Op dinsdag 10 juli 2018 22:57 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:Het advies dat ik wil geven aan Apeldoorn Direct is om voornamelijk op de doelgroep te richten, dit
zijn 35 tot en met 54-jarige ondernemende Apeldoorners. Dit wil zeggen ondernemers,
ondernemende Apeldoorners en vrijwilligers. De artikelen op Apeldoorn Direct moeten dan
voornamelijk op deze groep gericht zijn. Onderwerpen waarover ik adviseer een bericht te plaatsen
zijn: nieuws, binnenstad en ondernemen, maar ook over cultuur en politiek kunnen af en toe
berichten geplaatst worden voor meer bereik.
Doelgroep op social media
De doelgroep zit vooral op Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Ik adviseer om de kanalen te
gebruiken waar de doelgroep ook veel aanwezig is. Dit is voornamelijk Facebook en Twitter, maar
hier is Apeldoorn al actief op en doet Apeldoorn Direct het al redelijk goed. Ook zitten veel personen
uit de doelgroep op LinkedIn. Apeldoorn Direct is nog niet actief op LinkedIn, wel zijn er al personen
die vanaf LinkedIn naar de website van Apeldoorn Direct gaan.
Om meer personen te bereiken adviseer ik dus om actief gebruik te maken van LinkedIn.
Ook kan YouTube goed zijn om ernaast te gebruiken, omdat de doelgroep zich hier ook bevindt. Toch
adviseer ik om eerst nog een vervolgonderzoek te doen om te kijken of de doelgroep geïnteresseerd
is in video’s van Apeldoorn Direct. Er moet onderzocht worden welk soort video’s dit dan zijn.
YouTube neem ik dus niet mee in de strategie. Daarnaast zijn de capaciteiten bij Apeldoorn Direct
nog niet aanwezig om video’s te editen voor YouTube.
Gedrag doelgroep op social media
De doelgroep bevindt zich voornamelijk in de watching groep van The Engagement Pyramid’ van Li
en Owyang (2010), maar ook deels in de producing groep. Om het bereik en vooral het engagement
te verbeteren adviseer ik om te stijgen in de piramide. Ik adviseer om voornamelijk de sharing en
commenting groep te verbeteren. Hiervoor geven Li en Owyang handvatten, maar dit voert
Apeldoorn Direct al grotendeels uit. Ook is uit interviews gekomen welke berichten de doelgroep
eerder zal delen of op reageren. Ik adviseer deze richtlijnen aan te houden. Om de sharing groep te
verbeteren zal ik dit soort berichten plaatsen: evenementen en nieuws, eigen geschreven stukken,
stemmen op het leukste terras, opinie en inspirerende berichten.
Om de commenting groep te verbeteren adviseer ik om deze berichten te plaatsen: politieke of
maatschappelijke kwesties, ingrijpende of positieve gebeurtenissen in Apeldoorn, human interest,
ondernemers en berichten die gaan over uitverkoop.
5.2.2 Advies per kanaal
Naast het stijgen in The Engagement Pyramid is het goed om het algemene bereik en engagement te
verbeteren. Hieronder wordt per kanaal een advies gegeven. Hierbij zijn alleen Facebook, Twitter en
LinkedIn meegenomen, omdat er naar YouTube nog onderzoek gedaan moet worden. Ook is de
nieuwsbrief meegenomen.
Facebook
Facebook is het platform waar personen uit de doelgroep het actiefst op zijn. Uit de statistieken van
Apeldoorn Direct blijkt dat de meeste volgers op Facebook zijn. De meeste personen komen via
Facebook op de website terecht. Hieronder een aantal adviezen om het bereik en het engagement te
kunnen verbeteren op Facebook.
Plaats één à twee berichten per dag
Op Facebook adviseer ik om één a twee berichten per dag te plaatsen, dit zorgt voor het meeste
bereik per bericht. Hierbij is het beter om weinig tot geen berichten te herhalen, zo voorkom je dat
personen iets twee keer te zien krijgen op Facebook. Daarnaast valt het op wanneer een artikel vaker
herhaald wordt op Facebook, het bereik drastisch verlaagd.
Plaats vooral berichten op zaterdag, vrijdag en maandag
De dagen dat er het beste berichten geplaatst kunnen worden zijn de zaterdag, vrijdag en maandag
voor het meeste engagement. Ik adviseer dan om de interessantste berichten op deze dagen te
plaatsen. Dit is natuurlijk alleen een richtlijn en kan er ook op andere dagen een bericht gedeeld
worden. Het bereik op Facebook is ongeveer iedere dag even groot, maar voor het engagement kan
het verschil uitmaken.
Plaats berichten voornamelijk rond 08:00 uur, 23:00 uur, 10:00 uur en 11:00 uur
De juiste tijden om een bericht te plaatsen zijn om 08:00 uur, 23:00 uur, 10:00 uur en 11:00 uur voor
het meeste bereik en engagement. Deze tijden staan in volgorde van belangrijkheid. Deze tijden zal ik
zoveel mogelijk aanhouden als een richtlijn. Ook kan de webtool Buffer gebruikt worden, deze
webtool bepaalt automatisch rond welke tijden het beste een bericht geplaatst kunnen worden. Dit
is nog beter om te doen, wel moet er gekeken worden dat de berichten die geplaatst worden
verspreid zijn over een dag en niet vlak achter elkaar geplaatst worden.
Gebruik mentions, maar geen hashtags
Ik adviseer om op Facebook af en toe mentions te gebruiken, dit wil zeggen een aantal bedrijven
benoemen waar een artikel over gaat. Er is gebleken uit het onderzoek dat dit voor meer bereik kan
zorgen. Het gebruik van een hashtag op Facebook raad ik juist af, door het gebruik van een hashtag
op Facebook neemt het engagement van een bericht af.
Gebruik overal een afbeelding
Een afbeelding bij een bericht is erg belangrijk. Dit zorgt voor 4 à 5 keer meer engagement op
Facebook, dan een bericht zonder een afbeelding. Mijn advies is ook plaats bij elk bericht een
afbeelding. Toch doet Apeldoorn Direct dit al meestal.
Plaats berichten over nieuws in Apeldoorn, horeca, ondernemers en feestjes
Het soort berichten dat geplaatst moeten worden om goed te scoren op het gebied van bereik en
engagement zijn: horeca, ondernemers, feestjes en actueel nieuws gericht op Apeldoorn. Ik adviseer
om zoveel mogelijk van dit soort berichten te posten. Toch is afwisseling ook belangrijk en mogen
ook berichten geplaatst worden die minder scoren, zoals cultuur en politiek.
Zoveel mogelijk afwisseling in de berichten
Ik adviseer om op Facebook zoveel mogelijk afwisseling te plaatsen in de berichtsoorten om het
interessant te houden. Zo is het bijvoorbeeld goed om naast alleen artikelen, ook af en toe een
aankondiging te doen van een bericht, door middel van een foto met een tekstje erbij. Dit kan
bijvoorbeeld van een interview zijn. Ook adviseer ik om af en toe vragen te stellen en/of een poll te
doen. Daarnaast adviseer ik om artikelen of berichten van anderen te delen. Bijvoorbeeld als een
bericht geplaatst is over Apeldoorn Direct dat interessant is.
Gebruik een nieuwstitel of vragende titel
Om het bereik en engagement te vergroten adviseer ik om zoveel mogelijk gebruik te maken van de
nieuwstitel en/of de vragende titel op Facebook. Citaten raad ik af om te plaatsen, deze werken
minder goed op Facebook.
Plaats zo kort mogelijke berichten op Facebook
Het aantal karakters van een bericht maakt verschil op het engagement. Er wordt het beste gescoord
door korte berichten van 0-50, kort gevolgd door 50-100 en 300+. De meeste likes worden gehaald
bij 0-50, meeste delingen bij 50-100 en meeste reacties bij 300+ karakters. Ik adviseer daarom om zo
kort mogelijke berichten te plaatsen (0-50 karakters).
Deel artikelen op Facebook met een lengte van 1000-2000 woorden
De lengte van de artikelen zijn het meest ideaal rond de 1000-2000 woorden voor het meeste
engagement. Dit zijn al vrij lange artikelen, maar ik adviseer om minimaal één keer in de week een
lang artikel te schrijven.
Twitter
Plaats zo lang mogelijke tweets (rond 120-135 karakters)
Twitter dient voor korte berichten tot maximaal 140 tekens. Mijn advies is om zoveel mogelijk van
deze tekens te benutten, met alleen nog wat ruimte voor een retweet (120-135 karakters). Uit het
onderzoek blijkt dat de langste tweets het beste scoren.
Plaats 4 à 5 berichten per dag
Mijn advies is om 4 à 5 berichten te plaatsen per dag en hier zo actueel mogelijk in te zijn. Uit de
concurrentieanalyse blijkt dat andere personen een artikel soms eerder gedeeld hebben, dan
Apeldoorn Direct zelf. Dit is niet de bedoeling. Er mogen op Twitter af en toe berichten herhaald
worden.
Plaats de belangrijkste berichten op woensdag
De dag dat het beste scoort qua engagement is de woensdag, ik adviseer dan ook aan om de
interessantste berichten op woensdag te plaatsen. Donderdag, dinsdag en vrijdag zijn ook goede
dagen. Op zondag worden de minste delingen op Twitter verkregen, ik adviseer om op zondag
minder belangrijke artikelen te plaatsen.
Plaats berichten tussen 15:00 uur en 17:00 uur, tussen 22:00 uur en 23:00 uur en rond 12:00 uur.
Ik adviseer om deze tijden als een richtlijn te gebruiken: tussen 15:00 uur en 17:00 uur, tussen 22:00
uur en 23:00 uur en rond 12:00 uur. Maar beter is nog om net zoals voor Facebook gebruik te maken
van Buffer. Deze webtool bepaalt de juiste tijden bij het inplannen. Wel is het goed om op te letten
dat niet te snel achter elkaar berichten geplaatst worden.
Plaats berichten over horeca, actueel nieuws uit Apeldoorn, feestjes en cultuur
Op Twitter werken net zoals op Facebook berichten over de horeca, actueel nieuws uit Apeldoorn en
feestjes goed. Ook werken berichten over cultuur over het algemeen wat beter op Twitter dan op
Facebook. Ik adviseer om al deze onderwerpen te plaatsen.
Maak gebruik van hashtags en mentions
Voor het vergroten van het bereik adviseer ik om op Twitter gebruik te maken van mentions en
hashtags, het liefst beide gecombineerd in een tweet. Het blijkt uit experimenteel onderzoek dat het
erg goed werkt voor het bereik, maar ook voor het engagement. Wel zijn er voor het bereik andere
titels goed, dan voor het engagement. Daarom adviseer ik om verschillende titels te blijven plaatsen,
zoals een vragende titel, nieuwstitel en een citaat. Deze titels kunnen het beste gecombineerd met
hashtags en mentions. Wel is het zo dat de hashtags en mentions nut moeten hebben. Wanneer
geen gepaste hashtag of mention gevonden kan worden, dan is het beter om zonder te plaatsen.
Deel artikelen met een lengte van 1000-2000 woorden
Ik adviseer om minimaal één keer in de week een artikel tussen de 1000-2000 woorden te delen op
Twitter (het liefst vaker). Deze lengte scoort de meeste engagement op Twitter, dit is ook zo op
Facebook.
Maak gebruik van afbeeldingen
Het gebruik van afbeeldingen zorgt voor meer bereik en engagement, daarom adviseer ik om bij elke
tweet een afbeelding te plaatsen. Dit kan ook een linkpreview zijn.
Wissel af qua berichtsoort
Mijn advies is om qua berichtsoort af te wisselen. Zo adviseer ik om af en toe aankondigingen,
actuele berichten te plaatsen of een actie te organiseren. Een goed voorbeeld is van de Kunstroute,
toen de posters binnen waren is dit op Twitter gezet. Ook fotoacties door middel van hashtags
kunnen goed werken. Daarnaast adviseer ik om zo nu en dan anderen te retweeten.
LinkedIn
Ik adviseer om LinkedIn te gaan gebruiken. Apeldoorn Direct heeft al een account, maar hier wordt
verder niets mee gedaan. Dit terwijl er af en toe bezoekers vanaf LinkedIn naar de website van
Apeldoorn Direct komen. Daarnaast bevindt de doelgroep zich grotendeels op LinkedIn. Er blijkt uit
onderzoek dat LinkedIn over het algemeen voor de meeste websitebezoekers zorgt, gemiddeld 64%,
voor Facebook is dit 17% en Twitter 14%. (Fergusson, 2013) (Hall, 2016)
Plaats 20 berichten per maand over de zakelijke markt
Ik adviseer om ongeveer 20 berichten per maand te plaatsen (1 per dag op werkdagen), wanneer
mogelijk. Mijn advies is om voornamelijk berichten die gaan over de zakelijke markt te delen, zoals
ondernemen en vacatures. Het kan interessant nieuws met betrekking tot Apeldoorn gedeeld
worden. Dit is beter, omdat LinkedIn zich voornamelijk op de zakelijke markt richt.
Plaats berichten op werkdagen, net voor het werk, in pauzetijden en aan het eind van de middag
Ik adviseer om voornamelijk in het midden van de week berichten te plaatsen op LinkedIn. Deze
berichten moeten net voor het werk tussen 07:30 uur 08:30 geplaatst worden. In pauzetijden rond
12:00 uur en aan het eind van de middag tussen 17:00 uur en 18:00 uur.