Overigens, welk verkooppraatje?quote:Op dinsdag 3 juli 2018 11:43 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Omdat je geen 280 kWh per jaar per paneel haalt. Zeker niet als je ook nog oost en west hebt.
Je hebt je overduidelijk door het verkooppraatje in laten pakken.
Sowieso niet meer met kolen, die centrales gaan dicht.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 16:22 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ja? Hoe gaat die stroom opgewekt worden? Met gas, kolen of kerncentrales?
Je weet dat biomassa gewoon verbrand he? En wind en zonne moet ondersteund worden door centrales die per direct gestart kunnen worden.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 20:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Sowieso niet meer met kolen, die centrales gaan dicht.
Dat zal dus o.a. gas-, wind-, zonne-, biomassa- en ingekochte kernenergie zijn.
Voordeel t.o.v. aardgas is dat je stroom duurzaam en geheel CO2-neutraal kán opwekken, dat is bij aardgas wat lastiger.
Uiteraard weet ik dat biomassa verbrand wordt, toch kan dit CO2 neutraal gebeuren.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 20:53 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Je weet dat biomassa gewoon verbrand he? En wind en zonne moet ondersteund worden door centrales die per direct gestart kunnen worden.
Dankzij een verkeerd weerbericht ging het al bijna mis afgelopen lente:
https://nos.nl/artikel/22(...)ektriciteitsnet.html
Dus ja... Dat worden gas, kolen of kerncentrales. Maar kern centrales mocht toch niet? Of hypocriet wel als ze over de grens staan?
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?quote:Op dinsdag 3 juli 2018 21:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En wat betreft de ondersteuning door centrales die direct gestart moeten kunnen worden, zolang ze niet gestart hoeven te worden bespaar je toch op fossiele brandstoffen.
Willie Wartaal.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?quote:Op zondag 1 juli 2018 15:24 schreef Hexagon het volgende:
Wat dacht je van de luchtkwaliteit in ons eigen land?
Of adem je heel graag roetdeeltjes in?
waarvan er al 8 gesloten gaan worden.quote:Op woensdag 4 juli 2018 02:24 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?
Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.quote:Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Precies, het Westland bestaat uit de gratie van het goedkope aardgas uit Groningen, en de laatste decennia ook door goedkope buitenlandse arbeidersquote:Op maandag 2 juli 2018 18:49 schreef Klepper272 het volgende:
Leuk verhaal, maar je moet niet vergeten dat Nederland een grote voedsel export heeft en een transitland is.
Maar het kan al een mooi beetje schelen als we bijvoorbeeld het Westland naar een wat warmer klimaat verplaatsen.
Het gasverbruik tbv het verwarmen van woningen in Nederland is klein ivg met de grootverbruikers.
Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....quote:Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Tja, die petrochemie in Amsterdam, Rotterdam, Terneuzen en in Zuid Limburg produceert toch veelal voor de export, maar dat wordt wel bijgeschreven bij de CO2 uitstoot van Nederland....quote:Op maandag 2 juli 2018 22:40 schreef Klepper272 het volgende:
Frankrijk heeft een enorm aantal kernenergie centrales, dat moet je maar net willen.
Waarom het verschil met Denemarken zo groot is zou ik wel een verklaring voor willen hebben.
Heb jij misschien een verklaring ?
Precies, de CO2 uitstoot van het Ruhrgebied zal ook wel onevenredig hoog zijn.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
Nja, wij maken voor half europa dan ook voedsel en chemicalien. Het is maar net hoe je rekent. Als je alle geexporteerde Co2-uitstoot meerekent wordt het veel minder. Nederland heeft een vrij grote chemische sector,.
Rijd maar eens op de A15 vanaf knooppunt benelux naar de Maasvlakte.quote:Op dinsdag 3 juli 2018 16:27 schreef john2406 het volgende:
Net als Zwitserland of zo?
Waar doel je op het oude DSM?
Hoe noemen ze het nu trouwens?
Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 16:57 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:07 schreef bluemoon23 het volgende:
Shell Moerdijk en wat daar omheen zit
Amsterdam havens
Chemelot in Geleen
Chemie in Delfzijl/Eemshavens
Zeeland Refinery in Vlissingen (was vroeger Total)
DOW in Terneuzen
En de benodigde grondstoffen kan ook nog wel een dingetje worden als je dat wereldwijd wil invoeren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 08:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.
Alleen schaalgrootte is momenteel nog wel een dingetje.
en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)w-chemiecomplex.aspx
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?
Klopt, voor 30.000 mensen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
quote:All that power
Nu wordt de grote batterij getest en als alles in orde is gaat Zuid-Australië vanaf 1 december een stabiele krachtbron hebben die met windenergie wordt gevuld. Dat is genoeg om ongeveer 30.000 gezinnen van stroom te voorzien.
Australië is natuurlijk een perfecte plek om vol te zetten met Lithium-ion batterijen, aangezien er meer dan genoeg ruimte is en de zonne- en windenergie die ze vullen makkelijk gewonnen kan worden. Of deze aanpak in Nederland ook succesvol zou kunnen zijn is maar de vraag, waarbij wel opgemerkt moet worden dat ons elektriciteitsnet dusdanig stabiel is dat een oplossing zoals in Zuid-Australië op dit moment niet nodig is.
Het is nog net niet de moeite hier, maar het gebruik van een batterij om duurzaam opgewekte energie in op te slaan is een concept dat bij ons ook langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt. Of Tesla daar een grote rol in gaat spelen, dat zullen we in de komende jaren kunnen zien.
Dat argument was alleen maar bedoeld om die hypocrisie van dat soort lijstjes aan te tonen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:34 schreef Klepper272 het volgende:
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.
Maar dan moet je niet met het argument aankomen dat wij in verhouding zoveel CO2 uitstoten.
De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )quote:Op woensdag 4 juli 2018 17:14 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.
Tevens heb je dan enorme hoeveelheden koper nodig, zo groot zijn de winbare voorraden niet.
https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars
Stroomopslag in de stuwmeren in China is nog niet eens voldoende voor China's eigen behoefte.
Afrika wil je niet afhankelijk van zijn , veel te onstabiel daar.
In theorie lijkt het mooi, in de praktijk ......
Ok, naar China is ca 10.000 km.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira
Wel een interessant project.
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1quote:
Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffenquote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.
En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.
Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1
Hier waren we ooit in Europa mee bezig, helaas gestopt.
90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffen
De plannen zijn er al om straks de koop van een gasketel te verbieden, dat zou bij mij dan over 7 jaar zijn als het meezit. In mijn ogen is dat niet zo geleidelijk.
Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.
Ja.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 18:55 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Er zijn in totaal 195 internationaal erkende onafhankelijke staten in de wereld. Met dat aantal zou elk land ongeveer 0,5% van de totale co2-uitstoot als gemiddelde kunnen hebben.
Als je dan kijkt hoe klein ons landje is, klinkt dat best een hoog percentage eigenlijk.
Ze stoten meer "rommel" uit, maar niet meer CO2. Het grootste probleem is zwaveloxiden, daarvan stoten ze inderdaad meer uit dan alle auto's bij elkaar. Ook logisch, want auto's stoten dat tegenwoordig nog amper uit omdat de brandstof veel schoner is.quote:Op woensdag 4 juli 2018 20:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja.
En nog een idiote: de 15 grootste container schepen stoten meer rommel uit dan alle auto's op onze planeet. Daar is veel sneller en veel makkelijker winst te halen.
Tijdens daluren met eigen stroomproductie? Nog niet misschien!quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Andere ligt al klaar dat men eens bewijst dat het een andere is, stel de stroom heeft even niks meer? Hetzelfde als nu met het sproei verbod?quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.
Dat valt of staat met de uitvoer.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:00 schreef Klepper272 het volgende:
Smart grip grid klinkt ook heel mooi maar hoe kwetbaar is dat voor hackers.
Wat is de betrouwbaarheid ?
Kijk eens naar het betalingsverkeer, dat ligt er ook regelmatig uit.
Simpel: omdat het niet werkt.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.
En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.
Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
Misschien ben ik liever gedeeltelijk afhankelijk van gas uit Rusland dan elektriciteit uit Afrika.quote:
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:38 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.
Welke pruts elektrische auto kan ik daarvoor gebruiken in postzegelland Nederland?
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.quote:Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira
Wel een interessant project.
Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
[..]
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/
Voor de medelezers: dit is de energie die verloren gaat door ionisatie van moleculen om de leiding heen.
Klaarblijkelijk vervalt dit naar 0 als de leiding zo'n 4cm of dikker is? Dat lijkt me hiervoor een non-issue.
[ afbeelding ]
Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:30 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.
Meestal niet, bij normaal gebruik zijn de joule verliezen pakweg 20 keer hoger. Anderzijds zijn corona verliezen (min of meer) onafhankelijk van de stroomsterkte, als de leiding nauwelijks gebruikt wordt maar steeds onder spanning staat zijn de verliezen relatief gezien hoger. En bij vriestemperaturen kan het zelfs oplopen wanneer er weinig stroom loopt, omdat de kabels dan zo koud zijn dat er ijsvorming optreedt. Bij corona wordt ook ozon gevormd dat voor schade kan zorgen (veroudering van de isolatoren). Maar het speelt bij alle hoogspanningsleidingen, men heeft er dus ruime ervaring mee, het stelt geen nieuwe problemen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?
Yep.quote:Op donderdag 5 juli 2018 01:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Oh, die paper is meer dan 70 pagina's lang ... ik skip hem even. Maar goed, het komt neer op zo'n 5% extra verlies naast normale weerstand?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
quote:Op donderdag 5 juli 2018 05:58 schreef Geranium_Opa het volgende:
Allemaal leuk en aardig dat ze nieuwe huizen van het gas halen en van dit soort nieuwe technieken voorzien ( dit zal ongetwijfeld een vermogen aan overheidssubsidie kosten) je kunt de mensen niet verplichten om mee te doen aan dit soort luchtfietserij : klimaatverandering is een discutabel onderwerp dat niet is gebaseerd op wetenschap of feiten... het heeft maar een drijfveer en dat is geld , een klein gezelschap wordt er heel rijk van.
Die 'uitschieters' zijn het gros vh verkeer op de weg.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.
Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
S nachts opladen met je zonnepanelen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
S nachts opladen met je zonnepanelen.
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.
Maar dat was niet waar het om draaide.
Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.
Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.
En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Cadmium batterijen zijn van de vorige eeuw en allang verdrongen door NiMH en Lithium batterijen die veel minder giftig zijn. Het enige element waar mogelijk tekorten aan dreigen is kobalt. Tesla heeft echter al bewezen dat het gebruik van kobalt drastisch terug gedrongen kan worden en de industrie zet in op kobalt vrije batterijen die desondanks een grote stroomsterkte kunnen leveren.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
quote:German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
Jij gaat straks 8000 kWh gebruiken per jaar, afgezet tegen mijn 2000kWh is dat een verviervoudiging. Stel jij moet die toekomstige auto nog opladen dan komt er nog ca 3000kWh bij.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.
Maar dat was niet waar het om draaide.
Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.
Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.
En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Het blijkt nu al in Denemarken en Noord Duitsland tot problemen te lijden, en dan zit je in een groot Europees grid met nog enorm veel fossiele energie en kernenergie.quote:De energiewende is een veld vol uitdagingen die bezig is de hele energiewereld drastisch te veranderen. Een belangrijk kenmerk van de energiewende is dat klanten zelf ook veranderen van een passieve consument in afwisselend consument en leverancier. De hegemonie van een handvol grote centrales wordt doorbroken en ze krijgen gezelschap van miljoenen kleine, decentrale opwekkers: losse windmolens, daken met zonnepanelen, biogasturbines en warmte/koudeopslag.
De grootste uitdaging van de energiewende voor het elektriciteitsnet is de aard van de meeste hernieuwbare energiebronnen: van nature onvoorspelbaar. We weten slechts kort van tevoren of de windparken volgende week wel energie kunnen leveren. Waait het dan eigenlijk wel? Hetzelfde geldt voor zon: we weten dat het 's nachts donker is, maar ook overdag heb je soms zon en soms wolken. In tegenstelling tot een gascentrale (die we harder en zachter kunnen zetten wanneer we maar willen) kunnen we niet zomaar eventjes een windpark harder of zachter zetten.
In het noordwesten van Duitsland en in Denemarken, waar de energiewende reeds een grote vlucht heeft gemaakt, zorgt dit vandaag al voor problemen. Momenteel is dat nog net onder controle te houden: door handel in energie (lees: soms zelfs een onoplosbaar overschot tegen een dumpprijs verkopen) is er momenteel nog wel wat te regelen zodat er in elk geval geen technische storingen ontstaan. Maar dit verstoort wel de normale prijsbalans in de energiemarkt van de gebieden eromheen, waaronder in Nederland en in mindere mate België.
Maar met het voortgaan van de energiewende zullen de tekorten en overschotten vroeg of laat zó groot worden dat het niet meer toereikend kan worden aan- of afgevoerd omdat zelfs de zwaarste koppelnetverbindingen deze energiestromen dan niet meer de baas te kunnen. Handel kent dan zijn grenzen en een onoplosbare onbalans zal ontstaan, met als gevolg het moeten laten schieten van winbare groene energie of juist een storing bij een onoplosbaar tekort, wanneer de fossiele centrales in het gebied al buiten dienst zijn genomen
Over de afstand valt te twisten natuurlijk, maar ik wil die energie graag in Nederland hebben.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
[..]
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Je weet blijkbaar niet welke grondstoffen er in accu's gebruikt worden en wat de huidige ontwikkelingen zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.
Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....
Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.
Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Dat zie ik anders.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even inquote:Op donderdag 5 juli 2018 19:25 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.
Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingenquote:Op donderdag 5 juli 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in
Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul
Voorbeeld van de Strada:
[ afbeelding ]
Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden
Voorbeeld van zo'n convector met DBE:
[ afbeelding ]
Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.
Ziet er strak uit
Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
Waar gaat dan het water/vocht heen?quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.
Niet. Met de Strada's kan je zo'n 4 graden koelen, dan treedt dat probleem niet op.quote:
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 06:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
BNW is ergens anders.
En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.
Dan hoeft die niet in delen te laten installeren, als dan kon die alles in 1X!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
Dan heeft men wel veel stroom nodig!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.
Je ziet nu de overgang van brandstof naar elektrische auto's.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef john2406 het volgende:
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
Jij hebt mij in de greep.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 00:00 schreef Jan-Slagter het volgende:
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.
Hangt van de lader en de auto af.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:16 schreef Oscar. het volgende:
[..]
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
Dat is niet vergelijkbaar, in theorie volstaat één atoom om een bit of meer op te slaan (DNA bvb haalt een miljard TB per gram), we zijn dus nog heel ver van de limiet vandaan. Bij batterijen zijn we veel dichter genaderd: loodoxide-zwavelzuur bvb heeft een theoretisch maximum van 0.7 MJ/kg, haalt momenteel 0.17 MJ/kg. Benzine en diesel halen rond 50MJ/kg. De huidige lithium-ion batterijen hebben een maximum van 2 MJ/kg, en met andere elementen misschien 5 MJ/kg. Oxideren van metalen met zuurstof uit de lucht zou meer kunnen halen, Lithium bvb 43 MJ/kg, maar of dat ooit haalbaar (en herlaadbaar) wordt?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.
[ afbeelding ]
Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.
400.000x groter voor 133x minder.
Supermooi betoog enzo.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hangt van de lader en de auto af.
Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.
Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.
En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.
Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
Op zich wel een interessante vraag. Ik kon het antwoord zo gauw niet vinden, maar misschien iemand anders wel die wat meer doorzet. Waar ik wel tegenaanliep was dit: https://waterstofwerkt.nl/quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.
Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Supermooi betoog enzo.
Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.
Dat is gewoon naatje
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.
En die staat op backorder...
Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.
Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan, niet dat we al in de "perfectie" fase zitten.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan.
Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden Daarnaast waren ze prijzig.
Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.
De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.
Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.
Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:36 schreef Oscar. het volgende:
[..]
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.
Kijk maar naar betamax
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden
Opgericht door Danny z’n overgrootopa in 1873...quote:Op dinsdag 10 juli 2018 14:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 13:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.
Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.
Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.
Klopt, en die techniek met draaiende koppen is inmiddels ingehaald door codecs, harde schijven, solid state opslag en streaming.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.
En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
quote:Oliebedrijven ontdekken: elektrische auto's verbruiken geen olie
Er blijkt een schokkende ontwikkeling aan de gang te zijn op de wegen: steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Erger nog: die mensen kopen geen benzine of diesel. Oliebedrijven zijn wakker geschrokken uit hun comfortabele winterslaap.
Natuurlijk moet er ook aan een elektrische auto het nodige aan onderdelen gesmeerd worden, maar over het algemeen gaan er minder olieproducten doorheen. Toch zijn de grote oliebedrijven nu nogal geschrokken van het resultaat van een onderzoek van Bloomberg New Energy Finance. Deze marktonderzoeker becijferde namelijk dat er in 2040 veel minder olie verbruikt gaat worden dankzij de opkomst van elektrische auto's.
We lopen zelfs het 'risico' dat de complete oliehandel stagneert. Waarschijnlijk zijn er over een jaartje of twintig zelfs 8 miljoen vaten olie per dag minder nodig, dat is evenveel als de productie van Iran en Irak bij elkaar opgeteld.
Je vraagt je af in welke wereld de olieproducenten de afgelopen jaren hebben geleefd. Het hele idee van elektrische auto's is toch dat we geen olie meer hoeven te verbranden? Blijkbaar hadden de dames en heren dinosaurussappompers er niet op gerekend dat de elektrische auto er echt zou gaan komen. Waar ING ons onlangs voorrekende dat de batterijaangedreven auto al in 2024 goedkoper is dan conventionele auto's, wil Bloomberg er niet aan: pas in 2040 worden er meer elektrische dan brandstofverbrandende auto's verkocht. De olieraffineerders denken zelfs dat het nog langer duurt voordat we hun spullen niet meer kopen.
Wie er gelijk krijgt, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Autofabrikanten lijken in ieder geval massaal op elektrische te gokken. Toch blijven de oliehandelaars er stug van uitgaan dat ze nog jarenlang CO2 aan ons kunnen verkopen. En inderdaad, erg veel groene stroom is er nog niet om al die accu's mee te kunnen opladen.
bron: Autobahn.eu
Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Supermooi betoog enzo.
Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.
Dat is gewoon naatje
In 1832 was er al een elektrische auto.quote:Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:
[..]
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.
En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |