abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 16:57:54 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180378194
Dat zou je vaker moeten doen!
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180378284
Dat zei je moeder ook
Ik zwaai naar dieren.
pi_180378392
Als je daar nu eens mee ophoudt
pi_180378477
Dat zei je moeder niet vannacht
Ik zwaai naar dieren.
pi_180378529
Je zou eens een keer niet naar een moeder moeten luisteren

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2018 17:15:37 ]
pi_180379094
Èèn nacht tegelijkertijd!
  dinsdag 10 juli 2018 @ 17:58:28 #7
380899 2thmx
FvD-moslim
pi_180379531
Meneer, dat is niet de bedoeling.
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_180379730
Gewoon zonder spuug proberen.
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 18:13:19 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180379812
Geef nou niet meteen al je geld uit.
And so is the past
  dinsdag 10 juli 2018 @ 18:13:36 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180379816
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:08 schreef Geerd het volgende:
Gewoon zonder spuug proberen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 17:11 schreef Geerd het volgende:
Dat zei je moeder niet vannacht
And so is the past
pi_180379870
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

[..]

:D
Ik zwaai naar dieren.
pi_180379875
Gewoon doen joh, wat is het ergste dat je kan gebeuren.
pi_180380329
Doe maar niet
Somebody that I used to know
pi_180380503
Gok vanavond niet op Belgie.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180380548
Ik zou die rode nemen
  Moderator dinsdag 10 juli 2018 @ 19:27:11 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180381272
quote:
8s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Geef nou niet meteen al je geld uit.
Bedankt voor de tip :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180381285
dit kan je beter in MUZ plaatsen

Бо эҳтиром Flip.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180381728
Vragen om ongevraagd advies, hoe dom kun je zijn. ;(
  dinsdag 10 juli 2018 @ 20:10:45 #19
476709 Ik2
Gradueel
pi_180382343
Jij behoeft geen advies, neem dat maar van mij aan!
Ik zeg niets meer, dat was het.
  Forum Admin dinsdag 10 juli 2018 @ 20:30:33 #20
58651 crew  murp
murp
pi_180382979
Ander wacht je nog even
  Forum Admin dinsdag 10 juli 2018 @ 22:03:18 #21
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_180386718
Ik zou het niet doen
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_180386844
Zonder condoom is veel lekkerder.
pi_180387278
Ik had toch die vorige gehouden als ik jou was
  dinsdag 10 juli 2018 @ 22:22:05 #24
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_180387445
Sluit dit topic
:')
pi_180387566
Gebruik eens een spellingchecker.
pi_180388082
Maak een account aan met de naam "ongevraagd" en kom dan heel boos dit topic binnenvallen.
pi_180388092
Zou je dat nou wel doen?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 22:48:06 #28
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180388109
Een breinaald is minder drastisch dan van de trap af gooien en ben je wel zekerder van je zaak.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 10 juli 2018 @ 22:57:07 #29
380218 Dr.Jan-Itor
Knifewrench!
pi_180388345
Het advies dat ik wil geven aan Apeldoorn Direct is om voornamelijk op de doelgroep te richten, dit
zijn 35 tot en met 54-jarige ondernemende Apeldoorners. Dit wil zeggen ondernemers,
ondernemende Apeldoorners en vrijwilligers. De artikelen op Apeldoorn Direct moeten dan
voornamelijk op deze groep gericht zijn. Onderwerpen waarover ik adviseer een bericht te plaatsen
zijn: nieuws, binnenstad en ondernemen, maar ook over cultuur en politiek kunnen af en toe
berichten geplaatst worden voor meer bereik.
Doelgroep op social media
De doelgroep zit vooral op Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Ik adviseer om de kanalen te
gebruiken waar de doelgroep ook veel aanwezig is. Dit is voornamelijk Facebook en Twitter, maar
hier is Apeldoorn al actief op en doet Apeldoorn Direct het al redelijk goed. Ook zitten veel personen
uit de doelgroep op LinkedIn. Apeldoorn Direct is nog niet actief op LinkedIn, wel zijn er al personen
die vanaf LinkedIn naar de website van Apeldoorn Direct gaan.
Om meer personen te bereiken adviseer ik dus om actief gebruik te maken van LinkedIn.
Ook kan YouTube goed zijn om ernaast te gebruiken, omdat de doelgroep zich hier ook bevindt. Toch
adviseer ik om eerst nog een vervolgonderzoek te doen om te kijken of de doelgroep geïnteresseerd
is in video’s van Apeldoorn Direct. Er moet onderzocht worden welk soort video’s dit dan zijn.
YouTube neem ik dus niet mee in de strategie. Daarnaast zijn de capaciteiten bij Apeldoorn Direct
nog niet aanwezig om video’s te editen voor YouTube.
Gedrag doelgroep op social media
De doelgroep bevindt zich voornamelijk in de watching groep van The Engagement Pyramid’ van Li
en Owyang (2010), maar ook deels in de producing groep. Om het bereik en vooral het engagement
te verbeteren adviseer ik om te stijgen in de piramide. Ik adviseer om voornamelijk de sharing en
commenting groep te verbeteren. Hiervoor geven Li en Owyang handvatten, maar dit voert
Apeldoorn Direct al grotendeels uit. Ook is uit interviews gekomen welke berichten de doelgroep
eerder zal delen of op reageren. Ik adviseer deze richtlijnen aan te houden. Om de sharing groep te
verbeteren zal ik dit soort berichten plaatsen: evenementen en nieuws, eigen geschreven stukken,
stemmen op het leukste terras, opinie en inspirerende berichten.
Om de commenting groep te verbeteren adviseer ik om deze berichten te plaatsen: politieke of
maatschappelijke kwesties, ingrijpende of positieve gebeurtenissen in Apeldoorn, human interest,
ondernemers en berichten die gaan over uitverkoop.
5.2.2 Advies per kanaal
Naast het stijgen in The Engagement Pyramid is het goed om het algemene bereik en engagement te
verbeteren. Hieronder wordt per kanaal een advies gegeven. Hierbij zijn alleen Facebook, Twitter en
LinkedIn meegenomen, omdat er naar YouTube nog onderzoek gedaan moet worden. Ook is de
nieuwsbrief meegenomen.


Facebook
Facebook is het platform waar personen uit de doelgroep het actiefst op zijn. Uit de statistieken van
Apeldoorn Direct blijkt dat de meeste volgers op Facebook zijn. De meeste personen komen via
Facebook op de website terecht. Hieronder een aantal adviezen om het bereik en het engagement te
kunnen verbeteren op Facebook.
Plaats één à twee berichten per dag
Op Facebook adviseer ik om één a twee berichten per dag te plaatsen, dit zorgt voor het meeste
bereik per bericht. Hierbij is het beter om weinig tot geen berichten te herhalen, zo voorkom je dat
personen iets twee keer te zien krijgen op Facebook. Daarnaast valt het op wanneer een artikel vaker
herhaald wordt op Facebook, het bereik drastisch verlaagd.
Plaats vooral berichten op zaterdag, vrijdag en maandag
De dagen dat er het beste berichten geplaatst kunnen worden zijn de zaterdag, vrijdag en maandag
voor het meeste engagement. Ik adviseer dan om de interessantste berichten op deze dagen te
plaatsen. Dit is natuurlijk alleen een richtlijn en kan er ook op andere dagen een bericht gedeeld
worden. Het bereik op Facebook is ongeveer iedere dag even groot, maar voor het engagement kan
het verschil uitmaken.
Plaats berichten voornamelijk rond 08:00 uur, 23:00 uur, 10:00 uur en 11:00 uur
De juiste tijden om een bericht te plaatsen zijn om 08:00 uur, 23:00 uur, 10:00 uur en 11:00 uur voor
het meeste bereik en engagement. Deze tijden staan in volgorde van belangrijkheid. Deze tijden zal ik
zoveel mogelijk aanhouden als een richtlijn. Ook kan de webtool Buffer gebruikt worden, deze
webtool bepaalt automatisch rond welke tijden het beste een bericht geplaatst kunnen worden. Dit
is nog beter om te doen, wel moet er gekeken worden dat de berichten die geplaatst worden
verspreid zijn over een dag en niet vlak achter elkaar geplaatst worden.
Gebruik mentions, maar geen hashtags
Ik adviseer om op Facebook af en toe mentions te gebruiken, dit wil zeggen een aantal bedrijven
benoemen waar een artikel over gaat. Er is gebleken uit het onderzoek dat dit voor meer bereik kan
zorgen. Het gebruik van een hashtag op Facebook raad ik juist af, door het gebruik van een hashtag
op Facebook neemt het engagement van een bericht af.
Gebruik overal een afbeelding
Een afbeelding bij een bericht is erg belangrijk. Dit zorgt voor 4 à 5 keer meer engagement op
Facebook, dan een bericht zonder een afbeelding. Mijn advies is ook plaats bij elk bericht een
afbeelding. Toch doet Apeldoorn Direct dit al meestal.
Plaats berichten over nieuws in Apeldoorn, horeca, ondernemers en feestjes
Het soort berichten dat geplaatst moeten worden om goed te scoren op het gebied van bereik en
engagement zijn: horeca, ondernemers, feestjes en actueel nieuws gericht op Apeldoorn. Ik adviseer
om zoveel mogelijk van dit soort berichten te posten. Toch is afwisseling ook belangrijk en mogen
ook berichten geplaatst worden die minder scoren, zoals cultuur en politiek.

Zoveel mogelijk afwisseling in de berichten
Ik adviseer om op Facebook zoveel mogelijk afwisseling te plaatsen in de berichtsoorten om het
interessant te houden. Zo is het bijvoorbeeld goed om naast alleen artikelen, ook af en toe een
aankondiging te doen van een bericht, door middel van een foto met een tekstje erbij. Dit kan
bijvoorbeeld van een interview zijn. Ook adviseer ik om af en toe vragen te stellen en/of een poll te
doen. Daarnaast adviseer ik om artikelen of berichten van anderen te delen. Bijvoorbeeld als een
bericht geplaatst is over Apeldoorn Direct dat interessant is.
Gebruik een nieuwstitel of vragende titel
Om het bereik en engagement te vergroten adviseer ik om zoveel mogelijk gebruik te maken van de
nieuwstitel en/of de vragende titel op Facebook. Citaten raad ik af om te plaatsen, deze werken
minder goed op Facebook.
Plaats zo kort mogelijke berichten op Facebook
Het aantal karakters van een bericht maakt verschil op het engagement. Er wordt het beste gescoord
door korte berichten van 0-50, kort gevolgd door 50-100 en 300+. De meeste likes worden gehaald
bij 0-50, meeste delingen bij 50-100 en meeste reacties bij 300+ karakters. Ik adviseer daarom om zo
kort mogelijke berichten te plaatsen (0-50 karakters).
Deel artikelen op Facebook met een lengte van 1000-2000 woorden
De lengte van de artikelen zijn het meest ideaal rond de 1000-2000 woorden voor het meeste
engagement. Dit zijn al vrij lange artikelen, maar ik adviseer om minimaal één keer in de week een
lang artikel te schrijven.
Twitter
Plaats zo lang mogelijke tweets (rond 120-135 karakters)
Twitter dient voor korte berichten tot maximaal 140 tekens. Mijn advies is om zoveel mogelijk van
deze tekens te benutten, met alleen nog wat ruimte voor een retweet (120-135 karakters). Uit het
onderzoek blijkt dat de langste tweets het beste scoren.
Plaats 4 à 5 berichten per dag
Mijn advies is om 4 à 5 berichten te plaatsen per dag en hier zo actueel mogelijk in te zijn. Uit de
concurrentieanalyse blijkt dat andere personen een artikel soms eerder gedeeld hebben, dan
Apeldoorn Direct zelf. Dit is niet de bedoeling. Er mogen op Twitter af en toe berichten herhaald
worden.
Plaats de belangrijkste berichten op woensdag
De dag dat het beste scoort qua engagement is de woensdag, ik adviseer dan ook aan om de
interessantste berichten op woensdag te plaatsen. Donderdag, dinsdag en vrijdag zijn ook goede
dagen. Op zondag worden de minste delingen op Twitter verkregen, ik adviseer om op zondag
minder belangrijke artikelen te plaatsen.

Plaats berichten tussen 15:00 uur en 17:00 uur, tussen 22:00 uur en 23:00 uur en rond 12:00 uur.
Ik adviseer om deze tijden als een richtlijn te gebruiken: tussen 15:00 uur en 17:00 uur, tussen 22:00
uur en 23:00 uur en rond 12:00 uur. Maar beter is nog om net zoals voor Facebook gebruik te maken
van Buffer. Deze webtool bepaalt de juiste tijden bij het inplannen. Wel is het goed om op te letten
dat niet te snel achter elkaar berichten geplaatst worden.
Plaats berichten over horeca, actueel nieuws uit Apeldoorn, feestjes en cultuur
Op Twitter werken net zoals op Facebook berichten over de horeca, actueel nieuws uit Apeldoorn en
feestjes goed. Ook werken berichten over cultuur over het algemeen wat beter op Twitter dan op
Facebook. Ik adviseer om al deze onderwerpen te plaatsen.
Maak gebruik van hashtags en mentions
Voor het vergroten van het bereik adviseer ik om op Twitter gebruik te maken van mentions en
hashtags, het liefst beide gecombineerd in een tweet. Het blijkt uit experimenteel onderzoek dat het
erg goed werkt voor het bereik, maar ook voor het engagement. Wel zijn er voor het bereik andere
titels goed, dan voor het engagement. Daarom adviseer ik om verschillende titels te blijven plaatsen,
zoals een vragende titel, nieuwstitel en een citaat. Deze titels kunnen het beste gecombineerd met
hashtags en mentions. Wel is het zo dat de hashtags en mentions nut moeten hebben. Wanneer
geen gepaste hashtag of mention gevonden kan worden, dan is het beter om zonder te plaatsen.
Deel artikelen met een lengte van 1000-2000 woorden
Ik adviseer om minimaal één keer in de week een artikel tussen de 1000-2000 woorden te delen op
Twitter (het liefst vaker). Deze lengte scoort de meeste engagement op Twitter, dit is ook zo op
Facebook.
Maak gebruik van afbeeldingen
Het gebruik van afbeeldingen zorgt voor meer bereik en engagement, daarom adviseer ik om bij elke
tweet een afbeelding te plaatsen. Dit kan ook een linkpreview zijn.
Wissel af qua berichtsoort
Mijn advies is om qua berichtsoort af te wisselen. Zo adviseer ik om af en toe aankondigingen,
actuele berichten te plaatsen of een actie te organiseren. Een goed voorbeeld is van de Kunstroute,
toen de posters binnen waren is dit op Twitter gezet. Ook fotoacties door middel van hashtags
kunnen goed werken. Daarnaast adviseer ik om zo nu en dan anderen te retweeten.


LinkedIn
Ik adviseer om LinkedIn te gaan gebruiken. Apeldoorn Direct heeft al een account, maar hier wordt
verder niets mee gedaan. Dit terwijl er af en toe bezoekers vanaf LinkedIn naar de website van
Apeldoorn Direct komen. Daarnaast bevindt de doelgroep zich grotendeels op LinkedIn. Er blijkt uit
onderzoek dat LinkedIn over het algemeen voor de meeste websitebezoekers zorgt, gemiddeld 64%,
voor Facebook is dit 17% en Twitter 14%. (Fergusson, 2013) (Hall, 2016)
Plaats 20 berichten per maand over de zakelijke markt
Ik adviseer om ongeveer 20 berichten per maand te plaatsen (1 per dag op werkdagen), wanneer
mogelijk. Mijn advies is om voornamelijk berichten die gaan over de zakelijke markt te delen, zoals
ondernemen en vacatures. Het kan interessant nieuws met betrekking tot Apeldoorn gedeeld
worden. Dit is beter, omdat LinkedIn zich voornamelijk op de zakelijke markt richt.
Plaats berichten op werkdagen, net voor het werk, in pauzetijden en aan het eind van de middag
Ik adviseer om voornamelijk in het midden van de week berichten te plaatsen op LinkedIn. Deze
berichten moeten net voor het werk tussen 07:30 uur 08:30 geplaatst worden. In pauzetijden rond
12:00 uur en aan het eind van de middag tussen 17:00 uur en 18:00 uur.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 11 juli 2018 @ 06:55:46 #30
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_180392118
Hou je advies kort
:')
pi_180392147
Neem gewoon een ander kapsel, kleed je fatsoenlijk, ga sporten en alles komt goed.
  Moderator woensdag 11 juli 2018 @ 09:14:55 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180393025
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 07:09 schreef MevrouwPuff het volgende:
Neem gewoon een ander kapsel, kleed je fatsoenlijk, ga sporten en alles komt goed.
:D pijnlijk advies.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180394160
Koop gewoon dat hele nest, is toch zielig om die kittens te scheiden.
pi_180396673
Als je het moeilijk vindt gewoon vanachter schieten. Dan hoef je ze niet aan te kijken.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_180396724
Geen hand vol, maar een land vol hoor. Desnoods importeer je er één uit Thailand ofzo. Dan wel opletten of er geen slurfje aan zit.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  Forum Admin woensdag 11 juli 2018 @ 13:53:43 #36
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_180397559
Met een beetje spuug gaat het wat soepeler.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_180397573
DE STERREN STAAN NU GOED DOE HET NU!!!!!
pi_180397578
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  Forum Admin woensdag 11 juli 2018 @ 13:55:47 #39
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_180397597
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 13:54 schreef LurkJeRot het volgende:
DE STERREN STAAN NU GOED DOE HET NU!!!!!
De haas is uit het gaatje, ik herhaal, de bever is in de woestijn.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_180397738
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 22:57 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Het advies dat ik wil geven aan Apeldoorn Direct is om voornamelijk op de doelgroep te richten, dit
zijn 35 tot en met 54-jarige ondernemende Apeldoorners. Dit wil zeggen ondernemers,
ondernemende Apeldoorners en vrijwilligers. De artikelen op Apeldoorn Direct moeten dan
voornamelijk op deze groep gericht zijn. Onderwerpen waarover ik adviseer een bericht te plaatsen
zijn: nieuws, binnenstad en ondernemen, maar ook over cultuur en politiek kunnen af en toe
berichten geplaatst worden voor meer bereik.
Doelgroep op social media
De doelgroep zit vooral op Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. Ik adviseer om de kanalen te
gebruiken waar de doelgroep ook veel aanwezig is. Dit is voornamelijk Facebook en Twitter, maar
hier is Apeldoorn al actief op en doet Apeldoorn Direct het al redelijk goed. Ook zitten veel personen
uit de doelgroep op LinkedIn. Apeldoorn Direct is nog niet actief op LinkedIn, wel zijn er al personen
die vanaf LinkedIn naar de website van Apeldoorn Direct gaan.
Om meer personen te bereiken adviseer ik dus om actief gebruik te maken van LinkedIn.
Ook kan YouTube goed zijn om ernaast te gebruiken, omdat de doelgroep zich hier ook bevindt. Toch
adviseer ik om eerst nog een vervolgonderzoek te doen om te kijken of de doelgroep geïnteresseerd
is in video’s van Apeldoorn Direct. Er moet onderzocht worden welk soort video’s dit dan zijn.
YouTube neem ik dus niet mee in de strategie. Daarnaast zijn de capaciteiten bij Apeldoorn Direct
nog niet aanwezig om video’s te editen voor YouTube.
Gedrag doelgroep op social media
De doelgroep bevindt zich voornamelijk in de watching groep van The Engagement Pyramid’ van Li
en Owyang (2010), maar ook deels in de producing groep. Om het bereik en vooral het engagement
te verbeteren adviseer ik om te stijgen in de piramide. Ik adviseer om voornamelijk de sharing en
commenting groep te verbeteren. Hiervoor geven Li en Owyang handvatten, maar dit voert
Apeldoorn Direct al grotendeels uit. Ook is uit interviews gekomen welke berichten de doelgroep
eerder zal delen of op reageren. Ik adviseer deze richtlijnen aan te houden. Om de sharing groep te
verbeteren zal ik dit soort berichten plaatsen: evenementen en nieuws, eigen geschreven stukken,
stemmen op het leukste terras, opinie en inspirerende berichten.
Om de commenting groep te verbeteren adviseer ik om deze berichten te plaatsen: politieke of
maatschappelijke kwesties, ingrijpende of positieve gebeurtenissen in Apeldoorn, human interest,
ondernemers en berichten die gaan over uitverkoop.
5.2.2 Advies per kanaal
Naast het stijgen in The Engagement Pyramid is het goed om het algemene bereik en engagement te
verbeteren. Hieronder wordt per kanaal een advies gegeven. Hierbij zijn alleen Facebook, Twitter en
LinkedIn meegenomen, omdat er naar YouTube nog onderzoek gedaan moet worden. Ook is de
nieuwsbrief meegenomen.

Facebook
Facebook is het platform waar personen uit de doelgroep het actiefst op zijn. Uit de statistieken van
Apeldoorn Direct blijkt dat de meeste volgers op Facebook zijn. De meeste personen komen via
Facebook op de website terecht. Hieronder een aantal adviezen om het bereik en het engagement te
kunnen verbeteren op Facebook.
Plaats één à twee berichten per dag
Op Facebook adviseer ik om één a twee berichten per dag te plaatsen, dit zorgt voor het meeste
bereik per bericht. Hierbij is het beter om weinig tot geen berichten te herhalen, zo voorkom je dat
personen iets twee keer te zien krijgen op Facebook. Daarnaast valt het op wanneer een artikel vaker
herhaald wordt op Facebook, het bereik drastisch verlaagd.
Plaats vooral berichten op zaterdag, vrijdag en maandag
De dagen dat er het beste berichten geplaatst kunnen worden zijn de zaterdag, vrijdag en maandag
voor het meeste engagement. Ik adviseer dan om de interessantste berichten op deze dagen te
plaatsen. Dit is natuurlijk alleen een richtlijn en kan er ook op andere dagen een bericht gedeeld
worden. Het bereik op Facebook is ongeveer iedere dag even groot, maar voor het engagement kan
het verschil uitmaken.
Plaats berichten voornamelijk rond 08:00 uur, 23:00 uur, 10:00 uur en 11:00 uur
De juiste tijden om een bericht te plaatsen zijn om 08:00 uur, 23:00 uur, 10:00 uur en 11:00 uur voor
het meeste bereik en engagement. Deze tijden staan in volgorde van belangrijkheid. Deze tijden zal ik
zoveel mogelijk aanhouden als een richtlijn. Ook kan de webtool Buffer gebruikt worden, deze
webtool bepaalt automatisch rond welke tijden het beste een bericht geplaatst kunnen worden. Dit
is nog beter om te doen, wel moet er gekeken worden dat de berichten die geplaatst worden
verspreid zijn over een dag en niet vlak achter elkaar geplaatst worden.
Gebruik mentions, maar geen hashtags
Ik adviseer om op Facebook af en toe mentions te gebruiken, dit wil zeggen een aantal bedrijven
benoemen waar een artikel over gaat. Er is gebleken uit het onderzoek dat dit voor meer bereik kan
zorgen. Het gebruik van een hashtag op Facebook raad ik juist af, door het gebruik van een hashtag
op Facebook neemt het engagement van een bericht af.
Gebruik overal een afbeelding
Een afbeelding bij een bericht is erg belangrijk. Dit zorgt voor 4 à 5 keer meer engagement op
Facebook, dan een bericht zonder een afbeelding. Mijn advies is ook plaats bij elk bericht een
afbeelding. Toch doet Apeldoorn Direct dit al meestal.
Plaats berichten over nieuws in Apeldoorn, horeca, ondernemers en feestjes
Het soort berichten dat geplaatst moeten worden om goed te scoren op het gebied van bereik en
engagement zijn: horeca, ondernemers, feestjes en actueel nieuws gericht op Apeldoorn. Ik adviseer
om zoveel mogelijk van dit soort berichten te posten. Toch is afwisseling ook belangrijk en mogen
ook berichten geplaatst worden die minder scoren, zoals cultuur en politiek.

Zoveel mogelijk afwisseling in de berichten
Ik adviseer om op Facebook zoveel mogelijk afwisseling te plaatsen in de berichtsoorten om het
interessant te houden. Zo is het bijvoorbeeld goed om naast alleen artikelen, ook af en toe een
aankondiging te doen van een bericht, door middel van een foto met een tekstje erbij. Dit kan
bijvoorbeeld van een interview zijn. Ook adviseer ik om af en toe vragen te stellen en/of een poll te
doen. Daarnaast adviseer ik om artikelen of berichten van anderen te delen. Bijvoorbeeld als een
bericht geplaatst is over Apeldoorn Direct dat interessant is.
Gebruik een nieuwstitel of vragende titel
Om het bereik en engagement te vergroten adviseer ik om zoveel mogelijk gebruik te maken van de
nieuwstitel en/of de vragende titel op Facebook. Citaten raad ik af om te plaatsen, deze werken
minder goed op Facebook.
Plaats zo kort mogelijke berichten op Facebook
Het aantal karakters van een bericht maakt verschil op het engagement. Er wordt het beste gescoord
door korte berichten van 0-50, kort gevolgd door 50-100 en 300+. De meeste likes worden gehaald
bij 0-50, meeste delingen bij 50-100 en meeste reacties bij 300+ karakters. Ik adviseer daarom om zo
kort mogelijke berichten te plaatsen (0-50 karakters).
Deel artikelen op Facebook met een lengte van 1000-2000 woorden
De lengte van de artikelen zijn het meest ideaal rond de 1000-2000 woorden voor het meeste
engagement. Dit zijn al vrij lange artikelen, maar ik adviseer om minimaal één keer in de week een
lang artikel te schrijven.
Twitter
Plaats zo lang mogelijke tweets (rond 120-135 karakters)
Twitter dient voor korte berichten tot maximaal 140 tekens. Mijn advies is om zoveel mogelijk van
deze tekens te benutten, met alleen nog wat ruimte voor een retweet (120-135 karakters). Uit het
onderzoek blijkt dat de langste tweets het beste scoren.
Plaats 4 à 5 berichten per dag
Mijn advies is om 4 à 5 berichten te plaatsen per dag en hier zo actueel mogelijk in te zijn. Uit de
concurrentieanalyse blijkt dat andere personen een artikel soms eerder gedeeld hebben, dan
Apeldoorn Direct zelf. Dit is niet de bedoeling. Er mogen op Twitter af en toe berichten herhaald
worden.
Plaats de belangrijkste berichten op woensdag
De dag dat het beste scoort qua engagement is de woensdag, ik adviseer dan ook aan om de
interessantste berichten op woensdag te plaatsen. Donderdag, dinsdag en vrijdag zijn ook goede
dagen. Op zondag worden de minste delingen op Twitter verkregen, ik adviseer om op zondag
minder belangrijke artikelen te plaatsen.

Plaats berichten tussen 15:00 uur en 17:00 uur, tussen 22:00 uur en 23:00 uur en rond 12:00 uur.
Ik adviseer om deze tijden als een richtlijn te gebruiken: tussen 15:00 uur en 17:00 uur, tussen 22:00
uur en 23:00 uur en rond 12:00 uur. Maar beter is nog om net zoals voor Facebook gebruik te maken
van Buffer. Deze webtool bepaalt de juiste tijden bij het inplannen. Wel is het goed om op te letten
dat niet te snel achter elkaar berichten geplaatst worden.
Plaats berichten over horeca, actueel nieuws uit Apeldoorn, feestjes en cultuur
Op Twitter werken net zoals op Facebook berichten over de horeca, actueel nieuws uit Apeldoorn en
feestjes goed. Ook werken berichten over cultuur over het algemeen wat beter op Twitter dan op
Facebook. Ik adviseer om al deze onderwerpen te plaatsen.
Maak gebruik van hashtags en mentions
Voor het vergroten van het bereik adviseer ik om op Twitter gebruik te maken van mentions en
hashtags, het liefst beide gecombineerd in een tweet. Het blijkt uit experimenteel onderzoek dat het
erg goed werkt voor het bereik, maar ook voor het engagement. Wel zijn er voor het bereik andere
titels goed, dan voor het engagement. Daarom adviseer ik om verschillende titels te blijven plaatsen,
zoals een vragende titel, nieuwstitel en een citaat. Deze titels kunnen het beste gecombineerd met
hashtags en mentions. Wel is het zo dat de hashtags en mentions nut moeten hebben. Wanneer
geen gepaste hashtag of mention gevonden kan worden, dan is het beter om zonder te plaatsen.
Deel artikelen met een lengte van 1000-2000 woorden
Ik adviseer om minimaal één keer in de week een artikel tussen de 1000-2000 woorden te delen op
Twitter (het liefst vaker). Deze lengte scoort de meeste engagement op Twitter, dit is ook zo op
Facebook.
Maak gebruik van afbeeldingen
Het gebruik van afbeeldingen zorgt voor meer bereik en engagement, daarom adviseer ik om bij elke
tweet een afbeelding te plaatsen. Dit kan ook een linkpreview zijn.
Wissel af qua berichtsoort
Mijn advies is om qua berichtsoort af te wisselen. Zo adviseer ik om af en toe aankondigingen,
actuele berichten te plaatsen of een actie te organiseren. Een goed voorbeeld is van de Kunstroute,
toen de posters binnen waren is dit op Twitter gezet. Ook fotoacties door middel van hashtags
kunnen goed werken. Daarnaast adviseer ik om zo nu en dan anderen te retweeten.

LinkedIn
Ik adviseer om LinkedIn te gaan gebruiken. Apeldoorn Direct heeft al een account, maar hier wordt
verder niets mee gedaan. Dit terwijl er af en toe bezoekers vanaf LinkedIn naar de website van
Apeldoorn Direct komen. Daarnaast bevindt de doelgroep zich grotendeels op LinkedIn. Er blijkt uit
onderzoek dat LinkedIn over het algemeen voor de meeste websitebezoekers zorgt, gemiddeld 64%,
voor Facebook is dit 17% en Twitter 14%. (Fergusson, 2013) (Hall, 2016)
Plaats 20 berichten per maand over de zakelijke markt
Ik adviseer om ongeveer 20 berichten per maand te plaatsen (1 per dag op werkdagen), wanneer
mogelijk. Mijn advies is om voornamelijk berichten die gaan over de zakelijke markt te delen, zoals
ondernemen en vacatures. Het kan interessant nieuws met betrekking tot Apeldoorn gedeeld
worden. Dit is beter, omdat LinkedIn zich voornamelijk op de zakelijke markt richt.
Plaats berichten op werkdagen, net voor het werk, in pauzetijden en aan het eind van de middag
Ik adviseer om voornamelijk in het midden van de week berichten te plaatsen op LinkedIn. Deze
berichten moeten net voor het werk tussen 07:30 uur 08:30 geplaatst worden. In pauzetijden rond
12:00 uur en aan het eind van de middag tussen 17:00 uur en 18:00 uur.
Ik heb het even hier en daar aangepast....
Als je het niet erg vindt.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 12 juli 2018 @ 09:59:59 #41
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180418508
Achterstevoren er in doen, gaat wat soepeler.
pi_180418577
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2018 06:55 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Hou je advies kort
MAND

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-
pi_180418633
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 10:06 schreef Anneloos het volgende:

[..]

MAND

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_180418654
Je moet dan ook malwarebytes gebruiken want die is gratis!
Redacted
  donderdag 12 juli 2018 @ 10:49:21 #45
5792 wacko1976
Ape(n)staartje, met of zonder?
pi_180419316
Er zijn 3 dingen die gegarandeerd tot succes zullen leiden:

1: vertel nooit alles wat je weet.
2:
3:
zonder moeite bereik je alleen wat de moeite niet waard is
pi_180419427
Conclusies en aanbevelingen

Tussen haakjes is de aanduiding toegevoegd van de sectie(s) in dit rapport waarop de
betreffende aanbeveling gebaseerd is.
Aanbevelingen aan de opdrachtgevers (VSNU, KNAW, NWO, NFU):
1. Laat een nieuwe gedragscode opstellen binnen de kaders van de in dit rapport
geschetste conclusies en aanbevelingen.

2. Beschouw de gedragscode als een dynamisch document dat van tijd tot tijd moet
worden aangepast aan de ‘jurisprudentie’ van de CWI’s en het LOWI en aan de
voortschrijdende gedachtenvorming in internationale context. Zorg daarbij wel voor
blijvende inbedding in het kader dat geleverd wordt door de European Code of Conduct
for Research Integrity (van ALLEA en de European Science Foundation) (§1.3).
3. Blijf casussen wetenschappelijke integriteit openbaar maken en zorg, op basis van
onderlinge afspraken, voor een goede en in voldoende mate gestandaardiseerde
verslaglegging (§1.3).
4. Bevorder voortzetting van de recente praktijk van regulier landelijk overleg tussen
CWI’s (§ 1.3).
Aanbeveling aan de ontwerpers van een nieuwe gedragscode:
5. Geef als een appendix bij de gedragscode een overzicht van relevante ‘belendende’ (al
dan niet wettelijke) regelgeving, zoals Wet Medisch-wetenschappelijk Onderzoek met
Mensen, (WMO), Wet op de Dierproeven, Wet Bescherming Persoonsgegevens, Landelijk
Model Klachtenregeling VSNU (§1.4).
6. Sluit aan bij de internationale mainstream praktijk door in de code ook (eventueel kort
en met verwijzing naar de relevante regelgeving elders) gedragsnormen te benoemen
die voor de dagelijkse onderzoekspraktijk relevant zijn maar niet per se tot het domein
van de wetenschappelijke integriteit in strikte zin gerekend hoeven te worden (zoals
bijvoorbeeld omgangsnormen met patiënten, proefpersonen en proefdieren) (§1.4).
7. Sluit aan bij de internationale mainstream praktijk door in de code het onderscheid te
hanteren tussen research misconduct (RM) en de lichtere vorm van questionable
research practices (QRP) (§1.4; §3.2).
8. Maak in de code een onderscheid tussen
i principes (waar relevant met hun uitwerkingen in verschillende typen
contexten),
(ii) normen, en
(iii) schendingen;
9. en behandel deze drie onderwerpen apart (§3.1; §3.2).
10. Hanteer de volgende vijf centrale principes (§3.1):
• eerlijkheid
• zorgvuldigheid
• transparantie
• onafhankelijkheid
• verantwoordelijkheid

11. In de uitwerking van de principes ‘zorgvuldigheid’ en ‘verantwoordelijkheid’ dient een
onderscheid gemaakt te worden naar hun functioneren in verschillende contexten
(§3.1).
12. Volg in de uitwerking van de normen globaal de werkwijze van de Deense code (die is
gebaseerd op de European Code of Conduct for Research Integrity van ALLEA en de
European Science Foundation), die normen specificeert voor de verschillende fasen van
het onderzoeksproces (§3.2).
13. Beperk de gedragscode tot onderzoek (en ontvlecht dus de bepalingen die op
academisch onderwijs betrekking hebben, behalve daar waar deze
onderzoeksgerelateerd zijn) (§3.1).
14. Specificeer in de tekst van de code de verantwoordelijkheden van de instituties die de
code onderschrijven voor het bekendmaken, in het onderwijs inbedden, en handhaven
van de code, alsmede voor het creëren van een werkklimaat dat de handhaving van de
in de code vervatte principes en normen bevordert (§3.1).
15. Specificeer in de code, waar nodig en mogelijk, afwijkende normen voor afzonderlijke
contexten (geef bijvoorbeeld aan welke algemene regels in de context van toegepast of
publiek-privaat onderzoek soms niet van toepassing zijn) en laat op sommige punten
ook ruimte voor specifieke uitwerkingen (buiten de code) voor afzonderlijke
vakgebieden of instituties (§3.2).
16. Zorg dat de nieuwe gedragscode wetenschapsbeoefening van toepassing kan zijn op al
het publieke en publiek-private wetenschappelijk onderzoek in Nederland; pas daartoe
in elk geval de huidige tekst van de code aan waar het gaat om de onderwerpen i
waarheidsvinding, (ii) repliceren van onderzoek, (iii) het langdurig bewaren en
beschikbaar stellen van onderzoeks-data en het publiceren van resultaten en (iv)
academische vrijheid in de keuze van onderzoeksonderwerpen (§4.2).
17. Neem in de code geen specifieke bepalingen op over klachtenregelingen, maar verwijs
naar de institutionele verantwoordelijkheden en naar de bestaande regelgeving (§3.2).
18. Neem in de code geen specifieke sancties op voor bepaalde schendingen, maar geef wel
in algemene zin in een bijlage een aantal voorbeelden van sancties (§3.2; §5.2).
19. Sluit in de gedeelten over correct citeren en over plagiaat aan bij de OECD-definitie van
plagiaat en bij de evaluatieve classificatie van vormen van hergebruik zonder
bronvermelding in het KNAW-briefadvies Correct Citeren (§5.1).
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  donderdag 12 juli 2018 @ 10:59:10 #47
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_180419526
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juli 2018 10:54 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Conclusies en aanbevelingen

Tussen haakjes is de aanduiding toegevoegd van de sectie(s) in dit rapport waarop de
betreffende aanbeveling gebaseerd is.
Aanbevelingen aan de opdrachtgevers (VSNU, KNAW, NWO, NFU):
1. Laat een nieuwe gedragscode opstellen binnen de kaders van de in dit rapport
geschetste conclusies en aanbevelingen.

2. Beschouw de gedragscode als een dynamisch document dat van tijd tot tijd moet
worden aangepast aan de ‘jurisprudentie’ van de CWI’s en het LOWI en aan de
voortschrijdende gedachtenvorming in internationale context. Zorg daarbij wel voor
blijvende inbedding in het kader dat geleverd wordt door de European Code of Conduct
for Research Integrity (van ALLEA en de European Science Foundation) (§1.3).
3. Blijf casussen wetenschappelijke integriteit openbaar maken en zorg, op basis van
onderlinge afspraken, voor een goede en in voldoende mate gestandaardiseerde
verslaglegging (§1.3).
4. Bevorder voortzetting van de recente praktijk van regulier landelijk overleg tussen
CWI’s (§ 1.3).
Aanbeveling aan de ontwerpers van een nieuwe gedragscode:
5. Geef als een appendix bij de gedragscode een overzicht van relevante ‘belendende’ (al
dan niet wettelijke) regelgeving, zoals Wet Medisch-wetenschappelijk Onderzoek met
Mensen, (WMO), Wet op de Dierproeven, Wet Bescherming Persoonsgegevens, Landelijk
Model Klachtenregeling VSNU (§1.4).
6. Sluit aan bij de internationale mainstream praktijk door in de code ook (eventueel kort
en met verwijzing naar de relevante regelgeving elders) gedragsnormen te benoemen
die voor de dagelijkse onderzoekspraktijk relevant zijn maar niet per se tot het domein
van de wetenschappelijke integriteit in strikte zin gerekend hoeven te worden (zoals
bijvoorbeeld omgangsnormen met patiënten, proefpersonen en proefdieren) (§1.4).
7. Sluit aan bij de internationale mainstream praktijk door in de code het onderscheid te
hanteren tussen research misconduct (RM) en de lichtere vorm van questionable
research practices (QRP) (§1.4; §3.2).
8. Maak in de code een onderscheid tussen
i principes (waar relevant met hun uitwerkingen in verschillende typen
contexten),
(ii) normen, en
(iii) schendingen;
9. en behandel deze drie onderwerpen apart (§3.1; §3.2).
10. Hanteer de volgende vijf centrale principes (§3.1):
• eerlijkheid
• zorgvuldigheid
• transparantie
• onafhankelijkheid
• verantwoordelijkheid

11. In de uitwerking van de principes ‘zorgvuldigheid’ en ‘verantwoordelijkheid’ dient een
onderscheid gemaakt te worden naar hun functioneren in verschillende contexten
(§3.1).
12. Volg in de uitwerking van de normen globaal de werkwijze van de Deense code (die is
gebaseerd op de European Code of Conduct for Research Integrity van ALLEA en de
European Science Foundation), die normen specificeert voor de verschillende fasen van
het onderzoeksproces (§3.2).
13. Beperk de gedragscode tot onderzoek (en ontvlecht dus de bepalingen die op
academisch onderwijs betrekking hebben, behalve daar waar deze
onderzoeksgerelateerd zijn) (§3.1).
14. Specificeer in de tekst van de code de verantwoordelijkheden van de instituties die de
code onderschrijven voor het bekendmaken, in het onderwijs inbedden, en handhaven
van de code, alsmede voor het creëren van een werkklimaat dat de handhaving van de
in de code vervatte principes en normen bevordert (§3.1).
15. Specificeer in de code, waar nodig en mogelijk, afwijkende normen voor afzonderlijke
contexten (geef bijvoorbeeld aan welke algemene regels in de context van toegepast of
publiek-privaat onderzoek soms niet van toepassing zijn) en laat op sommige punten
ook ruimte voor specifieke uitwerkingen (buiten de code) voor afzonderlijke
vakgebieden of instituties (§3.2).
16. Zorg dat de nieuwe gedragscode wetenschapsbeoefening van toepassing kan zijn op al
het publieke en publiek-private wetenschappelijk onderzoek in Nederland; pas daartoe
in elk geval de huidige tekst van de code aan waar het gaat om de onderwerpen i
waarheidsvinding, (ii) repliceren van onderzoek, (iii) het langdurig bewaren en
beschikbaar stellen van onderzoeks-data en het publiceren van resultaten en (iv)
academische vrijheid in de keuze van onderzoeksonderwerpen (§4.2).
17. Neem in de code geen specifieke bepalingen op over klachtenregelingen, maar verwijs
naar de institutionele verantwoordelijkheden en naar de bestaande regelgeving (§3.2).
18. Neem in de code geen specifieke sancties op voor bepaalde schendingen, maar geef wel
in algemene zin in een bijlage een aantal voorbeelden van sancties (§3.2; §5.2).
19. Sluit in de gedeelten over correct citeren en over plagiaat aan bij de OECD-definitie van
plagiaat en bij de evaluatieve classificatie van vormen van hergebruik zonder
bronvermelding in het KNAW-briefadvies Correct Citeren (§5.1).
Doe eens niet!
pi_180419811
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 10:59 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Doe eens niet!
Zo geef je geen advies. Je kan beter zeggen dat hij het beter niet zo kan doen.
pi_180420034
Drink niet te weinig koffie.
pi_180420590
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:19 schreef AMS76 het volgende:
Drink niet te weinig koffie.
kleine aanvulling daarop: Koffie zonder suiker past in een gezond eetpatroon met de Schijf van Vijf. Alleen kookkoffie en koffie gezet met een cafetière staan niet in de Schijf van Vijf vanwege een hoog cafestolgehalte. Voor espresso en koffie gezet van cups gelden beperkingen. Verder gelden er adviezen voor de hoeveelheid koffie die je elke dag kunt drinken vanwege de cafeïne in koffie.

Tabel met adviezen
Bekijk de tabel met koffieadviezen voor zelfgezette koffie en koffie uit automaten.

Adviezen in het kort
In het kort gelden deze adviezen voor koffie:

Een paar koppen koffie per dag past in een gezond voedingspatroon. Wissel koffie af met thee en water.
Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn. Dat komt neer op ongeveer 4 kopjes koffie per dag.
Vanwege het cafestol geldt het advies niet meer dan 2 tot 3 kopjes espresso of koffie van cups te drinken en niet meer dan 1 kopje gezet met een cafetière en geen kookkoffie.
Voor kinderen onder de 13 geldt het advies geen koffie te nemen en voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar maximaal 1 kopje, vanwege de cafeïne.
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, krijgen het advies maximaal 1 kopje koffie per dag te drinken.
Cafeïnevrije koffie
Als iemand minder of geen koffie wilt drinken, kan het vervangen worden door cafeïnevrije koffie. Een kopje cafeïnevrije koffie is niet helemaal cafeïnevrij. Het bevat nog 2 tot 4 milligram cafeïne, maar dat is veel minder dan de gemiddeld 85 milligram die in een normaal kopje zit.

Koffievervangers
In koffievervangers, zoals Bambu, zit helemaal geen cafeïne. Meestal zijn ze gemaakt van geroosterde en gemalen cichoreiwortel, eventueel met zetmeelstroop, geroosterd voorgekiemd graan of mengsels van deze grondstoffen. Soms worden er ook granen, vijgen, noten, peulvruchten en gebrande suiker aan toegevoegd. Koffievervangers hebben een eigen smaak, die niet te vergelijken is met 'echte' koffie.

Duurzaamheidsaspecten
Diverse koffiesoorten worden op de markt gebracht volgens de normen van eerlijke handel. Eerlijke handel zorgt ervoor dat boeren uit arme landen een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Deze koffie is herkenbaar aan het keurmerk Fairtrade Max Havelaar

De keurmerken UTZ Certified en Rainforest Alliance houden ook rekening met de arbeidsomstandigheden.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')