.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:16 schreef Fer het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)-amsterdam~a4601225/
Raffinaderij afval wordt met dubieuze technieken gefilterd tot net verkoopbare benzine. Mindere vuile brandstoffen worden aangvuld met troep tot net onder de wettelijke limieten in Afrika.
Dit is toch al bekend sinds de Probo Koala? Waarom doen we nu alsof er een beerput open gaat.
Nigeria mag 3000ppm zwavel in hun brandstof hebben, Senegal en Gambia 5000ppm. In vergelijking in de EU is de limiet sinds 2009 al 10ppm.
Amsterdam is benzinehandel nr1 in de wereld. Diesel weet ik niet. Ghana heeft trouwens wel een laag limiet van 50ppm, het kan wel, maar het is aantrekkelijker voor bepaald handelaren om de regeringen om te kopen.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:39 schreef Ryan3 het volgende:
Wordt dat in Pernis gemaakt, brandstof voor West-Afrika?
Zelfs "onvervuild" is het de meest smerige zooi die je je voor kan stellen. Als het niet verwarmd word is het te stroperig om te gebruiken.quote:Op maandag 9 juli 2018 20:23 schreef bleiblei het volgende:
je wil ook niet weten wat ze in schepen flikkeren qua brandstof. En dan lopen we te mieren over die vervuilende auto's.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)esluisd-in-stookolie
En vroeger verbranden we heksen.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:22 schreef Anthonie1 het volgende:
En vroeger reden we hier ook op loodhoudende benzine... Wat is het punt?
Zure regen.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:28 schreef machtpen het volgende:
Zwavel in brandstof is niet echt een probleem.
Tuurlijk wel, gekkie!quote:Op maandag 9 juli 2018 20:49 schreef Quyxz_ het volgende:
Als over 10 jaar in Europa verbrandingsmotoren worden verbannen van de wegen, mogen we die ook ineens niet meer verkopen aan Afrika?
Het gaat niet over de motoren, maar over de brandstof zelf. Een Toyota uit 1995 loopt perfect op brandstof met 50ppm zwavel, er is geen reden om hen 5000ppm te verkopen, anders dan dat wij daardoor van die troep verlost raken.quote:Op maandag 9 juli 2018 20:49 schreef Quyxz_ het volgende:
Als over 10 jaar in Europa verbrandingsmotoren worden verbannen van de wegen, mogen we die ook ineens niet meer verkopen aan Afrika?
Wat? We verkopen nu al onze oude baggerdiesels aan minderontwikkelde landen waar de normen lager zijn. Zo gaat het nou eenmaal.
Als je dit verbiedt, jaag je alleen maar bedrijven weg uit je eigen land.
Hier in Europa kunnen ze er anders ook wat van, het schijnt mogelijk te zijn om een auto te laten rijden op gebruikte frituurolie.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:20 schreef Straatcommando. het volgende:
In Afrika, zeker de wat minder welvarende landen, stoken ze enorme troep door hun auto's en vrachtwagens heen. Euronorm? Zwavelvrije diesel? Nooit van gehoord.
Dat er onnodig mensen langzaam en pijnlijk sterven door allerlei nare tumoren.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:22 schreef Anthonie1 het volgende:
En vroeger reden we hier ook op loodhoudende benzine... Wat is het punt?
Dit.quote:Op maandag 9 juli 2018 20:21 schreef Panthera. het volgende:
Daarom al die praatjes over nieuwe energie, op de goede weg zijn, corporate social responsibility etc. etc. van olie-multinationals als Shell geen moment serieus nemen. Het boeit ze geen flikker.
Schepen komen ook uit Spanje even naar Nederland gevaren om hier goedkoop te bunkeren. En dat zal niet met de extra groene brandstof te maken hebben neem ik voor het gemak maar even aan.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:39 schreef Ryan3 het volgende:
Wordt dat in Pernis gemaakt, brandstof voor West-Afrika?
Daarom verkopen we het aan landen waar het zelden regent: win-win.quote:
In de grote steden daar staan wel borden met waarschuwingen voor smog maar die kan niemand meer lezen wegens het beperkte zicht.quote:Op maandag 9 juli 2018 22:58 schreef Toga het volgende:
[..]
Daarom verkopen we het aan landen waar het zelden regent: win-win.
Maar goed, waar hebben we het over? Hoeveel auto's op hoeveel gebied? Hebben ze daar ook al waarschuwingen voor smog?
Dat eerste snap ik, ik maak slechts vergelijking.quote:Op maandag 9 juli 2018 21:34 schreef Fer het volgende:
[..]
Het gaat niet over de motoren, maar over de brandstof zelf. Een Toyota uit 1995 loopt perfect op brandstof met 50ppm zwavel, er is geen reden om hen 5000ppm te verkopen, anders dan dat wij daardoor van die troep verlost raken.
Eigenlijk is het niet anders dan chemisch afval smokkelen, ipv in zee lozen, mengen het bij benzine/diesel en lozen het zo in arme landen.
Dat is wel de crux. Desnoods mengen ze het op de oceaan.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:28 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat eerste snap ik, ik maak slechts vergelijking.
Verder wel een goed punt dat er geen reden is om 5000ppm te maken. Ik ging ervan uit dat dat een product opleverde dat goedkoper te produceren valt, maar dat is dus niet de reden.
Dan nog kan hetzelfde bedrijf simpelweg uit ons land vertrekken en dan vanuit Timboektoe ons voorzien van dezelfde brandstof, geproduceerd met dezelfde praktijken. Alhoewel dat een terugkerend probleem is in een wereldeconomie zonder een wereldwetboek.
Via wetboeken en sancties ga je dit soort praktijken dan ook nooit oplossen. De fundamentele oplossing is een financieel gunstiger alternatief bieden. Men moet nu investeren in de ontwikkeling daarvan in plaats van investeren in gelimiteerde wetten. Dat kan bijvoorbeeld via leuke constructies waarin overheden deels ontwikkelingen binnen bedrijven financieren. Dat geeft op de korte termijn een reden voor bedrijven om hier te blijven dan wel te komen. En als dat slaagt, geeft dit op de lange termijn geen enkele reden meer om vervuilende technieken te gebruiken.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat is wel de crux. Desnoods mengen ze het op de oceaan.
Is achteraf bekeken helemaal geen probleem geweest. Nu is er juist een zwaveltekort in de natuur ontstaan.quote:
Honderdduizenden jaren hebben we zonder auto's en fossiele brandstof geleefd en nu zou het zwavelarm maken van diezelfde brandstof ineens tot een zwaveltekort leiden?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 00:37 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is achteraf bekeken helemaal geen probleem geweest. Nu is er juist een zwaveltekort in de natuur ontstaan.
Het zijn geen vervuilende technieken, maar doelbewust bijmengen van chemisch afval in brandstoffen voor arme landen zonder strenge milieuwetgeving.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 00:12 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Via wetboeken en sancties ga je dit soort praktijken dan ook nooit oplossen. De fundamentele oplossing is een financieel gunstiger alternatief bieden. Men moet nu investeren in de ontwikkeling daarvan in plaats van investeren in gelimiteerde wetten. Dat kan bijvoorbeeld via leuke constructies waarin overheden deels ontwikkelingen binnen bedrijven financieren. Dat geeft op de korte termijn een reden voor bedrijven om hier te blijven dan wel te komen. En als dat slaagt, geeft dit op de lange termijn geen enkele reden meer om vervuilende technieken te gebruiken.
Initieel lokaal voordeel, later globaal voordeel.
Moraalridder spelen levert wereldwijd niks op.
Want de communisten zouden dit nooit doen.. Oh wacht, die hadden alleen auto's voor partijleden.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:27 schreef Jellereppe het volgende:
Alles staat in het teken van winst. Dat is kapitalisme voor jullie.
De laatste eeuwen hebben we in west europa altijd al een hoge zwaveluitstoot gehad, die komt niet alleen van auto's. Tegenwoordig moet de landbouw bijmesten met zwavel terwijl dat nooit eerder nodig was.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Honderdduizenden jaren hebben we zonder auto's en fossiele brandstof geleefd en nu zou het zwavelarm maken van diezelfde brandstof ineens tot een zwaveltekort leiden?
Of mis ik iets in je argument?
Deep ecology. Maar he .. dan zullen we eerst eens moeten ophouden om op de eerste plaats aan onszelf te denken. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:27 schreef Jellereppe het volgende:
Ze stoken vergif om hun aftandse transportvoertuigen vooruit te krijgen in Afrika. Niet normaal. Westerse bedrijven zien het als een uitstekende manier om hun afval daar te lozen. Alles staat in het teken van winst. Dat is kapitalisme voor jullie. Verder hebben ze nergens een boodschap aan. Op die manier verdienen ze nog een prikkie mee en verlost van hun zooi. Hopelijk kunnen we ooit naar een hogere trede transformeren als maatschappij zodat we verlost raken van het kapitalisme. Het heeft haar werk gedaan sinds het in 1700 - 1800 een enorme vlucht nam, maar moet een hoger 'filosofie-levenswijze' zijn om een maatschappij te ordenen. Laten we hopen dat een lefpolitici ooit de macht in handen krijgt om te pionieren op dat gebied.
Machtpen vind vaccinatie ook onzin, is een beetje van dingen “anders” zienquote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Honderdduizenden jaren hebben we zonder auto's en fossiele brandstof geleefd en nu zou het zwavelarm maken van diezelfde brandstof ineens tot een zwaveltekort leiden?
Of mis ik iets in je argument?
Dat laatste is altijd wel een grappig argument hè. "Okee, dan gaan we toch weg."quote:Op maandag 9 juli 2018 23:28 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dat eerste snap ik, ik maak slechts vergelijking.
Verder wel een goed punt dat er geen reden is om 5000ppm te maken. Ik ging ervan uit dat dat een product opleverde dat goedkoper te produceren valt, maar dat is dus niet de reden.
Dan nog kan hetzelfde bedrijf simpelweg uit ons land vertrekken en dan vanuit Timboektoe ons voorzien van dezelfde brandstof, geproduceerd met dezelfde praktijken. Alhoewel dat een terugkerend probleem is in een wereldeconomie zonder een wereldwetboek.
Precies. En onze overheid tolereert het al heel lang, want economische belangen. Wiens economische belangen? Niet de mijne. Maar ik mag in de nabije toekomst bloeden voor allerlei debiele klimaatmaatregelen die slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. En wie profiteert er wel van? De anonieme (buitenlandse) aandeelhouder van Shell en haar dochterbedrijven waar onze nationale pretletter ook nog eens vrolijk een dividendbelastingskorting van miljarden geeft. We worden op grote schaal genaaid.quote:Op maandag 9 juli 2018 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfs "onvervuild" is het de meest smerige zooi die je je voor kan stellen. Als het niet verwarmd word is het te stroperig om te gebruiken.
Prima dat we hier in het westen ons steentje bijdragen aan het verbeteren van het milieu, maar de steeds strenger wordende eisen op gebied van euronormen en milieuzones gaat natuurlijk geen zak helpen als er op de oceanen miljoenen liters aan wat ik eigenlijk vloeibare kanker zou willen noemen uitgestoten wordt.
Ik zie het nog wel zover komen. Als de VS veel minder krenten in de globale pap (globale ordening) heeft te brokkelen over een aantal decennia, dan gaan andere levensvisies en ideologieën geleidelijk aan meer grip krijgen op de wereld.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 17:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Deep ecology. Maar he .. dan zullen we eerst eens moeten ophouden om op de eerste plaats aan onszelf te denken. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Ik wilde deze ook posten, goede docu over hoe dit gewoon al decennia ongestoord bezig is.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:55 schreef 111210 het volgende:
Deze is ook leuk als je je nog meer wilt verbazen over hoe we in dit land met het milieu omgaan.
https://www.2doc.nl/docum(...)erput-nederland.html
Jij bent gewoon een gore relnicht.quote:Op woensdag 11 juli 2018 07:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Machtpen vind vaccinatie ook onzin, is een beetje van dingen “anders” zien
Dat wetenschappelijke artikel heb ik even gemist; linkje?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 00:37 schreef machtpen het volgende:
[..]
Is achteraf bekeken helemaal geen probleem geweest. Nu is er juist een zwaveltekort in de natuur ontstaan.
Bespaar jezelf de moeite, dat ga je toch niet begrijpen.quote:Op donderdag 12 juli 2018 19:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat wetenschappelijke artikel heb ik even gemist; linkje?
quote:
Ah, geen onderbouwing, dan kan ik niets anders dan je stelling negeren.quote:Op donderdag 12 juli 2018 20:23 schreef machtpen het volgende:
[..]
Bespaar jezelf de moeite, dat ga je toch niet begrijpen.
Je zou er natuurlijk een goed gesprek over kunnen voeren met je begeleider. Daar wordt die tenslotte voor betaald.quote:Op donderdag 12 juli 2018 20:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, geen onderbouwing, dan kan ik niets anders dan je stelling negeren.
Had je dan al die landen apart moeten noemen in de titel?quote:Op vrijdag 13 juli 2018 07:55 schreef Mutant01 het volgende:
'Afrikaans' brandstof. Seriously. Zijn er nog steeds mensen die Afrika als één land zien?
De verschillen per land zijn enorm. Er kan ook gewoon een map geplaatst worden bijv.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 08:36 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Had je dan al die landen apart moeten noemen in de titel?
Als je ziet wat er in metropolen in Afrika, Azie en Zuid Amerika nog uit vergane decennia in onvoorstelbare hoeveelheden rondrijdt dan is de Euronorm nog niet eens een druppel op de gloeiend plaat. Die gaan daar waarschijnlijk over 15 jaar oid heel voorzichtig mee beginnen. Het enige wat er daar vaak is, is een nummerbord restrictie waarmee oneven en even nummers op andere dagen mogen rijden. Maar dan is het nog een oceaan aan auto's op de weg.quote:Op maandag 9 juli 2018 19:20 schreef Straatcommando. het volgende:
In Afrika, zeker de wat minder welvarende landen, stoken ze enorme troep door hun auto's en vrachtwagens heen. Euronorm? Zwavelvrije diesel? Nooit van gehoord.
Ik moet ook altijd wel lachen om joop.nl prozastukjes waarin ze klagen over bijvoorbeeld defensie uitgaven terwijl we met groene energie projectjes veel meer zouden doen aan alle oorzaken van gevaren. Alsof Nederland zelf alle wereldproblemen kan tegenhouden. Er leven veel meer mensen buiten Europa, dan binnen Europa en ik zie heel weinig indicatie dat die mensen serieuze verandering willen of kunnen doen zonder massaal dood te gaan of 40 jaar terug de tijd in geworpen te worden.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 08:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je ziet wat er in metropolen in Afrika, Azie en Zuid Amerika nog uit vergane decennia in onvoorstelbare hoeveelheden rondrijdt dan is de Euronorm nog niet eens een druppel op de gloeiend plaat. Die gaan daar waarschijnlijk over 15 jaar oid heel voorzichtig mee beginnen. Het enige wat er daar vaak is, is een nummerbord restrictie waarmee oneven en even nummers op andere dagen mogen rijden. Maar dan is het nog een oceaan aan auto's op de weg.
Als je dat daar ziet en je denkt aan die paar electrische wagens en groene projecten in Noord Europa waaronder dorpjes als Amsterdam geloof je soms weleens dat de aarde als bewoonbare planeet gewoon toch wel naar de kloten gaat. Daar kan geen campagne tegenop.
Kloptquote:Op vrijdag 13 juli 2018 11:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik moet ook altijd wel lachen om joop.nl prozastukjes waarin ze klagen over bijvoorbeeld defensie uitgaven terwijl we met groene energie projectjes veel meer zouden doen aan alle oorzaken van gevaren. Alsof Nederland zelf alle wereldproblemen kan tegenhouden. Er leven veel meer mensen buiten Europa, dan binnen Europa en ik zie heel weinig indicatie dat die mensen serieuze verandering willen of kunnen doen zonder massaal dood te gaan of 40 jaar terug de tijd in geworpen te worden.
Wat heeft mijn begeleider er aan om te weten dat jij uit je nek kletst?quote:Op donderdag 12 juli 2018 23:27 schreef machtpen het volgende:
Je zou er natuurlijk een goed gesprek over kunnen voeren met je begeleider.
De meeste milieuvervuiling heeft vooral lokaal effect. Zwavel uitstoot werd aan banden gelegd wegens de effecten van zure regen op Europese bossen. Er zijn andere effecten: smog, gezondheidsschade (bronchitis en astma). In Europa is de verkeersdichtheid hoog en daarom werd het hier eerder gebannen dan bvb in Canada. Daar lag de grens tot in 1997 op 5000 ppm, daarna 500 ppm, en vanaf 2006 15 ppm.quote:Op maandag 9 juli 2018 20:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfs "onvervuild" is het de meest smerige zooi die je je voor kan stellen. Als het niet verwarmd word is het te stroperig om te gebruiken.
Prima dat we hier in het westen ons steentje bijdragen aan het verbeteren van het milieu, maar de steeds strenger wordende eisen op gebied van euronormen en milieuzones gaat natuurlijk geen zak helpen als er op de oceanen miljoenen liters aan wat ik eigenlijk vloeibare kanker zou willen noemen uitgestoten wordt.
Van de uitstoot op zee hebben we heel veel last, maar het boeit bijna niemand. Scheepsbrandstoffen zijn vreselijk vervuilend.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 22:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De meeste milieuvervuiling heeft vooral lokaal effect. Zwavel uitstoot werd aan banden gelegd wegens de effecten van zure regen op Europese bossen. Er zijn andere effecten: smog, gezondheidsschade (bronchitis en astma). In Europa is de verkeersdichtheid hoog en daarom werd het hier eerder gebannen dan bvb in Canada. Daar lag de grens tot in 1997 op 5000 ppm, daarna 500 ppm, en vanaf 2006 15 ppm.
Van de uitstoot op zee hebben we weinig last, daarom dat het langer duurt voordat die aan banden wordt gelegd.
Je wordt diep treurig van deze afleveringquote:Op woensdag 11 juli 2018 07:55 schreef 111210 het volgende:
Deze is ook leuk als je je nog meer wilt verbazen over hoe we in dit land met het milieu omgaan.
https://www.2doc.nl/docum(...)erput-nederland.html
Ik zeg dan ook niet dat het geen zin heeft, maar als je het grote plaatje bekijkt is het natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 22:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De meeste milieuvervuiling heeft vooral lokaal effect. Zwavel uitstoot werd aan banden gelegd wegens de effecten van zure regen op Europese bossen. Er zijn andere effecten: smog, gezondheidsschade (bronchitis en astma). In Europa is de verkeersdichtheid hoog en daarom werd het hier eerder gebannen dan bvb in Canada. Daar lag de grens tot in 1997 op 5000 ppm, daarna 500 ppm, en vanaf 2006 15 ppm.
Van de uitstoot op zee hebben we weinig last, daarom dat het langer duurt voordat die aan banden wordt gelegd.
Doen ze al honderden jarenquote:Op dinsdag 17 juli 2018 22:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat het geen zin heeft, maar als je het grote plaatje bekijkt is het natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Hebben we schone lucht, maar de oogsten mislukken vanwege toegenomen extremen van het weer.
Joh, maar een klimaat dat veranderd zoals het onze dat doet veroorzaakt vaker extreem weer en alle gevolgen van dien.quote:
De NO2 blijft beperkt tot de kuststreken, PM2.5 verspreidt zich verder maar in 2005 was dat slechts 5% a 10% van de totale PM2.5.quote:Op dinsdag 17 juli 2018 22:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van de uitstoot op zee hebben we heel veel last, maar het boeit bijna niemand. Scheepsbrandstoffen zijn vreselijk vervuilend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |