abonnement Unibet Coolblue
pi_180378621
Originele OP van Nikonlover

Het slachtoffer zal wel weer vervolgd worden :{

quote:
Juwelier schiet dader dood na gewapende overval in Oostakker



Een juwelier in Oostakker heeft iets voor twaalf uur twee gewapende overvallers beschoten die de zaak ‘Juwelier Moens’ in de Bredestraat binnendrongen. Een van de overvallers is daarbij om het leven gekomen.

Volgens de eerste berichten zou de juwelier het vuur geopend hebben, vuurde hij drie schoten af en raakte zo een van de overvallers. Die viel uiteindelijk van de motorfiets zo’n twee kilometer verder in de aanpalende Gentstraat. Hij is overleden, bevestigt de politie. Zijn kompaan is weggevlucht. Hij wordt opgespoord waarbij de politie de grote middelen inzet, waaronder een helikopter en speurhonden.

De juwelier is zo pas door de politie meegenomen voor verhoor. In de zaak waren op het moment van de overval klanten aanwezig. Zij worden opgevangen door Slachtofferhulp.

Het labo, de federale gerechtelijke politie, het afstappingsteam, een wetsdokter, een wapendeskundige, de onderzoeksrechter en het parket komen allemaal ter plaatse, zegt parketwoordvoerster Eva Brantegem.

De Gentstraat en de Bredestraat, waar de juwelierszaak gevestigd is, zijn in beide richtingen volledig afgesloten voor het verkeer.



https://www.hln.be/nieuws(...)-oostakker~a13adaf2/
Update:
quote:
Uit de eerste verhoren zou blijken dat de overvallers bijzonder agressief te werk gingen. De juwelier zou niet alleen geschopt en geslagen zijn, maar werd ook bedreigd met een vuurwapen. Ook de aanwezige familieleden van de juwelier en de klanten zouden bedreigd zijn. De zoektocht naar de tweede overvaller wordt intensief verder gezet.

Kalasjnikov
Volgens zijn advocaat Walter Van Steenbrugge valt de juwelier niets te verwijten. ,,Mijn cliënt vuurde omdat hij hoorde dat ze op hem wilden schieten. Ze hadden hem eerder bedreigd met een kalasjnikov en een geweer tegen de slaap van zijn zus gezet.''

Als de overvallers vluchten met tienduizenden euro's aan juwelen, blijven ze voor de etalage staan. ,,De juwelier dacht: 'die komen terug'. Hij heeft zijn eigen wapen uit de kluis genomen en op het ogenblik dat hij de deur opende, hoorde hij roepen 'tirer'. Hij dacht: nu schieten ze, en dan heeft hij een schot afgevuurd. Dit is geen doodslag'', zegt Van Steenbrugge. ,,De juwelier moest wel schieten. Dit is de bescherming van lijf en leden, dus duidelijk wettige verdediging.''

De juwelier zelf wil niet reageren, hij is te zwaar aangeslagen na wat er gebeurde. Hij laat zich morgen opnemen in het ziekenhuis bij een trauma-arts. Hij heeft het heel moeilijk met het feit dat hij iemand doodschoot.
De man werd gisteren vrijgelaten onder voorwaarden. Een betrouwbare bron getuigt nu aan VTM NIEUWS dat de juwelier doodsbedreigingen ontving van de familie van de vermoedelijke overvaller. Daarom is er besloten om extra politiebescherming in te zetten.
https://www.ad.nl/buitenl(...)dreigingen~a62c2345/
quote:
De 23-jarige Belg met Marokkaanse roots viel zaterdag samen met een andere crimineel juwelier Moens in Oostakker binnen. De twee waren gewapend met een kalasjnikov en een pistool.

Eigenaar Filip M. kreeg de kalasjnikov tegen zijn slaap gezet, en zowel hij, zijn zus als hun 88-jarige vader werden over het hele lichaam geslagen en geschopt.

“Dergelijke geweldpleging heb ik nog niet vaak meegemaakt”, zegt hun advocaat Walter Van Steenbrugge tegen de krant. „Zelfs de 88-jarige vader werd niet gespaard. Hij leek een beroerte te krijgen, maar zijn kinderen mochten hem niet helpen. Laat hem sterven, zeiden de overvallers, waarna ze op de loop gingen met een hele hoop juwelen.”

Toen de daders op de vlucht sloegen, pakte de juwelier zijn wapen en schoot op Hasan. De 23-jarige crimineel viel na twee kilometer van zijn brommer en overleed.

Sindsdien wordt de hardwerkende ondernemersfamilie met de dood bedreigd door de criminele familie van Hasan.
Intussen huilen de vrienden van de dader in de krant tranen met tuiten. „Hij was een bescheiden en vriendelijke jongen, een echte sportman.”

Strafblad
In werkelijkheid had hij al een flink strafblad voor geweldpleging en overvallen. Een vriend van hem, Sabri, noemt de zelfverdediging van de juwelier zelfs ’een laffe daad’. „Had die juwelier hem echt in de rug moeten schieten? Maar ik keur de overval uiteraard niet goed.”
https://www.telegraaf.nl/(...)d-door-familie-dader


[ Bericht 44% gewijzigd door Physsic op 10-07-2018 23:19:48 ]
pi_180378699
In Nederland zou in deze zaak een beroep op noodweerexces (gebaseerd op de infomatie die tot nu toe bekend is gemaakt) inderdaad wel succesvol kunnen zijn.

Het heeft zich echter niet in Nederland afgespeeld. Ik weet niet of het noodweerexces in België hetzelfde is als in Nederland.

Mocht het parket overgaan tot vervolging; wordt deze zaak dan voorgelegd aan een jury?
  dinsdag 10 juli 2018 @ 18:13:16 #3
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_180379809
En vanzelfsprekend weten vrienden en bekenden op te merken dat hassan een hart van goud had, en was de juwelier natuurlijk zeer laf. En heeft de juwelier natuurlijk extra politiebeveiliging, vanwege bedreigingen, want zomaar hassan afknallen? Dat kan natuurlijk niet.
&lt;signature here&gt;.
pi_180380211
quote:
13s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:13 schreef ExTec het volgende:
En vanzelfsprekend weten vrienden en bekenden op te merken dat hassan een hart van goud had, en was de juwelier natuurlijk zeer laf. En heeft de juwelier natuurlijk extra politiebeveiliging, vanwege bedreigingen, want zomaar hassan afknallen? Dat kan natuurlijk niet.
totaal geen respect voor het strafrechtsysteem...
pi_180380640
Er ontbreken wat details in de OP. Kan je die toevoegen ?

• De Marokkaantjes hadden een machinegeweer bij zich dat ze tegen het hoofd van de juwelier hielden

• Tegelijkertijd werden hij,zijn vrouw en zijn 88 jarige vader in elkaar geschopt

• Toen de 88jarige het bewustzijn verloor vonden de Marokkaantjes dat hij maar moest sterven. Helpen mocht niet.

• Ze sprongen toen op de motor en dreigden ze allemaal af te knallen. Toen pakte de juwelier zijn wapen en schoot er 1 in de rug. De Marokkaantjes vluchtten - degene met een kogel in zijn rug overleed een paar km later

• De reactie vanuit de Marokkaanse gemeenschap was het voorspelbare 'goede rustige jongen" en "de juwelier is een lafbek die we nog wel krijgen".
pi_180382459
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:55 schreef Kassamiep het volgende:

Toen de 88jarige het bewustzijn verloor vonden de Marokkaantjes dat hij maar moest sterven. Helpen mocht niet.

Dan mag de schandaal wel van zolder zeg, godver.
pi_180382510
Lekker man. Weer een psychopaat minder. _O_
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 20:17:48 #8
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_180382536
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

totaal geen respect voor het strafrechtsysteem...
Waarom zou je respect hebben voor iets dat lachwekkend is?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_180383715
Het enige dat je de juwelier eigenlijk zou kunnen kwalijk nemen is dat ie er eentje heeft laten ontkomen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180383939
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 20:54 schreef Hathor het volgende:
Het enige dat je de juwelier eigenlijk zou kunnen kwalijk nemen is dat ie er eentje heeft laten ontkomen.
_O_
Weggegaan en opgerot
pi_180385660
Deze 'goede jongens' horen helemaal niet onder het strafrecht thuis, dat is een ernstige denkfout. Dit valt onder het oorlogsrecht.
pi_180386830
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:55 schreef Kassamiep het volgende:
Er ontbreken wat details in de OP. Kan je die toevoegen ?

• De Marokkaantjes hadden een machinegeweer bij zich dat ze tegen het hoofd van de juwelier hielden

• Tegelijkertijd werden hij,zijn vrouw en zijn 88 jarige vader in elkaar geschopt

• Toen de 88jarige het bewustzijn verloor vonden de Marokkaantjes dat hij maar moest sterven. Helpen mocht niet.

• Ze sprongen toen op de motor en dreigden ze allemaal af te knallen. Toen pakte de juwelier zijn wapen en schoot er 1 in de rug. De Marokkaantjes vluchtten - degene met een kogel in zijn rug overleed een paar km later

• De reactie vanuit de Marokkaanse gemeenschap was het voorspelbare 'goede rustige jongen" en "de juwelier is een lafbek die we nog wel krijgen".
Zeker OP waardig!

Is er ook een Belgische variant van Fok?

Hoe is de berichtgeving in België over deze terechte reactie van de juwelier?

Persoonlijk adviseer ik de juwelier een online-bedrijf van zijn winkel te maken op een anonieme locatie. Ik zal de eerste zijn die een flinke bestelling plaatst.
pi_180386994
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:05 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Persoonlijk adviseer ik de juwelier een online-bedrijf van zijn winkel te maken op een anonieme locatie. Ik zal de eerste zijn die een flinke bestelling plaatst.
Mooie actie, deel je vervolgens een schermprint met ons om te laten zien dat het niet alleen bij mooie woorden uit de zolderkamer is gebleven?
pi_180387072
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:10 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Mooie actie, deel je vervolgens een schermprint met ons om te laten zien dat het niet alleen bij mooie woorden uit de zolderkamer is gebleven?
Hahahahahhaha, idd.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 22:31:34 #15
455560 Logic91
Always stay rational
pi_180387691
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:55 schreef Kassamiep het volgende:
Er ontbreken wat details in de OP. Kan je die toevoegen ?

• De Marokkaantjes hadden een machinegeweer bij zich dat ze tegen het hoofd van de juwelier hielden

• Tegelijkertijd werden hij,zijn vrouw en zijn 88 jarige vader in elkaar geschopt

• Toen de 88jarige het bewustzijn verloor vonden de Marokkaantjes dat hij maar moest sterven. Helpen mocht niet.

• Ze sprongen toen op de motor en dreigden ze allemaal af te knallen. Toen pakte de juwelier zijn wapen en schoot er 1 in de rug. De Marokkaantjes vluchtten - degene met een kogel in zijn rug overleed een paar km later

• De reactie vanuit de Marokkaanse gemeenschap was het voorspelbare 'goede rustige jongen" en "de juwelier is een lafbek die we nog wel krijgen".
Waarom zijn sommige Marokkanen zo fucking dom? :'( :{
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_180388355
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:31 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Waarom zijn sommige Marokkanen zo fucking dom? :'( :{
Combinatie van dom en pure haat richting het land waar ze wonen en hun inwoners.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180388708
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:55 schreef Kassamiep het volgende:
Er ontbreken wat details in de OP. Kan je die toevoegen ?

• De Marokkaantjes hadden een machinegeweer bij zich dat ze tegen het hoofd van de juwelier hielden

• Tegelijkertijd werden hij,zijn vrouw en zijn 88 jarige vader in elkaar geschopt

• Toen de 88jarige het bewustzijn verloor vonden de Marokkaantjes dat hij maar moest sterven. Helpen mocht niet.

• Ze sprongen toen op de motor en dreigden ze allemaal af te knallen. Toen pakte de juwelier zijn wapen en schoot er 1 in de rug. De Marokkaantjes vluchtten - degene met een kogel in zijn rug overleed een paar km later

• De reactie vanuit de Marokkaanse gemeenschap was het voorspelbare 'goede rustige jongen" en "de juwelier is een lafbek die we nog wel krijgen".
Ik zal zo even een recenter nieuwsbericht toevoegen inderdaad, maar nu is mijn telefoon bijna leeg.
pi_180389138
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:10 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Mooie actie, deel je vervolgens een schermprint met ons om te laten zien dat het niet alleen bij mooie woorden uit de zolderkamer is gebleven?
Ach snoesje, waarom zou ik verantwoording moeten afleggen aan een Snotneusje?

:*
pi_180389162
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:31 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ach snoesje, waarom zou ik verantwoording moeten afleggen aan een Snotneusje?

:*
In de hoop dat anderen je nobele voorbeeld volgen, natuurlijk!
pi_180389287
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 20:54 schreef Hathor het volgende:
Het enige dat je de juwelier eigenlijk zou kunnen kwalijk nemen is dat ie er eentje heeft laten ontkomen.
:Y :Y
In God we trust; The rest we monitor
pi_180389420
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 23:32 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

In de hoop dat anderen je nobele voorbeeld volgen, natuurlijk!
Je loopt al lekker te trollen in andere topics, mijn tip ga lekker slapen.
  woensdag 11 juli 2018 @ 01:29:01 #22
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180390344
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:31 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Waarom zijn sommige Marokkanen zo fucking dom? :'( :{
Door inteelt.
pi_180390489
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:31 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Waarom zijn sommige Marokkanen zo fucking dom? :'( :{
Nederland nog dommer
Ik zwaai naar dieren.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 03:22:59 #24
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180390780
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 17:23 schreef Physsic het volgende:
In Nederland zou in deze zaak een beroep op noodweerexces (gebaseerd op de infomatie die tot nu toe bekend is gemaakt) inderdaad wel succesvol kunnen zijn.


hij is toch in zijn rug geschoten? Welk gevaar is hij dan nog als hij met zijn rug naar je toe staat?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180390834
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 03:22 schreef Oscar. het volgende:

[..]

hij is toch in zijn rug geschoten? Welk gevaar is hij dan nog als hij met zijn rug naar je toe staat?
Hij is er met het het geldbedrag vandoor waarvan jij je familie de komende 6 maanden kan onderhouden, oh ...en niet te vergeten heeft hij zojuist je vrouw en je bejaarde vader vreselijk mishandeld. Welk gevaar zou het kunnen zijn? Misschien dat hij het over een week weer doet?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180390844
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 03:22 schreef Oscar. het volgende:

[..]

hij is toch in zijn rug geschoten? Welk gevaar is hij dan nog als hij met zijn rug naar je toe staat?
Misschien draaide hij zich om om die bejaarde vader van 88 (of ander familie lid te bedreigen/te slaan) nog wat klappen te geven? :{
pi_180391971
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 03:22 schreef Oscar. het volgende:

[..]

hij is toch in zijn rug geschoten? Welk gevaar is hij dan nog als hij met zijn rug naar je toe staat?
Noorweerexces =/= noodweer.
pi_180392010
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 03:22 schreef Oscar. het volgende:

[..]

hij is toch in zijn rug geschoten? Welk gevaar is hij dan nog als hij met zijn rug naar je toe staat?
Als de adrenaline, angst en woede nog door je aders stroomt (lees wat de daders hebben gedaan) duurt het even tot je kalm en bedaard weloverwogen beslissingen kan nemen. Daarnaast waren ze al een keer teruggekomen, een derde keer is niet uitgesloten.
Racist
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 06:12:47 #29
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392020
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 03:53 schreef Hathor het volgende:

[..]

Hij is er met het het geldbedrag vandoor waarvan jij je familie de komende 6 maanden kan onderhouden, oh ...en niet te vergeten heeft hij zojuist je vrouw en je bejaarde vader vreselijk mishandeld. Welk gevaar zou het kunnen zijn? Misschien dat hij het over een week weer doet?
dan weet je overduidelijk niet wat noodweer inhoud
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 11 juli 2018 @ 06:15:42 #30
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_180392029
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:12 schreef Oscar. het volgende:

[..]

dan weet je overduidelijk niet wat noodweer inhoud
En jij niet wat noodweerexces inhoudt.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 06:21:07 #31
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392045
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:15 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

En jij niet wat noodweerexces inhoudt.
omdat dat er niet meer is, aangezien de dader in zijn rug is geschoten.

Ben het met je eens dat hij dit verdiende, maar het wordt nogal een lastige zaak zo.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 11 juli 2018 @ 06:23:01 #32
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_180392051
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:21 schreef Oscar. het volgende:

[..]

omdat dat er niet meer is, aangezien de dader in zijn rug is geschoten.

Ben het met je eens dat hij dit verdiende, maar het wordt nogal een lastige zaak zo.
Dat hoeft noodweerexces niet uit te sluiten. En wil je mij geen woorden in de mond leggen, ik zeg helemaal nergens dat de dader dit verdiend.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 06:31:28 #33
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392071
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:23 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

En wil je mij geen woorden in de mond leggen, ik zeg helemaal nergens dat de dader dit verdiend.
dus je vind dat hij het niet verdiend?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 11 juli 2018 @ 06:38:01 #34
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_180392086
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:31 schreef Oscar. het volgende:

[..]

dus je vind dat hij het niet verdiend?
Waar zeg ik dat nou weer. Ik vind vooral dat je mij geen woorden in de mond moet leggen.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 06:39:21 #35
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392091
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:38 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat nou weer. Ik vind vooral dat je mij geen woorden in de mond moet leggen.
het is een vraag, daarom een vraagteken.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180392092
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 03:22 schreef Oscar. het volgende:

[..]

hij is toch in zijn rug geschoten? Welk gevaar is hij dan nog als hij met zijn rug naar je toe staat?
Het hele concept van exces is dat je je eigenlijk 'over de scheef' gedroeg maar dat dat gekomen is door de geestelijke toestand waarin de situatie je gebracht heeft.


Grondslag. Dit artikel biedt een oplossing voor degene die in noodweer 'te ver gaat'. Als men onder invloed van een 'hevige gemoedsbeweging' de grenzen van de noodzakelijke verdediging (bedoeld in het artikel betreffende noodweer) overschrijdt, kan er onder omstandigheden sprake zijn vannoodweerexces.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 11 juli 2018 @ 06:40:40 #37
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_180392094
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:39 schreef Oscar. het volgende:

[..]

het is een vraag, daarom een vraagteken.
Het is niet zo relevant maar ik zal er niet om rouwen.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 06:53:18 #38
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392111
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:39 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Het hele concept van exces is dat je je eigenlijk 'over de scheef' gedroeg maar dat dat gekomen is door de geestelijke toestand waarin de situatie je gebracht heeft.


Grondslag. Dit artikel biedt een oplossing voor degene die in noodweer 'te ver gaat'. Als men onder invloed van een 'hevige gemoedsbeweging' de grenzen van de noodzakelijke verdediging (bedoeld in het artikel betreffende noodweer) overschrijdt, kan er onder omstandigheden sprake zijn vannoodweerexces.

ja, maar wat deed dat pistool daar dan? Die lag er overduidelijk bedoeld om te schieten. Tenminste,leek mij niet dat hij eerst naar huis is gerend om zijn wapen uit de kluis te halen en zijn wapen te voorzien van kogels.


Nee, die lag er voorbedacht. En daar gaat de rechter wel zijn bedenkingen bij hebben.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180392399
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:53 schreef Oscar. het volgende:

[..]

ja, maar wat deed dat pistool daar dan? Die lag er overduidelijk bedoeld om te schieten. Tenminste,leek mij niet dat hij eerst naar huis is gerend om zijn wapen uit de kluis te halen en zijn wapen te voorzien van kogels.


Nee, die lag er voorbedacht. En daar gaat de rechter wel zijn bedenkingen bij hebben.
Dat kan los staan vh noodweerexces en dan krijg je alleen voor verboden wapenbezit wat. Of als het een legaal wapen is voor verkeerd bewaren.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  woensdag 11 juli 2018 @ 08:06:23 #40
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180392502
Spijtig dat ie hem niet vol in zʼn knieën heeft geraakt, en de ander ook. Dat doet mooi veel pijn, je gaat er niet dood van en je blijft voor je leven invalide.

Verder gaan we dit dooie joch niet missen. Hopelijk komt die man er genadig van af.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_180392630
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:53 schreef Oscar. het volgende:

[..]

ja, maar wat deed dat pistool daar dan? Die lag er overduidelijk bedoeld om te schieten. Tenminste,leek mij niet dat hij eerst naar huis is gerend om zijn wapen uit de kluis te halen en zijn wapen te voorzien van kogels.

Nee, die lag er voorbedacht. En daar gaat de rechter wel zijn bedenkingen bij hebben.
Ik wou dat rechters zo zouden denken bij gewapende overvallers, (ook met een nepwapen). Zij beginnen met geweld (w.o. dreigen), het slachtoffer MOET reageren om lijf en leden te redden en jarenlange trauma's verwerken.
Voorbedacht een wapen te kopen om een overval mee te plegen, datum prikken, op de motor stappen, allemaal weloverwogen beslissingen in waarschijnlijk een paar weken tijd.
Dit, tegenover 5 minuten van het slachtoffer die een wapen ter verdediging heeft aangeschaft (na een aantal overvallen)
Racist
pi_180392703
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:21 schreef Oscar. het volgende:

[..]

omdat dat er niet meer is, aangezien de dader in zijn rug is geschoten.

Ben het met je eens dat hij dit verdiende, maar het wordt nogal een lastige zaak zo.
Google even op noodweerexces. Dat gaat juist om wederrechtelijk handelen, waarbij er van zelfverdediging geen sprake meer is omdat (in bepaalde gevallen) de aanrandig al is gestopt. Niet om het normale noodweer, waarbij wel sprake was van (rechtmatige) zelfverdediging.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 08:39:27 #43
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392712
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:38 schreef Physsic het volgende:

[..]

Google even op noodweerexces. Dat gaat juist om wederrechtelijk handelen, waarbij er van zelfverdediging geen sprake meer is omdat (in bepaalde gevallen) de aanrandig al is gestopt.
anders lees ff het topic verder door.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180392717
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:39 schreef Oscar. het volgende:

[..]

anders lees ff het topic verder door.
Dat heb ik gedaan, maar nergens blijkt uit dat je het nu wel begrijpt.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 08:41:13 #45
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392724
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:25 schreef Toga het volgende:

[..]

Ik wou dat rechters zo zouden denken bij gewapende overvallers, (ook met een nepwapen). Zij beginnen met geweld (w.o. dreigen), het slachtoffer MOET reageren om lijf en leden te redden en jarenlange trauma's verwerken.
Voorbedacht een wapen te kopen om een overval mee te plegen, datum prikken, op de motor stappen, allemaal weloverwogen beslissingen in waarschijnlijk een paar weken tijd.
Dit, tegenover 5 minuten van het slachtoffer die een wapen ter verdediging heeft aangeschaft (na een aantal overvallen)
die daders staan voor een andere rechter in een andere zaak.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 08:41:52 #46
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392729
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:40 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan, maar nergens blijkt uit dat je het nu wel begrijpt.
dat jij dat niet inziet, daar kan ik weinig aan doen.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180392752
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:41 schreef Oscar. het volgende:

[..]

dat jij dat niet inziet, daar kan ik weinig aan doen.
Je suggereert in een van je laatste posts nog dat van een succesvol beroep op noodweerexces geen sprake kan zijn omdat hij al een geladen pistool in de buurt had liggen. Op basis daarvan lijk je het nog steeds niet te snappen.

Maar goed, fijn als je het inmiddels wel begrijpt. Je hoeft niet zo vervelend te doen.
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 08:47:08 #48
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180392771
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:44 schreef Physsic het volgende:

[..]

Je suggereert in een van je laatste posts nog dat van een succesvol beroep op noodweerexces geen sprake kan zijn omdat hij al een geladen pistool in de buurt had liggen. Op basis daarvan lijk je het nog steeds niet te snappen.

Maar goed, fijn als je het inmiddels wel begrijpt. Je hoeft niet zo vervelend te doen.
tuurlijk kun je er op beroepen, betekend niet dat een rechter het ook zo ziet.

Maargoed, jij stuurt de rechtbank wel ff aan vanuit je zolderkamer, meneer de advocaat.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180392815
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:09 schreef Toga het volgende:

[..]

Daarnaast waren ze al een keer teruggekomen, een derde keer is niet uitgesloten.
Diezelfde dag? Waar kan ik dat lezen? :)
pi_180392859
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:41 schreef Oscar. het volgende:

[..]

dat jij dat niet inziet, daar kan ik weinig aan doen.
Nee, het is overduidelijk dat jij het verschil tussen noodweer en noodweerexces niet kende en het daarom maar opeens op het wapen gaat gooien.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180392889
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:47 schreef Oscar. het volgende:

[..]

tuurlijk kun je er op beroepen, betekend niet dat een rechter het ook zo ziet.

Maargoed, jij stuurt de rechtbank wel ff aan vanuit je zolderkamer, meneer de advocaat.
Een advocaat die de rechtbank aanstuurt?
Betekend?

Natuurlijk
pi_180392906
Maar is de familie van die dooie graftak inmiddels al opgepakt, of loopt dat nog steeds gewoon vrij rond?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180392928
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 08:47 schreef Oscar. het volgende:

[..]

tuurlijk kun je er op beroepen, betekend niet dat een rechter het ook zo ziet.

Maargoed, jij stuurt de rechtbank wel ff aan vanuit je zolderkamer, meneer de advocaat.
“Succesvol beroepen” zei ik dan ook.
pi_180392938
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:05 schreef Hathor het volgende:
Maar is de familie van die dooie graftak inmiddels al opgepakt, of loopt dat nog steeds gewoon vrij rond?
Die zijn druk bezig de stille tocht te regelen EN uiteraard de begrafenis in Marokko waarbij er steen en been geklaagd zal worden over die racistische Belgen die deze arme Marokkaanse parel hebben gedood uit puur racisme.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180392949
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:05 schreef Hathor het volgende:
Maar is de familie van die dooie graftak inmiddels al opgepakt, of loopt dat nog steeds gewoon vrij rond?
De hele stam oppakken zal de politie wel niet durven.
pi_180392979
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:05 schreef Hathor het volgende:
Maar is de familie van die dooie graftak inmiddels al opgepakt, of loopt dat nog steeds gewoon vrij rond?
Gaf de familie niet aan “druk te zijn met rouwverwerking en niet bezig te zijn met bedreigingen”? Meen dat ergens in een nieuwskop te hebben gelezen.

Als de politie bewijs heeft van wie er achter de bedreigingen zit, dan zullen ze daar wel iets aan doen, hoop ik. Heel de familie zonder bewijs oppakken lijkt me niet de bedoeling en ook niet mogelijk.
pi_180393040
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:11 schreef Physsic het volgende:

[..]

Gaf de familie niet aan “druk te zijn met rouwverwerking en niet bezig te zijn met bedreigingen”? Meen dat ergens in een nieuwskop te hebben gelezen.

Als de politie bewijs heeft van wie er achter de bedreigingen zit, dan zullen ze daar wel iets aan doen, hoop ik. Heel de familie zonder bewijs oppakken lijkt me niet de bedoeling en ook niet mogelijk.
Rouwverwerking? Ze bedoelen op zoek naar een nieuwe kostwinner neem ik aan? En werd er eerder in dit topic al niet gemeld dat er doodsbedreigingen waren geuit vanuit de familie richting de juwelier?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180393079
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:16 schreef Hathor het volgende:

[..]

Rouwverwerking? Ze bedoelen op zoek naar een nieuwe kostwinner neem ik aan? En werd er eerder in dit topic al niet gemeld dat er doodsbedreigingen waren geuit vanuit de familie richting de juwelier?
Ja, dat is zeker gemeld. Maar vraag me af of het ook aantoonbaar vanuit de familie komt. Als dat het geval is, neem ik aan dat de politie daar inmiddels wel iets tegen gedaan heeft.. Maar daar heb ik nog niets over gelezen, anders dan dat er voor extra bescherming wordt gezorgd.
  † In Memoriam † woensdag 11 juli 2018 @ 09:42:21 #59
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_180393299
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:21 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, dat is zeker gemeld. Maar vraag me af of het ook aantoonbaar vanuit de familie komt. Als dat het geval is, neem ik aan dat de politie daar inmiddels wel iets tegen gedaan heeft.. Maar daar heb ik nog niets over gelezen, anders dan dat er voor extra bescherming wordt gezorgd.
Dat multiculturele 'geintje' kost Europa klauwen met geld.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  Eindredactie Games woensdag 11 juli 2018 @ 10:41:06 #60
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180394046
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:02 schreef Mr.Maul het volgende:

[..]

Een advocaat die de rechtbank aanstuurt?
Betekend?

Natuurlijk
vannuit zijn zolderkamer.

Uiteraard.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 11 juli 2018 @ 10:43:17 #61
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_180394073
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 09:05 schreef Hathor het volgende:
Maar is de familie van die dooie graftak inmiddels al opgepakt, of loopt dat nog steeds gewoon vrij rond?
Denken dat de politie dat durft.
Doe even normaal.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_180414150
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
pi_180414196
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:05 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
Waar heb je dat gelezen?
pi_180414265
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:08 schreef madam-april het volgende:

[..]

Waar heb je dat gelezen?
https://www.volkskrant.nl(...)n-noodweer~bc4dffae/
pi_180414521
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:05 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
Denk je? Juwelier anno 2018 is een uiterst gevaarlijk beroep, noem een ander vak waar men als ondernemer zoveel risico neemt.

Daarnaast: juweliers mogen toch ook lid zijn van een schietvereniging?
pi_180416361
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:05 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
Welnee, dat zou betekenen dat het wapen legaal was.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Eindredactie Games donderdag 12 juli 2018 @ 06:06:11 #68
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180416366
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 06:05 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Welnee, dat zou betekenen dat het wapen legaal was.
en wat betekent dat ?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180416418
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 06:06 schreef Oscar. het volgende:

[..]

en wat betekent dat ?
Geen boete voor verboden wapenbezit. Heeft geen invloed op de kwestie noodweer.
Maar goed, als een gewelddadige overvaller toevallig tegen een geoefende judoka aanloopt, zou deze dan zijn skills niet mogen gebruiken?
Racist
pi_180416561
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 06:06 schreef Oscar. het volgende:

[..]

en wat betekent dat ?
Dat hij indien er een Belgische variant van noodweerexces bestaat hij ook nog eens geen veroordeling voor illegaal wapenbezit krijgt en volledig vrijuit kan gaan.

De regels voor zowel wapenbezit als zelfverdediging ermee zijn trouwens minder strikt in België dan hier.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  donderdag 12 juli 2018 @ 07:19:22 #71
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180416773
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 06:35 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat hij indien er een Belgische variant van noodweerexces bestaat hij ook nog eens geen veroordeling voor illegaal wapenbezit krijgt en volledig vrijuit kan gaan.

De regels voor zowel wapenbezit als zelfverdediging ermee zijn trouwens minder strikt in België dan hier.
Mogelijk wel een boete voor incorrect bewaren van het wapen, want het is niet de bedoeling dat je het zo snel voorhanden hebt. Maar ik weet niet wat de Belgische regels zijn daarvoor.

Ik meen wel eens ergens opgevangen te hebben dat ervaring en geoefendheid wel degelijk meegenomen kan worden door de rechter bij het overwegen van het vonnis.

Neem bijv het volgende wat aangezette geval. Stel een overvaller met een mes overvalt een getrainde en ervaren commando, of een fragiel meisje van 16. Het meisje zal waarschijnlijk volkomen vrijuit gaan als ze in een worsteling de overvaller met zijn eigen mes doodsteekt. In het geval de commando hetzelfde doet, zullen er echt wel wat vragen zijn of hij niet zonder dodelijk geweld de zaak had op kunnen lossen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_180420737
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 07:19 schreef nixxx het volgende:

[..]

Mogelijk wel een boete voor incorrect bewaren van het wapen, want het is niet de bedoeling dat je het zo snel voorhanden hebt. Maar ik weet niet wat de Belgische regels zijn daarvoor.

Ik meen wel eens ergens opgevangen te hebben dat ervaring en geoefendheid wel degelijk meegenomen kan worden door de rechter bij het overwegen van het vonnis.

Neem bijv het volgende wat aangezette geval. Stel een overvaller met een mes overvalt een getrainde en ervaren commando, of een fragiel meisje van 16. Het meisje zal waarschijnlijk volkomen vrijuit gaan als ze in een worsteling de overvaller met zijn eigen mes doodsteekt. In het geval de commando hetzelfde doet, zullen er echt wel wat vragen zijn of hij niet zonder dodelijk geweld de zaak had op kunnen lossen.
In NL is de regel dat je het wapen en de munitie apart in een kluis moet bewaren. Die twee kunnen naast elkaar staan dus je kan feitelijk heel snel zowel je wapen als de munitie pakken. Laden is exact 5 seconden. Je mag hem alleen niet geladen en schietklaar in 1 ruimte hebben liggen.

Wat betreft de vaardigheden van schieten: ik schiet zelf en het is verdomd moeilijk een bewegend voorwerp te raken op meer dan 10 meter afstand. Even te hard aan de trekker en je pistool schiet 1 cm naar links wat 1,5 meter is 10 meter verderop. Het zal meer geluk dan wijsheid zijn geweest.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180420833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:48 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

In NL is de regel dat je het wapen en de munitie apart in een kluis moet bewaren. Die twee kunnen naast elkaar staan dus je kan feitelijk heel snel zowel je wapen als de munitie pakken. Laden is exact 5 seconden. Je mag hem alleen niet geladen en schietklaar in 1 ruimte hebben liggen.

Wat betreft de vaardigheden van schieten: ik schiet zelf en het is verdomd moeilijk een bewegend voorwerp te raken op meer dan 10 meter afstand. Even te hard aan de trekker en je pistool schiet 1 cm naar links wat 1,5 meter is 10 meter verderop. Het zal meer geluk dan wijsheid zijn geweest.
Zal wel meevallen, het doel bewoog zich van hem weg in een rechte voorwaartse lijn (neem ik aan) en dat richt toch wat makkelijker dan een doel dat zich van links naar rechts beweegt zeg maar.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  donderdag 12 juli 2018 @ 12:00:53 #74
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180420955
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:48 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

In NL is de regel dat je het wapen en de munitie apart in een kluis moet bewaren. Die twee kunnen naast elkaar staan dus je kan feitelijk heel snel zowel je wapen als de munitie pakken. Laden is exact 5 seconden. Je mag hem alleen niet geladen en schietklaar in 1 ruimte hebben liggen.

Wat betreft de vaardigheden van schieten: ik schiet zelf en het is verdomd moeilijk een bewegend voorwerp te raken op meer dan 10 meter afstand. Even te hard aan de trekker en je pistool schiet 1 cm naar links wat 1,5 meter is 10 meter verderop. Het zal meer geluk dan wijsheid zijn geweest.
Binnen 5 seconden heb ik geen glock patroonhouder vol moet ik zeggen. En voorgelaten patroonhouders mag je volgens mij ook niet in je kluis hebben?

Ik heb zelf vroeger ook wel wat geschoten en pistool is idd lastig. Doe mij maar een mooie FN FAL... heb je ook wat meer tijd om te richten ;)
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_180423502
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 12:00 schreef nixxx het volgende:

[..]

Binnen 5 seconden heb ik geen glock patroonhouder vol moet ik zeggen. En voorgelaten patroonhouders mag je volgens mij ook niet in je kluis hebben?

Ik heb zelf vroeger ook wel wat geschoten en pistool is idd lastig. Doe mij maar een mooie FN FAL... heb je ook wat meer tijd om te richten ;)
Laser guide maakt het richten een stuk makkelijker.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180423858
Misschien had 'ie die dag net de verkeerde bontkraagjas aangetrokken.

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  donderdag 12 juli 2018 @ 15:52:10 #77
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180425147
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:05 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
Voor de maatschappij werkte eht in ieder geval in zn voordeel :D
pi_180427493
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:05 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
Waarom? Het beoefenen van de schietsport is absoluut niet het zelfde als leren handelen in een crisis situatie. Verder vraag ik het mij zelfs af waarom vaardigheden meegewogen zouden worden. Als hij zich wilt beroepen op noodweer/noodweerexces dan gaat het dus vooral om de vraag of er op het moment van schieten nog een daadwerkelijke dreiging richting de juwelier was. Daarover is de nieuwsmedia niet duidelijk. In het ene artikel vuurde de juwelier op de overvaller terwijl die achter op de vluchtmotor zat terwijl een ander artikel weer spreekt over dat de overvaller nog niet op de motor zat.

De rechter zal dus in de eerste instantie moeten gaan bepalen of er nog daadwerkelijk sprake was van een dreigende situatie. Als de overvallers al het pand uit gevlucht waren en de juwelier op dat moment zijn wapen pakte en achter de overvallers aanging dan lijkt mij de kans klein dat hij zich kan beroepen op noodweer. Noodweerexces is er voor als het uit noodweer toegepaste geweld niet in verhouding staat met de dreiging. (bijvoorbeeld als je aangevallen wordt met een vuistslag en jij dat persoon uit noodweer neersteekt) Dus niet over het moment waarop het geweld wordt toegepast.
pi_180428036
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 17:29 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Waarom? Het beoefenen van de schietsport is absoluut niet het zelfde als leren handelen in een crisis situatie. Verder vraag ik het mij zelfs af waarom vaardigheden meegewogen zouden worden. Als hij zich wilt beroepen op noodweer/noodweerexces dan gaat het dus vooral om de vraag of er op het moment van schieten nog een daadwerkelijke dreiging richting de juwelier was. Daarover is de nieuwsmedia niet duidelijk. In het ene artikel vuurde de juwelier op de overvaller terwijl die achter op de vluchtmotor zat terwijl een ander artikel weer spreekt over dat de overvaller nog niet op de motor zat.

De rechter zal dus in de eerste instantie moeten gaan bepalen of er nog daadwerkelijk sprake was van een dreigende situatie. Als de overvallers al het pand uit gevlucht waren en de juwelier op dat moment zijn wapen pakte en achter de overvallers aanging dan lijkt mij de kans klein dat hij zich kan beroepen op noodweer. Noodweerexces is er voor als het uit noodweer toegepaste geweld niet in verhouding staat met de dreiging. (bijvoorbeeld als je aangevallen wordt met een vuistslag en jij dat persoon uit noodweer neersteekt) Dus niet over het moment waarop het geweld wordt toegepast.
Voor noodweer klopt dat, voor noodweerexces hoeft dat in Nederland niet per se zo te zijn. Er bestaat ook een vorm van noodweerexces waarbij er geen sprake meer was van een dreiging, maar waarbij de dader handelde vanuit heftige emoties (die weer het directe gevolg moeten zijn geweest van de aanranding). Ik weet echter niet of dat in België ook het geval is.
In Nederland moeten de omstandigheden daarvoor ook erg bijzonder zijn en met alleen de informatie uit de media valt daar inderdaad weinig zinnigs over te zeggen. :Y

Over je eerste vraag: dat was meer een gevoel wat ik niet goed kan onderbouwen. Zoals een andere user hierboven ook al aangaf, heb ik ook vaker gezien dat van ‘professionals’ op een bepaald gebied (in dit geval het houden en gebruiken van een vuurwapen) meer verantwoordelijkheid wordt verwacht. Je hebt gelijk dat het in zo’n crisissituatie eigenlijk niet uit zou moeten maken, niemand kan zich daar immers op voorbereiden. Het kan dus goed zijn dat het bij de rechter geen enkele rol zal spelen.

Ik ben benieuwd of er überhaupt tot vervolging zal worden overgegaan.
pi_180428509
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 00:05 schreef Physsic het volgende:
Ik lees dat de juwelier een geoefend schutter zou zijn, lid van een schietclub. Dat zou misschien wel eens in zijn nadeel kunnen gaan werken.
Wat ik van een Belg begreep is dat je een wapen legaal mag bezitten, als je ook regelmatig oefent met een wapen, dus het impliceert min of meer lid van een schietvereniging bent.
  donderdag 12 juli 2018 @ 18:27:16 #81
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_180428743
Zelf al kon ie schieten, dan was het geen scherpschutter. Dan had ie 'm zo recht in zn kop geschoten. Nu viel de dader 2km verderop pas van de scooter.

Ik hoop dat ie een pijnlijke dood heeft gehad. En dat de familie van de dader, dader 2 opspoort en 'm wat tikken uitdeelt voor het achterlaten van zn makker in hulpeloze toestand :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')