abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 5 juli 2018 @ 13:18:07 #1
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_180256325
Ik wil eindelijk eens de bijkeuken aanpakken.

Op de muren zitten kunststof platen met een tegeltjes structuur. Het plafond bestaat uit onafgewerkt gipsplaat, (ooit begonnen nooit afgemaakt)

De muren en plafond zijn geen probleem. Ik trek de muurplaten er af en laat een stucadoor komen voor de wanden en het plafond.

Maar de vloer bestaat nu uit gewone betontegels van 30 bij 30 cm. Geverfd met een redelijk slijtvaste verf. En ik denk dat ze gewoon op zand liggen. Alhoewel de tegels mooi liggen is het natuurlijk geen gezicht.

Mijn vraag is; Kan ik met een egaliseercement over die betontegels heen, zodat ik een gladde vloer heb met daaroverheen vloertegels? of zou ik de bestaande betontegelvloer moeten gaan slopen? Want dan ben ik er natuurlijk nog lang niet.

Het liefst kies ik de meest makkelijke weg en leg ik iets over de betontegels heen. Omdat ik in de toekomst mijn bijkeuken bij de keuken wil betrekken, wil ik nu het liefst ook de meest goedkope oplossing.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_180257760
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:18 schreef ondeugend het volgende:

Maar de vloer bestaat nu uit gewone betontegels van 30 bij 30 cm. Geverfd met een redelijk slijtvaste verf. En ik denk dat ze gewoon op zand liggen. Alhoewel de tegels mooi liggen is het natuurlijk geen gezicht.

Mijn vraag is; Kan ik met een egaliseercement over die betontegels heen, zodat ik een gladde vloer heb met daaroverheen vloertegels? of zou ik de bestaande betontegelvloer moeten gaan slopen?
Punt is: hoe stabiel liggen die tegels. Je kan met egaliseer (schreeuwend duur btw) over de tegels heen, maar het risico is dat de laag breekt.

Andere manier is een betonlaag storten, maar dat kost je 4 cm hoogte of zo, ik neem aan dat dat ook niet je bedoeling is (?).

Beste lijkt mij, eerst folie, dan underlaymentplaten met messing veer aan elkaar op de folie leggen en dan je gewenste afwerking (laminaat?).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 15:32:34 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180258565
Ik zou dit niet doen als je in de toekomst de bijkeuken bij de normale keuken gaat trekken.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 5 juli 2018 @ 15:39:35 #4
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_180258683
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 14:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is: hoe stabiel liggen die tegels. Je kan met egaliseer (schreeuwend duur btw) over de tegels heen, maar het risico is dat de laag breekt.

Andere manier is een betonlaag storten, maar dat kost je 4 cm hoogte of zo, ik neem aan dat dat ook niet je bedoeling is (?).

Beste lijkt mij, eerst folie, dan underlaymentplaten met messing veer aan elkaar op de folie leggen en dan je gewenste afwerking (laminaat?).
Nee 4 cm is te veel.
Laminaat is wel een goede optie. Betaalbaar en zelf te leggen. De liggende tegels zijn stabiel en wippen niet. Misschien liggen er een paar een mm of 3 hoger maar dat moet op te vangen zijn toch.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 5 juli 2018 @ 15:42:12 #5
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_180258726
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zou dit niet doen als je in de toekomst de bijkeuken bij de normale keuken gaat trekken.
Die toekomst kan nog wel 5 tot 10 jaar ver zijn. Ik wil niet zolang tegen dit zooitje aankijken. Het wordt steeds viezer en lelijker. Vandaar dat ik het op wil knappen in de zin van gladde muren en plafonds. En dan een redelijk goedkope maar ook strakke oplossing voor de vloer.

Op die manier heb ik ook een redelijke uitgangsbasis voor als ik alles bij elkaar trek. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_180258781
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:39 schreef ondeugend het volgende:
Misschien liggen er een paar een mm of 3 hoger maar dat moet op te vangen zijn toch.
Misschien met foamlaag die normaliter onder laminaat wordt gebruikt. Die heeft ook een folie; vang je 2 vliegen in 1 klap.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180260413
Tegels eruit, afgraven, isolatie erin, folie erin, beton erop en tegelen.

De rest is beunen en wordt nooit wat.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 5 juli 2018 @ 18:03:06 #8
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_180261105
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 17:24 schreef Gieliovd het volgende:
Tegels eruit, afgraven, isolatie erin, folie erin, beton erop en tegelen.

De rest is beunen en wordt nooit wat.
Ik snap je punt maar zoals ik al zei moet het een tussenoplossing worden. Mijn oude keuken van bijna 100 jaar heeft een houten vloer. Daar moet tzt een betonvloer in. Ook heeft de keuken nog het originele granieten keukenblad. Dat wordt dus sowieso een grote klus. Het lijkt mij dan verstandiger om dan kwa vloer alles gelijk te trekken.

Het geld voor mijn uiteindelijke plan is er nog niet. En ik ga er niet voor lenen.

Vandaar nu even die bijkeuken netjes maken inclusief een andere vloer die er dan ook weer makkelijk uit kan.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')