abonnement Unibet Coolblue
pi_180274019
Hoi.

Ik wil in een bepaald stuk tuin graszoden gaan leggen, maar vroeg me af hoe laag het zandbed dient te liggen tov mijn straatwerk. Verschillende sites/hoveniers/grasboeren zeggen iets anders. Heb 'm nu ca 1 cm onder mijn opsluitband van m'n straatwerk (dus ca 2 cm onder het straat- en tegelwerk). Is dit voldoende?

  zaterdag 7 juli 2018 @ 07:43:42 #2
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_180301503
Lijkt me dat dat afhangt van de dikte van de graszoden die je gaat leggen. In jouw situatie leg je dus zoden van 2 cm dik zodat de hoogte van het gras gelijk is aan de bestrating.
Wil je zoden van 5 cm dik leggen (meer ruimte in de grond voor het gras om gezonde wortels te maken) moet het zandbed logischerwijs een paar cm lager.
pi_180301724
Afhankelijk van de grondsoort. Bij ons is het allemaal klei. Als je dan te laag zit met je gras gaat het gras dood omdat het te nat blijft. Bij zandgrond speelt dat minder. Dus behalve het esthetische zou ik ook kijken naar de wensen van het gras in combinatie met de grondsoort.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_180348446
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 07:43 schreef Snowpea het volgende:
Lijkt me dat dat afhangt van de dikte van de graszoden die je gaat leggen. In jouw situatie leg je dus zoden van 2 cm dik zodat de hoogte van het gras gelijk is aan de bestrating.
Wil je zoden van 5 cm dik leggen (meer ruimte in de grond voor het gras om gezonde wortels te maken) moet het zandbed logischerwijs een paar cm lager.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 07:43 schreef Snowpea het volgende:
Lijkt me dat dat afhangt van de dikte van de graszoden die je gaat leggen. In jouw situatie leg je dus zoden van 2 cm dik zodat de hoogte van het gras gelijk is aan de bestrating.
Wil je zoden van 5 cm dik leggen (meer ruimte in de grond voor het gras om gezonde wortels te maken) moet het zandbed logischerwijs een paar cm lager.
Bedankt voor de reacties. Zondag gelijk gemaakt :)

Ik hed een mooie laag luchtig zwart zand van ca 30 cm (daaronder klei/zand gespit), dus dat moet goed komen :). Had inderdaad zoden van 2 cm, dus het gras ligt nu mooi op hoogte met het terras / pad :)
  maandag 9 juli 2018 @ 09:13:10 #5
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_180348533
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2018 09:03 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor de reacties. Zondag gelijk gemaakt :)

Ik hed een mooie laag luchtig zwart zand van ca 30 cm (daaronder klei/zand gespit), dus dat moet goed komen :). Had inderdaad zoden van 2 cm, dus het gras ligt nu mooi op hoogte met het terras / pad :)
Kijk eens aan, helemaal goed :). Wel regelmatig sproeien de komende weken, helemaal nu het zo droog is!
pi_180348554
quote:
14s.gif Op maandag 9 juli 2018 09:13 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Kijk eens aan, helemaal goed :). Wel regelmatig sproeien de komende weken, helemaal nu het zo droog is!
Pappen en nathouden zei de grasboer ;-) Dus er wordt met regelmaat gesproeid (een postzegel is al teveel gezegd met ca 10m2 :@ )
  maandag 9 juli 2018 @ 09:30:49 #7
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_180348746
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2018 09:14 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

Pappen en nathouden zei de grasboer ;-) Dus er wordt met regelmaat gesproeid (een postzegel is al teveel gezegd met ca 10m2 :@ )
Haha maakt niet uit toch hoe groot, een mooi stukje gras is een mooi stukje gras ^O^
pi_180349362
quote:
12s.gif Op maandag 9 juli 2018 09:30 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Haha maakt niet uit toch hoe groot, een mooi stukje gras is een mooi stukje gras ^O^
Dat is zo :-) Maar de rest van de postzegel moet toch vol komen te staan met plantjes en dingetjes ;-)
pi_180349389
Denk ook altijd na over de grasmaaier: randen met hoogteverschillen kunnen onhandig zijn.
pi_180349791
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 10:12 schreef MaGNeT het volgende:
Denk ook altijd na over de grasmaaier: randen met hoogteverschillen kunnen onhandig zijn.
Ik opperde een robotmaaier, maar mijn vrouw vond dat overdreven :(
pi_180350369
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2018 10:30 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

Ik opperde een robotmaaier, maar mijn vrouw vond dat overdreven :(
Hahaha :D
10m2 is letterljk 5 minuten maaien.

Als je een hekel aan gepruts met snoeren hebt, zou ik kijken naar een grasmaaier met een Li-ion accu.

Heb er zelf 1 van Wolf en daar kan ik m'n 150m2 met gemak mee maaien op 1 accu.
Als er een "mulch" functie op zit, hoef je het gras daarna ook nog eens niet op te ruimen, hij vermaalt het dan en dat kan prima blijven liggen.

Ben je te lui om de graskantjes met de hand te knippen, dan heeft Gardena daar een ClassicCut voor.
pi_180350752
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 10:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hahaha :D
10m2 is letterljk 5 minuten maaien.

Als je een hekel aan gepruts met snoeren hebt, zou ik kijken naar een grasmaaier met een Li-ion accu.

Heb er zelf 1 van Wolf en daar kan ik m'n 150m2 met gemak mee maaien op 1 accu.
Als er een "mulch" functie op zit, hoef je het gras daarna ook nog eens niet op te ruimen, hij vermaalt het dan en dat kan prima blijven liggen.

Ben je te lui om de graskantjes met de hand te knippen, dan heeft Gardena daar een ClassicCut voor.
Het wordt gewoon een handmaaier, die past tenminste makkelijk in de schuur.. 10m2 is nog wel te duwen ;-)
pi_180350848
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2018 11:12 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

Het wordt gewoon een handmaaier, die past tenminste makkelijk in de schuur.. 10m2 is nog wel te duwen ;-)
Ook een optie ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')