Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?quote:Op dinsdag 3 juli 2018 21:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En wat betreft de ondersteuning door centrales die direct gestart moeten kunnen worden, zolang ze niet gestart hoeven te worden bespaar je toch op fossiele brandstoffen.
Willie Wartaal.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?quote:Op zondag 1 juli 2018 15:24 schreef Hexagon het volgende:
Wat dacht je van de luchtkwaliteit in ons eigen land?
Of adem je heel graag roetdeeltjes in?
waarvan er al 8 gesloten gaan worden.quote:Op woensdag 4 juli 2018 02:24 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?
Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.quote:Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Precies, het Westland bestaat uit de gratie van het goedkope aardgas uit Groningen, en de laatste decennia ook door goedkope buitenlandse arbeidersquote:Op maandag 2 juli 2018 18:49 schreef Klepper272 het volgende:
Leuk verhaal, maar je moet niet vergeten dat Nederland een grote voedsel export heeft en een transitland is.
Maar het kan al een mooi beetje schelen als we bijvoorbeeld het Westland naar een wat warmer klimaat verplaatsen.
Het gasverbruik tbv het verwarmen van woningen in Nederland is klein ivg met de grootverbruikers.
Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....quote:Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Tja, die petrochemie in Amsterdam, Rotterdam, Terneuzen en in Zuid Limburg produceert toch veelal voor de export, maar dat wordt wel bijgeschreven bij de CO2 uitstoot van Nederland....quote:Op maandag 2 juli 2018 22:40 schreef Klepper272 het volgende:
Frankrijk heeft een enorm aantal kernenergie centrales, dat moet je maar net willen.
Waarom het verschil met Denemarken zo groot is zou ik wel een verklaring voor willen hebben.
Heb jij misschien een verklaring ?
Precies, de CO2 uitstoot van het Ruhrgebied zal ook wel onevenredig hoog zijn.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
Nja, wij maken voor half europa dan ook voedsel en chemicalien. Het is maar net hoe je rekent. Als je alle geexporteerde Co2-uitstoot meerekent wordt het veel minder. Nederland heeft een vrij grote chemische sector,.
Rijd maar eens op de A15 vanaf knooppunt benelux naar de Maasvlakte.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 16:27 schreef john2406 het volgende:
Net als Zwitserland of zo?
Waar doel je op het oude DSM?
Hoe noemen ze het nu trouwens?
Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:07 schreef bluemoon23 het volgende:
Shell Moerdijk en wat daar omheen zit
Amsterdam havens
Chemelot in Geleen
Chemie in Delfzijl/Eemshavens
Zeeland Refinery in Vlissingen (was vroeger Total)
DOW in Terneuzen
En de benodigde grondstoffen kan ook nog wel een dingetje worden als je dat wereldwijd wil invoeren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 08:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.
Alleen schaalgrootte is momenteel nog wel een dingetje.
en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)w-chemiecomplex.aspx
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?
Klopt, voor 30.000 mensen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
quote:All that power
Nu wordt de grote batterij getest en als alles in orde is gaat Zuid-Australië vanaf 1 december een stabiele krachtbron hebben die met windenergie wordt gevuld. Dat is genoeg om ongeveer 30.000 gezinnen van stroom te voorzien.
Australië is natuurlijk een perfecte plek om vol te zetten met Lithium-ion batterijen, aangezien er meer dan genoeg ruimte is en de zonne- en windenergie die ze vullen makkelijk gewonnen kan worden. Of deze aanpak in Nederland ook succesvol zou kunnen zijn is maar de vraag, waarbij wel opgemerkt moet worden dat ons elektriciteitsnet dusdanig stabiel is dat een oplossing zoals in Zuid-Australië op dit moment niet nodig is.
Het is nog net niet de moeite hier, maar het gebruik van een batterij om duurzaam opgewekte energie in op te slaan is een concept dat bij ons ook langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt. Of Tesla daar een grote rol in gaat spelen, dat zullen we in de komende jaren kunnen zien.
Dat argument was alleen maar bedoeld om die hypocrisie van dat soort lijstjes aan te tonen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:34 schreef Klepper272 het volgende:
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.
Maar dan moet je niet met het argument aankomen dat wij in verhouding zoveel CO2 uitstoten.
De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:14 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.
Tevens heb je dan enorme hoeveelheden koper nodig, zo groot zijn de winbare voorraden niet.
https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars
Stroomopslag in de stuwmeren in China is nog niet eens voldoende voor China's eigen behoefte.
Afrika wil je niet afhankelijk van zijn , veel te onstabiel daar.
In theorie lijkt het mooi, in de praktijk ......
Ok, naar China is ca 10.000 km.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira
Wel een interessant project.
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1quote:
Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffenquote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.
En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.
Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1
Hier waren we ooit in Europa mee bezig, helaas gestopt.
90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffen
De plannen zijn er al om straks de koop van een gasketel te verbieden, dat zou bij mij dan over 7 jaar zijn als het meezit. In mijn ogen is dat niet zo geleidelijk.
Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.
Ja.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 18:55 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Er zijn in totaal 195 internationaal erkende onafhankelijke staten in de wereld. Met dat aantal zou elk land ongeveer 0,5% van de totale co2-uitstoot als gemiddelde kunnen hebben.
Als je dan kijkt hoe klein ons landje is, klinkt dat best een hoog percentage eigenlijk.
Ze stoten meer "rommel" uit, maar niet meer CO2. Het grootste probleem is zwaveloxiden, daarvan stoten ze inderdaad meer uit dan alle auto's bij elkaar. Ook logisch, want auto's stoten dat tegenwoordig nog amper uit omdat de brandstof veel schoner is.quote:Op woensdag 4 juli 2018 20:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja.
En nog een idiote: de 15 grootste container schepen stoten meer rommel uit dan alle auto's op onze planeet. Daar is veel sneller en veel makkelijker winst te halen.
Tijdens daluren met eigen stroomproductie? Nog niet misschien!quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Andere ligt al klaar dat men eens bewijst dat het een andere is, stel de stroom heeft even niks meer? Hetzelfde als nu met het sproei verbod?quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.
Dat valt of staat met de uitvoer.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:00 schreef Klepper272 het volgende:
Smart grip grid klinkt ook heel mooi maar hoe kwetbaar is dat voor hackers.
Wat is de betrouwbaarheid ?
Kijk eens naar het betalingsverkeer, dat ligt er ook regelmatig uit.
Simpel: omdat het niet werkt.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.
En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.
Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
Misschien ben ik liever gedeeltelijk afhankelijk van gas uit Rusland dan elektriciteit uit Afrika.quote:
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:38 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.
Welke pruts elektrische auto kan ik daarvoor gebruiken in postzegelland Nederland?
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira
Wel een interessant project.
Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
[..]
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/
Voor de medelezers: dit is de energie die verloren gaat door ionisatie van moleculen om de leiding heen.
Klaarblijkelijk vervalt dit naar 0 als de leiding zo'n 4cm of dikker is? Dat lijkt me hiervoor een non-issue.
[ afbeelding ]
Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:30 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.
Meestal niet, bij normaal gebruik zijn de joule verliezen pakweg 20 keer hoger. Anderzijds zijn corona verliezen (min of meer) onafhankelijk van de stroomsterkte, als de leiding nauwelijks gebruikt wordt maar steeds onder spanning staat zijn de verliezen relatief gezien hoger. En bij vriestemperaturen kan het zelfs oplopen wanneer er weinig stroom loopt, omdat de kabels dan zo koud zijn dat er ijsvorming optreedt. Bij corona wordt ook ozon gevormd dat voor schade kan zorgen (veroudering van de isolatoren). Maar het speelt bij alle hoogspanningsleidingen, men heeft er dus ruime ervaring mee, het stelt geen nieuwe problemen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?
Yep.quote:Op donderdag 5 juli 2018 01:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Oh, die paper is meer dan 70 pagina's lang ... ik skip hem even. Maar goed, het komt neer op zo'n 5% extra verlies naast normale weerstand?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
quote:Op donderdag 5 juli 2018 05:58 schreef Geranium_Opa het volgende:
Allemaal leuk en aardig dat ze nieuwe huizen van het gas halen en van dit soort nieuwe technieken voorzien ( dit zal ongetwijfeld een vermogen aan overheidssubsidie kosten) je kunt de mensen niet verplichten om mee te doen aan dit soort luchtfietserij : klimaatverandering is een discutabel onderwerp dat niet is gebaseerd op wetenschap of feiten... het heeft maar een drijfveer en dat is geld , een klein gezelschap wordt er heel rijk van.
Die 'uitschieters' zijn het gros vh verkeer op de weg.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.
Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
S nachts opladen met je zonnepanelen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
S nachts opladen met je zonnepanelen.
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.
Maar dat was niet waar het om draaide.
Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.
Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.
En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Cadmium batterijen zijn van de vorige eeuw en allang verdrongen door NiMH en Lithium batterijen die veel minder giftig zijn. Het enige element waar mogelijk tekorten aan dreigen is kobalt. Tesla heeft echter al bewezen dat het gebruik van kobalt drastisch terug gedrongen kan worden en de industrie zet in op kobalt vrije batterijen die desondanks een grote stroomsterkte kunnen leveren.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
quote:German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |