abonnement Unibet Coolblue
pi_180365094
quote:
De mussen vallen nog net niet van het dak, maar veel scheelt het niet. Vogels hebben last van de aanhoudende droogte. ‘Zet een schaaltje water voor ze neer

Wie in de tuin vogels met een open snavel ziet, weet het zeker: die hebben het hartstikke heet. ,,Vogels kunnen nog wel water vinden, maar ze moeten veel verder vliegen dan normaal. De droogte maakt het vooral voor weidevogels en merels zwaar. Merels zijn bezig aan hun tweede broedsel, maar er is geen regenworm te vinden voor ze. Pieren en emelten zitten die in de grond waar het nog niet is uitgedroogd’’, zegt Chris-Jan van de Heijden van de Vogelbescherming.

Net als in barre winters een schaaltje vogelzaad is nu een schaaltje met schoon water perfect om de vogels te helpen. ,,Ze hebben het dan makkelijker om te drinken en ze kunnen een bad nemen om hun verendek in goede conditie te houden.’’

Muggen
Goed nieuws: de droogte maakt ook het leven van de mug zuur. Nadat eerst de alarmbellen afgingen dat door de hitte een muggenplaag zou volgen heeft het vervelende insect nu last van de droogte. Alle waterplasjes, halfvolle gieters, regentonnen en poelen staan droog. Muggen hebben daardoor veel minder plaatsen waar hun larven tot wasdom kunnen komen. ,,Dat kan rond het huis voor veel minder muggen zorgen,’’ zegt bioloog Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. ,,In één liter water in zo’n vergeten emmer kunnen anders wel honderd muggenlarven zitten.’’

Er zijn wel muggen, maar veel minder dan in een normale natte Nederlandse zomer. ,,Maar lokaal kan het verschil enorm zijn. Stromende sloten kunnen nu stilstaand water bevatten en dat is ideaal voor de muggenlarf.’’ Van Vliet roept mensen op om via muggenradar.nl de overlast van muggen te melden om zo beter inzicht te krijgen in de gevolgen van de droogte.

Gele grasvelden
De snikhete en kurkdroge zomer heeft bermen inmiddels veranderd in okergele dorre stroken. Ook grasvelden zijn zanderig en geel. ,,Het wordt weer groen als het regent’’, bezweert Van Vliet. ,,Het gras en andere planten zitten in een ruststand, de wortels zijn nog niet dood.’’

Ook bomen wapenen zich tegen te veel verdamping. Berken laten zelfs al blad vallen om te overleven. Sommige planten lukt het dioor vochtgebrek niet om zaad te maken. ,,Maar dan is er een back-up, in de grond zit nog zaad van vorig jaar dat zal kiemen.’’

Bron: AD.nl
pi_180365209
Ik heb een schaaltje met water in de tuin staan.
pi_180365240
Jezus man in de jaren 70 zijn er zomers warmer dan deze geweest. Ja de zon is actief. Dat is hij al miljoenen jaren op en af. Laat je lekker gek maken.
pi_180365296
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:52 schreef Meneer_Meneer het volgende:
Jezus man in de jaren 70 zijn er zomers warmer dan deze geweest. Ja de zon is actief. Dat is hij al miljoenen jaren op en af. Laat je lekker gek maken.
warmte verwarren met droogte :')
pi_180365298
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:51 schreef Antaris het volgende:
Ik heb een schaaltje met water in de tuin staan.
Goed gewerkt. Goed voor de luchtvochtigheid.
pi_180365313
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:55 schreef Handleiding het volgende:

[..]

warmte verwarren met droogte :')
Manmanman. De zon is actief wat snap je niet?
pi_180365358
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:56 schreef Meneer_Meneer het volgende:

[..]

Manmanman. De zon is actief wat snap je niet?
:|W
pi_180365364
Je hoor, er staat een schaal water
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_180365388
Ik heb een emmertje geplaatst voor de zekerheid.
  One tough cookie maandag 9 juli 2018 @ 23:41:06 #10
169210 liesje1979
pi_180366166
Ik hoopte hier een leuk topic te treffen over mensen die water in de tuin zetten voor de vogels. -O-
Sinds een week ofzo heb ik een mini vijvertje.
pi_180366318
Minder muggen? Ik hoop dat het nog maanden droog blijft
pi_180366323
quote:
11s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:41 schreef liesje1979 het volgende:
Ik hoopte hier een leuk topic te treffen over mensen die water in de tuin zetten voor de vogels. -O-
Sinds een week ofzo heb ik een mini vijvertje.
Heb je ook mini vogeltjes? O+
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 10 juli 2018 @ 06:20:19 #13
186611 Haags
pi_180368800
Het wordt vanzelf weer herfst
Zonder wrijving geen glans
pi_180369183
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 22:55 schreef Meneer_Meneer het volgende:

[..]

Goed gewerkt. Goed voor de luchtvochtigheid.
Het werkt anders best goed, er komen regelmatig vogeltjes uit drinken.
Na een tijdje ga ik er geld voor vragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')