abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180354433
Algemeen Dagblad:
"De Nationale Politie kent tal van zwakke plekken en daar maakt de georganiseerde misdaad in Nederland dankbaar gebruik van. Dat blijkt uit een schokkend rapport dat morgen openbaar wordt, maar waarvan deze krant de belangrijkste conclusies al heeft ingezien.

Dat staat in het schokkende rapport ‘Georganiseerde Criminaliteit en Integriteit van Rechtshandhavingsorganisaties’, in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het onderzoek wordt morgen openbaar gemaakt.

De onderzoekers keken naar 256 signalen van ernstige integriteitsschendingen – in relatie tot de georganiseerde criminaliteit – bij politie, douane, Koninklijke Marechaussee en FIOD. In 80 van de 256 gevallen is corruptie bewezen, wat vaak leidde tot strafrechtelijke vervolging of ontslag.

De politie springt de afgelopen vier jaar in het oog. Foute agenten schenden meestal hun ambtsgeheim of onderhouden ongewenste contacten met criminelen. Als oorzaak noemen de onderzoekers dat agenten veel in contact moeten staan met inwoners van een dorp of wijk, maar dat ze óók afstand moeten houden van zware criminelen. ‘Dat is een spagaat waar niet iedereen goed uitkomt.’

Steeds minder medewer­kers worden onderwor­pen aan de zwaardere vormen van screening

De onderzoekers
De politie beschikt digitaal over steeds meer gevoelige informatie en agenten kunnen die informatie, bijvoorbeeld via hun diensttelefoon, overal en op elk moment raadplegen. ‘De klacht is dat steeds minder medewerkers worden onderworpen aan de zwaardere vormen van screening’, schrijven de onderzoekers. Ook zijn de zwaardere vormen van screening minder streng geworden en vindt tussentijdse screening te weinig plaats.

Uit het onderzoek blijkt dat allochtone agenten relatief gezien het vaakst in zee gaan met criminelen. Dat komt doordat de kans dat zij in hun familie- en vriendenkring iemand kennen met een criminele achtergrond groter is dan bij autochtone agenten. ‘De betrokken ambtenaren worden hierdoor geconfronteerd met het probleem van de dubbele loyaliteit: de sterke banden met de eigen achterban mogen niet worden verloochend, maar tegelijkertijd bekleden zij in de handhavingsorganisatie die meer diversiteit in haar geledingen wil aanbrengen een voorbeeldfunctie’, zo staat in het rapport.

Ondertussen leert de politie amper iets van corruptieschandalen. ‘Zaken die zijn afgerond worden nog niet stelselmatig besproken binnen het onderdeel waar de schending zich voordeed en al helemaal niet breder’. Bij de douane en de Koninklijke Marechaussee gebeurt dat wél."


TPO.nl:
“De screening van politiemensen laat ernstig te wensen over, het is kinderspel voor agenten om aan gevoelige informatie te komen en politiechefs grijpen nauwelijks in. Zware criminelen maken daarvan gebruik.

De klacht is dat steeds minder medewerkers worden onderworpen aan de zwaardere vormen van screening’, schrijven de onderzoekers. Ook zijn de zwaardere vormen van screening minder streng geworden en vindt tussentijdse screening te weinig plaats.

Uit het onderzoek blijkt dat allochtone agenten relatief gezien het vaakst in zee gaan met criminelen. Dat komt doordat de kans dat zij in hun familie- en vriendenkring iemand kennen met een criminele achtergrond groter is dan bij autochtone agenten.

De betrokken ambtenaren worden hierdoor geconfronteerd met het probleem van de dubbele loyaliteit: de sterke banden met de eigen achterban mogen niet worden verloochend, maar tegelijkertijd bekleden zij in de handhavingsorganisatie die meer diversiteit in haar geledingen wil aanbrengen een voorbeeldfunctie

De onderzoekers schetsen een beeld van de gemiddelde, corrupte agent. Het gaat vaak om dienders met weinig zelfcontrole, die slecht kunnen omgaan met tegenslag en frustraties. Ook worden ze gedreven door een hang naar een avontuurlijker, meeslepender en soms luxueuzer bestaan.

Corruptiezaken zijn veel omvangrijker geworden en richten aanmerkelijk meer schade aan.

Over de grote betrokkenheid van allochtone agenten bij corruptie zegt onderzoeker en hoogleraar Hans Nelen: ‘Dat is fors en zorgelijk. Het zal veel stof doen opwaaien, maar het zijn wel de feiten.’

Het forse aandeel van allochtonen onder de ’foute’ beambten is uiterst pikant. De korpsleiding wil het korps namelijk veel diverser maken. Daar is intern veel discussie over. Agenten vragen zich af of het beleid om meer allochtonen aan te trekken, het gevolg heeft dat er minder scherp wordt gescreend.”


De Telegraaf

Opening
Jarenlang is er gewaarschuwd. Jarenlang werden mensen die kritiek hadden op het aanstellen van allochtonen in overheidsdienst, waaronder politie, voor gek uitgemaakt. Het zou wel meevallen, de volgende generatie zou het beter doen, het komt door racisme van blanke agenten tegenover gekleurde collega's.

Ik vraag jullie nu, wat is het antwoord op deze situatie?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_180354486
quote:
Ik vraag jullie nu, wat is het antwoord op deze situatie?
Zo te lezen lijkt betere screening een logische en goede eerste stap.
  maandag 9 juli 2018 @ 14:40:13 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180354494
Goh, de politie is incompetent en corrupt en een organisatorische rotzooi. Wat een schokkend nieuws!

Misschien moeten ze weer eens bij het begin gaan beginnen. Agenten trainen om boeven te vangen, in plaats van formulieren invullen of achter een struik te gaan staan met een flitskanon voor de omzet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 juli 2018 @ 14:40:47 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180354504
quote:
12s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:39 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Zo te lezen lijkt betere screening een logische en goede eerste stap.
Van onder tot boven, ja. De korpsleiding maakt dit natuurlijk mede mogelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_180354513
Beter en vaker screenen lijkt mij een zinvolle stap.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 9 juli 2018 @ 14:43:35 #6
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_180354556
Hogere eisen stellen aan agenten. Dat hangt ook samen met beter loon en betere arbeidsvoorwaarden, anders trek je nooit voldoende gekwalificeerd personeel.
pi_180354559
quote:
Uit het onderzoek blijkt dat allochtone agenten relatief gezien het vaakst in zee gaan met criminelen. Dat komt doordat de kans dat zij in hun familie- en vriendenkring iemand kennen met een criminele achtergrond groter is dan bij autochtone agenten. ‘De betrokken ambtenaren worden hierdoor geconfronteerd met het probleem van de dubbele loyaliteit.
Goh, en ondertussen maar minderheden werven want zielig en racisme, en dat volk lacht zich de ballen uit de broek.
pi_180355062
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
Goh, de politie is incompetent en corrupt en een organisatorische rotzooi. Wat een schokkend nieuws!

Misschien moeten ze weer eens bij het begin gaan beginnen. Agenten trainen om boeven te vangen, in plaats van formulieren invullen of achter een struik te gaan staan met een flitskanon voor de omzet.
Precies dit idd, en kappen met alle diversiteitscriteria. Gewoon louter zoeken naar geschikte agenten ongeacht gender of afkomst.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  maandag 9 juli 2018 @ 15:14:10 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_180355171
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:09 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]

Precies dit idd, en kappen met alle diversiteitscriteria. Gewoon louter zoeken naar geschikte agenten ongeacht gender of afkomst.
En ze te trainen en ook getraind te houden. Drie kwart van de agenten doet de verplichte trainingen helemaal niet, zonder dat dat consequenties voor ze heeft.

Van de andere kant, als je alleen maar achter een bureau hoeft te zitten om tegen je burgers te vertellen dat ze geen aangifte mogen doen dan heb je natuurlijk vrij weinig training nodig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 juli 2018 @ 15:44:44 #10
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180355942
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:41 schreef Ludachrist het volgende:
Beter en vaker screenen lijkt mij een zinvolle stap.
Dan komt er waarschijnlijk ook vanzelf minder diversiteit in de organisatie ;)
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_180356007
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:44 schreef nixxx het volgende:

[..]

Dan komt er waarschijnlijk ook vanzelf minder diversiteit in de organisatie ;)
Dat is dan maar zo.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_180356217
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 15:44 schreef nixxx het volgende:

[..]

Dan komt er waarschijnlijk ook vanzelf minder diversiteit in de organisatie ;)
Welnee, het is geen uitgemaakte zaak dat een autochtoon een betere agent is dan een allochtoon. De screening moet gewoon beter om rotte appels aan beider zijde te filteren.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  maandag 9 juli 2018 @ 16:00:47 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180356419
quote:
De klacht is dat steeds minder medewerkers worden onderworpen aan de zwaardere vormen van screening’, schrijven de onderzoekers. Ook zijn de zwaardere vormen van screening minder streng geworden en vindt tussentijdse screening te weinig plaats.

Uit het onderzoek blijkt dat allochtone agenten relatief gezien het vaakst in zee gaan met criminelen. Dat komt doordat de kans dat zij in hun familie- en vriendenkring iemand kennen met een criminele achtergrond groter is dan bij autochtone agenten.
Als je bij defensie gescreend wordt kijken ze ook naar je familie... Als je dan criminele familieleden hebt dan wordt er extra op je gelet/ krijg je een aanvullend onderzoek en mag je een paar keer op gesprek komen...

Gebeurt dat bij de politie niet? Of is men bang de vingers te branden op het moment dat het om allochtonen gaat?
pi_180356544
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je bij defensie gescreend wordt kijken ze ook naar je familie... Als je dan criminele familieleden hebt dan wordt er extra op je gelet/ krijg je een aanvullend onderzoek en mag je een paar keer op gesprek komen...

Gebeurt dat bij de politie niet? Of is men bang de vingers te branden op het moment dat het om allochtonen gaat?
Ik denk dat de politie lichter screent. B- of C-onderzoek voor normale functies, terwijl je bij Defensie snel op A-onderzoek zit?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 9 juli 2018 @ 16:08:33 #15
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_180356649
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
Goh, de politie is incompetent en corrupt en een organisatorische rotzooi. Wat een schokkend nieuws!

Misschien moeten ze weer eens bij het begin gaan beginnen. Agenten trainen om boeven te vangen, in plaats van formulieren invullen of achter een struik te gaan staan met een flitskanon voor de omzet.
Denk jij dat dat agenten met toegang tot gevoelige informatie minder corrupt maakt? :?

Dat soort mensen hoort niet bij de politie thuis, welke taak ze ook hebben. Iemand die nauwe familiebanden en/of vriendschap onderhoudt met criminelen heeft niets bij de politie te zoeken.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  maandag 9 juli 2018 @ 16:15:55 #16
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_180356913
Lastig, lastig. De oplossing? Ik heb wel een oplossing maar die werkt niet in Nederland. Als men weet wie de daders zijn, onomstotelijk, arresteren en genadeloos afstraffen, inclusief de familie zware waarschuwing geven dat gevolgen enorm zijn als een ander familielid nog een keer over de schreef gaat.
  maandag 9 juli 2018 @ 16:35:28 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180357407
quote:
5s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:04 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik denk dat de politie lichter screent. B- of C-onderzoek voor normale functies, terwijl je bij Defensie snel op A-onderzoek zit?
De standaard bij defensie is B maar er zijn idd een hoop functies die op A zitten.
  zaterdag 28 juli 2018 @ 13:47:44 #18
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180789587
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 16:15 schreef Jellereppe het volgende:
Lastig, lastig. De oplossing? Ik heb wel een oplossing maar die werkt niet in Nederland. Als men weet wie de daders zijn, onomstotelijk, arresteren en genadeloos afstraffen, inclusief de familie zware waarschuwing geven dat gevolgen enorm zijn als een ander familielid nog een keer over de schreef gaat.
Ja want tantje Sjaantje heeft invloed op wat neef Jeffrey voor criminele dingen doet :') _O-

Wat een onzin man
#KICKOUTZP
  zaterdag 28 juli 2018 @ 14:24:06 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_180790235
Dat was inderdaad een topidee van het kabinet waar de PVV aan deelnam, die nationale politie

Ben je een crimineel of terrorist, stem populistisch rechts!!! _O_ _O_ _O_
pi_180790807
quote:
Uit het onderzoek blijkt dat allochtone agenten relatief gezien het vaakst in zee gaan met criminelen. Dat komt doordat de kans dat zij in hun familie- en vriendenkring iemand kennen met een criminele achtergrond groter is dan bij autochtone agenten. ‘De betrokken ambtenaren worden hierdoor geconfronteerd met het probleem van de dubbele loyaliteit: de sterke banden met de eigen achterban mogen niet worden verloochend, maar tegelijkertijd bekleden zij in de handhavingsorganisatie die meer diversiteit in haar geledingen wil aanbrengen een voorbeeldfunctie’, zo staat in het rapport.
Ik.... Ja..... ach.... laat maar

:')
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')