abonnement Unibet Coolblue
pi_180207218
De HRA wordt overigens ook versneld door "ik blijf van de HRA af" Rutte ;)

quote:
Hypotheekrenteaftrek 2020
Op dit moment wordt de hypotheekrenteaftrek afgebouwd met stappen van 0.5% per jaar. Voor 2018 en 2019 wil het kabinet de afbouw van de hypotheekrenteaftrek ongemoeid laten. Dus dan blijft die omlaag gaan met stappen van 0.5% per jaar. De hypotheekrenteaftrek is nu 50%. Vanaf 2020 zal het kabinet de hypotheekrenteaftrek echter versneld met vier stappen van 3% per jaar gaan afbouwen. De hypotheekrenteaftrek komt in 2023 dan uit op 37%.
Dus de uitbouw wordt nog iets minder gunstig ;)
pi_180207228
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 10:35 schreef Roces18 het volgende:
dus 1 miljoen mensen wonen in huizen die ze niet kunnen betalen .. en houden zo huizen bezet voor mensen die het wel kunnen betalen
Ken jij veel mensen die direct hun volledige huis betalen?
pi_180207244
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:02 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Oma is nu 78.
Ik verwacht dat ze binnen nu en 22 jaar overlijdt.

Leven is altijd vol met risico’s. :+

Mocht ze 118 worden, dan staat ze in de langstlevenden op fok. In dat topic. :D
Ja, dat besef ik, maar ik zou dus niet teveel op dat geld rekenen. Daarnaast kan ze het ook nog opgemaakt hebben tegen die tijd :P
pi_180207254
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:04 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Ken jij veel mensen die direct hun volledige huis betalen?
Ik ken er 1 :+
  dinsdag 3 juli 2018 @ 11:08:26 #130
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_180207280
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2018 20:54 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

En hypotheek met SEW of KEW is niet aflossingsvrij.

[..]

Strik technisch gezien is het wel degelijk een aflossingsvrije hypotheek. Maar dan gekoppeld aan een spaar- of beleggingspolis.
Krekker is de bom!
pi_180207364
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Strik technisch gezien is het wel degelijk een aflossingsvrije hypotheek. Maar dan gekoppeld aan een spaar- of beleggingspolis.
Dat is toch niet aflossingsvrij! Je spaart alleen op een andere rekening en betaald in 1 klap af.

Je lost alleen niet direct de schuld af, maar op die andere rekening staat wel degelijk dat bedrag.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180207370
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 10:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Onzinnig is het voor een grote groep niet.

Als jij een aflossingsvrije hypotheek hebt, een laag pensioen en weinig spaargeld dan hakt zo'n niet aftrekbare hypotheek er toch nog fors in als je met pensioen gaat, zeker als de rente keer 2 of 3 gaat.

Als je je schaapjes op het droge hebt, is dat geen probleem. Maar dan val je ook niet onder die probleemgroep, lijkt je ook niet?
Ik leen van mijn eigen BV, dus ik heb sowieso geen probleem, maar denk eens na: na dertig jaar is zo’n schuld door inflatie enorm gereduceerd en de onderliggende waarde enorm gestegen. En rente met factor 2-3 ten opzichte van wat het indertijd was? Nee joh, dat is volstrekt onwaarschijnlijk.

Daarnaast: tophypotheken hebben naast dat aflossingsvrije deel in vrijwel alle gevallen een product ernaast om minimaal de helft van de geleende som af te kunnen lossen.
pi_180207525
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:16 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik leen van mijn eigen BV, dus ik heb sowieso geen probleem, maar denk eens na: na dertig jaar is zo’n schuld door inflatie enorm gereduceerd en de onderliggende waarde enorm gestegen.
Niet een heel standaardsituatie, lenen van je BV gezien niet iedereen een BV heeft.

quote:
En rente met factor 2-3 ten opzichte van wat het indertijd was? Nee joh, dat is volstrekt onwaarschijnlijk.
2 tot 3x ten opzichte van nu, ik haalde in m'n voorbeeld 4,4% aan, lijkt me niet onrealistisch over 20 of 30 jaar vanaf nu, kan ook weer op 6% staan.

quote:
Daarnaast: tophypotheken hebben naast dat aflossingsvrije deel in vrijwel alle gevallen een product ernaast om minimaal de helft van de geleende som af te kunnen lossen.
Klopt... maar dan hou je dus ook bijna de helft aflossingsvrij over, geen HRA meer en het dan geldende rentetarief. Het is een gok die je zelf neemt uiteraard.
pi_180207548
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:16 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat is toch niet aflossingsvrij! Je spaart alleen op een andere rekening en betaald in 1 klap af.

Je lost alleen niet direct de schuld af, maar op die andere rekening staat wel degelijk dat bedrag.
Ja, klopt, daarom "strikt gezien".
pi_180207674
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:16 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat is toch niet aflossingsvrij! Je spaart alleen op een andere rekening en betaald in 1 klap af.

Je lost alleen niet direct de schuld af, maar op die andere rekening staat wel degelijk dat bedrag.
De hypotheek is wel aflossingsvrij.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 11:40:38 #136
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_180207700
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:16 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Dat is toch niet aflossingsvrij! Je spaart alleen op een andere rekening en betaald in 1 klap af.

Je lost alleen niet direct de schuld af, maar op die andere rekening staat wel degelijk dat bedrag.
Het is gedurende de looptijd dus aflossingsvrij. Je doet geen aflossingen en je hypotheekschuld blijft gelijk.

Je legt in een aparte (gekoppelde) polis premie in met de bedoeling daar aan het einde looptijd de schuld mee af te lossen maar hier kun je uiteindelijk doorgaans ook weer vanaf zien.

Bij werkelijke aflosvormen wordt de schuld (doorgaans) maandelijks een stukje kleiner en is dat onomkeerbaar.
Krekker is de bom!
  dinsdag 3 juli 2018 @ 11:42:42 #137
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_180207716
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 21:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stel dat ik 200K schuld heb. Mijn hypotheekrente is 6% en op mijn boekje krijg ik 4%, ik betaal 50% inkomstenbelasting, dus effectief 3%
Als ik geld dan gebruik om af te lossen dan is het rendement op dat geld 3%. (want daar hoef ik geen rente op te betalen.)
Als ik niet aflos en dat geld spaar (VRH-vrij) dan maak ik 4% rendement.
Waar krijg je 4% rente?
Ik denk dat de komma te ver naar rechts staat... 0.4 is realistischer.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_180207729
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet een heel standaardsituatie, lenen van je BV gezien niet iedereen een BV heeft.

[..]

2 tot 3x ten opzichte van nu, ik haalde in m'n voorbeeld 4,4% aan, lijkt me niet onrealistisch over 20 of 30 jaar vanaf nu, kan ook weer op 6% staan.

[..]

Klopt... maar dan hou je dus ook bijna de helft aflossingsvrij over, geen HRA meer en het dan geldende rentetarief. Het is een gok die je zelf neemt uiteraard.
Jij gebruikt ‘jij’, waar ‘je’ dan wellicht beter op zijn plaats was. Nee, dat niet iedereen dat bedrag cash heeft liggen in de BV snap ik.

Ten opzichte van nu is niet relevant. Er wordt nu niets aflossingsvrij meer verstrekt.

Met inflatie zit je al relatief op de helft. Van de helft. Dat is 25%. Rentetarief zal eerder lager zijn dan hoger van destijds bij vestrekking. Hypotheekrente aftrek mis je dan, maar denk eens even na: gewoon huis is nu 280.000. 25% daarvan tegen 4% is 250 euro aan rente gerekend over 30 jaar. Wat ben je aan huur kwijt voor zo’n woning? Zelfs even gerekend in sociale huurprijzen?
pi_180207921
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het is gedurende de looptijd dus aflossingsvrij. Je doet geen aflossingen en je hypotheekschuld blijft gelijk.

Je legt in een aparte (gekoppelde) polis premie in met de bedoeling daar aan het einde looptijd de schuld mee af te lossen maar hier kun je uiteindelijk doorgaans ook weer vanaf zien.

Bij werkelijke aflosvormen wordt de schuld (doorgaans) maandelijks een stukje kleiner en is dat onomkeerbaar.
Daar mag je niet van afzien. Je krijgt immers ook voordelen, zo betaal ik geen vermogensbelasting op m'n bankspaarrekening omdat die voor de hypotheekaflossing is.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180207930
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:38 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

De hypotheek is wel aflossingsvrij.
Nee niet zoals hetgeen waar dit topic over gaat.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 3 juli 2018 @ 12:00:22 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180207975
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nee niet zoals hetgeen waar dit topic over gaat.
Nee idd, dit gaat over aflossingsvrije hypotheken waar geen vermogen tegenover staat.
En bij een beperkt inkomen na het einde van de hypotheekperiode kan men dus een probleem hebben omdat de bank geen heil meer ziet in een nieuwe (aflossingsvrije) hypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180208316
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 10:23 schreef Black_Baron het volgende:
Joehoe, wij lossen niets af. Betalen alleen rente.
We wachten tot oma dood is, dan komt er genoeg geld deze kant op. :D
kan oma niet nu al (een deel) fiscaal gunstig schenken? Dan kun je nu al een deel aflossen, win-win, dan betaal jij minder hypotheekrente en hoef je tzt minder erfbelasting af te tikken
  dinsdag 3 juli 2018 @ 12:50:42 #143
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_180208905
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:57 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Daar mag je niet van afzien. Je krijgt immers ook voordelen, zo betaal ik geen vermogensbelasting op m'n bankspaarrekening omdat die voor de hypotheekaflossing is.
Je mag daar gewoon van afzien vd fiscus. Je verliest alleen je fiscale voordeel (en betaalt eventueel opgedaan fiscaal voordeel terug).

Het is alleen wel aan de bank of ze de verpanding willen opheffen, maar dat was toentertijd doorgaans geen probleem mits de waarde woning hoog genoeg is t.o.v. de schuld

Overigens is juist het feit dat de spaarhypotheek geen aflossingsvorm was (oftewel aflossingsvrij) de reden dat deze is afgeschaft:


quote:
Vanaf 2013 is de spaarhypotheek niet meer toegestaan
In 2013 is hierin verandering gekomen. Doordat het verplicht werd af te lossen op nieuwe leningen voor eigen woningen, was de spaarhypotheek niet meer toegestaan.

https://www.schippergroep(...)-bij-een-verbouwing/
Krekker is de bom!
pi_180208911
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 12:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

kan oma niet nu al (een deel) fiscaal gunstig schenken? Dan kun je nu al een deel aflossen, win-win, dan betaal jij minder hypotheekrente en hoef je tzt minder erfbelasting af te tikken
Dat doet ze al. :)
Maar niet alles is voor de aflossing. Ook voor studie kleinkind.
  dinsdag 3 juli 2018 @ 12:51:12 #145
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_180208914
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2018 23:51 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Ja, bij een waardestijging komt het mooi uit, maar wat als de waarde niet stijgt? Dan ben je gewoon fucked als je zou willen verhuizen.

Ik ben blij dat ik een annuļteitenhypotheek heb. Gewoon een schuld aflossen, zoals het hoort.
Zoals het hoort? 😂
"Hoka Hey!"
pi_180208961
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 12:51 schreef matspontius het volgende:

[..]

Zoals het hoort? 😂
Idd. Ieder zijn eigen keuzes.
Er staat tenslotte ook een flink onderpand tegenover.
pi_180210262
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 12:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee idd, dit gaat over aflossingsvrije hypotheken waar geen vermogen tegenover staat.
En bij een beperkt inkomen na het einde van de hypotheekperiode kan men dus een probleem hebben omdat de bank geen heil meer ziet in een nieuwe (aflossingsvrije) hypotheek.
Zolang het huis niet onder water staat kan het huis als borg dienen, je verkoopt als het ware het huis aan de bank, verder moet je wel een hypotheek nemen die je aflost en waar je geen hra meer voor krijgt.
pi_180210315
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 14:11 schreef JannekeC5 het volgende:

[..]

Zolang het huis niet onder water staat kan het huis als borg dienen, je verkoopt als het ware het huis aan de bank, verder moet je wel een hypotheek nemen die je aflost en waar je geen hra meer voor krijgt.
en als je inkomen niet voldoende is voor de bank om je een hypotheek te verstrekken voor het door jou gewenste bedrag heb je mooi wel een probleem
  dinsdag 3 juli 2018 @ 14:18:52 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_180210414
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 14:11 schreef JannekeC5 het volgende:

[..]

Zolang het huis niet onder water staat kan het huis als borg dienen, je verkoopt als het ware het huis aan de bank, verder moet je wel een hypotheek nemen die je aflost en waar je geen hra meer voor krijgt.
Je moet die hypotheek dan vooral nog wel kunnen krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_180210958
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 10:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Alweer deze onzinnige bangmakerij. Hebben de banken extra geld in kas nodig ofzo?
Beetje zoals het "verplicht met z'n allen van het gas af" verhaal. Angst is een prima verdienmodel.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')