abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:59:58 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_180285988
Allen gegroet,

De laatste tijd werd druk overlegd en tevens gespeculeerd over hoe de schaarste op de woningmarkt succesvol terug te dringen. In het licht daarvan werden in de hogere kringen tijdens een bijeenkomst in één van de betere Haerlemsche horecagelegenheden :Y) en op de Zuidas al diverse glazen geheven.

Mede door een thans bloeiende economie :9~ :Y) :9, waardoor steeds meer mensen zonder geldzorgen zitten O-), ziet men kansen voor mensen die openstaan voor pogingen om tot een oplossing te komen. Echter, voor kopen of zorgeloos verkopen van (uw) duurzaam vastgoed, getuigt het overbruggingskrediet in kwestie dus ook van een degelijke poging tot verlichting voor bepaalde doelgroepen op de thans verhitte huizenmarkt. ''Men zou het er langzamerhand haast zelf warm van krijgen.'' :|W Bijgaand levert deze constructie nog wat extra handigheidjes met betrekking tot de gewenste 'wisseling van de wacht' op duurzaam woongebied en tevens woongenot, dus wat wil men nog meer? ;)

Enfin, hoewel het in onze branche van het hart moet dat een Amsterdamse inzet tot het realiseren van 'n scala aan onnodige sociale huurwoningen ons enigszins tegen de borst stuit, creëert men met versoepeling tot het verkrijgen v.e. hypotheek zowel voor huizenbezitters als voor starters een win-win-situatie. *) Me dunkt, want geheel anders dan het bijbouwen van sociale huurwoningen biedt deze versoepeling mogelijk meer soelaas tot een betere doorstroming.

''Tevens een prima gemotiveerd overbruggingskrediet dat voor deze doelgroep de evenzo enorme concurrentie wat meer in beweging zal doen komen'', aldus een ons niet geheel onbekende Martin Hagedoorn uit de hypotheekwereld en dito andere welingelichte bronnen. Het zal wellicht niet dé oplossing bieden tot snel herstel van een bijna oververhitte woningmarkt in volledige omvang :|W, waarbij het vrijwel enkel en alleen aan rijken voorbehouden is om te kopen op locatie *), maar het zal toch een zekere verlichting kunnen betekenen voor 'n select aantal huizenbezitters en reeds lang wachtende starters. ;)

Goed, de hoogste tijd om voor u de bel te luiden om snel over te schakelen naar het weekend. Mijn partner en ik zullen er zeker van genieten :Y), maar ik wens u uiteraard ook mooie dagen en voorspoed!!

Scjvb

~~~~

Doorstromers krijgen makkelijker hypotheek

quote:
Gisteren, 12:40 in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Doorstromers op de huizenmarkt krijgen steeds makkelijker een hypotheek. Hypotheekaanbieders geven een hogere overbruggingsfinanciering nu de huizenprijzen stijgen en de risico's laag zijn.


Ⓒ RONALD BAKKER

,,Door de grote concurrentie zetten steeds meer hypotheekaanbieders hierop in”, zegt Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop.

Overbruggingskrediet

Mensen die al een woning hebben gebruiken vaak een overbruggingskrediet om zo de overwaarde van hun huis te kunnen gebruiken bij de aankoop van een nieuwe woning. Als de huidige woning nog niet is verkocht, kan dat bij verschillende aanbieders nu makkelijker. ,,Het kan in de huidige markt ook praktisch zijn om eerst een nieuwe woning te kopen en dan pas te verkopen. Daarmee voorkom je dat je zonder woning komt te zitten.”

Hagedoorn denkt dat de trend het voor doorstromers makkelijker maakt om te verhuizen. Daardoor zouden ook iets meer woningen voor starters beschikbaar kunnen komen. ,,Maar feit blijft dat er een tekort aan woningen is in sommige gebieden.”

© De Telegraaf
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 18:02:22 #2
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_180286041
jajaja werk eerst maar eens aan het verhaal dat je wel voor 1000 euro per maand kan huren maar geen hypotheek kan afnemen van 150k, denk eerst maar eens na hoeveel scheefhuurders er nog steeds zijn.

de huurders worden weer eens buitenspel gezet en de huizenmarkt zal alleen maar meer verankeren
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  vrijdag 6 juli 2018 @ 18:20:32 #3
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_180286545
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:02 schreef cherrycoke het volgende:
jajaja werk eerst maar eens aan het verhaal dat je wel voor 1000 euro per maand kan huren maar geen hypotheek kan afnemen van 150k, denk eerst maar eens na hoeveel scheefhuurders er nog steeds zijn.

de huurders worden weer eens buitenspel gezet en de huizenmarkt zal alleen maar meer verankeren
Het artikel hierboven is slechts een onderdeeltje om 'de hete bodem alvast enigszins te besproeien'. En het gaat allemaal niet van de één op de andere dag, maar uiteindelijk zit men niet stil, me dunkt.

https://www.rtlz.nl/algem(...)ngmarkt-op-te-lossen
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_180286864
Als je een overbruggingskrediet nodig hebt ben je al meteen verkeerd bezig.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_180286990
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:36 schreef -AMG- het volgende:
Als je een overbruggingskrediet nodig hebt ben je al meteen verkeerd bezig.
serieus? Als ik mijn afbetaalde huis ga verkopen en eerst een nieuw huis heb gekocht dan kom ik er niet omheen en daar is helemaal niks mis mee. Ik ga echt niet tussendoor mijn spullen in de opslag doen en in een stacaravan wonen ofzo, daar is nou juist zo'n overbruggingshypotheek voor uitgevonden
  vrijdag 6 juli 2018 @ 18:47:29 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180287084
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:36 schreef -AMG- het volgende:
Als je een overbruggingskrediet nodig hebt ben je al meteen verkeerd bezig.
Want?
Als je per 1 augustus de overdracht van je nieuwe huis hebt en per 1 oktober de overdracht van je oude huis, dan heb je geen overbruggingskrediet nodig?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180287104
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:43 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

serieus? Als ik mijn afbetaalde huis ga verkopen en eerst een nieuw huis heb gekocht dan kom ik er niet omheen en daar is helemaal niks mis mee. Ik ga echt niet tussendoor mijn spullen in de opslag doen en in een stacaravan wonen ofzo, daar is nou juist zo'n overbruggingshypotheek voor uitgevonden
of op één dag beide passeren. Maar ik doelde meer op de zin; ''Mensen die al een woning hebben gebruiken vaak een overbruggingskrediet om zo de overwaarde van hun huis te kunnen gebruiken bij de aankoop van een nieuwe woning.''

Als dat echt veel is, ok. Maar wellicht ben ik ouderwets opgevoed, ik spaar een groot deel van mijn inkomsten.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 6 juli 2018 @ 18:49:06 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_180287122
We hebben niets, maar dan ook niets geleerd van de vorige keer he? Deze keer doen we het dunnetjes over èn verpesten we de huurmarkt erbij.

En straks neer tranen met tuiten janken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_180287126
Of ik snap er even niks van. Kan ook.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_180287179
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:49 schreef -AMG- het volgende:
Of ik snap er even niks van. Kan ook.
geeft niks, maar begrijp je de uitleg van Leandra en mij? Dan heb je gewoon net even wat bijgeleerd
pi_180287309
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

geeft niks, maar begrijp je de uitleg van Leandra en mij? Dan heb je gewoon net even wat bijgeleerd
Jaja, ik begrijp het. Ik lette even niet op.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:04:13 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180287477
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:48 schreef -AMG- het volgende:

[..]

of op één dag beide passeren. Maar ik doelde meer op de zin; ''Mensen die al een woning hebben gebruiken vaak een overbruggingskrediet om zo de overwaarde van hun huis te kunnen gebruiken bij de aankoop van een nieuwe woning.''

Als dat echt veel is, ok. Maar wellicht ben ik ouderwets opgevoed, ik spaar een groot deel van mijn inkomsten.
Je nieuwe huis heeft dan geen verbouwing ofzo nodig? Zelfs geen nieuwe vloerbedekking, behang, verfje.... gewoon op één dag de spullen uit huis 1 halen en in huis 2 plaatsen?

Ik weet niet hoor, maar de kans dat ik helemaal niets aan een huis wil veranderen is vrij klein, al was het maar een likje verf.

Maar ik koop dus een huis van ¤ 450.000 (dat is fantastisch), en heb daarvoor 250.000 hypotheek nodig omdat ik voor 100.000 ga verbouwen, 50.000 spaargeld heb en een huis van 4 ton met 250.000 overwaarde verkoop.
Dat huis van 4 ton verkoop ik op 1 oktober, maar dat huis van 450.000 koop ik op 1 augustus, dat huis moet op dat moment dus betaald worden, die 100.000 verbouwing zal ik ook al moeten betalen voor ik die 4 ton van mijn oude huis op de rekening heb staan, en dat terwijl er "maar" 50.000 op de spaarrekening staat.
Ergo; ik heb 250.000 hypotheek en 250.000 overbruggingshypotheek nodig.
Waarbij die laatste slechts voor 2 maanden is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180287525
Een ander huis kopen voordat je het oude verkocht hebt, kan niet fout gaan >:)
pi_180288232
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 18:36 schreef -AMG- het volgende:
Als je een overbruggingskrediet nodig hebt ben je al meteen verkeerd bezig.
Wat een gelul, hoe moet ik anders ¤200.000 overwaarde ten gelde maken?
Eerst verkopen en dan pas een huis zoeken?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180298252
TLDR?
pi_180302690
Er worden steeds meer en hogere leningen verstrekt. En dat moeten wij "goed nieuws" vinden. :). Men (de club van TS) is pas tevreden als werkelijk iedereen tot aan zijn strot of hoger op krediet leeft. Iedereen een slaaf van de bank. Hoe meer geld in de vorm van krediet je erin pompt hoe hoger de prijs. Goed nieuws dus voor de "haves" i.i.g. :)

[ Bericht 16% gewijzigd door Bart2002 op 07-07-2018 10:06:51 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180302728
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:35 schreef halfway het volgende:

[..]

Wat een gelul, hoe moet ik anders ¤200.000 overwaarde ten gelde maken?
Eerst verkopen en dan pas een huis zoeken?
Je doet nu net alsof dat iets heel geks cq iets heel ongebruikelijks is... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180302956
Banken zien nu geen risico dus gaan ze voor hogere financiering, zo ingewikkeld en bijzonder is het nieuws niet. Verhaal wordt weer heel anders als de bubbel klapt, dan geeft de bank weer niet thuis. Soms is een overbruggingskrediet noodzakelijk maar ik zou altijd eerst kijken of het anders kan, het kost je alleen maar geld. Ligt denk ik ook aan de locatie waar je zit en waar je heen gaat. Woningen in de stad hebben een zeer snelle doorlooptijd en zijn populair. Als je zo'n woning verkoopt met een overdracht over 3 tot 6 maanden kan je redelijk op je gemak nog naar een andere woning zoeken.Ik heb 1x zo'n overbruggingkrediet gehad en werd er maar zenuwachtig van en vond het zonde van het geld :')

Maarja en zijn zoveel verschillende situaties waarin het wel of niet nodig is om een overbruggingskrediet af te sluiten dat je er moeilijk een duidelijk standpunt over in kan nemen. Ik ben alleen van mening dat je zo min mogelijk de bank moet spekken omdat ze in moeilijke tijden er ook niet voor je zijn. :P
  zaterdag 7 juli 2018 @ 11:07:15 #19
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_180303867
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:07 schreef Tem het volgende:
Banken zien nu geen risico dus gaan ze voor hogere financiering, zo ingewikkeld en bijzonder is het nieuws niet. Verhaal wordt weer heel anders als de bubbel klapt, dan geeft de bank weer niet thuis. Soms is een overbruggingskrediet noodzakelijk maar ik zou altijd eerst kijken of het anders kan, het kost je alleen maar geld. Ligt denk ik ook aan de locatie waar je zit en waar je heen gaat. Woningen in de stad hebben een zeer snelle doorlooptijd en zijn populair. Als je zo'n woning verkoopt met een overdracht over 3 tot 6 maanden kan je redelijk op je gemak nog naar een andere woning zoeken.Ik heb 1x zo'n overbruggingkrediet gehad en werd er maar zenuwachtig van en vond het zonde van het geld :')

Maarja en zijn zoveel verschillende situaties waarin het wel of niet nodig is om een overbruggingskrediet af te sluiten dat je er moeilijk een duidelijk standpunt over in kan nemen. Ik ben alleen van mening dat je zo min mogelijk de bank moet spekken omdat ze in moeilijke tijden er ook niet voor je zijn. :P
En dan vind je een nieuw huis, ga je dan eerst een maand op straat wonen? Of denk je dat jouw kopers direct betalen en je er pas na zes maanden uit hoeft? Je hebt altijd een periode van minimaal een maand dat je 2 huizen hebt.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 11:10:04 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180303904
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:07 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

En dan vind je een nieuw huis, ga je dan eerst een maand op straat wonen? Of denk je dat jouw kopers direct betalen en je er pas na zes maanden uit hoeft? Je hebt altijd een periode van minimaal een maand dat je 2 huizen hebt.
Niet altijd, maar vaak wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180304125
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:45 schreef Bart2002 het volgende:
Er worden steeds meer en hogere leningen verstrekt. En dat moeten wij "goed nieuws" vinden. :). Men (de club van TS) is pas tevreden als werkelijk iedereen tot aan zijn strot of hoger op krediet leeft. Iedereen een slaaf van de bank. Hoe meer geld in de vorm van krediet je erin pompt hoe hoger de prijs. Goed nieuws dus voor de "haves" i.i.g. :)
Dit is de werkelijke gang van zaken.
pi_180304459
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:07 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

En dan vind je een nieuw huis, ga je dan eerst een maand op straat wonen? Of denk je dat jouw kopers direct betalen en je er pas na zes maanden uit hoeft? Je hebt altijd een periode van minimaal een maand dat je 2 huizen hebt.
Al verschillende malen gehad hoor. Viel aardig te plannen in dezelfde maand. En voor 1 of 2 maanden neem je geen krediet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 11:42:32 ]
  zaterdag 7 juli 2018 @ 11:43:34 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180304523
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:40 schreef Tem het volgende:

[..]

Al verschillende malen gehad hoor. Viel aardig te plannen in dezelfde maand. En voor 1 of 2 maanden neem je geen krediet.
Hoe ga je je nieuwe huis dan betalen als de overdracht van je oude huis nog niet geweest is?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180304593
Dit keer is het echt anders.

“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_180304627
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe ga je je nieuwe huis dan betalen als de overdracht van je oude huis nog niet geweest is?
Je kan toch wel een maandje rente ophoesten en aan de bank je contract laten zien dat je huis is verkocht?
pi_180304632
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 09:45 schreef Bart2002 het volgende:
Er worden steeds meer en hogere leningen verstrekt. En dat moeten wij "goed nieuws" vinden. :). Men (de club van TS) is pas tevreden als werkelijk iedereen tot aan zijn strot of hoger op krediet leeft. Iedereen een slaaf van de bank. Hoe meer geld in de vorm van krediet je erin pompt hoe hoger de prijs. Goed nieuws dus voor de "haves" i.i.g. :)
De schoen gaat wel ergens wringen op den duur, want die club van TS wil ook heel NL aan het nuluren-contract hebben en liever nog het meeste werk laten verrichten door lieden onder het minimumloon met contractjes uit hun eigen vaderland in Oost-Europa. Op gegeven moment valt er theoretisch gezien geen huis meer te slijten natuurlijk en blijven mensen zitten waar ze zitten.
I´m back.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 11:55:20 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180304661
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:51 schreef Tem het volgende:

[..]

Je kan toch wel een maandje rente ophoesten en aan de bank je contract laten zien dat je huis is verkocht?
Dat is dan dus een overbruggingskrediet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180304921
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 11:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is dan dus een overbruggingskrediet.
Volgens mij niet toch?. Ik neem toch geen krediet op om mijn dubbele lasten te bekostigen en dat daarna te verreken met de verkoop van mijn oude woning. Ik betaal die twee maanden rente uit eigen zak en laat aan de bank zien dat mijn oude huis is verkocht en dus niet voor lange termijn met dubbele lasten zit. Bij overbruggingskrediet betaal je ook weer rente over het kredietbedrag.
pi_180305009
De definitie is duidelijk en bijbehorende kosten ook (dan hoeven we het over wat het is niet meer te hebben :)) :

quote:
Dubbele maandlasten
Zolang de overbruggingshypotheek loopt heeft u erg hoge maandlasten. Men spreekt wel van dubbele maandlasten – eigenlijk is het nog iets meer dan dubbel:

De oude hypotheek loopt nog, met bijbehorende maandlasten
De nieuwe hypotheek is ingegaan, met bijbehorende maandlasten
Bovendien moet u rente betalen over de overbrugging
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180305112
Precies, nog meer kosten in voordeel van de bank. U gaat niet langs start.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 12:53:11 #31
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305483
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:16 schreef Tem het volgende:

Volgens mij niet toch? Ik neem toch geen krediet op om mijn dubbele lasten te bekostigen en dat daarna te verreken met de verkoop van mijn oude woning. Ik betaal die twee maanden rente uit eigen zak en laat aan de bank zien dat mijn oude huis is verkocht en dus niet voor lange termijn met dubbele lasten zit. Bij overbruggingskrediet betaal je ook weer rente over het kredietbedrag.
En als je een ton overwaarde hebt en die wil gebruiken voor de aanschaf van je nieuwe huis, dan schiet je die ton even een maand voor? Want die had je toevallig nog liggen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180305537
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En als je een ton overwaarde hebt en die wil gebruiken voor de aanschaf van je nieuwe huis, dan schiet je die ton even een maand voor? Want die had je toevallig nog liggen?
Ik ben echt verbaasd dat het anno vandaag blijkbaar weer de norm is om eerst een nieuw huis te kopen en daarna hopen dat je de "overwaarde" (iets zeer fictiefs) kunt verzilveren. Het verschil lenen we gewoon even bij, no span. Dat is toch geen gezonde attitude vind ik. Maar zoals gezegd: die norm is weer helemaal terug van (terecht) weggeweest. :)

Niets. We leren helemaal niets van de (recente) geschiedenis. :{

Zijsprongetje: het "huizentreintje" gaat toch als een speer zou men zeggen. Huizen verkopen zichzelf. En als dat niet het geval is vraagt men er teveel voor en heeft (dus) een overbruggingshypotheek nodig. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:01:51 #33
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305617
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:57 schreef Bart2002 het volgende:

Ik ben echt verbaasd dat het anno vandaag blijkbaar weer de norm is om eerst een nieuw huis te kopen en daarna hopen dat je de "overwaarde" (iets zeer fictiefs) kunt verzilveren.
Je kunt toch je huis verkopen, weten wat je krijgt, vervolgens een ander huis kopen en nog steeds een maand (of twee) nemen om je nieuwe huis naar je zin te maken? Dan is je overwaarde niet meer fictief.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180305661
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben echt verbaasd dat het anno vandaag blijkbaar weer de norm is om eerst een nieuw huis te kopen en daarna hopen dat je de "overwaarde" (iets zeer fictiefs) kunt verzilveren. Het verschil lenen we gewoon even bij, no span. Dat is toch geen gezonde attitude vind ik. Maar zoals gezegd: die norm is weer helemaal terug van (terecht) weggeweest. :)

Niets. We leren helemaal niets van de (recente) geschiedenis. :{
Pijnlijk om toe te geven, maar het monetaire beleid werkt dus wel degelijk. Geef mensen op papier "rijkdom" en ze gaan er naar leven. Pas kwam in WGR nog een topic langs hoe meneer zijn 100k overwaarde beter kon investeren in iets anders want nu bracht het niets extras op.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_180305674
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je kunt toch je huis verkopen, weten wat je krijgt, vervolgens een ander huis kopen en nog steeds een maand (of twee) nemen om je nieuwe huis naar je zin te maken? Dan is je overwaarde niet meer fictief.
Maar waarom heb je een extra hypotheek nodig om het in twee maanden "naar de zin te maken"? Als het geld al op is dan heb je toch boven je stand gekocht als je daarvoor alweer moet gaan lenen? Ik begrijp er echt niets meer van van die zwaar ongezonde financiële attitude die dus blijkbaar weer de norm is...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180305695
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En als je een ton overwaarde hebt en die wil gebruiken voor de aanschaf van je nieuwe huis, dan schiet je die ton even een maand voor? Want die had je toevallig nog liggen?
Geen idee, maar je doet nu net alsof altijd een overbruggingkrediet nodig is en dat is dikke bullshit.

Van de zes koopwoningen heb ik vijf keer geen gebruik gemaakt van een overbruggingskrediet en heb geen dag in een tussenwoning moeten verblijven. Wat ik al in mijn eerste post aangaf is dat er teveel verschillende situaties zijn om vast te stellen dat het wel of niet nodig is om zo'n krediet af te sluiten.

Maar als mensen graag extra geld naar de bank willen brengen moeten ze dat vooral doen. Zelfde dat ik aankoopmakelaars altijd maar dikke onzin vind :P
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:08:12 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180305730
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je kunt toch je huis verkopen, weten wat je krijgt, vervolgens een ander huis kopen en nog steeds een maand (of twee) nemen om je nieuwe huis naar je zin te maken? Dan is je overwaarde niet meer fictief.
Dit dus.... lekker makkelijke aanname dat iemand zijn huis pas te koop zet op het moment dat hij al een nieuw huis gekocht heeft, maar het gaat nergens over.

Daarbij zijn er nog steeds situaties waarin je dat wel kunt doen.
Als je weet dat je overwaarde hebt (huizen in de buurt doen allemaal zo ongeveer 400-450K afhankelijk van de staat, en jij hebt 250K hypotheek, en voor de aankoop van het nieuwe huis maakt het weinig uit of je 150K of 200K overwaarde hebt, omdat je de lasten sowieso kunt dragen), dan kun je die gok best wagen.
Maar je kunt in deze markt, als je spontaan met je droomhuis geconfronteerd wordt idd ook eerst je eigen huis te koop zetten en dan achter het net vissen bij het huis waar je voor gevallen was, en wat de enige reden was je eigen huis te koop te zetten.

Hangt eea wel af van de lokale markt, maar als je in dezelfde omgeving wilt blijven, en je kent de markt daar, dan kun je die afweging prima maken.

Maar ook als je je huis binnen 2 weken verkoopt kan het nog gewoon zijn dat je een overbruggingshypotheek nodig hebt, omdat je die 150-200K overwaarde pas uit je huis hebt als de overdracht geweest is, en dat kan idd maanden later zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180305739
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:04 schreef ITrade het volgende:

[..]

Pijnlijk om toe te geven, maar het monetaire beleid werkt dus wel degelijk. Geef mensen op papier "rijkdom" en ze gaan er naar leven. Pas kwam in WGR nog een topic langs hoe meneer zijn 100k overwaarde beter kon investeren in iets anders want nu bracht het niets extras op.
Overwaarde was vlak voor de eeuwwisseling ook het toverwoord. Daar moest men iets mee vonden de banken. :P Dat kon je niet "in stenen" laten zitten want dan was men een dief van de eigen knip. Met alle gevolgen van dien. Wat banken met ons voor hebben is altijd per definitie slecht. Ze zien de burger als ordinaire cash-cow. :)

Het is sowieso een vreemd fenomeen: geld verdienen door er enkel te wonen. Het is makkelijk te begrijpen dat dat gene echte waarde toevoegt aan de economie. Het wordt alleen duurder voor anderen. Jouw "winst" is het verlies van een ander en dus is de toegevoegde waarde per saldo nul komma nihil. :) Toch laten we ons weer gek maken door die schijnrijkdom.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bart2002 op 07-07-2018 13:17:19 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:08:41 #39
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305740
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:04 schreef Bart2002 het volgende:

Maar waarom heb je een extra hypotheek nodig om het in twee maanden "naar de zin te maken"? Als het geld al op is dan heb je toch boven je stand gekocht als je daarvoor alweer moet gaan lenen? Ik begrijp er echt niets meer van van die zwaar ongezonde financiële attitude die dus blijkbaar weer de norm is...
Nee, je leest het verkeerd. Er is geen 'extra' hypotheek nodig om het naar de zin te maken, alleen een overbrugging omdat je een maand lang 2 hypotheken hebt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180305769
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, je leest het verkeerd. Er is geen 'extra' hypotheek nodig om het naar de zin te maken, alleen een overbrugging omdat je een maand lang 2 hypotheken hebt.
In principe bulk je dan toch van de poen wegens de "overwaarde"? Maar die is alweer uitgegeven denk ik? :) Zodat men weer moet lenen. Ik vind het een armoedige kijk op financiële zaken. Niet bepaald prudent. Maar laat dat maar aan de kredietverstrekkers over. Je moet je afvragen of je wel goed bezig bent als het onmogelijk is om een paar maanden dubbele lasten te hebben lijkt me. Dat moet je gewoon zelf kunnen dragen of anders lekker in het oude huis blijven wonen. Die "overwaarde" kriebelt teveel begrijp ik. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:13:29 #41
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305797
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:05 schreef Tem het volgende:

Geen idee, maar je doet nu net alsof altijd een overbruggingkrediet nodig is en dat is dikke bullshit.
Nee, hoor. Dat zeg ik niet. Alleen jij suggereert dat een overbruggingskrediet ( of hypotheek) alleen bedoeld is om dubbele vaste te lasten te betalen. ik geef een voorbeeld van een andere situatie.

Van de 6 huizen die ik heb gekocht, waren er 5 die gerenoveerd moesten worden. Dus ik heb vrijwel elke keer gebruik gemaakt van een pverbrugging.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:15:05 #42
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305815
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

In principe bulk je dan toch van de poen wegens de "overwaarde"? Maar die is alweer uitgegeven denk ik? :) Zodat men weer moet lenen. Ik vind het een armoedige kijk op financiële zaken. Niet bepaald prudent. Maar laat dat maar aan de kredietverstrekkers over. Je moet je afvragen of je wel goed bezig bent als het onmogelijk is om een paar maanden dubbele lasten te hebben lijkt me. Dat moet je gewoon zelf kunnen dragen of anders lekker in het oude huis blijven wonen. Die "overwaarde" kriebelt teveel begrijp ik. :)
Laat maar. Jouw hoofd zit vast in een denkpatroon waar je blijkbaar niet uit kunt komen. Ik ga niet hetzelfde antwoord op drie verschillende manieren schrijven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180305896
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Laat maar. Jouw hoofd zit vast in een denkpatroon waar je blijkbaar niet uit kunt komen. Ik ga niet hetzelfde antwoord op drie verschillende manieren schrijven.
Je hebt geld nodig omdat je 2 hypotheken hebt tijdelijk. En dat kun je niet uit eigen zak betalen. Daarom moet je het lenen. Begrijp ik het zo goed? Zo ja: dat is financieel dus niet prudent. Je leeft dan zwaar boven je stand. Zo zie ik dat. Dat je het er niet mee eens bent is iets anders. Maar ik begrijp prima waar we het hier over hebben.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180305905
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Dat zeg ik niet. Alleen jij suggereert dat een overbruggingskrediet ( of hypotheek) alleen bedoeld is om dubbele vaste te lasten te betalen. ik geef een voorbeeld van een andere situatie.

Van de 6 huizen die ik heb gekocht, waren er 5 die gerenoveerd moesten worden. Dus ik heb vrijwel elke keer gebruik gemaakt van een pverbrugging.
Ik zat nog even na te denken over dat overwaarde stukje en dan kan ik mij voorstellen dat jij die ton als krediet moet opnemen voor de aankoop van je nieuwe woning en bij de overdracht van de oude woning die ton inlost bij de bank. Alleen gebruik je het dan niet voor het gedeelte dubbele lasten als je de middelen hebt om de rente van de hypotheek van je nieuwe huis te bekostigen. Dan betaal je alleen wat extra rente over die ton krediet voor de maanden tot overdracht.

Maar zoals je zegt en ik ook al zei. Er zijn tal van situaties waar het wel of niet nodig is.
Had jij dan een overbrugging en bouwdepot trouwens?

ps. Die 6 keer verhuizen heeft mij trouwens financieel nooit winst opgeleverd. Of verlies (in de crisis) of quitte gespeeld :')

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 13:30:23 ]
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:21:34 #45
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305926
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:19 schreef Bart2002 het volgende:

Je hebt geld nodig omdat je 2 hypotheken hebt tijdelijk. En dat kun je niet uit eigen zak betalen. Daarom moet het lenen. Begrijp ik het zo goed?
Nee.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180305955
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee.
Waarvoor is dat extra krediet dan nodig? Of ontken je het bestaan daarvan ook? :) Je hebt dat geld zelf niet en je "moet" het dus lenen vindt men. Als het heel anders zit dan hoor ik dat wel (of niet).
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:25:50 #47
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180305994
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:22 schreef Bart2002 het volgende:

Waarvoor is dat extra krediet dan nodig?
Hehe, nou heb ik je aandacht.

Omdat je de overwaarde in je oude huis nog niet hebt (want de overdracht is nog niet geweest), maar die heb je wel meegerekend in de aankoop van je nieuwe huis. Dus dat deel schiet de bank voor dmv een overbrugging.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180306080
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hehe, nou heb ik je aandacht.

Omdat je de overwaarde in je oude huis nog niet hebt (want de overdracht is nog niet geweest), maar die heb je wel meegerekend in de aankoop van je nieuwe huis. Dus dat deel schiet de bank voor dmv een overbrugging.
Lees #33 dan nog eens. Daar was het om te doen. Aha ik snap hem: je hebt hem virtueel wel verkocht maar je hebt de poet nog niet binnen. ;)

Al met al snap ik de urgentie niet van dat soort zaken. En het hele fenomeen "overwaarde" is een perverse prikkel zonder toegevoegde waarde. Dat hebben we gezien voor de eeuwwisseling. De winst van de 1 is het verlies van de ander. En.. de bank wint altijd. We hebben weer eurotekens in de ogen en vinden het een prima idee om hetzelfde ding voor steeds meer aan elkaar te verkopen. |:(
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:34:31 #49
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180306110
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:32 schreef Bart2002 het volgende:

Aha ik snap hem: je hebt hem virtueel wel verkocht maar je hebt de poet nog niet binnen. ;)
Je hebt niet virtueel verkocht, je hebt echt verkocht. Je bent contractueel verplicht om te leveren, maar in dat contract staat ook altijd een datum. En die ligt nog in de toekomst.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:35:02 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180306119
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hehe, nou heb ik je aandacht.

Omdat je de overwaarde in je oude huis nog niet hebt (want de overdracht is nog niet geweest), maar die heb je wel meegerekend in de aankoop van je nieuwe huis. Dus dat deel schiet de bank voor dmv een overbrugging.
Sterker nog; je moet hem wel meerekenen bij de aankoop van je nieuwe huis, want die moet gebruikt worden om het recht op HRA te behouden.
Daarbij kun je ook niet eerst een volledige hypotheek op je nieuwe huis nemen en vervolgens ongestraft een groot deel aflossen omdat je overwaarde van je oude huis is vrijgekomen bij de verkoop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180306134
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je hebt niet virtueel verkocht, je hebt echt verkocht. Je bent contractueel verplicht om te leveren, maar in dat contract staat ook altijd een datum. En die ligt nog in de toekomst.
Hij snapt het niet helemaal denk ik.
pi_180306144
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je hebt niet virtueel verkocht, je hebt echt verkocht. Je bent contractueel verplicht om te leveren, maar in dat contract staat ook altijd een datum. En die ligt nog in de toekomst.
Nou ja, kan nog van alles mis gaan in de tussentijd natuurlijk. Maar goed, we begrijpen nu wat we bedoelen. Jij vindt dat niet zo erg en ik wel. Ik bedoel het algehele fenomeen "huizentreintje" en de machinaties die daarachter zitten. Daar wilde ik het even bij laten voor vanmiddag. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180306161
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nou ja, kan nog van alles mis gaan in de tussentijd natuurlijk. Maar goed, we begrijpen nu wat we bedoelen. Jij vindt dat niet zo erg en ik wel. Ik bedoel het algehele fenomeen "huizentreintje" en de machinaties die daarachter zitten.
Wat kan er misgaan dan? De contracten zijn al getekend.
pi_180306207
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Sterker nog; je moet hem wel meerekenen bij de aankoop van je nieuwe huis, want die moet gebruikt worden om het recht op HRA te behouden.
Daarbij kun je ook niet eerst een volledige hypotheek op je nieuwe huis nemen en vervolgens ongestraft een groot deel aflossen omdat je overwaarde van je oude huis is vrijgekomen bij de verkoop.
Yes, en dit is natuurlijk allemaal in de huidige markt waarbij de bank weinig tot geen risico loopt. Toch snap ik dan de OP niet. Wat is het verschil met de periode waar het slecht ging. Nogal logisch dat de bank nu meer overbruggingsfinanciering wil geven omdat er voldoende onderpand is. Dat heeft voor de rest toch niets te maken met het stimuleren van de doorstroming? Klinkt leuk, maar het is gewoon meer poet voor de bank zonder dat ze risico lopen door stijgende huizenprijzen. Dat is hun core-business, risico's afdekken.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:43:04 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180306240
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:40 schreef Tem het volgende:

[..]

Yes, en dit is natuurlijk allemaal in de huidige markt waarbij de bank weinig tot geen risico loopt. Toch snap ik dan de OP niet. Wat is het verschil met de periode waar het slecht ging. Nogal logisch dat de bank nu meer overbruggingsfinanciering wil geven omdat er voldoende onderpand is. Dat heeft voor de rest toch niets te maken met het stimuleren van de doorstroming? Klinkt leuk, maar het is gewoon meer poet voor de bank zonder dat ze risico lopen door stijgende huizenprijzen. Dat is hun core-business, risico's afdekken.
Ik denk dat men vooral makkelijk is als er sprake is van een (forse) overwaarde.
Als je in een niet heel gewenste buurt woont en je hypotheek is ongeveer net zoveel als de potentiële verkoopwaarde is men waarschijnlijk niet zo happig.
Eea zal ook nog afhankelijk zijn van je inkomen, en het kunnen dragen van de lasten.

Maar over de overwaarde op mijn huis hoef ik normaal geen rente te betalen, dus dat hoef ik met een overbruggingskrediet ook niet dubbel te doen..
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180306244
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:37 schreef alopio het volgende:

[..]

Wat kan er misgaan dan? De contracten zijn al getekend.
Ja, financiering is dan ook rond. Als het dan nog niet doorgaat heeft de koper een boete te pakken van 10%.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 13:45:48 ]
  zaterdag 7 juli 2018 @ 13:43:46 #57
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180306257
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:36 schreef Bart2002 het volgende:

Nou ja, kan nog van alles mis gaan in de tussentijd natuurlijk.
Zoals?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180307048
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Lees #33 dan nog eens. Daar was het om te doen. Aha ik snap hem: je hebt hem virtueel wel verkocht maar je hebt de poet nog niet binnen. ;)

Al met al snap ik de urgentie niet van dat soort zaken. En het hele fenomeen "overwaarde" is een perverse prikkel zonder toegevoegde waarde. Dat hebben we gezien voor de eeuwwisseling. De winst van de 1 is het verlies van de ander. En.. de bank wint altijd. We hebben weer eurotekens in de ogen en vinden het een prima idee om hetzelfde ding voor steeds meer aan elkaar te verkopen. |:(
en wat nou, als je zoals ik eerder al stelde de hele hypotheek van je huidige huis hebt afgelost, dan heb je de gehele verkoopprijs als overwaarde.
Dan wil je een nieuw iets duurder huis kopen en neem je dus een hypotheek voor je nieuwe huis voor het bedrag van de aankoopprijs minus die overwaarde. En omdat je die overwaarde ( je gespaarde geld wat je in stenen hebt gestopt, zo je wilt) pas beschikbaar hebt als je oude huis gepasseerd is regel je voor dat bedrag van de overwaarde een overbruggingskrediet wat je direct weer aflost zodra je oude huis gepasseerd is. Zo'n overbruggingshypotheek heeft juist als een van de voorwaardes dat je het in z'n geheel weer direct mag aflossen, in tegenstelling tot veel reguliere hypotheken waarbij je vaak maar maximaal 10% per jaar extra mag aflossen. Dus financieel gezien een slimme keuze, in mijn ogen.

En met al die huidige hypotheken waarbij je moet aflossen heb je al snel wat overwaarde. En dat is niet zo zeer overwaarde omdat de huizenprijzen stijgen, maar omdat je een fiks stuk van je hypotheek hebt afgelost en je verkoopprijs zodoende ruim het openstaande hypotheekbedrag overstijgt.
pi_180307283
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:34 schreef Doedezemaar het volgende:
en neem je dus een hypotheek voor je nieuwe huis voor het bedrag van de aankoopprijs minus die overwaarde
De overbruggingshypotheek heeft duidelijk meer nadelen dan voordelen.

Lees hier na waarom:

https://bieb.knab.nl/hypo(...)heek-de-moeite-waard

Ik heb moeite met het hele fenomeen dat mensen zich gek laten maken door geldjongens om financieel zo ongezond mogelijk te leven. Maar dat ongezonde niet willen zien. Al die tonnen die we lenen vinden we peanuts. Maar 10.000 euro eigen geld vinden we "veel". Dat hele krediet-gedreven circus wat weer de norm is en dat we niets geleerd hebben van de recente geschiedenis. Het voegt geen waarde toe aan de economie om hetzelfde ding voor steeds meer aan elkaar te verkopen. Wat dat betreft zijn wij allemaal verliezers en de geldjongens en andere belanghebbenden bij "het huizentreintje" de grote winnaars. Voor het gros van ons is het gewoon slecht om een steeds groter deel van de koek aan de factor "wonen" te (moeten en willen) besteden. Verder hou ik erover op want daar komen we toch niet uit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_180307640
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De overbruggingshypotheek heeft duidelijk meer nadelen dan voordelen.

Lees hier na waarom:

https://bieb.knab.nl/hypo(...)heek-de-moeite-waard

Ik heb moeite met het hele fenomeen dat mensen zich gek laten maken door geldjongens om financieel zo ongezond mogelijk te leven. Maar dat ongezonde niet willen zien. Al die tonnen die we lenen vinden we peanuts. Maar 10.000 euro eigen geld vinden we "veel". Dat hele krediet-gedreven circus wat weer de norm is en dat we niets geleerd hebben van de recente geschiedenis. Het voegt geen waarde toe aan de economie om hetzelfde ding voor steeds meer aan elkaar te verkopen. Wat dat betreft zijn wij allemaal verliezers en de geldjongens en andere belanghebbenden bij "het huizentreintje" de grote winnaars. Voor het gros van ons is het gewoon slecht om een steeds groter deel van de koek aan de factor "wonen" te (moeten en willen) besteden. Verder hou ik erover op want daar komen we toch niet uit.
volgens mij lees jij niet goed of begrijp je er niet veel van.
Ik had ook die fictieve twee ton niet kunnen aflossen op mijn huidige hypotheek en dat geld al die jaren op mijn spaarrekening laten staan. Dan had ik inderdaad geen overbruggingskrediet nodig bij aankoop van een nieuw huis, maar wel al die jaren onnodig hypotheekrente betaald. Dus zeg het maar, wat is nou financieel ongezond?
  zaterdag 7 juli 2018 @ 15:20:08 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180307919
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:08 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

volgens mij lees jij niet goed of begrijp je er niet veel van.
Ik had ook die fictieve twee ton niet kunnen aflossen op mijn huidige hypotheek en dat geld al die jaren op mijn spaarrekening laten staan. Dan had ik inderdaad geen overbruggingskrediet nodig bij aankoop van een nieuw huis, maar wel al die jaren onnodig hypotheekrente betaald. Dus zeg het maar, wat is nou financieel ongezond?
Het is, gezien de tekst, ook duidelijk een achterhaald stukje.
Maar zelfs daar staat vrij duidelijk dat het gaat om de overwaarde op je huis, en niet eens de volledige overwaarde, maar gebaseerd op de executiewaarde.

Dus: huis staat te koop, vraagprijs 450K (dat is fantastisch)
Executiewaarde 400K
Hypotheek 250K
Overbruggingshypotheek 150K

Hoewel die cijfers waarschijnlijk wel anders zijn in de huidige markt, want dan heb je vaak alleen een overbruggingshypotheek nodig voor de periode tussen de overdracht van het nieuwe huis en de overdracht van het oude huis, waar de tekst duidelijk nog gebaseerd is op de situatie dat je oude huis nog niet eens onder voorbehoud verkocht is terwijl de overdracht van het nieuwe huis al plaatsvindt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 7 juli 2018 @ 15:30:37 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180308228
Ik zie dat het rentepercentage van het overbruggingskrediet bij NN 2,4% is.
https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheken/Hypotheekrente.htm

Dat is zeker niet hoger dan alle rentepercentages, bij de <90% categorie zijn alle rentepercentages voor een RVP van 12 jaar of langer hoger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180308408
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:08 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

volgens mij lees jij niet goed of begrijp je er niet veel van.
Ik had ook die fictieve twee ton niet kunnen aflossen op mijn huidige hypotheek en dat geld al die jaren op mijn spaarrekening laten staan. Dan had ik inderdaad geen overbruggingskrediet nodig bij aankoop van een nieuw huis, maar wel al die jaren onnodig hypotheekrente betaald. Dus zeg het maar, wat is nou financieel ongezond?
Wat je alleen maar geld zou hebben gekost gezien het rendement op spaargeld. Aflossen is altijd goed in mijn ogen. Dan ben je niet zo afhankelijk van de grillen op de huizenmarkt.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 17:33:19 #64
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_180311380
Volgens mij snapt een groot deel hier niet hoe een overbrugging werkt, het gaat niet om de rente maar de hoofdsom. Als je de rente niet kunt betalen leef je inderdaad boven je stand.

Stel ik heb een huis zonder hypotheek,de waarde van dit huis is 350.000 euro. Daarnaast heb ik 100.000 euro spaargeld. Ik koop een nieuw huis van 400.000 euro, kosten koper en overdrachtsbelasting betaal ik contant. In dat geval heb ik geen hypotheek nodig, het verschil in waarde betaal ik van mijn spaargeld.

Maar op 1 mei koop ik het nieuwe huis, op 1 juli verkoop ik mijn oude huis. Dan moet ik de 400.000 op 1 mei betalen, terwijl mijn 350.000 pas 1 juli op mijn rekening staat. In dat geval neem ik een overbruggingskrediet voor 2 maanden van 350.000 euro, en dat betaal ik dus gelijk weer af als mijn geld binnenkomt.

Ik leef niet boven mijn stand als ik 2 maanden leen. Het is niet alsof de rentelasten van die 2 maanden te hoog zijn. Ik kan die prima betalen van het spaargeld, maar niet de 350.000 die tot de verkoop in de stenen van het oude pand zit.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_180312602
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 17:33 schreef Arnold_fan het volgende:
Volgens mij snapt een groot deel hier niet hoe een overbrugging werkt, het gaat niet om de rente maar de hoofdsom. Als je de rente niet kunt betalen leef je inderdaad boven je stand.

Stel ik heb een huis zonder hypotheek,de waarde van dit huis is 350.000 euro. Daarnaast heb ik 100.000 euro spaargeld. Ik koop een nieuw huis van 400.000 euro, kosten koper en overdrachtsbelasting betaal ik contant. In dat geval heb ik geen hypotheek nodig, het verschil in waarde betaal ik van mijn spaargeld.

Maar op 1 mei koop ik het nieuwe huis, op 1 juli verkoop ik mijn oude huis. Dan moet ik de 400.000 op 1 mei betalen, terwijl mijn 350.000 pas 1 juli op mijn rekening staat. In dat geval neem ik een overbruggingskrediet voor 2 maanden van 350.000 euro, en dat betaal ik dus gelijk weer af als mijn geld binnenkomt.

Ik leef niet boven mijn stand als ik 2 maanden leen. Het is niet alsof de rentelasten van die 2 maanden te hoog zijn. Ik kan die prima betalen van het spaargeld, maar niet de 350.000 die tot de verkoop in de stenen van het oude pand zit.
Volgens mij snapt een groot deel het juist prima want die zeggen precies hetzelfde wat jij schetst.

In het verleden werd trouwens een overbruggingskrediet vaak gebruikt om dubbele lasten te financieren omdat de oude woning nog niet was verkocht en dan hebben we het nog niets eens over vette overwaarde die in de nieuwe woning werd gestopt. Dus zo zie je maar, veel verschillende scenario's.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2018 18:16:42 ]
  zaterdag 7 juli 2018 @ 18:33:06 #66
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_180313104
Hetgeen wat hier aangeboden wordt is uiteraard niet voor een ieder even geschikt. En door ervaring leert men sowieso al. Weten wat voor vlees men hier (voor u) in de kuip heeft, door een goede afweging te maken wanneer een dergelijk aanbod zich aandient, doet wonderen. Men hoeft anderen namelijk niet altijd alles voor te kauwen.

quote:
Overweeg je toch een overbruggingshypotheek te nemen, dan is het slim om een hypotheekverstrekker te kiezen die de gunstigste voorwaarden voor een dergelijke hypotheek hanteert. Kijk hiernaar bij de keuze van de gewone hypotheek en daarmee de hypotheekverstrekker voor het nieuwe huis. Wil je weten wat jouw mogelijkheden zijn? Maak dan een gratis en vrijblijvende afspraak met een hypotheekadviseur voor een oriëntatiegesprek.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  zaterdag 7 juli 2018 @ 18:33:48 #67
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_180313115
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:11 schreef Tem het volgende:

[..]

Volgens mij snapt een groot deel het juist prima want die zeggen precies hetzelfde wat jij schetst.

In het verleden werd trouwens een overbruggingskrediet vaak gebruikt om dubbele lasten te financieren omdat de oude woning nog niet was verkocht en dan hebben we het nog niets eens over vette overwaarde die in de nieuwe woning werd gestopt. Dus zo zie je maar, veel verschillende scenario's.
Ik lees overal boven je stand leven, dat moet je gewoon kunnen betalen etc. Dan hebben we het wel over een heel andere situatie lijkt me.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_180313177
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:33 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik lees overal boven je stand leven, dat moet je gewoon kunnen betalen etc. Dan hebben we het wel over een heel andere situatie lijkt me.
Dat lees ik alleen van Bart eigenlijk.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 18:53:12 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_180313627
Gewoon geen huis kopen, dan heb je ook geen gedonder.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 19:40:11 #70
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_180314970
Huizenprijs up, mensen zonder huis nog moeilijker instromen. Huurprijs up en nog een rondje!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 21:09:33 #71
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_180317425
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:36 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat lees ik alleen van Bart eigenlijk.
Ik heb het even teruggelezen, je hebt gelijk. Ik had een aantal posts gelezen waarin de poster het niet snapte, maar het was steeds dezelfde.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')