TheFreshPrince | dinsdag 10 juli 2018 @ 18:55 |
Deeltje #2 OP is verder niet mijn mening. Deeltje #1 teruglezen doe je hier | |
TheFreshPrince | dinsdag 10 juli 2018 @ 18:59 |
Klopt, elektrische auto was eerder dan de plof-auto. Alleen waren zowel de motoren, stroomregelaars als accu's nog niet in zo'n vergevorderd stadium als nu | |
Basp1 | dinsdag 10 juli 2018 @ 19:10 |
Dat waren de plofmotoren van Ford in de begin dagen van de auto-industrie ook nog niet. | |
TheFreshPrince | dinsdag 10 juli 2018 @ 19:19 |
Klopt! Alleen zit de plofmotor onderhand aan de grenzen van z'n rendement, heb je fossiele brandstoffen nodig om ze te laten werken en te smeren en zijn de onderhoudskosten relatief hoog. Zo heeft een elektrische auto geen distributieriem / -ketting, geen in- of uitlaatsysteem, motorolie e.d. nodig. Ook slijten remmen bij een elektrische auto extreem minder snel omdat ze bij het remmen regenereren (en dus vooral op de elektromotor kunnen remmen). Afgezien van de motoren en de koeling van de accu-cellen is het allemaal dus erg 'solid state' en kan er weinig kapot. De elektromotoren zouden een miljoen miles (!) moeten kunnen halen, al had Tesla in het begin met de eerste modellen wel problemen met het differentieel dat blijkbaar de krachten van de motoren niet helemaal aankon. Van de accu's weten we inmiddels dat er exemplaren de 380.000 miles gehaald hebben en nog voldoende capaciteit hebben. [ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 19:25:47 ] | |
crystal_meth | dinsdag 10 juli 2018 @ 22:04 |
Dat werd vroeger altijd als brandstof van de toekomst gezien, maar of het dat echt is... De tank is al een probleem, zeer hoge druk nodig, want lage energiedichtheid, en het is weinig efficiënt als je het via elektrolyse uit water produceert: je vertrekt van elektriciteit, waarmee je een elektrische motor zou kunnen aandrijven (rendement v pakweg 90%), elektrolyse heeft een rendement van 70% a 80% (volgens sommige bronnen), en de verbrandingsmotor minder dan 50%. Momenteel wordt waterstof vooral chemisch geproduceerd uit aardgas, maar dan gebruik je nog steeds fossiele brandstof. Als je waterstof rechtstreeks kan omzetten naar elektriciteit, met een hoog rendement, dan maybe.. | |
ExtraWaskracht | dinsdag 10 juli 2018 @ 22:12 |
Lol, ja, zulks een feest. Omgekeerd zou het ook wel tof zijn met geen verlies. Maar goed, ik denk niet dat we praktische voordelen moeten negeren, zoals in potentie snel tanken en een hogere range. Nog een nadeel zoals ik het nu begrijp is dat het moeilijk is om waterstof vast te houden en "lekken" een reëel probleem kan zijn? | |
Red_85 | dinsdag 10 juli 2018 @ 23:38 |
Waterstof gaat wel de toekomst worden op Le Mans. Traditioneel het decor waar de auto instustrie naar toe gaat. Bijna alle onderdelen en technieken die we nu kennen zijn daar getest. Zegt mij genoeg als daar gezegd wordt: electrisch wordt 'm niet. | |
Anthonie1 | woensdag 11 juli 2018 @ 01:19 |
Gezeik allemaal met de uitfaseren van gas... De overheid dwingt je zo om allerlei omwegen te nemen om vooral niet jezelf op kosten te moeten jagen. | |
crystal_meth | woensdag 11 juli 2018 @ 02:53 |
Het is het kleinste atoom, dat ontsnapt het makkelijkst,en waterstof diffusie kan sommige metalen (oa staal) bros maken en beschadigen. Van specifieke problemen ben ik niet op de hoogte.. | |
crystal_meth | woensdag 11 juli 2018 @ 03:01 |
Dat ze op de 24 uur van Le Mans niet willen dat de auto's bij "tankbeurten" een kwartier of langer stilstaan kan ik begrijpen, maar dat zegt imo weinig over de toekomst van de auto industrie. | |
Basp1 | woensdag 11 juli 2018 @ 12:42 |
Dan doet men hetzelfde als de formule e, van auto wisselen als de accu leeg is. | |
DeParo | woensdag 11 juli 2018 @ 19:05 |
Het gaat niet alleen om de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen, uiteindelijk zal de wereld toch moeten veranderen mbt energie al dan niet gedwongen, dan kan je beter nu veranderen en voorop looen dan dat je over wellicht 20 jaar opeens alles binnen een jaar moet omzetten. | |
Jan-Slagter | donderdag 12 juli 2018 @ 03:46 |
Een waterstof auto is ook elektrisch maar in plaats van accus dus waterstofcellen De vraag is of de waterstofauto wel tegen een betaalbare prijs geproduceerd kan worden, een elektrische auto met accu's is momenteel onbetaalbaar voor de gewone man dus dat wordt 'm voorlopig niet, lithium-ion accu's zijn gewoon te duur. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juli 2018 @ 08:40 |
Ik heb wel eens de real life discussie met iemand gehad die niet elektrisch wilde rijden maar zou wachten op waterstof omdat hij het motorgeluid anders zou missen. Het duurde even om hem duidelijk te maken dat een brandstofcel geen brandstof voor een verbrandingsmotor bevat... | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juli 2018 @ 08:47 |
In Californië rijden op het moment wel wat auto's op waterstof, een stuk of 900. De enige reden dat het daar uit kan voor de automobilisten is dat ze voor 3 jaar waterstof erbij krijgen bij aanschaf. Met $13 tot $16 per kg waterstof (waar je zo'n 110km op kan afleggen) is het ruim 2,5 tot 3x duurder dan elektrisch laden als je uitgaat van de Nederlandse stroomprijs. | |
Red_85 | donderdag 12 juli 2018 @ 09:03 |
Dat komt omdat er nog geen productie wordt gedraaid. Bij benzine/diesel was dat ook in de vroege jaren. 'blijf wel bij mn paard en koets'. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 juli 2018 @ 09:38 |
Het komt vooral omdat waterstofgas momenteel nog voor het overgrote deel uit aardgas wordt gemaakt, of via elekrolyse. Het maximum rendement van die omzetting stijgt niet, dus heb je verliezen. | |
Paper_Tiger | woensdag 1 augustus 2018 @ 19:07 |
rendement verbrandingsmotor benzine 20% diesel 25% en elektrisch van centrale tot batterij 25%. | |
crystal_meth | donderdag 2 augustus 2018 @ 11:23 |
Wat bedoel je met centrale tot batterij, rendement van de centrale * rendement van het elektriciteitsnet * rendement van opladen? Auto's met fuel cells halen in baantests 36% (dieselmotoren op hetzelfde parcours 22%). |