abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 juli 2018 @ 19:56:35 #1
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_180263607
TS zit momenteel lekker in zijn huisje. Dacht er over na om te verhuizen. Inmiddels kunnen we ons eigen huis ook duurder verkopen dan we hadden ingekocht. Natuurlijk zijn de huizenprijzen overal gestegen. -edit- Inmiddels vast contract gekregen dus kan een hogere hypotheek krijgen. Hoogstens wil ik verhuizen omdat ik deze buurt pauper vind. Echter heb ik voor de prijs die ik heb betaald een fantastische hoekwoning, en ben ik misschien van plan mijzelf te laten omscholen, dus blijf ik hier alsnog een poos totdat alles weer stabiel is.

Dan hebben mensen het over de “bubbel” of “crisissen”.
Om mij heen overal huizen die binnen een week worden verkocht, soms zelfs boven de vraagprijs.
Ontzettend veel wordt er gekocht.

Maar wat zijn de signalen dat huizen in prijs gaan verlagen? Of “onder water” komen te staan? Ligt dat dan aan de rente die dan stijgt?
Waar ligt dat aan?
pi_180263621
Voorlopig niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180263648
Dit soort vragen stellen :') hier ga je toch nooit een eenduidig antwoord op krijgen...
  donderdag 5 juli 2018 @ 20:00:17 #4
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_180263676
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:58 schreef wuuht het volgende:
Dit soort vragen stellen :') hier ga je toch nooit een eenduidig antwoord op krijgen...
Daarom is dit toch een forum :@
pi_180263740
Als er meer aanbod komt.
  donderdag 5 juli 2018 @ 20:04:44 #6
286575 Roces18
Chef de party
pi_180263770
-of als de hypotheekrentes hoger worden
-of als mensen minder inkomen krijgen etccc
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_180263962
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:04 schreef Roces18 het volgende:
-of als de hypotheekrentes hoger worden
-of als mensen minder inkomen krijgen etccc
Dit ja, maar die rente is naar verwachting niet echt een snelle stijger in Europa..... Dus dan ga je zitten gokken op een recessie o.i.d.

De overheid zou natuurlijk ook gewoon vol kunnen bijbouwen en de schaarste aanpakken maar dat zullen ze ook wel verdommen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 5 juli 2018 @ 20:14:05 #8
286575 Roces18
Chef de party
pi_180263969
- minder ''vluchtelingen''
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_180263990
Ligt vooral aan rente ja. Bij een lichte stijging van de rente, gaat de maximale hypotheek snel al tienduizenden euro’s omlaag.

Wat kan, is dat AFM nieuwe regels bedenkt zoals dat de hypotheek nog maar maximaal 90% of 80% van taxatiewaarde mag zijn. Dat zal ook flink veel invloed hebben. Oja en dan met de argumentatie om banken te beschermen ( :’) )

Maar een nieuwe crisis zou je ook kunnne helpen. Aanslag icm een kabinetscrisis en het faillissement van een groot Nederlands bedrijf, zou zomaar kunnen. Maar is niet te voorspellen, wel wil iedereen een huis kolen en dat zal onderhand toch wel een keer klaar zijn?

Onder water zal je de komende decennia steeds minder vaak horen, omdat bijna geen nieuwe volledige aflossingsvrije hypotheken worden afgesloten (dus er wordt afgelost)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 5 juli 2018 @ 20:20:40 #10
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_180264081
2037 en 2038, wanneer het grootste gedeelte van de aflossingsvrije hypotheken afloopt. :9
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_180264421
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:03 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Als er meer aanbod komt.
Zolang de VVD........ach laat ook maar.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 5 juli 2018 @ 20:41:57 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180264536
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:20 schreef borisz het volgende:
2037 en 2038, wanneer het grootste gedeelte van de aflossingsvrije hypotheken afloopt. :9
Wellicht al iets eerder, in 2031 vervalt voor veel mensen de HRA deels of volledig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180288360
Volgens sommige bronnen zit de volgende klap er snel aan te komen en zal die een stuk harder aankomen dan de afgelopen crisis. De argumenten daarvoor zien er in mijn ogen best goed uit. Toch ga ik echt niet beweren dat ik ook maar enige kennis van zaken heb en dat die crisis er op korte termijn aankomt. Geen idee. Het enige dat ik zeker weet is dat je mensen die beweren dat ze het wel weten moet wantrouwen.

Persoonlijk wil ik momenteel helemaal geen huis kopen vanwege een aantal niet-financiële en semi-financiële redenen (vrij vermogen vastzetten terwijl ik niet weet waar ik over 5 jaar ben). Mijn goedkope huurhuisje bevalt prima.

Puur financieel gezien zou het een heel winstgevende optie kunnen worden, maar met de huidige onzekerheid lijkt het me best eng om te speculeren met zulke enorme bedragen waarvoor je je ook nog heel diep in de schulden moet steken (hypotheek). Zeker zonder vast contract.
pi_180288480
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:40 schreef Dally het volgende:
Volgens sommige bronnen zit de volgende klap er snel aan te komen en zal die een stuk harder aankomen dan de afgelopen crisis. De argumenten daarvoor zien er in mijn ogen best goed uit. Toch ga ik echt niet beweren dat ik ook maar enige kennis van zaken heb en dat die crisis er op korte termijn aankomt. Geen idee. Het enige dat ik zeker weet is dat je mensen die beweren dat ze het wel weten moet wantrouwen.
Dit vind ik interessant. Waarom/hoe zou die klap harder aankomen en heb je die bronnen bij de hand of info waar die te vinden zijn?
pi_180289040
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dit vind ik interessant. Waarom/hoe zou die klap harder aankomen en heb je die bronnen bij de hand of info waar die te vinden zijn?
Met de term "bronnen" wil ik niet zeggen dat ze officieel of betrouwbaar zijn hoor. Ik heb het voornamelijk over dingen die ik her en der lees of zie op YouTube, als mijn interesse tijdelijk weer eens naar economische zaken wordt getrokken.

Er zijn een aantal grafieken die laten zien dat wat de vorige crisis veroorzaakte weer op het oude niveau of zelfs hoger zijn. Dingen als totale schuld en dat centrale banken een volgende crisis niet zo makkelijk meer kunnen opvangen omdat hun belangrijkste wapen, de rentestand, al zo goed op nul staat. Veel van die dingen kan ik helemaal niet controleren, maar ze worden zelden tegengesproken of ontkracht door mensen die er meer verstand van hebben. Dat hoeft natuurlijk niet veel te zeggen, zelf ben ik een expert op medisch/biochemisch gebied en ik heb ook geen zin om continue alle onzin die voorbij komt te ontkrachten.
pi_180289895
De geschiedenis leert wel dat de economie in een golfbeweging zit. De toppen worden steeds hoger maar de dalen nauwelijks dieper. Wel duurt het er weer bovenop komen steeds langer en de top wordt niet langer. Een beetje mij eigen waarneming van de afgelopen veertig jaar of zo. Het hele punt is dat je in een top periode beslissingen moet maken waarmee je het dal weer uit kan zitten. Het meest lullig is het voor mensen die lang aan het lijntje worden gehouden voor ze een vaste baan krijgen, die zijn wel erg kwetsbaar.

In mijn geval kwamen de toppen niet bepaald op het moment waar ik veel van kon profiteren maar ik klaag niet. Een van de toppen heb ik gebruikt om om te scholen. De verwachte cariere er na is aan me voorbij gegaan doordat het volgende dal ruim te vroeg kwam. Al blij dat ik net op tijd weer een vaste baan had.

Maar de bottomline is dat een crisis gewoon niet vergelijkbaar is met die van negentig jaar terug. Het is allemaal wat minder heftig.

Door nu een huis te kopen met lange rentevaste periode kan je in ieder geval een volgende crisis uitzitten. Als je een paar jaar wacht moet je maar zien of je dan nog steeds een huis kan kopen.
pi_180291475
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 20:23 schreef qajariaq het volgende:
Door nu een huis te kopen met lange rentevaste periode kan je in ieder geval een volgende crisis uitzitten. Als je een paar jaar wacht moet je maar zien of je dan nog steeds een huis kan kopen.
Klopt. Zeker mensen met een vast contract en een gezonde spaarlust om buffers op te bouwen lopen relatief weinig risico. Bovendien is het ook geen ramp als het huis dat je gebruikt om in te leven opeens veel minder waard wordt. Dat geldt tenslotte net zo goed voor alle andere huizen. De mensen die van dag tot dag leven met een tophypotheek kunnen wel gigantisch in de problemen raken.

Heb je momenteel nog geen huis dan is het echt een gok. Misschien kun je over een paar jaar een huis kopen voor een schijntje maar het kan net zo goed zijn dat je kans op een betaalbaar huis voorgoed verstreken is door alsmaar stijgende prijzen en alles ertussenin.
pi_180293872
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 21:11 schreef Dally het volgende:
Misschien kun je over een paar jaar een huis kopen voor een schijntje
Maar in dat geval zit je waarschijnlijk met een rente van rond de zeven procent. Het is waar als je dan voor kortere rente periode kiest en de rentes dalen weer dat je dan goed zit. Maar de rente kan dan ook nog verder stijgen en dan kan je het huis niet meer betalen.

Ik kocht mijn huis in 1990 met maar liefst 9.2 procent rente. Na vijf jaar was dat 8% en dat vond ik zo gunstig dat ik het voor tien jaar heb vastgezet... Zelfde verhaal dat na die tien jaar nog maar vijf procent rente was en weer voor tien jaar vast. Beide keren heeft me dat achteraf een hoop geld gekost maar ik wist wel zeker dat ik betaalbaar kon blijven wonen. Teven was het een stimuleren toch iets extra afte lossen.

Door nu voor een hoge huisprijs te kiezen met een zeer lange renteperiode weet je wel waar je aan toe bent.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')