nooit .......
pi_180393552
ISTA is juist een bedrijf dat tussenbemetering regelt voor blokverwarming. Dit is sinds enige jaren verplicht (warmtewet). Die tussenmeter heb je dus ergens zitten.
pi_180395093
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal vanavond antwoord geven op jullie vragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')