Jij gaat straks 8000 kWh gebruiken per jaar, afgezet tegen mijn 2000kWh is dat een verviervoudiging. Stel jij moet die toekomstige auto nog opladen dan komt er nog ca 3000kWh bij.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.
Maar dat was niet waar het om draaide.
Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.
Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.
En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Het blijkt nu al in Denemarken en Noord Duitsland tot problemen te lijden, en dan zit je in een groot Europees grid met nog enorm veel fossiele energie en kernenergie.quote:De energiewende is een veld vol uitdagingen die bezig is de hele energiewereld drastisch te veranderen. Een belangrijk kenmerk van de energiewende is dat klanten zelf ook veranderen van een passieve consument in afwisselend consument en leverancier. De hegemonie van een handvol grote centrales wordt doorbroken en ze krijgen gezelschap van miljoenen kleine, decentrale opwekkers: losse windmolens, daken met zonnepanelen, biogasturbines en warmte/koudeopslag.
De grootste uitdaging van de energiewende voor het elektriciteitsnet is de aard van de meeste hernieuwbare energiebronnen: van nature onvoorspelbaar. We weten slechts kort van tevoren of de windparken volgende week wel energie kunnen leveren. Waait het dan eigenlijk wel? Hetzelfde geldt voor zon: we weten dat het 's nachts donker is, maar ook overdag heb je soms zon en soms wolken. In tegenstelling tot een gascentrale (die we harder en zachter kunnen zetten wanneer we maar willen) kunnen we niet zomaar eventjes een windpark harder of zachter zetten.
In het noordwesten van Duitsland en in Denemarken, waar de energiewende reeds een grote vlucht heeft gemaakt, zorgt dit vandaag al voor problemen. Momenteel is dat nog net onder controle te houden: door handel in energie (lees: soms zelfs een onoplosbaar overschot tegen een dumpprijs verkopen) is er momenteel nog wel wat te regelen zodat er in elk geval geen technische storingen ontstaan. Maar dit verstoort wel de normale prijsbalans in de energiemarkt van de gebieden eromheen, waaronder in Nederland en in mindere mate België.
Maar met het voortgaan van de energiewende zullen de tekorten en overschotten vroeg of laat zó groot worden dat het niet meer toereikend kan worden aan- of afgevoerd omdat zelfs de zwaarste koppelnetverbindingen deze energiestromen dan niet meer de baas te kunnen. Handel kent dan zijn grenzen en een onoplosbare onbalans zal ontstaan, met als gevolg het moeten laten schieten van winbare groene energie of juist een storing bij een onoplosbaar tekort, wanneer de fossiele centrales in het gebied al buiten dienst zijn genomen
Over de afstand valt te twisten natuurlijk, maar ik wil die energie graag in Nederland hebben.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
[..]
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Je weet blijkbaar niet welke grondstoffen er in accu's gebruikt worden en wat de huidige ontwikkelingen zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.
Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....
Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.
Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Dat zie ik anders.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even inquote:Op donderdag 5 juli 2018 19:25 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.
Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingenquote:Op donderdag 5 juli 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in
Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul
Voorbeeld van de Strada:
[ afbeelding ]
Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden
Voorbeeld van zo'n convector met DBE:
[ afbeelding ]
Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.
Ziet er strak uit
Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
Waar gaat dan het water/vocht heen?quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.
Niet. Met de Strada's kan je zo'n 4 graden koelen, dan treedt dat probleem niet op.quote:
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 06:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
BNW is ergens anders.
En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.
Dan hoeft die niet in delen te laten installeren, als dan kon die alles in 1X!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
Dan heeft men wel veel stroom nodig!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.
Je ziet nu de overgang van brandstof naar elektrische auto's.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef john2406 het volgende:
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
Jij hebt mij in de greep.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 00:00 schreef Jan-Slagter het volgende:
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.
Hangt van de lader en de auto af.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:16 schreef Oscar. het volgende:
[..]
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
Dat is niet vergelijkbaar, in theorie volstaat één atoom om een bit of meer op te slaan (DNA bvb haalt een miljard TB per gram), we zijn dus nog heel ver van de limiet vandaan. Bij batterijen zijn we veel dichter genaderd: loodoxide-zwavelzuur bvb heeft een theoretisch maximum van 0.7 MJ/kg, haalt momenteel 0.17 MJ/kg. Benzine en diesel halen rond 50MJ/kg. De huidige lithium-ion batterijen hebben een maximum van 2 MJ/kg, en met andere elementen misschien 5 MJ/kg. Oxideren van metalen met zuurstof uit de lucht zou meer kunnen halen, Lithium bvb 43 MJ/kg, maar of dat ooit haalbaar (en herlaadbaar) wordt?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.
[ afbeelding ]
Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.
400.000x groter voor 133x minder.
Supermooi betoog enzo.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hangt van de lader en de auto af.
Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.
Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.
En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.
Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
Op zich wel een interessante vraag. Ik kon het antwoord zo gauw niet vinden, maar misschien iemand anders wel die wat meer doorzet. Waar ik wel tegenaanliep was dit: https://waterstofwerkt.nl/quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.
Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Supermooi betoog enzo.
Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.
Dat is gewoon naatje
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.
En die staat op backorder...
Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.
Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan, niet dat we al in de "perfectie" fase zitten.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan.
Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden Daarnaast waren ze prijzig.
Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.
De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.
Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.
Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:36 schreef Oscar. het volgende:
[..]
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.
Kijk maar naar betamax
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden
Opgericht door Danny z’n overgrootopa in 1873...quote:Op dinsdag 10 juli 2018 14:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.
Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.
Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.
Klopt, en die techniek met draaiende koppen is inmiddels ingehaald door codecs, harde schijven, solid state opslag en streaming.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.
En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
quote:Oliebedrijven ontdekken: elektrische auto's verbruiken geen olie
Er blijkt een schokkende ontwikkeling aan de gang te zijn op de wegen: steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Erger nog: die mensen kopen geen benzine of diesel. Oliebedrijven zijn wakker geschrokken uit hun comfortabele winterslaap.
Natuurlijk moet er ook aan een elektrische auto het nodige aan onderdelen gesmeerd worden, maar over het algemeen gaan er minder olieproducten doorheen. Toch zijn de grote oliebedrijven nu nogal geschrokken van het resultaat van een onderzoek van Bloomberg New Energy Finance. Deze marktonderzoeker becijferde namelijk dat er in 2040 veel minder olie verbruikt gaat worden dankzij de opkomst van elektrische auto's.
We lopen zelfs het 'risico' dat de complete oliehandel stagneert. Waarschijnlijk zijn er over een jaartje of twintig zelfs 8 miljoen vaten olie per dag minder nodig, dat is evenveel als de productie van Iran en Irak bij elkaar opgeteld.
Je vraagt je af in welke wereld de olieproducenten de afgelopen jaren hebben geleefd. Het hele idee van elektrische auto's is toch dat we geen olie meer hoeven te verbranden? Blijkbaar hadden de dames en heren dinosaurussappompers er niet op gerekend dat de elektrische auto er echt zou gaan komen. Waar ING ons onlangs voorrekende dat de batterijaangedreven auto al in 2024 goedkoper is dan conventionele auto's, wil Bloomberg er niet aan: pas in 2040 worden er meer elektrische dan brandstofverbrandende auto's verkocht. De olieraffineerders denken zelfs dat het nog langer duurt voordat we hun spullen niet meer kopen.
Wie er gelijk krijgt, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Autofabrikanten lijken in ieder geval massaal op elektrische te gokken. Toch blijven de oliehandelaars er stug van uitgaan dat ze nog jarenlang CO2 aan ons kunnen verkopen. En inderdaad, erg veel groene stroom is er nog niet om al die accu's mee te kunnen opladen.
bron: Autobahn.eu
Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Supermooi betoog enzo.
Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.
Dat is gewoon naatje
In 1832 was er al een elektrische auto.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.
En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
Klopt, bovendien een auto die er héél fatsoenlijk uitziet voor een elektrische bakquote:Op dinsdag 10 juli 2018 18:49 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |