abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180381386
Hallo allen,

Het is voor mij lang geleden, maar ik ben op zoek naar een rekenformule om een resterende looptijd van een lening te berekenen.

Dit is op zich niet moeilijk. Er zijn voldoende rekenmodules op het internet te vinden die dit berekenen op basis van de jaarlijkse effectieve rente. Maar stel dat je nu elke maand een extra aflossing doet, dan verandert die resterende theoretische looptijd ook. Deze wordt immers korter, maar hoe bereken je dit door? Welke formule moet ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt voor de moeite!
pi_180381425
Wat is het normale aflossingsschema zonder extra aflossing ? Annuïteit of lineair ?
pi_180381503
Deze is denk ik Annuïteit. Bij iedere verplichte aflossing wordt de rente lager.
pi_180381507
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_180381531
Nee, gelukkig niet meer nodig. ;-)
Maar de formule nog wel. :)

[ Bericht 66% gewijzigd door Annenman op 10-07-2018 19:54:25 ]
pi_180382434
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 19:34 schreef Annenman het volgende:
Hallo allen,

Het is voor mij lang geleden, maar ik ben op zoek naar een rekenformule om een resterende looptijd van een lening te berekenen.

Dit is op zich niet moeilijk. Er zijn voldoende rekenmodules op het internet te vinden die dit berekenen op basis van de jaarlijkse effectieve rente. Maar stel dat je nu elke maand een extra aflossing doet, dan verandert die resterende theoretische looptijd ook. Deze wordt immers korter, maar hoe bereken je dit door? Welke formule moet ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt voor de moeite!
Beetje trial and error in een excel-sheetje geeft je in no-time een duidelijk beeld.
Dan kun je zo'n formule achterwege laten. Je hebt toch vaak in de loop van het afbetalen gewijzigde omstandigheden van extra aflossing, of wellicht flexibele rente. Of bv een scenario van een verwachte rente voor de komende vijf jaar, etc, etc, etc.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_180398968
Ik veronderstel dat je een lening met constante annuïteit hebt, d.w.z. dat je elke maand hetzelfde bedrag betaalt.

Gebruik de volgende formule:



n is de resterende looptijd in maanden (dit zoeken we)
A is de maandelijkse betaling (dus evt. vermeerderd met de extra aflossing)
V is het nog af te lossen kapitaal (dit weet je)
i is de effectieve jaarlijkse rentevoet (dit weet je ook)
i_12 is de effectieve maandelijkse rentevoet (dit kan je met de laatste formule berekenen)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')