abonnement Unibet Coolblue
pi_180252516
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Jij gaat straks 8000 kWh gebruiken per jaar, afgezet tegen mijn 2000kWh is dat een verviervoudiging. Stel jij moet die toekomstige auto nog opladen dan komt er nog ca 3000kWh bij.

Dan gaat het piekmoment in de nacht gaat liggen naar mijn inziens.

Interessante info over het netwerk.
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/deel-5/

quote:
De energiewende is een veld vol uitdagingen die bezig is de hele energiewereld drastisch te veranderen. Een belangrijk kenmerk van de energiewende is dat klanten zelf ook veranderen van een passieve consument in afwisselend consument en leverancier. De hegemonie van een handvol grote centrales wordt doorbroken en ze krijgen gezelschap van miljoenen kleine, decentrale opwekkers: losse windmolens, daken met zonnepanelen, biogasturbines en warmte/koudeopslag.
De grootste uitdaging van de energiewende voor het elektriciteitsnet is de aard van de meeste hernieuwbare energiebronnen: van nature onvoorspelbaar. We weten slechts kort van tevoren of de windparken volgende week wel energie kunnen leveren. Waait het dan eigenlijk wel? Hetzelfde geldt voor zon: we weten dat het 's nachts donker is, maar ook overdag heb je soms zon en soms wolken. In tegenstelling tot een gascentrale (die we harder en zachter kunnen zetten wanneer we maar willen) kunnen we niet zomaar eventjes een windpark harder of zachter zetten.

In het noordwesten van Duitsland en in Denemarken, waar de energiewende reeds een grote vlucht heeft gemaakt, zorgt dit vandaag al voor problemen. Momenteel is dat nog net onder controle te houden: door handel in energie (lees: soms zelfs een onoplosbaar overschot tegen een dumpprijs verkopen) is er momenteel nog wel wat te regelen zodat er in elk geval geen technische storingen ontstaan. Maar dit verstoort wel de normale prijsbalans in de energiemarkt van de gebieden eromheen, waaronder in Nederland en in mindere mate België.

Maar met het voortgaan van de energiewende zullen de tekorten en overschotten vroeg of laat zó groot worden dat het niet meer toereikend kan worden aan- of afgevoerd omdat zelfs de zwaarste koppelnetverbindingen deze energiestromen dan niet meer de baas te kunnen. Handel kent dan zijn grenzen en een onoplosbare onbalans zal ontstaan, met als gevolg het moeten laten schieten van winbare groene energie of juist een storing bij een onoplosbaar tekort, wanneer de fossiele centrales in het gebied al buiten dienst zijn genomen
Het blijkt nu al in Denemarken en Noord Duitsland tot problemen te lijden, en dan zit je in een groot Europees grid met nog enorm veel fossiele energie en kernenergie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 05-07-2018 10:04:13 ]
pi_180253338
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.

[..]

Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Over de afstand valt te twisten natuurlijk, maar ik wil die energie graag in Nederland hebben. ;)
En die leidingen gaan niet in vogelvlucht lopen. Laten we dan eens van 9000 km uitgaan.
De verliezen lijken inderdaad laag te zijn volgens deze studie, ca 3% per 1000km, wat mij enorm meevalt. Dat is 27%. Daarbij moet je nog de verliezen in de converterstations optellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec

Interessante info over deze materie !

Aluminium voorraden zal de eerstkomende 1000 jaar geen probleem zijn, echter de winbare voorraden ijzer (hoogspanningsmasten/windmolens) is met 155 jaar beperkt.

http://aluminiumcentrum.n(...)um_en_het_milieu.PDF

Een intercontinentaal grid is inderdaad een reusachtig project. Mocht het technisch uitvoerbaar zijn dan is de vraag nog of het politiek haalbaar is
pi_180262542
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
pi_180262816
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.

Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....

Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Je weet blijkbaar niet welke grondstoffen er in accu's gebruikt worden en wat de huidige ontwikkelingen zijn.

Accu's dumpen? Tesla heeft een gesloten recycling programma waarin 70% van de accu's hergebruikt kan worden. Ook logisch, die grondstoffen zijn geld waard, je hoeft ze niet te winnen als je ze uit bestaande accu's kan halen.

Zo'n 10% van de accu materialen wordt direct weer gebruikt (casing, elektronica). Van de rest worden de grondstoffen hergebruikt, totaal zo'n 60%. Voorlopig gaat het bij vooral om gecrashte Tesla's (op de weg of door tornado vernield) of Tesla's uit overstroomde gebieden in de USA.

Toyota heeft een vergelijkbaar programma en wil dit zelfs naar 100% hergebruik tillen.

Overigens gaan de accu's lang mee, zelfs van het eerste Prius model uit 1997 rijden nu nog exemplaren rond met meer dan 500.000 Miles op de teller. In Oostenrijk is/was een taxi-chauffeur die al op 600.000 Miles zat met nog de originele accu er in.
pi_180262977
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.

Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
pi_180263054
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.

Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in :)

Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul :)

Voorbeeld van de Strada:



Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden :)

Voorbeeld van zo'n convector met DBE:



Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe :P
pi_180263186
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in :)

Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul :)

Voorbeeld van de Strada:

[ afbeelding ]

Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden :)

Voorbeeld van zo'n convector met DBE:

[ afbeelding ]

Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe :P
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen ^O^
pi_180263304
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen ^O^
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.

Ziet er strak uit :)

Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken :)
pi_180263394
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.

Ziet er strak uit :)

Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken :)
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
pi_180263534
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.

Geen vloerverwarming, er lopen teveel leidingen door de dekvloer, het infrezen van vloerverwarming achteraf zou dan waarschijnlijk een slagveld worden.
pi_180275005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.

Waar gaat dan het water/vocht heen?
pi_180275819
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar gaat dan het water/vocht heen?
Niet. Met de Strada's kan je zo'n 4 graden koelen, dan treedt dat probleem niet op.

De Jaga Briza kan meer afkoelen maar dan heb je een condensafvoer nodig.
pi_180365926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 06:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

:')

BNW is ergens anders.

En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
aardappels, sproitjes, sloavink.
pi_180365965
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Dan hoeft die niet in delen te laten installeren, als dan kon die alles in 1X!

Ik hoop voor hem dat het uitkomt en zie graag uitkomsten inplaats van berekeningen, dan kan ik ook, al zal dat wel in 1X gaan dan.
pi_180366010
Al zag ik die airco liever op rubbers staan!
pi_180366027
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
pi_180366059
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
pi_180366082
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.

Waterstof is erg inefficient.
pi_180366104
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.
Dan heeft men wel veel stroom nodig!
pi_180366118
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan heeft men wel veel stroom nodig!
Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
pi_180366126
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
pi_180366162
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef john2406 het volgende:
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
Je ziet nu de overgang van brandstof naar elektrische auto's.
De volgende overgang wordt het vervangen van de bestuurder door zelfrijdend.
Nog een stap daarna is het besef dat het voor velen niet zoveel nu heeft om nog een auto te bezitten als ze zelfrijdend zijn.

Waterstof is overigens per km rijden aanzienlijk duurder dan elektrisch, simpelweg omdat het rendement van het produceren van waterstof en het opslaan in de brandstofcel zo laag is.

En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-07-2018 23:47:05 ]
pi_180366274
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
Jij hebt mij in de greep.
Offtopic.
http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-276007.html

https://www.gadgetsdaily.nl/thorium-auto/

Weet men wel al wat men wil?
pi_180366484
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
aardappels, sproitjes, sloavink.
pi_180366718
Tja als men nu een auto aanschaffen doet, is men naar mijn idee drie maal op zijn hoofd gevallen!

Maar dat is offtopic, gelijk verwarmingsketel huren of niet, dan is men er zo snel als men wil weer vanaf.
Echter blijkt dat men het niet haalt met een warmtepomp is het wel handig als men er nog eentje in het systeem heeft hangen. Zou het niet beter zijn zeewater of een thorium reactor in huis?
Als het met een auto kan zou dat toch ook moeten kunnen lijkt mij?

Al denk ik dat de overheid dat niet zo leuk vinden doet, zou het kunnen, hoe heffen die dan energie belasting?
Ik ben immers van mening dat die niet met minder als dat nu in kas komt tevreden zijn?
Meer denk ik wel minder denk ik niet!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2018 01:14:56 ]
pi_180371576
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 00:00 schreef Jan-Slagter het volgende:
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.



Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.

400.000x groter voor 133x minder.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 11:08:54 ]
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 11:16:59 #282
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180371779
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180372030
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:16 schreef Oscar. het volgende:

[..]

maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
Hangt van de lader en de auto af.

Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.

Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.

En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.

Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 11:38:53 ]
pi_180372978
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.

[ afbeelding ]

Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.

400.000x groter voor 133x minder.
Dat is niet vergelijkbaar, in theorie volstaat één atoom om een bit of meer op te slaan (DNA bvb haalt een miljard TB per gram), we zijn dus nog heel ver van de limiet vandaan. Bij batterijen zijn we veel dichter genaderd: loodoxide-zwavelzuur bvb heeft een theoretisch maximum van 0.7 MJ/kg, haalt momenteel 0.17 MJ/kg. Benzine en diesel halen rond 50MJ/kg. De huidige lithium-ion batterijen hebben een maximum van 2 MJ/kg, en met andere elementen misschien 5 MJ/kg. Oxideren van metalen met zuurstof uit de lucht zou meer kunnen halen, Lithium bvb 43 MJ/kg, maar of dat ooit haalbaar (en herlaadbaar) wordt?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 10 juli 2018 @ 12:42:27 #285
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180373080
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 12:57:37 #286
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180373260
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt van de lader en de auto af.

Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.

Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.

En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.

Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.
Supermooi betoog enzo.

Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.

Dat is gewoon naatje
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180373261
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.

Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 13:05:18 #288
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180373401
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.

Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
Op zich wel een interessante vraag. Ik kon het antwoord zo gauw niet vinden, maar misschien iemand anders wel die wat meer doorzet. Waar ik wel tegenaanliep was dit: https://waterstofwerkt.nl/

Klaarblijkelijk zijn er dus wel al een paar waterstofauto's met 4% bijtelling en ook enkele tankstations (in aanbouw).

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 10-07-2018 13:12:42 ]
pi_180373483
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Supermooi betoog enzo.

Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.

Dat is gewoon naatje
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.

En die staat op backorder...

Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.

Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
pi_180373501
Waterstof is per km sowieso duurder dan rijden op elektrisch, ook duurder dan diesel.

De prijs per kg zal moeten halveren om te concurreren.

Elektrisch zit op 3,5 tot 4,5 cent per kilometer als je thuis laadt.
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 13:13:41 #291
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180373538
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.

En die staat op backorder...

Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.

Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180373958
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:13 schreef Oscar. het volgende:

[..]

ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan, niet dat we al in de "perfectie" fase zitten.

Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden ;) Daarnaast waren ze prijzig. "Doe mij maar een paard en wagen" zei Pietverdriet toen nog, "die geef je een paar wortelen en een slok water en hij gaat weer".

Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.

De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.

Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.

Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 13:36:15 #293
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180373976
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan.

Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden ;) Daarnaast waren ze prijzig.

Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.

De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.

Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.

Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.

Kijk maar naar betamax
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180374013
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:36 schreef Oscar. het volgende:

[..]

het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.

Kijk maar naar betamax
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.

Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.

Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 13:46:12 ]
pi_180374480
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden ;)
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
pi_180374895
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 14:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
Opgericht door Danny z’n overgrootopa in 1873...
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 16:13:40 #297
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180377123
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.

Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.

Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.

En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180380421
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:

[..]

klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.

En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
Klopt, en die techniek met draaiende koppen is inmiddels ingehaald door codecs, harde schijven, solid state opslag en streaming.

Gloeilampen door CCFL en later LED, CRT door LCD, vaste telefoons door GSM, GSM door smartphones, etc.

En zo is de techniek van de verbrandingsmotor en een versnellingsbak straks ingehaald door die van een accu, stroomregelaar en inductie / PMAC motoren.

Wat ik wel een grappig stukje vond, overigens:

quote:
Oliebedrijven ontdekken: elektrische auto's verbruiken geen olie
Er blijkt een schokkende ontwikkeling aan de gang te zijn op de wegen: steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Erger nog: die mensen kopen geen benzine of diesel. Oliebedrijven zijn wakker geschrokken uit hun comfortabele winterslaap.

Natuurlijk moet er ook aan een elektrische auto het nodige aan onderdelen gesmeerd worden, maar over het algemeen gaan er minder olieproducten doorheen. Toch zijn de grote oliebedrijven nu nogal geschrokken van het resultaat van een onderzoek van Bloomberg New Energy Finance. Deze marktonderzoeker becijferde namelijk dat er in 2040 veel minder olie verbruikt gaat worden dankzij de opkomst van elektrische auto's.

We lopen zelfs het 'risico' dat de complete oliehandel stagneert. Waarschijnlijk zijn er over een jaartje of twintig zelfs 8 miljoen vaten olie per dag minder nodig, dat is evenveel als de productie van Iran en Irak bij elkaar opgeteld.

Je vraagt je af in welke wereld de olieproducenten de afgelopen jaren hebben geleefd. Het hele idee van elektrische auto's is toch dat we geen olie meer hoeven te verbranden? Blijkbaar hadden de dames en heren dinosaurussappompers er niet op gerekend dat de elektrische auto er echt zou gaan komen. Waar ING ons onlangs voorrekende dat de batterijaangedreven auto al in 2024 goedkoper is dan conventionele auto's, wil Bloomberg er niet aan: pas in 2040 worden er meer elektrische dan brandstofverbrandende auto's verkocht. De olieraffineerders denken zelfs dat het nog langer duurt voordat we hun spullen niet meer kopen.

Wie er gelijk krijgt, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Autofabrikanten lijken in ieder geval massaal op elektrische te gokken. Toch blijven de oliehandelaars er stug van uitgaan dat ze nog jarenlang CO2 aan ons kunnen verkopen. En inderdaad, erg veel groene stroom is er nog niet om al die accu's mee te kunnen opladen.

bron: Autobahn.eu


[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 18:51:39 ]
pi_180380514
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Supermooi betoog enzo.

Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.

Dat is gewoon naatje
Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.
Whatever...
pi_180380614
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:

[..]

klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.

En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
In 1832 was er al een elektrische auto.

https://www.energy.gov/articles/history-electric-car

ford was alleen de eerste die lopende banden in productie is gaan gebruiken waardoor zijn plofmotor relatief goedkoop geproduceerd kon worden.
pi_180380618
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 18:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.
Klopt, bovendien een auto die er héél fatsoenlijk uitziet voor een elektrische bak :)
BMW vond het nodig om er gelijk een rijdende kerstboom van te maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')