abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180229059
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Iedere crisis op de huizenmarkt heeft zo'n 10 jaar nodig om van hoogtepunt naar dieptepunt naar terug naar het niveau van voor de crisis te komen, dus het is nagenoeg onmogelijk dat de markt instort in cycli van 7 tot 9 jaar.

Maar ik hoor graag van je op welk ander moment tussen hoogtepunten 1978 en 2008, waarna de markt instortte, dat volgens jou nog meer gebeurd is.
Het was niet 1978 als hoogtepunt, het was meer van 1979 - 1985.
Daarna is het IN NEDERLAND, onafgebroken gestegen.

Sinds begin 2000 however lopen al deze markten wereldwijd praktisch synchroon met elkaar mede als de beurzen.
En dan bedoel ik ook wereldwijd, dus van Braaaaziil!!! lalalala la laaaa! tot Nederland of China onze overlords.

Stort het in Canada in elkaar? dan kan dat prima leiden tot problemen hier.
Niet voor niets klapte onze nogal kunstmatig hoge huizenmarkt extra hard en lang in elkaar NADAT het klapte in Amerika in 2008.

Het is dus sterk "afhankelijk" van elkaar geworden.

Zal ook wel komen door de verstrengeling van euro's en dollars, verrotte hypotheekpakketten en hoe dat weer de markt beinvloed wat dan weer een invloed heeft op de huizenmarkt etc.
  woensdag 4 juli 2018 @ 07:25:37 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180229093
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 07:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het was niet 1978 als hoogtepunt, het was meer van 1979 - 1985.
Daarna is het IN NEDERLAND, onafgebroken gestegen.

Sinds begin 2000 however lopen al deze markten wereldwijd praktisch synchroon met elkaar mede als de beurzen.
En dan bedoel ik ook wereldwijd, dus van Braaaaziil!!! lalalala la laaaa! tot Nederland of China onze overlords.

Stort het in Canada in elkaar? dan kan dat prima leiden tot problemen hier.
Niet voor niets klapte onze nogal kunstmatig hoge huizenmarkt extra hard en lang in elkaar NADAT het klapte in Amerika in 2008.

Het is dus sterk "afhankelijk" van elkaar geworden.

Zal ook wel komen door de verstrengeling van euro's en dollars, verrotte hypotheekpakketten en hoe dat weer de markt beinvloed wat dan weer een invloed heeft op de huizenmarkt etc.
1978 was een hoogtpunt, daarna is het ingestort en heeft de markt tot ongeveer 1990 nodig gehad om weer op het niveau van voor het instorten te komen.
Idem met het hoogtepunt van 2008, daar zijn we landelijk bijna op terug.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180229144
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 07:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

1978 was een hoogtpunt, daarna is het ingestort en heeft de markt tot ongeveer 1990 nodig gehad om weer op het niveau van voor het instorten te komen.
Idem met het hoogtepunt van 2008, daar zijn we landelijk bijna op terug.
Ja maar zulk soort crisissen gaan elkaar sneller opvolgen.
Naar mate de verstrengeling met andere markten steviger word, en dat is dus sinds 2000 aan de gang, heb je veel meer kans dat het de beurscrashes vooraf zal gaan.

Zeker elke grote crisis is ingeleid met een ineenstorting van de huizenmarkt hoewel in mijn mening dat dan weer kwam omdat banken en/of valuta en/of een combinatie, problemen hadden.

Dat punt dat (centrale)banken weer in de shit gaan komen omdat er weer ontzettend veel uitgeleend is zonder enige concrete vorm van dekking (als in 40% hoger wereldwijd dan de piek vlak voor de crash in 2008..) zou het me niets verbazen als ergens in 2020 het weer zover zal zijn.
pi_180229586
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:20 schreef machtpen het volgende:
Hou ook in de gaten dat de hypotheekrente nog maar 30 jaar aftrekbaar is.
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 18:38 schreef Doedezemaar het volgende:
en hoe heeft dat invloed op een beslissing om nu of pas over een paar jaar te kopen?
Ook iets voor TS die z'n inkomen(s) fors ziet stijgen: in het regeerakkoord is besloten om de hypotheekrenteaftrek vanaf 2020 versneld af te bouwen. Tussen 2020 en 2023 gaat de aftrek daarom met 3 % per jaar omlaag. Vanaf 2023 is dan het tarief van 36,93 % bereikt.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_180229603
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 17:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Gechargeerd gezegd: huren én sparen gaat niet.
Dat ligt maar net aan je vrij besteedbaar inkomen na aftrek van huur, is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 4 juli 2018 @ 08:33:40 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180229612
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:31 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Ook iets voor TS die z'n inkomen(s) fors ziet stijgen: in het regeerakkoord is besloten om de hypotheekrenteaftrek vanaf 2020 versneld af te bouwen. Tussen 2020 en 2023 gaat de aftrek daarom met 3 % per jaar omlaag. Vanaf 2023 is dan het tarief van 36,93 % bereikt.
Dat is toch amper een argument om nu of later te kopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_180229621
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:33 schreef Leandra het volgende:
Dat is toch amper een argument om nu of later te kopen?
Hoe later, des te minder je profiteert van de HRA.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_180229633
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:33 schreef baskick het volgende:
Dat ligt maar net aan je vrij besteedbaar inkomen na aftrek van huur, is het niet?
Ja, daarom chargeer ik ook. Ik bedoel dat met (stijgende) huren, sparen voor een huis eigenlijk steeds lastiger wordt en bij kopen, sparen steeds beter lukt.
  woensdag 4 juli 2018 @ 08:38:06 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180229658
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe later, des te minder je profiteert van de HRA.
Als zijn inkomen nu niet boven de 40,85% schijf zit scheelt het amper.
En gezien de beoogde koopprijs verwacht ik niet dat hij daarboven zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_180229686
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:38 schreef Leandra het volgende:
Ik verwacht het wel.
pi_180229969
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als zijn inkomen nu niet boven de 40,85% schijf zit scheelt het amper.
nou dat idd
  woensdag 4 juli 2018 @ 09:22:54 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180230157
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik verwacht het wel.
Ja, je denkt dat hij boven de 68.507 bruto verdient? Waarom dan kopen in de 150-170K klasse?

https://www.belastingdien(...)ijd-nog-niet-bereikt
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_180261032
quote:
Das fake news!!
pi_180261275
quote:
Aha, die economen die de vorige crisis ook niet aan zagen komen.
Ik kijk ook ff in mijn glazen bol. :')
pi_180265782
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 18:12 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Aha, die economen die de vorige crisis ook niet aan zagen komen.
Ik kijk ook ff in mijn glazen bol. :')
De grondslag voor die crisis waren foute leningen. Zoals je weet is het nu verdomd moeilijk om überhaupt een hypotheek te krijgen. Laat staan boven je max.
  donderdag 5 juli 2018 @ 21:41:47 #42
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180265968
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:34 schreef Elan het volgende:

[..]

De grondslag voor die crisis waren foute leningen. Zoals je weet is het nu verdomd moeilijk om überhaupt een hypotheek te krijgen. Laat staan boven je max.
Nee hoor, alleen maar voor een bepaalde groep.

Overigens is het inderdaad moeilijk om boven je max een hypotheek te krijgen, want als je boven je max een hypotheek kreeg dan was dat dus niet je max he :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_180266956
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee hoor, alleen maar voor een bepaalde groep.

Overigens is het inderdaad moeilijk om boven je max een hypotheek te krijgen, want als je boven je max een hypotheek kreeg dan was dat dus niet je max he :P
Je bent abuis.
De strengere criteria gelden voor iedereen die een hypotheek afsluit na 1 januari 2017. Wel is het zo dat de starter die weinig eigen geld meebrengt en nog nooit heeft afgelost de impact veel groter is.

Vroeger, voor de crisis kon je een tweede hypotheek nemen en tig leningen zonder dat daar echt naar werd gekeken. Zogenaamde woekerpolissen. Of op een huis van 3 ton 3.5 ton lenen, want als je het verkocht kreeg je toch wel overwaarde. DSB was dat daar fameus om.

Ook zijn er hele hypotheekvormen geschrapt, aflossingsvrije hypotheken bijvoorbeeld worden niet meer verstrekt en de NHG is flink naar beneden bijgesteld en is de rente een fractie van wat het was toen de crisis uitbrak.
Ook hebben banken hogere buffers.

Daarbij zijn er nu dusdanige tekorten dat het jaren duurt voor men bestaande tekorten heeft bijgebouwd.

En zelfs als je op het allerslechtst mogelijke moment had gekocht, say 2007 dan heb je inmiddels in de meeste situaties alweer een riante overwaarde.

En weet je, stel dat de boel weer klapt koop je ook goedkoper iets anders.

Als je nu gaat huren loop je het risico dat je straks überhaupt niets kan kopen van je gading omdat alles te duur is.
pi_180266992
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:34 schreef Elan het volgende:

[..]

Idd, foute leningen in Amerika en het gesol met pakkettten verkopen.
Maatregelen in Nederland hebben daar geen enkele invloed op.
Als er straks weer een lijk uit de kast komt in de financiële wereld kan het zo maar weer gebeuren.

Een grote ramp of een behoorlijk oorlogsconflict kunnen een behoorlijke invloed hebben op de financiele wereld.
pi_180267062
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:16 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Idd, foute leningen in Amerika en het gesol met pakkettten verkopen.
Maatregelen in Nederland hebben daar geen enkele invloed op.
Als er straks weer een lijk uit de kast komt in de financiële wereld kan het zo maar weer gebeuren.

Een grote ramp of een behoorlijk oorlogsconflict kunnen een behoorlijke invloed hebben op de financiele wereld.
Eh ben je dat DEB fiasco vergeten? Hier waren ook plenty foute leningen.
Hypotheekverstrekker namen het niet zo nou, immers huizen zouden toch wel meer waard worden naarmate de tijd zou verstrijken.
pi_180267067
.Het was een wereldwijde crisis die ook effect had op de Nederlandse huizenmarkt omdat veel mensen hun baan verloren en de werkeloosheid toenam.
Ben je Griekenland vergeten en al die banken die omvielen door hun buitenlandse leningen.

De banken in Nederland zijn niet in de problemen gekomen door die paar duizend mensen in Nederland die hun lasten niet konden opbrengen.

[ Bericht 74% gewijzigd door Klepper272 op 05-07-2018 22:28:37 ]
pi_180267167
En over huren gesproken, was het niet zo dat de gemiddelde huurprijs de afgelopen 10 jaar met minimaal 15 procent gestegen was? Dus zo'n veilige keuze is dat ook niet.
pi_180267224
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:14 schreef Elan het volgende:

[..]

Je bent abuis.
De strengere criteria gelden voor iedereen die een hypotheek afsluit na 1 januari 2017. Wel is het zo dat de starter die weinig eigen geld meebrengt en nog nooit heeft afgelost de impact veel groter is.

Vroeger, voor de crisis kon je een tweede hypotheek nemen en tig leningen zonder dat daar echt naar werd gekeken. Zogenaamde woekerpolissen. Of op een huis van 3 ton 3.5 ton lenen, want als je het verkocht kreeg je toch wel overwaarde. DSB was dat daar fameus om.

Ook zijn er hele hypotheekvormen geschrapt, aflossingsvrije hypotheken bijvoorbeeld worden niet meer verstrekt en de NHG is flink naar beneden bijgesteld en is de rente een fractie van wat het was toen de crisis uitbrak.
Ook hebben banken hogere buffers.

Daarbij zijn er nu dusdanige tekorten dat het jaren duurt voor men bestaande tekorten heeft bijgebouwd.

En zelfs als je op het allerslechtst mogelijke moment had gekocht, say 2007 dan heb je inmiddels in de meeste situaties alweer een riante overwaarde.

En weet je, stel dat de boel weer klapt koop je ook goedkoper iets anders.

Als je nu gaat huren loop je het risico dat je straks überhaupt niets kan kopen van je gading omdat alles te duur is.
Aflossingsvrije hypotheken worden nog steeds verstrekt hoor
pi_180267328
En waar is TS eigenlijk gebleven?
pi_180267339
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:18 schreef Klepper272 het volgende:
.Het was een wereldwijde crisis die ook effect had op de Nederlandse huizenmarkt.
Crisissen komen en gaan. Ongetwijfeld is een nieuwe recessie alweer in de maak. Dat is van alle tijden.

Maar moet je je levensweg daardoor laten bepalen dan?
Als ik TS was zou ik wel iets een klein beetje toekomstbestendigs kopen. Als je echt over 4-5 jaar iets compleet anders wil in een andere regio's of het buitenlandd (en dat weet je nu al) is huren wellicht een veiligere keuze :Y .
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')