abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_180234613
Ik ben de hitte ondertussen meer dan zat en het op en neer rijden met de mobile airco ook. Daarnaast is de doorvoer van een mobile airco ook enorm vervelend omdat ik de ramen niet open kan zetten in verband met de katten dus zit ik met zelfgemaakt raam inzet stukken te werken.

Daarom wil ik een vaste airco gaan plaatsen maar ik zie door de bomen het bos niet meer en ik heb een paar vragen.

Ik wil een binnen unit voor de slaapkamer (30m2) en een binnen unit voor de woonkamer (80m2)
Zowel de slaapkamer als de woonkamer zijn op dezelfde verdieping. Ik kan alle leidingen makkelijk door de zolder laten lopen.
Vragen die ik heb:
- Kan je op alle buiten units zomaar 2 binnen units plaatsen?
- Is het een probleem als er +- 18 meter leiding loopt tussen binnen unit 1 en de buitenunit
- Mag de buiten unit heel de dag in de volle zon hangen.
- overal: zijn er nog dingen waar je extra op moet letten?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  woensdag 4 juli 2018 @ 18:33:17 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_180240905
Heb je het over m2 of m3. Dat maakt nogal verschil voor de buitenunit. Dit zijn niet heel gebruikelijke afmetingen voor dergelijke kamers imo.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_180241254
je moet een multi split airco hebben.

doe je inhoud maal 40 watt grofweg. dus bij 2.6 meter hoogte en 30 m2 zit je rond de 3 kW aan koelvermogen. Andere ruimte 6 kW. Totaal een 10 kW airco dus.
pi_180242118
Het zijn echt vierkante meters (grond oppervlakte). Als ik zo rondkijk is het waarschijnlijk goedkoper om 2 single units te kopen dan 1 multi met 2 binnen units...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_180243009
1: nee, je kunt niet op elke buitenunit meerdere binnenunits aansluiten.
2: zo'n stukje leiding lengte zal geen probleem zijn
3: geen probleem. Op een relatief koele plaats zal het energieverbruik wel iets lager zijn
4: Ja er zijn nog heel veel zaken waar je op moet Letten.

- De gemeente kan regels hebben mbt plaatsing van buitenunits. Grootte, aantal en positionering kunnen aandachtspunten zijn.
- In geval van een appartement moet je toestemming hebben van de VvE
- Zorg er indien mogelijk op of aan een massieve constructie bevestigd wordt, en dus niet op een plat dak met houten balkenconstructie.
- Hou de buitenunit zo ver mogelijk weg van de ramen van je buren. Van een burenruzie ga je mogelijk nog meer zweten dan van een beetje warmte.
- Maak een warmtelastberekening om de benodigde capaciteit te bepalen. Hou daarbij ook in acht welke kamertemperatuur je wenst. 22 graden of 18 graden maakt nogal verschil. Ga vooral niet af op standaard getallen als met X watt per m2 of m3. Isolatie, bouwmaterialen en zeker de mate van zoninval zijn van enorme invloed op het benodigde vermogen.
pi_180252056
Houdt er ook rekening mee dat je het in bedrijf stellen niet zelf kan doen.
Als alles is aangesloten dan moet er worden gevacumeerd en daarna wordt de airco afgevuld met een bepaald gewicht koelmiddel.
Kosten hiervoor 150-250 euro.

Aansluiten kan opzicht zelf wel, al weet ik niet of de koppelingen gefelst of gesoldeerd worden of dat er tegenwoordig al snelkoppelingen zijn waarbij je eerder genoemde handelingen niet hoeft uit te voeren.
Als dat niet het geval is dan zou ik de leidingen zelf aanleggen en het aansluiten ook uitbesteden.

Houdt ook rekening met de condensafvoer van je binnenunits.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_180252558
Voor een maatwerk installatie zoals jij omschrijft is zelf doen best lastig tenzij je zelf al je gereedschap al hebt om te trompen etc.

Ik heb zelf net een standaard installatie gedaan. Gaatje in de muur, binnenunit precies daar en buiten unit aan de muur aan de andere kant. Standaard 3m leiding met getrompte aansluitingen was zo klaar. Daar zit dan ook al voldoende koudemiddel in.

Wat jij wilt is een multisplit met flink vermogen en lange leidingen. Dat kost ook significant meer allemaal.

2 aparte units kan natuurlijk ook. Stuk voordeliger wellicht een kortere leidingen mogelijk?

Ik heb mijne van een goedkoper merk. Cooper&Hunter. Kun je eens kijken.
Laat die handjes wapperen!
pi_180253975
Je zou ook nog naar een airconditioner met luchtkanalen kunnen kijken. Als je anders twee complete systemen nodig hebt maakt het qua prijs misschien niet eens zoveel uit. Het is sowieso veel mooier en comfortabeler. Je hebt niet zo'n plastic bak aan de muur die herrie maakt en de koude lucht komt een stuk gelijkmatiger de kamer in.
pi_180254344
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:18 schreef Chaos het volgende:
Je zou ook nog naar een airconditioner met luchtkanalen kunnen kijken. Als je anders twee complete systemen nodig hebt maakt het qua prijs misschien niet eens zoveel uit. Het is sowieso veel mooier en comfortabeler. Je hebt niet zo'n plastic bak aan de muur die herrie maakt en de koude lucht komt een stuk gelijkmatiger de kamer in.
Ik weet niet of dat beter is. Voordeel van meerdere binnenunits is dat het makkelijk per ruimte te regelen is. Dat is met een kanaalairco wel anders.

Overdag wil je denk ik de slaapkamer niet koelen - dat is onzin. 's Nachts hoeft de huiskamer niet gekoeld te worden.

Daarnaast, als je een goede airco ophangt kunnen je radiatoren weg. Radiatoren zitten lager en kosten je dus leefruimte. Een airco zit hoger aan het plafond en heeft dit probleem dus niet. Een goede airco levert je dus extra ruimte in huis op t.o.v. radiatoren aan de muur.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_180254600
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:36 schreef nightsleeper het volgende:
Ik weet niet of dat beter is. Voordeel van meerdere binnenunits is dat het makkelijk per ruimte te regelen is. Dat is met een kanaalairco wel anders.

Bij een fatsoenlijk systeem kunnen de kanalen ook open en dicht. Wij hebben dit systeem hier door het hele huis en elke kamer heeft een thermostaatgestuurde klep. Het zal ongetwijfeld ook wel handbediend kunnen, dan kun je gewoon het roostertje dichtschuiven.
pi_180255115
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:01 schreef Gieliovd het volgende:
Standaard 3m leiding met getrompte aansluitingen was zo klaar. Daar zit dan ook al voldoende koudemiddel in.

Moest dat niet eerst vacuüm worden getrokken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180255125
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:36 schreef nightsleeper het volgende:
Daarnaast, als je een goede airco ophangt kunnen je radiatoren weg. Radiatoren zitten lager en kosten je dus leefruimte. Een airco zit hoger aan het plafond en heeft dit probleem dus niet. Een goede airco levert je dus extra ruimte in huis op t.o.v. radiatoren aan de muur.
Kan je dat eens toelichten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180255783
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Moest dat niet eerst vacuüm worden getrokken?
Nee, koudemiddel staat op overdruk. Perst zelf de lucht uit de leidingen en binnenunit via een ontluchtingsventiel.
pi_180257143
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:50 schreef Klepper272 het volgende:
Nee, koudemiddel staat op overdruk. Perst zelf de lucht uit de leidingen en binnenunit via een ontluchtingsventiel.
Handig
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180257222
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 11:48 schreef Chaos het volgende:

[..]

Bij een fatsoenlijk systeem kunnen de kanalen ook open en dicht. Wij hebben dit systeem hier door het hele huis en elke kamer heeft een thermostaatgestuurde klep. Het zal ongetwijfeld ook wel handbediend kunnen, dan kun je gewoon het roostertje dichtschuiven.
Dan moet je wel een erg grote aanpassingen aan je huis doen als je geen luchtverwarming heb.
Als er tijdens de bouw geen rekening is gehouden met luchtverwarming is het later vaak lastig te realiseren. En de vraag is of je al die luchtkanalen netjes kan wegwerken .
pi_180257233
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:50 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Nee, koudemiddel staat op overdruk. Perst zelf de lucht uit de leidingen en binnenunit via een ontluchtingsventiel.
Wat dus officieel niet "mag" maar er mag wel meer niet O-)
Laat die handjes wapperen!
pi_180258097
Die cooper en hunter airco's zijn inderdaad goedkoop. Ook daar zie ik dat ik snel een stuk goedkoper uit ben met 2 split- units dan 1 met 2 binnen units. Maar ook die monoblock's zijn mooi maar dat wordt te duur voor een goede capaciteit,.

Aangezien ik in belgie woon hoef ik me niet zo'n zorgen te maken over de gemeente. Buren zijn ook niet zo'n probleem.

Groot voordeel van die cooper en hunter modellen is dat die inderdaad 'kant en klaar' zijn. Dus geen extra installatie kosten.

Luchtkanalen airco is ook nog een optie omdat mijn bovenverdieping nog 'ruwbouw' is. Dus ik kan overal leidingen (kanalen) leggen. Groot voordeel is dan dat ik vrij makkelijk in alle kamers van het huis een koeling kan maken. en ik alleen maar een paar 'mooie' roosters hoef te maken in de kamers en het apparaat wat de herrie maakt vrij centraal neer kan zetten op zolder.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_180258159
ok.. tegen mijn verwachting in zijn die kanaal modellen erg duur, dat gaat het ook niet worden...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_180258195
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:29 schreef junkiexp het volgende:
Houdt er ook rekening mee dat je het in bedrijf stellen niet zelf kan doen.
Als alles is aangesloten dan moet er worden gevacumeerd en daarna wordt de airco afgevuld met een bepaald gewicht koelmiddel.
Kosten hiervoor 150-250 euro.

Aansluiten kan opzicht zelf wel, al weet ik niet of de koppelingen gefelst of gesoldeerd worden of dat er tegenwoordig al snelkoppelingen zijn waarbij je eerder genoemde handelingen niet hoeft uit te voeren.
Als dat niet het geval is dan zou ik de leidingen zelf aanleggen en het aansluiten ook uitbesteden.

Houdt ook rekening met de condensafvoer van je binnenunits.
Soms worden de leidingen bijgeleverd in een standaardlengte met koppelingen.. Voldoet die lengte voor jou kan je die leidingen zo aankoppelen met een steeksleutel of waterpomptang.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 05-07-2018 15:16:55 ]
pi_180258863
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 12:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je dat eens toelichten?
Wat wil je toegelicht zien? Radiatoren zitten meestal laag bij de grond. Waar een radiator zit kun je dus niet lopen en ook geen spullen neerzetten. Een airco zit meestal net iets onder het plafond. Daar loop je dus onderdoor. Daarmee wordt je leefruimte groter als je ervoor kiest je radiatoren weg te halen.

Waarom zou je de radiatoren niet weghalen? Als je een keer zo'n airco hebt kun je daar goedkoper mee verwarmen dus je zou geld weggooien door die radiator te gebruiken. Dan kun je 'm dus beter weghalen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_180258906
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:49 schreef nightsleeper het volgende:
Radiatoren zitten meestal laag bij de grond. Waar een radiator zit kun je dus niet lopen en ook geen spullen neerzetten. Een airco zit meestal net iets onder het plafond. Daar loop je dus onderdoor. Daarmee wordt je leefruimte groter als je ervoor kiest je radiatoren weg te halen.

Waarom zou je de radiatoren niet weghalen? Als je een keer zo'n airco hebt kun je daar goedkoper mee verwarmen dus je zou geld weggooien door die radiator te gebruiken. Dan kun je 'm dus beter weghalen.
Dus het vermogen en de locatie van een airco is zo zondermeer voldoende om als warmtebron voor diezelfde ruimte te dienen? Nog afgezien van de regeling en de samenwerking met andere verwarmingscomponenten zoals de CV ketel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180258984
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus het vermogen en de locatie van een airco is zo zondermeer voldoende om als warmtebron voor diezelfde ruimte te dienen? Nog afgezien van de regeling en de samenwerking met andere verwarmingscomponenten zoals de CV ketel.
Als je eentje met genoeg capaciteit neemt gaat dat prima ja. Als je dat niet doet heb je er ook niet zoveel aan voor koeling. Samenwerking met andere verwarmingscomponenten is er niet, dus dat is makkelijk.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  donderdag 5 juli 2018 @ 16:31:36 #23
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180259603
quote:
3s.gif Op donderdag 5 juli 2018 15:56 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Als je eentje met genoeg capaciteit neemt gaat dat prima ja. Als je dat niet doet heb je er ook niet zoveel aan voor koeling. Samenwerking met andere verwarmingscomponenten is er niet, dus dat is makkelijk.
ik denk alleen niet dat je de hele avond naar een blazende verwarming wil luisteren.
Tot nooit .......
pi_180259678
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik denk alleen niet dat je de hele avond naar een blazende verwarming wil luisteren.
Verschilt per persoon. Ik heb het thuis ook zo en ik ben er erg tevreden mee. Geluid valt enorm mee en het geeft snel warmte (sneller dan de C.V.-ketel deed)
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  donderdag 5 juli 2018 @ 16:39:26 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_180259760
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:35 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Verschilt per persoon. Ik heb het thuis ook zo en ik ben er erg tevreden mee. Geluid valt enorm mee en het geeft snel warmte (sneller dan de C.V.-ketel deed)
het zal best snel zijn, ik zou hem dan vooral een half uurtje gebruiken en dan over op cv.
Tot nooit .......
pi_180259797
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

het zal best snel zijn, ik zou hem dan vooral een half uurtje gebruiken en dan over op cv.
Ik heb geen C.V. meer, heb gas laten afsluiten. Buiten nog dat het veel voordeliger is vind ik het prettiger. Komt deels ook doordat het systeem dat ik heb ook kan bevochtigen en je dus niet die gortdroge lucht krijgt die je in de winter anders wel snel hebt.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_180280858
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:29 schreef junkiexp het volgende:
Houdt er ook rekening mee dat je het in bedrijf stellen niet zelf kan doen.
Als alles is aangesloten dan moet er worden gevacumeerd en daarna wordt de airco afgevuld met een bepaald gewicht koelmiddel.
Kosten hiervoor 150-250 euro.

Aansluiten kan opzicht zelf wel, al weet ik niet of de koppelingen gefelst of gesoldeerd worden of dat er tegenwoordig al snelkoppelingen zijn waarbij je eerder genoemde handelingen niet hoeft uit te voeren.
Als dat niet het geval is dan zou ik de leidingen zelf aanleggen en het aansluiten ook uitbesteden.

Houdt ook rekening met de condensafvoer van je binnenunits.
Dat is niet altijd waar. Ik heb ook zelf een split airco gemonteerd waarvan de leidingen voorzien waren van een snelkoppeling. Dat was gewoon plug en play en niets om bang voor te zijn. De leiding heeft dan natuurlijk wel een vaste lengte.
pi_180284495
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef BBach het volgende:
Dat is niet altijd waar. Ik heb ook zelf een split airco gemonteerd waarvan de leidingen voorzien waren van een snelkoppeling. Dat was gewoon plug en play en niets om bang voor te zijn. De leiding heeft dan natuurlijk wel een vaste lengte.
Bedankt voor de uitleg!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180285563
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef BBach het volgende:

[..]

Dat is niet altijd waar. Ik heb ook zelf een split airco gemonteerd waarvan de leidingen voorzien waren van een snelkoppeling. Dat was gewoon plug en play en niets om bang voor te zijn. De leiding heeft dan natuurlijk wel een vaste lengte.
Klopt, heb je helemaal gelijk in, alleen TS zegt 18 meter leiding nodig te hebben, dan is het zeker niet van toepassing.
Vandaar dat ik die optie niet benoemd hebt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_180315351
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:34 schreef BBach het volgende:

[..]

Dat is niet altijd waar. Ik heb ook zelf een split airco gemonteerd waarvan de leidingen voorzien waren van een snelkoppeling. Dat was gewoon plug en play en niets om bang voor te zijn. De leiding heeft dan natuurlijk wel een vaste lengte.
Hou er dan wel rekening mee dat dit systeem beduident minder goed werkt dan een systeem wat voor inbedrijfstelling fatsoenlijk gevacumeerd is.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')