abonnement Unibet Coolblue
pi_180225136
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En wat betreft de ondersteuning door centrales die direct gestart moeten kunnen worden, zolang ze niet gestart hoeven te worden bespaar je toch op fossiele brandstoffen.
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
pi_180226637
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Willie Wartaal.
  woensdag 4 juli 2018 @ 01:03:00 #207
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180227043
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180227305
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 15:24 schreef Hexagon het volgende:
Wat dacht je van de luchtkwaliteit in ons eigen land?

Of adem je heel graag roetdeeltjes in?
Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?
pi_180228898
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 02:24 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?
waarvan er al 8 gesloten gaan worden. ^O^

https://www.fluxenergie.n(...)-in-duitsland-dicht/
pi_180229338
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.
Alleen schaalgrootte is momenteel nog wel een dingetje.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2018 08:09:02 ]
pi_180239244
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 18:49 schreef Klepper272 het volgende:
Leuk verhaal, maar je moet niet vergeten dat Nederland een grote voedsel export heeft en een transitland is.
Maar het kan al een mooi beetje schelen als we bijvoorbeeld het Westland naar een wat warmer klimaat verplaatsen.

Het gasverbruik tbv het verwarmen van woningen in Nederland is klein ivg met de grootverbruikers.
Precies, het Westland bestaat uit de gratie van het goedkope aardgas uit Groningen, en de laatste decennia ook door goedkope buitenlandse arbeiders

Ga dan lekker naar Spanje met je kas.
pi_180239357
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_180239554
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2018 22:40 schreef Klepper272 het volgende:
Frankrijk heeft een enorm aantal kernenergie centrales, dat moet je maar net willen.
Waarom het verschil met Denemarken zo groot is zou ik wel een verklaring voor willen hebben.
Heb jij misschien een verklaring ?
Tja, die petrochemie in Amsterdam, Rotterdam, Terneuzen en in Zuid Limburg produceert toch veelal voor de export, maar dat wordt wel bijgeschreven bij de CO2 uitstoot van Nederland....
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
Nja, wij maken voor half europa dan ook voedsel en chemicalien. Het is maar net hoe je rekent. Als je alle geexporteerde Co2-uitstoot meerekent wordt het veel minder. Nederland heeft een vrij grote chemische sector,.
Precies, de CO2 uitstoot van het Ruhrgebied zal ook wel onevenredig hoog zijn.
Maar al die fabrieken sluiten heeft ook geen zin, dan los je het probleem alleen lokaal op.
Het spul zal toch geproduceerd moeten worden, dan jaag je de bedrijven weg naar 3e wereldlanden met minder milieu eisen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:27 schreef john2406 het volgende:
Net als Zwitserland of zo?
Waar doel je op het oude DSM?
Hoe noemen ze het nu trouwens?
Rijd maar eens op de A15 vanaf knooppunt benelux naar de Maasvlakte.
40 km aan chemische fabrieken, raffinaderijen en opslag.

En dan nog de kleinere verzamelingen
Shell Moerdijk en wat daar omheen zit
Amsterdam havens
Chemelot in Geleen
Chemie in Delfzijl/Eemshavens
Zeeland Refinery in Vlissingen (was vroeger Total)
DOW in Terneuzen
pi_180239685
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....
Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.
Tevens heb je dan enorme hoeveelheden koper nodig, zo groot zijn de winbare voorraden niet.

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars

Stroomopslag in de stuwmeren in China is nog niet eens voldoende voor China's eigen behoefte.
Afrika wil je niet afhankelijk van zijn , veel te onstabiel daar.

In theorie lijkt het mooi, in de praktijk ......

[ Bericht 10% gewijzigd door Klepper272 op 04-07-2018 17:20:19 ]
pi_180239758
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:07 schreef bluemoon23 het volgende:

Shell Moerdijk en wat daar omheen zit
Amsterdam havens
Chemelot in Geleen
Chemie in Delfzijl/Eemshavens
Zeeland Refinery in Vlissingen (was vroeger Total)
DOW in Terneuzen
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)w-chemiecomplex.aspx

8)7
pi_180239885
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.
Alleen schaalgrootte is momenteel nog wel een dingetje.
En de benodigde grondstoffen kan ook nog wel een dingetje worden als je dat wereldwijd wil invoeren.
Australië is met 24 milj inwoners maar een druppel op een gloeiende plaat.
pi_180239962
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)w-chemiecomplex.aspx

8)7
en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?
pi_180240024
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.
Maar dan moet je niet met het argument aankomen dat wij in verhouding zoveel CO2 uitstoten.
pi_180240122
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Klopt, voor 30.000 mensen.

https://www.dutchcowboys.(...)gebouwd-in-australie

quote:
All that power

Nu wordt de grote batterij getest en als alles in orde is gaat Zuid-Australië vanaf 1 december een stabiele krachtbron hebben die met windenergie wordt gevuld. Dat is genoeg om ongeveer 30.000 gezinnen van stroom te voorzien.

Australië is natuurlijk een perfecte plek om vol te zetten met Lithium-ion batterijen, aangezien er meer dan genoeg ruimte is en de zonne- en windenergie die ze vullen makkelijk gewonnen kan worden. Of deze aanpak in Nederland ook succesvol zou kunnen zijn is maar de vraag, waarbij wel opgemerkt moet worden dat ons elektriciteitsnet dusdanig stabiel is dat een oplossing zoals in Zuid-Australië op dit moment niet nodig is.

Het is nog net niet de moeite hier, maar het gebruik van een batterij om duurzaam opgewekte energie in op te slaan is een concept dat bij ons ook langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt. Of Tesla daar een grote rol in gaat spelen, dat zullen we in de komende jaren kunnen zien.
pi_180240166
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:34 schreef Klepper272 het volgende:
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.
Maar dan moet je niet met het argument aankomen dat wij in verhouding zoveel CO2 uitstoten.
Dat argument was alleen maar bedoeld om die hypocrisie van dat soort lijstjes aan te tonen.
Eilandstaatjes en ministaatjes als San Marino zullen ook laag scoren, maar die importeren dan ook zowat alles.
pi_180240657
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:14 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.
Tevens heb je dan enorme hoeveelheden koper nodig, zo groot zijn de winbare voorraden niet.

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars

Stroomopslag in de stuwmeren in China is nog niet eens voldoende voor China's eigen behoefte.
Afrika wil je niet afhankelijk van zijn , veel te onstabiel daar.

In theorie lijkt het mooi, in de praktijk ......
De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_180240911
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:15 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )
Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.

https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Wel een interessant project. ^O^
pi_180241150
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.

https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Wel een interessant project. ^O^
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.

En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.

Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
pi_180241182
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:


Wel een interessant project. ^O^
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1

Hier waren we ooit in Europa mee bezig, helaas gestopt.
pi_180241197
Overigens geeft Liander zelf al aan liever geen gasleidingen meer aan te leggen in nieuwbouwwijken.

Is ook logisch dat ze dat zeggen: het is een flinke investering voor relatief weinig huizen in een wijk die het dan nog zouden gebruiken en dan zouden ze het versneld moeten afschrijven, wat de kosten hoger maakt per aansluiting.
pi_180242099
Er bestaat geen silver bullet voor dit probleem.

We hebben een mix nodig van centraal en decentraal opwekken, transport, opslag en een smart gris dat flexibel genoeg is om eea uit te balanceren.

We zullen ook kerncentrales nodig hebben en misschien een paar gascentrales om levering veilig te stellen.

Steeds meer huizen zullen offgrid worden, of elke wijk krijgt een batterij. Zonnepanelen op elk dak, wind, thorium, kernfusie, zonneparken in zuid Europa, restwarmte-gebruik bij elke fabriek. Etcetc.
Whatever...
pi_180242162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.

En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.

Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffen ;)
De plannen zijn er al om straks de koop van een gasketel te verbieden, dat zou bij mij dan over 7 jaar zijn als het meezit. In mijn ogen is dat niet zo geleidelijk.

Of je dan nog van daluren kan spreken als al die warmtepompen staan te snorren en auto's worden opgeladen ?

En dan hebben we een lange koude windstille nacht. Ook dan moet het netwerk kunnen leveren, best lullig als je dan in de kou zit en niet naar je werk kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 04-07-2018 19:46:29 ]
pi_180242284
Het gasverbod is dwang

Bijdrage voor Het Grote Gasdebat, 25 juni 2018, De Balie Amsterdam



U denkt waarschijnlijk dat deze bijeenkomst gaat over gas. Maar in wezen gaat dit debat over democratie. Of, misschien beter gezegd: over hoe lobbycratie in de praktijk uitpakt.

De aanleiding voor deze bijeenkomst is immers het besluit van het kabinet-Rutte III om met ingang van komend weekeinde het aansluiten van nieuwbouwhuizen en andere gebouwen op het gasnet te verbieden.

Nou nou, zal een enkeling van u zeggen, dat is geen verbod, want alleen de verplichting voor nutsbedrijven als Liander en Stedin om nieuwe huizen op het gasnet aan te sluiten vervalt. Maar de werkelijkheid, zo erkent het kabinet ook zelf, luidt dat het afschaffen van de verplichting feitelijk een verbod is.

Zelfs daarover is al geen enkel serieus debat gevoerd. Over het opheffen van een verplichting hoef je je misschien niet al te druk te maken. Maar als het opheffen van een verplichting feitelijk een verbod is, dan zou het mooi zijn als het daar ook over zou gaan. En dat is dus nooit gebeurd.

Op 25 januari diende D66-Kamerlid Rob Jetten een amendement in op een Gaswet die toen in de Tweede Kamer werd besproken. In dat amendement is het afschaffen van de verplichte gasaansluiting vastgelegd, maar zonder dat voor iedereen duidelijk was dat het hier een verbod betrof. Ik sluit niet eens uit dat er Kamerleden voor dat amendement van Jetten hebben gestemd zonder dat te weten.

Dat amendement van Jetten is overigens mede ondertekend door de Kamerleden Dilan Yesilgöz van de VVD, Agnes Mulder van het CDA, Carla Dik-Faber van de ChristenUnie, Liesbeth van Tongeren van GroenLinks, Sandra Beckerman van de SP, William Moorlag van de PvdA, Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren en Roelof Bisschop van de SGP. Al deze partijen hebben dus niet alleen voor het gasverbod gestemd, ze hebben er zelfs om gevraagd.

Ik heb begrepen dat de organisatie van deze bijeenkomst al deze Kamerleden heeft uitgenodigd voor deze avond die gaat over dat gasverbod dat zij wilden. En, zoals u kunt zien, is er niemand komen opdraven. Het is een kleine illustratie van hoe het gasbeleid van de kabinetten-Rutte, gesteund door grote Kamermeerderheden, aan de burgers van Nederland wordt getrakteerd.

Die Kamerleden waren trouwens niet de enige politici die hier hadden moeten zijn. Waar is vanavond Kajsa Ollongren, de minister van Binnenlandse Zaken die als eerste verantwoordelijk is voor het in grote haast invoeren van het gasverbod in de nieuwbouw. Ze heeft bijkans nog meer haast met het opleggen van het gasverbod dan met het afschaffen van het referendum.

Waarbij aangetekend dat het gasverbod, nu voor nieuwbouw en straks ook voor bestaande bouw, zich uitstekend geleend zou hebben voor een nationaal referendum. Als het er straks nog van mocht komen, als er in de toekomst misschien toch een beslissend referendum wordt ingevoerd, zoals de staatscommissie-Remkes wil, dan is het te laat. Dan is de infrastructuur voor gas in Nederland, nu nog de beste van heel de wereld, al zodanig afgebroken dat er geen weg terug is.

Maar ook minister Ollongren meldde dat ze vanavond verhinderd was. Net als minister Eric Wiebes, minister van gasdeals. Evenals VVD’er Ed Nijpels, al sinds jaar en dag niet alleen lobbyist voor bedrijven en organisaties die belang hebben bij de energietransitie, maar ook in dienst van de kabinetten-Rutte als procesbewaker, in dit geval ook van het gasverbod. Al is dat dan meer specifiek de verantwoordelijkheid van PvdA’er Diederik Samsom, inmiddels ook lobbycraat en zowel in dienst van diverse belanghebbende bedrijven als van het klimaatprogramma van het derde kabinet-Rutte.

Zo wordt in Nederland klimaatbeleid gemaakt, energiebeleid gemaakt, gasbeleid in elkaar gezet. Alle belanghebbenden zitten aan tafel, allemaal zijn ze in woorden toegewijd aan het Klimaatakkoord van Parijs en menigeen is gaandeweg ook begaan met de aardbevingsslachtoffers in Groningen.

De enigen die niet aan tafel zitten, zijn de burgers van Nederland, de consumenten van Nederland. Zij zijn dan ook steevast degenen die ervoor opdraaien, voor al dat bordpapieren idealisme van Nijpels, Samsom en al die bedrijven die best hun bijdrage willen leveren aan CO2-reductie, als ze het maar niet zelf hoeven te betalen. Plus al die bedrijven en organisaties die handenwrijvend klaarzitten om een graantje mee te pikken van al dat idealisme.

Maar het eind van het liedje is dat de burgers van Nederland geen keus meer hebben: zij worden van het gas af gedwongen en moeten grote veranderingen doorvoeren in hun huis.

En dat gaat het wat mij betreft niet alleen over de gemiddeld tienduizenden euro’s die dat gaat kosten, maar evenzeer over het dictatoriale karakter van die maatregelen. Omdat de Tweede Kamer achter de gasverbodlobby aanloopt, moeten de burgers van Nederland zonder dat het enig zinnig doel dient niet alleen hoge kosten tegemoet zien, maar ook hun favoriete manier van wonen opgeven. En zich in de schulden steken. Waarop Diederik Samsom dan doodgemoedereerd zegt dat de mensen dat dan maar moeten lenen.

Weet u, als we alle binnenkort 8 miljoen woningen in Nederland voor gemiddeld minstens 25.000 euro moeten ombouwen, dan kost dat 200 miljard euro. Dat is in dezelfde orde van grootte als wat het aardgas de Nederlandse staat de afgelopen halve eeuw heeft opgeleverd. Dat is ook ongeveer eenderde van de hypotheekschuld die rust op de Nederlandse koophuizen. En we weten dat Nederland niet te weinig, maar veel te veel hypotheekschuld heeft. Dat fluit Diederik Samsom zo even weg. ‘Dan lenen de mensen dat toch?’

Dat soort bedragen, dat soort verregaande ingrepen worden dus achter u en mijn rug om genomen in de lobbycratie die Nederland blijkt te zijn. En steevast tegen het belang van de burgers, die al steevast opdraaien voor de gevolgen. Zij zijn dan ook de enigen die niet aan tafel zitten. En al diegenen die wel verantwoordelijk zijn, omdat ze het als politici mogelijk maken, duiken weg als ze wordt gevraagd een toelichting te geven.

Alle kans dat die volksvertegenwoordigers, ministers en klimaatonderhandelaars liever wegduiken voor het gasverbod, omdat er geen enkele deugdelijk reden voor is. Ga maar na.

Gas mag dan fossiel zijn, maar het is van alle fossiele brandstoffen het schoonst en doet het klimaat naar het schijnt minder kwaad dan steenkool, bruinkool, olie of hout. Wist u overigens dat de houtstook wordt gesubsidieerd in Nederland, zowel bij u thuis als in elektriciteitscentrales? Goed, we subsidiëren houtstook en verbieden gas, zo stupide is het.

Er wordt voortdurend een verband gelegd met de Groningse aardbevingen. Ik hoop dat het gaandeweg stoppen met de gaswinning in Groningen ook helpt tegen de aardbevingen, want dat is immers nog helemaal niet zo zeker.

Maar waarom zou de gasconsumptie in Nederland moeten worden beëindigd, te beginnen met woningen en al meteen met nieuwbouwwoningen? Er is nauwelijks één goede reden voor te bedenken.

Er is immers gas genoeg in de wereld, meer dan ooit. Gas is ook nog nooit zo populair geweest als nu, omdat het zoveel schoner is dan de alternatieven. Of het nou China is of vrijwel alle lidstaten van de Europese Unie: overal gaan ze aan het gas, behalve in Gasland Nederland, dat gaat van het gas af. Althans: hier dwingt de overheid om te beginnen zijn burgers van het gas af.

De meeste partijen die het gasverbod steunen, of er zelfs om hebben gevraagd, zijn ook voorstander van meer Europese eenwording, of althans meer Europese samenwerking. Maar heel Europa gaat in toenemende mate aan het gas. De Europese Commissie probeert de gastoevoer naar Europa zelfs te bevorderen en te coördineren, juist omdat het de voordelen van het gas ziet. Maar Gasland Nederland dwingt zijn burgers van het gas af.

Diezelfde overheid dwingt zichzelf dan weer niet van het gas af, integendeel. Want de Nederlandse staat is via zijn dochter Gasunie en halfdochter Gasterra een gastransporteur en gashandelaar van jewelste. Dezelfde overheid die zijn burgers van het gas af dwingt, is grootaandeelhouder in Poetins gaspijp naar Duitsland en trouwens ook eigenaar van het Noord-Duitse gasnet. En Poetins gas, dat transporteren we dan weer door naar Engeland. Maar de Nederlandse burgers, die moeten zich in de schulden steken omdat diezelfde staat hen van het gas afdwingt.

Waaraan ik me misschien nog wel het meest erger, is het aanmatigende, neerbuigende toontje dat lobbyisten, inclusief ex-politici als Samsom en Nijpels, inzetten om zaken als het gasverbod te verdedigen. Ja, wordt dan gezegd: de mensen weten het misschien nog niet, maar het is beter voor ze, als ze niet meer op gas koken. Waar bemoeien ze zich mee?

Of: gas is niet meer van deze tijd. Nou, daar denken ze in de rest van de wereld heel anders over. Gas was nog nooit zo van deze tijd als nu. En als het al niet van deze tijd zou zijn, waarom zou je dan het gasnet moeten afbreken om te zorgen dat gas echt niet meer van deze tijd is?

Want dat is de crux natuurlijk: er is een handjeklap gaande van belanghebbenden die bevangen zijn door gashaat en van bedrijven die het als een prachtkans zien als ze heel Nederland van het gas af kunnen krijgen. Beiden hebben er belang bij om de voorbeeldige gasinfrastructuur af te breken, zo de burgers van dit land hun keuzemogelijkheden af te dwingen en daar ook nog eens fors voor te laten betalen.

Het kan haast niet anders of dit gasverbod en het gasverbod van Samsom dat erachteraan zit te komen – en misschien wel het hele Klimaatakkoord van Nijpels en Wiebes – wordt een van de grote politieke thema’s van de komende tijd, misschien vergelijkbaar met het immigratiedebat dat de laatste jaren bepalend was. Het gasverbod, dat gaat nog een staartje krijgen.

En later zullen we misschien zeggen: daar in De Balie in Amsterdam, daar begon de victorie.

En dan niet alleen omdat het gasverbod stupide is, maar ook omdat het functioneren van de democratie ter discussie staat.

Ik heb gezegd.
26 jun 2018

Deel dit artikel:
Syp Wynia
Syp Wynia

Syp Wynia (1953) is sinds 1997 redacteur van Elsevier Weekblad. Hij schrijft columns, commentaren en analyses in Elsevier Weekblad en essays in maandblad Juist Magazine over politiek, economie en samenleving, dikwijls met een grensoverschrijdende blik.

https://www.elsevierweekb(...)verbod-dwang-627205/
pi_180242445
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1

Hier waren we ooit in Europa mee bezig, helaas gestopt.
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
pi_180242702
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffen ;)
De plannen zijn er al om straks de koop van een gasketel te verbieden, dat zou bij mij dan over 7 jaar zijn als het meezit. In mijn ogen is dat niet zo geleidelijk.
90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.
pi_180242775
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.
Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.
Stel dat het verbod er niet komt, dan ga je de mensen die gas verbruiken extra belasten zodat ze zelfs niet meer kunnen sparen voor een eventuele transitie.
  woensdag 4 juli 2018 @ 20:15:23 #232
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_180243072
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:55 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Er zijn in totaal 195 internationaal erkende onafhankelijke staten in de wereld. Met dat aantal zou elk land ongeveer 0,5% van de totale co2-uitstoot als gemiddelde kunnen hebben.

Als je dan kijkt hoe klein ons landje is, klinkt dat best een hoog percentage eigenlijk.
Ja.

En nog een idiote: de 15 grootste container schepen stoten meer rommel uit dan alle auto's op onze planeet. Daar is veel sneller en veel makkelijker winst te halen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_180243521
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:15 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja.

En nog een idiote: de 15 grootste container schepen stoten meer rommel uit dan alle auto's op onze planeet. Daar is veel sneller en veel makkelijker winst te halen.
Ze stoten meer "rommel" uit, maar niet meer CO2. Het grootste probleem is zwaveloxiden, daarvan stoten ze inderdaad meer uit dan alle auto's bij elkaar. Ook logisch, want auto's stoten dat tegenwoordig nog amper uit omdat de brandstof veel schoner is.

Uiteraard is er winst te halen maar per kilometer en hoeveelheid cargo zijn ze eigenlijk erg efficiënt, afgezien van die vreselijke stookolie.

Een andere brandstof in internationale wateren zou inderdaad al een forse verbetering opleveren wat betreft die "rommel".

In havens of territoriale wateren schakelen ze vaak al over op een andere tank met schonere brandstof, afhankelijk van wat de eisen zijn. Het kan dus wel...

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2018 20:42:32 ]
pi_180246393
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Tijdens daluren met eigen stroomproductie? Nog niet misschien!
pi_180246443
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.

Andere ligt al klaar dat men eens bewijst dat het een andere is, stel de stroom heeft even niks meer? Hetzelfde als nu met het sproei verbod?
pi_180246941
Smart grip klinkt ook heel mooi maar hoe kwetbaar is dat voor hackers.
Wat is de betrouwbaarheid ?
Kijk eens naar het betalingsverkeer, dat ligt er ook regelmatig uit.
pi_180247445
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:00 schreef Klepper272 het volgende:
Smart grip grid klinkt ook heel mooi maar hoe kwetbaar is dat voor hackers.
Wat is de betrouwbaarheid ?
Kijk eens naar het betalingsverkeer, dat ligt er ook regelmatig uit.
Dat valt of staat met de uitvoer.
Mogelijk is het zeker.
Ik denk dan aan smart grids op wijkniveau, waarbij laders onderling hun laadstroom afstemmen. Eventueel kan je als klant aangeven dat je met prioriteit geladen wil worden, bijvoorbeeld omdat je om 5 uur 's ochtends al in de auto zit. In dat geval krijg je niet de dal-korting (om maar wat te noemen).

Betalingsverkeer ligt er overigens uit door DDoS attacks, meestal van over de grens.
Die smart grids kunnen in principe buiten het internet om werken, wat de kans op aanvallen van over de grens (of zelfs buiten je wijk) al flink verkleint.

De communicatie? Denk aan een powerline-achtige oplossing, of 4G / 5G.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2018 23:36:12 ]
pi_180247605
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
Simpel: omdat het niet werkt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180247647
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.

En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.

Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.
Welke pruts elektrische auto kan ik daarvoor gebruiken in postzegelland Nederland?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180247671
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Simpel: omdat het niet werkt.
Misschien ben ik liever gedeeltelijk afhankelijk van gas uit Rusland dan elektriciteit uit Afrika. ;)
pi_180247767
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:38 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.
Welke pruts elektrische auto kan ik daarvoor gebruiken in postzegelland Nederland?
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.

Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
pi_180247988
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.

https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Wel een interessant project. ^O^
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 00:09:12 #243
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180248113
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.

[..]

Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/

Voor de medelezers: dit is de energie die verloren gaat door ionisatie van moleculen om de leiding heen.

Klaarblijkelijk vervalt dit naar 0 als de leiding zo'n 4cm of dikker is? Dat lijkt me hiervoor een non-issue.

pi_180248408
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/

Voor de medelezers: dit is de energie die verloren gaat door ionisatie van moleculen om de leiding heen.

Klaarblijkelijk vervalt dit naar 0 als de leiding zo'n 4cm of dikker is? Dat lijkt me hiervoor een non-issue.

[ afbeelding ]
Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.

Je kan ze niet volledig vermijden, maar in vergelijking met de ohmse verliezen is het quasi verwaarloosbaar.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 00:34:51 #245
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180248450
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.
Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?
pi_180248676
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?
Meestal niet, bij normaal gebruik zijn de joule verliezen pakweg 20 keer hoger. Anderzijds zijn corona verliezen (min of meer) onafhankelijk van de stroomsterkte, als de leiding nauwelijks gebruikt wordt maar steeds onder spanning staat zijn de verliezen relatief gezien hoger. En bij vriestemperaturen kan het zelfs oplopen wanneer er weinig stroom loopt, omdat de kabels dan zo koud zijn dat er ijsvorming optreedt. Bij corona wordt ook ozon gevormd dat voor schade kan zorgen (veroudering van de isolatoren). Maar het speelt bij alle hoogspanningsleidingen, men heeft er dus ruime ervaring mee, het stelt geen nieuwe problemen.

Het corona verlies bij Rio Madeira werd in een Zweeds proefschrift berekend op 10.7 MW (4.78 MW bij goed weer, 26.34 MW bij regen, gemiddeld 25% regen). Het berekende Joule verlies was 193.7 MW (pag 36).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 01:12:52 #247
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180248688
Oh, die paper is meer dan 70 pagina's lang ... ik skip hem even. Maar goed, het komt neer op zo'n 5% extra verlies naast normale weerstand?
pi_180248959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 01:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Oh, die paper is meer dan 70 pagina's lang ... ik skip hem even. Maar goed, het komt neer op zo'n 5% extra verlies naast normale weerstand?
Yep.
Bedacht net dat men bij hernieuwbare energie misschien zou kiezen voor goedkopere verbindingen met hogere transportverliezen, omdat er geen variabele kost is (die extra kWh kosten geen extra brandstof). Maar bij nader inzien is de warmteontwikkeling misschien/waarschijnlijk de voornaamste kostenbepalende factor. Eén massieve kabel is het goedkoopst, maar warmt het meest op. Hoe meer de kabel opwarmt, hoe meer ie doorzakt. Dan moet je hogere pylonen bouwen of de afstand ertussen verkleinen (meer pylonen zetten dus). Bundels (gescheiden door spacers) koelen beter af (vier kabels van 2 cm doorsnede hebben een grotere manteloppervlakte dan één van 4 cm doorsnede), maar zijn duurder in installatie en onderhoud, en leveren hogere mechanische belasting op (vangen meer wind, meer regen, meer ijsafzetting).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 05:58:41 #249
242692 Geranium_Opa
Trappistenbier
pi_180250269
Allemaal leuk en aardig dat ze nieuwe huizen van het gas halen en van dit soort nieuwe technieken voorzien ( dit zal ongetwijfeld een vermogen aan overheidssubsidie kosten) je kunt de mensen niet verplichten om mee te doen aan dit soort luchtfietserij : klimaatverandering is een discutabel onderwerp dat niet is gebaseerd op wetenschap of feiten... het heeft maar een drijfveer en dat is geld , een klein gezelschap wordt er heel rijk van.
pi_180250638
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juli 2018 05:58 schreef Geranium_Opa het volgende:
Allemaal leuk en aardig dat ze nieuwe huizen van het gas halen en van dit soort nieuwe technieken voorzien ( dit zal ongetwijfeld een vermogen aan overheidssubsidie kosten) je kunt de mensen niet verplichten om mee te doen aan dit soort luchtfietserij : klimaatverandering is een discutabel onderwerp dat niet is gebaseerd op wetenschap of feiten... het heeft maar een drijfveer en dat is geld , een klein gezelschap wordt er heel rijk van.
:')

BNW is ergens anders.

En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2018 07:05:33 ]
pi_180250656
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.

Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
Die 'uitschieters' zijn het gros vh verkeer op de weg.

En nee een herriemakende trage warmtepomp van 20 rooitjes werkt inderdaad niet in 90% vd huizen in NL.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180250663
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
S nachts opladen met je zonnepanelen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180250680
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

S nachts opladen met je zonnepanelen.
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
pi_180250769
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.

Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....

Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180251068
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Cadmium batterijen zijn van de vorige eeuw en allang verdrongen door NiMH en Lithium batterijen die veel minder giftig zijn. Het enige element waar mogelijk tekorten aan dreigen is kobalt. Tesla heeft echter al bewezen dat het gebruik van kobalt drastisch terug gedrongen kan worden en de industrie zet in op kobalt vrije batterijen die desondanks een grote stroomsterkte kunnen leveren.

Tesla heeft het gebruik van kobalt met de introductie van de Model 3 en hun 2170 lithium batterycell flink weten te reduceren. Een Model 3 bevat 60% minder kobalt dan een Model S.

quote:
German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')