abonnement Unibet Coolblue
pi_180386771
Ik heb ooit ergens een keer een artikel gelezen over het idee van gemanipuleerde soft- en of hardware dat vanuit de fabriek al wordt geïnstalleerd op telefoons om bepaalde gegevens te kunnen verzamelen van de eindgebruiker of anderen zoals providers.

Een van de dingen die zou gebeuren was dat de software bij de allereerste keer dat de telefoon wordt aangezet voor gebruik, deze bepaalde gegevens van bijvoorbeeld telecombedrijven waarmee de telefoon verbinding maakt of wifi gegevens van de router die de eindgebruiker ( en misschien wel die van de buren ook meteen) doorstuurde terug naar de fabrikant zodat zij dat weer voor bepaalde doeleinden kan gebruiken. Wat uiteraard niet legaal is lijkt me..


Of dit een feit of fabel is laat ik achterwege want ik kan me niet meer herinneren waar ik het exact vandaan heb.

Wat ik nu een tijdje geleden opmerkte op mijn telefoon en zo af en toe in de gaten houdt doet mij toch wel een beetje twijfelen over het feit of dit dan wel of niet waar zou zijn.

Ik heb een Samsung Galaxy Note8 met de laatste versie van het Android besturingssysteem. Als ik bovenaan de telefoon naar beneden veeg open ik het venster waar o.a. de shortcut knoppen zitten voor Wi-Fi, Bluetooth, GPS en Data, zoals bij de meeste bekend is.

Nu gaat mijn aandacht naar 2 van deze snelkoppelingen; eentje die ik zelf heb gedownload van de playstore genaamd Shazam ( om muziek te herkennen) en eentje die fabriek af in de telefoon zit genaamd de Nearby Functie.

Zodra een functie is ingeschakeld geeft deze bij mij een blauwe kleur en als ik deze uitschakel gaat deze terug naar grijs en beweegt het icoontje zelfs enigzins.

Het valt mij op dat zodra ik mijn telefoon een tijdje niet aangeraakt heb en ik de telefoon vrij snel ontgrendel en het venster open trek, dat de 2 functies Shazam en Nearby aanstaan en blauw gekleurd zijn en vervolgens vrijwel direct uit zichzelf uitschakelen. Soms zie ik zelfs bij de nearby functie dat het blauwe al uit gegaan is maar het icoontje nog zijn laatste beweging afmaakt naar de status uitgeschakeld.

Dit doet bij mij sterk de indruk wekken dat de telefoon dus inderdaad stiekem verbindingen probeert te maken en het ook echt moedwillig probeert te verhullen.

Shazam is natuurlijk een app die ik direct zou kunnen verwijderen maar de andere niet.

Wat zijn jullie gedachtes hierover als ik zou mogen vragen? Het lijkt me dat de telefoon iets doet wat niet de bedoeling is?

Als iemand het antwoord weet hoor ik het graag.

Alvast bedankt!
pi_180386997
quote:
Ik heb ooit ergens een keer een artikel gelezen...
Of je hebt iets gelezen waar je fantasie nu mee aan de haal gaat. :D
Powered by Janetje®
pi_180387784
Ik lees ook wel eens wat.
pi_180387861
Shazam zal vast wel je locatie peilen ofzo. (wat is er nog meer ge-shazamd in de buurt ofzo)

Welkom in Android-land.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_180388180
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:10 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Of je hebt iets gelezen waar je fantasie nu mee aan de haal gaat. :D
Ehm, heel leuk allemaal maar de zorgen van TS zijn gewoon gegrond.

Apps beschikken, indien ze toestemming hebben, over de mogelijkheid de microfoon van een toestel te gebruiken. Oòk wanneer de telefoon in stand-by staat.

Je kunt je Android telefoon absoluut privacy-vriendelijk maken, maar je zult er wat moeite voor moeten doen. Het begint met het verwijderen van Google-apps, zoals de Google Play Service die altijd actief is en niet kunt stopzetten. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2018 22:54:21 ]
pi_180388328
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:51 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ehm, heel leuk allemaal maar de zorgen van TS zijn gewoon gegrond.

Apps beschikken, indien ze toestemming hebben, over de mogelijkheid de microfoon van een toestel te gebruiken. Oòk wanneer de telefoon in stand-by staat.

Je kunt je Android telefoon absoluut privacy-vriendelijk maken, maar je zult er wat moeite voor moeten doen. Het begint met het verwijderen van Google-apps, zoals de Google Play Service die altijd actief is en niet kunt stopzetten. ;)
locatievoorziening aan hebben staan is ook niet heel slim toch ;)
pi_180388430
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:56 schreef Handleiding het volgende:

[..]

locatievoorziening aan hebben staan is ook niet heel slim toch ;)
Dat mag best aan staan, maar je moet zelf kiezen welke apps deze API aan mogen spreken. ;)
pi_180388440
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:00 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Dat mag best aan staan, maar je moet zelf kiezen welke apps deze API aan mogen spreken. ;)
Ja oke dat bedoel ik eigenlijk.
pi_180388470
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:00 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Ja oke dat bedoel ik eigenlijk.
De Google instellingen zijn ook interessant trouwens
pi_180388477
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:56 schreef Handleiding het volgende:

[..]

locatievoorziening aan hebben staan is ook niet heel slim toch ;)
Erop vertrouwen dat Apps daar dan niet stiekum toch toegang tot hebben :') :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_180388617
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:02 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Erop vertrouwen dat Apps daar dan niet stiekum toch toegang tot hebben :') :)
Er vanuit gaan dat ik dat denk :')
pi_180388689
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:06 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Er vanuit gaan dat ik dat denk :')
Er niet vanuit gaan dat Android sowieso vol verborgen backdoors en kwetsbaarheden zit :') !
pi_180388712
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:10 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Er niet vanuit gaan dat Android sowieso vol verborgen backdoors en kwetsbaarheden zit :') !
Een Android toestel hebben :')
pi_180388826
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:11 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Een Android toestel hebben :')
Überhaupt gesloten software vertrouwen :')__!
pi_180388861
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:15 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Überhaupt gesloten software vertrouwen :')__!
pi_180388892
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:17 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Ik schrijf en compileer gewoon mijn eigen kernel. Had je wat? :{w
pi_180388900
vertrouwen :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_180388907
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:18 schreef Het_Bokje het volgende:
vertrouwen :')
pi_180388937
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:18 schreef Het_Bokje het volgende:
vertrouwen :')
:')

Laten we terug gaan naar de basis van het topic. :P
pi_180388940
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:19 schreef Handleiding het volgende:

[..]

rouwen :'(

Edit: ontopic.. Met zon permissiemanager kun je wel een hoop mee blokken etc.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_180389050
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:20 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

rouwen :'(

Edit: ontopic.. Met zon permissiemanager kun je wel een hoop mee blokken etc.
Vroeger deed ik het manifest van .APK bestanden handmatig aanpassen. Nu kun je het gewoon afzonderlijk instellen sinds een jaar of ...4?
pi_180393252
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:51 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Ehm, heel leuk allemaal maar de zorgen van TS zijn gewoon gegrond.

Apps beschikken, indien ze toestemming hebben, over de mogelijkheid de microfoon van een toestel te gebruiken. Oòk wanneer de telefoon in stand-by staat.

Je kunt je Android telefoon absoluut privacy-vriendelijk maken, maar je zult er wat moeite voor moeten doen. Het begint met het verwijderen van Google-apps, zoals de Google Play Service die altijd actief is en niet kunt stopzetten. ;)
Sorry, maar het conspiracygehalte van de OP is mij te hoog. En ja, ik ben op de hoogte van bepaalde feiten qua microfoons die altijd aan staan. De rest van het verloop van dit topic zegt ook wel weer genoeg gelukkig. Ik zwaai vast even naar de inlichtingendiensten!
Powered by Janetje®
  woensdag 11 juli 2018 @ 10:44:49 #23
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180394091
Als het een vertrouwde google app is kan je er op zich wel van uit gaan dat men zich aan de regels houdt en dus niet voor de lol meeluisteren en gericht iets met de data doen. Dus misschien wordt er wel geanalyseerd maar zolang het degelijk geanonimiseerd wordt zal je alleen een bitje en bytje in geanonimiseerde meta-data zijn. Volgens mij is dan de enige uitzondering dat overheidsinstanties dingen kunnen inzien als ze de juiste papieren hebben. Zeker in de VS is dat nogal wel een dingetje maar Andere (grote en kleine) landen zullen dat ook wel doen denk ik stiekem :@. je kan uiteraard per app je toestemmingen uitschakelen en ik ga er dan ook maar vanuit dat het echt definitief is, dan blijft alleen Google over die dingen zouden kunnen doen met de apparatuur in je bezit.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 11 juli 2018 @ 11:08:22 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180394417
Nu denk ik wel dat Google en elk ander groot bedrijf die echt niet zit te wachten op een public relations debacle a la Facebook, als ze al niet terughoudend waren met het zo maar verstrekken van gegevens dit wel steeds scherper wegen. (ook naar aanleiding van Snowden (Wie? Juist ja ;( ) ) Dus het is wel goed dat de schijnwerpers op het onderwerp 'privacy' bijven staan.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')