abonnement Unibet Coolblue
pi_180244182
Hallo,

Graag jullie advies gevraagd. Ik ben bezig om een chalet op te knappen. Nu heb ik het plafond in RAL9010 geschilderd, ook zitten daaronder kooflijsten in RAL9010. Nu heb ik op de wanden relatief donker behang (grijs gemêleerd).
Omdat er zowel aan de voorkant en aan de zijkant een grote raampartij zit, heb ik daar verduisterende rolgordijnen.

Ik ben nu bezig om een vloer uit te zoeken, ik heb daarbij tegellaminaat gezien in een wat lichte beige kleur, zandsteen wit heet dat. Ik loop al een tijdje te twijfelen of ik de wanden met het behang niet gewoon een stuk lichter moet maken, zodat ik donkere vloer kan nemen (ik zelf vind een donkere vloer vaak mooier). Eerlijk gezegd is de lichte vloer ook helemaal niet lelijk.
Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat jullie een indruk kunnen krijgen.
Mijn vraag is nu: wordt de ruimte door het nemen van een lichte vloer nu optisch wat groter of los je dit alleen op door de muren lichter te maken (let maar niet op de bestaande vloer op de foto, want dat is het oude laminaat dat eruit gaat) ?

Het mooie van de wat donkere wanden is dat je een mooi contrast krijgt tussen je kooflijsten , deuren, kozijnen en wanden. Met een lichte muur ben je dat effect bijna kwijt.

Hierbij wat foto's van het chalet:








En dit is het tegellaminaat in de lichte kleur:






Een alternatief is alle wanden etc licht maken en dan deze antractie tegellaminaat op de vloer, heeft lichtgrijze voegen:








(Sorry voor de ene foto met de deuren, die krijg ik helaas niet helemaal goed).
Graag jullie advies en tips.

[ Bericht 10% gewijzigd door hiburg op 04-07-2018 21:31:15 ]
pi_180244402
Hey Ts,
Ik zie geen foto's ;-)
pi_180244498
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:13 schreef Roosgeluk het volgende:
Hey Ts,
Ik zie geen foto's ;-)
klopt, ging nog niet helemaal lekker, ben er even mee bezig...

Het is gelukt....
pi_180244798
Neem geen donker want ieder krasje zie je en dan heb ik top kwaliteit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180244999
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:33 schreef halfway het volgende:
Neem geen donker want ieder krasje zie je en dan heb ik top kwaliteit.
Oh ok, die laminaat vloer die ik op het oog heb is ook van topkwaliteit, dus dat zegt kennelijk nog niet genoeg. Is van het merk Meister.
pi_180245043
een donkere vloer is mooi als het in contrast is met je wanden. Zie je ook op de foto's dat bij donker bewust gekozen is voor lichte wanden. En is er veel lichtinval van ramen.

Heb je bewust alles grijs behangen? Vaak is het mooier om 1 of 2 accentmuren te hebben en de rest rustiger. Hierdoor komt het minder op je af en voelt de ruimte groter aan (minder beklemmend).
Ikzelf zou er geen grijze donkere vloer in leggen. Dan wordt het helemaal een grauwe grijze sfeerloze bedoeling (ik weet niet wat de kleuren van je meubels zijn?).
pi_180245097
Sowieso geen laminaattegels.

Goede kwaliteit laminaat houtmotief. Of echt hout (dat liever)
Whatever...
pi_180245167
Persoonlijk vind ik de muren veel te donker zo. Een accentmuur kan wel, maar rondom in dat grijs is gewoon te donker. Daarnaast begrijp ik niet waarom je voor behang gekozen hebt ipv verf, tenzij de muren gatenkaas waren, natuurlijk. Verf geeft een veel strakker en rustiger eindresultaat.

Donkere muren bij een licht plafond zorgen wel voor optische verhoging van de kamer, maar dat gebeurt alleen maar doordat de muren dichterbij lijken te staan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180245342
Lichte muren, iets donkerder vloer, maar nog steeds enigzins licht.
Whatever...
pi_180245442
Nog even wat achtergrondinfo: ik heb dat behang genomen omdat ik het erg mooi vond en mijn moeder (heeft een aluminium stacaravan) dat ook heeft. Alleen is bij haar de caravan een stuk kleiner en zit er veel meer licht houtwerk (RAL 9001) in waardoor het niet zo opvalt.

De hoogte van de wanden in het chalet bij mij is 2.10 cm vanaf de grond tot het plafond.

Een alternatief is (vind ik zelf ook wel mooi en zo heb ik het in de aanbouw gedaan): vliesbehang met een spachtelputz structuur erin en dat latex'en in een lichte kleur (daar heb ik Flexa Pure: delicate grey, is heel licht grijs, ietwat cremige kleur).
Alleen ben ik bang dat het in mijn woonkamer in het chalet het dan wel een erg lichte boel wordt, ook vanwege de grote raampartij.
Hoe zou ik het dan zo kunnen afwisselen tussen donker en lichte wanden gezien de kleine stukjes muur bij de ramen aan de voorkant en de zijwanden bij de deuren ?
pi_180248490
Een donkere mur kan echt prima.

Laatst een aflevering van seizoen 2 van Queer Eye gezien wat er heel mooi uitzag :@
pi_180264545
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:43 schreef Roosgeluk het volgende:
een donkere vloer is mooi als het in contrast is met je wanden. Zie je ook op de foto's dat bij donker bewust gekozen is voor lichte wanden. En is er veel lichtinval van ramen.

Heb je bewust alles grijs behangen? Vaak is het mooier om 1 of 2 accentmuren te hebben en de rest rustiger. Hierdoor komt het minder op je af en voelt de ruimte groter aan (minder beklemmend).
Ikzelf zou er geen grijze donkere vloer in leggen. Dan wordt het helemaal een grauwe grijze sfeerloze bedoeling (ik weet niet wat de kleuren van je meubels zijn?).
Nee, ik neem zeker geen donkere vloer bij deze wanden want dan wordt het veel te donker. Ik heb eigenlijk alles behangen omdat ik het een mooi behang vind, en er zitten aan de voorkant en linker zijkant grote ramen. De lange muur die je op de foto ziet is de rechterkant. Ik heb dus genoeg lichtinval, vandaar de wat donkere muren, dat zou op zich moeten kunnen. Ik ga van het weekend nog even goed bekijken, heb ook een staal van de lichte vloer. Dus het zou kunnen dat ik toch de lichte vloer kies, heb ook al genoeg foto’s op internet gezien waarbij het wel goed kon.

Zie ook dit artikel bijv. :
https://www.doretschulkes.nl/donkere-muren/
pi_180264570
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:45 schreef Spanky78 het volgende:
Sowieso geen laminaattegels.

Goede kwaliteit laminaat houtmotief. Of echt hout (dat liever)
Waarom geen laminaattegels ? Ik vind dat persoonlijk juist bij een chalet passen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')