abonnement Unibet Coolblue
pi_180232634
Sinds 1 juni ben ik werkeloos en ontvang ik dus ww. Ik heb gelukkig weer een nieuwe baan gevonden waar ik 9 juli ga starten. Wel had ik al een hele tijd een vakantie gepland staan vanaf 14 juli voor 2 weken. Dat gaat uiteraard gewoon door, maar mijn nieuwe werkgever heeft nu de vraag gesteld wat ik wil. Het leek hem niet fijn voor mij om direct vanaf het begin 10 van mijn verlofdagen in te moeten leveren. Hij heeft voorgesteld om die 10 dagen onbetaald verlof te nemen, zodat ik de rest van het jaar gewoon over al mijn verlofdagen kan beschikken.

Ik weet dat als ik niet de hele maand werk en mijn inkomen lager is dan de ww die ik krijg, dat de ww dat aanvult. Als ik kies voor het inleveren van verlofdagen, dan is mijn inkomen deze maand hoger dan mijn uitkering. Als ik echter kies voor het onbetaalde verlof, dan is dat niet zo. Dat brengt mij op de volgende vraag, waar ik op de site van het UWV niet echt een antwoord op heb kunnen vinden. Stel ik kies het onbetaalde verlof, vult de ww mijn inkomen dan nog wel aan of zeggen ze dan "dikke doei, je had ook verlofdagen kunnen inleveren en dan had je ons niet meer nodig gehad"?

Ikzelf ben er nog niet helemaal uit. Ik neig er naar om gewoon de verlofdagen op te nemen, aangezien dat ook ethisch beter voelt dan een beetje vakantie vieren op kosten van de ww maar ik wil me wel goed informeren :D
pi_180232877
WW-aanvulling gebeurt op basis van door jou doorgegeven sv-loon. Als jij onbetaald verlof neemt, zal sv-loon lager worden.

Er is nog een andere mogelijkheid: indiensstreding per maandag 30-7 of 1-8? Loopt je ww gewoon door tot die tijd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180233239
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:59 schreef baskick het volgende:

Er is nog een andere mogelijkheid: indiensstreding per maandag 30-7 of 1-8? Loopt je ww gewoon door tot die tijd.
Lijkt mij in dit geval ook het beste want zodra je contract is ingegaan heb je niks meer met het UWV te maken, je hebt dan namelijk een arbeidscontract en dus betaald werk.
Dus ook geen recht meer op een uitkering.
Hoe je die vakantie vervolgens regelt is iets tussen jou en je werkgever, daar heeft het UWV niks meer mee te maken.
pi_180233255
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:59 schreef baskick het volgende:
WW-aanvulling gebeurt op basis van door jou doorgegeven sv-loon. Als jij onbetaald verlof neemt, zal sv-loon lager worden.

Er is nog een andere mogelijkheid: indiensstreding per maandag 30-7 of 1-8? Loopt je ww gewoon door tot die tijd.
Had ook gekund, maar ik wil in principe gewoon weer zo snel mogelijk aan het werk. En dan zou ik in juli ook nog sollicitatieplicht hebben ed, terwijl ik al lang en breed weer werk heb.
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:15:00 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180233283
Je kunt binnen de WW toch ook vakantie opnemen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180233284
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:13 schreef vannelle het volgende:

[..]

Lijkt mij in dit geval ook het beste want zodra je contract is ingegaan heb je niks meer met het UWV te maken, je hebt dan namelijk een arbeidscontract en dus betaald werk.
Dus ook geen recht meer op een uitkering.
Hoe je die vakantie vervolgens regelt is iets tussen jou en je werkgever, daar heeft het UWV niks meer mee te maken.
Is dat zo? Ik dacht dus dat het UWV nog aanvult als je minder inkomen hebt dan je uitkering is..
pi_180233287
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:13 schreef Vlaffaboy het volgende:

[..]

Had ook gekund, maar ik wil in principe gewoon weer zo snel mogelijk aan het werk. En dan zou ik in juli ook nog sollicitatieplicht hebben ed, terwijl ik al lang en breed weer werk heb.
Als je aangeeft bij het UWV dat je op vakantie bent krijg je vrijstelling van je sollicitatieplicht.
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:16:31 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180233317
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180233328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:15 schreef Leandra het volgende:
Je kunt binnen de WW toch ook vakantie opnemen?
Als het goed is wel ja.
pi_180233678
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:13 schreef Vlaffaboy het volgende:

[..]

Had ook gekund, maar ik wil in principe gewoon weer zo snel mogelijk aan het werk. En dan zou ik in juli ook nog sollicitatieplicht hebben ed, terwijl ik al lang en breed weer werk heb.
De 9e starten en per 14e 2 weken op vakantie; dat scheelt effectief dus maar 1 week ten opzichte van starten per maandag na je vakantie. Ik snap het probleem niet zo van een weekje extra ww.

quote:
11s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:15 schreef Vlaffaboy het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dus dat het UWV nog aanvult als je minder inkomen hebt dan je uitkering is..
Dat klopt, En als TS minder gaat verdienen dan 87,5% van zijn WW-maandloon. Van die aanvulling kun je afzien; daarmee vervalt je sollicitatieplicht. Je ww-recht blijft wel doorlopen, dus je opgebouwde rechten worden 'gewoon' naar 0 teruggebracht (althans, tot TS boven die 87,5% komt).

[ Bericht 20% gewijzigd door baskick op 04-07-2018 12:36:25 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180234061
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:15 schreef Vlaffaboy het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dus dat het UWV nog aanvult als je minder inkomen hebt dan je uitkering is..
Als je werkt wel ja, niet als je onbetaald verlof neemt lijkt mij aangezien je daar zelf voor kiest.
Waarom moet het UWV je vakantie betalen terwijl je in die periode betaald werk kunt verrichten?
pi_180234716
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:51 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je werkt wel ja, niet als je onbetaald verlof neemt lijkt mij aangezien je daar zelf voor kiest.
Waarom moet het UWV je vakantie betalen terwijl je in die periode betaald werk kunt verrichten?
Dat is ook exact mijn vraag. Mij lijkt het namelijk ook dat ze het onbetaald verlof niet compenseren. Ik persoonlijk zou dat ook niet doen :P

Aan de andere kant zou er in dat geval op basis van mijn sv-loon wel een aanvulling moeten komen en ik weet niet of zij verschil zien tussen een baan vinden per 23 juli of een baan vinden per 9 juli en 2 weken onbetaald verlof. Het sv-loon is in beide gevallen immers hetzelfde.
pi_180235304
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:26 schreef Vlaffaboy het volgende:

[..]

Dat is ook exact mijn vraag. Mij lijkt het namelijk ook dat ze het onbetaald verlof niet compenseren. Ik persoonlijk zou dat ook niet doen :P

Aan de andere kant zou er in dat geval op basis van mijn sv-loon wel een aanvulling moeten komen en ik weet niet of zij verschil zien tussen een baan vinden per 23 juli of een baan vinden per 9 juli en 2 weken onbetaald verlof. Het sv-loon is in beide gevallen immers hetzelfde.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens weet wat sv-loon is, mijn typsel was gebaseerd op logica en niet persé op kennis.
En logica zegt mij:
Begin dienstverband=einde contact, verplichtingen en betaling UWV, vrije dagen regel je met de werkgever en heeft het UWV niks mee te maken aangezien jij een baan hebt.
Een aanvulling tot de hoogte van je huidige uitkering zal best mogelijk zijn als je deeltijd werkt of als je inkomen per maand lager is dan de uitkering die je kreeg.
Maar dat wil niet zeggen dat het UWV de dagen gaat betalen die jij bij je werkgever vrij neemt.

Ter illustratie:
Iemand werkt al 20 jaar bij dezelfde werkgever en elke vakantie meldt hij zich als werkeloos en krijgt daarom ook een uitkering.
Klinkt dat logisch? Nee toch? Hij is dan niet werkeloos maar neemt vrije dagen op.
En datzelfde geldt voor jou, je hebt een werkgever maar komt in overleg een aantal dagen niet werken.
Dan ben je niet werkeloos, dan ben je een aantal dagen vrij.
De term "onbetaald verlof" verraadt het eigenlijk al een beetje. ;)

Beste dat je kunt doen is, zoals iemand anders al zei, vragen of de begindatum van je contract veranderd kan worden. Dán ben je wél werkeloos en heb je recht op een uitkering.
Tuurlijk heb je dan nog wel de sollicitatieplicht? (tijdens vakantie? Geen idee) en moet je aangeven op vakantie te gaan.

Zelf zou ik proberen de ingangsdatum van het contract te wijzigen, gewoon sollicitaties de deur uit doen en het UWV de (nieuwe) ingangsdatum van je contract laten weten.
Dat laatste is verplicht trouwens, zodra je weet dat er een verandering komt ben je verplicht dat door te gen en dat weet ik wél zeker.

En als je dat allemaal gedaan hebt hoef je nog maar 1 ding te doen......Genieten van je vakantie!

Gefeliciteerd met je baan en fijne vakantie gewenst. :)
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 16:11:47 #14
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_180238585
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:13 schreef vannelle het volgende:

[..]

Lijkt mij in dit geval ook het beste want zodra je contract is ingegaan heb je niks meer met het UWV te maken, je hebt dan namelijk een arbeidscontract en dus betaald werk.
Dus ook geen recht meer op een uitkering.
Hoe je die vakantie vervolgens regelt is iets tussen jou en je werkgever, daar heeft het UWV niks meer mee te maken.
Niet helemaal. De eerste drie maanden moet je je inkomsten blijven doorgeven. Als dan blijkt dat je geen recht meer hebt dan wordt de WW officieel beëindigd.
Wat er gebeurt als je dat niet doet weet ik alleen ook niet ;)
  woensdag 4 juli 2018 @ 16:14:15 #15
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_180238626
WW is ontzettend veel geregel en tijdrovend en je hebt sollicitatieplicht. Echt de moeite niet waard, je moet zoiets inzetten wanneer je het echt nodig hebt.
pi_180239586
quote:
3s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:11 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Niet helemaal. De eerste drie maanden moet je je inkomsten blijven doorgeven. Als dan blijkt dat je geen recht meer hebt dan wordt de WW officieel beëindigd.
Wat er gebeurt als je dat niet doet weet ik alleen ook niet ;)
Een jaar geleden werd hij dan gewoon beëindigd. Als je dan alsnog binnen een half jaar een beroep wilt doen op een WW uitkering moet je die opgaves alsnog invullen, en herleeft je recht weer als je nog recht bleek te hebben. Dit om te voorkomen dat mensen onder het laten uitbetalen van een kleine aanvulling uit probeerden te komen.

Maar ik weet niet of dat nog steeds zo is.
pi_180240050
quote:
3s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:11 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Niet helemaal. De eerste drie maanden moet je je inkomsten blijven doorgeven. Als dan blijkt dat je geen recht meer hebt dan wordt de WW officieel beëindigd.
Wat er gebeurt als je dat niet doet weet ik alleen ook niet ;)
Apart.....
Dus dan kun je in je nieuwe baan onbetaald verlof nemen en je "salaris" van het UWV krijgen?
Lijkt me niet de bedoeling eigenlijk......
pi_180243845
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:51 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als je werkt wel ja, niet als je onbetaald verlof neemt lijkt mij aangezien je daar zelf voor kiest.
Waarom moet het UWV je vakantie betalen terwijl je in die periode betaald werk kunt verrichten?
jawel hoor. dingen zijn niet zo omdat het jou zo lijkt.

het UWV wil alleen het sv loon weten. Zou een gebed zonder einde worden als ze van iedereen moesten beoordelen of ze niet nog wat extra uurtjes hadden kunnen draaien. Bovendien mag hij in de ww gewoon vakantie opnemen.

Dat gezegd hebbende, laat je contract lekker ingaan na je vakantie. een week werken en daarna weg gaan is ook niet leuk.

Je moet daarna trouwens wel gewoon loon door blijven geven. na twee maanden een ww aanvulling van 0 stopt je uitkering. Dat kost je dan ook geen maanden. Je ww kan weer herleven als je eruit moet bij je nieuwe baas.
pi_180243873
quote:
3s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:11 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Niet helemaal. De eerste drie maanden moet je je inkomsten blijven doorgeven. Als dan blijkt dat je geen recht meer hebt dan wordt de WW officieel beëindigd.
Wat er gebeurt als je dat niet doet weet ik alleen ook niet ;)
je baas geeft jouw loon ook door bij zijn loonbelasting aangifte.

Dan krijg je op het scherm waar je je salaris moet invullen een melding va yoooo, je baas heeft een andere bedrag voor vorige maand opgegeven. whatsup?
pi_180245999
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:26 schreef Vlaffaboy het volgende:

[..]

Dat is ook exact mijn vraag. Mij lijkt het namelijk ook dat ze het onbetaald verlof niet compenseren. Ik persoonlijk zou dat ook niet doen :P

Aan de andere kant zou er in dat geval op basis van mijn sv-loon wel een aanvulling moeten komen en ik weet niet of zij verschil zien tussen een baan vinden per 23 juli of een baan vinden per 9 juli en 2 weken onbetaald verlof. Het sv-loon is in beide gevallen immers hetzelfde.
Ik werk parttime en mijn sv-loon ligt dus lager en mijn aanvulling is dus hoger dan als ik fulltime zou werken. Kwestie van sv-loon invoeren (en natuurlijk aangegeven dat je weer aan het werk gaat en het contractuele aantal uur).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_180248516
Niet moeilijk doen, met je nieuwe werkgever afspreken dat je per 1-8 gaat beginnen. Eventueel van 9 tot 14 juli al een beetje meelopen daar.
Dit topic kun je al opvoeren als sollicitatieactiviteit denk ik _O-
(UWV doet niet zo moeilijk, hebben ze de mankracht helemaal niet voor! Zeker niet in jouw gevaL)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')