Eindelijk eens een rechter die uitbuitpraktijken van werkgevers aan banden legt. Ryanair lijkt me echt een verschrikkelijke werkgever: Maximale flexibiliteit eisen tegen een minimaal salaris (Volgens internetbronnen is het loon van een stewardess bij Ryanair 1200 GBP per maand, dat is onder het Nederlandse minimumloon!).quote:Ryanair moet ontslagen medewerker betalen die weigerde te verhuizen
Een opvallende uitspraak in Eindhoven: een cabinemedewerkster van Ryanair die in Nederland woont, is volgens de rechter ten onrechte ontslagen toen ze weigerde naar Ierland te verhuizen.
Dat is opmerkelijk, want volgens haar Ierse contract mocht het bedrijf haar daar wel toe dwingen. De Nederlandse rechter oordeelt nu dat in dit geval het Nederlandse recht boven het Ierse recht gaat. "Dat heb ik nog nooit meegemaakt", zegt Asmae Hajjari van FNV Luchtvaart.
Goedkope tickets
Verhuizen is niet ongebruikelijk voor werknemers van de Ierse prijsvechter. De cabinemedewerkster in deze zaak, de Poolse Monika Gwardynska, deed het eerder. Toen ze in 2012 bij Ryanair kwam werken, was haar eerste standplaats Stockholm.
Meteen al werd van haar flexibiliteit geëist. In haar Ierse contract werd opgenomen dat ze overgeplaatst kon worden naar een standplaats in een ander land, ook zonder haar toestemming.
Dat is nodig, zegt Ryanair, om de ticketprijzen laag te kunnen houden. Werknemers kunnen op deze manier zo efficiënt mogelijk worden ingezet: namelijk op de plek waar op dat moment het meeste te doen is. Er hoeft dan geen nieuwe werknemer aangenomen te worden.
Zo was Gwardynska, na twee jaar Stockholm. nodig in Eindhoven. In overleg met het bedrijf is ze toen vrijwillig naar Nederland verhuisd.
Mei vorig jaar werd een nieuwe verhuizing aangekondigd: nu moest Gwardynska binnen een paar weken in Ierland gaan wonen en werken. Het is een one month notice, zoals dat staat beschreven in haar Ierse contract.
U zult in principe gestationeerd zijn op Eindhoven Airport en andere plaatsen voor zover het bedrijf daar redelijkerwijs om vraagt voor het goed vervullen van uw werk onder deze afspraak. Het is een voorwaarde van uw werk dat u zich voegt naar al dit soort verzoeken. Dit houdt in, om twijfel te voorkomen, een overplaatsing naar welke van de standplaatsen van het bedrijf dan ook, zonder compensatie.
deel van het contract tussen Ryanair en de cabinemedewerkster
Maar haar leven is in een paar jaar tijd flink veranderd. Gwardynska had inmiddels een kind van twee en is een alleenstaande moeder. Ze woont in een sociale huurwoning bij Eindhoven en betaalt haar belastingen en premies in Nederland. Wanneer ze werkt, brengt ze haar kind naar haar vrienden en kennissen. Voor de opvang is ze dus afhankelijk van haar Nederlandse sociale netwerk.
Ze wil niet binnen een maand naar Ierland verhuizen en laat dit ook weten aan haar baas. Maar Ryanair blijftbij het besluit, ook al is het gebruikelijk dat zulke overplaatsingen vrijwillig gaan.
Te weinig verkocht
Volgens Ryanair is er een personeelsoverschot in Eindhoven ontstaan, doordat de maatschappij minder vluchten van en naar de stad kon uitvoeren. Er moet dus personeel weg. In zo'n geval kijkt het bedrijf welke werknemers het slechtst presteren.
Ryanair houdt een lijst bij van hoeveel werknemers verkopen aan boord van vluchten. Gwardynska verkoopt het minst en moet dus verkassen naar Ierland.
Ondanks de bezwaren van de cabinemedewerkster wordt ze vanaf 1 juli in Dublin ingeroosterd. Ze komt niet opdagen en wordt ontslagen, ook al heeft ze, vanuit Eindhoven, uitvoerig contact met Ryanair .
Eis: geld
Samen met de vakbond FNV stapt ze in Nederland naar de rechter. Gwardysnka eist onder meer een "redelijke ontslagvergoeding", een wettelijke transitievergoeding, een vergoeding wegens de opzegging en het salaris dat ze door het conflict is misgelopen: bij elkaar zo'n 35.000 euro.
De rechter moet zich buigen over de vraag welke wetten in dit geval van toepassing zijn: de Ierse, op basis waarvan het contract is opgesteld, of de Nederlandse, die vergaande bescherming biedt aan werknemers.
In beroep
De rechter oordeelde vandaag het laatste, en noemt de geëiste verhuizing van Gwardynska onredelijk. Ze hoefde gezien de omstandigheden niet akkoord te gaan, en er was geen reden voor ontslag.
Ryanair moet de door de cabinemedewerkster geëiste 35.000 euro betalen. In een reactie laat het bedrijf alleen weten onmiddellijk in beroep te gaan tegen de beslissing.
Gwardynska is inmiddels buiten de luchtvaart weer aan het werk via een uitzendbureau, tegen een lager salaris.
Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/22(...)de-te-verhuizen.html
Geen enkel probleem mee.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 21:16 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Dit is wel een reden om je achter je oren te krabben en na te denken of je wel met zulke goedkope maatschappijen wilt vliegen.
Als het contract blijkbaar niet aan de Nederlandse wet voldeed, dan is dat geen excuus.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Het was haar keuze om daar te gaan werken, belachelijk dat ze dan akkoord gaat met het contract om vervolgens moeilijk te gaan doen. Getverdemme.
Mhoaw..tis natuurlijk wel een mooie truc van Ryanair om je minder presterende personeel te lozen:quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Het was haar keuze om daar te gaan werken, belachelijk dat ze dan akkoord gaat met het contract om vervolgens moeilijk te gaan doen. Getverdemme.
Zijn maar weinig mensen die dat lang volhouden met die Ryanair salarissenquote:Volgens Ryanair is er een personeelsoverschot in Eindhoven ontstaan, doordat de maatschappij minder vluchten van en naar de stad kon uitvoeren. Er moet dus personeel weg. In zo'n geval kijkt het bedrijf welke werknemers het slechtst presteren.
quote:
"minder presterend" betekent hier minder succesvol in het op opdringerige wijze aansmeren van duty free producten aan chagrijnige reizigers.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:14 schreef descon het volgende:
[..]
Mhoaw..tis natuurlijk wel een mooie truc van Ryanair om je minder presterende personeel te lozen:
[..]
Had je anders verwacht? Medewerker van de Action krijgt ook een andere training als van de bijenkorfquote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:18 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
"minder presterend" betekent hier minder succesvol in het op opdringerige wijze aansmeren van duty free producten aan chagrijnige reizigers.
Dat zegt wel wat over hoe Ryanair rolt. Bij normale vliegtuigmaatschappijen is de stewardess er voor de veiligheid en de service.
Ze is Poolse, werkte hiervoor in Zweden, maar toen ze in Nederland gestationeerd werd kreeg ze door de Nederlandse wet de kans om regels in haar contract aan te vechten. Ik heb er toch een naar gevoel bij...quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:14 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Als het contract blijkbaar niet aan de Nederlandse wet voldeed, dan is dat geen excuus.
omdat ze anders ontslagvergoeding moesten dokken.quote:Op woensdag 11 juli 2018 06:32 schreef Toga het volgende:
[..]
Ze is Poolse, werkte hiervoor in Zweden, maar toen ze in Nederland gestationeerd werd kreeg ze door de Nederlandse wet de kans om regels in haar contract aan te vechten. Ik heb er toch een naar gevoel bij...
Ze heeft het contract getekend, is akkoord gegaan met de eminente verhuizing(en) maar nu ze niet meer wil verhuizen (oh ja.. Nederland, een uitkering is hoger dan een Ryanair salaris) neemt ze geen ontslag maar gaat ze naar de rechter.
Als functies in Einhoven overbodig zijn had Ryanair haar natuurlijk ook kunnen ontslaan, dat deden ze niet; ze boden haar een functie in Ierland aan.
Inmiddels heeft ze kinderen. Mensen veranderen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 06:32 schreef Toga het volgende:
[..]
Ze is Poolse, werkte hiervoor in Zweden, maar toen ze in Nederland gestationeerd werd kreeg ze door de Nederlandse wet de kans om regels in haar contract aan te vechten. Ik heb er toch een naar gevoel bij...
Ze heeft het contract getekend, is akkoord gegaan met de eminente verhuizing(en) maar nu ze niet meer wil verhuizen (oh ja.. Nederland, een uitkering is hoger dan een Ryanair salaris) neemt ze geen ontslag maar gaat ze naar de rechter.
Als functies in Einhoven overbodig zijn had Ryanair haar natuurlijk ook kunnen ontslaan, dat deden ze niet; ze boden haar een functie in Ierland aan.
Mooi! Niets mooier dan gewone mensen die kutbedrijven als Ryanair via even slinkse wegen als dergelijke organisaties zelf gebruiken te kakken zetten. Kan niet vaak genoeg gebeuren.quote:Op woensdag 11 juli 2018 06:32 schreef Toga het volgende:
[..]
Ze is Poolse, werkte hiervoor in Zweden, maar toen ze in Nederland gestationeerd werd kreeg ze door de Nederlandse wet de kans om regels in haar contract aan te vechten. Ik heb er toch een naar gevoel bij...
Ze heeft het contract getekend, is akkoord gegaan met de eminente verhuizing(en) maar nu ze niet meer wil verhuizen (oh ja.. Nederland, een uitkering is hoger dan een Ryanair salaris) neemt ze geen ontslag maar gaat ze naar de rechter.
Als functies in Einhoven overbodig zijn had Ryanair haar natuurlijk ook kunnen ontslaan, dat deden ze niet; ze boden haar een functie in Ierland aan.
Ja man, echt verschrikkelijk dat gewone burgers proberen om de werkomstandigheden van zichzelf en hun collega’s te verbeteren.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Het was haar keuze om daar te gaan werken, belachelijk dat ze dan akkoord gaat met het contract om vervolgens moeilijk te gaan doen. Getverdemme.
Tevens is de huurprijs in Ierland een stuk hoger dan in eindhoven. Maar haar salaris ging hoogstwaarschijnlijk niet evenredig omhoog.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Inmiddels heeft ze kinderen. Mensen veranderen.
Ik kan me ook voorstellen dat die één maand verhuisplicht naar het buitenland bij een rechter in Nederland geen stand houdt.
Bullshit, je kiest er zelf voor bij Ryanair te gaan werken met het salaris en de werkomstandigheden die erbij horen. Als dat niet meer bij je past (gesettled, kinderen etc.) zoek je maar gewoon een andere baan. Als ik tijdens mijn militaire carriëre pacifist word en gewetensbezaren krijg neem ik ontslag, dan ga ik niet de Nederlandse staat aanvechten.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ja man, echt verschrikkelijk dat gewone burgers proberen om de werkomstandigheden van zichzelf en hun collega’s te verbeteren.
Één keer een vlucht geboekt, was prima in orde. Het personeel was zeer vriendelijk, ik heb me kostelijk vermaakt.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:24 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ryanair
Twee keer daar tickets geboekt, twee keer gezeik.
Een werkgever moet zich gewoon aan de wet houden. Klaar. Een werkgever kan ook niet de regels over veiligheid op de werkvloer o.i.d. schenden met het argument van "de werknemer kiest er zelf voor". Een groot bedrijf en een individuele werknemer staan immers niet op gelijke ooghoogte en een arbeidscontract is geen individueel uitonderhandeld document.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:16 schreef Toga het volgende:
[..]
Bullshit, je kiest er zelf voor bij Ryanair te gaan werken met het salaris en de werkomstandigheden die erbij horen. Als dat niet meer bij je past (gesettled, kinderen etc.) zoek je maar gewoon een andere baan. Als ik tijdens mijn militaire carriëre pacifist word en gewetensbezaren krijg neem ik ontslag, dan ga ik niet de Nederlandse staat aanvechten.
Werkomstandigheden en salaris proberen te verbeteren betekent dat Ryanair zijn concurrentiepositie verliest, jij meer moet betalen voor een ticket en je voor Transavia kiest; ergo; Ryanair moet personeel ontslaan en werkomstandigheden worden nog slechter.
In dit geval was de positie in Eindhoven overbodig en had Ryanair een ontslagvergoeding kunnen geven. Dat hoefden ze niet, want er was nog een positie in Ierland en haar contract zei...
Klopt, maar ik boek nooit meer iets bij die clowns dat is zeker.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:28 schreef Toga het volgende:
[..]
Één keer een vlucht geboekt, was prima in orde. Het personeel was zeer vriendelijk, ik heb me kostelijk vermaakt.
Anekdotes bieden geen garantie voor de toekomst.
Klopt, maar ik vermoed dat ze al jaaaaren gewoon wegkomen met dit soort praktijken. Zolang er niet gehandhaafd wordt kun je gewoon schijt hebben aan de wet natuurlijk.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:50 schreef HSG het volgende:
Dit had Ryanair ook moeten weten dat als je personeel in Nederland stationeert dat de Nederlandse wet van kracht is.
Dit soort retoriek zorgt er dus voor dat je in Nederland pas met je 70e langzaam over pensioen kunt gaan nadenken.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:16 schreef Toga het volgende:
[..]
Bullshit, je kiest er zelf voor bij Ryanair te gaan werken met het salaris en de werkomstandigheden die erbij horen. Als dat niet meer bij je past (gesettled, kinderen etc.) zoek je maar gewoon een andere baan. Als ik tijdens mijn militaire carriëre pacifist word en gewetensbezaren krijg neem ik ontslag, dan ga ik niet de Nederlandse staat aanvechten.
Werkomstandigheden en salaris proberen te verbeteren betekent dat Ryanair zijn concurrentiepositie verliest, jij meer moet betalen voor een ticket en je voor Transavia kiest; ergo; Ryanair moet personeel ontslaan en werkomstandigheden worden nog slechter.
In dit geval was de positie in Eindhoven overbodig en had Ryanair een ontslagvergoeding kunnen geven. Dat hoefden ze niet, want er was nog een positie in Ierland en haar contract zei...
Bottem, ja?quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:10 schreef De_Onnoembare het volgende:
De race to the bottem he. Dat schijnt prachtig te zijn volgens zo'n beetje de hele Westerse politiek.
Oh god een typo in een Engels woordje weer. Knap hoor, dat je gelijk je weer daar op focust. Valt mee dat er meer dan 1 zin uitkomt, al zit er weer bar weinig inhoudelijks in. As usual.quote:Op woensdag 11 juli 2018 09:40 schreef Copycat het volgende:
[..]
Bottem, ja?
Prachtig wel hoe jij dit weer richting de westerse politiek probeert te draaien. Waarbij prachtig vandaag een synoniem is voor sneu.
Tegenwoordig komt alles uit China, zelfs de Philips tv's.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:57 schreef habitue het volgende:
Die mensen die zeiken op het personeelsbeleid van Ryanair hebben waarschijnlijk hun hele huis vol staan met made in China rommel.
Wat gezellig door slaven in elkaar gezet wordt en via een stookolie met chemisch afval verbrandend containerschip hier heen laten komen, laten alles bezorgen door Deliveroo, vreten de soja van de Marqt en gaan 5 x per jaar met het vliegtuig weg.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:57 schreef habitue het volgende:
Die mensen die zeiken op het personeelsbeleid van Ryanair hebben waarschijnlijk hun hele huis vol staan met made in China rommel.
Jaloers much?quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:01 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wat gezellig door slaven in elkaar gezet wordt en via een stookolie met chemisch afval verbrandend containerschip hier heen laten komen, laten alles bezorgen door Deliveroo, vreten de soja van de Marqt en gaan 5 x per jaar met het vliegtuig weg.
Maar dan wel zeiken dat er een dieselauto door hun straat rijd
Ja hoor haar keuze. Ze werd wel gedwongen door UWV anders zou ze gekort worden op haar uitkering. Ik kan helaas het artikel niet meer vinden😁quote:Op dinsdag 10 juli 2018 23:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Het was haar keuze om daar te gaan werken, belachelijk dat ze dan akkoord gaat met het contract om vervolgens moeilijk te gaan doen. Getverdemme.
Is mensen op hun tomeloze hypocrisie wijzen een uiting van jaloezie?quote:
Dit.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:27 schreef Ringo het volgende:
Hé, hypocriet zijn we allemaal, als puntje bij paaltje komt. Laat dat geen belemmering zijn om het over bepaalde kwesties eens te worden.
Ontopic: Ryanair is een kutwerkgever met kutarbeidsvoorwaarden en het is mooi dat individuele werknemers het lef hebben om daar via de rechter iets aan te veranderen.
Nee, dat kan niet.quote:Op woensdag 11 juli 2018 06:32 schreef Toga het volgende:
Als functies in Einhoven overbodig zijn had Ryanair haar natuurlijk ook kunnen ontslaan
Dan betaal je maar meer voor een ticket. En als dan de prijs gelijk zou zijn met Transavia dan kies je voor degene met de beste service. Bovendien worden de vluchten dan wel overgenomen door mogelijk Transavia. Kan het personeel of een deel daarvan daar gaan werken.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:16 schreef Toga het volgende:
[..]
Bullshit, je kiest er zelf voor bij Ryanair te gaan werken met het salaris en de werkomstandigheden die erbij horen. Als dat niet meer bij je past (gesettled, kinderen etc.) zoek je maar gewoon een andere baan. Als ik tijdens mijn militaire carriëre pacifist word en gewetensbezaren krijg neem ik ontslag, dan ga ik niet de Nederlandse staat aanvechten.
Werkomstandigheden en salaris proberen te verbeteren betekent dat Ryanair zijn concurrentiepositie verliest, jij meer moet betalen voor een ticket en je voor Transavia kiest; ergo; Ryanair moet personeel ontslaan en werkomstandigheden worden nog slechter.
In dit geval was de positie in Eindhoven overbodig en had Ryanair een ontslagvergoeding kunnen geven. Dat hoefden ze niet, want er was nog een positie in Ierland en haar contract zei...
Heeft ze niet gespaard dan? Dit had ze kunnen zien aankomen, het stond toch in haar contract?quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:37 schreef Cherni het volgende:
Verplicht verhuizen zonder compensatie. Kun je nog geld meenemen ook.
Tuurlijk met dat mega salaris is het schandalig dat ze niet gespaard heeft. Heeft gewoon de verkeerde keuzes gemaakt.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Heeft ze niet gespaard dan? Dit had ze kunnen zien aankomen, het stond toch in haar contract?
Oh, maar verhuiswagens zijn niet nodig, hoor. Je kunt je hele inboedel toch wel in een trolleykoffertje van 55 x 40 x 20 cm proppen?quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:37 schreef Cherni het volgende:
Verplicht verhuizen zonder compensatie. Kun je nog geld meenemen ook.
Het is gewoon bizar. Een tijd terug las ik ook al een artikel over die maatschappij dat piloten er zonder salaris vliegen al is het maar om je vlieguren te halen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:48 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Oh, maar verhuiswagens zijn niet nodig, hoor. Je kunt je hele inboedel toch wel in een trolleykoffertje van 55 x 40 x 20 cm proppen?
Ik vraag mij dat ook wel af. Helaas als je een gezin moet onderhouden en kunt niets anders vinden dan blijft er weinig keus over als je niet in de bijstand wil zitten.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:56 schreef HSG het volgende:
Je blijft je verbazen dat er mensen zijn die voor zo'n baggerbedrijf gaan werken. Zelfs piloten en stewardessen moeten hun eten aan boord kopen en niks wordt vergoed (overnachtingen, ziekteverlof ect).
Zal haar geld wel hebben verbrast aan een mobieletelefoonabonnement en een huurwoning met aparte slaapkamer. Pri-o-ri-tei-ten!quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:45 schreef Cherni het volgende:
Tuurlijk met dat mega salaris is het schandalig dat ze niet gespaard heeft. Heeft gewoon de verkeerde keuzes gemaakt.
Stewardessen krijgen maar 1000 tot 1500 netto en dan wordt bijna niks vergoed. Zelfs je uniform moet je zelf betalen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vraag mij dat ook wel af. Helaas als je een gezin moet onderhouden en kunt niets anders vinden dan blijft er weinig keus over als je niet in de bijstand wil zitten.
Een sociale huurwoning loopt inderdaad in de papieren. Waarom ben je eigenlijk zo boos op iemand die op minimumloon zit terwijl dat miljardenbedrijf met schijnconstructies en onderbetaling indirecte subsidie krijgt van iedere belastingbetaler?quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zal haar geld wel hebben verbrast aan een mobieletelefoonabonnement en een huurwoning met aparte slaapkamer. Pri-o-ri-tei-ten!
Omdat het altijd makkelijker is om op laaghangend fruit te trappen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een sociale huurwoning loopt inderdaad in de papieren. Waarom ben je eigenlijk zo boos op iemand die op minimumloon zit terwijl dat miljardenbedrijf met schijnconstructies en onderbetaling indirecte subsidie krijgt van iedere belastingbetaler?
Oh jee, ik had mijn sarcasmeteken moeten gebruiken.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:23 schreef Glazenmaker het volgende:
Een sociale huurwoning loopt inderdaad in de papieren. Waarom ben je eigenlijk zo boos op iemand die op minimumloon zit terwijl dat miljardenbedrijf met schijnconstructies en onderbetaling indirecte subsidie krijgt van iedere belastingbetaler?
Wel eens gehoord van 'sarcasme'?quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een sociale huurwoning loopt inderdaad in de papieren. Waarom ben je eigenlijk zo boos op iemand die op minimumloon zit terwijl dat miljardenbedrijf met schijnconstructies en onderbetaling indirecte subsidie krijgt van iedere belastingbetaler?
het gaat om vlieguren maken. Als geen andere maatschappij je wilt omdat je te weinig uren hebt gemaakt, dan moet je wel.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:56 schreef HSG het volgende:
Je blijft je verbazen dat er mensen zijn die voor zo'n baggerbedrijf gaan werken. Zelfs piloten en stewardessen moeten hun eten aan boord kopen en niks wordt vergoed (overnachtingen, ziekteverlof ect).
Er staan genoeg kantoorpaleizen in Nederland waar het kantinepersoneel het hardst werkt van iedereen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:28 schreef Oscar. het volgende:
Ik vind het best veel nog trouwens, 2000 euro bruto om kantinejuffrouw in de lucht te spelen.
Nee?quote:
Huh?quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Oh jee, ik had mijn sarcasmeteken moeten gebruiken.
Mwah, het gemiddelde loon bij Ryanair voor cabin crew is 1200 pond bruto. Je werkt op basis van een nul-uren-contract, en betaalt zelf 300 pond voor je uniform. Als je niet genoeg meuk verkoopt wordt je overgeplaatst naar een ander land of ontslagen. Ik denk dat ik dan liever broodjes zou smeren in een kantine voor het NL minimumloon.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:28 schreef Oscar. het volgende:
Ik vind het best veel nog trouwens, 2000 euro bruto om kantinejuffrouw in de lucht te spelen.
ja super. Maar omdat je serveerster bent in de lucht hoef je niet ineens veel te verdienen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:35 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Mwah, het gemiddelde loon bij Ryanair voor cabin crew is 1200 pond bruto. Je werkt op basis van een nul-uren-contract, en betaalt zelf 300 pond voor je uniform. Als je niet genoeg meuk verkoopt wordt je overgeplaatst naar een ander land of ontslagen. Ik denk dat ik dan liever broodjes zou smeren in een kantine voor het NL minimumloon.
https://www.mirror.co.uk/money/what-its-really-like-work-11209793
Edit: En een kantinejuffrouw hoeft geen 6-weekse cursus van haar werkgever te volgens van 2000 pond, die ze zelf moet betalen.
Wat een organisatie. Schandalige praktijken.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:16 schreef HSG het volgende:
[..]
Stewardessen krijgen maar 1000 tot 1500 netto en dan wordt bijna niks vergoed. Zelfs je uniform moet je zelf betalen.
Inderdaad bizar dat de NLe belastingbetaler moet meebetalen aan het importeren van lage-lonen-volk voor een Ierse maatschappij.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:34 schreef LXIV het volgende:
Ook belachelijk dat Ryan air mensen zo slecht mag betalen dat ze als ‘expats’ nog steeds afhankelijk zijn ban sociale huurwoningen. Indirect betaalt Nederland dan mee aan de lage loonkosten. En dat terwijl vliegtuigmaatschappijen sowieso al praktisch geen belasting betalen.
Het is de meest vervuilende, overlastgevende, uitbuitende industrie die Nederland kent. En toch zo goed als geheel vrijgemaakt van alle belastingen. Gewoon bizar.
Nee.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:47 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja super. Maar omdat je serveerster bent in de lucht hoef je niet ineens veel te verdienen.
Of moet het horeca personeel straks ook 3k netto verdienen ?
Bij Ryanair? Ze spelen niet alleen voor kantinejuffrouw. Als de pleuris uitbreekt zul je toch de reiziger moeten helpen. Eerste hulp etc. en zo nu en dan die dronken idioten die voor een grijpstuiver op de eerste rang willen zitten. Dan vind ik het erg weinig als je ook nog geen verhuiskosten krijgt en zelfs je eigen kleding moet betalen etc. En dat Bruto. Man manquote:Op woensdag 11 juli 2018 11:28 schreef Oscar. het volgende:
Ik vind het best veel nog trouwens, 2000 euro bruto om kantinejuffrouw in de lucht te spelen.
Die hotelovernachtingen zijn natuurlijk voor bestemmingen waar ze dan een nachtje blijven voor ze terugvliegen. Hier gaat het er dus echt om dat ze dus permanent in Ierland gestationeerd wordt, als haar vaste basis, en daar in de buurt moet wonen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:19 schreef Stratotanker het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat luchtvaartmaatschappijen altijd voor huisvesting zorgen. Dat je dan met je kind in een 1x1 hostel zit is ook niet optimaal, maar toch. Het is mij niet duidelijk of zij zelf voor woonruimte moet zorgen of dat deze voorziening wel aangeboden wordt. Dat bepaalt wel de redelijkheid van een 1-maand notificatie. Een sociale huurwoning kan namelijk een eigen keuze zijn.
Men moet eens stoppen dat alles maar dan ook alles in het leven een keuze is. Ik weet niet waar die gedachtengang vandaan komt maar dat is compleet doorgeslagen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:41 schreef FL_Freak het volgende:
Aan de ene kant denk ik goed dat ze gecompenseerd gaat worden, maar aan de andere kant heeft ze ook zelf getekend voor dit werk en dit staat lang en breed in het contract.
Ze had ook ander werk/opleiding kunnen kiezen.
De hotelovernachtingen tijdens een vlucht lijkt mij wel duidelijk. Daar heb ik het niet over. De huurkosten kan inderdaad van belang zijn, maar dat neemt niet weg dat de voorzieningen wel degelijk aangeboden kunnen zijn. Dat is mij niet duidelijk. Overigens loopt de geboorte van haar eerste kind parallel aan de rebase naar NL. Een conflictje op een ander gebied kan ook nog aan deze situatie ten grondslag liggen.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:34 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Die hotelovernachtingen zijn natuurlijk voor bestemmingen waar ze dan een nachtje blijven voor ze terugvliegen. Hier gaat het er dus echt om dat ze dus permanent in Ierland gestationeerd wordt, als haar vaste basis, en daar in de buurt moet wonen.
Het zou me niks verbazen als een sociale huurwoning goedkoper is dan wat Ryanair regelt - als ze al iets regelen. Je ziet hier ten slotte vaak genoeg dat uitzendbureau's een rijtjeshuis vullen met stapelbedden, en er 10 Polen in laten wonen voor 500 euro p.p., terwijl je in de sociale huursector daar een heel huis voor jezelf voor hebt.
Nou, misschien zou het wel een stuk realistischer zijn als Ryanair dat inderdaad doorberekent in de prijzen. Nu wentelt ze deze kosten af op haar personeel /de maatschappij. Goed dat de werknemer een keer in bescherming wordt genomen. Het houdt een keer op.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:16 schreef Toga het volgende:
[..]
Werkomstandigheden en salaris proberen te verbeteren betekent dat Ryanair zijn concurrentiepositie verliest, jij meer moet betalen voor een ticket en je voor Transavia kiest; ergo; Ryanair moet personeel ontslaan en werkomstandigheden worden nog slechter.
In dit geval was de positie in Eindhoven overbodig en had Ryanair een ontslagvergoeding kunnen geven. Dat hoefden ze niet, want er was nog een positie in Ierland en haar contract zei...
een baan is daadwerkelijk een keuze in Europa. Ga nou niet doen alsof Polen geen ander werk kunnen vinden in Nederland dan werken voor Ryanair.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Men moet eens stoppen dat alles maar dan ook alles in het leven een keuze is. Ik weet niet waar die gedachtengang vandaan komt maar dat is compleet doorgeslagen.
Ach dan heeft Transavia nieuw personeel nodig dus prima. Dingen kosten nu eenmaal geld. Dus het personeel als slaven behandelen is gewoon niet wenselijk om maar zo goedkoop mogelijk zijn.quote:Op woensdag 11 juli 2018 08:16 schreef Toga het volgende:
[..]
Bullshit, je kiest er zelf voor bij Ryanair te gaan werken met het salaris en de werkomstandigheden die erbij horen. Als dat niet meer bij je past (gesettled, kinderen etc.) zoek je maar gewoon een andere baan. Als ik tijdens mijn militaire carriëre pacifist word en gewetensbezaren krijg neem ik ontslag, dan ga ik niet de Nederlandse staat aanvechten.
Werkomstandigheden en salaris proberen te verbeteren betekent dat Ryanair zijn concurrentiepositie verliest, jij meer moet betalen voor een ticket en je voor Transavia kiest; ergo; Ryanair moet personeel ontslaan en werkomstandigheden worden nog slechter.
In dit geval was de positie in Eindhoven overbodig en had Ryanair een ontslagvergoeding kunnen geven. Dat hoefden ze niet, want er was nog een positie in Ierland en haar contract zei...
Weet ik veel. Ik kan niet in de privé situatie van deze dame kijken. Bovendien behoor je ook Polen niet uit te buiten. Immers ik wil ook niet uitgebuit worden.quote:Op woensdag 11 juli 2018 13:06 schreef Oscar. het volgende:
[..]
een baan is daadwerkelijk een keuze in Europa. Ga nou niet doen alsof Polen geen ander werk kunnen vinden in Nederland dan werken voor Ryanair.
Gelukkig maar, dat is echt compleet debiel.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:04 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Inmiddels heeft ze kinderen. Mensen veranderen.
Ik kan me ook voorstellen dat die één maand verhuisplicht naar het buitenland bij een rechter in Nederland geen stand houdt.
Je kan beter in de bijstand zitten met alle toeslagen erbij dan als NLer.quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:33 schreef Cherni het volgende:
[..]
Bij Ryanair? Ze spelen niet alleen voor kantinejuffrouw. Als de pleuris uitbreekt zul je toch de reiziger moeten helpen. Eerste hulp etc. en zo nu en dan die dronken idioten die voor een grijpstuiver op de eerste rang willen zitten. Dan vind ik het erg weinig als je ook nog geen verhuiskosten krijgt en zelfs je eigen kleding moet betalen etc. En dat Bruto. Man man
En ik zou ook lekker in de bijstand blijven zitten als ik voor dit soort uitbuiters zou moeten werken. Heb je het voordeel dat je je niets hoeft te laten zeggen door dit soort werkgevers.quote:Op woensdag 11 juli 2018 13:17 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Je kan beter in de bijstand zitten met alle toeslagen erbij dan als NLer.
Over afwentelen op de maatschappij gesproken: Ryanair wordt grotendeels gefinancierd door overheidssubsidies!quote:Op woensdag 11 juli 2018 12:47 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
als Ryanair dat inderdaad doorberekent in de prijzen. Nu wentelt ze deze kosten af op haar personeel /de maatschappij.
Net zoals de financiële sector ons al geflikt heeft.quote:Op woensdag 11 juli 2018 13:47 schreef LXIV het volgende:
Ryan Air is een schoolvoorbeeld van privatise the profitabel, socialise the losses. De VVD zou er trots op zijn.
Rijd.quote:Op woensdag 11 juli 2018 10:01 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wat gezellig door slaven in elkaar gezet wordt en via een stookolie met chemisch afval verbrandend containerschip hier heen laten komen, laten alles bezorgen door Deliveroo, vreten de soja van de Marqt en gaan 5 x per jaar met het vliegtuig weg.
Maar dan wel zeiken dat er een dieselauto door hun straat rijd
Dit ja. Bedrijven die lopen te kankeren dat ze maar geen personeel kunnen vinden en vinden dat de grenzen wagenwijd open moeten staan. Het gaat allemaal om zo goedkoop mogelijk.quote:Op woensdag 11 juli 2018 14:04 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Net zoals de financiële sector ons al geflikt heeft.
Het is de nieuwe economie he. Niemand een normaal vast contract, allemaal of 'ZZP'-er of een 0-urencontract, geen pensioen, geen verzekeringen etc
Ondertussen stijgen je gewone lasten de pan uit en je inkomsten en zekerheden dalen terwijl de grenzen wagenwijd openstaan voor nog meer meer meer geglobaliseerde bedrijven en arbeid en nog minder minder minder loon en zekerheden.
Dat schijnt zo mooi te zijn joh.
Je kunt van mensen verwachten dat ze voor de goedkoopste optie gaan. En als de regels van de markt werknemersrechten onvoldoende waarborgen, kun je van bedrijven verwachten dat ze daarop kapitaliseren. Hier ligt een taak voor de (Europese) wetgever.quote:Op woensdag 11 juli 2018 06:23 schreef Ringo het volgende:
Zolang mensen massaal tickets blijven boeken bij die boeven, verandert er weinig.
Het gaat niet om het niveau van de opleiding of de moeilijkheidsgraad van het werk, alleen om de vervangbaarheid. Als er geen aanbod is, maar wel vraag, en de werkgever kan het zich niet permitteren om de vacature onvervuld te laten, gaan de lonen rap omhoog.quote:Op woensdag 11 juli 2018 11:47 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja super. Maar omdat je serveerster bent in de lucht hoef je niet ineens veel te verdienen.
Of moet het horeca personeel straks ook 3k netto verdienen ?
In principe neemt de vraag naar arbeid toe als de economie groeit. Doordat arbeid schaars is, stijgt de prijs. Nu wordt er echter gewoon arbeiders geïmporteerd. Geen schaarste, geen prijsstijging.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 15:39 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het niveau van de opleiding of de moeilijkheidsgraad van het werk, alleen om de vervangbaarheid. Als er geen aanbod is, maar wel vraag, en de werkgever kan het zich niet permitteren om de vacature onvervuld te laten, gaan de lonen rap omhoog.
Zit allemaal in de prijs.quote:Op zaterdag 14 juli 2018 19:59 schreef Postbus100 het volgende:
En goede nazorg aan deze passagiers vindt Ryanair ook al niet belangrijk
Ryanair-toestel daalde supersnel: 'Ik dacht dat het allemaal voorbij was' - http://nos.nl/l/2241478
Dat ze daar slechts £1200 zou verdienen is dus gewoon niet waar, tenzij het artikel wat je quote verkeerd is. Hoe kan ze anders via een Nederlands uitzendbureau minder verdienen dan ze bij Ryanair deed?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 20:32 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Eindelijk eens een rechter die uitbuitpraktijken van werkgevers aan banden legt. Ryanair lijkt me echt een verschrikkelijke werkgever: Maximale flexibiliteit eisen tegen een minimaal salaris (Volgens internetbronnen is het loon van een stewardess bij Ryanair 1200 GBP per maand, dat is onder het Nederlandse minimumloon)
Ryanair werkt dus met arbeidscontracten naar Iers of Brits recht, dus daarvoor gelden de Nederlandse CAO's en het Nederlands minimumloon niet.quote:Op zaterdag 14 juli 2018 21:10 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat ze daar slechts £1200 zou verdienen is dus gewoon niet waar, tenzij het artikel wat je quote verkeerd is. Hoe kan ze anders via een Nederlands uitzendbureau minder verdienen dan ze bij Ryanair deed?
“Gwardynska is inmiddels buiten de luchtvaart weer aan het werk via een uitzendbureau, tegen een lager salaris.”
Verder vind ik de uitspraak helemaal terecht hoor! Maar dit is gewoon gelul
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |