abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180356001
Een veel gehoord geluid in de media en op straat is dat de politiek "te ver van de mensen afstaat". De politiek zou te gezapig zijn en te weinig direct verantwoordelijk gehouden kunnen worden door de kiezers. De "hoge heren in Den Haag" bepalen de koers van het land na vaak maandenlange onderhandelingen met kleurloze compromisakkoorden tot gevolg. Kortom: veel mensen voelen zich niet vertegenwoordigd en niet gehoord door de politiek, en haken af. Niet positief voor een democratie.

Stel nu dat er een grondwetswijziging zou komen, waarbij het aantal leden van de Tweede Kamer uitgebreid wordt tot 200. Mijns inziens een nog alleszins redelijk aantal. Deze extra 50 Kamerleden worden dan gekozen door de kiezers in 50 onafhankelijk getekende districten. Ongeveer 350.000 mensen (ongeveer de stad Utrecht) per Kamerlid.

Dit zou tot gevolg kunnen hebben dat de afstand tussen de nationale politiek en het 'achterland' weer wat kleiner wordt. Je hebt immers je eigen man/vrouw daar zitten: iemand die uit jouw streek of stad komt, en op kan komen voor de lokale belangen bij nationale besluiten. Tevens zal het waarschijnlijk de grootste partijen een extra zetelbonus geven, wat in een versplinterd politiek landschap de formatie wat eenvoudiger maakt.

Een goed idee, of niet?
  maandag 9 juli 2018 @ 15:49:40 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_180356084
Insert infographic over het VK en waarom dit een slecht idee is
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_180356246
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:49 schreef Faux. het volgende:
Insert infographic over het VK en waarom dit een slecht idee is
Het VK is volledig een districtenstelsel, die situatie is niet te vergelijken. Driekwart van de zetels zouden in dit idee nog proportioneel vergeven worden.
  maandag 9 juli 2018 @ 16:01:11 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180356432
Het beoogde doel ga je er ben ik bang nauwelijks mee bereiken. In een stad als Utrecht zal met wat geluk 30% op de gekozen kandidaat stemmen, en voelt die andere 70% zich dus nog steeds niet vertegenwoordigd. De provincie Drenthe wordt zo ongeveer in zijn geheel één district, en boer Haarms uit Ruinerwold voelt zich natuurlijk nog steeds niet vertegenwoordigd door iemand uit Assen. Of vice versa.

Daarnaast heeft het tekenen van een districtenkaart altijd bijzonder lelijke effecten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_180356703
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:01 schreef Janneke141 het volgende:
Het beoogde doel ga je er ben ik bang nauwelijks mee bereiken. In een stad als Utrecht zal met wat geluk 30% op de gekozen kandidaat stemmen, en voelt die andere 70% zich dus nog steeds niet vertegenwoordigd. De provincie Drenthe wordt zo ongeveer in zijn geheel één district, en boer Haarms uit Ruinerwold voelt zich natuurlijk nog steeds niet vertegenwoordigd door iemand uit Assen. Of vice versa.

Daarnaast heeft het tekenen van een districtenkaart altijd bijzonder lelijke effecten.
Er bestaan systemen die deze effecten deels corrigeren. Bijvoorbeeld ranked choice voting, waarbij je alle kandidaten een nummer geeft in volgorde van voorkeur. Als jouw kandidaat dan niet bij de laatste twee hoort, telt je stem voor de nummer twee op je lijst. Etc.

Welke lelijke effecten zou jij verwachten? Wat bedoel je daar precies mee?
  maandag 9 juli 2018 @ 16:19:33 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180357030
Districtenstelsels zijn in mijn ogen meer iets voor enorm grote landen met een grote diversiteit per streek. Nederland is zo klein en overzichtelijk dat het me volstrekt overbodig lijkt.

Als je het al in zou voeren dan zou ik gaan voor een systeem zoals in Frankrijk met twee rondes. Zou hebben kleinere partijen ook kans en wordt een kandidaat hoe dan ook met 50% + 1 stem gekozen.

Een gemixt systeem in een kamer lijkt me al helemaal raar. Dan zou ik eerder de senaat als districtenstelsel en de 2e kamer proportioneel doen.
  maandag 9 juli 2018 @ 16:19:41 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180357032
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:09 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Er bestaan systemen die deze effecten deels corrigeren. Bijvoorbeeld ranked choice voting, waarbij je alle kandidaten een nummer geeft in volgorde van voorkeur. Als jouw kandidaat dan niet bij de laatste twee hoort, telt je stem voor de nummer twee op je lijst. Etc.

Welke lelijke effecten zou jij verwachten? Wat bedoel je daar precies mee?
Een tweede keus is een tweede keus. Of je wel of niet op je stembiljet mag schrijven wie je tweede keus is doet daar niets aan af.

En bij het maken van districten zal iemand moeten verzinnen waar de grenzen liggen. Mensen met bepaalde politieke voorkeuren wonen in Nederland behoorlijk gegroepeerd.

Simpel voorbeeldje: maak van de stad Utrecht 1 district en er komt bijna gegarandeerd een D66'er uitrollen. Maar verdeel je de stad in drieën met telkens een gedeelte van de omliggende dorpen en landerijen erbij, dan krijg je een CDA'er en twee VVD'ers of misschien zelfs een SGP'er - maar geen D66. Ook in Nederland kun je prima gerrymanderen. Districten zijn per definitie willekeurig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_180358702
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:19 schreef Hexagon het volgende:
Districtenstelsels zijn in mijn ogen meer iets voor enorm grote landen met een grote diversiteit per streek. Nederland is zo klein en overzichtelijk dat het me volstrekt overbodig lijkt.

Als je het al in zou voeren dan zou ik gaan voor een systeem zoals in Frankrijk met twee rondes. Zou hebben kleinere partijen ook kans en wordt een kandidaat hoe dan ook met 50% + 1 stem gekozen.

Een gemixt systeem in een kamer lijkt me al helemaal raar. Dan zou ik eerder de senaat als districtenstelsel en de 2e kamer proportioneel doen.
Er is toch een behoorlijk regionaal verschil tussen verschillende streken in Nederland qua politieke voorkeur en lokale issues, hoor. Zuid Limburg en Amsterdam? Het Gooi en Noord Oost Groningen?
pi_180358727
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een tweede keus is een tweede keus. Of je wel of niet op je stembiljet mag schrijven wie je tweede keus is doet daar niets aan af.

En bij het maken van districten zal iemand moeten verzinnen waar de grenzen liggen. Mensen met bepaalde politieke voorkeuren wonen in Nederland behoorlijk gegroepeerd.

Simpel voorbeeldje: maak van de stad Utrecht 1 district en er komt bijna gegarandeerd een D66'er uitrollen. Maar verdeel je de stad in drieën met telkens een gedeelte van de omliggende dorpen en landerijen erbij, dan krijg je een CDA'er en twee VVD'ers of misschien zelfs een SGP'er - maar geen D66. Ook in Nederland kun je prima gerrymanderen. Districten zijn per definitie willekeurig.
Maar gerrymandering is geen natuurlijk gevolg van districten. Een onafhankelijke organisatie zou een hoop ellende kunnen voorkomen, samen met duidelijke regels.
  maandag 9 juli 2018 @ 17:40:28 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180359030
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 17:24 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Er is toch een behoorlijk regionaal verschil tussen verschillende streken in Nederland qua politieke voorkeur en lokale issues, hoor. Zuid Limburg en Amsterdam? Het Gooi en Noord Oost Groningen?
Ja maar die worden in ons systeem allemaal wel redelijk vertegenwoordigd. Het is niet zo dat grote gebieden hier structureel politiek braak liggen.

Daarbij, je zal maar een SGP'er in Amsterdam zijn of een Groenlinkser in Staphorst. Dan kun je je stem net zo goed aan de prullenbak doneren.
pi_180359074
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 17:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja maar die worden in ons systeem allemaal wel redelijk vertegenwoordigd. Het is niet zo dat grote gebieden hier structureel politiek braak liggen.

Daarbij, je zal maar een SGP'er in Amsterdam zijn of een Groenlinkser in Staphorst. Dan kun je je stem net zo goed aan de prullenbak doneren.
Dan kun je altijd nog gewoon je stem uitbrengen voor de proportionele lijst.

Vind jij dat er genoeg regionale vertegenwoordiging is in de Tweede Kamer? Het overgrote deel is gewoon Randstad.
pi_180359108
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:46 schreef westwoodblvd het volgende:

Stel nu dat er een grondwetswijziging zou komen, waarbij het aantal leden van de Tweede Kamer uitgebreid wordt tot 200. Mijns inziens een nog alleszins redelijk aantal. Deze extra 50 Kamerleden worden dan gekozen door de kiezers in 50 onafhankelijk getekende districten. Ongeveer 350.000 mensen (ongeveer de stad Utrecht) per Kamerlid.
Er hoeft geen grondwetswijziging te komen, het huidige stelsel laat regionale vertegenwoordiging toe. Het is dan ook een heel mooi stelsel omdat het zo open is, je mag met een partij deelnemen/ op een partij stemmen, maar het hoeft niet. Je mag je landelijk verkiesbaar stellen/op een landelijke kandidaat stemmen, maar het hoeft niet. Het stelsel laat het aan passief en actief kiesgerechtigden om het maar met elkaar uit te zoeken.

Dat betekent niet dat er geen democratische problemen zijn, maar ook dat kan door de kiesgerechtigden opgelost worden zonder de langdurige procedure en de zware vereisten van de grondwetswijziging.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180359164
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 17:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Er hoeft geen grondwetswijziging te komen, het huidige stelsel laat regionale vertegenwoordiging toe. Het is dan ook een heel mooi stelsel omdat het zo open is, je mag met een partij deelnemen/ op een partij stemmen, maar het hoeft niet. Je mag je landelijk verkiesbaar stellen/op een landelijke kandidaat stemmen, maar het hoeft niet. Het stelsel laat het aan passief en actief kiesgerechtigden om het maar met elkaar uit te zoeken.

Dat betekent niet dat er geen democratische problemen zijn, maar ook dat kan door de kiesgerechtigden opgelost worden zonder de langdurige procedure en de zware vereisten van de grondwetswijziging.
Toch is de realiteit dat het voor nieuwe partijen bijzonder moeilijk is om door te breken. Laat staan een regionale partij.
pi_180359952
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 17:51 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Toch is de realiteit dat het voor nieuwe partijen bijzonder moeilijk is om door te breken. Laat staan een regionale partij.
Nee, eigenlijk niet. Fortuyn was met 1 jaar voorbereiding de grootste geworden, de PvdD is al een gevestigde naam, Denk is erbij gekomen, en dan hebben we ook nog al die ouderenpartijen en niet te vergeten de PVV.

Regionale partijen zijn wel lastiger, zeker in een wingewest als Groningen met vrij weinig stemgerechtigden, waar het aan vertegenwoordiging ontbrak, maar dat is ook niet de enige manier om tot regionale vertegenwoordiging te komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180360091
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Fortuyn was met 1 jaar voorbereiding de grootste geworden
Wat?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 9 juli 2018 @ 19:29:26 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180360919
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 17:43 schreef westwoodblvd het volgende:

Vind jij dat er genoeg regionale vertegenwoordiging is in de Tweede Kamer? Het overgrote deel is gewoon Randstad.
Voor mij hoeft de 2e kamer ook niet proportioneel over het land verdeeld te zijn. De politiek gaat grotendeels toch over zaken die ons land als geheel aangaan. En uit vrijwel iedere regio komt wel iemand.
pi_180360934
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 18:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat?
Voordat hij werd dood geschoten. Maar zelfs post mortuum trekte hij nog veel stemmen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180360988
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:46 schreef westwoodblvd het volgende:
Deze extra 50 Kamerleden
Ik ben voor een districtenstelsel, maar dan wel volledig. Extra kamerstoelen hoeven wat mij betreft niet. In het geval van een districtenselsel pleit ik tevens voor een verbod op politieke partijen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  maandag 9 juli 2018 @ 19:43:04 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180361218
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:32 schreef oranjevogel1 het volgende:
verbod op politieke partijen.
Hoe wilde je dat bewerktstelligen?
pi_180361234
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hoe wilde je dat bewerktstelligen?
Grondwetswijziging :Y
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  maandag 9 juli 2018 @ 19:44:26 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180361252
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:43 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Grondwetswijziging :Y
Door de vrijheid van vereniging, meningsuiting en vergadering af te schaffen?
pi_180361291
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Door de vrijheid van vereniging, meningsuiting en vergadering af te schaffen?
Nee, dat mag allemaal best. Zolang je dat niet als politieke partij doet en dus niet onder een naam naar buiten treed tijdens de verkiezingen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  maandag 9 juli 2018 @ 19:47:49 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180361328
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:46 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Nee, dat mag allemaal best. Zolang je dat niet als politieke partij doet en dus niet onder een naam naar buiten treed tijdens de verkiezingen.
Stel je voor een groep parlementariers over het land zegt allemaal "Wij horen bij de conservatieve groep!", dan heb je feitelijk al je partij. En niets verbied hen te vergaderen en gezamenlijk te opereren.
pi_180361479
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Stel je voor een groep parlementariers over het land zegt allemaal "Wij horen bij de conservatieve groep!", dan heb je feitelijk al je partij.
Nee, want dan kan niemand ze uit de partij zetten als ze ineens een andere koers willen varen dan de rest van de groep, om zo de belangen van degene die zij vertegenwoordigen te dienen, i.p.v. de belangen van een ideologische groep die niet overeenstemt met het electoraat. Door het strafbaar stellen van het opereren onder een gezamelijke naam zullen de (kandidaat) volksvertegenwoordigers hun programma lokaal moeten toelichten, zonder dat zij gebruik kunnen maken van andere personen die landelijk een grotere bekendheid hebben verworven.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_180361674
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 19:30 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Voordat hij werd dood geschoten. Maar zelfs post mortuum trekte hij nog veel stemmen.
Nee.

CDA heeft de verkiezingen in 2002 gewonnen met 43 zetels. Dat had de LPF nooit gehaald.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')