abonnement Unibet Coolblue
pi_180230335
quote:
Meer mensen met zwaarste vorm van overgewicht

Steeds meer mensen in Nederland hebben obesitas. Vergeleken met de jaren tachtig hebben ruim 2,5 keer zo veel mensen van 20 jaar of ouder deze vorm van ernstig overgewicht, blijkt uit cijfers van het CBS en het RIVM.

Ook het aantal mensen met morbide obesitas, de zwaarste vorm, was nog nooit zo hoog. Van de Nederlanders ouder dan 20 jaar heeft een op de honderd morbide obesitas, dat komt neer op meer dan 100.000 mensen.

In vergelijking met 2016 is het percentage mensen met lichtere vormen van obesitas wel iets gedaald. Meer vrouwen dan mannen hebben obesitas. Gekeken naar leeftijdsgroepen hebben 65- tot 75-jarigen er het vaakst last van. In de categorie 20-30 jaar is het probleem het kleinst.

Los van de Nederlanders die obees zijn, heeft 36 procent matig overgewicht. Daarmee kampt de helft van de mensen in het land met overgewicht. Dat was begin jaren 80 nog 33 procent.

In vergelijking met andere Europese landen doet Nederland het nog goed. Alleen in Italië en Roemenië is het aandeel mensen met obesitas nog lager. Op Malta is het probleem het grootst. Daar is ruim een kwart van de bevolking obees.

Chronische ziekte
De oorzaak van de toename van het aantal mensen met obesitas is niet duidelijk, zegt chirurg Eric Hazebroek in het NOS Radio 1 Journaal. "Obesitas wordt tegenwoordig gezien als een chronische ziekte waar meerdere factoren aan kunnen bijdragen. Een ongezonde leefstijl kan zeker een oorzaak zijn, maar ook erfelijke aanleg speelt een rol."

Toch kan er meer gedaan worden om de ziekte te voorkomen, zegt de chirurg. "In supermarkten moeten mensen beter geïnformeerd worden over de hoeveelheid suiker die in producten zit. Ook op scholen en in sportkantines moet daar meer aandacht aan worden besteed."
We worden dikker en dikker. En we moeten te dikke mensen zien als chronisch ziek. :')
Zou het toch echt omdraaien: van te dik zijn word je ziek.
Het is gewoon een kwestie van kilocalorieën in versus kilocalorieën uit. Mensen moeten die troep in de supermarkt gewoon eens laten liggen, en gezond gaan koken voor zichzelf.

Kinderen die in hun eerste jaren al zo vol geduwd worden met allerhande troep dat ze obees worden. Waarom worden de ouders daar niet op aangesproken?
pi_180230345
Fatshaming TR geplaatst.
pi_180230381
Maar je mag er niets over zeggen omdat een fractie van deze vetzakken er niets aan kan doen.
pi_180230383
Waar haal je het vandaan dat de ouders daar niet op aangesproken worden?
  Eindredactie Games woensdag 4 juli 2018 @ 09:40:32 #5
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_180230391
Goeie TT, prachtwoord.

Wanneer wordt obesitas eigenlijk morbide obesitas? Is dat adhv BMI of vetpercentage?
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:41:18 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180230405
Ach als je 1cm teveel vel hebt heb je al overgewicht tegenwoordig. :').

Ik wacht wel op de volgende hype, deze is echt zo tragisch.
And so is the past
pi_180230415
quote:
17s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:40 schreef 2dope het volgende:
Goeie TT, prachtwoord.

Wanneer wordt obesitas eigenlijk morbide obesitas? Is dat adhv BMI of vetpercentage?
BMI boven de 40 las ik
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:43:05 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180230427
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ach als je 1cm teveel vel hebt heb je al overgewicht tegenwoordig. :').

Ik wacht wel op de volgende hype, deze is echt zo tragisch.
Nee :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_180230433
Daarom is fatshaming een must.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_180230444
Ah, dik zijn wordt het nieuwe roken O+
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_180230445
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:40 schreef MadJackthePirate het volgende:
Waar haal je het vandaan dat de ouders daar niet op aangesproken worden?
Ik ken geen boetes of straffen voor deze vorm van kindermishandeling. Want dat is het. Je zadelt je kind voor de rest van zijn leven op met problemen zowel van lichamelijke als van psychische aard.
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:47:13 #12
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180230480
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ah, dik zijn wordt het nieuwe roken O+
Het is een veel groter probleem voor de volksgezondheid dan roken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_180230482
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ach als je 1cm teveel vel hebt heb je al overgewicht tegenwoordig. :').

Ik wacht wel op de volgende hype, deze is echt zo tragisch.
Niemand maakt zich druk om die ene centimeter of die ene kilo overgewicht. Dat is ook niet het gevaar.
Het gaat hier om een full blown volksepidemie, overgewaaid uit de VS, van mensen die heel veel te dik zijn.
pi_180230485
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:44 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ik ken geen boetes of straffen voor deze vorm van kindermishandeling. Want dat is het. Je zadelt je kind voor de rest van zijn leven op met problemen zowel van lichamelijke als van psychische aard.
Jij zegt dat ze er niet op aangesproken worden, maar dat worden ze dus wel door de kinderarts.

Verder is je kind niet laten vaccineren ook zonder gevolgen, dus ik snap ook niet waarom hier dan ineens wel boetes e.d. aan moeten hangen.
pi_180230488
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:47 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Het is een veel groter probleem voor de volksgezondheid dan roken.
Het is echt een heel groot probleem, ja.
Vind er ook nog veel te weinig aandacht voor.
pi_180230510
Ook degenen die erfelijk belast zijn hoeven geen obesitas te ontwikkelen. Dat ligt wel anders bij medische problemen (schildklier) e/o medicijngebruik. Dan kan je er vaak niets aan doen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:49:34 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180230513
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:47 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Het is echt een heel groot probleem, ja.
Vind er ook nog veel te weinig aandacht voor.
Bemoeizucht is een veel groter probleem.
And so is the past
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:50:46 #18
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_180230528
De tsunami van cholesterolisering? ;(
pi_180230530
Als ik zie hoeveel flessen cola bijvoorbeeld mensen inladen in de winkelwagen snap ik de dikte wel.
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:51:19 #20
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180230537
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:49 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Bemoeizucht is een veel groter probleem.
Hoger wordende premie ook.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_180230538
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:49 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Bemoeizucht is een veel groter probleem.
Bron dat bemoeizucht leidt tot meer gezondheidsproblemen, doden en kosten dan obesitas?
pi_180230546
Trouwens wel typisch dat mensen altijd roepen 'de jeugd wordt steeds dikker!'

Maar hier blijkt het toch om ouderen te gaan die het dikst zijn
pi_180230548
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:49 schreef Montagui het volgende:
Ook degenen die erfelijk belast zijn hoeven geen obesitas te ontwikkelen. Dat ligt wel anders bij medische problemen (schildklier) e/o medicijngebruik. Dan kan je er vaak niets aan doen.
Ben het helemaal met je eens.
Als je weet dat je erfelijk belast bent, is dat alleen maar meer reden om goed voor jezelf te zorgen. Zodat je het risico minimaliseert.
pi_180230554
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
Trouwens wel typisch dat mensen altijd roepen 'de jeugd wordt steeds dikker!'

Maar hier blijkt het toch om ouderen te gaan die het dikst zijn
het zijn vooral de ouders die kinderen dik maken natuurlijk.
pi_180230563
Dit verbaast mij niks. Enkele factoren die meespelen

Er zit enorm veel suiker in bijna alles wat we in de supermarkt kopen.

Mensen zijn lui en bewegen te weinig. Pak goddomme eens de fiets naar je werk en ga met je luie vadsig lijf niet altijd in de auto zitten.
pi_180230571
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:51 schreef MadJackthePirate het volgende:
Trouwens wel typisch dat mensen altijd roepen 'de jeugd wordt steeds dikker!'

Maar hier blijkt het toch om ouderen te gaan die het dikst zijn
Ook bij jongeren stijgt het percentage met overgewicht.

Maar hey..als je je hele leven te veel blijft vreten, heb je overgewicht als je 20 bent, maar ben je morbide obees als je 65 bent.
pi_180230574
Ik ging deze week naar een wat grotere, drukbezochte sauna (dus veel mensen) en ik schrok er echt van hoeveel mensen echt veel te dik zijn. Niet een klein zwembandje hier of daar, maar echt vele kilo's vet teveel. Mensen met een gezond gewicht leken haast in de minderheid te zijn.
(Ja, ik kijk naar andere mensen in de sauna.)

Maar eigenlijk zou het me ook niet moeten verbazen. Als ik zie wat er allemaal voor zwaar bewerkt eten (goedkoop) in de supermarkt ligt en wordt aangeprezen...
pi_180230604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:54 schreef Candaasje het volgende:
Ik ging deze week naar een wat grotere, drukbezochte sauna (dus veel mensen) en ik schrok er echt van hoeveel mensen echt veel te dik zijn. Niet een klein zwembandje hier of daar, maar echt vele kilo's vet teveel. Mensen met een gezond gewicht leken haast in de minderheid te zijn.
(Ja, ik kijk naar andere mensen in de sauna.)

Maar eigenlijk zou het me ook niet moeten verbazen. Als ik zie wat er allemaal voor zwaar bewerkt eten (goedkoop) in de supermarkt ligt en wordt aangeprezen...
Ja. Het is echt schrikbarend veel.
Weten mensen eigenlijk wel wat voor troep ze naar binnen stouwen?
pi_180230615
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens.
Als je weet dat je erfelijk belast bent, is dat alleen maar meer reden om goed voor jezelf te zorgen. Zodat je het risico minimaliseert.
Een ongezonde levensstijl (al dan niet gestimuleerd in hun jeugd door de ouders) lijkt mij dan ook de grootste boosdoener.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_180230685
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ja. Het is echt schrikbarend veel.
Weten mensen eigenlijk wel wat voor troep ze naar binnen stouwen?
Nee, ik durf er heel wat om te verwedden dat ze dat niet weten.
Maar eerlijk gezegd; ik wist en weet het ook vaak niet. Het is dat ik nu sinds een half jaar mijn levensstijl (en ook voornamelijk eetgewoonten) zodanig aan het aanpassen ben dat ik etiketten lees en daardoor een beetje een idee heb....... maar ondanks dat eet ik ook echt niet enkel 'whole foods' zoals dat zo mooi hip heet.
En als ik naar mijn omgeving kijk, dan weten nog veel minder mensen wat ze nu precies eten. Ze weten al vaak amper waar het vandaan komt. En de kinderen krijgen ook gewoon alles, ook enorme ladingen suiker op zeer jonge leeftijd.
pi_180230699
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:57 schreef Montagui het volgende:

[..]

Een ongezonde levensstijl (al dan niet gestimuleerd in hun jeugd door de ouders) lijkt mij dan ook de grootste boosdoener.
Ja.
Veelal bewerkt en makkelijk voedsel, wat een heel hoge caloriedichtheid heeft. In plaats van zelf je maaltijden maken. En de hoeveelheid frisdrank en fruitsappen die naar binnen gegoten worden.

Ik vraag me dan ook af of het mensen ontbreekt aan kennis over voeding.
  woensdag 4 juli 2018 @ 10:04:34 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180230707
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:02 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Nee, ik durf er heel wat om te verwedden dat ze dat niet weten.

Zal ik je eens een geheim verklappen, jij zit er meer mee dan die mensen.
And so is the past
  woensdag 4 juli 2018 @ 10:04:47 #33
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180230710
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:03 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ja.
Veelal bewerkt en makkelijk voedsel, wat een heel hoge caloriedichtheid heeft. In plaats van zelf je maaltijden maken. En de hoeveelheid frisdrank en fruitsappen die naar binnen gegoten worden.

Ik vraag me dan ook af of het mensen ontbreekt aan kennis over voeding.
Je hebt helemaal geen kennis over voeding nodig. Zelfs op een dieet van suikerklontjes hoef je niet obees te worden.
pi_180230732
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:52 schreef Handleiding het volgende:

[..]

het zijn vooral de ouders die kinderen dik maken natuurlijk.
Moet je eens opletten in de supermarkt, wat die viesdikke ouders allemaal in het mandje hebben.
Chips, Cola, Snoep, Pizzas en diepvriesmaaltijden.
pi_180230777
Hier heb je bijvoorbeeld een filmpje van een obese vlogster (candees), over hoe 'weinig' ze eet op een dag.

Maar haar ontbijt bestaat al uit een Caramel Frappucino van Starbucks en dan eet ze er een donut bij. 1000 kcals ontbijtje... 'Maar ik eet zo weinig'.
En zo gaat het de hele dag door.
Voorzichtige schatting is dat ze zo 3500 kcals binnen krijgt, op een 'rustige' dag. Kun je nagaan wat ze op een niet-rustige eetdag naar binnen stouwt.

Nu weet ik dat ze niet Nederlands is, maar het gebrek aan inzicht over wat er gegeten en gedronken wordt, is tekenend. En jezelf maar blijven afvragen waarom je obees bent.
pi_180230924
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:04 schreef Nobu het volgende:

[..]

Je hebt helemaal geen kennis over voeding nodig. Zelfs op een dieet van suikerklontjes hoef je niet obees te worden.
Zolang je maar niet meer binnen krijgt dan je verbruikt? Ja. Eens.
Maar goed, daar zitten natuurlijk weer andere risico's aan, een dieet met suikerklontjes. :D
pi_180230982
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:04 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Zal ik je eens een geheim verklappen, jij zit er meer mee dan die mensen.
Misschien wel ja, hoewel ik ook genoeg dikke(re) mensen ken die er wel degelijk problemen mee hebben. (En sommigen doen er wat aan, andere blijven klagen en verwachten voortdurend steun en medelijden. )

Even gekeken naar mijn uitje naar de sauna; nee ik heb er verder niet echt last van, er bleef nog genoeg plaats in het bubbelbad over :P . En op zich, als mensen zelf er geen probleem mee hebben, tsja wie ben ik dan om er verder over te oordelen?

Maar waar ik nog het meest mee zit is denk dat ik de producenten/supermarkten zich vooral richten op deze consumenten met een ongezonde(re) levensstijl (want daar zijn er lekker veel van, en suiker en zout werkt ook nog eens aardig verslavend dus tel uit je winst..) en dat die ongezonde levensstijl niet alleen die ene consument schade doet - moet die consument zelf weten... - maar dat het vaak ook veel schade doet aan het milieu, andere mensen en dieren. Ik weet dat paprika's telen ook niet 100% schadevrij kan, maar het veroorzaakt minder schade/leed dan een doos donuts/bak plofkip/zak Snickers/etc. Of even snel wat te noemen.

Over stijgende ziektekosten e.d. heb ik het dan nog niet eens. Of over de kinderen die vanaf jongs af aan ongezonde(re) voeding voorgeschoteld krijgen. (Een meisje in de familie draagt daar nu de gevolgen van, en het is echt heel sneu. )
pi_180231150
M.b.t. die stijgende ziektekosten zou er eens een onderzoek moeten komen wat de negatieve invloed op deze kosten is als gevolg van deze ongezonde levensstijl alsmede de positieve invloed op deze kosten als gevolg van het eerder overlijden. Zou dat tegen elkaar opwegen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_180231166
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:49 schreef Montagui het volgende:
Ook degenen die erfelijk belast zijn hoeven geen obesitas te ontwikkelen. Dat ligt wel anders bij medische problemen (schildklier) e/o medicijngebruik. Dan kan je er vaak niets aan doen.
Klopt inderdaad. Zelf ook gehad met medicijngebruik. 15 kilo aangekomen in 4 weken, terwijl ik nauwelijks anders at.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2018 10:32:29 ]
pi_180231182
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:04 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Zal ik je eens een geheim verklappen, jij zit er meer mee dan die mensen.
Ik weet het niet. Denk je echt dat de meeste dikke mensen niet liever ook slank hadden willen zijn?
  woensdag 4 juli 2018 @ 10:36:22 #41
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180231231
Voor al de mensen die het heerlijk vinden om zich te bemoeien met het leven van dikke mensen heb ik een gouden tip: bemoei je eens met je eigen zaken.

Dit is de enige reden waarom ik een Amerikaans ieder voor zich zorgsysteem zou willen hebben, zodat mensen eens hun bek dicht houden en zich met hun eigen leven bezig houden.

Ik kan het dikke mensen overigens niet kwalijk nemen.

Er wordt overal veel te veel suiker in gegooid. En er wordt veel te veel voedsel geproduceerd. Het slaat nergens op als je ziet wat supermarkten wekelijks weggooien. Kap eens met die overproductie.

Ongezonde voeding is ook een stuk goedkoper dan gezonde voeding. Misschien kunnen we daar eens iets aan doen?

En veel mensen zijn emotionele eters. Ook dat is begrijpelijk want het leven is voor het grootste deel kut. Mensen die veel te dik zijn worden vaak uitgemaakt voor dikzak of vies dik wijf, gevolg is dat ze zich nog depressiever gaan voelen en weer veel gaan eten om de pijn te verlichten. Een cirkel waar ze zelf niet uitkomen.

En nee ik ben zelf nooit te zwaar geweest. Ik zweer bij een gezond voedingspatroon met veel fruit, groente, langzame koolhydraten en gezonde vetten. Maar waarom zou ik neerkijken op iemand die dat niet doet?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_180231296
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:31 schreef Montagui het volgende:
M.b.t. die stijgende ziektekosten zou er eens een onderzoek moeten komen wat de negatieve invloed op deze kosten is als gevolg van deze ongezonde levensstijl alsmede de positieve invloed op deze kosten als gevolg van het eerder overlijden. Zou dat tegen elkaar opwegen?
Plus verlies van levenskwaliteit, wat zich moeilijk in geld uit laat drukken.
Mensen met overgewicht hebben eerder last van angsten en depressies. Tevens beoordelen zij hun eigen gezondheid ook vaker als 'slecht'.
(https://www.volksgezondhe(...)t-ervaren-gezondheid)

Je wordt er dus ongelukkiger door.
Maar dat lijkt me een open deur.
pi_180231320
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:36 schreef Harvest89 het volgende:
Voor al de mensen die het heerlijk vinden om zich te bemoeien met het leven van dikke mensen heb ik een gouden tip: bemoei je eens met je eigen zaken.

Dit is de enige reden waarom ik een Amerikaans ieder voor zich zorgsysteem zou willen hebben, zodat mensen eens hun bek dicht houden en zich met hun eigen leven bezig houden.

Ik kan het dikke mensen overigens niet kwalijk nemen.

Er wordt overal veel te veel suiker in gegooid. En er wordt veel te veel voedsel geproduceerd. Het slaat nergens op als je ziet wat supermarkten wekelijks weggooien. Kap eens met die overproductie.

Ongezonde voeding is ook een stuk goedkoper dan gezonde voeding. Misschien kunnen we daar eens iets aan doen?

En veel mensen zijn emotionele eters. Ook dat is begrijpelijk want het leven is voor het grootste deel kut. Mensen die veel te dik zijn worden vaak uitgemaakt voor dikzak of vies dik wijf, gevolg is dat ze zich nog depressiever gaan voelen en weer veel gaan eten om de pijn te verlichten. Een cirkel waar ze zelf niet uitkomen.

En nee ik ben zelf nooit te zwaar geweest. Ik zweer bij een gezond voedingspatroon met veel fruit, groente, langzame koolhydraten en gezonde vetten. Maar waarom zou ik neerkijken op iemand die dat niet doet?
Ik haalde dat supermarkt-argument ook al aan. Maar is het niet iets dat zichzelf zo ook in stand houdt? Als er vraag naar producten blijft en niemand zich in zijn/haar voedingspatroon wil verdiepen, dan blijft de situatie gewoon zoals deze nu is. En dat is nadelig voor iedereen.
Dus een beetje eigen verantwoordelijkheid nemen mag ook wel......(of je nu dik bent of dun. Dun zijn betekent namelijk ook niet per se dat je gezond bent.)

En hiermee bedoel ik niet te zeggen dat producenten en supermarkten maar straffeloos misleidende reclames en etiketten mogen gebruiken (want dat is ook echt tenenkrommend, denk je gezond bezig te zijn, knalt ipv je cholesterollevel je bloedsuiker naar recordhoogte...) maar ik sta er regelmatig echt versteld van hoe weinig mensen weten over de voeding die ze naar binnen schuiven. (In elk geval in mijn eigen omgeving.)
  woensdag 4 juli 2018 @ 10:44:48 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180231370
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:40 schreef Black_Baron het volgende:
Mensen met overgewicht hebben eerder last van angsten en depressies.
Of het overgewicht is een gevolg van angsten en depressies.
Mensen voelen zich klote en gaan dan meer en alleen maar ongezonde/lekkere dingen eten.
Je ziet het zelfde met alcoholisten. Mensen hebben een probleem en zuipen er op los om de pijn/stress te verzachten.

Er zijn ook veel antidepressiva die als bijwerking een enorme gewichtstoename hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 4 juli 2018 @ 10:52:51 #45
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180231473
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:42 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik haalde dat supermarkt-argument ook al aan. Maar is het niet iets dat zichzelf zo ook in stand houdt? Als er vraag naar producten blijft en niemand zich in zijn/haar voedingspatroon wil verdiepen, dan blijft de situatie gewoon zoals deze nu is. En dat is nadelig voor iedereen.
Dus een beetje eigen verantwoordelijkheid nemen mag ook wel......(of je nu dik bent of dun. Dun zijn betekent namelijk ook niet per se dat je gezond bent.)

En hiermee bedoel ik niet te zeggen dat producenten en supermarkten maar straffeloos misleidende reclames en etiketten mogen gebruiken (want dat is ook echt tenenkrommend, denk je gezond bezig te zijn, knalt ipv je cholesterollevel je bloedsuiker naar recordhoogte...) maar ik sta er regelmatig echt versteld van hoe weinig mensen weten over de voeding die ze naar binnen schuiven. (In elk geval in mijn eigen omgeving.)
Je moet inderdaad een manier vinden om mensen goed te informeren over gezonde voeding.
Maar mensen zien door de vele artikelen en meningen van health guru's de waarheid niet meer. De ene dag lees je dat suiker hartstikke slecht is, en de volgende dag lees je dat volgens een nieuw onderzoek "suiker niet zo slecht is als gedacht", of "olijfolie is ook ongezond", etc.

De waarheid ligt verborgen in een zee van leugens, en mensen hebben geen zin om in het water te springen en er naar te zoeken. Er zijn nog genoeg andere dingen in het leven die ook belangrijk zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_180231636
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:36 schreef Harvest89 het volgende:
Voor al de mensen die het heerlijk vinden om zich te bemoeien met het leven van dikke mensen heb ik een gouden tip: bemoei je eens met je eigen zaken.

Dit is de enige reden waarom ik een Amerikaans ieder voor zich zorgsysteem zou willen hebben, zodat mensen eens hun bek dicht houden en zich met hun eigen leven bezig houden.

Ik kan het dikke mensen overigens niet kwalijk nemen.

Er wordt overal veel te veel suiker in gegooid. En er wordt veel te veel voedsel geproduceerd. Het slaat nergens op als je ziet wat supermarkten wekelijks weggooien. Kap eens met die overproductie.

Ongezonde voeding is ook een stuk goedkoper dan gezonde voeding. Misschien kunnen we daar eens iets aan doen?

En veel mensen zijn emotionele eters. Ook dat is begrijpelijk want het leven is voor het grootste deel kut. Mensen die veel te dik zijn worden vaak uitgemaakt voor dikzak of vies dik wijf, gevolg is dat ze zich nog depressiever gaan voelen en weer veel gaan eten om de pijn te verlichten. Een cirkel waar ze zelf niet uitkomen.

En nee ik ben zelf nooit te zwaar geweest. Ik zweer bij een gezond voedingspatroon met veel fruit, groente, langzame koolhydraten en gezonde vetten. Maar waarom zou ik neerkijken op iemand die dat niet doet?
Ben het op veel punten met je eens op het zorgsysteem na. Een collectief is nog altijd goedkoper. Want zelfs mensen die niet verzekerd zijn in de VS worden geholpen en uiteindelijk betalen de verzekerden toch. Gevolg is dat een goede verzekering gemiddeld 600 dollar per persoon kost.
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:05:22 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180231716
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:01 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ben het op veel punten met je eens op het zorgsysteem na. Een collectief is nog altijd goedkoper. Want zelfs mensen die niet verzekerd zijn in de VS worden geholpen en uiteindelijk betalen de verzekerden toch. Gevolg is dat een goede verzekering gemiddeld 600 dollar per persoon kost.
Ik ben ook een felle tegenstander van een Amerikaans zorgsysteem, maar ik gaf alleen maar één voordeel aan. :)

Want door onze collectieve zorg zien sommige mensen zich genoodzaakt kritiek te uiten op mensen die ongezonder leven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_180231906
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Dit verbaast mij niks. Enkele factoren die meespelen

Er zit enorm veel suiker in bijna alles wat we in de supermarkt kopen.

Mensen zijn lui en bewegen te weinig. Pak goddomme eens de fiets naar je werk en ga met je luie vadsig lijf niet altijd in de auto zitten.
Dit vooral.
Mensen pakken voor elke 10 meter de auto. En dat minimaal 5 keer per dag. :X
En als ze dan eens op de fiets gaan hebben ze een elektrische fiets :') Man man man..

Daarnaast 'moeten' we allemaal gezonder eten..het zou dan fijn zijn om gezonde producten een stuk goedkoper te maken! Het is belachelijk om bijna 5 euro voor een bakje salade te moeten betalen [maaltijdsalade], er zit voornamelijk alleen maar groen blad in :')
Een stukje vis ipv vlees is ook amper te betalen.
Kortom; gezonde en verse producten moeten goedkoper worden.
´
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:16:46 #49
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_180231939
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:36 schreef Harvest89 het volgende:
Maar waarom zou ik neerkijken op iemand die dat niet doet?
Omdat die persoon door een gebrek aan zelfdiscipline een gezond lichaam naar de filistijnen helpt?
pi_180231956
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:52 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Je moet inderdaad een manier vinden om mensen goed te informeren over gezonde voeding.
Maar mensen zien door de vele artikelen en meningen van health guru's de waarheid niet meer. De ene dag lees je dat suiker hartstikke slecht is, en de volgende dag lees je dat volgens een nieuw onderzoek "suiker niet zo slecht is als gedacht", of "olijfolie is ook ongezond", etc.

De waarheid ligt verborgen in een zee van leugens, en mensen hebben geen zin om in het water te springen en er naar te zoeken. Er zijn nog genoeg andere dingen in het leven die ook belangrijk zijn.
Oh absoluut eens dat al die tegenstrijdige berichten niet meehelpen.
Maar laat ik het zo zeggen; ik ken genoeg mensen die qua voeding niet eens een héél klein beetje in de buurt komen van wat het voedingscentrum aanbeveelt. (En nu weet ik ook dat het voedingscentrum echt niet ideaal is qua advies, maar ze proberen een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken om in elk geval een beetje gezond(er) te eten.)

Op zich vind ik de zorgkosten niet eens het grootste punt (er zijn wel meer (welvaarts)ziekten te noemen met grote gevolgen), maar het over-consumeren van producten die een grote impact hebben op mens, dier en milieu vind ik wel heel kwalijk. (Hoewel het ook weer niet enkel voorbehouden is aan dikkere mensen. Als je dun bent en X liter melk per dag wegdrinkt ben je wat mij betreft net zo schadelijk bezig :P )
pi_180231968
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:15 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Dit vooral.
Mensen pakken voor elke 10 meter de auto. En dat minimaal 5 keer per dag. :X
En als ze dan eens op de fiets gaan hebben ze een elektrische fiets :') Man man man..

Daarnaast 'moeten' we allemaal gezonder eten..het zou dan fijn zijn om gezonde producten een stuk goedkoper te maken! Het is belachelijk om bijna 5 euro voor een bakje salade te moeten betalen [maaltijdsalade], er zit voornamelijk alleen maar groen blad in :')
Een stukje vis ipv vlees is ook amper te betalen.
Kortom; gezonde en verse producten moeten goedkoper worden.
Maaltijdsalades zijn niet per se gezond hè ;) .
Gezonde producten (groente, fruit) zijn over het algemeen in de NL supermarkt heel niet zo duur, zeker in vergelijking met supermarkten in het buitenland. Ongezonde producten zijn te goedkoop.
pi_180231985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Of het overgewicht is een gevolg van angsten en depressies.
Mensen voelen zich klote en gaan dan meer en alleen maar ongezonde/lekkere dingen eten.
Je ziet het zelfde met alcoholisten. Mensen hebben een probleem en zuipen er op los om de pijn/stress te verzachten.

Er zijn ook veel antidepressiva die als bijwerking een enorme gewichtstoename hebben.

Klopt. Je hebt zo 10 kilo extra eraan zitten.
Van veel zuipen wordt men ook vadsig overigens
´
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:21:15 #53
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180232004
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:16 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Omdat die persoon door een gebrek aan zelfdiscipline een gezond lichaam naar de filistijnen helpt?
Maar die persoon kan wel andere goede kwaliteiten hebben, misschien goede kwaliteiten die ik dan weer niet heb. Het is niet zo dat een gezond lichaam je superieur maakt aan anderen.

En dat hij zijn lichaam naar de filistijnen zou helpen is zijn keuze toch? Waarom zou ik daar over moeten oordelen, het is niet mijn lichaam.

Kortom, focus je op je eigen leven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_180232017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:18 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Maaltijdsalades zijn niet per se gezond hè ;) .
Gezonde producten (groente, fruit) zijn over het algemeen in de NL supermarkt heel niet zo duur, zeker in vergelijking met supermarkten in het buitenland. Ongezonde producten zijn te goedkoop.
Niet? En ik maar denken dat ik goed bezig was :@
´
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:23:25 #55
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_180232032
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:22 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Niet? En ik maar denken dat ik goed bezig was :@
Heb zelf geen ervaring met maaltijdsalades, maar bij alles wat je koopt moet je effe op de etiketten kijken om te zien wat er allemaal in is gegooid. :P
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_180232059
Mensen die vadsig zijn zouden moeten meer zorgpremie moeten betalen, behalve als ze kunnen aantonen dat er een medische oorzaak aan ten gronde ligt.

Moet je opletten hoe snel de kilootjes er weer vanaf vliegen.
blablablabla
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:24:47 #57
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180232061
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Heb zelf geen ervaring met maaltijdsalades, maar bij alles wat je koopt moet je effe op de etiketten kijken om te zien wat er allemaal in is gegooid. :P
Wat men in eten mag stoppen is natuurlijk aan erg strenge testen onderworpen voordat ze bijvoorbeeld een E-nummer mogen krijgen, daar is dus niks mis mee. Kunnen vaak wel wat hoger in calorieën zitten dan je eerst zou denken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:25:16 #58
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180232069
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:24 schreef Elan het volgende:
Mensen die vadsig zijn zouden moeten meer zorgpremie moeten betalen, behalve als ze kunnen aantonen dat er een medische oorzaak aan ten gronde ligt.

Moet je opletten hoe snel de kilootjes er weer vanaf vliegen.
Dan vliegen de kilo's er niet vanaf, maar gaan ze nog harder huilen
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_180232077
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:22 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Niet? En ik maar denken dat ik goed bezig was :@
Maaltijdsalades op zich is natuurlijk niks mis mee, je moet alleen de bijgevoegde dressing met mate er over heen gooien.
blablablabla
pi_180232093
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:22 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Niet? En ik maar denken dat ik goed bezig was :@
Het zit hem vaak vooral in de dressing of saus, die kan bijvoorbeeld veel zout, suiker en/of smaakstoffen bevatten. Maar als je daar al wat mee mindert scheelt het al.
En het zijn vaak echte caloriebommetjes; niet per se erg, als je er maar rekening mee houdt. (Maar niet iets wat veel mensen weten, en dus krijgen ze op een dag veel te veel calorieën binnen).

Overigens, dit is dus zo'n product waarvan ik de marketing vaak erg misleidend vind. Dus niet zo gek dat je er vanuit ging dat je gezond bezig was.
pi_180232100
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:25 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dan vliegen de kilo's er niet vanaf, maar gaan ze nog harder huilen
Als je mensen raakt waar het het meeste pijn doet is de bereidwilligheid om er iets aan te doen vaak wel aanwezig.

Met rokers is het bizar duur maken van tabak ook behoorlijk effectief gebleken de afgelopen 15 jaar.
blablablabla
pi_180232125
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Heb zelf geen ervaring met maaltijdsalades, maar bij alles wat je koopt moet je effe op de etiketten kijken om te zien wat er allemaal in is gegooid. :P
Ik kijk vooral naar de datum. Ook niet onbelangrijk voor de gezondheid ;)
´
pi_180232150
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:25 schreef Elan het volgende:

[..]

Maaltijdsalades op zich is natuurlijk niks mis mee, je moet alleen de bijgevoegde dressing met mate er over heen gooien.
Ja ok...maarja zonder dressing krijg je dat spul niet weg _O-
´
pi_180232172
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:27 schreef Elan het volgende:

[..]

Als je mensen raakt waar het het meeste pijn doet is de bereidwilligheid om er iets aan te doen vaak wel aanwezig.

Met rokers is het bizar duur maken van tabak ook behoorlijk effectief gebleken de afgelopen 15 jaar.
Ik zou er dan eerder voor kiezen ongezonde(re) producten duurder te maken. Een zorgpremie duurder maken (even afgezien dat ik het nogal een glijdende schaal vind) heeft denk ik bij veel mensen met een lager inkomen (en vaak ook al een minder gezond dieet, en dus hogere kans op obesitas) het effect dat ze nog minder te besteden hebben, en daardoor juist nog vaker naar goedkopere, ongezondere producten gaan grijpen.
pi_180232179
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:29 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ja ok...maarja zonder dressing krijg je dat spul niet weg _O-
Doe je toch een half zakje er over heen.
Vaak is het ook gewoon een kwestie van logisch nadenken, en wat hierboven al genoemd werd de etiketten goed lezen.
blablablabla
pi_180232204
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:28 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ik kijk vooral naar de datum. Ook niet onbelangrijk voor de gezondheid ;)
Als je dat niet doet word je er in elk geval niet dikker door :+
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:34:06 #67
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180232231
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:31 schreef Candaasje het volgende:
heeft denk ik bij veel mensen met een lager inkomen (en vaak ook al een minder gezond dieet, en dus hogere kans op obesitas) het effect dat ze nog minder te besteden hebben,
Dan moeten ze hun dieet verbeteren, dus gezonder eten. :') 8)7
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_180232272
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dan moeten ze hun dieet verbeteren, dus gezonder eten. :') 8)7
Ja, maar met hogere zorgpremies hebben ze minder te besteden, en dus is het vaak lastiger om gezondere voeding te kopen. (Zeker als ze normaal gesproken al niet veel verder komen dan AVG of een pakje van Knorr)
In mijn omgeving zijn het vooral de mensen met het laagste besteedbare inkomen die met afstand het ongezondst eten.
pi_180232287
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik zou er dan eerder voor kiezen ongezonde(re) producten duurder te maken. Een zorgpremie duurder maken (even afgezien dat ik het nogal een glijdende schaal vind) heeft denk ik bij veel mensen met een lager inkomen (en vaak ook al een minder gezond dieet, en dus hogere kans op obesitas) het effect dat ze nog minder te besteden hebben, en daardoor juist nog vaker naar goedkopere, ongezondere producten gaan grijpen.
Als je ongezond eten duurder gaat maken pak je iedereen. Ook mensen die slank zijn eten wel eens een kroket of zakje snoep. Eigenlijk 70% van de bevolking wordt gestraft voor 30% die te dik is dus.

Je moet de kern van het probleem, namelijk mensen die zichzelf verwaarlozen en ons zorgstelsel onnodig belasten aanpakken. Niet de rest van de samenleving straffen omdat zij zich niet kunnen beheersen.
blablablabla
  woensdag 4 juli 2018 @ 11:50:25 #70
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_180232651
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:26 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Het zit hem vaak vooral in de dressing of saus, die kan bijvoorbeeld veel zout, suiker en/of smaakstoffen bevatten. Maar als je daar al wat mee mindert scheelt het al.
En het zijn vaak echte caloriebommetjes; niet per se erg, als je er maar rekening mee houdt. (Maar niet iets wat veel mensen weten, en dus krijgen ze op een dag veel te veel calorieën binnen).

Overigens, dit is dus zo'n product waarvan ik de marketing vaak erg misleidend vind. Dus niet zo gek dat je er vanuit ging dat je gezond bezig was.
Net als dat onzorgvuldig gebruik van woorden, zoals jij hier "smaakstoffen" op een hele rare manier gebruikt, niet meehelpt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_180232720
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:50 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Net als dat onzorgvuldig gebruik van woorden, zoals jij hier "smaakstoffen" op een hele rare manier gebruikt, niet meehelpt.
Wat bedoel je? Dat niet alle smaakstoffen per se schadelijk zijn, of dat het afhankelijk is van de hoeveelheid? Of dat ik 'andere smaakstoffen dan suiker en zout' had moeten schrijven? Point taken.

Maar een grote hoeveelheid smaakstoffen - of het nu suiker, zout of bepaalde aroma's zijn - kunnen in bepaalde mate schadelijk voor de gezondheid zijn.

Of mis ik nu compleet het punt wat je wil maken?
pi_180232944
Die maaltijdsalades zijn recent door ah ieg flink in aantal calorieën verlaagd. Eerder was het nog zoeken naar een maaltijd onder de 500 kcal, nu is het zoeken naar erboven.

Het argument gezond eten is duurder klopt trouwens niet.
Ongezond eten is makkelijker en minder tijdrovend. Makkelijk, snel gezond eten is duurder dan ongezond eten.
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:02:59 #73
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_180232994
Joh, het is ook gewoon pure luiheid.

Als je ziet wat ze allemaal verkopen in de supermarkt....

Blikgroentes, voorgesneden champignons, voorgepaneerde schnitzels ( :') ), en zelfs kant en klare tosties ( :')_!! ).

Maar ach, als je gelukkig wordt van zo een lifestyle, be me guest. Dat tientje extra zorgverzekering betaal ik graag voor mijn dagelijkse portie leedvermaak.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_180233206
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
Die maaltijdsalades zijn recent door ah ieg flink in aantal calorieën verlaagd. Eerder was het nog zoeken naar een maaltijd onder de 500 kcal, nu is het zoeken naar erboven.

Het argument gezond eten is duurder klopt trouwens niet.
Ongezond eten is makkelijker en minder tijdrovend. Makkelijk, snel gezond eten is duurder dan ongezond eten.
Ah, dat is wel beter van de AH. De Jumbo heeft dat nog niet gedaan, zie ik als ik even snel zoek op hun website. 600-700 kcal kom ik regelmatig tegen. (Dat is dan wel een bak van 400 gram)

En wat betreft gezond eten en de kosten; daar heb je wel een goed punt. Nu heb ik een vriend die het heerlijk vindt om uitgebreid te koken, dus ik heb meestal weinig te klagen (ik ben zelf ook liever lui dan moe, dus als wij ooit uit elkaar mochten gaan dan krijg ik het zwaar :P ), maar ik ken genoeg mensen die zo snel en goedkoop mogelijk een maaltijd op tafel willen hebben staan. En dan kom je dus al snel bij ongezonde producten uit. Toch jammer.
pi_180233228
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Als je ongezond eten duurder gaat maken pak je iedereen. Ook mensen die slank zijn eten wel eens een kroket of zakje snoep. Eigenlijk 70% van de bevolking wordt gestraft voor 30% die te dik is dus.

Je moet de kern van het probleem, namelijk mensen die zichzelf verwaarlozen en ons zorgstelsel onnodig belasten aanpakken. Niet de rest van de samenleving straffen omdat zij zich niet kunnen beheersen.
Mensen die af en toe een kroketje nemen, betalen dus ook maar af en toe iets meer. Iedereen wordt dus rechtevenredig 'gepakt'. Niets mis mee. Zou echt wel schelen als een pak koeken enzo 50 cent of een euro duurder werden.
Somebody that I used to know
pi_180233268
Gezellig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180233271
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:01 schreef MevrouwPuff het volgende:

Ongezond eten is makkelijker en minder tijdrovend. Makkelijk, snel gezond eten is duurder dan ongezond eten.
Je koopt voor 80 cent een zak patat en voor 1.50 een zak kroketten, daar kun je een gezin met 3 kinderen een avondmaaltijd van voorzetten.

Gezond en gevarieerdeten is in verhouding een stuk duurder per persoon.
blablablabla
pi_180233305
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
Die maaltijdsalades zijn recent door ah ieg flink in aantal calorieën verlaagd. Eerder was het nog zoeken naar een maaltijd onder de 500 kcal, nu is het zoeken naar erboven.

Ik at die dingen al niet meer omdat ze me niet genoeg vulden (geen volwaardige avondmaaltijd). Nu dus al helemaal niet meer. Maar het zal ongetwijfeld schelen voor mensen die achteloos een hele bak naar binnen werken en daar genoeg aan hebben, ongeacht het aantal kcal wat erin zit.

Dat heb ik namelijk met pizza's. Of het nou een pizza van 500 of 700 kcal is, ik eet het toch wel op en ik heb er genoeg aan.
Somebody that I used to know
pi_180233399
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:14 schreef Elan het volgende:

[..]

Je koopt voor 80 cent een zak patat en voor 1.50 een zak kroketten, daar kun je een gezin met 3 kinderen een avondmaaltijd van voorzetten.

Gezond en gevarieerdeten is in verhouding een stuk duurder per persoon.
Maar aardappels per kg zijn dan weer goedkoper dan diepvries.

De driehoek Snel, Goed en Goedkoop is hier uitstekend van toepassing. Je kan er twee kiezen. Het is of snel en goed (maar duurder bv kant en klaar salade) of goedkoop en goed (maar tijdrovend, bv dat gezin dat aardappels vlees en groente eet) of goedkoop en snel (maar niet goed, de friet met kroket)
pi_180233518
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:19 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Maar aardappels per kg zijn dan weer goedkoper dan diepvries.

De driehoek Snel, Goed en Goedkoop is hier uitstekend van toepassing. Je kan er twee kiezen. Het is of snel en goed (maar duurder bv kant en klaar salade) of goedkoop en goed (maar tijdrovend, bv dat gezin dat aardappels vlees en groente eet) of goedkoop en snel (maar niet goed, de friet met kroket)
Klopt, maar een patatje lust iedereen.
Gekookte aardappelen moet je vlees en groente bij doen om er iets van te maken en ben je (buiten dat het inderdaad aanzienlijk meer werk is) eigenlijk altijd wel duurder uit.
blablablabla
pi_180233519
Die bodybuilders zijn ook allemaal te zwaar voor hun lengte :+

Ze kunnen beter naar het vetgehalte van mensen kijken.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:30:48 #82
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180233667
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:23 schreef Resistor het volgende:
Die bodybuilders zijn ook allemaal te zwaar voor hun lengte :+

Ze kunnen beter naar het vetgehalte van mensen kijken.
Al die bodybuilden vrouwen in Nederland met een BMI boven de 40 trekken deze cijfers natuurlijk volledig uit hun verband :')
pi_180233715
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Als je ongezond eten duurder gaat maken pak je iedereen. Ook mensen die slank zijn eten wel eens een kroket of zakje snoep. Eigenlijk 70% van de bevolking wordt gestraft voor 30% die te dik is dus.

Je moet de kern van het probleem, namelijk mensen die zichzelf verwaarlozen en ons zorgstelsel onnodig belasten aanpakken. Niet de rest van de samenleving straffen omdat zij zich niet kunnen beheersen.
Was het maar zo dat 30% van onze bevolking te dik is.
Op dit moment heeft 50% overgewicht.

Wat is een oplossing? Een suikertax? En dat geld gebruiken om gezondere producten goedkoper te maken?
Overigens denk ik dat er geen verkeerde voedingsmiddelen zijn. Een kroket op zijn tijd is niet verkeerd.
Er zijn wel verkeerde voedingsgewoontes.
pi_180233811
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Gezellig.
Ook zo'n vooroordeel over dikke mensen... ;)
  Spellchecker woensdag 4 juli 2018 @ 12:39:39 #85
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_180233841
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:53 schreef Pleun2011 het volgende:
Dit verbaast mij niks. Enkele factoren die meespelen

Er zit enorm veel suiker in bijna alles wat we in de supermarkt kopen.

Mensen zijn lui en bewegen te weinig. Pak goddomme eens de fiets naar je werk en ga met je luie vadsig lijf niet altijd in de auto zitten.
Volgens mij nog een factor: er is overal eten en drinken te koop tegenwoordig, en al etend/drinkend loop je verder door de winkelstraten .....
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:44:39 #86
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180233937
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:39 schreef maily het volgende:

[..]

Volgens mij nog een factor: er is overal eten en drinken te koop tegenwoordig, en al etend/drinkend loop je verder door de winkelstraten .....
Allemaal laffe excuses. Er is maar een echt probleem, en dat zit tussen de oren van dikke mensen. Dikzakken zijn stuk voor stuk slappelingen zonder wilskracht. Je hoeft niet alles wat binnen handbereik komt naar binnen te stofzuigeren.
pi_180233956
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:15 schreef Postbus100 het volgende:
Dat heb ik namelijk met pizza's. Of het nou een pizza van 500 of 700 kcal is
Een pizza van 500 kcal? Die heb ik nog nooit gevonden. Die dingen zitten tussen de 900 en 1300 kcal afhankelijk of het een diepvries of een domino's pizza is :')

Mensen bewegen steeds minder en hebben geen flauwe notie hoeveel ze wel niet in hun hoofd proppen. En 2000/2500 kcal is voor mensen die een half uur bewegen per dag niet eens halen gewoon teveel.
pi_180234040
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:23 schreef Elan het volgende:

[..]

Klopt, maar een patatje lust iedereen.
Gekookte aardappelen moet je vlees en groente bij doen om er iets van te maken en ben je (buiten dat het inderdaad aanzienlijk meer werk is) eigenlijk altijd wel duurder uit.
Mwah, niet helemaal eens. diepvriesgroenten als boontjes en erwtjes zijn goed te doen en niet ongezond. Friet wordt bijna altijd gegeten met saus, dan moet je daar de meerkosten ook van uitrekenen.
Lusten is weer iets anders en heb ik niet meegenomen. De oplossing voor niet lusten hangt misschien ook samen met het overgewicht, maar daar kan dan weer een heel topic aan gewijd worden.
pi_180234074
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:45 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Een pizza van 500 kcal? Die heb ik nog nooit gevonden. Die dingen zitten tussen de 900 en 1300 kcal afhankelijk of het een diepvries of een domino's pizza is :')

Mensen bewegen steeds minder en hebben geen flauwe notie hoeveel ze wel niet in hun hoofd proppen. En 2000/2500 kcal is voor mensen die een half uur bewegen per dag niet eens halen gewoon teveel.
Ja. Sommig eten heeft gewoon een belachelijk hoge calorie-dichtheid. En mensen snappen dat niet. 1 pizza is zo 1200 kcals.

Zet eens twee maaltijden van 1200 kcals op tafel: Een met echte voeding, en een met die pizza. Dan zie je dat je echt heel veel kunt eten voor 1200 kcals. Veel meer dan 1 pizza.
En dan heb ik het niet eens over de voedingsstoffen.
pi_180234096
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:39 schreef maily het volgende:

[..]

Volgens mij nog een factor: er is overal eten en drinken te koop tegenwoordig, en al etend/drinkend loop je verder door de winkelstraten .....
Ik zie inderdaad veel mensen lopend eten. Het lijkt alsof mensen altijd eten. De hele dag door. Maar mss is dat altijd zal zo geweest?
  woensdag 4 juli 2018 @ 12:53:57 #91
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180234108
Klagen over de prijs van een 'maaltijdsalade' :')

Zoiets maak je zelf in 5 minuten voor een kwart van het geld :')

Mensen kunnen echt niks meer zelf.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180234190
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:53 schreef fathank het volgende:
Klagen over de prijs van een 'maaltijdsalade' :')

Zoiets maak je zelf in 5 minuten voor een kwart van het geld :')

Mensen kunnen echt niks meer zelf.
Helemaal eens. Niet eens een kwartier over hebben om een normale maaltijd te maken die maar de helft kost en ook nog eens de helft van de calorieën bevat.
pi_180234293
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ja. Sommig eten heeft gewoon een belachelijk hoge calorie-dichtheid. En mensen snappen dat niet. 1 pizza is zo 1200 kcals.

Zet eens twee maaltijden van 1200 kcals op tafel: Een met echte voeding, en een met die pizza. Dan zie je dat je echt heel veel kunt eten voor 1200 kcals. Veel meer dan 1 pizza.
En dan heb ik het niet eens over de voedingsstoffen.
400gr Gambas, 250 gram rijst, 300 gram wokgroente, 30 ml sojasaus, 25 gram cashewnoten = nog geen 900Kcal (uit mijn hoofd)
Ongeveer kwa Kcal gelijk aan een pizza..
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:02:10 #94
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180234296
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:56 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Helemaal eens. Niet eens een kwartier over hebben om een normale maaltijd te maken die maar de helft kost en ook nog eens de helft van de calorieën bevat.
Koken + eten is een rustmoment. Ff lekker ontspannen wat lekkers in elkaar draaien en daarna rustig op eten. Je zou maar te druk zijn om fatsoenlijk voor jezelf te kunnen zorgen. Dan heb je echt gefaald. Beetje dagelijks van die ranzige kant en klaar meuk vreten zodat je maar weer op tijd met je dinnetjes op het terras rosé kan drinken of weer op tijd bij je bootcampklasje kunt zijn :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180234325
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:50 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Mwah, niet helemaal eens. diepvriesgroenten als boontjes en erwtjes zijn goed te doen en niet ongezond. Friet wordt bijna altijd gegeten met saus, dan moet je daar de meerkosten ook van uitrekenen.
Lusten is weer iets anders en heb ik niet meegenomen. De oplossing voor niet lusten hangt misschien ook samen met het overgewicht, maar daar kan dan weer een heel topic aan gewijd worden.
Fles saus is ook een eurootje , doe je wel een week mee al gebruik je het elke dag. In de meeste tokkiegezinnen waar je komt maakt de frituurpan overuren. Vaak ook met oud vet nog, om het allemaal voor de zekerheid nog wat ongezonder te maken.

Wissel je het zo nu en dan eens af met een kilo kant en klare lasagne voor 2 euro........

Zit hem natuurlijk ook in het gemak. Iedereen wil gemak. Maar gezond én makkelijk kost vergeleken met ongezond en gemakkelijk eten een godsvermogen. Dan zit je voor een gezin met een paar koters zo aan de 10 - 15 euro per dag aan kipfiletbokjes gesneden groente en (wok)rijst met een sausje..
blablablabla
pi_180234328
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:02 schreef fathank het volgende:

[..]

Koken + eten is een rustmoment. Ff lekker ontspannen wat lekkers in elkaar draaien en daarna rustig op eten. Je zou maar te druk zijn om fatsoenlijk voor jezelf te kunnen zorgen. Dan heb je echt gefaald. Beetje dagelijks van die ranzige kant en klaar meuk vreten zodat je maar weer op tijd met je dinnetjes op het terras rosé kan drinken of weer op tijd bij je bootcampklasje kunt zijn :')
Deze man weet!
Elke dag na het werk even boodschappen doen, thuis even omkleden en dan rustig aan koken.
Vooral in dit weer lekker in de tuin eten, en de tijd ervoor nemen!
pi_180234386
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:53 schreef fathank het volgende:
Klagen over de prijs van een 'maaltijdsalade' :')

Zoiets maak je zelf in 5 minuten voor een kwart van het geld :')

Mensen kunnen echt niks meer zelf.
Ligt er aan.
Als je alles los moet kopen en je bent alleen is het goedkoper om gewoon voor 2.99 eentje bij appie te scoren.

Ga je voor 6 man salade maken is het een ander verhaal.
blablablabla
pi_180234540
Elk pondje komt uiteindelijk door het mondje.

Voor de grap zal ik vandaag eens mijn totale calorie inname bijhouden. Tot nu toe staat de schade op 1100 kcal wat betreft eten. Dat is ontbijt en lunch. Geen tussendoortjes. Drinken is alleen water en zwarte koffie dus dat negeer ik.
pi_180234581
Misschien moeten ze in het basis en voortgezet onderwijs wat meer aandacht aan gezonde voeding schenken. Eventueel kooklessen ook.

Weinig mensen kunnen gezond koken tegenwoordig. Veel vet, zout en veel saus is de standaard wat je in de gemiddelde maaltijd ziet.
pi_180234630
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:15 schreef spiritusbus het volgende:
Elk pondje komt uiteindelijk door het mondje.

Voor de grap zal ik vandaag eens mijn totale calorie inname bijhouden. Tot nu toe staat de schade op 1100 kcal wat betreft eten. Dat is ontbijt en lunch. Geen tussendoortjes. Drinken is alleen water en zwarte koffie dus dat negeer ik.
Daar heb je wel een goede. Best wat van m’n collega’s drinken liever automatencappuccino, dat scheelt zo maar 50 kcal per kop als je gewoon zwarte koffie neemt.
pi_180234691
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:18 schreef Joppiez het volgende:
Misschien moeten ze in het basis en voortgezet onderwijs wat meer aandacht aan gezonde voeding schenken. Eventueel kooklessen ook.

Weinig mensen kunnen gezond koken tegenwoordig. Veel vet, zout en veel saus is de standaard wat je in de gemiddelde maaltijd ziet.
Dat heb ik eens gevraagd aan de onderwijzeres, ik vroeg of ze eeens aandacht wilden besteden aan gezond eten.....kreeg ik als antwoord...Dat is uitsluitend een taak voor de ouders!


OH! OKE dan, maar wat ze op school horen maakt altijd zoveel meer indruk...als ik het zeg is het gezeur!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180234738
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:18 schreef Joppiez het volgende:
Misschien moeten ze in het basis en voortgezet onderwijs wat meer aandacht aan gezonde voeding schenken. Eventueel kooklessen ook.

Weinig mensen kunnen gezond koken tegenwoordig. Veel vet, zout en veel saus is de standaard wat je in de gemiddelde maaltijd ziet.
Dit vind ik een hele goede!
Hier zit echt wel een kern in.
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:30:13 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180234784
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Dit vind ik een hele goede!
Hier zit echt wel een kern in.
Ik heb leren koken van mijn ouders en ik ga het mijn zoon ook leren. Een gezond voedingspatroon is ook iets wat je voornamelijk vanuit huis meekrijgt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:31:17 #104
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_180234803
Daar is de standaardoplossing al weer: "laat school het maar oplossen!"

Je zal verdorie zelf je kinderen moeten opvoeden.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  Spellchecker woensdag 4 juli 2018 @ 13:31:35 #105
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_180234806
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:18 schreef Joppiez het volgende:
Misschien moeten ze in het basis en voortgezet onderwijs wat meer aandacht aan gezonde voeding schenken. Eventueel kooklessen ook.

Weinig mensen kunnen gezond koken tegenwoordig. Veel vet, zout en veel saus is de standaard wat je in de gemiddelde maaltijd ziet.
Kinderen op de basisschool hebben eenmaal per jaar het Nationale Schoolontbijt oid, daar is ook jaarlijks veel over te doen. Kinderen die zonder of met een minimaal of "fout" ontbijt de deur uit gaan.

En laat je kinderen van kleins af aan helpen in de keuken ipv tv te kijken of te gamen.
pi_180234883
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:31 schreef maily het volgende:

[..]

Kinderen op de basisschool hebben eenmaal per jaar het Nationale Schoolontbijt oid, daar is ook jaarlijks veel over te doen. Kinderen die zonder of met een minimaal of "fout" ontbijt de deur uit gaan.

En laat je kinderen van kleins af aan helpen in de keuken ipv tv te kijken of te gamen.
Mijn neefje gaat naar de peuterspeelzaal en daar moeten de ouders fruit mee nemen. De juf maakt dan bakjes en de kindjes eten dat gezamenlijk op.
blablablabla
pi_180234887
Alles met tarwe overslaan en je kunt alles eten en word niet dik.
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:37:08 #108
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_180234896
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 10:04 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Zal ik je eens een geheim verklappen, jij zit er meer mee dan die mensen.
He vetkwab, ga eens sporten en gezond eten.
Bedankt Hans.
pi_180234933
Zolang men continue de schuld op een ander projecteert en niet de consequenties neemt van de voedselinname en té weinig beweging, wordt dit probleem nooit opgelost
pi_180234958
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:53 schreef fathank het volgende:
Klagen over de prijs van een 'maaltijdsalade' :')

Zoiets maak je zelf in 5 minuten voor een kwart van het geld :')

Mensen kunnen echt niks meer zelf.
Dit..gezond eten is niet perse duurder, het kost wat meer tijd.
pi_180234986
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:25 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Dat heb ik eens gevraagd aan de onderwijzeres, ik vroeg of ze eeens aandacht wilden besteden aan gezond eten.....kreeg ik als antwoord...Dat is uitsluitend een taak voor de ouders!

OH! OKE dan, maar wat ze op school horen maakt altijd zoveel meer indruk...als ik het zeg is het gezeur!
Scholen hebben natuurlijk een punt. De verantwoording ligt bij de ouders. Maar ook dat is makkelijk gezegd. De vriendenkring is mogelijk nog belangrijker.
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:43:05 #112
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180235034
Mooi dat Aldi in ieder geval is gestopt met de verkoop van energydrinks aan kinderen onder 14.
Jong geleerd, oud moddervet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_180235079
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:43 schreef Copycat het volgende:
Mooi dat Aldi in ieder geval is gestopt met de verkoop van energydrinks aan kinderen onder 14.
Jong geleerd, oud moddervet.
Och dan koopt een 14- 16 jarige wel dat blikje. Geen punt.
pi_180235112
Dit heeft gewoon met het verrotte systeem waarin wij leven te maken. Steeds meer ongelijkheid. Sommigen plegen zelfmoord zoals we gisteren lazen (recordaantal zelfmoorden onder jongeren). Anderen drinken zichzelf dood. Weer anderen roken zichzelf dood. En weer anderen eten zich dik. Sommige mensen slikken tien soorten pillen per dag tegen hun depressie. Anderen slikken drugspillen.

Heel mooi voor jou als je rijk bent, een goede baan hebt, een mooie woning, in een goede omgeving woont, hoogopgeleid bent, over goede hoogopgeleide (groot)ouders beschikt die hun gezonde gedrag aan jou hebben meegegeven, maar dit is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.

Voedsel wordt dan als zelfmedicatie gebruikt.

Nee, ik ben niet voor een hogere zorgpremie voor dikke mensen. Obesitas is een chronische ziekte. Wat voor Hitler ben je om zieken te straffen.
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:47:12 #115
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180235120
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:45 schreef Cherni het volgende:

Och dan koopt een 14- 16 jarige wel dat blikje. Geen punt.
Dat zal zeker ook gebeuren, maar het goede signaal mag wat mij betreft breder opgepikt worden.

Net als de imo stoere actie van AH om al twee jaar het suikergehalte re verlagen zonder daar vooraf melding van te maken.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:47:32 #116
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180235131
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Ligt er aan.
Als je alles los moet kopen en je bent alleen is het goedkoper om gewoon voor 2.99 eentje bij appie te scoren.

Ga je voor 6 man salade maken is het een ander verhaal.
Oh 3 euro is te doen. Dacht dat die krengen al gauw een eurotje of 5, 6 kosten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:48:57 #117
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180235161
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:46 schreef Rihanna_777 het volgende:
Dit heeft gewoon met het verrotte systeem waarin wij leven te maken. Steeds meer ongelijkheid. Sommigen plegen zelfmoord zoals we gisteren lazen (recordaantal zelfmoorden onder jongeren). Anderen drinken zichzelf dood. Weer anderen roken zichzelf dood. En weer anderen eten zich dik. Sommige mensen slikken tien soorten pillen per dag tegen hun depressie. Anderen slikken drugspillen.

Heel mooi voor jou als je rijk bent, een goede baan hebt, een mooie woning, in een goede omgeving woont, hoogopgeleid bent, over goede hoogopgeleide (groot)ouders beschikt die hun gezonde gedrag aan jou hebben meegegeven, maar dit is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.

Voedsel wordt dan als zelfmedicatie gebruikt.

Nee, ik ben niet voor een hogere zorgpremie voor dikke mensen. Obesitas is een chronische ziekte. Wat voor Hitler ben je om zieken te straffen.
En, helpt het een beetje denk je, dat 'voedsel als zelfmedicatie'? Of wordt je situatie er misschien alleen maar nóg slechter door?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 13:51:57 #118
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180235232
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:36 schreef Loekie1 het volgende:
Alles met tarwe overslaan en je kunt alles eten en word niet dik.
Onzin
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 4 juli 2018 @ 13:57:30 #119
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_180235342
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:36 schreef Loekie1 het volgende:
Alles met tarwe overslaan en je kunt alles eten en word niet dik.
Hele dag frikandellen met mayo en cola. _O_
Bedankt Hans.
pi_180235487
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 12:45 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Een pizza van 500 kcal? Die heb ik nog nooit gevonden. Die dingen zitten tussen de 900 en 1300 kcal afhankelijk of het een diepvries of een domino's pizza is :')

Mensen bewegen steeds minder en hebben geen flauwe notie hoeveel ze wel niet in hun hoofd proppen. En 2000/2500 kcal is voor mensen die een half uur bewegen per dag niet eens halen gewoon teveel.
Turkse pizza O-)

Maar zonder flauw te doen: AH had vroeger grote verse pizza's die echt wel twee porties waren. denk dat die op 1100-1200 kcal per pizza zaten. Maar ik denk dat er mensen zijn die denken: één pizza per persoon, hoppa. Of desnoods 3/4 pizza voor één persoon, en de rest wordt de volgende dag als lunch gegeten weggegooid.
Somebody that I used to know
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 14:04:10 #121
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_180235504
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:57 schreef bascross het volgende:

[..]

Hele dag frikandellen met mayo en cola. _O_
Achja grappig genoeg is olie met suiker (aangevuld met vitaminen en wat spore elementen) een erg goed werkend dieet, vooral de loskoppeling van eten met iets lekker vinden schijnt goed te werken. :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_180235538
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:03 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Turkse pizza O-)

Maar zonder flauw te doen: AH had vroeger grote verse pizza's die echt wel twee porties waren. denk dat die op 1100-1200 kcal per pizza zaten. Maar ik denk dat er mensen zijn die denken: één pizza per persoon, hoppa. Of desnoods 3/4 pizza voor één persoon, en de rest wordt de volgende dag als lunch gegeten weggegooid.
https://www.ah.nl/product(...)exas#voedingswaarden

Boh :9
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:07:59 #123
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_180235587
quote:
Daar eet deze jongen er zo 2 van op.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:09:05 #124
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180235622
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:07 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Daar eet deze jongen er zo 2 van op.
Meteen genoeg calorietjes voor de hele dag, indien kantoorbaan.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:10:59 #125
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180235666
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:36 schreef Loekie1 het volgende:
Alles met tarwe overslaan en je kunt alles eten en word niet dik.
Wil je even niet zulke onwaarheden verkondigen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 14:13:04 #126
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180235727
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:36 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

We worden dikker en dikker. En we moeten te dikke mensen zien als chronisch ziek. :')
Zou het toch echt omdraaien: van te dik zijn word je ziek.
Het is gewoon een kwestie van kilocalorieën in versus kilocalorieën uit. Mensen moeten die troep in de supermarkt gewoon eens laten liggen, en gezond gaan koken voor zichzelf.

Kinderen die in hun eerste jaren al zo vol geduwd worden met allerhande troep dat ze obees worden. Waarom worden de ouders daar niet op aangesproken?
_O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:14:01 #127
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180235756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:46 schreef Rihanna_777 het volgende:
Dit heeft gewoon met het verrotte systeem waarin wij leven te maken. Steeds meer ongelijkheid. Sommigen plegen zelfmoord zoals we gisteren lazen (recordaantal zelfmoorden onder jongeren). Anderen drinken zichzelf dood. Weer anderen roken zichzelf dood. En weer anderen eten zich dik. Sommige mensen slikken tien soorten pillen per dag tegen hun depressie. Anderen slikken drugspillen.

Heel mooi voor jou als je rijk bent, een goede baan hebt, een mooie woning, in een goede omgeving woont, hoogopgeleid bent, over goede hoogopgeleide (groot)ouders beschikt die hun gezonde gedrag aan jou hebben meegegeven, maar dit is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.

Voedsel wordt dan als zelfmedicatie gebruikt.

Nee, ik ben niet voor een hogere zorgpremie voor dikke mensen. Obesitas is een chronische ziekte. Wat voor Hitler ben je om zieken te straffen.
De ongelijkheid is in de geschiedenis nog nooit zo klein geweest. Bovendien is het gepeupel beter opgeleid en beschikt over oneindig veel meer informatiebronnen dan ooit tevoren. Toch zijn ze dikker dan ooit.

De enige juiste conclusie die je daar uit kunt trekken is dat de tokkies weer gewoon 16 uur per dag in de fabriek moeten. Ook school is niet nodig, gewoon werken vanaf je twaalfde. Ze kunnen duidelijk niet met vrijheid omgaan.
pi_180235772
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:46 schreef Rihanna_777 het volgende:
Dit heeft gewoon met het verrotte systeem waarin wij leven te maken. Steeds meer ongelijkheid. Sommigen plegen zelfmoord zoals we gisteren lazen (recordaantal zelfmoorden onder jongeren). Anderen drinken zichzelf dood. Weer anderen roken zichzelf dood. En weer anderen eten zich dik. Sommige mensen slikken tien soorten pillen per dag tegen hun depressie. Anderen slikken drugspillen.

Heel mooi voor jou als je rijk bent, een goede baan hebt, een mooie woning, in een goede omgeving woont, hoogopgeleid bent, over goede hoogopgeleide (groot)ouders beschikt die hun gezonde gedrag aan jou hebben meegegeven, maar dit is simpelweg niet voor iedereen weggelegd.

Voedsel wordt dan als zelfmedicatie gebruikt.

Nee, ik ben niet voor een hogere zorgpremie voor dikke mensen. Obesitas is een chronische ziekte. Wat voor Hitler ben je om zieken te straffen.
Het is namelijk nooit je eigen verantwoordelijkheid. Maar de schuld van het systeem.. :')
pi_180235833
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:36 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

We worden dikker en dikker. En we moeten te dikke mensen zien als chronisch ziek. :')
Zou het toch echt omdraaien: van te dik zijn word je ziek.
Het is gewoon een kwestie van kilocalorieën in versus kilocalorieën uit. Mensen moeten die troep in de supermarkt gewoon eens laten liggen, en gezond gaan koken voor zichzelf.

Kinderen die in hun eerste jaren al zo vol geduwd worden met allerhande troep dat ze obees worden. Waarom worden de ouders daar niet op aangesproken?
Gewoon keihard DIT.

Je wordt vooral dik door suikers en Kooldraden en als je ziet hoeveel suiker in producten zit waar het niet in hoeft, je kunt er bijna niet omheen. Ook de overheid kan daar wat aan doen maar ze doen het niet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_180235835
quote:
1100kcals ofzo. Voor deze ene pizza.
Weet je wel hoeveel echt eten je daarvoor naar binnen kunt werken.. :D
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:17:27 #131
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180235861
Mensen die haten op vet eten:').

Die snappen er niks van.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180235877
Dikke ouders hebben vaak dikke kinderen.

Leer die ouders eens normaal boodschappen doen, en het kind valt ook af.
pi_180235890
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:17 schreef fathank het volgende:
Mensen die haten op vet eten:').

Die snappen er niks van.
Er is niets mis met vet eten.
Kcals in / Kcals out.
Dat is alles.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:21:34 #134
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_180235972
Tja aanleg kan een probleem zijn.
Deal with it.
Ik heb ook altijd overgewicht gehad, en kom nog steeds erg snel aan.
Dat is gewoon de zure realiteit van het leven. Mee dealen en afvallen, krijg je ook nog eens immense discipline van die op andere zaken in je leven toegepast kan worden.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 14:23:21 #135
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180236020
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:18 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Er is niets mis met vet eten.
Kcals in / Kcals out.
Dat is alles.
Dit. Eten = rekenen. Punt.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180236030
quote:
6s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:29 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ja ok...maarja zonder dressing krijg je dat spul niet weg _O-
Dressing kun je ook zelf maken. Is meestal zo gepiept en dan is het geen bom suiker en/of zout.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:23:53 #137
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180236031
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:16 schreef HSG het volgende:

[..]

Gewoon keihard DIT.

Je wordt vooral dik door suikers en Kooldraden en als je ziet hoeveel suiker in producten zit waar het niet in hoeft, je kunt er bijna niet omheen. Ook de overheid kan daar wat aan doen maar ze doen het niet.
Ja, laten we alles caloriearm maken. Stel je voor dat mensen zelf nadenken. Kan iedereen die sport straks gedwongen de hele dag non-stop eten omdat alles caloriearm is. :')
pi_180236047
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:18 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Er is niets mis met vet eten.
Kcals in / Kcals out.
Dat is alles.
De eerste zin klopt al is de rest wat kort door de bocht.
blablablabla
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 14:26:04 #139
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180236084
quote:
9s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:23 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ja, laten we alles caloriearm maken. Stel je voor dat mensen zelf nadenken. Kan iedereen die sport straks gedwongen de hele dag non-stop eten omdat alles caloriearm is. :')
Mensen weten gewoon niet wat voor troep ze eten. Een stukje bewustwording zou niet verkeerd zijn. Maar mensen zijn gewoon makke lammetjes geworden. Kunnen straks helemaal niets meer zelf omdat alles wordt voorgekauwd. Eng hé, een beetje zelf onderzoek doen naar wat je in je mik gooit.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180236166
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:26 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Mensen weten gewoon niet wat voor troep ze eten. Een stukje bewustwording zou niet verkeerd zijn. Maar mensen zijn gewoon makke lammetjes geworden. Kunnen straks helemaal niets meer zelf omdat alles wordt voorgekauwd. Eng hé, een beetje zelf onderzoek doen naar wat je in je mik gooit.
En het rare is: Je wordt niet van de een op de andere dag opeens obees of veel te dik. Je bent er echt zelf bij dat je iedere maand weer een kilo zwaarder weegt. Dat gaat niet ongemerkt, want ook je kleding past niet meer.
Dan ga je toch nadenken over je leefstijl? Dan neem je je voeding toch onder de loep? Je beweging, je eet gedrag etc.
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 14:29:32 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180236171
Is maar goed dat er nog genoeg dikkerdjes, rokers en alcoholisten zijn... wordt het broze ego van een hoop mensen toch altijd in een seconde weer opgevijzeld.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:29:38 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180236174
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:36 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

We worden dikker en dikker. En we moeten te dikke mensen zien als chronisch ziek. :')
Zou het toch echt omdraaien: van te dik zijn word je ziek.
Het is gewoon een kwestie van kilocalorieën in versus kilocalorieën uit. Mensen moeten die troep in de supermarkt gewoon eens laten liggen, en gezond gaan koken voor zichzelf.

Kinderen die in hun eerste jaren al zo vol geduwd worden met allerhande troep dat ze obees worden. Waarom worden de ouders daar niet op aangesproken?
Ik denk niet dat er nog mensen in Nederland zijn die niet weten waar je wel of niet dik van wordt. Het is gewoon een kwestie van discipline. In de VS is het helemaal erg, daar eisen dikkerds een extra vliegtuigstoel en klagen ze bijv een pretpark aan als ze niet in de stoeltjes passen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:29:38 #143
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180236175
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:24 schreef Elan het volgende:

[..]

De eerste zin klopt al is de rest wat kort door de bocht.
De rest is een recht stuk.

Ik kan eten wat ik wil en komt nooit bij. Naar nu blijkt kan ik ook een maand crashen (onvrijwillig) en raad eens? Ik val ook geen gram af. Er komt wel meer bij kijken dan een simpel in/uit sommetje.
And so is the past
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:29:43 #144
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180236177
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:26 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Mensen weten gewoon niet wat voor troep ze eten. Een stukje bewustwording zou niet verkeerd zijn. Maar mensen zijn gewoon makke lammetjes geworden. Kunnen straks helemaal niets meer zelf omdat alles wordt voorgekauwd. Eng hé, een beetje zelf onderzoek doen naar wat je in je mik gooit.
We hebben het hier niet over voedingsstoffen he, we hebben het over obesitas. Als je merkt dat je zwembandjes krijgt moet je gewoon die rol koekjes per dag uit je dieet knippen en het probleem is opgelost. Daar is echt geen enkele kennis over voedsel voor nodig.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:30:11 #145
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180236189
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
Is maar goed dat er nog genoeg dikkerdjes, rokers en alcoholisten zijn... wordt het broze ego van een hoop mensen toch altijd in een seconde weer opgevijzeld.
:D.
And so is the past
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:30:47 #146
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180236203
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

De rest is een recht stuk.

Ik kan eten wat ik wil en komt nooit bij. Naar nu blijkt kan ik ook een maand crashen (onvrijwillig) en raad eens? Ik val ook geen gram af. Er komt wel meer bij kijken dan een simpel in/uit sommetje.
Bel Essent, ik denk dat die wel interesse hebben in een perpetuum mobile.
pi_180236251
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

De rest is een recht stuk.

Ik kan eten wat ik wil en komt nooit bij. Naar nu blijkt kan ik ook een maand crashen (onvrijwillig) en raad eens? Ik val ook geen gram af. Er komt wel meer bij kijken dan een simpel in/uit sommetje.
Sowieso is WAT je eet ook enorm belangrijk om gezond te blijven. Anders kun je gewoon 3 marsen op een dag eten zit je aan je tax qua kcal en klaar.
blablablabla
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:34:13 #148
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180236281
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:30 schreef Nobu het volgende:

[..]

Bel Essent, ik denk dat die wel interesse hebben in een perpetuum mobile.
Nouja, ik voel mij zo slap als een vaatdoek, dat is wel een dingetje natuurlijk.
And so is the past
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 14:36:12 #149
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180236312
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 13:36 schreef Elan het volgende:

[..]

Mijn neefje gaat naar de peuterspeelzaal en daar moeten de ouders fruit mee nemen. De juf maakt dan bakjes en de kindjes eten dat gezamenlijk op.
Fruit...

Desastreus voor je gebit. Beter van niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_180236344
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Fruit...

Desastreus voor je gebit. Beter van niet.
:')
blablablabla
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 14:38:50 #151
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180236373
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:37 schreef Elan het volgende:

[..]

:')
Geloof je me niet?

Dan niet... succes bij de tandarts.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:39:04 #152
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_180236375
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:40 schreef MadJackthePirate het volgende:
Waar haal je het vandaan dat de ouders daar niet op aangesproken worden?
Nou inderdaad. Een van mijn kinderen werd vanuit het niets dik rond zijn elfde. Echt van normaal tot ineens een pensje met vetbubbeltjes etc. Kind schaamde zich dood en wilde zelf al geen snoep etc. meer eten, ik lette zelf ook goed op zijn voeding en zocht hulp bij de huisarts die hem naar een diëtiste doorverwees.

Ondertussen kwam de schoolarts ook even langs op school. Werd ik dus op het matje geroepen. Ik uitleggen wat er al in gang gezet was, mens luisterde voor geen meter, schreef alles verkeerd op en begon een belerend standaardverhaaltje. Kreeg ik als een klein kind uitgelegd wat de schijf van vijf was en dergelijke. Dingen die lijnrecht tegen de adviezen van de diëtiste ingingen vertelde ze en ik kreeg met een opgeheven vingertje uitgelegd dat ik dat niet goed had gesnapt. Er was een "vrijwillige" vervolgafspraak.

Die heb ik afgezegd, want tegen de tijd dat die eindelijk vaststond was zoonlief 15 cm gegroeid en zag je zijn sixpack weer. Ik moest nog lullen als brugman om hem afgezegd te krijgen want zij wisten natuurlijk veel beter wat goed voor ons was en hij kon natuurlijk nooit zonder hun tussenkomst ineens niet meer dik zijn.

En dit is het resultaat van alleen maar driekwart jaar dik zijn door de hormonen. Ik heb medelijden met de ouders van kinderen die altijd stevig zijn dus, zit je de hele tijd aan dat toontje vast. Heb een aantal mensen in mijn kring waarbij het vanaf het consultatiebureau al gedoe is.

Dit komt doordat er één lijn wordt toegepast op iedereen. Jij krijgt dus dezelfde behandeling als domme tokkies die hun kind met een flesje appelsap in bed leggen en die menen dat frituren gelijkstaat aan koken.

Pas sinds een paar jaar zijn er aparte "allochtonengroeicurves", helaas pas ingevoerd nadat mijn oudste steeds "een twijfelgevalletje" was. Leg je zijn curves nu naast die allochtonencurve, dan was hij prima standaard. En behalve het verschil tussen allochtoon en autochtoon zijn er nog veel meer individuele verschillen.
pi_180236403
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Geloof je me niet?

Dan niet... succes bij de tandarts.
Is nogal een open deur wat je stelt. Maar om nou maar helemaal geen fruit te eten..... Lichamelijk heeft het natuurlijk wel de nodige voordelen om regelmatig fruit te eten.
blablablabla
pi_180236419
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/27-03-2017/
Ik vond dit wel een schokkend verhaal. We weten dat er suiker in koekjes zitten. We weten dat kinderen (en volwassenen) teveel suiker binnen krijgen. Maar in die rapportage blijkt dat de kindervariant soms meer suiker bevat dan de reguliere variant. En dat één gezond ogende reep al de helft van de ADH suiker bevat :o En hoe die hoeveelheden suiker in de praktijk werken (één pakje sap is al je volledige ADH suiker).
Somebody that I used to know
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:42:31 #155
471419 Otger
Reconquista
pi_180236451
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:39 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Nou inderdaad. Een van mijn kinderen werd vanuit het niets dik rond zijn elfde. Echt van normaal tot ineens een pensje met vetbubbeltjes etc. Kind schaamde zich dood en wilde zelf al geen snoep etc. meer eten, ik lette zelf ook goed op zijn voeding en zocht hulp bij de huisarts die hem naar een diëtiste doorverwees.

Ondertussen kwam de schoolarts ook even langs op school. Werd ik dus op het matje geroepen. Ik uitleggen wat er al in gang gezet was, mens luisterde voor geen meter, schreef alles verkeerd op en begon een belerend standaardverhaaltje. Kreeg ik als een klein kind uitgelegd wat de schijf van vijf was en dergelijke. Dingen die lijnrecht tegen de adviezen van de diëtiste ingingen vertelde ze en ik kreeg met een opgeheven vingertje uitgelegd dat ik dat niet goed had gesnapt. Er was een "vrijwillige" vervolgafspraak.

Die heb ik afgezegd, want tegen de tijd dat die eindelijk vaststond was zoonlief 15 cm gegroeid en zag je zijn sixpack weer. Ik moest nog lullen als brugman om hem afgezegd te krijgen want zij wisten natuurlijk veel beter wat goed voor ons was en hij kon natuurlijk nooit zonder hun tussenkomst ineens niet meer dik zijn.

En dit is het resultaat van alleen maar driekwart jaar dik zijn door de hormonen. Ik heb medelijden met de ouders van kinderen die altijd stevig zijn dus, zit je de hele tijd aan dat toontje vast. Heb een aantal mensen in mijn kring waarbij het vanaf het consultatiebureau al gedoe is.

Dit komt doordat er één lijn wordt toegepast op iedereen. Jij krijgt dus dezelfde behandeling als domme tokkies die hun kind met een flesje appelsap in bed leggen en die menen dat frituren gelijkstaat aan koken.

Pas sinds een paar jaar zijn er aparte "allochtonengroeicurves", helaas pas ingevoerd nadat mijn oudste steeds "een twijfelgevalletje" was. Leg je zijn curves nu naast die allochtonencurve, dan was hij prima standaard. En behalve het verschil tussen allochtoon en autochtoon zijn er nog veel meer individuele verschillen.
Allochtonencurve? Hoe verschillen Nederlanders op gebied van lengte, gewicht en leeftijd precies dan.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:45:17 #156
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_180236521
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:42 schreef Otger het volgende:

[..]

Allochtonencurve? Hoe verschillen Nederlanders op gebied van lengte, gewicht en leeftijd precies dan.
Ja, er zijn allochtonencurves omdat allochtonen (allemaal!!! oh nee we bedoelen hier vooral mediterrane types mee) minder lang en zwaar zijn gemiddeld en ook een andere verdeling hebben van de groeispurtjes, even overgeneraliserend want ik ben geen expert.

Edit: hier meer.

En Nederlanders onderling verschillen ook behoorlijk. Er zijn kleine poppetjes en baby's van het model Hollands Welvaren. Dat zijn dus de baby's waarbij sommige consultatiebureaus maar over blijven drammen.
pi_180236682
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:45 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja, er zijn allochtonencurves omdat allochtonen (allemaal!!! oh nee we bedoelen hier vooral mediterrane types mee) minder lang en zwaar zijn gemiddeld en ook een andere verdeling hebben van de groeispurtjes, even overgeneraliserend want ik ben geen expert.

Edit: hier meer.

En Nederlanders onderling verschillen ook behoorlijk. Er zijn kleine poppetjes en baby's van het model Hollands Welvaren. Dat zijn dus de baby's waarbij sommige consultatiebureaus maar over blijven drammen.
Mooi toch, dat er inmiddels groeicurves per etniciteit bestaan.

Overigens zou ik zeker alert blijven als de achtergrond Turk, Marokkaans of Antilliaans is. Want "met name veel Turken, Marokkanen en Antillianen hebben te maken met overgewicht. Vaker dan autochtonen zijn ze te dik."
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 14:54:03 #158
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180236717
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Mooi toch, dat er inmiddels groeicurves per etniciteit bestaan.

Overigens zou ik zeker alert blijven als de achtergrond Turk, Marokkaans of Antilliaans is. Want "met name veel Turken, Marokkanen en Antillianen hebben te maken met overgewicht. Vaker dan autochtonen zijn ze te dik."
Komt dat niet gewoon omdat zij een veel betere keuken hebben dan wij? :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180236732
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:54 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Komt dat niet gewoon omdat zij een veel betere keuken hebben dan wij? :')
Ze doen niet aan 1 koekje bij de koffie. :D
pi_180236795
Ik wil gewoon kunnen vreten en behandeld kunnen worden als ik daardoor ziek word.
  woensdag 4 juli 2018 @ 14:58:22 #161
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_180236840
Als je iets tegen dikke mensen hebt ben je een racist.
pi_180236854
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:54 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Komt dat niet gewoon omdat zij een veel betere keuken hebben dan wij? :')
Welke keuken is niet beter dan die van ons?

marokkaanse keuken heeft relatief veel suikers (bijv een bastilla)
pi_180236891
Sommige hier denken ook wel erg makkelijk. De meesten geven echt niet een ander de schuld voor hun overgewicht.

Zelf in een depressie mezelf toen ook rond gevreten. Geloof me op dat punt eet je gewoon om een goed gevoel te krijgen. Stoppen is dan niet makkelijk. Net als met rokers die proberen te stoppen.

Stop maar eens met het eten van toegevoegde suiker. Meer dan een week knallende hoofdpijn gehad.

Ondertussen 15 kg kwijt over 2 jaar. Veel fietsen, laatst 36 km. En opletten op het eten. Vanavond 400 gram groenten en wat magere kwark erna voor de eiwitten.

Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dit niet kunnen opbrengen.

Ook is de gemiddelde mens van het gemak. Eten bestellen of een supermarkt pizza is sneller en minder werk dan iets koken. Als je in een arm gezin dit ook nog erg goedkoop kan krijgen, dan gaat dat niet meewerken.

De meeste gaan echt geen labels lezen. Die willen in en uit de supermarkt.

Betere voorlichting zou goed zijn. En er moet iets gebeuren aan overmatig suiker in producten.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:00:41 #164
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_180236903
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:52 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Mooi toch, dat er inmiddels groeicurves per etniciteit bestaan.

Overigens zou ik zeker alert blijven als de achtergrond Turk, Marokkaans of Antilliaans is. Want "met name veel Turken, Marokkanen en Antillianen hebben te maken met overgewicht. Vaker dan autochtonen zijn ze te dik."
Ja nee tuurlijk. Maar het probleem van die curves is juist dat er mensen zenuwachtig worden als zo'n kind het vertikt zich eraan te houden. Dan zit je soms tegenover zo'n draaiboekfetisjist die jou wel eens even gaat vertellen wat er fout gaat (want: er móét wel iets fout gaan want zo'n kindje kan niet gewoon te licht, te kort zijn of op het verkeerde moment gaan groeien of zo natuurlijk).

Ik vind dat als ik op de voeding let met behulp van de diëtiste dat ik dan niet toegesproken hoef te worden als een klein kind door iemand die ook nog eens zelf niet al teveel kaas gegeten blijkt te hebben van voeding. Het is goed dat ze erop letten, maar laat ze er niet bij voorbaat vanuit gaan dat ik niet weet hoe een gezonde maaltijd eruit ziet en laat ze ook goed personeel inzetten hiervoor want waar ik mee in gesprek moest leek echt nergens op.

Deze mevrouw schreef bijvoorbeeld op dat hij 15 kilo was bijgekomen terwijl mijn zoon een verhaal vertelde dat hij 15 kilometer had gehiket met volle bepakking op scouting op de vraag of hij wel genoeg bewoog. Als je zelf te simpel bent om meer dan een getal en een deel van een woord te onthouden dan moet je maar iets anders gaan doen denk ik dan.
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:02:52 #165
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180236953
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:54 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Komt dat niet gewoon omdat zij een veel betere keuken hebben dan wij? :')
Fietsen niet/nauwelijks.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180236978
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
Is maar goed dat er nog genoeg dikkerdjes, rokers en alcoholisten zijn... wordt het broze ego van een hoop mensen toch altijd in een seconde weer opgevijzeld.
En het bespaart juist zorgkosten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:04:12 #167
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180236993
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:56 schreef O_o_ het volgende:
Ik wil gewoon kunnen vreten en behandeld kunnen worden als ik daardoor ziek word.
En zeker ook van die stoelen zoals in de film Wall-E:

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_180237009
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:04 schreef Perrin het volgende:

[..]

En zeker ook van die stoelen zoals in de film Wall-E:

[ afbeelding ]
Sorry, ik kijk geen kinderfilms. Ik ben te druk met eten.
pi_180237040
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja nee tuurlijk. Maar het probleem van die curves is juist dat er mensen zenuwachtig worden als zo'n kind het vertikt zich eraan te houden. Dan zit je soms tegenover zo'n draaiboekfetisjist die jou wel eens even gaat vertellen wat er fout gaat (want: er móét wel iets fout gaan want zo'n kindje kan niet gewoon te licht, te kort zijn of op het verkeerde moment gaan groeien of zo natuurlijk).

Ik vind dat als ik op de voeding let met behulp van de diëtiste dat ik dan niet toegesproken hoef te worden als een klein kind door iemand die ook nog eens zelf niet al teveel kaas gegeten blijkt te hebben van voeding. Het is goed dat ze erop letten, maar laat ze er niet bij voorbaat vanuit gaan dat ik niet weet hoe een gezonde maaltijd eruit ziet en laat ze ook goed personeel inzetten hiervoor want waar ik mee in gesprek moest leek echt nergens op.

Deze mevrouw schreef bijvoorbeeld op dat hij 15 kilo was bijgekomen terwijl mijn zoon een verhaal vertelde dat hij 15 kilometer had gehiket met volle bepakking op scouting op de vraag of hij wel genoeg bewoog. Als je zelf te simpel bent om meer dan een getal en een deel van een woord te onthouden dan moet je maar iets anders gaan doen denk ik dan.
Ik begrijp je frustratie door een incompetent persoon bij het consultatie-bureau. Het CB is overigens niet verplicht, en genoeg mensen die enkel daar komen voor de inentingen van hun kinderen. Persoonlijk heb ik nooit veel waarde gehecht aan de verhaaltjes over de groeicurve van mijn dochter (die aan de onderkant zat qua gewicht). Specialistische dieethulp haal ik wel bij de specialist, mocht dat nodig geweest zijn. Net als jij dus. :)

Incompetentie kom je in ieder beroep wel eens tegen, helaas.
pi_180237063
quote:
11s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:04 schreef Perrin het volgende:

[..]

En zeker ook van die stoelen zoals in de film Wall-E:

[ afbeelding ]
Bizar. Lijken wel van die ganzen die vetgemest worden. :D
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 15:07:11 #171
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180237071
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Fietsen niet/nauwelijks.
Zo gezond is fietsen ook weer niet. In Drenthe of zo misschien. Maar in de Randstad? Meh... Als je gaat fietsen, gaat je hart sneller kloppen. Je bloed gaat sneller stromen. Je longblaasjes zetten uit om meer zuurstof op te nemen. Je ademhaling wordt zwaarder. Lekker al die ongezonde lucht diep je longen inzuigen _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:09:46 #172
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180237139
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:06 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Bizar. Lijken wel van die ganzen die vetgemest worden. :D
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_180237158
Echt die mentaliteit ook:

quote:
Jan Nannes uit Huizen lijdt al jaren aan morbide obesitas en weegt momenteel rond de tweehonderd kilo. Dat kan fatale gevolgen hebben, beseft hij. „Mijn arts heeft me onlangs verteld dat ik binnen vijf jaar overlijd als ik niet afval. Nou ja, dat zal dan wel zo zijn.”
https://www.telegraaf.nl/(...)-aan-een-zwaar-leven
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 15:12:38 #174
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180237205
quote:
:r
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:13:11 #175
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180237220
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:54 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Komt dat niet gewoon omdat zij een veel betere keuken hebben dan wij? :')
Beter is subjectief

Ze eten vooral veul zoete troep. Diabetes is ook een gigantisch probleem onder mediterrane migranten
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:14:18 #176
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_180237239
quote:
Dit soort mensen zouden samen met rokers in een aparte categorie zorgverzekering geplaatst moet worden. Dat ze dan elke maand 1000 euri moeten betalen. Kijken of ze dan nog steeds zo achterlijk doen.
  Moderator woensdag 4 juli 2018 @ 15:14:59 #177
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180237253
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:13 schreef fathank het volgende:

[..]

Beter is subjectief

Ze eten vooral veul zoete troep. Diabetes is ook een gigantisch probleem onder mediterrane migranten
Enige subjectiviteit durf ik te betwijfelen als het om de Nederlandse keuken gaat ;) :')
Maar qua suikers heb je helemaal gelijk. Mierzoet die zooi altijd. Ik heb Turkse en Marokkaanse collega's die na het Suikerfeest weleens wat meenemen. Boohhhhh :9~
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180237295
De reactie van het wereld kanker onderzoek over deze obesitascijfers:

https://www.perssupport.n(...)nieuws-over-obesitas

quote:
Amsterdam, 4 juli 2018

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds vindt de nieuwe cijfers over overgewicht en obesitas in Nederland die vandaag zijn bekendgemaakt zeer zorgwekkend.

Overgewicht en obesitas vergroten de kans op maar liefst 12 vormen van kanker, waaronder borst- en darmkanker, de twee kankersoorten die in Nederland het meest voorkomen.

Eind mei 2018 publiceerde het Wereld Kanker Onderzoek Fonds de bevindingen van de grootste studie ooit naar voeding, leefstijl en kanker. De bevindingen laten zien dat overgewicht, op roken na, de grootste risicofactor is voor kanker.

De toename van het aantal mensen met overgewicht en obesitas betekent dat in de toekomst mogelijk meer gevallen van kanker vastgesteld zullen worden die te maken hebben met overgewicht. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds vraagt daarom met urgentie aandacht voor het groot belang van een gezond gewicht ter preventie van kanker.

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds nodigt iedereen in Nederland uit om de online BMI-calculator te gebruiken op wkof.nl/bmi en om de adviezen voor een gezond gewicht te lezen op wkof.nl/aanbevelingen.
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 15:21:57 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180237414
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:14 schreef YazooW het volgende:

[..]

Dit soort mensen zouden samen met rokers in een aparte categorie zorgverzekering geplaatst moet worden. Dat ze dan elke maand 1000 euri moeten betalen. Kijken of ze dan nog steeds zo achterlijk doen.
:') :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:22:28 #180
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_180237426
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:05 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ik begrijp je frustratie door een incompetent persoon bij het consultatie-bureau. Het CB is overigens niet verplicht, en genoeg mensen die enkel daar komen voor de inentingen van hun kinderen. Persoonlijk heb ik nooit veel waarde gehecht aan de verhaaltjes over de groeicurve van mijn dochter (die aan de onderkant zat qua gewicht). Specialistische dieethulp haal ik wel bij de specialist, mocht dat nodig geweest zijn. Net als jij dus. :)

Incompetentie kom je in ieder beroep wel eens tegen, helaas.
Natuurlijk komt dit overal voor, maar door alles op te hangen aan die heilige curve werk je in de hand dat mensen niet verder gaan kijken dan dat lijntje. Het verschilt ook heel erg per bureau. We woonden eerst in een allochtonenarme gemeente waardoor het elke keer gedoe was met mijn oudste die te licht zou zijn en te klein terwijl hij het prima deed, vrolijke baby bomvol energie die toen al en nu nog enorme hoeveelheden eten naar binnen kon roeien. Hij gaat nu richting 1,85m en is echt een gespierde spijker.

Zijn broertje is ook meer dan 1,85m nu en is totaal anders gebouwd. Die volgde de Nederlandse curve tot op de millimeter totdat we verhuisden naar een plaats met een cb met een allochtonencurve, toen was ie ineens te groot. Hebben we maar steeds van ons laten afglijden. Deze jongen eet trouwens niet veel maar is voor een groeispurt altijd even wat breder -niet meer echt dik- en dan trekt het weer bij. Hij is gebouwd als een Aziaat maar heeft de lengte van een Europeaan. Past dus in veel kleding niet met die korte pootjes en in verhouding grote billen. Daar kopen we Aziatische jeans voor als we die kunnen vinden in zijn maat.
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:24:49 #181
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_180237486
quote:
9s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:23 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ja, laten we alles caloriearm maken. Stel je voor dat mensen zelf nadenken. Kan iedereen die sport straks gedwongen de hele dag non-stop eten omdat alles caloriearm is. :')
Dit ja. Moet je losse suiker kopen om door je 10 kcal chocomelk te gooien, anders brengt het niks op. :')
Bedankt Hans.
pi_180237930
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Deze mevrouw schreef bijvoorbeeld op dat hij 15 kilo was bijgekomen terwijl mijn zoon een verhaal vertelde dat hij 15 kilometer had gehiket met volle bepakking op scouting op de vraag of hij wel genoeg bewoog.
Had hij zijn backpack wel afgedaan toen hij op de weegschaal moest gaan staan? :+
Somebody that I used to know
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:55:19 #183
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_180238221
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:44 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Had hij zijn backpack wel afgedaan toen hij op de weegschaal moest gaan staan? :+
Haha misschien ging het daar al fout ja :D
  woensdag 4 juli 2018 @ 15:57:12 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_180238261
Soms kom ik op het zwembad en dan zie ik daar zo'n moddervet gezin 's ochtends om half elf al broodjes frikandellen naar binnen schrokken. De walrussen in het dolfinarium zijn er niks bij. Die kinderen krijgen dan een half uur later alweer chips om ze stil te krijgen. Veel zwemmen doen ze niet, ze liggen aan de wal en proppen zich vol met vet, alsof er een poolwinter aan zit te komen.

Voor die kinderen vind ik het dan wel zielig, want als ze op hun 11e al zo vet zijn zullen ze de rest van hun leven problemen hebben met hun gewicht en nooit moeiteloos een normaal gewicht kunnen aanhouden. Maar ja, het is voor die Tokkie-ouders zonder werk blijkbaar teveel moeite om ze in toom te houden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 16:16:27 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180238657
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:57 schreef LXIV het volgende:
Soms kom ik op het zwembad en dan zie ik daar zo'n moddervet gezin 's ochtends om half elf al broodjes frikandellen naar binnen schrokken. De walrussen in het dolfinarium zijn er niks bij. Die kinderen krijgen dan een half uur later alweer chips om ze stil te krijgen. Veel zwemmen doen ze niet, ze liggen aan de wal en proppen zich vol met vet, alsof er een poolwinter aan zit te komen.

Voor die kinderen vind ik het dan wel zielig, want als ze op hun 11e al zo vet zijn zullen ze de rest van hun leven problemen hebben met hun gewicht en nooit moeiteloos een normaal gewicht kunnen aanhouden. Maar ja, het is voor die Tokkie-ouders zonder werk blijkbaar teveel moeite om ze in toom te houden.
Nou, schouderklopje hoor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 juli 2018 @ 17:25:27 #186
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180239892
Ach, als je een paar weken in Amerika bent geweest valt het hier nog wel mee :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180240345
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:25 schreef fathank het volgende:
Ach, als je een paar weken in Amerika bent geweest valt het hier nog wel mee :')
Ik heb helemaal geen zin om Amerika II te worden als natie.
Rot op met al die fastfood en obesitas. Hou maar lekker daar.
pi_180240411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 09:36 schreef Black_Baron het volgende:
We worden dikker en dikker. En we moeten te dikke mensen zien als chronisch ziek. :')
Zou het toch echt omdraaien: van te dik zijn word je ziek.
Het is gewoon een kwestie van kilocalorieën in versus kilocalorieën uit.
Wetenschappelijke nonsense. Sterker nog, die CICO (calorieën in, calorieën uit) mantra zorgt er juist voor dat mensen structureel nauwelijks gewicht verliezen, omdat ze tegelijkertijd met hun calorie-restrictieve dieet hun rust-metabolisme vertragen waardoor je steeds minder moet eten om gewicht te verliezen, en uiteindelijk dus de kilo's er weer aanvliegen omdat ze tegen een metabolische muur aanlopen.

Wat wel werkt daarentegen is vasten (intermittent fasting). Maar aangezien het promoten van vasten nauwelijks lucratief is voor de voedselindustrie (in tegendeel), wordt men doodgegooid met allerlei gedateerde en inefficiënte dieet-adviezen waardoor de meeste mensen die een poging wagen om hun vetpercentage te verminderen nauwelijks slagen op de lange-termijn. En dan verwijt men hen ook nog eens een gebrek aan wilskracht.

Schokkend hoeveel idioten op dit forum over het hoofd zien dat de obesitasepidemie een recent fenomeen is dat in de wereld is geholpen door grote voedselbedrijven (en de consumptiemaatschappij an sich) die het volk verslaafd heeft gemaakt aan suiker, transvetten en allerlei andere meuk, waardoor we nu te kampen hebben met een significant deel van de wereldbevolking die ongezonder dan ooit is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stabiel op 04-07-2018 18:09:24 ]
pi_180240498
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:00 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Wetenschappelijke nonsense. Sterker nog, die CICO (calorieën in, calorieën uit) mantra zorgt er juist voor dat mensen structureel nauwelijks gewicht verliezen, omdat ze tegelijkertijd met hun calorie-restrictieve dieet hun rust-metabolisme vertragen waardoor je steeds minder moet eten om gewicht te verliezen, en uiteindelijk dus de kilo's er weer aanvliegen omdat ze tegen een metabolische muur aanlopen.

Wat wel werkt daarentegen is vasten (intermittent fasting). Maar aangezien het promoten van vasten nauwelijks lucratief is voor de voedselindustrie (in tegendeel), wordt men doodgegooid met allerlei gedateerde en inefficiënte dieet-adviezen waardoor de meeste mensen die een poging wagen om hun vetpercentage te verminderen nauwelijks slagen op de lange-termijn. En dan verwijt men hen ook nog eens een gebrek aan wilskracht.

Schokkend hoeveel idioten op dit forum over het hoofd zien dat de obesitasepidemie een recent fenomeen is dat in de wereld is geholpen door grote voedselbedrijven (en de consumptiemaatschappij an sich) die het volk verslaafd hebben gemaakt aan suiker, transvetten en allerlei andere meuk, waardoor we nu te kampen hebben met een significant deel van de wereldbevolking die ongezonder dan ooit is.
Als je je zo druk maakt is dat ook slecht voor je
pi_180240509
Waarom altijd zo afgeven op dikke mensen? Hou daar eens mee op, zij krijgen al genoeg op hun bordje!
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
pi_180240647
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:05 schreef MadJackthePirate het volgende:
Als je je zo druk maakt is dat ook slecht voor je
Dat heet betrokkenheid. En een gezonde aversie tegen zolderkamerautisten die pretenderen de waarheid in pacht te hebben en over elkaar vallen om de meest stoere en empathieloze opmerking te plaatsen.
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 18:29:07 #192
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180240845
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen zin om Amerika II te worden als natie.
Rot op met al die fastfood en obesitas. Hou maar lekker daar.
Hielden ze die bemoeizucht ook maar daar...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 18:31:13 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_180240872
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:15 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Dat heet betrokkenheid. En een gezonde aversie tegen zolderkamerautisten die pretenderen de waarheid in pacht te hebben en over elkaar vallen om de meest stoere en empathieloze opmerking te plaatsen.
Ja maar dat is tegenwoordig politiek correct; heel hard uit de hoek komen en jezelf presenteren als modelburger die wel het recht op zuurstof heeft verdiend.

Zie er gewoon de lol van in, anders houd je nws niet vol.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_180241349
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja maar dat is tegenwoordig politiek correct; heel hard uit de hoek komen en jezelf presenteren als modelburger die wel het recht op zuurstof heeft verdiend.

Zie er gewoon de lol van in, anders houd je nws niet vol.
Gewoon stuitend hoeveel feitelijk nonsense je tegenwoordig tegenkomt online, en de arrogantie die daarmee gepaard gaat, alsmede het algehele gebrek aan empathisch vermogen.
pi_180241353
Godver, nu ik eens heb bijgehouden hoeveel ik eet op een gemiddelde dag als vandaag kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat mensen die geen reet uitvoeren en snacken en/of zuipen te dik worden.

Ik zit t/m nu op 2100 kcal puur aan eten. Als je hierbij ook nog cola zou drinken vanavond twee biertjes zou drinken en wat chips zou eten kom je zo aan de 3000+ kcal.

Akkoord, de volle bananenkwark van zojuist en de stroopwafel van vanmiddag had ik ook kunnen skippen :P
pi_180241619
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:14 schreef YazooW het volgende:

[..]

Dit soort mensen zouden samen met rokers in een aparte categorie zorgverzekering geplaatst moet worden. Dat ze dan elke maand 1000 euri moeten betalen. Kijken of ze dan nog steeds zo achterlijk doen.
Beetje vreemd dat mensen die over hun leven het minste geld aan zorg kosten meer zouden moeten betalen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180241659
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:58 schreef spiritusbus het volgende:
Godver, nu ik eens heb bijgehouden hoeveel ik eet op een gemiddelde dag als vandaag kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat mensen die geen reet uitvoeren en snacken en/of zuipen te dik worden.

Ik zit t/m nu op 2100 kcal puur aan eten. Als je hierbij ook nog cola zou drinken vanavond twee biertjes zou drinken en wat chips zou eten kom je zo aan de 3000+ kcal.

Akkoord, de volle bananenkwark van zojuist en de stroopwafel van vanmiddag had ik ook kunnen skippen :P
Ligt aan je onderhoud of dat veel is
pi_180241681
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Beetje vreemd dat mensen die over hun leven het minste geld aan zorg kosten meer zouden moeten betalen.
Als je puur naar de zorgkosten kijkt ja. Als je ook de kosten van het ziekteverzuim meeneemt ligt dat ongetwijfeld anders. Niet voor niets hebben bedrijven liever fittere mensen ipv papzakken.
pi_180241696
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:16 schreef JanCees het volgende:

[..]

Ligt aan je onderhoud of dat veel is
De gemiddelde luiwammes heeft een laag onderhoud. Ik vind dat ik alles mag eten wat ik wil, maar ik sport dan ook zes keer per week.
pi_180241860
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:17 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

De gemiddelde luiwammes heeft een laag onderhoud. Ik vind dat ik alles mag eten wat ik wil, maar ik sport dan ook zes keer per week.
Als je 6x sport kan je bijna alles eten wat je wil ja

Voor de gemiddelde kantoorslaaf die de hele dag op een stoel zit en thuis op de bank ligt zou ik het niet aanraden :D
pi_180241938
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:24 schreef JanCees het volgende:

[..]

Als je 6x sport kan je bijna alles eten wat je wil ja

Voor de gemiddelde kantoorslaaf die de hele dag op een stoel zit en thuis op de bank ligt zou ik het niet aanraden :D
Probleem is dat er waarschijnlijk een hoop mensen 3000+ kcal naar binnen duwen per dag terwijl ze de hele dag zitten en liggen.
pi_180242028
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:16 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Als je puur naar de zorgkosten kijkt ja. Als je ook de kosten van het ziekteverzuim meeneemt ligt dat ongetwijfeld anders. Niet voor niets hebben bedrijven liever fittere mensen ipv papzakken.
Nou, dan vallen die kosten van het ziekteverzuim dus mee voor die bedrijven. Bovendien openbaren de meeste gezondheidsrisico's zich pas na de pensioenleeftijd.

Al die bemoeizucht met andermans lichaam dient vooral de omzetten van de zorgindustrie, waar we toch met zijn allen voor opdraaien. Hoogbejaardheid is de kip met de gouden eieren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_180243171
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 11:36 schreef Elan het volgende:
Als je ongezond eten duurder gaat maken pak je iedereen. Ook mensen die slank zijn eten wel eens een kroket of zakje snoep. Eigenlijk 70% van de bevolking wordt gestraft voor 30% die te dik is dus.

Je moet de kern van het probleem, namelijk mensen die zichzelf verwaarlozen en ons zorgstelsel onnodig belasten aanpakken. Niet de rest van de samenleving straffen omdat zij zich niet kunnen beheersen.
Alsof iedereen die slank is intrinsiek gezond is. Genoeg mensen mensen met een ielig lichaampje die de hele dag door ongezond voedsel naar binnenwerken en door het gebrek aan voedingsstoffen en variëteit in hun dieet hun gezondheid verwaarlozen, en waar ze later in verhoogde kans de rekening van kunnen krijgen.

Dus nee, je straft er in wezen helemaal niemand mee. Ongezond voedsel is ongezond.
pi_180243341
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:20 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Alsof iedereen die slank is intrinsiek gezond is. Genoeg mensen mensen met een ielig lichaampje die de hele dag door ongezond voedsel naar binnenwerken en door het gebrek aan voedingsstoffen en variëteit in hun dieet hun gezondheid verwaarlozen, en waar ze later in verhoogde kans de rekening van kunnen krijgen.

Dus nee, je straft er in wezen helemaal niemand mee. Ongezond voedsel is ongezond.
Ongezond/gezond voedsel is een simplistisch onderscheid. Het gaat vooral om variatie.
pi_180243437
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:56 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen zin om Amerika II te worden als natie.
Rot op met al die fastfood en obesitas. Hou maar lekker daar.
Waarom? alsof jij daar last van hebt.

Ik zie het als een mooie vorm van sociaal-darwinisme.
pi_180243446
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:29 schreef Rangono het volgende:
Ongezond/gezond voedsel is een simplistisch onderscheid. Het gaat vooral om variatie.
Genoeg voedsel anders die intrinsiek ongezond zijn. Voedsel waar in hoge mate transvetten, geraffineerd suiker, simpele koolhydraten (hoge GI), etc inzitten.
pi_180243479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:29 schreef Rangono het volgende:

[..]

Ongezond/gezond voedsel is een simplistisch onderscheid. Het gaat vooral om variatie.
Eens. Om voedingspatroon.
Niet om losse voedingsmiddelen.

Toch kun je wel onderscheid maken tussen voeding rijk aan nutriënten en voeding nutriëntarm.
pi_180243542
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:33 schreef Rangono het volgende:

[..]

Waarom? alsof jij daar last van hebt.

Ik zie het als een mooie vorm van sociaal-darwinisme.
Ja. Ik heb er last van als mijn land overspoeld wordt met de ziekte die obesitas heet omdat we zo nodig Amerika achterna moeten gaan. Ik heb liever een Nederland met gezonde mensen.
pi_180243595
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:34 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Genoeg voedsel anders die intrinsiek ongezond zijn. Voedsel waar in hoge mate transvetten, geraffineerd suiker, simpele koolhydraten (hoge GI), etc inzitten.
Wat is 'intrinsiek ongezond'? chips is hiervan een goed voorbeeld. Die bevatten al die zaken die jij hier opnoemt . Toch is het niet zo dat je je leven zal verkorten als je elk weekend een zak chips leeg eet. Zeker niet als je daarnaast genoeg blijft bewegen en variatie in je eetpatroon hebt.
pi_180243639
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:37 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ja. Ik heb er last van als mijn land overspoeld wordt met de ziekte die obesitas heet omdat we zo nodig Amerika achterna moeten gaan. Ik heb liever een Nederland met gezonde mensen.
Ah, oke. Ik geef enkel op de gezondheid van mijzelf en mijn dierbare.

Verder zal het mij een worst wezen.
  woensdag 4 juli 2018 @ 20:42:25 #211
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_180243662
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:39 schreef Rangono het volgende:

[..]

Wat is 'intrinsiek ongezond'? chips is hiervan een goed voorbeeld. Die bevatten al die zaken die jij hier opnoemt . Toch is het niet zo dat je je leven zal verkorten als je elk weekend een zak chips leeg eet. Zeker niet als je daarnaast genoeg blijft bewegen en variatie in je eetpatroon hebt.
In chips zit veel acrylamide. De kans is aanwezig en substantieel dat het wel degelijk levensverkortend werkt. Los van de overbodige calorieën die chips leveren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 04-07-2018 20:48:01 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_180243717
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

In chips zit veel acrylamide. De kans is aanwezig en substantieel dat het wel degelijk levensverkortend werkt. Los van de oveebodige calorieën die chips leveren.
Een hoge inname van acrylamide kan schadelijk zijn, het is en blijft alleen de vraag wanneer je kunt spreken van een 'hoge inname'. Persoonlijk denk ik dat het reuze meevalt bij enkel in het weekend chips en voor de rest gezond en gevarieerd eten. En mensen, we moeten toch ergens aan dood gaan...
pi_180243752
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:39 schreef Rangono het volgende:
Wat is 'intrinsiek ongezond'? chips is hiervan een goed voorbeeld. Die bevatten al die zaken die jij hier opnoemt . Toch is het niet zo dat je je leven zal verkorten als je elk weekend een zak chips leeg eet. Zeker niet als je daarnaast genoeg blijft bewegen en variatie in je eetpatroon hebt.
Intinsiek ongezond wilt zeggen dat het desbetreffende voedsel allerlei voedingsstoffen in zich heeft die een negatief invloed op ons gezondheid heeft.

Wat betreft variatie. Nu is het natuurlijk ideaal als mensen met gematigdheid dergelijk ongezond voedsel naar binnen kunnen werken, maar de realiteit is nu eenmaal dat veel van dit soort voedsel allerlei voedingsstoffen bevat die ons hormoonhuishouding dusdanig beïnvloedt dat craving (hunkeren naar meer) al gauw op de loer ligt.

Ze lokken dus een reactie uit in het lichaam dat vraagt om meer. Dit is precies het probleem met voedsel waar veel suikers inzitten. Met als resultaat: verslaving.
pi_180243818
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:46 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Intinsiek ongezond wilt zeggen dat het desbetreffende voedsel allerlei voedingsstoffen in zich heeft die een negatief invloed op ons gezondheid heeft.

Wat betreft variatie. Nu is het natuurlijk ideaal als mensen met gematigdheid dergelijk ongezond voedsel naar binnen kunnen werken, maar de realiteit is nu eenmaal dat veel van dit soort voedsel allerlei voedingsstoffen bevat die ons hormoonhousding dusdanig beïnvloeden dat craving (hunkeren naar meer) al gauw op de loer ligt.

Ze lokken dus een reactie uit in het lichaam dat vraagt om meer. Dit is precies het probleem met voedsel waar veel suikers inzitten.
Een veel groter 'probleem' lijkt mij het feit dat er ook relatief veel suikers zitten in voeding die wij wel nodig hebben. Neem bijvoorbeeld brood. Bepaalde voedingsstoffen in brood zijn essentieel voor het menselijk lichaam, maar er zitten vrij veel koolhydraten in.
pi_180243846
En ja, je kunt best aan brood komen waar dat ernstig is verminderd. Maar gadverdamme zeg....

Niet te pruimen.
pi_180243929
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:48 schreef Rangono het volgende:
Een veel groter 'probleem' lijkt mij het feit dat er ook relatief veel suikers zitten in voeding die wij wel nodig hebben. Neem bijvoorbeeld brood. Bepaalde voedingsstoffen in brood zijn essentieel voor het menselijk lichaam, maar er zitten vrij veel koolhydraten in.
Brood is helemaal niet essentiël voor het menselijk lichaam. Sterker nog, brood is een 'relatief' nieuw element in het menselijk dieet. Grootste gedeelte van ons bestaan hebben we het zonder brood gered.

Mensen die bijvoorbeeld een keto-dieet (weinig koolhydraten, gematigd eiwitten en veel vetten) volgen eten nauwelijks brood. En uit de meeste wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een keto-dieet gezond voor ons lichaam is.
pi_180243967
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:53 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Brood is helemaal niet essentiël voor het menselijk lichaam. Sterker nog, brood is een 'relatief' nieuw element in het menselijk dieet. Grootste gedeelte van ons bestaan hebben we het zonder brood gered.

Mensen die bijvoorbeeld een keto-dieet volgen eten nauwelijks brood. En uit de meeste wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een keto-dieet uitermate gezond is.
1: Ik stel dan ook: bepaalde voedingsstoffen in brood. Die kun je vast ook elders krijgen, maar mijn punt blijft staan.

2: Dat is een stuk genuanceerder. Want met een keto-dieet moet je vrij veel vlees eten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat teveel vlees ook ongezond is. Daarbij is dat ook nog eens een erg prijzig dieet.
pi_180244070
Kijk als je te dik bent en graag wil afvallen is een keto-dieet inderdaad wel effectief volgens mij. Maar je moet ook niet vergeten dat het gros van de mensen gewoon brood eet en een gezond gewicht heeft. Mensen die altijd reageren van 'brood! koolhydraten! slecht!' komen daarom nogal betweterig en extreem over.

Suiker is niet per se goed voor je, maar zolang je het met mate doet ook niet bijzonder slecht. Zoals Rangono ook zegt, teveel vlees is ook slecht, als ook teveel alcohol, sigaretten, fruit etc... Je moet mensen ook gewoon laten leven, mensen die anderen dingen willen verbieden zijn vaak nogal eng.
pi_180244088
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:55 schreef Rangono het volgende:
1: Ik stel dan ook: bepaalde voedingsstoffen in brood. Die kun je vast ook elders krijgen, maar mijn punt blijft staan.

2: Dat is een stuk genuanceerder. Want met een keto-dieet moet je vrij veel vlees eten. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat teveel vlees ook ongezond is. Daarbij is dat ook nog eens een erg prijzig dieet.
1) Met voedsel waar veel suikers inzitten bedoelde ik dan voedsel die hoog op de glycemische index staan.

2) Vaak eet je inderdaad veel vlees, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt je vetten en eiwitten ook uit niet- rood vlees halen. Maar prijzig is het inderdaad wel.
pi_180244202
Als je je jarenlang de gewoonte hebt om iedere dag tientallen kilo's troep naar binnen te werken dan is het echt niet gemakkelijk omdat zomaar op te geven. Fabricanten stoppen tegenwoordig overal E621 in en daar kan je heel makkelijk verslaafd aan raken, het is gewoon hetzelfde zoals drugs. En ik spreek uit ervaring, mij is het uiteindelijk wel gelukt maar je hebt er echt wilskracht en discipline voor nodig en dat hebben de meeste mensen gewoon niet.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_180244219
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:59 schreef Stabiel het volgende:

[..]

1) Met voedsel waar veel suikers inzitten bedoelde ik dan voedsel die hoog op de glycemische index staan.

2) Vaak eet je inderdaad veel vlees, maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt je vetten en eiwitten ook uit niet- rood vlees halen. Maar prijzig is het inderdaad wel.
Verder blijkt ook nog eens uit onderzoek dat het keto-dieet niet goed is voor iemand die aan veel lichaamsbeweging komt. Koolhydraten zijn dan vrij essentieel. Ook is het nogal een mythe dat je van ketho effectief kan afvallen.
pi_180244238
In hoeverre speelt gebrek aan beweging mee? Vroeger in een heel ver verleden moest je nog bewegen om aan voedsel te komen (jagen of verbouwen) waar je nu tot aan de schuifdeur van de supermarkt kan komen met de auto. Ook andere kleinere zaken spelen misschien mee. Al was het maar de roltrap pakken ipv de gewone trap (als dit dagelijks is scheelt dit wellicht toch wel wat). Zelfs zoiets stoms als een robot stofzuiger ipv zelf de stofzuiger hanteren. Al die beetjes bij elkaar laat je steeds vaker stil zitten. Behalve als je tijd die dan vrij komt door gemak weer besteed aan iets met beweging.
pi_180244298
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:24 schreef JanCees het volgende:

[..]

Als je 6x sport kan je bijna alles eten wat je wil ja

Voor de gemiddelde kantoorslaaf die de hele dag op een stoel zit en thuis op de bank ligt zou ik het niet aanraden :D
Per dag, per week, per maand, per jaar, per leven?
En wat betekent sporten, 500 meter wandelen of 10 km rennen?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_180244383
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:04 schreef Nexum het volgende:
Als je je jarenlang de gewoonte hebt om iedere dag tientallen kilo's troep naar binnen te werken dan is het echt niet gemakkelijk omdat zomaar op te geven. Fabricanten stoppen tegenwoordig overal E621 in en daar kan je heel makkelijk verslaafd aan raken, het is gewoon hetzelfde zoals drugs. En ik spreek uit ervaring, mij is het uiteindelijk wel gelukt maar je hebt er echt wilskracht en discipline voor nodig en dat hebben de meeste mensen gewoon niet.
_O- Dan heb je nooit drugs gebruikt.
pi_180244399
Als je zelf je maaltijden kookt heb je amper last v/d veel te grote hoeveelheden zout en suiker die de voedingsindustrie bijna overal aan toevoegt.
Als je dan ook nog zo veel mogelijk je boodschappen te voet of op de fiets gaat halen ben je weer een stapje verder.
Overigens kan ik het de mensen met overgewicht ook weer niet alleen maar zelf kwalijk nemen, onze maatschappij biedt op werkelijk elke denkbare plek de kans om de genotsmiddelen eten en drinken tot zich te nemen.
-
Een duidelijk & verplichte vermelding van voedingswaarde van producten in de vorm van een stoplicht zou eens eindelijk door de politiek verplicht gesteld moeten worden.

Die achterlijke Unilevervinkjes zijn echt weer een uitermate goed voorbeeld van hoe de politiek niet met het bedrijfsleven om moet gaan.
Maar ja, onze politiek en tegen het belang van het bedrijfsleven ingaan is al decennia lang teveel gevraagd.
Stelletje multinationalhoeren op afbetaling.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_180244415
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:05 schreef Rangono het volgende:
Verder blijkt ook nog eens uit onderzoek dat het keto-dieet niet goed is voor iemand die aan veel lichaamsbeweging komt. Koolhydraten zijn dan vrij essentieel. Ook is het nogal een mythe dat je van ketho effectief kan afvallen.
Ik ken mensen die aan bodybuilding doen en tegelijkertijd een keto-dieet volgen. Uit de meeste onderzoeken blijkt toch dat een koolhydraatarm dieet ongelooflijk gezond voor het menselijke lichaam is.

Dat is absoluut geen mythe. Een keto-dieet brengt je lichaam in ketogene staat waardoor het lichaam leert om energie uit zijn vetcellen te halen, en dus effectief vet verbrand.

Vasten + een keto-dieet is nog altijd de meest effectieve manier om af te vallen.
pi_180244431
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:14 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ik ken mensen die aan bodybuilding doen en tegelijkertijd een keto-dieet volgen. Uit de meeste onderzoeken blijkt toch dat een koolhydraatarm dieet ongelooflijk gezond voor het menselijke lichaam is.

Dat is absoluut geen mythe. Een keto-dieet brengt je lichaam in ketogene staat waardoor het lichaam leert om energie uit zijn vetcellen te halen, en dus effectief vet verbrand.

Vasten + een keto-dieet is nog altijd de meest effectieve manier om af te vallen.
Ja om af te vallen, niet tijdens het fanatiek sporten :') Jezus
pi_180244499
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:14 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ja om af te vallen, niet tijdens het fanatiek sporten :') Jezus
Fanatiek sporten is dan ook helemaal niet gezond.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:18:28 #229
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180244515
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:00 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Wetenschappelijke nonsense. Sterker nog, die CICO (calorieën in, calorieën uit) mantra zorgt er juist voor dat mensen structureel nauwelijks gewicht verliezen, omdat ze tegelijkertijd met hun calorie-restrictieve dieet hun rust-metabolisme vertragen waardoor je steeds minder moet eten om gewicht te verliezen, en uiteindelijk dus de kilo's er weer aanvliegen omdat ze tegen een metabolische muur aanlopen.

Wat wel werkt daarentegen is vasten (intermittent fasting). Maar aangezien het promoten van vasten nauwelijks lucratief is voor de voedselindustrie (in tegendeel), wordt men doodgegooid met allerlei gedateerde en inefficiënte dieet-adviezen waardoor de meeste mensen die een poging wagen om hun vetpercentage te verminderen nauwelijks slagen op de lange-termijn. En dan verwijt men hen ook nog eens een gebrek aan wilskracht.

Schokkend hoeveel idioten op dit forum over het hoofd zien dat de obesitasepidemie een recent fenomeen is dat in de wereld is geholpen door grote voedselbedrijven (en de consumptiemaatschappij an sich) die het volk verslaafd heeft gemaakt aan suiker, transvetten en allerlei andere meuk, waardoor we nu te kampen hebben met een significant deel van de wereldbevolking die ongezonder dan ooit is.
Downregulatie van de schildklier is wel een dingetje maar jij verkondigt net zo goed wetenschappelijke nonsens.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180244544
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:18 schreef fathank het volgende:
Downregulatie van de schildklier is wel een dingetje maar jij verkondigt net zo goed wetenschappelijke nonsens.
Wat is precies nonsense?
pi_180244555
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:14 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja om af te vallen, niet tijdens het fanatiek sporten :') Jezus
Dat kun je zo niet stellen. Er zijn ultrarunners die op ketose leven. Omdat er meer kcals in 1 gram vet zit dan in koolh. Vetverbranding kan daarom een efficiëntere manier zijn (mits je lichaam overgeschakeld is).

Voor mij persoonlijk is het niets. :D
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:20:52 #232
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180244571
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:20 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Alsof iedereen die slank is intrinsiek gezond is. Genoeg mensen mensen met een ielig lichaampje die de hele dag door ongezond voedsel naar binnenwerken en door het gebrek aan voedingsstoffen en variëteit in hun dieet hun gezondheid verwaarlozen, en waar ze later in verhoogde kans de rekening van kunnen krijgen.

Dus nee, je straft er in wezen helemaal niemand mee. Ongezond voedsel is ongezond.
Die zullen vooral visceraal vet hebben, wat minstens zo ongezond is. Lekker je organen laten zwemmen in een badje van vet :X. Van die skinnyfat gastjes.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_180244573
quote:
12s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:17 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Fanatiek sporten is dan ook helemaal niet gezond.
Ligt eraan, maar goed, wat ook niet gezond is, is jezelf blindstaren op een bepaald dieet/levensstijl. Erger is het wanneer je mensen erop gaat aanrekenen dat ze dat niet volgen. Laat mensen gewoon lekker leven zoals ze willen binnen de wet.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:21:57 #234
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_180244588
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:04 schreef Nexum het volgende:
Als je je jarenlang de gewoonte hebt om iedere dag tientallen kilo's troep naar binnen te werken dan is het echt niet gemakkelijk omdat zomaar op te geven. Fabricanten stoppen tegenwoordig overal E621 in en daar kan je heel makkelijk verslaafd aan raken, het is gewoon hetzelfde zoals drugs. En ik spreek uit ervaring, mij is het uiteindelijk wel gelukt maar je hebt er echt wilskracht en discipline voor nodig en dat hebben de meeste mensen gewoon niet.
Heb je hier tips voor, hoe jij dit uiteindelijk hebt kunnen weerstaan?
With love :*
pi_180244589
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:12 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

_O- Dan heb je nooit drugs gebruikt.
Amfetamine lijkt me dan weer wel een manier om af te vallen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_180244604
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:21 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ligt eraan, maar goed, wat ook niet gezond is, is jezelf blindstaren op een bepaald dieet/levensstijl. Erger is het wanneer je mensen erop gaat aanrekenen dat ze dat niet volgen. Laat mensen gewoon lekker leven zoals ze willen binnen de wet.
Wie zegt van niet dan? Je probeert een punt te maken over iets dat helemaal niet aan de orde is. Althans, niet in de discussie.
pi_180244611
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:22 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Amfetamine lijkt me dan weer wel een manier om af te vallen.
Ja je hebt er geen honger meer van en je verbranding gaat een factor 3 omhoog, dus het werkt wel _O- Maar desondanks met de bijeffecten... Tis wel lekker verder
pi_180244624
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:21 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Heb je hier tips voor, hoe jij dit uiteindelijk hebt kunnen weerstaan?
Ja kan toch je maag vullen met echte producten, whole foods. Dingen waar geen ingredientenlijst op staat.
Dat werkt erg goed, kan ik je vertellen. En is zeer gevarieerd.
pi_180244628
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:14 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ik ken mensen die aan bodybuilding doen en tegelijkertijd een keto-dieet volgen. Uit de meeste onderzoeken blijkt toch dat een koolhydraatarm dieet ongelooflijk gezond voor het menselijke lichaam is.

Dat is absoluut geen mythe. Een keto-dieet brengt je lichaam in ketogene staat waardoor het lichaam leert om energie uit zijn vetcellen te halen, en dus effectief vet verbrand.

Vasten + een keto-dieet is nog altijd de meest effectieve manier om af te vallen.
Neen. Alle dieten zijn effectief, aangezien je een hele lijst voeding van je lijstje afhaalt. Ga op een enkel brood dieet (bestaat echt) en je zal ook gaan afvallen.
pi_180244645
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:23 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Wie zegt van niet dan? Je probeert een punt te maken over iets dat helemaal niet aan de orde is. Althans, niet in de discussie.
Naja daar heb je wel een beetje een punt, jij begon er niet over inderdaad, dat is mijn fout. Maar genoeg mensen in dit topic (of soortgelijke) die roeptoeteren "we moeten dit en dit verbieden en dit duurder maken" of "Dikke mensen moeten X en Y". Betere voorlichting is altijd goed natuurlijk. Maar ook dan, voor sommige mensen werken andere diëten beter dan anderen. Zeker bij fanatiek sporten.
pi_180244703
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:25 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Naja daar heb je wel een beetje een punt, jij begon er niet over inderdaad, dat is mijn fout. Maar genoeg mensen in dit topic (of soortgelijke) die roeptoeteren "we moeten dit en dit verbieden en dit duurder maken" of "Dikke mensen moeten X en Y". Betere voorlichting is altijd goed natuurlijk. Maar ook dan, voor sommige mensen werken andere diëten beter dan anderen. Zeker bij fanatiek sporten.
De meeste fanatieke sporters vallen niet in de morbide obesitas categorie. :+
pi_180244715
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:21 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Heb je hier tips voor, hoe jij dit uiteindelijk hebt kunnen weerstaan?
Vasten. Uit elk wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het invullen van een vastenperiode in je levensstijl het meest positieve voor je gezondheid is.

Zoek eens op intermittent fasting. Het verbrand je lichaamsvetten zonder je rust-metabolisme te vertragen, reduceert insuline-gevoeligheid, zorgt voor autofagie (het opruimen van oude en zwakke cellen), verhoogt je HGL (groeihormoon), vermindert je hongergevoel en cravings, etc.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:29:46 #243
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_180244716
quote:
12s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:17 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Fanatiek sporten is dan ook helemaal niet gezond.
Cite please....
Op het scherp van de snede.
pi_180244755
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:29 schreef DuizendGezichten het volgende:

[..]

Cite please....
Eerst een definitie?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_180244811
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:48 schreef Rangono het volgende:

[..]

Een veel groter 'probleem' lijkt mij het feit dat er ook relatief veel suikers zitten in voeding die wij wel nodig hebben. Neem bijvoorbeeld brood. Bepaalde voedingsstoffen in brood zijn essentieel voor het menselijk lichaam, maar er zitten vrij veel koolhydraten in.
Brood is geen eerste levensbehoefte, dat weten veel mensen niet.
pi_180244817
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:24 schreef Rangono het volgende:
Neen. Alle dieten zijn effectief, aangezien je een hele lijst voeding van je lijstje afhaalt. Ga op een enkel brood dieet (bestaat echt) en je zal ook gaan afvallen.
Alle diëten zijn helemaal niet effectief. En louter gewicht verliezen is geen indicatie van een effectief dieet (vetvermindering).
pi_180244854
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:34 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Brood is geen eerste levensbehoefte, dat weten veel mensen niet.
Het ene brood is ook niet het andere brood, van volkorenbrood eet je vanzelf minder dan van wit (of gekleurd) brood.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_180244859
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:21 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]

Heb je hier tips voor, hoe jij dit uiteindelijk hebt kunnen weerstaan?
1 ding is heel belangrijk: het is oké om als je meerdere keren in een dipje komen. Mensen moeten zich realiseren dat afvallen een zwaar proces is wat zomaar niet in 1 x keer kan. Fouten maken is oké, maar pak het dan gelijk weer op. Ik heb zovaak last gehad van een dipje maar ik heb het gelijk weer opgepakt. De fout die de meesten mensen maken is dat ze na een 1 dipje gelijk denken 'Oké laat maar het lukt me toch niet.'

Maar zo kom je er niet.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:36:56 #249
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_180244870
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:31 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Eerst een definitie?
Zou ook mooi zijn.

Trainen voor een marathon? Paar keer per week in de sportschool je best doen? Paar uur voetbal per week?

Kan allemaal heel fanatiek zijn.
Op het scherp van de snede.
pi_180244904
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:29 schreef DuizendGezichten het volgende:

[..]

Cite please....
Midas Dekkers.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:39:37 #251
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180244933
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:14 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ik ken mensen die aan bodybuilding doen en tegelijkertijd een keto-dieet volgen. Uit de meeste onderzoeken blijkt toch dat een koolhydraatarm dieet ongelooflijk gezond voor het menselijke lichaam is.

Dat is absoluut geen mythe. Een keto-dieet brengt je lichaam in ketogene staat waardoor het lichaam leert om energie uit zijn vetcellen te halen, en dus effectief vet verbrand.

Vasten + een keto-dieet is nog altijd de meest effectieve manier om af te vallen.
Allemaal broscience. Met je 'wetenschappelijk onderzoek' :O
pi_180244972
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:36 schreef Nexum het volgende:

[..]

1 ding is heel belangrijk: het is oké om als je meerdere keren in een dipje komen. Mensen moeten zich realiseren dat afvallen een zwaar proces is wat zomaar niet in 1 x keer kan. Fouten maken is oké, maar pak het dan gelijk weer op. Ik heb zovaak last gehad van een dipje maar ik heb het gelijk weer opgepakt. De fout die de meesten mensen maken is dat ze na een 1 dipje gelijk denken 'Oké laat maar het lukt me toch niet.'

Maar zo kom je er niet.
Wat is een dipje? En welk dieet volg je? De CICO-aanpak (calorieën in, calorieën uit) is totaal niet effectief, en veroorzaakt een vertraging in je rust-metabolisme, waardoor je dus dit soort dipjes krijgt uiteindelijk.
pi_180245018
quote:
13s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:39 schreef Nobu het volgende:
Allemaal broscience. Met je 'wetenschappelijk onderzoek' :O
Nog weer zo'n nitwit die niet weer waar hij het over heeft.

Kijk dit eens:


Vasten is de meest effectieve manier om af te vallen. Period. Geen bro-science of wat dan ook.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:43:08 #254
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_180245026
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:38 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Midas Dekkers.
Wie?

Oh die gast die verhaaltjes vertelt over de Waddeneilanden.

En die zijn kennis van biologie inzet om een plausibel verhaal te verzinnen waarmee hij zijn eigen intrinsieke luiheid probeert te vergoeilijken.

Als de oermens iets was, dan was het wel in beweging.
Op het scherp van de snede.
pi_180245070
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:41 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Wat is een dipje? En welk dieet volg je? De CICO-aanpak (calorieën in, calorieën uit) is totaal niet effectief, en veroorzaakt een vertraging in je rust-metabolisme, waardoor je dus dit soort dipjes krijgt uiteindelijk.
Een dipje voor mij was een periode van ongeveer een week dat ik weer in m'n slechte eetgewoonten terugviel.

Ik vind het woord 'dieet' trouwens niet het juiste woord. Dieet klinkt namelijk tijdelijk, ik heb gewoon mijn leefstijl aangepast.

Ik ben ontzettend gaan minderen met suiker en ook met geproduceerd voedsel. Ik ben meer zelf gaan koken en echt de tijd genomen om iets klaar te maken. Tuurlijk eet ik af en toe nog wel wat chips of een koekje, maar gewoon niet te vaak en niet te veel. En als ik trek heb in meer vervang ik het gewoon door betere tussendoortjes.

Koolhydraatarm en suiker verminderen/vermijden is wat mij betreft de beste manier om af te vallen.

En verder sport ik nu 3 x in de week, deed ik voorheen echt nooit. Vond bewegen echt verschrikkelijk, moest er niet aan denken. Nu weet ik niet beter.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_180245195
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:43 schreef DuizendGezichten het volgende:
Wie?

Oh die gast die verhaaltjes vertelt over de Waddeneilanden.

En die zijn kennis van biologie inzet om een plausibel verhaal te verzinnen waarmee hij zijn eigen intrinsieke luiheid probeert te vergoeilijken.

Als de oermens iets was, dan was het wel in beweging.
We hadden het over fanatiek sporten. Niet over in beweging zijn. We zijn de enige dierensoort die aan sport doet. Een fenomeen dat in populariteit bovendien slechts de afgelopen eeuw zijn intrede heeft gemaakt.
pi_180245214
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:08 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Per dag, per week, per maand, per jaar, per leven?
En wat betekent sporten, 500 meter wandelen of 10 km rennen?
In mijn geval voornamelijk hardlopen op verschillende intensiteit. Volgens m'n harmen heb ik vorige maand 23000 kcal verstookt, dus ik blijf wel even dooreten :+
pi_180245242
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:04 schreef Nexum het volgende:
Als je je jarenlang de gewoonte hebt om iedere dag tientallen kilo's troep naar binnen te werken dan is het echt niet gemakkelijk omdat zomaar op te geven. Fabricanten stoppen tegenwoordig overal E621 in en daar kan je heel makkelijk verslaafd aan raken, het is gewoon hetzelfde zoals drugs. En ik spreek uit ervaring, mij is het uiteindelijk wel gelukt maar je hebt er echt wilskracht en discipline voor nodig en dat hebben de meeste mensen gewoon niet.
Wat een dom gezwets man. Waarschijnlijk had je gewoon vraatzucht.
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:53:57 #259
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180245282
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:42 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Nog weer zo'n nitwit die niet weer waar hij het over heeft.

Kijk dit eens:


Vasten is de meest effectieve manier om af te vallen. Period. Geen bro-science of wat dan ook.
Ik zal het voor je uitleggen: als mensen om een bron vragen bedoelen ze niet een verkooppraatje. Data willen we zien.
pi_180245309
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:44 schreef Nexum het volgende:
Een dipje voor mij was een periode van ongeveer een week dat ik weer in m'n slechte eetgewoonten terugviel.

Ik vind het woord 'dieet' trouwens niet het juiste woord. Dieet klinkt namelijk tijdelijk, ik heb gewoon mijn leefstijl aangepast.

Ik ben ontzettend gaan minderen met suiker en ook met geproduceerd voedsel. Ik ben meer zelf gaan koken en echt de tijd genomen om iets klaar te maken. Tuurlijk eet ik af en toe nog wel wat chips of een koekje, maar gewoon niet te vaak en niet te veel. En als ik trek heb in meer vervang ik het gewoon door betere tussendoortjes.

Koolhydraatarm en suiker verminderen/vermijden is wat mij betreft de beste manier om af te vallen.

En verder sport ik nu 3 x in de week, deed ik voorheen echt nooit. Vond bewegen echt verschrikkelijk, moest er niet aan denken. Nu weet ik niet beter.
^O^
  woensdag 4 juli 2018 @ 21:57:14 #261
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180245361
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:50 schreef Stabiel het volgende:

[..]

We hadden het over fanatiek sporten. Niet over in beweging zijn. We zijn de enige dierensoort die aan sport doet. Een fenomeen dat in populariteit bovendien slechts de afgelopen eeuw zijn intrede heeft gemaakt.
en dat vind jij raar? We doen 'dankzij' de automatisering steeds minder qua beweging....
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180245372
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:44 schreef Nexum het volgende:

[..]

Een dipje voor mij was een periode van ongeveer een week dat ik weer in m'n slechte eetgewoonten terugviel.

Ik vind het woord 'dieet' trouwens niet het juiste woord. Dieet klinkt namelijk tijdelijk, ik heb gewoon mijn leefstijl aangepast.

Ik ben ontzettend gaan minderen met suiker en ook met geproduceerd voedsel. Ik ben meer zelf gaan koken en echt de tijd genomen om iets klaar te maken. Tuurlijk eet ik af en toe nog wel wat chips of een koekje, maar gewoon niet te vaak en niet te veel. En als ik trek heb in meer vervang ik het gewoon door betere tussendoortjes.

Koolhydraatarm en suiker verminderen/vermijden is wat mij betreft de beste manier om af te vallen.

En verder sport ik nu 3 x in de week, deed ik voorheen echt nooit. Vond bewegen echt verschrikkelijk, moest er niet aan denken. Nu weet ik niet beter.
Dat is wel een heel belangrijk punt dat je maakt, niet een dieet maar een verandering van levensstijl geeft blijvend resultaat.

Wat niet wegneemt dat er ook maatschappelijk wel eens op een andere manier naar gekeken kan worden.
Zelfregulerende maatregelen vanuit de voedingsindustrie is vuur met olie proberen te blussen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_180245486
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:53 schreef Nobu het volgende:
Ik zal het voor je uitleggen: als mensen om een bron vragen bedoelen ze niet een verkooppraatje. Data willen we zien.
In die video wordt juist relevante data getoond, Einstein. Als je niet weet waar je het over hebt, en niet verder komt dan platitudes, waarom blijf je dan nog reageren?

Wat is precies nonsense?

Dat vasten je stofwisseling omhoog brengt? Hier, een bron voor je:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10837292

Dat het zeer geschikt is om af te vallen? Hier:

https://academic.oup.com/ajcn/article/90/5/1138/4598070

Dat je met vasten meer effectiever vetmassa kunt verliezen dan met het volgen van een dieet met een grote calorierestrictie? Here you go:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27708846

Dat bij vasten de menselijke groeihormoon met 2000% kan toenemen?

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2011-04/imc-sfr033111.php

Dat de menselijk groeihormoon het verlies van lichaamsvet bevordert?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19723558

Dat je met vasten je insulinewaarden drastisch omlaag kunt brengen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15640462

Je hebt totaal geen idee waar je het over hebt.
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:06:54 #264
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180245558
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:03 schreef Stabiel het volgende:

[..]

In die video wordt juist relevante data getoond, Einstein. Als je niet weet waar je het over hebt, en niet verder komt dan platitudes, waarom blijf je dan nog reageren?

Wat is precies nonsense?

Dat vasten je stofwisseling omhoog brengt? Hier, een bron voor je:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10837292

Dat het zeer geschikt is om af te vallen? Hier:

https://academic.oup.com/ajcn/article/90/5/1138/4598070

Dat je met vasten meer effectiever vetmassa kunt verliezen dan met het volgen van een dieet met een grote calorierestrictie? Here you go:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27708846

Dat bij vasten de menselijke groeihormoon met 2000% kan toenemen?

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2011-04/imc-sfr033111.php

Dat het menselijk groeihormoon het verlies van lichaamsvet versterkt?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19723558

Dat je met vasten je insulinewaarden drastisch omlaag kunt brengen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15640462

Je hebt totaal geen idee waar je het over hebt.
Ha, je kunt het dus wel.
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:10:13 #265
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180245631
Je hebt ze alleen niet gelezen zie ik, dat is nou weer jammer.
pi_180245632
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:06 schreef Nobu het volgende:
Ha, je kunt het dus wel.
Nu jij nog.
pi_180245708
Tip: ben je verslaafd aan chocola en koop je elke dag of om de dag een chocoladereep? Stap dan over op een klein vanilletoetje dat de helft of een kwart van het suiker bevat dat in de reep zit. Probeer de chocolade zo af te bouwen. Op een gegeven moment zul je merken dat de chocolade erg zoet is bij de eerste happen, dat verdwijnt dan weer als je verder eet. Toch ben je al bezig aan minder suiker wennen en op een gegeven moment kun je helemaal zonder de chocolade en het toetje hoeft ook niet meer elke dag.
pi_180245715
quote:
9s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:10 schreef Nobu het volgende:
Je hebt ze alleen niet gelezen zie ik, dat is nou weer jammer.
Knap dat je dat kunt zien in die luttige minuten dat ik de onderzoeken heb geciteerd.

Grappenmaker. Ga iemand anders lastig vallen met je ONZ-niveau.
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:14:19 #269
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180245756
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:12 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Knap dat je dat kunt zien in die luttige minuten dat ik de onderzoeken heb geciteerd.

Grappenmaker. Ga iemand anders lastig vallen met je ONZ-niveau.
De eerste twee was voldoende. Wat jij daar verder van denkt zal me een zorg zijn.

Kcal in vs. kcal out, opgelost slotje.
pi_180245804
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:14 schreef Nobu het volgende:
De eerste twee was voldoende. Wat jij daar verder van denkt zal me een zorg zijn.

Kcal in vs. kcal out, opgelost slotje.
En dan mij beschuldigen van bro-science, met je achterhaalde en inefficiënte CICO-nonsense.

Clown.
pi_180245809
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:12 schreef Loekie1 het volgende:
Tip: ben je verslaafd aan chocola en koop je elke dag of om de dag een chocoladereep? Stap dan over op een klein vanilletoetje dat de helft of een kwart van het suiker bevat dat in de reep zit. Probeer de chocolade zo af te bouwen. Op een gegeven moment zul je merken dat de chocolade erg zoet is bij de eerste happen, dat verdwijnt dan weer als je verder eet. Toch ben je al bezig aan minder suiker wennen en op een gegeven moment kun je helemaal zonder de chocolade en het toetje hoeft ook niet meer elke dag.
:') Je kan beter elke dag een hapje pure chocola van 70+ % cacao nemen dan die smerig zoete toetjes
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:19:20 #272
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180245890
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:15 schreef Stabiel het volgende:

[..]

En dan mij beschuldigen van bro-science, met je achterhaalde en inefficiënte CICO-nonsense.

Clown.
Maak jezelf nu niet zo onsterfelijk belachelijk. Iedereen die ooit een wetenschappelijk paper heeft gelezen ziet onmiddellijk dat je gewoon een paar termen in google gemikt hebt. Die papers van je onderbouwen jouw stelling echt totaal niet.

Dat jij in broscience wil geloven is helemaal prima, jouw probleem. Dat mensen je onzin lezen en daardoor in fabels gaan geloven is wel een probleem.
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:23:47 #273
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_180246022
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:15 schreef Stabiel het volgende:

[..]

En dan mij beschuldigen van bro-science, met je achterhaalde en inefficiënte CICO-nonsense.

Clown.
Je zit een beetje vast bij intermittent fasting. Afvallen en aankomen doe je nog steeds door minder of meer kcal te eten. Dat intermittent fasting erg effectief kan zijn is duidelijk uit onderzoek, maar dat betekent niet dat je met 6000 kcal kan afvallen, ook al doe je intermittent fasting.

[ Bericht 0% gewijzigd door bascross op 04-07-2018 22:37:08 ]
Bedankt Hans.
pi_180246064
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:19 schreef Nobu het volgende:
Maak jezelf nu niet zo onsterfelijk belachelijk. Iedereen die ooit een wetenschappelijk paper heeft gelezen ziet onmiddellijk dat je gewoon een paar termen in google gemikt hebt. Die papers van je onderbouwen jouw stelling echt totaal niet.

Dat jij in broscience wil geloven is helemaal prima, jouw probleem. Dat mensen je onzin lezen en daardoor in fabels gaan geloven is wel een probleem.
Zoals ik al zei, je hebt totaal geen idee waar je het over hebt. Die onderzoeken onderbouwen mijn stelling wel degelijk. Jij vroeg om data. Ik leverde. Voor de rest kom je niet verder dan wat platitudes en one-liners die geenszins mijn stellingen ontkrachten. Je roept maar wat in je puberale rebelsheid als maskerade voor je gebrek aan relevante kennis wat betreft voeding.

En dan strooien met die CICO-nonsense (calorieën in, calorieën uit) wat allang achterhaald is, en totaal niet effectief is wat betreft het verminderen van vetmasse.

Zoals ik eerder zie, bekijk dit filmpje en kom nog maar eens terug.

pi_180246162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:23 schreef bascross het volgende:
Je zit een beetje vast bij intermittent fasting. Afvallen en uitkomen doe je nog steeds door minder of meer kcal te eten. Dat intermittent fasting erg effectief kan zijn is duidelijk uit onderzoek, maar dat betekent niet dat je met 6000 kcal kan afvallen, ook al doe je intermittent fasting.
Het punt is dat calorie-restrictie juist het tegenovergestelde effect kan hebben. Namelijk dat je lichaam ter verdediging (adaptive thermogenesis) zijn rust-metabolisme vertraagt waardoor je uiteindelijk tegen een metabolische muur aanloopt en op den duur de kilo's er weer aanvliegen.

https://cathe.com/adaptive-thermogenesis-make-harder-lose-weight/

Vandaar dat de meeste dieet-pogingen falen. Jason Fung legt in dat filmpje haarfijn uit waarom dat nu precies zo is.
pi_180246303
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:28 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Het punt is dat calorie-restrictie juist het tegenovergestelde effect kan hebben. Namelijk dat je lichaam ter verdediging (adaptive thermogenesis) zijn rust-metabolisme vertraagt waardoor je uiteindelijk tegen een metabolische muur aanloopt en op den duur de kilo's er weer aanvliegen.

https://cathe.com/adaptive-thermogenesis-make-harder-lose-weight/

Vandaar dat de meeste dieet-pogingen falen. Jason Fung legt in dat filmpje haarfijn uit waarom dat nu precies zo is.
Dat is dan wsl alleen bij een stevige calorie-restrictie. Een honger dieet. Wat niemand volhoudt.
Als je gewoon netjes 10% onder je verbruik eet, val je prima rustig af.

Persoonlijk vind ik dat hele metabolisme geneuzel onzin. Natuurkundige wetten blijven gewoon gelden.
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:35:23 #277
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180246329
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:25 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, je hebt totaal geen idee waar je het over hebt. Die onderzoeken onderbouwen mijn stelling wel degelijk. Jij vroeg om data. Ik leverde. Voor de rest kom je niet verder dan wat platitudes en one-liners die geenszins mijn stellingen ontkrachten. Je roept maar wat in je puberale rebelsheid als maskerade voor je gebrek aan relevante kennis wat betreft voeding.

En dan strooien met die CICO-nonsense (calorieën in, calorieën uit) wat allang achterhaald is, en totaal niet effectief is wat betreft het verminderen van vetmasse.

Zoals ik eerder zie, bekijk dit filmpje en kom nog maar eens terug.

Weet je, het is goed met je. Ik kan alleen maar hopen dat mensen met overgewicht zich fatsoenlijk laten informeren. .
pi_180246474
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:34 schreef Black_Baron het volgende:
Dat is dan wsl alleen bij een stevige calorie-restrictie. Een honger dieet. Wat niemand volhoudt.
Als je gewoon netjes 10% onder je verbruik eet, val je prima rustig af.

Persoonlijk vind ik dat hele metabolisme geneuzel onzin. Natuurkundige wetten blijven gewoon gelden.
Metabolisme is geen nonsense. Het is wetenschap. CICO is allang achterhaald, en totaal niet effectief. Het is de reden dat zo'n 90% of meer van alle afval-pogingen falen.

Ook jij mag dat filmpje kijken dat ik heb gepost.

quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:35 schreef Nobu het volgende:

[..]

Weet je, het is goed met je. Ik kan alleen maar hopen dat mensen met overgewicht zich fatsoenlijk laten informeren. .
Clown Nobu. Je mag terug komen wanneer je een relevante en onderbouwde argument op tafel kan toveren.
  donderdag 5 juli 2018 @ 08:59:38 #279
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_180251603
Kcal in, Kcal uit.

Zo moeilijk is het niet.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 09:02:27 #280
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180251643
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 09:04:05 #281
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180251667
Stabiel fileert Nobu vakkundig :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180251750
Het beleid van minder vet, meer volkoren vanaf de jaren tachtig heeft tot een stijgende lijn van diabetes geleid. Logisch, vet vult, volkoren producten veel minder dus je blijft daarvan eten. Eet je volvette producten, dan heb je veel minder eten nodig maar dat vinden de supermarkten niet zo prettig, die willen dat wij veel kopen.
Het beleid zal dus paradoxaal moeten zijn, dwz niet wat je verwacht, en dat is: eet volvet. En minder suker, en dat geldt voor alle suikers dus ook het suiker dat in meelproducten zoals pizza en spagetti zit.

Gek genoeg wordt alles wat gezond is duurder gemaakt, groenten, fruit, noten (lekker vet dus goed) en suiker wordt steeds goedkoper dus dat zit volop in allerlei producten.
Voortdurend reclame dat je magere producten moet kopen, daar zit dan weer veel suiker in om het smakelijk te krijgen. Volvette yoghurt en kwark kun je zo oplepelen, neem je magere dan moet je er eerst een grote scheut suiker bij doen om het naar binnen te krijgen.

Vet is een smaakmaker en bepaalde vetten zijn goed voor je hersenen dus goed voor je humeur. Een beleid die kant op zou tevens de depressie-epidemie kunnen kantelen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Loekie1 op 05-07-2018 09:16:53 ]
  donderdag 5 juli 2018 @ 09:22:29 #283
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180251978
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:04 schreef onlogisch het volgende:
Stabiel fileert Nobu vakkundig :)
Stabiel post wat irrelevante papers en vervalt in persoonlijke aanvallen bedoel je. Jammer dat het dus blijkbaar werkt. Ik schreef niet voor niets eerder al dit.

quote:
Dat jij in broscience wil geloven is helemaal prima, jouw probleem. Dat mensen je onzin lezen en daardoor in fabels gaan geloven is wel een probleem.
pi_180252217
Zijn er nadelen aan vasten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 09:45:49 #285
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180252319
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 21:21 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ligt eraan, maar goed, wat ook niet gezond is, is jezelf blindstaren op een bepaald dieet/levensstijl. Erger is het wanneer je mensen erop gaat aanrekenen dat ze dat niet volgen. Laat mensen gewoon lekker leven zoals ze willen binnen de wet.
https://www.ad.nl/gezond/(...)nke-mannen~abe97440/
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator donderdag 5 juli 2018 @ 09:46:42 #286
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_180252331
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:22 schreef Nobu het volgende:

[..]

Stabiel post wat irrelevante papers en vervalt in persoonlijke aanvallen bedoel je. Jammer dat het dus blijkbaar werkt. Ik schreef niet voor niets eerder al dit.

[..]

Voorlopig komt hij keer op keer met bronnen die zijn verhaal ondersteunen. Waarop jij het vervolgens af doet als onzin zonder dat verder te onderbouwen met redelijke argumenten.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180252395
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:19 schreef Nobu het volgende:

[..]

Maak jezelf nu niet zo onsterfelijk belachelijk. Iedereen die ooit een wetenschappelijk paper heeft gelezen ziet onmiddellijk dat je gewoon een paar termen in google gemikt hebt. Die papers van je onderbouwen jouw stelling echt totaal niet.

Dat jij in broscience wil geloven is helemaal prima, jouw probleem. Dat mensen je onzin lezen en daardoor in fabels gaan geloven is wel een probleem.
Nu is hij degene die met bronnen komt en ben jij degene die alleen maar roept. Niks om je beweringen te staven, niets om de argumenten van de ander te ontkrachten. Volgens mij maak jij je nu onsterfelijk belachelijk.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 5 juli 2018 @ 09:51:31 #288
74056 crew  ToT
pi_180252396
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 14:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Geloof je me niet?

Dan niet... succes bij de tandarts.
Ja fruit schijnt tegenwoordig idd ook weer super slecht te zijn vanwege de suikers en zuren.

Ben benieuwd wanneer groentes ook taboe gaan worden.
Straks kun je alleen nog maar noten eten of zo.
  donderdag 5 juli 2018 @ 09:52:43 #289
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_180252417
Hoe verschrikkelijk veel moet je wel niet eten om überhaupt overgewicht te krijgen? Ik vind van mezelf dat ik best veel eet en vaak ongezond ook nog maar heb nog altijd een normaal/gezond BMI. Die mensen die +100 kilo wegen scheppen bij het avondeten vier keer op ofzo?
Fade to Black
pi_180252462
Het zou toch bellen moeten doen rinkelen dat hameren op het huidige beleid, niet leidt tot enig effect, integendeel, er komen steeds meer mensen met diabetes bij.

https://www.volksgezondhe(...)prevalentie-diabetes

Hoeveel mensen hebben diabetes?

Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes, dus 1 op de 14 Nederlanders. Iets meer mannen dan vrouwen.
Daarvan hebben 1,1 miljoen officieel de diagnose, de rest loopt er ongemerkt mee rond.
In 2010 hadden zo'n 200.000 Nederlanders diabetes zonder dat ze het wisten. Het huidige precieze aantal is niet bekend.
60.500 Nederlanders per jaar horen dat ze diabetes hebben. Dat zijn 1.163 mensen per week, 166 per dag.
Negen op de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2.

750.000 Nederlanders lopen groot risico om diabetes te krijgen: ze hebben een verstoorde suikerhuishouding. Van hen krijgt een derde binnen zes jaar diabetes.
1 op de 3 van de huidige volwassen Nederlanders krijgt diabetes type 2, berekenden onderzoekers van het Erasmus MC.

Gevolgen van diabetes

Zo'n 40 tot 56% van de mensen met diabetes heeft last van een of meerdere chronische complicaties van diabetes. Vaak al vóórdat de diagnose diabetes wordt gesteld. Want veel mensen lopen eerst jaren ongemerkt rond met diabetes voordat de ziekte wordt ontdekt.

10 tot 43% van de mensen met diabetes krijgt hart- en vaatziekten.
1 op de 10 sterfgevallen aan hart- en vaatziekten komt door diabetes.
4 tot 46% van de mensen met diabetes heeft oogproblemen. Na 20 jaar diabetes type 1 is dit 82%.
5 tot 40% van de mensen met diabetes heeft nierschade, afhankelijk van het aantal jaren diabetes.
6 tot 34% van de mensen met diabetes heeft aangetaste zenuwen, afhankelijk van het aantal jaren diabetes.
Tot 8% van de gevallen van dementie komt door diabetes. Mensen met diabetes hebben tot twee keer zoveel kans op dementie en schade aan het brein.
1 op de 6 mensen met diabetes lijdt aan depressie. Dat is twee keer vaker dan bij de algemene bevolking
https://www.diabetesfonds(...)/diabetes-in-cijfers
  donderdag 5 juli 2018 @ 10:05:40 #291
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_180252618
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:46 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Voorlopig komt hij keer op keer met bronnen die zijn verhaal ondersteunen. Waarop jij het vervolgens af doet als onzin zonder dat verder te onderbouwen met redelijke argumenten.
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:51 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nu is hij degene die met bronnen komt en ben jij degene die alleen maar roept. Niks om je beweringen te staven, niets om de argumenten van de ander te ontkrachten. Volgens mij maak jij je nu onsterfelijk belachelijk.
https://rmets.onlinelibra(...)17/S1350482701001062

Kijk eens jongens, een paper. Ik nodig jullie uit om met een beter argument te komen dan 'niet relevant' of ' :') '
pi_180252735
Ik ben op zoek naar een overzicht van de stijging van diabetes vanaf de jaren zestig, zeventig. Kan het niet vinden.
  donderdag 5 juli 2018 @ 10:29:30 #293
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180253024
quote:
2s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:51 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja fruit schijnt tegenwoordig idd ook weer super slecht te zijn vanwege de suikers en zuren.

Ben benieuwd wanneer groentes ook taboe gaan worden.
Straks kun je alleen nog maar noten eten of zo.
Fruit is niet slecht.

Geperst fruit wel, daar is geen vezel meer in te vinden waardoor een glas sinaasappelsap te vergelijken is met een glas cola.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 5 juli 2018 @ 10:30:00 #294
74056 crew  ToT
pi_180253033
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:29 schreef fathank het volgende:

[..]

Fruit is niet slecht.

Geperst fruit wel, daar is geen vezel meer in te vinden waardoor een glas sinaasappelsap te vergelijken is met een glas cola.
Dus als je vezels aan cola toevoegt is het gezond? ^O^
  donderdag 5 juli 2018 @ 10:31:10 #295
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_180253047
Thermodynamica kun je niet verslaan door 16 uur per dag niet te eten.

Je kunt wel wat biologische processen beïnvloeden maar je gaat nooit met 1000 kcal per dag intake een bodybuilder worden en met 6000 kcal per dag afvallen omdat je slechts 8 uur per dag eet en de rest van de dag vast.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 5 juli 2018 @ 10:31:48 #296
74056 crew  ToT
pi_180253065
En je kunt fruit dus gezonder maken door eerst al dat ongezonde sap er uit te persen, dat weg te flikkeren en vervolgens alleen het pulp op te eten vanwege de vezels? ^O^
pi_180253155
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:39 schreef Montagui het volgende:
Zijn er nadelen aan vasten?
Hartstikke goed voor je, vraag het eens aan mensen die de hongerwinter overleefd hebben! Zoiets zouden we meer moeten doen.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  donderdag 5 juli 2018 @ 10:37:48 #298
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_180253193
Dan moet je de levensmiddelenindustrie serieus aanpakken. Wat ze allemaal aan suikers in dumpen is legendarisch te noemen. Niet iedereen kan naar een biologische winkel. We hebben niet allemaal een vermogen van 5 miljard klaar staan zodat we zonder zorgen gezond in het leven kunnen staan. Helaas is vette troep goedkoop en gezond is aan de prijs.
pi_180253232
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:29 schreef fathank het volgende:

[..]

Fruit is niet slecht.

Geperst fruit wel, daar is geen vezel meer in te vinden waardoor een glas sinaasappelsap te vergelijken is met een glas cola.
Serieus? Fruitsap is net zo 'slecht' als cola?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_180253251
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 09:52 schreef Achterhoker het volgende:
Hoe verschrikkelijk veel moet je wel niet eten om überhaupt overgewicht te krijgen? Ik vind van mezelf dat ik best veel eet en vaak ongezond ook nog maar heb nog altijd een normaal/gezond BMI. Die mensen die +100 kilo wegen scheppen bij het avondeten vier keer op ofzo?
Gezond BMI zegt ook niet alles.
Hoe hoog is je vet percentage bijvoorbeeld?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_180253270
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 10:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Serieus? Fruitsap is net zo 'slecht' als cola?
Suiker is suiker. Of het nou uit fruit komt of niet.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')