abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 juli 2018 @ 09:28:14 #1
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180205939


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

180703_50937_pexels-photo-533608.jpg

[ Bericht 70% gewijzigd door zoem op 03-07-2018 21:03:41 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_180205986
Plaatjes 😭
  dinsdag 3 juli 2018 @ 09:37:12 #3
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180206029
ja, ik snap er ook niets van... Ik maakte een nieuw deel aan op een PC: geen inhoud in topicstart. Ik copy paste uit vorige deel: dit... Om het goed te maken post ik vandaag wat over de rondleiding die ik gisteren op Zwolle had.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_180206050
Ambtenaren 🤔
  dinsdag 3 juli 2018 @ 09:47:25 #5
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180206151
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 09:39 schreef b2py het volgende:
Ambtenaren 🤔
Ja, gelukkig heb ik meer verstand van projecten aansturen dan allerhande fok! tags... Misschien dat een mod hier wat mee kan? Ik heb geprobeerd wat te hannessen, maar het lukt dus niet :(

[ Bericht 16% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 10:12:54 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_180206682
Copy-paste dit

1*niet meer nodig


[ Bericht 98% gewijzigd door Ireyon op 04-07-2018 22:38:19 ]
  dinsdag 3 juli 2018 @ 10:29:44 #7
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180206761
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 10:25 schreef Ireyon het volgende:
Copy-paste dit
[ code verwijderd ]

Gedaan (2x): geen resultaat... Ik heb in deel 1106 nog gekeken: daar staat nog steeds een knop "open nieuw deel". Misschien dat dat iets uitmaakt? Ik heb trouwens Microsoft Edge gebruikt als browser. Is dat nog relevant? Of nee, laat maar... Ik heb het ook nog met een iPad geprobeerd en met Firefox en met IE11.

Ja, ik ben er wel klaar mee nu... Kan een mod dit topic verwijderen? Dan wil ik daarna wel een nieuwe aanmaken. Iemand anders mag dat ook doen wat mij betreft.

[ Bericht 16% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 10:39:30 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Redactie Sport dinsdag 3 juli 2018 @ 11:24:41 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180207485
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 02:25 schreef dcm360 het volgende:
Wel duimen dat de bus een laadruimte heeft dan. In vervangende busdiensten duiken ook regelmatig lijnbussen op.
Al mag het niet, zo heel af en toe staat er wel een fiets in de lijnbus. Mits het vriendelijk gevraagd wordt en het niet druk is natuurlijk.

quote:
5s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 07:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Zeg ik zie steeds vaker Flirt3 rijden op de Kippenlijn. Wordt de Protos uitgefaseerd? :?
Ze hebben twee FLIRT3's aangeschaft bij Connexxion: hierdoor kan er in de ochtendspits vaker gekoppeld gereden worden door de Protossen. Eerder hadden een GTW, maar die is naar Arriva gegaan na de aanrijding bij Dalfsen. Toen hebben ze tijdelijk twee Breng-GTW's (diesel) die vanwege de detectie altijd gekoppeld moesten rijden, maar sinds december zijn er dus twee FLIRT3's. Schijnen overigens uit de bestelling van Keolis voor Zwenzwoka te komen, net als de GTW uit de bestelling van Ariiva voor de Emmerlijn kwam. Slechts één of twee stellen betaal je namelijk de hoofdprijs voor, goedkoper is het meeliften met anderen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 3 juli 2018 @ 11:51:01 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180207824
Heb het ook geprobeerd, maar volgens mij heeft TS er een zooitje van gemaakt; krijg het zo op mobiel ook niet gefikst..

O+ Anne the Great is working on it. O+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180207880
Nah, hier heb ik even iemand van het DEV-team voor nodig.
De openingspost wil zich niet laten zien.

Babbel hier gerust maar even verder :P.

Fronstein!

180703_50937_pexels-photo-533608.jpg
pi_180208514
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 09:47 schreef Goverman het volgende:

[..]

Ja, gelukkig heb ik meer verstand van projecten aansturen dan allerhande fok! tags... Misschien dat een mod hier wat mee kan? Ik heb geprobeerd wat te hannessen, maar het lukt dus niet :(
Nou niet te hard van stapel gaan lopen he
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 3 juli 2018 @ 12:48:49 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180208865
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 09:32 schreef b2py het volgende:
Plaatjes 😭
Reeksen kan ie ook al niet, Govermin :N :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 3 juli 2018 @ 12:49:19 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180208876
TR gemacht :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 3 juli 2018 @ 12:50:07 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180208897
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:54 schreef Anne het volgende:
Nah, hier heb ik even iemand van het DEV-team voor nodig.
De openingspost wil zich niet laten zien.

Babbel hier gerust maar even verder :P.

Fronstein!

[ afbeelding ]
Mooin Plaatje _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 3 juli 2018 @ 13:11:12 #15
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180209268
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:54 schreef Anne het volgende:
Nah, hier heb ik even iemand van het DEV-team voor nodig.
De openingspost wil zich niet laten zien.
pfieuw, het ligt niet aan mij dus O-) :')

En dus kunnen we weer door! Nou, in dat geval...

Gisteren had ik een overleg bij ProRail in Zwolle. Daarbij was inbegrepen een ronde door de VL-post en een bezoek aan het werkterrein.

VL-post
De VL-post Zwolle is tegenwoordig beveiligd met een dubbel hek, los van een deur natuurlijk. We gingen er naar toe om de simulaties van het emplacement na deze TVP te bekijken. Er is uitgebreid overlegd tussen de verkeersleiding en het projectteam over de precieze configuratie (van het spoor en de ICT) en de bijsturingsmogelijkheden. Er verandert namelijk best veel op het emplacement. En om te voorkomen dat de treindienstleiders op 17 juli ineens een ander emplacement moeten bedienen, zijn er dus al een tijdje geleden simulaties uitgewerkt. Hiervan heb ik geen foto's, omdat dat niet echt gewenst was door de mensen die aan het werk waren. Wel heb ik nog een oude bediening in station Zwolle gezien:



De werkzaamheden
Na de rondleiding op de VL-post was er een voortgangsoverleg van het project Zwolle-Herfte als geheel, waarbij het natuurlijk vooral over de nu lopende buitendienststelling ging. De cijfers zijn best indrukwekkend: de projectplanning (in MS project of soortgelijk programma) beslaat 4000 activiteiten. De planning is in de ProRail bouwkeet als volgt weergegeven:



Er komen 4500 mandiensten (36.000 manuren) aan te pas om dat allemaal te realiseren in de beschikbare 16 dagen. Dat betekent honderden bouwbakkers, electricëns en bestraters etc. Omdat het erg warm is deze dagen worden er aan een stuk door flesjes water uitgedeeld en ook het eten is strak geregeld: 's avonds is het niet een klef bolletje met kaas, maar een degelijke warme maaltijd. En terecht natuurlijk.

Het bouwterrein
Na het overleg (waar ik niet veel over kan delen verder) gingen we de veiligheidsmolen door. Veiligheidspas geregeld, briefing gehad, PBM's aantrekken en met de bouwmanager het terrein op! Kijk, daar doen we het voor.

Wat valt er dan allemaal te zien? Nou, dit onder andere:


Dit is, dacht ik, spoor 7 kijkend richting oost (busbrug in de rug dus). Van het perron wordt de betegeling aangepast en het spoor wordt vervangen. Speciaal voor Flash een bordje van Zwolle meegepakt ;)


Hier wordt een stuk perron verwijderd. Ter plaatse wordt het spoor verlegd en wordt het nieuwe spoor 8 aangelegd. Van daaruit vertrekt per 27 augustus de Keolis intercity naar Enschede.


Hier is de complexiteit van het emplacement goed te zien. Er liggen nog twee wisselstraten in, waarvan er een helemaal verwijderd wordt, waaronder dit Engelswissel. De bovenleiding (die hier nog de oude sporenconfiguratie volgt) moet uiteraard ook helemaal worden aangepast. Dat wordt dus (as we speak) allemaal recht gelegd.


En zo ziet dat er dan uit: met een hoogwerker klussen aan de bovenleiding, vele kilometers lang...

Een item dat voor de staatssecretaris erg belangrijk is, is circulaire economie. Daar hebben we het in Zwolle over gehad en dat wordt ook toegepast waar mogelijk. Spoorstaven worden hergebruikt en dat geldt ook voor ballast. De ballast wordt gesorteerd en waar mogelijk hergebruikt. Andere ballast wordt eerst schoongemaakt en daarna hergebruikt. Wanneer het teveel is versleten wordt het niet meer ingezet als ballast, maar kan het nog wel dienen als puin voor de onderbouw. Hier is de RailPro loc 606 te zien met een lading oude ballast.


Ook sommige wissels krijgen een tweede leven. Dit wissel wordt vervoerd naar het RGS-terrein en zal daar worden gebruikt. Dat scheelt toch weer wat euro's (best veel ook eigenlijk).


Daarna gingen we ons weer afmelden en nog even een de laatste dingen bespreken. En toen was het tijd om naar huis te gaan, in dit geval met de auto...

[ Bericht 2% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 13:21:28 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 13:40:36 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180209784
Leuk uitje, Goverman :D
  dinsdag 3 juli 2018 @ 14:16:05 #17
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180210345
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 13:40 schreef James1988 het volgende:
Leuk uitje, Goverman :D
Ja, dit gedeelte van de dag was wel het leukste. Het was echter meer dan sec een uitje, we hebben ook het hele project flink doorgenomen op de usuals: tijd, geld en scope (dat gebeurt periodiek voor projecten als deze. Soms zijn dat gezelliger bijeenkomsten, soms minder gezellige. Maar nu zat er dus nog een special bij).

[ Bericht 2% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 14:24:00 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_180211673
Minder gezellig gezien je vorige reactie :Y
  dinsdag 3 juli 2018 @ 15:45:12 #19
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180212210
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 13:11 schreef Goverman het volgende:
[..]
Na het overleg (waar ik niet veel over kan delen verder) gingen we de veiligheidsmolen door.
[...]
O-)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 15:59:18 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_180212524
Leuk verslag! Altijd mooi om een kijkje van dichtbij te zien
pi_180216231
Leuk om de andere kant van de werkzaamheden te zien :)
Meestal zie ik enkel het eindresultaat :P
pi_180216257
Gezien in Alkmaar, SGM-2 stel volledig onder de graffiti. Complete bak onder de troep. Ging om 17:50 richting Haarlem.
Volgens ovtijden stelnummer 2122, er zat nog een drietje voor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 3 juli 2018 @ 18:35:48 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180216337
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:24 schreef dennistd het volgende:
Ze hebben twee FLIRT3's aangeschaft bij Connexxion: hierdoor kan er in de ochtendspits vaker gekoppeld gereden worden door de Protossen. Eerder hadden een GTW, maar die is naar Arriva gegaan na de aanrijding bij Dalfsen. Toen hebben ze tijdelijk twee Breng-GTW's (diesel) die vanwege de detectie altijd gekoppeld moesten rijden, maar sinds december zijn er dus twee FLIRT3's. Schijnen overigens uit de bestelling van Keolis voor Zwenzwoka te komen, net als de GTW uit de bestelling van Ariiva voor de Emmerlijn kwam. Slechts één of twee stellen betaal je namelijk de hoofdprijs voor, goedkoper is het meeliften met anderen.
Ah okee, die GTW had ik ook al gezien ja. Het lijkt wel of elke trein in die livrei mooi is gewoon O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 3 juli 2018 @ 19:08:28 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180216790
Zag dit weekend een GTW staan in Emmen waarvan ik dacht dat ie onder de graffiti zat. Toen ik iets dichterbij kwam zag ik dat het reclame van Wildlands was :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180217289
Linkerkant oranje met zwarte skyline, rechts blauw. In het midden een vuist met er onder 'Tripl'.
'for my friends', Henry en Martha. Vermoed een rondreizend figuur. in Amsterdam duiken dit soort figuren regelmatig op.

ik vermoed dat men op Hoorn verzaakt heeft om het besmeurde stel af te koppelen. in de reisplanner zie ik dat er een wijziging is en ipv deze combi slechts een tweewagenstel zou rijden.



[ Bericht 21% gewijzigd door spectrumanalyser op 03-07-2018 20:01:23 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 3 juli 2018 @ 20:02:22 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180218001
Dat soort "kunstenaars" wil vaak ook nog graag subsidie :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 3 juli 2018 @ 20:04:14 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180218057
quote:
15s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat soort "kunstenaars" wil vaak ook nog graag subsidie :{
Een stukje lood wil ik wel doneren :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 3 juli 2018 @ 20:06:18 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180218124
Hier is tenminste nog geprobeerd er iets leuks van te maken, in tegenstelling tot 90% van de tags.

Neemt niet weg dat het vernieling van andermans eigendom is, en dat ik hoop dat de "artiesten" het stel met een tandelborstel mogen schoonmaken. :Y
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 3 juli 2018 @ 21:00:06 #29
176766 crew  zoem
zoemt
pi_180219764
Wees gerust, de OP is terug :*
  dinsdag 3 juli 2018 @ 21:09:46 #30
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180220034
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:00 schreef zoem het volgende:
Wees gerust, de OP is terug :*
Dank je wel!

Wat was er eigenlijk mis mee?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 3 juli 2018 @ 21:10:29 #31
176766 crew  zoem
zoemt
pi_180220059
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:09 schreef Goverman het volgende:

[..]

Dank je wel!

Wat was er eigenlijk mis mee?
Met het fixen van een andere bug was een nieuwe ontstaan. Die fix hebben we zojuist teruggedraaid.
pi_180222035
Voor de mensen die wat meer inzicht in het plannen van buitendienststellingen willen krijgen, hier wat ik documenten die ik vond op Google:
https://www.prorail.nl/sites/default/files/corridorboek_2014.pdf
https://www.prorail.nl/si(...)orridorboek_2014.pdf
  Redactie Sport dinsdag 3 juli 2018 @ 22:11:36 #33
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180222424
VIRM 8717 is gevuld met zandzakken voor een test met 160km/h: https://twitter.com/Marmeeuw/status/1014141779518590976
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 3 juli 2018 @ 22:23:50 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180222827
Met een "ruimer afgestelde ATB" over de Hanzelijn aan 160 km/u. Men verveelde zich? :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 3 juli 2018 @ 22:26:03 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180222893
Zwolle ligt er toch uit, dus je hebt wat stellen over voor andere doeleinden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_180223818
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 13:11 schreef Goverman het volgende:

[..]

pfieuw, het ligt niet aan mij dus O-) :')

En dus kunnen we weer door! Nou, in dat geval...

Gisteren had ik een overleg bij ProRail in Zwolle. Daarbij was inbegrepen een ronde door de VL-post en een bezoek aan het werkterrein.

n dit geval met de auto...
Ik kom ook wel eens sporadisch in zo'n VL-post. Wat ik mij afvraag en daar niet gevraagd heb:

Hoe kan je op View (of hoe heet dat scherm met alle bewegingen bij de TRDL zelf?) het treinnummer zien van de bezette sectie? Ik neem aan dat GSMR er iets mee van doen heeft. Maar hoe weet GSMR in welke sectie de trein is? Neem aan via de rails. Maar wordt er dan een uniek signaal via de rails meegezonden?
pi_180224077
Nee hoor, GSM-R is alleen voor de bereikbaarheid, en is zelfs niet eens nodig voor ERTMS (in de toekomst geloof ik wel).
Treinnummer is gekoppeld aan de planregels/spoorbezetting.
Uiteraard is het treinnummer te zien voor de treindienstleider in het overzicht.

[ Bericht 12% gewijzigd door MTL op 04-07-2018 10:00:26 ]
  dinsdag 3 juli 2018 @ 23:06:50 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180224781
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:48 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Hoe kan je op View (of hoe heet dat scherm met alle bewegingen bij de TRDL zelf?) het treinnummer zien van de bezette sectie? Ik neem aan dat GSMR er iets mee van doen heeft. Maar hoe weet GSMR in welke sectie de trein is? Neem aan via de rails. Maar wordt er dan een uniek signaal via de rails meegezonden?
GSM-R heeft daar niets mee van doen, de locatie van treinen wordt gevolgd door computersystemen van ProRail op basis van spoorbezetting.

Vroeger (tot 2011) werd daarvoor het Treinnummervolgsysteem gebruikt, tegenwoordig wordt die rol vervuld door het Trein Observatie & Tracking Systeem, TROTS. Nee, niet die Trots :P
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 4 juli 2018 @ 01:01:09 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180227033
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:00 schreef zoem het volgende:
Wees gerust, de OP is terug :*
Wat SD niet kan, kan ZOEM _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180229846
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Redactie Sport woensdag 4 juli 2018 @ 11:32:58 #41
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180232209
De ÖBB heeft een prijsvraag uitgeschreven voor een veilig opbergsysteem voor bagage in de trein. Hoofdprijs ¤5000. https://openinnovation.oe(...)=4866449886690270376
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_180237903
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:06 schreef James1988 het volgende:

[..]

GSM-R heeft daar niets mee van doen, de locatie van treinen wordt gevolgd door computersystemen van ProRail op basis van spoorbezetting.

Vroeger (tot 2011) werd daarvoor het Treinnummervolgsysteem gebruikt, tegenwoordig wordt die rol vervuld door het Trein Observatie & Tracking Systeem, TROTS. Nee, niet die Trots :P
Ik lees het Wiki-verhaal als volgt, interpreteer ik het goed:
Mcn voert treinnummer 1 in op sectie X. Bij vertrek naar andere sectie Y wordt meegegeven dat de trein afkomstig is uit X. Aangezien de trein daar nummer 1 had moet de bezetting in sectie Y wel gegenereerd worden door trein 1?

Indien dat zo is. Als trein 1 nog in sectie X staat en al wel een pad heeft naar Y. En er wordt -hypothetisch- een kortsluitlans gelegd in Y. Denkt het systeem dan ook dat er een InfraBezetting is op Y door trein 1?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bitlord op 04-07-2018 15:58:39 ]
pi_180237983
Voorgaande bericht trouwens getypt vanuit de IC Luxembourg - Liège vlakbij Kautenbach (een stop tijdens het nieuwjaarsrondje toen we naar Wiltz gingen). Die bestaat vandaag maar uit 3 rijtuigen en is daardoor flink vol in de tweede klasse. Is dit het gevolg omdat er een compositie I10 vrijgemaakt moet worden voor de Beneluxtrein?

Waarom rijdt deze IC trouwens nog met getrokken materieel?

[ Bericht 22% gewijzigd door Bitlord op 04-07-2018 16:00:14 ]
  woensdag 4 juli 2018 @ 16:29:46 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_180238898
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:52 schreef MTL het volgende:
Nee hoor, GSM-R is alleen voor de bereikbaarheid, en is zelfs niet eens nodig voor ERTMS (in de toekomst geloof ik wel).
Krijg je bij ETCS Level 2 je MA niet via GSM-R?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 4 juli 2018 @ 17:08:29 #45
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180239577
Klopt.
  woensdag 4 juli 2018 @ 19:52:19 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180242653
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:42 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik lees het Wiki-verhaal als volgt, interpreteer ik het goed:
Mcn voert treinnummer 1 in op sectie X. Bij vertrek naar andere sectie Y wordt meegegeven dat de trein afkomstig is uit X. Aangezien de trein daar nummer 1 had moet de bezetting in sectie Y wel gegenereerd worden door trein 1?

Indien dat zo is. Als trein 1 nog in sectie X staat en al wel een pad heeft naar Y. En er wordt -hypothetisch- een kortsluitlans gelegd in Y. Denkt het systeem dan ook dat er een InfraBezetting is op Y door trein 1?
Dat is ook hoe ik het begrijp. En kort daarna volgt er een vrijmelding voor sectie X.

Als dat niet gebeurt is er iets mis en zal dat opvallen.

quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:46 schreef Bitlord het volgende:
Voorgaande bericht trouwens getypt vanuit de IC Luxembourg - Liège vlakbij Kautenbach (een stop tijdens het nieuwjaarsrondje toen we naar Wiltz gingen). Die bestaat vandaag maar uit 3 rijtuigen en is daardoor flink vol in de tweede klasse. Is dit het gevolg omdat er een compositie I10 vrijgemaakt moet worden voor de Beneluxtrein?
Huh? Wanneer dat dan?
quote:
Waarom rijdt deze IC trouwens nog met getrokken materieel?
Omdat er weinig ander materieel is dat zowel in België als Luxemburg mag rijden, en wat ook voldoende beschikbaar is.

Het is de bedoeling dat de Desiro op termijn ook naar Luxemburg gaat rijden, maar daarvoor is mij geen termijn bekend.
pi_180242686
quote:
5s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:29 schreef Duvel het volgende:

[..]

Krijg je bij ETCS Level 2 je MA niet via GSM-R?
Correct, maar het nummer dat je daarin hebt staan hoeft op dit moment nog niet te corresponderen met het daadwerkelijke treinnummer.
  woensdag 4 juli 2018 @ 20:38:58 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180243584
NMBS en SNCF zijn bezig om weer een intercity-verbinding tussen verschillende Waalse steden en Parijs te laten rijden. Dit gebeurt gefaseerd: vanaf december 2018 zal er twee keer per dag een klassieke IC gaan rijden tussen Namen, Charleroi, Bergen, Maubeuge (F) en Aulnoye-Aymeries (F). Aldaar is er een aansluiting op SNCF-treinen van/naar Parijs en Valenciennes.





Bron: Persbericht NMBS
pi_180243971
https://www.volkskrant.nl(...)-klimrek-~b8f5277cb/

Goed bezig door 96% van de trein te recyclen :Y
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:45:12 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_180246562
Deels downcycling. En verkopen van treinbanken als recycling zien... Ik twijfel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_180246814
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:45 schreef Duvel het volgende:
Deels downcycling. En verkopen van treinbanken als recycling zien... Ik twijfel.
Als je het iemand anders laat weggooien, dan recycle je het zelf toch? O-)
dag
  woensdag 4 juli 2018 @ 22:55:09 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180246817
Genoeg mensen die een treinbank willen... dat is beter dan 'm door de shredder gooien toch? :s)
  donderdag 5 juli 2018 @ 00:04:48 #53
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_180248043
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 13:11 schreef Goverman het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Hier wordt een stuk perron verwijderd. Ter plaatse wordt het spoor verlegd en wordt het nieuwe spoor 8 aangelegd. Van daaruit vertrekt per 27 augustus de Keolis intercity naar Enschede.

[..]

Nou ken ik station Zwolle niet heel goed, maar spoor 8 lijkt hier tussen spoor 3 en 5 te liggen niet bij spoor 9 of 7 te liggen :?

Zo'n zelfde constructie als spoor 12 naast spoor 1? Of spoor 35 naast spoor 1b in Nijmegen 8)7?
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  Redactie Sport donderdag 5 juli 2018 @ 00:25:30 #54
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180248304
Spoor 9 wordt ingekort en wordt een kopspoor. Op de plaats waar het spoor weggehaald wordt komt perron te liggen, dat aan spoor 8 ligt dan.

Meer zoals spoor 4 in Zwolle nu is bijvoorbeeld.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_180250978
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:55 schreef James1988 het volgende:
Genoeg mensen die een treinbank willen... dat is beter dan 'm door de shredder gooien toch? :s)
zon groene bank uit een DD-AR voor de gasten. dan blijven ze niet zo lang
  donderdag 5 juli 2018 @ 08:16:29 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180251041
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:25 schreef dennistd het volgende:
Spoor 9 wordt ingekort en wordt een kopspoor. Op de plaats waar het spoor weggehaald wordt komt perron te liggen, dat aan spoor 8 ligt dan.

Meer zoals spoor 4 in Zwolle nu is bijvoorbeeld.
En de tijdelijke constructie met spoor 10 en 11 in Rotterdam ten tijde van de verbouwing:

pi_180251051
Prachttrein O+
Helaas rijdt ie niet als ik in Italië met de trein ga
  donderdag 5 juli 2018 @ 09:35:20 #58
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_180252144
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:25 schreef dennistd het volgende:
Spoor 9 wordt ingekort en wordt een kopspoor. Op de plaats waar het spoor weggehaald wordt komt perron te liggen, dat aan spoor 8 ligt dan.

Meer zoals spoor 4 in Zwolle nu is bijvoorbeeld.
Ah duidelijk, dank u :)
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  Redactie Sport donderdag 5 juli 2018 @ 10:44:38 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180253306
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 5 juli 2018 @ 12:29:37 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180255251
Nee, ik doe altijd normaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180255471
*proest* mijn cola wat doe je! :D
pi_180260044
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:55 schreef James1988 het volgende:
Genoeg mensen die een treinbank willen... dat is beter dan 'm door de shredder gooien toch? :s)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen op dat verweerde roze plastic zitten te wachten wat op de stoelen in een VIRM zit :P
pi_180265063

Spa-Geronstère, vanmiddag en al sinds 1959 eindpunt van spoorlijn 44. Wij zitten 1 station verder langs de afgebroken spoorlijn bij Sart.

Ik kwam er toevallig langs en natuurlijk erg leuk dat er net een "gemoderniseerd klassiekje" stond.
  donderdag 5 juli 2018 @ 23:10:10 #64
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_180268377
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:48 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik kom ook wel eens sporadisch in zo'n VL-post. Wat ik mij afvraag en daar niet gevraagd heb:

Hoe kan je op View (of hoe heet dat scherm met alle bewegingen bij de TRDL zelf?) het treinnummer zien van de bezette sectie? Ik neem aan dat GSMR er iets mee van doen heeft. Maar hoe weet GSMR in welke sectie de trein is? Neem aan via de rails. Maar wordt er dan een uniek signaal via de rails meegezonden?
De treindienstleiders gebruiken daarvoor het zogenoemde procesleiding: een uniform systeem die informatie over bezettingen ontvangt uit de beveilgingssystemen (interlocking). Dat wordt gecombineerd weergegeven met de treinnummerinformatie uit het hierboven genoemde TROTS. Met procesleiding kunnen wissels en seinen worden bediend en kan de treinenloop ‘volgens spoorboekje’ uitgevoerd worden.
Deze informatie wordt vervolgens verspreid voor afnemers en die kunnen dat bekijken in onder andere VIEW, maar dat heeft puur een meekijkfunctie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doc__Zenith op 06-07-2018 13:04:32 ]
  donderdag 5 juli 2018 @ 23:16:23 #65
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_180268517
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:42 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik lees het Wiki-verhaal als volgt, interpreteer ik het goed:
Mcn voert treinnummer 1 in op sectie X. Bij vertrek naar andere sectie Y wordt meegegeven dat de trein afkomstig is uit X. Aangezien de trein daar nummer 1 had moet de bezetting in sectie Y wel gegenereerd worden door trein 1?

Indien dat zo is. Als trein 1 nog in sectie X staat en al wel een pad heeft naar Y. En er wordt -hypothetisch- een kortsluitlans gelegd in Y. Denkt het systeem dan ook dat er een InfraBezetting is op Y door trein 1?
Treinnummers bewegen mee met aangrenzende secties die bezet worden gemeld, dat klopt. Dit geheel wordt wel heel precies gedaan door TROTS die daar allerlei interne regels voor heeft hoe die nummers te verplaatsen, te keren, te splitsen, enz. Uiteindelijk worden de nummers ook volgens het plan aangepast door de automatische bediening. Het nummer dat de machinist invoer op de trein moet ook overeenkomen, de nummers in procesleiding zijn voor de treindienstleider (maar uiteraard bijna altijd al ingevuld).
pi_180270165
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 23:16 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Treinnummers bewegen mee met aangrenzende secties die bezet worden gemeld, dat klopt. Dit geheel wordt wel heel precies gedaan door TROTS die daar allerlei interne regels voor heeft hoe die nummers te verplaatsen, te keren, te splitsen, enz. Uiteindelijk worden de nummers ook volgens het plan aangepast door de automatische bediening. Het nummer dat de machinist invoer op de trein moet ook overeenkomen, de nummers in procesleiding zijn voor de treindienstleider (maar uiteraard bijna altijd al ingevuld).
Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd?

Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd?
pi_180274075
Wat ik al zei: het nummer in de GSM-R heeft geen enkele invloed. Ik kan daar 123456 invoeren voor elke trein of geheel geen nummer, wat in de rangeerdienst vaak gebeurt.
Op basis van dat spoorbezettingssysteem wordt er een aanname gedaan over welke trein waar staat. Meestal is dat correct, soms ook niet.
Ook kan een treindienstleider eventueel handmatig een trein een pad geven. Dan zie je soms ook wel vreemde nummers of namen voorbij komen :P
  vrijdag 6 juli 2018 @ 09:10:55 #68
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180274236
Dat pad wordt volgens mij niet door de treindienstleider gemaakt en gegeven maar door een verkeersleider. Die geeft dan weer de specs daarvan door aan de treindienstleider. Waar is Ziggy als je hem nodig hebt?
pi_180275008
Ja, als het een officieel pad is wel. Maar we hebben 's nachts ook bijvoorbeeld ongepland even heen en weer rijden van materieel. Dat gaat gewoon ad-hoc: ik bel de treindienstleider op en vraag om een rijweg naar spoor xx voor de dagelijkse controle en die wordt dan eigenlijk altijd direct veilig gezet zonder overleg.
Dat gaat tegenwoordig vaak iets lastiger, omdat officieel inderdaad elk pad minimaal 20 minuten van te voren (dacht ik) aangevraagd moet worden.
Maar dat is eigenlijk dus puur administratief en iets met conflictvrij plannen.
Heb ook wel eens in routelint een rangeerbeweging van een collega voorbij zien komen die 'lulhannes' had als treinidentificatie. Ik heb maar niet gevraagd wat die precies had uitgespookt :D
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:25:28 #70
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180275765
Als dat op een rustig emplacement gebeurt zou een rijweg zonder al teveel moeilijkheden met meerdere lagen en het toewijzen van een pad moeten kunnen vind ik. Anders maken we onszelf wel erg lastig. Maar paden en verkeersleiders zijn wel een goede werkwijze op een wat complexer emplacement waarbij de doorgaande dienst en het rangeren door elkaar heen gaan.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:45:29 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180276250
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:53 schreef MTL het volgende:
rangeerbeweging van een collega voorbij zien komen die 'lulhannes' had als treinidentificatie
:D
pi_180276363
hallo allen,

gisteren ging ik met de trein van hengelo naar enschede. het viel mij op dat er nog steeds een buffel staat op het rangeerterrein, gaat deze naar de sloop of is hij ook verkocht?
God schiep uit gouden korenaren de twentenaren!<br />Uit het kaf en de resten de mensen uit het westen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 6 juli 2018 @ 11:06:44 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180276580
Bijna alle buffels zijn 'verkocht'. De kans dat ze ook daadwerkelijk geleverd worden is klein, omdat de potentiële koper op dit moment zwaar in de financiële problemen zit en volgens mij geen vergunning meer heeft om te mogen rijden op het spoor.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_180276960
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 00:22 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd?

Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd?
Ook rangeerdelen hebben een nummer, vaak wordt dit een 40(origineel treinnummer) of een 41(origineel treinnummer) dus trein 401234 is een rangeerdeel van trein 1234, na bijvoorbeeld aftrappen of vóór combineren.

Dat men wel eens verzaakt dat nummer in de GSM-R in te voeren is een tweede :+
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:04:09 #75
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180277685
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:04 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]
Spa-Geronstère, vanmiddag en al sinds 1959 eindpunt van spoorlijn 44. Wij zitten 1 station verder langs de afgebroken spoorlijn bij Sart.

Ik kwam er toevallig langs en natuurlijk erg leuk dat er net een "gemoderniseerd klassiekje" stond.
Zo grappig dat dat praktisch in iemands achtertuin is *)
  vrijdag 6 juli 2018 @ 13:25:09 #76
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_180279372
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 00:22 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd?

Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd?
Ja, dat doet ARI dan weer, als onderdeel van procesleiding.

Er is trouwens nog een systeem wat in het geheel meegenomen moet worden: dat is de verkeersleiding met hun VOS. Dit systeem is landelijk en monitort de treinenloop als geheel, dus de treinseries over de diverse trajecten en de goederentreinen. Dit systeem ontvangt ook de informatie van TROTS om op die manier te bepalen wat de afwijking is ten opzichte van de geplande tijd. Deze afwijking wordt gecommuniceerd naar procesleidingsposten waar de trein nog moet komen en naar reisinformatie. Meestal interessant in het geval van vertraging, maar soms rijden treinen eerder. Ook ledig materieelritten zijn bijvoorbeeld gepland.
Nieuwe, extra, omgelegde, opgeheven of aangepaste treinen worden ook vanuit VOS gecommuniceerd naar treindienstleiders. De treindienstleider geeft vervolgens aan over welke exacte sporen de trein gaat rijden, want dat detail gebruikt VOS niet. Rangeertreinen vallen daarbuiten: dit rijdt alleen op spoorniveau en vertragingsinformatie heeft hier geen direct landelijk nut, en anders moet de treindienstleider dat op een vervolgtrein aangeven. Deze ritten zijn inderdaad wel van tevoren gepland: de materieelomlopen zijn toch al van tevoren bekend en op deze manier kan er ook automatisch genummerd worden: bijvoorbeeld trein 3559 die in Heerlen aankomt wordt de 403559. Zo gaat deze cyclus door, die soms mis gaat als het materieel anders is dan gepland of anders rijdt dan gepland.

TROTS is een hulpmiddel die nummers bij bezettingen plaatst, zonder dit nummer kan je wel gewoon rijwegen invoeren. In principe/theorie kunnen treinen ook (handmatig) rijden zonder dat TROTS aan staat, maar daar wordt niemand beter/blij van.

Meer is er al eerder hier over gezegd:

PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 258
PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 257

[ Bericht 3% gewijzigd door Doc__Zenith op 06-07-2018 13:38:10 ]
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:34:40 #77
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180280855
Ik citeer wikipedia

quote:
Vanaf 25 mei 1967 was de stationsnaam Schiedam-Rotterdam West. De internationale sneltreinen van en naar Hoek van Holland Haven reden namelijk via dit station en niet via Rotterdam Centraal. Per 24 mei 1998 werd de stationsnaam gewijzigd in Schiedam Centrum, want er komen hier geen internationale treinen meer.
Dus als ik het goed begrijp stopte de trein wel daar en ging R'dam CS voorbij op weg naar t oosten?
pi_180281035
Op weg naar het oosten hoef je niet per se langs/door CS. Anders zie ik ook geen reden om daar niet te stoppen.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:42:56 #79
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180281071
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef dcm360 het volgende:
Op weg naar het oosten hoef je niet per se langs/door CS. Anders zie ik ook geen reden om daar niet te stoppen.
Hoe reden ze dan richting Keulen? (Colonia Express)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 6 juli 2018 @ 14:45:24 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180281113
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hoe reden ze dan richting Keulen? (Colonia Express)
Er ligt een boogje tussen de sporen van/naar Schiedam en de sporen van/naar Gouda.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')