abonnement Unibet Coolblue
pi_180244587
Hoi,

Volgend jaar krijg ik een nieuwbouwhuis waar 2 verdiepingen vloerverwarming hebben. Volgens de aannemer is laminaat of een houten vloer niet handig bij vloerverwarming. Dit omdat het krom kan trekken of dat de warmte er niet goed door heen komt.

Nu heb ik in mijn huidige huis ook vloerverwarming en heb daar laminaat, tapijt of zeil in zitten. Op het eerste gezicht merk ik hier geen verschil tussen maar aangezien de verwarming bijna nooit aan staat is het lastig vergelijken.

Iemand die wat over de voor en nadelen kan roepen als je hout/laminaat neemt als vloer bij vloerverwarming?
pi_180245909
Ik kan je geen echte tips op dit moment geven. Maar binnenkort (nu en een jaar) ga ik ook vloerverwaming thuis leggen met houten/laminaat vloer. Ik ga het nog verder uitzoeken en dergelijke.

Wat ik je wel kan vertellen is dat laminaat beter de warmte door laat van de vloer de ruimte in.
Tegenwoordig heb je ook prachtige (kwalitatief goed) laminaat wat lijkt op hout.

Ouderlijk huis hebben we een houten vloer met een kachel (dus geen vloerverwarming). Je merkt wel dat deze na verloop van tijd krom beginnen te trekken, want ja: hout, dat blijft altijd werken. Dat zal met vloerverwarming niet veel anders zijn.
  donderdag 5 juli 2018 @ 09:18:59 #3
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_180251914
Laminaat en parket kan in principe gewoon op vloerverwarming, echter niet alle soorten laminaat en parket zijn geschikt. Het "probleem" van hout is dat het uit zichzelf redelijk isoleert, dus bij een te dikke houten vloer kan er niet genoeg warmte door de vloer worden afgegeven aan de ruimte om deze te verwarmen.

Parket op vloerverwarming is vaak een verlijmde constructie waarbij het hout kruislings op elkaar is bevestigd waardoor werking wordt geminimaliseerd.

Met een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning en een relatief lage temperatuur van de vloerverwarming is er geen enkele reden om geen houten vloer te nemen.
pi_180251921
Dat kromtrekken van de vloer geloof ik niet zo in, als je vloer ervoor geschikt is (navragen bij de fabrikant) dan werkt het prima.
Ik ga in ons nieuwe huis ook vloerverwarming aanleggen met laminaat.

Het beste is tegels of een PVC vloer, maar daar moet je net van houden.
Laminaat heeft een iets hoger warmteweerstand zodat het iets langer duren voordat het warm is maar dat gaat niet echt merkbaar zijn, je stookt toch vaak op een constante temperatuur met vloerverwarming.
Wel heel belangrijk is om een ondervloer voor vloerverwarming te gebruiken bij laminaat.

Mijn zwagers hebben allebei een nieuwbouwhuis met 3 verdiepingen vloerverarming en daar hebben ze een houten vloer in laten liggen en dan gaat ook al 2 jaar prima.

Daar hoef je je niet door laten te weerhouden dus.
Wij vinden tegels ook heel lelijk, en een PVC vloer relatief duur dus dan is laminaat een prima oplossing :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_180251983
Ook ik heb laminaat op mijn vloer met vloerverwarming liggen, de vloerverewarming is op 10cm hoh ingefreesd, dichtgesmeerd en geegaliseerd. Daarop 'heat foil' als ondergrond en 7mm laminaat er bovenop. De kamer wordt constant gestookt, met een nachtverlaging van 2 graden. De kamer is gewoon warm, het zal wellicht wat langer duren dan met tegels maar dat is geen probleem. Ik merk wel temperatuurverschil als ik met blote voeten (of op sokken) rondloop en in mijn toilet stap waar wel tegels op de vloerverwarming liggen. Daar is de vloer aannemelijk warmer, maar het is zeker niet hinderlijk. Ik heb nu na 2 jaar geen krom laminaat en verwacht dat ook niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')