abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 juli 2018 @ 22:59:50 #1
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180200728
Voor mijn portfolio resize ik mijn foto's altijd naar 1920px lange kant en max 350kb grootte. Nou kwam ik erachter dat Wordpress automatisch foto's resizet, alleen dat is tot nu toe niet gebeurd dus had ik er geen last van. Ik merkte het zojuist op bij bepaalde foto's dat het gebeurt. Terwijl ik alle foto's exporteer met dezelfde instellingen.

Ik heb nu voor dit topic deze post gemaakt en 8 foto's geëxporteerd met dezelfde instellingen uit Lightroom en gelijk geupload. De eerste 4 foto's van de kerk zijn dus allemaal gecomprimeerd, terwijl de 4 festivalfoto's verderop in de post dat weer niet zijn. Te zien aan het feit dat de bestandsnaam verandert met de afmetingen achteraan. Het enige verschil is dat de festivalfoto's 2:3 zijn, en de kerkfoto's 16:9, op 1 na, die wel gewoon 2:3 is.

Ook is het niet zo dat de kerkfoto's groter zijn dan de festivalfoto's en dus daarom automatisch geresized worden:



Waar kan dit aan liggen? Ik heb onlangs slechts 1 plug-in gedownload, maar die ging over Google fonts gebruiken. Ook gebruik ik een tijdje een media replace plugin, waarbij ik foto's kan vervangen ipv verwijderen en opnieuw uploaden. Maar voor dit topic heb ik dus zelf opnieuw 8 foto's geëxporteerd en geupload.

Bij settings > media heb voordat ik de testpost maakte alle thumbnailopties op 0 gezet, maar dat heeft dus ook geen effect gehad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mirel op 02-07-2018 23:08:23 ]
When all else fails, you always have delusion.
  maandag 2 juli 2018 @ 23:18:36 #2
370352 I
Eye for an I
pi_180201250
quote:
By default, WordPress compresses your images for better performance. Recently one of our readers asked if it was possible to change the image compression setting in WordPress. In this article, we will show you how to increase or decrease JPEG image compression in WordPress.

Every time you upload a JPEG image in WordPress, it would automatically compress the image to 90% quality. In WordPress 4.5, this number was further decreased to 82% to improve site performance for mobile users.

If you are a photographer who wants to showcase high quality images on your website, then you can turn off image compression in WordPress.

Bron: https://www.wpbeginner.co(...)g-image-compression/
  donderdag 5 juli 2018 @ 11:02:27 #3
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180253646
quote:
Dat werkte niet. Heb het ook met een plug-in geprobeerd. Iets in de theme is dan misschien de boosdoener.

Beetje stom dat ik een foto upload die door Lightroom al automatisch 312kb werd, terwijl ik 500 als max instelde. En dan upscalet Wordpress het naar 600kb omdat dat schijnbaar ergens zo in de theme is bepaald.
When all else fails, you always have delusion.
  donderdag 5 juli 2018 @ 13:02:04 #4
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_180256015
quote:
Te zien aan het feit dat de bestandsnaam verandert met de afmetingen achteraan. Het enige verschil is dat de festivalfoto's 2:3 zijn, en de kerkfoto's 16:9, op 1 na, die wel gewoon 2:3 is.
Als in het theme specifieke afmetingen gezet/bepaald worden (in je functions.php ws), dan resized WP plaatjes tijdens het uploaden. Dan zie je inderdaad bestandsnaam met afmetingen er achter.

Standaard slaat WP wel de originelen op. Bij het plaatsen van foto in een post kun je als het goed is de 'size' kiezen. Als je FULL SIZE kiest dan zou het het origineel moeten zijn.

Evt kun je in je template file de code aanpassen zodat WP standaard de full versie pakt. (moet je wel zelf blijven resizen voordat je upload)
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
  donderdag 5 juli 2018 @ 21:42:14 #5
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180265978
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 13:02 schreef kaassouffle het volgende:

[..]

Als in het theme specifieke afmetingen gezet/bepaald worden (in je functions.php ws), dan resized WP plaatjes tijdens het uploaden. Dan zie je inderdaad bestandsnaam met afmetingen er achter.

Standaard slaat WP wel de originelen op. Bij het plaatsen van foto in een post kun je als het goed is de 'size' kiezen. Als je FULL SIZE kiest dan zou het het origineel moeten zijn.

Evt kun je in je template file de code aanpassen zodat WP standaard de full versie pakt. (moet je wel zelf blijven resizen voordat je upload)
Die codesnippet zat er niet in. Toen ik die op de site vond die je gaf, checkte ik nog of er al niet eentje in functions.php zit, maar dat was niet zo. Ook heb ik met het uploaden altijd full size geselecteerd in het mediaschermpje. Bij de ene foto werkt dat wel, en bij de andere niet.

Maar dit is wel een thema die automatisch een horizontale gallery maakt als je dat selecteert in je post. In plaats van de standaard raster die je dan zou krijgen. Dan zou ik denken dat die optie in een van de jquery bestanden zit. Maar ook weer niet, want het is een native wordpress optie, maar dus niet aanwezig in functions.php. Kan het daarmee te maken hebben? Of zie ik het verkeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door Mirel op 05-07-2018 22:18:30 ]
When all else fails, you always have delusion.
  donderdag 5 juli 2018 @ 22:18:26 #6
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_180267057
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:42 schreef Mirel het volgende:

[..]

Die codesnippet zat er niet in. Toen ik die op de site vond die je gaf, checkte ik nog of er al niet eentje in functions.php zit, maar dat was niet zo. Ook heb ik met het uploaden altijd full size geselecteerd in het mediaschermpje. Bij de ene foto werkt dat wel, en bij de andere niet.

Maar dit is wel een thema die automatisch een horizontale gallery maakt als je dat selecteert in je post. In plaats van de standaard raster die je dan zou krijgen. Dan zou ik denken dat die optie in een van de jquery bestanden zit. Maar ook weer niet, want het is een native wordpress optie, maar dus niet aanwezig in functions.php.
Heb het thema ook even opgezocht. Er staat een image size optie in de functions.php volgens mij. (Feit dat afmetingen in bestandnaam komen zou dat ook bevestigen.)

De 'full size' optie zou je moeten kiezen bij plaatsen, niet bij uploaden. Maat hangt weer af van hoe het thema de foto's plaatst. Ik zal eens kijken of ik dat kan uitvogelen.
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
  donderdag 5 juli 2018 @ 22:25:34 #7
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180267256
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:18 schreef kaassouffle het volgende:

[..]

Heb het thema ook even opgezocht. Er staat een image size optie in de functions.php volgens mij. (Feit dat afmetingen in bestandnaam komen zou dat ook bevestigen.)

De 'full size' optie zou je moeten kiezen bij plaatsen, niet bij uploaden. Maat hangt weer af van hoe het thema de foto's plaatst. Ik zal eens kijken of ik dat kan uitvogelen.
Op een oudere pagina heb ik een rij foto's waarvan de eerste 2 full size zijn, en de 3e gecomprimeerd. Maar allemaal zijn ze in het dashboard op thumbnail gezet, als defaultoptie. Iets waar ik nooit op lette bij het uploaden.

Maar het voorbeeld met de kerk heb ik dan wel expres op full size gezet, maar dat verandert niets.
When all else fails, you always have delusion.
  donderdag 5 juli 2018 @ 22:26:55 #8
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_180267286
Je plaatst de foto's als gallery, klopt dat? Dan gebruikt hij de instellingen bij size misschien niet (door een thema instelling?).

Gebruik ik zelf niet zo vaak, even zoeken welke formaten hij dan pakt. Als dat te forceren is naar de 'full versie' dan ben je er misschien?

edit: snel getest. Als ik gallery maak en kies voor 'full size' pakt hij toch de aangepaste bestanden. Ik heb foto's van 3000x2000px gebruikt, hij doet een resize en gebruikt foto1_1920x1080.jpg ipv full size (foto1.jpg). Ik zal eens door themabestanden gaan of ik iets zie.

[ Bericht 14% gewijzigd door kaassouffle op 05-07-2018 22:52:39 ]
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
  vrijdag 6 juli 2018 @ 00:08:20 #9
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180269735
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 22:26 schreef kaassouffle het volgende:
Je plaatst de foto's als gallery, klopt dat? Dan gebruikt hij de instellingen bij size misschien niet (door een thema instelling?).

Gebruik ik zelf niet zo vaak, even zoeken welke formaten hij dan pakt. Als dat te forceren is naar de 'full versie' dan ben je er misschien?

edit: snel getest. Als ik gallery maak en kies voor 'full size' pakt hij toch de aangepaste bestanden. Ik heb foto's van 3000x2000px gebruikt, hij doet een resize en gebruikt foto1_1920x1080.jpg ipv full size (foto1.jpg). Ik zal eens door themabestanden gaan of ik iets zie.
Bedankt! Maar je steekt er teveel tijd in :@ , ik voel alsof ik teveel hulp krijg. Ik kan er ook voor kiezen om mijn foto's in groter formaat te uploaden zodat de gecompresseerde versie niet zo lelijk wordt als wat ik nu heb gehad bij enkele :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Mirel op 06-07-2018 09:51:02 ]
When all else fails, you always have delusion.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 10:17:49 #10
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_180303091
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 00:08 schreef Mirel het volgende:

[..]

Bedankt! Maar je steekt er teveel tijd in :@ , ik voel alsof ik teveel hulp krijg. Ik kan er ook voor kiezen om mijn foto's in groter formaat te uploaden zodat de gecompresseerde versie niet zo lelijk wordt als wat ik nu heb gehad bij enkele :P
Ach goeie oefening. Volgens mij heb ik hem gevonden. Code voor galleries wordt overschreven in volgende bestand van je thema:

epositio/inc/template-tags.php

In dat bestand zie je op regel 87:

1function expositio_image_tag($thumbnail_id, $size = 'post-thumbnail') { 

Als je 'post-thumbnail' aanpast naar 'full', dus zo:

1 function expositio_image_tag($thumbnail_id, $size = 'full') { 

Dan pakt ie de volledige versie van de foto ( dus de versie zonder afmetingen in de naam)

(Je kan voor de zekerheid even backup maken van het bestand template-tags.php en die template-tags-old.php noemen voordat je gaat aanpassen)

En ik zou je wel aanraden om je foto's met de hand te blijven resizen, anders gebruikt ie dus een nog grotere foto. Kan ten koste van laadtijd of zelfs de layout gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door kaassouffle op 07-07-2018 10:43:44 ]
Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
  zaterdag 7 juli 2018 @ 10:25:12 #11
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_180303199
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:17 schreef kaassouffle het volgende:

[..]

Ach goeie oefening. Volgens mij heb ik hem gevonden. Code voor galleries wordt overschreven in volgende bestand van je thema:

epositio/inc/template-tags.php

In dat bestand zie je op regel 87:
[ code verwijderd ]

Als je 'post-thumbnail' aanpast naar 'full', dus zo:
[ code verwijderd ]

Dan pakt ie de volledige versie van de foto ( dus de versie zonder afmetingen in de naam)

(Je kan voor de zekerheid even backup maken van het bestand template-tags.php en die template-tags-old.php noemen voordat je gaat aanpassen)
Yes, dat heeft gewerkt. Dankjewel! *O*
When all else fails, you always have delusion.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')