abonnement Unibet Coolblue
pi_180327735
Graag advies!

Na steeds meer traagheid, vastlopen, korte batterijduur en niet zo’n goed scherm met flinke kijkhoek, wil ik een nieuwe laptop. In 2012 kocht ik een HP-dm3, toen in zijn prijsklasse (¤350) best een goede prijs/kwaliteit verhouding,
Nu heb ik wat meer eisen (beter scherm, sneller, dunner, ik moet er zeker 5 jaar mee kunnen doen), maar er is zoveel dat ik het erg lastig vind. Ik gebruik met name internet, Office, Spss en voor de lol gimp. Soms speel ik niet zo zware spelletjes.

Nu ben ik door vergelijking op een asus (https://www.bol.com/nl/p/(...)nch/9200000087226918) uitgekomen. Anderen (bv in winkels) zeggen dat ik beter voor 200 euro meer voor een instap MacBook air kan gaan.

Argumenten die ze dan aangeven
- de getalletjes van de vivobook zijn beter, maar eigenlijk is de MacBook beter omdat de software beter op elkaar is afgestemd
- de batterijduur van Mac is beter (is zo, 14 tov 8 uur, maar hoe lang blijft dat goed?)
- restwaarde van de Mac is beter (geloof ik direct).

De Mac geeft in deze prijs 128 gb opslag, mijn gevoel zegt dat 256 wel handiger is. Dat is weer 275 euro duurder. Ook twijfel ik of de jatwaardeverhouding tussen deze twee vergelijkbaar is met de restwaardeverhouding. Heeft iemand ervaring met een mat scherm? Is het fijner dan het Mac scherm?

Oftewel: ik weet niet welke argumenten ik moet geloven. Is er een slimmerik die de keuze makkelijker kan maken voor mij?
pi_180327875
Een MBA werkt gewoon snel en goed, zolang er niets op doet. De aftersales bij Apple is gewoon ruk, net als het zelf vervangen van simpele dingen als een accu of een toetsenbord.

Een 256 GB SSD is een must, anders loop je op korte termijn geheid tegen een volle schijf aan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 8 juli 2018 @ 10:30:44 #3
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180328037
De Air is opzich wel geschikt voor de meeste taken, maar het scherm is inmiddels echt ondermaats in mijn ogen. Als je hem niet naast een andere Mac (of windows uiteraard) neerzet valt het nog wel mee, dan ziet het er nog wel redelijk uit. Maar zet er een retina Macbook naast en het valt toch wel erg tegen.

Accu's van Mac's zijn altijd wel prima, daar hoef je je niet druk om te maken.

De gewone Macbook (dus niet pro) is op veel vlakker beter, scherm is echt mooi en hij is nog lichter ook. En hij is dan idd weer iets duurder dan de Air, maar wel 256GB SSD als basis.

En de aftersales bij Apple is helemaal niet "ruk" dat zijn altijd van die verhalen van mensen die 1 keer iets hebben gehoord of meegemaakt dat niet goed ging :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180329288
Dus als ik het argument scherm meeweeg zou ik een pro ipv air moeten nemen, die instap 1350 kost. Dan zit je alweer op bijna 2x zo duur als de asus.
Heb ik dan met een pro ook een veel beter en sneller product?
  zondag 8 juli 2018 @ 11:53:14 #5
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180329418
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 11:42 schreef MevrouwPuff het volgende:
Dus als ik het argument scherm meeweeg zou ik een pro ipv air moeten nemen, die instap 1350 kost. Dan zit je alweer op bijna 2x zo duur als de asus.
Heb ik dan met een pro ook een veel beter en sneller product?
Nee, niet per se de Pro dus, de "gewone" Macbook. Die is idd net zo duur als een 13 inch Pro maar wel stukken lichter (en wat minder snel).

Het is gewoon zo dat als je oppervlakkig kijkt zelfs instap Macs gewoon duur zijn. Dat moet je in overweging nemen of MacOS een meerwaarde voor je is of niet. En in mijn ervaring doe je veel langer met een Mac dan met een Windows machine, maar ook dat is niet een wet ofzo :P.

Ik ga je niet proberen te overtuigen per se een Mac te kopen, als je die Asus neemt en er een beetje goed mee omgaat doet die uiteraard alles ook gewoon prima :).

De Air vind ik alleen echt niet meer aan te raden behalve als je echt voor het minste geld een nieuwe Mac wil, anders zou ik idd even iets meer uitgeven.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180330196
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 11:53 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Nee, niet per se de Pro dus, de "gewone" Macbook. Die is idd net zo duur als een 13 inch Pro maar wel stukken lichter (en wat minder snel).

Het is gewoon zo dat als je oppervlakkig kijkt zelfs instap Macs gewoon duur zijn. Dat moet je in overweging nemen of MacOS een meerwaarde voor je is of niet. En in mijn ervaring doe je veel langer met een Mac dan met een Windows machine, maar ook dat is niet een wet ofzo :P.

Ik ga je niet proberen te overtuigen per se een Mac te kopen, als je die Asus neemt en er een beetje goed mee omgaat doet die uiteraard alles ook gewoon prima :).

De Air vind ik alleen echt niet meer aan te raden behalve als je echt voor het minste geld een nieuwe Mac wil, anders zou ik idd even iets meer uitgeven.
Die 12’’ is inderdaad ook mooi en minder dan een kg! Een pluspunt.
Het is nog niet gemakkelijker geworden. Irrationeel is de hebberigheid-factor wel hoger bij Mac dan bij zo’n windowsapparaat.
  zondag 8 juli 2018 @ 13:08:21 #7
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_180330251
Ik zou gaan voor een MacBook Pro. Meerprijs is het wel waard imo. Met mijn huidige MacBook Pro heb ik het veel langer volgehouden dan met Windows machines die ik heb gehad. De Normale MacBook is inderdaad wel lichter, maar ik vind de Pro al super licht vergeleken met veel andere laptops. En dan heb je wel een onwijs mooi scherm. Accu duur is ook uitstekend. Macs werken ook veel sneller vind ik en blijven langer snel werken. Ze zijn alleen niet heel geschikt voor de wat zwaardere games, maar gezien je die toch niet speelt :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  zondag 8 juli 2018 @ 13:13:08 #8
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180330336
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 13:05 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Die 12’’ is inderdaad ook mooi en minder dan een kg! Een pluspunt.
Het is nog niet gemakkelijker geworden. Irrationeel is de hebberigheid-factor wel hoger bij Mac dan bij zo’n windowsapparaat.
Mooier zijn Macbooks bijna altijd wel, al hebben andere merken ook wel mooie ultralights tegenwoordig.

Ik heb zelf met van alles gewerkt, heb nu ook nog gewoon een Dell naast mijn Macbooks. En als beide gewoon opgestart zijn werkt het op alle 2 gewoon prima, weinig verschil in snelheid etc.

Alleen andere dingen zijn bij een Mac gewoon beter, ik doe iets op mijn Macbook, klap hem dicht en klaar. Na een tijd (soms dagen) weer open klappen en verder.
Op Windows laptops gaat dat toch altijd minder lekker in mijn ervaring. Soms gaat ie helemaal niet aan in het begin en moet ik hem hard uitzetten en soms komt ie wel weer uit slaapstand maar duurt het weer een tijdje voor het reageert. Vaak gaat het ook gewoon goed hoor, maar op de Mac vrijwel altijd ;)

Komt er dus op neer of je wil betalen voor looks, beetje meer stabiliteit en lager gewicht. Staat wel tegenover dat er voor Windows wel veel meer (gratis) programma's zijn, maar het meeste kan je ook wel vinden in een Mac versie.

Ik zou wel eerst even het toetsenbord van de Macbook uitproberen bij de Mediamarkt ofzo, ik vind het echt prima tikken, maar voor sommige mensen is het wat te licht qua touch.

Als je het geld er voor over hebt zou ik de Macbook nemen, zo niet dan doe je echt geen miskoop verder met een goedkopere Windows natuurlijk :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_180330384
Bij apple betaal je wat meer voor het merk en krijg je wat minder prijs-prestatie verhouding.
  zondag 8 juli 2018 @ 13:49:32 #10
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_180330980
Je betaalt meer, maar ze blijven wel langer meer waard. Dat stukje moet je ook niet vergeten. Plus de extra kwaliteit imo. Dat je meer betaalt voor het merk is iets wat graag geroepen wordt, maar dat geldt voor vrijwel elk merk wel. Bij Apple misschien wat meer, maar er wordt soms vergeten dat het wel gelijk staat aan wat meer stabiliteit, en dat de waarde na een paar jaar flink wat hoger licht bij Apple producten. Dan heb je dat extra stukje wat je betaalt voor merk er alweer ruim uit.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_180340020
Hmm, ik heb nu nog steeds argumenten voor de mac gehoord. 0 voor een windows ding.
Ik lees dat de macbook en macbook pro aansluitingen hebben waar geen normale USB op past. Dat zet me weer aan het twijfelen. Zeker die ene USB-C aansluiting op de macbook 12" lijkt mij wel echt een nadeel. Wat dat betreft zou een air dan weer prettiger zijn wellicht. Waarvan inderdaad het beeldscherm voor het geld matig is.

Dit zeg ik terwijl mn huidige laptopje aan het loeien is en warm wordt van 7 chrome tabjes.
/besluiteloosheid
  zondag 8 juli 2018 @ 22:54:55 #12
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180343049
Voor de universaliteit zou ik eerder voor die Asus gaan want Windows. Ook makkelijker kleine upgrades te geven wanneer nodig bijvoorbeeld. En persoonlijk is het aantal aansluitingen voor mij wel redelijk belangrijk. Het is relatief makkelijk om er een usb hub bij te kopen natuurlijk maar toch. Als al je programma's beschikbaar zijn voor Apple dan is dat iig geen argument maar wat ik je wel wil meegeven is een gedeelte gewenning, als je toch al aan windows gewend bent (gebruik je veel toetsenbord snelkoppelingen bijvoorbeeld?) Dan zit er wel een redelijke gewenperiode aan vast. Niet onoverkomelijk maar wel iets om mee te nemen. Wat is je uiteindelijke budget waar je comfortabel mee bent?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zondag 8 juli 2018 @ 23:01:18 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180343174
Al moet ik wel zeggen dat je met elk windows apparaat je update instellingen wel goed moet regelen anders zit je zo met haast een kwartier te wachten tot de updates klaar zijn. Dat verplichte karakter ervan is gewoon kut.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zondag 8 juli 2018 @ 23:12:16 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180343356
En voor de prijs van een MacBook air krijg je ook dit apparaat. Ook best fijn lijkt me. I7 processor is dan wel overkill hoor maar toch. Gaat waarschijnlijk wel langer mee dan 5 jaar en ziet er niet te plastic fantastic uit. (En touchscreen maar of dat nut heeft weet ik niet) https://tweakers.net/pricewatch/1205113/lenovo-yoga-530-14ikb-(81ek00femh).html
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_180343500
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2018 23:12 schreef jogy het volgende:
En voor de prijs van een MacBook air krijg je ook dit apparaat. Ook best fijn lijkt me. I7 processor is dan wel overkill hoor maar toch. Gaat waarschijnlijk wel langer mee dan 5 jaar en ziet er niet te plastic fantastic uit. (En touchscreen maar of dat nut heeft weet ik niet) https://tweakers.net/pricewatch/1205113/lenovo-yoga-530-14ikb-(81ek00femh).html
liever een matte zonder touchscreen lijkt me
:]
  zondag 8 juli 2018 @ 23:25:08 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_180343635
quote:
1s.gif Op zondag 8 juli 2018 23:18 schreef wootahH het volgende:

[..]

liever een matte zonder touchscreen lijkt me
True. Maar voor de prijs kan je wel aardig wat sexy hardware kopen. Al is het gegeven dat Apple de hardware en software volledig beheert wel een voordeel wat betreft de soepelheid van het geheel.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_180343672
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 20:27 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hmm, ik heb nu nog steeds argumenten voor de mac gehoord. 0 voor een windows ding.
Ik lees dat de macbook en macbook pro aansluitingen hebben waar geen normale USB op past. Dat zet me weer aan het twijfelen. Zeker die ene USB-C aansluiting op de macbook 12" lijkt mij wel echt een nadeel. Wat dat betreft zou een air dan weer prettiger zijn wellicht. Waarvan inderdaad het beeldscherm voor het geld matig is.

Dit zeg ik terwijl mn huidige laptopje aan het loeien is en warm wordt van 7 chrome tabjes.
/besluiteloosheid
Ik zou eens een winkel binnenstappen waar ze die Macbook verkopen en er dan eens een kwartiertje mee spelen.

Voor mij is dat genoeg reden om toch maar een Asus te scoren ;)
pi_180344771
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 10:30 schreef HeatWave het volgende:.

En de aftersales bij Apple is helemaal niet "ruk" dat zijn altijd van die verhalen van mensen die 1 keer iets hebben gehoord of meegemaakt dat niet goed ging :').
Dat is wat Apple je ook graag laat geloven, dat een ontwerpfout (per ongeluk of expres) zelden leidt tot fout functioneren van hun produkten. En dat fouten altijd individueel en op zichzelf staan.

Voorbeeld: voor familie heb ik ooit een toetsenbord vervangen van een Air '13. Apple heeft in al haar wijsheid besloten het toetsenbord vast te klinken aan de behuizing. Laat je je machine repareren bij Apple zelf, dan vervangen ze het behuizingdeel plus toetsenbord. Alsof je bij een autodealer te horen krijgt dat een deur compleet vervangen moet worden omdat een raamknopje niet werkt. Ik heb uiteraard alleen het toetsenbord vervangen (geloof me, monnikenwerk met al die priegelschroefjes), en dat was een stuk goedkoper.

Het internet staat vol met soortgelijke verhalen. Toegegeven, Apple maakt mooie produkten, en het loopt allemaal smooth, maar Apple heeft ook haar eigenaardigheden, waarbij het bedrijf zich uit als zelfverzekerd, misschien zelfs arrogant. Als hun "wij maken wel uit wat jij leuk vindt" en de matige repareerbaarheid je niet stoort, ga je gang, maar deze attitude kan ook als een boemrang in je gezicht terugkomen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_180348462
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 23:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zou eens een winkel binnenstappen waar ze die Macbook verkopen en er dan eens een kwartiertje mee spelen.

Voor mij is dat genoeg reden om toch maar een Asus te scoren ;)
Bij de mediamarkt had ik gekeken. Ik kon ik in eerste instantie niet scrollen op het trackpad :@

Gisteren heb ik de vivobook voor ¤749 besteld bij bol. Omdat ik van mezelf weet dat ik best lang met dingen doe, verwacht ik dat dat ook met de asus zal gebeuren, die 5 jaar zal hij denk ik wel halen. Dan ben ik een aantal jaar klaar met m’n opleiding, dus behoorlijk wat meer salaris dan nu, wie weet kijk ik dan anders aan tegen de meerprijs.

Die kans op restwaarde streep ik af tegen 600 euro minder aanschafprijs.

Ik hou jullie op de hoogte hoe hij bevalt!
  maandag 9 juli 2018 @ 11:49:09 #20
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_180351327
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 09:06 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Bij de mediamarkt had ik gekeken. Ik kon ik in eerste instantie niet scrollen op het trackpad :@

Gisteren heb ik de vivobook voor ¤749 besteld bij bol. Omdat ik van mezelf weet dat ik best lang met dingen doe, verwacht ik dat dat ook met de asus zal gebeuren, die 5 jaar zal hij denk ik wel halen. Dan ben ik een aantal jaar klaar met m’n opleiding, dus behoorlijk wat meer salaris dan nu, wie weet kijk ik dan anders aan tegen de meerprijs.

Die kans op restwaarde streep ik af tegen 600 euro minder aanschafprijs.

Ik hou jullie op de hoogte hoe hij bevalt!
Veel plezier met je laptop! O+
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 11:08:43 #21
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180371645
Ik merkte op dat in mijn prijsklasse van gaming laptops dat de Skikk lijn van de webshop Laptop Plus goedkoper was. Bijv. laptops van grotere merken waren met de videokaart die ik heb 150 tot 200 euro duurder. Nou hoef jij niet een laptop van 1200 euro, je kan eventueel wel kijken wat ze hebben in hun goedkopere klasses.

https://www.laptopplus.nl/merk/skikk
When all else fails, you always have delusion.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 12:49:45 #22
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_180373159
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2018 00:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat is wat Apple je ook graag laat geloven, dat een ontwerpfout (per ongeluk of expres) zelden leidt tot fout functioneren van hun produkten. En dat fouten altijd individueel en op zichzelf staan.

Offtopic, maar nog even eigen recente ervaring. Ik had nog een oude iPhone 6s+ liggen met een barst in het scherm en vond het niet de moeite waard om te laten repareren. Maar pas merkte ik dat de accu was gaan opzwellen.

Ding opgestuurd naar Apple, 41 euro kosten voor de accu, maar ze gingen er vanuit dat de barst door de zwelling kwam en ze hebben een totaal nieuwe opgestuurd, zonder extra kosten.

Kutservice zeg! :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')