abonnement Unibet Coolblue
pi_180251365
quote:
Verdachten moeten in de toekomst mogelijk al DNA afstaan als ze worden vastgezet, dus nog voor dat ze zijn veroordeeld.
Op dit moment staan alleen veroordeelden DNA af, maar maar minister Ferd Grapperhaus van Justitie gaat voorbereidingen treffen om dat te vervroegen.
Op aandringen
Hij doet dat op aandringen van de Tweede Kamer, die is geschrokken van het grote aantal veroordeelden waarvan een DNA-monster nog ontbreekt.
Grapperhaus wil wel eerst bekijken of zo'n maatregel echt nodig is. Daar ziet het wel naar uit, erkent hij.
Mensenrechten
De politie slaagt er nu bij duizenden veroordeelden niet in DNA af te nemen. Maar pas als komend voorjaar de evaluatie van de huidige aanpak is afgerond en blijkt dat die echt niet voldoet, valt zo'n rigoureuze aanscherping volgens de minister te verdedigen. Het afnemen van DNA bij mensen die nog niet zijn veroordeeld, staat immers al gauw op gespannen voet met de mensenrechten.
Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)orarrest-dna-afstaan

Huh? Dus omdat het niet lukt om bij veroordeelden een DNA monster te nemen, moet het maar bij het voorarrest gebeuren? Dit is toch alleen maar meer werk? Of snap ik het niet?

Daarnaast ben je in NL toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?
Persoonlijk lijkt mij dit een stap in de verkeerde richting, maar misschien dat een FOK!ker mij dit uit kan leggen. :)
Weggegaan en opgerot
  donderdag 5 juli 2018 @ 08:46:19 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_180251453
Dat vind ik een gekke redenatie. Hoe moeilijk is het bijv om in de rechtbank direct na de veroordeling even een wattenstaafje in iemands mond te duwen?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_180251518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 08:46 schreef nixxx het volgende:
Dat vind ik een gekke redenatie. Hoe moeilijk is het bijv om in de rechtbank direct na de veroordeling even een wattenstaafje in iemands mond te duwen?
Precies, lijkt mij makkelijker dan dit bij de "gewone" agent neer te leggen. Weer een extra (semi) administratieve handeling erbij.

Huilie huilie, te weinig agenten op straat, huilie huilie.
Weggegaan en opgerot
  donderdag 5 juli 2018 @ 08:51:59 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180251529
Knabbel knabbel...
And so is the past
pi_180251547
Het is makkelijker om iemand die verdacht is en waarvan een DNA profiel bekend is van een eerder misdrijf langer vast te houden.

Eigenaardige is dat er van die 'veroordeelde' geen DNA profiel bekend is. Lijkt me in deze tijd toch niet een inbreuk op de privacy om het DNA van een veroordeelde, al dan niet met dwang, in een database op te nemen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 5 juli 2018 @ 08:55:06 #6
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_180251555
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 08:41 schreef robijntjestralendwit het volgende:

Daarnaast ben je in NL toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is?

Ja, maar in een dergelijk geval ben je wel verdacht.
pi_180251657
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 08:55 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Ja, maar in een dergelijk geval ben je wel verdacht.
Klopt, maar dan zou je kunnen stellen:

Het DNA wordt afgenomen, en vergeleken met onbekende profielen van "daders". Hierna wordt het vernietigd.

Verdacht is volgens mij nog steeds onschuldig.
Weggegaan en opgerot
  donderdag 5 juli 2018 @ 09:10:03 #8
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_180251760
Ik zie het er nog van komen dat veel Nederlanders vrijwillig hun DNA afstaan, om te helpen bij opsporing via familieverbanden. Nu roept de politie op om dit te doen, bijvoorbeeld in de zaak Nicky Verstappen of, met succes, de zaak Milica van Doorn. Het DNA wordt nu alleen gebruikt voor de zaak die in onderzoek is en na afloop van het onderzoek wordt het DNA vernietigd, althans officieel.

Maar wie zou de politie niet willen helpen bij de opsporing van daders van gruwelijke zedenmisdrijven? Denk nog eens aan Milica van Doorn, waarbij de dader gevonden kon worden, of Marianne Vaatstra? De dader heeft jarenlang vrij rond kunnen lopen tot afgrijzen van de familie van het slachtoffer en ook de gehele samenleving. Ook onschuldigen zijn in deze zaken lang door de politie lastig gevallen door verdenkingen die achteraf totaal onnodig waren.

Op dit moment zijn er mensen die ruimte van hun computer beschikbaar stellen voor onderzoek naar buitenaards leven. https://nl.wikipedia.org/wiki/SETI Het zou toch fantastisch zijn als we zouden ontdekken dat er nog andere levende wezens in de kosmos zijn die wellicht contact met ons willen? Waarom zou je dan je DNA niet ter beschikking stellen om de politie te helpen om gericht naar de dader van een gruwelijk misdrijf te zoeken. Jijzelf hebt natuurlijk niets te verbergen en het DNA wordt alleen gebruikt voor ernstige misdrijven.

Dus al zou je een keer vergeten zijn om iets op je belastingformulier in te vullen, of dacht je echt voor een mooi prijsje een dure spelcomputer gekocht te hebben, hang je je neus wel eens boven een spiegel op een feestje of ga je uit je werk eerst even langs een bordeel voordat je naar huis gaat, dat soort zaken worden pertinent niet gekoppeld aan jouw DNA.

Uitgebreide verslaggeving van zeer ernstige zedenmisdrijven tegen jonge, weerloze slachtoffers in de media helpt bij het kweken van een draagvlak hiervoor. De politie had de dader veel eerder kunnen vinden, als ze maar meer DNA in hun database hadden. Niet dat jij zoiets deed, of je broer of je neef, maar wel de etnische groep waartoe de dader behoorde. Was het niet zo dat in de zaak Marianne Vaatstra de asielzoekers als eerste werden verdacht, terwijl de dader een boze blanke man was? Dus dat is toch niet wat we willen met zijn allen dat asielzoekers ten onrechte worden verdacht? En dat in de zaak Milica van Doorn en ook bij de paskamermoord een Turk de dader was? Dus dat is toch niet wat je als hardwerkende Nederlander wil? Buitenlanders die zich zomaar ongestraft kunnen vergrijpen aan onze dochters?

Stapje voor stapje komt het dichterbij dat mensen vrijwillig hun DNA gaan afstaan om definitief in de database op te slaan. Nu is het al zo om uit te vinden waar je wortels liggen. https://www.myheritage.nl/dna dus waarom zou je niet de maatschappij willen beschermen tegen monsters als Dutroux, Hertogs, Panhuis en noem maar op.

Je geeft toch ook vrijwillig je locatie op met je smartphone of tomtom?

en je hebt niets te verbergen.

dus ...
Non possumus non loqui
  donderdag 5 juli 2018 @ 09:17:52 #9
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180251893
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:10 schreef Knip het volgende:
Ik zie het er nog van komen dat veel Nederlanders vrijwillig hun DNA afstaan, om te helpen bij opsporing via familieverbanden. Nu roept de politie op om dit te doen, bijvoorbeeld in de zaak Nicky Verstappen of, met succes, de zaak Milica van Doorn. Het DNA wordt nu alleen gebruikt voor de zaak die in onderzoek is en na afloop van het onderzoek wordt het DNA vernietigd, althans officieel.

Maar wie zou de politie niet willen helpen bij de opsporing van daders van gruwelijke zedenmisdrijven? Denk nog eens aan Milica van Doorn, waarbij de dader gevonden kon worden, of Marianne Vaatstra? De dader heeft jarenlang vrij rond kunnen lopen tot afgrijzen van de familie van het slachtoffer en ook de gehele samenleving. Ook onschuldigen zijn in deze zaken lang door de politie lastig gevallen door verdenkingen die achteraf totaal onnodig waren.

Op dit moment zijn er mensen die ruimte van hun computer beschikbaar stellen voor onderzoek naar buitenaards leven. https://nl.wikipedia.org/wiki/SETI Het zou toch fantastisch zijn als we zouden ontdekken dat er nog andere levende wezens in de kosmos zijn die wellicht contact met ons willen? Waarom zou je dan je DNA niet ter beschikking stellen om de politie te helpen om gericht naar de dader van een gruwelijk misdrijf te zoeken. Jijzelf hebt natuurlijk niets te verbergen en het DNA wordt alleen gebruikt voor ernstige misdrijven.

Dus al zou je een keer vergeten zijn om iets op je belastingformulier in te vullen, of dacht je echt voor een mooi prijsje een dure spelcomputer gekocht te hebben, hang je je neus wel eens boven een spiegel op een feestje of ga je uit je werk eerst even langs een bordeel voordat je naar huis gaat, dat soort zaken worden pertinent niet gekoppeld aan jouw DNA.

Uitgebreide verslaggeving van zeer ernstige zedenmisdrijven tegen jonge, weerloze slachtoffers in de media helpt bij het kweken van een draagvlak hiervoor. De politie had de dader veel eerder kunnen vinden, als ze maar meer DNA in hun database hadden. Niet dat jij zoiets deed, of je broer of je neef, maar wel de etnische groep waartoe de dader behoorde. Was het niet zo dat in de zaak Marianne Vaatstra de asielzoekers als eerste werden verdacht, terwijl de dader een boze blanke man was? Dus dat is toch niet wat we willen met zijn allen dat asielzoekers ten onrechte worden verdacht? En dat in de zaak Milica van Doorn en ook bij de paskamermoord een Turk de dader was? Dus dat is toch niet wat je als hardwerkende Nederlander wil? Buitenlanders die zich zomaar ongestraft kunnen vergrijpen aan onze dochters?

Stapje voor stapje komt het dichterbij dat mensen vrijwillig hun DNA gaan afstaan om definitief in de database op te slaan. Nu is het al zo om uit te vinden waar je wortels liggen. https://www.myheritage.nl/dna dus waarom zou je niet de maatschappij willen beschermen tegen monsters als Dutroux, Hertogs, Panhuis en noem maar op.

Je geeft toch ook vrijwillig je locatie op met je smartphone of tomtom?

en je hebt niets te verbergen.

dus ...
Ja, dat zal je steeds meer gaan zien. Je ziet inderdaad al hoe populair verwantschapsonderzoeken zijn in gerichte zaken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180252094
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:10 schreef Knip het volgende:

Op dit moment zijn er mensen die ruimte van hun computer beschikbaar stellen voor onderzoek naar buitenaards leven. https://nl.wikipedia.org/wiki/SETI Het zou toch fantastisch zijn als we zouden ontdekken dat er nog andere levende wezens in de kosmos zijn die wellicht contact met ons willen? Waarom zou je dan je DNA niet ter beschikking stellen om de politie te helpen om gericht naar de dader van een gruwelijk misdrijf te zoeken. Jijzelf hebt natuurlijk niets te verbergen en het DNA wordt alleen gebruikt voor ernstige misdrijven.
Die vergelijking volg ik niet helemaal

quote:
Dus al zou je een keer vergeten zijn om iets op je belastingformulier in te vullen, of dacht je echt voor een mooi prijsje een dure spelcomputer gekocht te hebben, hang je je neus wel eens boven een spiegel op een feestje of ga je uit je werk eerst even langs een bordeel voordat je naar huis gaat, dat soort zaken worden pertinent niet gekoppeld aan jouw DNA.
Nu niet, nee.

Het ding is, dat ik niet weet wie er over 15 jaar bij die gegevens kan. En waar worden die gegevens opgeslagen?

Volgens mij laat je zo goed als overal waar je komt DNA achter. Ik heb locatieservices op mijn telefoon uitstaan, puur omdat ik niet wil dat ik precies te volgen ben.

Het is meer het idee waar ik bang voor ben, het Big Brother idee. Ik heb niets te verbergen, maar toch vind ik het geen fijn gevoel.
Misschien is het wel helemaal onterecht dat ik dat denk, kan ook.

quote:
Uitgebreide verslaggeving van zeer ernstige zedenmisdrijven tegen jonge, weerloze slachtoffers in de media helpt bij het kweken van een draagvlak hiervoor. De politie had de dader veel eerder kunnen vinden, als ze maar meer DNA in hun database hadden. Niet dat jij zoiets deed, of je broer of je neef, maar wel de etnische groep waartoe de dader behoorde. Was het niet zo dat in de zaak Marianne Vaatstra de asielzoekers als eerste werden verdacht, terwijl de dader een boze blanke man was? Dus dat is toch niet wat we willen met zijn allen dat asielzoekers ten onrechte worden verdacht? En dat in de zaak Milica van Doorn en ook bij de paskamermoord een Turk de dader was? Dus dat is toch niet wat je als hardwerkende Nederlander wil? Buitenlanders die zich zomaar ongestraft kunnen vergrijpen aan onze dochters?
Ik vind zo'n gerichte zoekactie prima. Zal er ook altijd mijn medewerking aan verlenen.
Weggegaan en opgerot
  donderdag 5 juli 2018 @ 12:10:08 #11
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_180254948
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:31 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Die vergelijking volg ik niet helemaal

Ik bedoel te zeggen dat veel mensen bereid zijn om (een deel van) hun privacy op te geven "voor de goede zaak", of omdat het een interessant project is

[..]

Nu niet, nee.

Het ding is, dat ik niet weet wie er over 15 jaar bij die gegevens kan. En waar worden die gegevens opgeslagen?

Volgens mij laat je zo goed als overal waar je komt DNA achter. Ik heb locatieservices op mijn telefoon uitstaan, puur omdat ik niet wil dat ik precies te volgen ben.

Het is meer het idee waar ik bang voor ben, het Big Brother idee. Ik heb niets te verbergen, maar toch vind ik het geen fijn gevoel.
Misschien is het wel helemaal onterecht dat ik dat denk, kan ook.

Ik denk dat het er langzaam insluipt. 20 jaar geleden was het ook niet voor te stellen dat vrijwel iedereen een smartphone zou hebben en in principe altijd bereikbaar zou moeten zijn.

[..]

Ik vind zo'n gerichte zoekactie prima. Zal er ook altijd mijn medewerking aan verlenen.
Ik ook, maar ik verwacht dat de volgende stap zal zijn om de gegevens die bij deze actie zijn verzameld niet weg te gooien zoals nu officieel gebeurt, maar nog even te bewaren. Stel je voor dat bij zo een actie toevallig ook naaste verwanten van een ander ernstig misdrijf worden aangetroffen, waardoor een spoor naar de dader leidt, die daardoor snel kan worden opgepakt. Dat verzin je niet, maar je verzint ook niet dat bij een zoekactie naar een vermoord tienermeisje een ander vermoord tienermeisje wordt aangetroffen, dat toevallig in dezelfde tijd en dezelfde omgeving is omgebracht.

Schokkend allemaal en er loopt nog heel veel tuig rond, dat nog niet gestraft is voor hun gruweldaden. Stel je eens voor als we nu eens voor dat we een aantal mensen hadden die vrijwillig hun gegevens afstaan. Als er al één zo een schoft wordt opgepakt daardoor is de winst al enorm

En zo gaat het stapje voor stapje verder. De techniek om hiermee onderzoek te doen, de maatschappelijke bereidheid om hieraan mee te werken, de politieke druk om hier mee verder te gaan en de juridische ruimte om dit als opsporingsmiddel te accepteren.
Non possumus non loqui
pi_180255155
Lijkt me een zeer slecht idee.
"Pools are perfect for holding water"
pi_180255466
Dus de overheid faalt in het uitvoeren van de regeltjes, dus moet er niet wat veranderen aan de mensen die de regeltjes uitvoeren, maar moeten de regels nog wat meer rechten afpakken. Logisch. Ieder jaar is er minstens een bericht dat justitie of politie de eigen regels niet goed uitvoert en de reactie is dan altijd om maar de regeltjes verder op te rekken. Zum kotzen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')