abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180254892
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Meer mensen met zwaarste vorm van overgewicht

Steeds meer mensen in Nederland hebben obesitas. Vergeleken met de jaren tachtig hebben ruim 2,5 keer zo veel mensen van 20 jaar of ouder deze vorm van ernstig overgewicht, blijkt uit cijfers van het CBS en het RIVM.

Ook het aantal mensen met morbide obesitas, de zwaarste vorm, was nog nooit zo hoog. Van de Nederlanders ouder dan 20 jaar heeft een op de honderd morbide obesitas, dat komt neer op meer dan 100.000 mensen.

In vergelijking met 2016 is het percentage mensen met lichtere vormen van obesitas wel iets gedaald. Meer vrouwen dan mannen hebben obesitas. Gekeken naar leeftijdsgroepen hebben 65- tot 75-jarigen er het vaakst last van. In de categorie 20-30 jaar is het probleem het kleinst.

Los van de Nederlanders die obees zijn, heeft 36 procent matig overgewicht. Daarmee kampt de helft van de mensen in het land met overgewicht. Dat was begin jaren 80 nog 33 procent.

In vergelijking met andere Europese landen doet Nederland het nog goed. Alleen in ItaliŽ en RoemeniŽ is het aandeel mensen met obesitas nog lager. Op Malta is het probleem het grootst. Daar is ruim een kwart van de bevolking obees.

Chronische ziekte
De oorzaak van de toename van het aantal mensen met obesitas is niet duidelijk, zegt chirurg Eric Hazebroek in het NOS Radio 1 Journaal. "Obesitas wordt tegenwoordig gezien als een chronische ziekte waar meerdere factoren aan kunnen bijdragen. Een ongezonde leefstijl kan zeker een oorzaak zijn, maar ook erfelijke aanleg speelt een rol."

Toch kan er meer gedaan worden om de ziekte te voorkomen, zegt de chirurg. "In supermarkten moeten mensen beter geÔnformeerd worden over de hoeveelheid suiker die in producten zit. Ook op scholen en in sportkantines moet daar meer aandacht aan worden besteed."
Deel 2.
pi_180254911
Ik denk dat ouders en opvoeders enz. daar regelmatig op worden aangesproken. Maar wat doe je, als je je kind alleen maar gezond voedsel meegeeft en hij ruilt het of verkoopt het of gooit het weg en gaat naar de super voor cola en marsen?
<a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt" target="_blank" rel="nofollow">http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt</a>;/a>
pi_180255453
quote:
Zijn er nadelen aan vasten?
Nee. Dat blijkt uit geen enkel wetenschappelijk onderzoek. De enige nadelen komen pas na een vast van 60+ uur plus om de hoek kijken, zoals een vertraagd metabolisme. Maar niemand vast zo lang.

quote:
Hartstikke goed voor je, vraag het eens aan mensen die de hongerwinter overleefd hebben! Zoiets zouden we meer moeten doen.
Wat een kul. Tijdens voedselschaarste krijgt men natuurlijk geen goede voedingsstoffen binnen, kan het vasten langer duren dan gezond is en eet men simpelweg veel te weinig.

Met intermittent fasting bepaal je zelf hoe lang je vast (aangeraden wordt een minimum van 16 uur voor effectief resultaat, en niet meer dan 48 uur).

Intermittent fasting is hoe de mens voor het grootste gedeelte van zijn bestaan heeft geleefd. Het gebruik om 3 maaltijden en 3 tussendoortjes in je dagelijkse dieet te verwerken is een modern fenomeen, en daar zien we nu het resultaat van: meer overgewicht dan ooit. Het is funest voor je insuline gevoeligheid en zorgt juist eerder voor buikvet blijkt uit onderzoek.

https://aasldpubs.onlinel(...)ll/10.1002/hep.27149

Yoshinori Ohsumi, die in 2016 de Nobelprijs voor Geneeskunde won, toonde met zijn studie aan dat vasten het proces van autofagie bevordert in je lichaam: het proces waarbij beschadigde, oude en zieke cellen in je lichaam zich vernieuwen en je afweersysteem een flinke boost krijgt.

quote:
A little-known scientific process is being hailed as the new way to lose weight, look younger and prolong life.

Autophagy is a natural regeneration process that occurs at a cellular level in the body, reducing the likelihood of contracting some diseases as well as prolonging lifespan.

In 2016, Japanese scientist Yoshinori Ohsumi won the Nobel Prize for his discoveries into the mechanisms of autophagy. These have led to a better understanding of diseases such as Parkinson's and dementia.

Since then, drug companies and academics have raced to find drugs that will stimulate the process, and diet and wellness experts are jumping on the bandwagon claiming that the process can be induced naturally by fasting, high-intensity exercise and restricting carbohydrates.

So what do scientists say?

"Certainly the evidence from experiments in mice suggest that would be the case," said Dr David Rubinsztein, professor of molecular neurogenetics at the University of Cambridge and UK Dementia Research Institute.

"There are studies where they have switched on the process using genetic tools or drugs or fasting, and in those cases the animals tend to live longer and be in better overall shape."

However, he said it was not yet clear how that translated to humans.

"For example, in mice, you see the effects of fasting on the brain in 24 hours, and in some areas of their body, like the liver, much more quickly. Yet even though we know fasting is beneficial, we don't know yet exactly how long humans would need to fast to see the benefits," said Dr Rubinsztein.

That said, fasting does stimulate autophagy, he said, and its benefits had also been proven by other studies.

Autophagy was first discovered in the 1960s, but its fundamental importance was only recognised after Yoshinori Ohsumi's research in the 1990s.

"What we've discovered is that it protects against diseases like Parkinson's, Huntington's and certain forms of dementia," said Dr Rubinsztein.

"It also seems to be beneficial in the context of infection control, as well as protecting against excessive inflammation."

New lifestyle books are saying the process can be "switched on" by changes to our diet and lifestyle, such as fasting - already popular with many of those who follow the 5:2 or Fast Diet.
https://www.bbc.com/news/health-44005092

Periodiek vasten blijkt op zoveel vlakken gezond te zijn dat het jammer is dat meer mensen zich er niet in verdiepen.
pi_180255647
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:35 schreef ietjefietje het volgende: [..] Hartstikke goed voor je, vraag het eens aan mensen die de hongerwinter overleefd hebben! Zoiets zouden we meer moeten doen.
En door hun verneukte metabolisme zijn ze daarna allemaal moddervet geworden!
Oh wacht..
pi_180255679
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:38 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Nee. Dat blijkt uit geen enkel wetenschappelijk onderzoek. De enige nadelen komen pas na een vast van 60+ uur plus om de hoek kijken, zoals een vertraagd metabolisme. Maar niemand vast zo lang.

[..]

Wat een kul. Tijdens voedselschaarste krijgt men natuurlijk geen goede voedingsstoffen binnen, kan het vasten langer duren dan gezond is en eet men simpelweg veel te weinig.

Met intermittent fasting bepaal je zelf hoe lang je vast (aangeraden wordt een minimum van 16 uur voor effectief resultaat, en niet meer dan 48 uur).

Intermittent fasting is hoe de mens voor het grootste gedeelte van zijn bestaan heeft geleefd. Het gebruik om 3 maaltijden en 3 tussendoortjes in je dagelijkse dieet te verwerken is een modern fenomeen, en daar zien we nu het resultaat van: meer overgewicht dan ooit. Het is funest voor je insuline gevoeligheid en zorgt juist eerder voor buikvet blijkt uit onderzoek.

https://aasldpubs.onlinel(...)ll/10.1002/hep.27149

Yoshinori Ohsumi, die in 2016 de Nobelprijs voor Geneeskunde won, toonde met zijn studie aan dat vasten het proces van autofagie bevordert in je lichaam: het proces waarbij beschadigde, oude en zieke cellen in je lichaam zich vernieuwen en je afweersysteem een flinke boost krijgt.

[..]

https://www.bbc.com/news/health-44005092

Periodiek vasten blijkt op zoveel vlakken gezond te zijn dat het jammer is dat meer mensen zich er niet in verdiepen.
Zo eens met jou. Normaal eten. En af en toe lekker snoepen. En vooral: je geen moer aantrekken van het 'Ideaal'.

En voldoende beweging. Op een normaal niveau dan. Ga een stukje fietsen of wandelen of ga een of twee keer per week zwemmen.
<a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt" target="_blank" rel="nofollow">http://blueballfixed.ytmnd.com/&lt</a>;/a>
pi_180256106
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:45 schreef Black_Baron het volgende:
En door hun verneukte metabolisme zijn ze daarna allemaal moddervet geworden!
Oh wacht..
Inderdaad. De effecten van de hongersnood verdubbelde de obesitas-cijfers in Nederland.

Cohort Profile: The Dutch Hunger Winter Families Study

quote:
These studies, conducted in the 1970s, used the Dutch Famine to analyse adult health outcomes in relation to specific periods of gestation. Exposure to the famine was defined by place and date of birth in relation to distributed food rations. Exposure during gestation was not associated with altered performance on the Raven's Progressive Matrices test of intelligence, but exposure to famine in early and mid-gestation was associated with a doubling of the then low prevalence of obesity.
https://academic.oup.com/ije/article/36/6/1196/814573
pi_180256227
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:05 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Inderdaad. De effecten van de hongersnood verdubbelde de obesitas-cijfers in Nederland.

Cohort Profile: The Dutch Hunger Winter Families Study

[..]

https://academic.oup.com/ije/article/36/6/1196/814573
Dat gaat over ongeboren kindjes in de buik van hun moeder.
Het is idd bekend dat als een foetus een zwaar tekort aan voeding heeft, deze later als volwassene een hoger risico heeft op overgewicht.
pi_180256248
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:11 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dat gaat over ongeboren kindjes in de buik van hun moeder.
Het is idd bekend dat als een foetus een zwaar tekort aan voeding heeft, deze later als volwassene een hoger risico heeft op overgewicht.
Ook degenen die de hongersnood zelf meemaakten.

quote:
In the winter of 1944-45, the Netherlands were struggling to free itself from the grip of Nazi Germany. At an impasse with Allied troops, the Germans blockaded all food entering the Netherlands, and the country plunged into starvation during one of the coldest winters on record. By the time the famine finally ended in May 1945, the residents of Amsterdam were surviving on a little more than 500 calories per day, and more than 20,000 had died of malnutrition.

The well-defined start and end dates of the Dutch Hunger Winter, along with the country’s well-organized medical records, made it ideal to study the long-term effects of famine. Starting in the 1990s, scientists began studying those individuals who were in utero during the Hunger Winter. The first study, published in The Lancet in 1998, found that these individuals had significantly higher than expected levels of blood glucose, a precursor to diabetes. Further studies found that these individuals had higher BMIs and were more likely to develop coronary heart disease.
https://www.thedailybeast(...)ture-generations-fat
pi_180256338
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:13 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ook degenen die de hongersnood zelf meemaakten.

[..]

https://www.thedailybeast(...)ture-generations-fat
Dit gaat ook over “in utero”, in de baarmoeder.
“those individuals who were in utero during the Hunger Winter”

Deze onderzoeken zijn mij bekend. Is bij muizen ook zo. Honger in de baarmoeder, geeft meer kans op overgewicht en gerelateerde ziekten later.
pi_180256389
Maar Hey, ik ben niet negatief tegenover IF of zo hoor.
Het lijkt me alleen wat lastig om dat je hele leven vol te houden (net als Keto en dat soort diŽten).

En ik zie dat toch wel als de sleutel: je leefstijl gezond op orde hebben.
pi_180256485
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:18 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dit gaat ook over “in utero”, in de baarmoeder.
“those individuals who were in utero during the Hunger Winter”

Deze onderzoeken zijn mij bekend. Is bij muizen ook zo. Honger in de baarmoeder, geeft meer kans op overgewicht en gerelateerde ziekten later.
Het resultaat is natuurlijk hetzelfde, namelijk dat dergelijke calorie-restrictie (zelf wanneer de baby nog in de baarmoeder verblijft), dusdanig je metabolisme aantast dat je een groter kans hebt om dikker te worden.

quote:
They have discovered how starvation in mothers leads to a fat storing metabolism in children. Since World War II, the West has entered a period of unprecedented food abundance and so the effects of this altered metabolism have become highlighted in an unexpected way. This “starvation mode” metabolism promotes obesity and is inherited even by the grandchildren of the previously malnourished. Obesity itself can also activate a functionally similar metabolism during pregnancy that promotes obesity and seems inheritable - at least as far as grandchildren.
https://www.thenakedscien(...)epigenetic-time-bomb
pi_180256538
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:22 schreef Black_Baron het volgende:
Maar Hey, ik ben niet negatief tegenover IF of zo hoor.
Het lijkt me alleen wat lastig om dat je hele leven vol te houden (net als Keto en dat soort diŽten).

En ik zie dat toch wel als de sleutel: je leefstijl gezond op orde hebben.
IF is natuurlijk geen dieet, maar het aanpassen van je eetpatroon, en daardoor veel minder rigoureus dan een keto-dieet bijvoorbeeld. Bij IF, met de 16 uur variant, sla je enkel je ontbijt over. Op een gegeven moment wen je eraan, heb je minder snel honger op de dag en is de drang om te craven ook weg.
pi_180259431
IF gaat nergens over. Luister naar je lichaam en eet wanneer je trek hebt.

En doe verder normaal.
  donderdag 5 juli 2018 @ 18:29:56 #14
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180261613
Van IF alleen val je niet van af. Je zult altijd nog een energiedeficiŽntie moeten creŽeren. Dat is namelijk thermodynamica en die natuurkundige wet versla je niet door je ontbijtje over te slaan om vervolgens in 8 uur tijd 3500 kcal weg te snaaien.

Prima dat je IF loopt te promoten, maar doe aub niet alsof het een of ander magisch trucje is waardoor je van morbide obesitas naar fitboy gaat binnen no time. Daar is alsnog een hoop discipline voor nodig en geeft je absoluut geen vrijbrief om je maar vol te proppen omdat je IFt. Dat is volstrekte nonsens.

[ Bericht 20% gewijzigd door fathank op 05-07-2018 18:34:59 ]
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180261739
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:29 schreef fathank het volgende:
Maar IF alleen val je niet van af. Je zult altijd nog een energiedeficiŽntie moeten creŽeren. Dat is namelijk thermodynamica en die natuurkundige wet versla je niet door je ontbijtje over te slaan om vervolgens in 8 uur tijd 3500 kcal weg te snaaien.
Punt is alleen dat je niet snel boven je onderhoud komt qua calorieŽn aangezien je feeding window beperkter dan anders is en je eetlust met vasten vermindert.

Thermodynamica brengt je lichaam niet in soortgelijke ketogene staat. IF wel. Simpel CICO verhoogt ook je menselijk groeihormoon niet. IF wel. De voordelen die bij IF om de hoek komen kijken vind je niet snel elders.
  donderdag 5 juli 2018 @ 18:37:25 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180261793
Als dat hele IF gebeuren alleen maar gaat over het overslaan van ontbijt dan doe ik daar al jaren aan schijnbaar...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_180261894
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:37 schreef Fir3fly het volgende:
Als dat hele IF gebeuren alleen maar gaat over het overslaan van ontbijt dan doe ik daar al jaren aan schijnbaar...
Bij wijzen van spreken natuurlijk. Bij een normale slaapduur van 8 uur betekent het simpelweg vier uur voor het slapen gaan, en vier na het opstaan geen voedsel naar binnen werken. Enkel water, groene thee of zwarte koffie.
pi_180262025
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:35 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Punt is alleen dat je niet snel boven je onderhoud komt qua calorieŽn aangezien je feeding window beperkter dan anders is en je eetlust met vasten vermindert.

Thermodynamica brengt je lichaam niet in soortgelijke ketogene staat. IF wel. Simpel CICO verhoogt ook je menselijk groeihormoon niet. IF wel. De voordelen die bij IF om de hoek komen kijken vind je niet snel elders.
Dan is het dus toch ook CICO? Je eet onder je onderhoud, dus val je af.
pi_180262237
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:47 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dan is het dus toch ook CICO? Je eet onder je onderhoud, dus val je af.
Nee. Zoals eerder al vermeld, CICO vertraagt je metabolisme op den duur. Je lichaam reageert op een calorie-restrictieve dieet anders dan met vasten.

quote:
Caloric restriction diets only work in the short-term, before basal metabolism falls in response. This is sometimes called ‘starvation mode’. Daily calorie restriction fails because it unerringly put you into metabolic slowdown. It’s a guarantee. Reversing type 2 diabetes relies upon burning off the body’s excess glucose, so the daily calorie-restricted diet will not work.

The secret to long-term weight loss is to maintain your basal metabolism. What doesn’t put you into starvation mode? Actual starvation! Or at least the controlled version, intermittent fasting.

Fasting triggers numerous hormonal adaptations that do NOT happen with simple caloric reduction. Insulin drops precipitously, helping prevent insulin resistance. Noradrenalin rises, keeping metabolism high. Growth hormone rises, maintaining lean mass.

Over four days of continuous fasting, basal metabolism does not drop. Instead, it increased by 12%. Neither did exercise capacity, as measured by the VO2, decrease, but is instead maintained. In another study, twenty-two days of alternate daily fasting also does not result in any decrease in RMR.

[...]

Calorie restriction diets ignore the biological principle of homeostasis – the body’s ability to adapt to changing environments. Your eyes adjust whether you are in a dark room or bright sunlight. Your ears adjust if you are in a loud airport or a quiet house.

The same applies to weight loss. Your body adapts to a constant diet by slowing metabolism. Successful dieting requires an intermittent strategy, not a constant one. Restricting some foods all the time (portion control) differs from restricting all foods some of the time (intermittent fasting). This is the crucial difference between failure and success.
https://idmprogram.com/di(...)-fasting-fasting-27/
  donderdag 5 juli 2018 @ 18:59:55 #20
38496 Perrin
Sapere aude
pi_180262365
Maar goed, wat de beste manier van het kwijtraken van overtollige kilo's lichaamsvet ook is..

Ze komen erbij dankij teveel en te ongezond eten. Niemand wordt morbide obees met een gezond en gematigd voedingspatroon en een actieve levensstijl.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_180263258
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:29 schreef fathank het volgende:
Van IF alleen val je niet van af. Je zult altijd nog een energiedeficiŽntie moeten creŽeren. Dat is namelijk thermodynamica en die natuurkundige wet versla je niet door je ontbijtje over te slaan om vervolgens in 8 uur tijd 3500 kcal weg te snaaien.

Prima dat je IF loopt te promoten, maar doe aub niet alsof het een of ander magisch trucje is waardoor je van morbide obesitas naar fitboy gaat binnen no time. Daar is alsnog een hoop discipline voor nodig en geeft je absoluut geen vrijbrief om je maar vol te proppen omdat je IFt. Dat is volstrekte nonsens.
Aankomen, dat is pas lastig...

Ik ben ermee bezig, maar het wil niet echt lukken.
  donderdag 5 juli 2018 @ 19:46:54 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180263405
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:35 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Punt is alleen dat je niet snel boven je onderhoud komt qua calorieŽn aangezien je feeding window beperkter dan anders is en je eetlust met vasten vermindert.

Thermodynamica brengt je lichaam niet in soortgelijke ketogene staat. IF wel. Simpel CICO verhoogt ook je menselijk groeihormoon niet. IF wel. De voordelen die bij IF om de hoek komen kijken vind je niet snel elders.
Maar voor gewichtsverlies is het aantal kcal nog steeds prio 1. Want met teveel kcal kun je if'en wat je wil, je komt gewoon aan.

De rest is bijzaak.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180263596
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:59 schreef Perrin het volgende:
Maar goed, wat de beste manier van het kwijtraken van overtollige kilo's lichaamsvet ook is..

Ze komen erbij dankij teveel en te ongezond eten. Niemand wordt morbide obees met een gezond en gematigd voedingspatroon en een actieve levensstijl.
Maar hoe kan het dan dat ik geen overgewicht heb, en nooit gehad, terwijl mijn broer en zus allebei boven de honderd kilo wegen, en als kind al dik waren....?

Of ga je mij vertellen dat mijn ouders stiekum chips en chocolade aan hen gaven terwijl ik spruitjes moest eten?

Dat is nl niet zo. Wel heb ik een dikke, nou ja stevige moeder, en een dunne vader....dus ik lijk op hem
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  donderdag 5 juli 2018 @ 20:07:51 #24
38496 Perrin
Sapere aude
pi_180263838
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:56 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Maar hoe kan het dan dat ik geen overgewicht heb, en nooit gehad, terwijl mijn broer en zus allebei boven de honderd kilo wegen, en als kind al dik waren....?

Of ga je mij vertellen dat mijn ouders stiekum chips en chocolade aan hen gaven terwijl ik spruitjes moest eten?

Dat is nl niet zo. Wel heb ik een dikke, nou ja stevige moeder, en een dunne vader....dus ik lijk op hem
Verschillende mensen hebben een verschillend metabolisme. Als jullie daadwerkelijk vergelijkbaar aten en vergelijkbaar bewogen, dan neemt hun spijsvertering de calorieŽn beter op bijv.
I didn't say it would be easy. I just said it would be the truth.
pi_180264285
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 20:07 schreef Perrin het volgende:

[..]

Verschillende mensen hebben een verschillend metabolisme. Als jullie daadwerkelijk vergelijkbaar aten en vergelijkbaar bewogen, dan neemt hun spijsvertering de calorieŽn beter op bijv.
Ja, maar het verschil lijkt soms wel heel groot.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')