abonnement Unibet Coolblue
pi_180218868
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 11:43 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Omdat je geen 280 kWh per jaar per paneel haalt. Zeker niet als je ook nog oost en west hebt.
Je hebt je overduidelijk door het verkooppraatje in laten pakken.
Overigens, welk verkooppraatje?

Ik heb eerst diverse installaties ontworpen in SMA DesignWeb en de Solar Edge Site Designer en deze op mijn dakhoek en azimuth afgestemd, rekening houdend met schaduwen van 2 dakkapellen op de zuidzijde.

Dat heb ik vervolgens in het gesprek en bezoek met m'n installateur verder uitgewerkt.
De gegevens over opbrengsten had ik al, deze kon ik ook prima vergelijken met het PV-systeem dat er al op lag aangezien ik daar de statistieken van heb.

Het enig praktisch probleem was dat ik met 1 omvormer boven de selectiviteit van m'n 3x25A hoofdzekering uitkwam. Dat is opgelost door 2x 3-fase omvormers te plaatsen die ieder netjes op een eigen groep zitten.

En of het nu 15.000 of 16.000kWh opwekt, het zal zo'n 7000 tot 8000kWh teruglevering zijn.

Die SMA DesignWeb tool is best goed. Als ik m'n dak invoer met de oude panelen en oude omvormer, incl. de hoek en azimuth dan komt SMA op 4200kWh per jaar uit. In 2017 wekte de panelen 4400kWh op. Dat is maar een kleine afwijking die prima verklaard kan worden door 1 week zonnig weer.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-07-2018 20:40:05 ]
pi_180219007
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:22 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ja? Hoe gaat die stroom opgewekt worden? Met gas, kolen of kerncentrales?
Sowieso niet meer met kolen, die centrales gaan dicht.
Dat zal dus o.a. gas-, wind-, zonne-, biomassa- en ingekochte kernenergie zijn.

Voordeel t.o.v. aardgas is dat je stroom duurzaam en geheel CO2-neutraal kán opwekken, dat is bij aardgas wat lastiger.
pi_180219583
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:35 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso niet meer met kolen, die centrales gaan dicht.
Dat zal dus o.a. gas-, wind-, zonne-, biomassa- en ingekochte kernenergie zijn.

Voordeel t.o.v. aardgas is dat je stroom duurzaam en geheel CO2-neutraal kán opwekken, dat is bij aardgas wat lastiger.
Je weet dat biomassa gewoon verbrand he? En wind en zonne moet ondersteund worden door centrales die per direct gestart kunnen worden.

Dankzij een verkeerd weerbericht ging het al bijna mis afgelopen lente:
https://nos.nl/artikel/22(...)ektriciteitsnet.html

Dus ja... Dat worden gas, kolen of kerncentrales. Maar kern centrales mocht toch niet? Of hypocriet wel als ze over de grens staan?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180220085
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 20:53 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Je weet dat biomassa gewoon verbrand he? En wind en zonne moet ondersteund worden door centrales die per direct gestart kunnen worden.

Dankzij een verkeerd weerbericht ging het al bijna mis afgelopen lente:
https://nos.nl/artikel/22(...)ektriciteitsnet.html

Dus ja... Dat worden gas, kolen of kerncentrales. Maar kern centrales mocht toch niet? Of hypocriet wel als ze over de grens staan?
Uiteraard weet ik dat biomassa verbrand wordt, toch kan dit CO2 neutraal gebeuren.

Kolencentrales gaan dicht.

Kerncentrales hebben zeker niet mijn voorkeur, ze zijn duur, draaien op subsidie en hebben nog duizenden jaren zorg nodig voor het afval. En dat nog los van het (lage) risico op een ramp.

Maar terwijl we zoeken en investeren in betere alternatieven, zullen we verschillende oplossingen moeten combineren.

Projecten als onderstaande zullen daar ook een belangrijkere rol in gaan spelen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/28/nieuw-in-de-noordzee-een-stroomeiland-voor-windenergie-14260150-a1582805

En wat betreft de ondersteuning door centrales die direct gestart moeten kunnen worden, zolang ze niet gestart hoeven te worden bespaar je toch op fossiele brandstoffen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-07-2018 21:24:25 ]
pi_180225136
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En wat betreft de ondersteuning door centrales die direct gestart moeten kunnen worden, zolang ze niet gestart hoeven te worden bespaar je toch op fossiele brandstoffen.
Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
pi_180226637
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Willie Wartaal.
  woensdag 4 juli 2018 @ 01:03:00 #207
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_180227043
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 23:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Direct gestart gaat niet lukken stroom kan men niet opslaan, wat dacht je waarom Duitsland hun overproductie haast gratis van de hand doet, of in Belgie de straat verlichting de hele nacht branden doet?
Maar bij windstil zonsverduistering zal men toch warmte en licht willen hebben neem ik aan?
Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_180227305
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2018 15:24 schreef Hexagon het volgende:
Wat dacht je van de luchtkwaliteit in ons eigen land?

Of adem je heel graag roetdeeltjes in?
Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?
pi_180228898
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 02:24 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je bedoelt van die bruinkoolcentrales in Duitsland die op volle toeren draaien voor die elektrische warmtepompen ?
waarvan er al 8 gesloten gaan worden. ^O^

https://www.fluxenergie.n(...)-in-duitsland-dicht/
pi_180229338
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.
Alleen schaalgrootte is momenteel nog wel een dingetje.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2018 08:09:02 ]
pi_180239244
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2018 18:49 schreef Klepper272 het volgende:
Leuk verhaal, maar je moet niet vergeten dat Nederland een grote voedsel export heeft en een transitland is.
Maar het kan al een mooi beetje schelen als we bijvoorbeeld het Westland naar een wat warmer klimaat verplaatsen.

Het gasverbruik tbv het verwarmen van woningen in Nederland is klein ivg met de grootverbruikers.
Precies, het Westland bestaat uit de gratie van het goedkope aardgas uit Groningen, en de laatste decennia ook door goedkope buitenlandse arbeiders

Ga dan lekker naar Spanje met je kas.
pi_180239357
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_180239554
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2018 22:40 schreef Klepper272 het volgende:
Frankrijk heeft een enorm aantal kernenergie centrales, dat moet je maar net willen.
Waarom het verschil met Denemarken zo groot is zou ik wel een verklaring voor willen hebben.
Heb jij misschien een verklaring ?
Tja, die petrochemie in Amsterdam, Rotterdam, Terneuzen en in Zuid Limburg produceert toch veelal voor de export, maar dat wordt wel bijgeschreven bij de CO2 uitstoot van Nederland....
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:10 schreef Spanky78 het volgende:
Nja, wij maken voor half europa dan ook voedsel en chemicalien. Het is maar net hoe je rekent. Als je alle geexporteerde Co2-uitstoot meerekent wordt het veel minder. Nederland heeft een vrij grote chemische sector,.
Precies, de CO2 uitstoot van het Ruhrgebied zal ook wel onevenredig hoog zijn.
Maar al die fabrieken sluiten heeft ook geen zin, dan los je het probleem alleen lokaal op.
Het spul zal toch geproduceerd moeten worden, dan jaag je de bedrijven weg naar 3e wereldlanden met minder milieu eisen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 16:27 schreef john2406 het volgende:
Net als Zwitserland of zo?
Waar doel je op het oude DSM?
Hoe noemen ze het nu trouwens?
Rijd maar eens op de A15 vanaf knooppunt benelux naar de Maasvlakte.
40 km aan chemische fabrieken, raffinaderijen en opslag.

En dan nog de kleinere verzamelingen
Shell Moerdijk en wat daar omheen zit
Amsterdam havens
Chemelot in Geleen
Chemie in Delfzijl/Eemshavens
Zeeland Refinery in Vlissingen (was vroeger Total)
DOW in Terneuzen
pi_180239685
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 16:57 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Schaalvergroting, HVDC verbindingen met Afrika en Azië. Hoe groter het grid, hoe minder schommelingen, hoe minder backup capaciteit (in verhouding) nodig is. Zonnepanelen in de Sahara, stroomopslag in de stuwmeren van China....
Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.
Tevens heb je dan enorme hoeveelheden koper nodig, zo groot zijn de winbare voorraden niet.

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars

Stroomopslag in de stuwmeren in China is nog niet eens voldoende voor China's eigen behoefte.
Afrika wil je niet afhankelijk van zijn , veel te onstabiel daar.

In theorie lijkt het mooi, in de praktijk ......

[ Bericht 10% gewijzigd door Klepper272 op 04-07-2018 17:20:19 ]
pi_180239758
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:07 schreef bluemoon23 het volgende:

Shell Moerdijk en wat daar omheen zit
Amsterdam havens
Chemelot in Geleen
Chemie in Delfzijl/Eemshavens
Zeeland Refinery in Vlissingen (was vroeger Total)
DOW in Terneuzen
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)w-chemiecomplex.aspx

8)7
pi_180239885
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 08:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat soort techniek gaat zeker als deeloplossing ingezet worden.
Alleen schaalgrootte is momenteel nog wel een dingetje.
En de benodigde grondstoffen kan ook nog wel een dingetje worden als je dat wereldwijd wil invoeren.
Australië is met 24 milj inwoners maar een druppel op een gloeiende plaat.
pi_180239962
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
Alsof onze CO2 uitstoot nog niet hoog genoeg is voeren we een lobby om dit naar Rotterdam te krijgen.
https://www.iex.nl/Nieuws(...)w-chemiecomplex.aspx

8)7
en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?
pi_180240024
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:31 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

en wordt de CO2 uitstoot van dat complex lager als het in een ander land staat ?
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.
Maar dan moet je niet met het argument aankomen dat wij in verhouding zoveel CO2 uitstoten.
pi_180240122
quote:
2s.gif Op woensdag 4 juli 2018 01:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Is dat hele probleem niet inmiddels opgelost door die batterij parken van Elon Musk? Die schakelen binnen 1 seconde in en leveren stroom als dat opeens nodig is. En het is nog 90% goedkoper ook dan oude technieken. In Australie zijn er iig al mee bezig.
Klopt, voor 30.000 mensen.

https://www.dutchcowboys.(...)gebouwd-in-australie

quote:
All that power

Nu wordt de grote batterij getest en als alles in orde is gaat Zuid-Australië vanaf 1 december een stabiele krachtbron hebben die met windenergie wordt gevuld. Dat is genoeg om ongeveer 30.000 gezinnen van stroom te voorzien.

Australië is natuurlijk een perfecte plek om vol te zetten met Lithium-ion batterijen, aangezien er meer dan genoeg ruimte is en de zonne- en windenergie die ze vullen makkelijk gewonnen kan worden. Of deze aanpak in Nederland ook succesvol zou kunnen zijn is maar de vraag, waarbij wel opgemerkt moet worden dat ons elektriciteitsnet dusdanig stabiel is dat een oplossing zoals in Zuid-Australië op dit moment niet nodig is.

Het is nog net niet de moeite hier, maar het gebruik van een batterij om duurzaam opgewekte energie in op te slaan is een concept dat bij ons ook langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt. Of Tesla daar een grote rol in gaat spelen, dat zullen we in de komende jaren kunnen zien.
pi_180240166
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:34 schreef Klepper272 het volgende:
Misschien wel meer, ligt aan de milieu-eisen ter plekke.
Maar dan moet je niet met het argument aankomen dat wij in verhouding zoveel CO2 uitstoten.
Dat argument was alleen maar bedoeld om die hypocrisie van dat soort lijstjes aan te tonen.
Eilandstaatjes en ministaatjes als San Marino zullen ook laag scoren, maar die importeren dan ook zowat alles.
pi_180240657
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 17:14 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ben bang dat er weinig energie overblijft als je elektrische energie via hoogspanningsleidingen vanuit China naar Nederland wil transporteren.
Tevens heb je dan enorme hoeveelheden koper nodig, zo groot zijn de winbare voorraden niet.

https://bureaudehelling.n(...)en-zijn-echt-schaars

Stroomopslag in de stuwmeren in China is nog niet eens voldoende voor China's eigen behoefte.
Afrika wil je niet afhankelijk van zijn , veel te onstabiel daar.

In theorie lijkt het mooi, in de praktijk ......
De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_180240911
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:15 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De Rio Madeira verbinding in Brazilië bestaat uit twee lijnen van 600 kV DC met elk een capaciteit van 3150 MW (totaal 6300 MW), en is 2375 km lang. Ter vergelijking, vandaag bedroeg de hoogste produktie in Nederland 15439 MW (https://www.tennet.eu/nl/(...)dashboard/productie/ )
Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.

https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Wel een interessant project. ^O^
pi_180241150
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.

https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Wel een interessant project. ^O^
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.

En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.

Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
pi_180241182
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:


Wel een interessant project. ^O^
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1

Hier waren we ooit in Europa mee bezig, helaas gestopt.
pi_180241197
Overigens geeft Liander zelf al aan liever geen gasleidingen meer aan te leggen in nieuwbouwwijken.

Is ook logisch dat ze dat zeggen: het is een flinke investering voor relatief weinig huizen in een wijk die het dan nog zouden gebruiken en dan zouden ze het versneld moeten afschrijven, wat de kosten hoger maakt per aansluiting.
pi_180242099
Er bestaat geen silver bullet voor dit probleem.

We hebben een mix nodig van centraal en decentraal opwekken, transport, opslag en een smart gris dat flexibel genoeg is om eea uit te balanceren.

We zullen ook kerncentrales nodig hebben en misschien een paar gascentrales om levering veilig te stellen.

Steeds meer huizen zullen offgrid worden, of elke wijk krijgt een batterij. Zonnepanelen op elk dak, wind, thorium, kernfusie, zonneparken in zuid Europa, restwarmte-gebruik bij elke fabriek. Etcetc.
Whatever...
pi_180242162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.

En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.

Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffen ;)
De plannen zijn er al om straks de koop van een gasketel te verbieden, dat zou bij mij dan over 7 jaar zijn als het meezit. In mijn ogen is dat niet zo geleidelijk.

Of je dan nog van daluren kan spreken als al die warmtepompen staan te snorren en auto's worden opgeladen ?

En dan hebben we een lange koude windstille nacht. Ook dan moet het netwerk kunnen leveren, best lullig als je dan in de kou zit en niet naar je werk kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 04-07-2018 19:46:29 ]
pi_180242284
Het gasverbod is dwang

Bijdrage voor Het Grote Gasdebat, 25 juni 2018, De Balie Amsterdam



U denkt waarschijnlijk dat deze bijeenkomst gaat over gas. Maar in wezen gaat dit debat over democratie. Of, misschien beter gezegd: over hoe lobbycratie in de praktijk uitpakt.

De aanleiding voor deze bijeenkomst is immers het besluit van het kabinet-Rutte III om met ingang van komend weekeinde het aansluiten van nieuwbouwhuizen en andere gebouwen op het gasnet te verbieden.

Nou nou, zal een enkeling van u zeggen, dat is geen verbod, want alleen de verplichting voor nutsbedrijven als Liander en Stedin om nieuwe huizen op het gasnet aan te sluiten vervalt. Maar de werkelijkheid, zo erkent het kabinet ook zelf, luidt dat het afschaffen van de verplichting feitelijk een verbod is.

Zelfs daarover is al geen enkel serieus debat gevoerd. Over het opheffen van een verplichting hoef je je misschien niet al te druk te maken. Maar als het opheffen van een verplichting feitelijk een verbod is, dan zou het mooi zijn als het daar ook over zou gaan. En dat is dus nooit gebeurd.

Op 25 januari diende D66-Kamerlid Rob Jetten een amendement in op een Gaswet die toen in de Tweede Kamer werd besproken. In dat amendement is het afschaffen van de verplichte gasaansluiting vastgelegd, maar zonder dat voor iedereen duidelijk was dat het hier een verbod betrof. Ik sluit niet eens uit dat er Kamerleden voor dat amendement van Jetten hebben gestemd zonder dat te weten.

Dat amendement van Jetten is overigens mede ondertekend door de Kamerleden Dilan Yesilgöz van de VVD, Agnes Mulder van het CDA, Carla Dik-Faber van de ChristenUnie, Liesbeth van Tongeren van GroenLinks, Sandra Beckerman van de SP, William Moorlag van de PvdA, Frank Wassenberg van de Partij voor de Dieren en Roelof Bisschop van de SGP. Al deze partijen hebben dus niet alleen voor het gasverbod gestemd, ze hebben er zelfs om gevraagd.

Ik heb begrepen dat de organisatie van deze bijeenkomst al deze Kamerleden heeft uitgenodigd voor deze avond die gaat over dat gasverbod dat zij wilden. En, zoals u kunt zien, is er niemand komen opdraven. Het is een kleine illustratie van hoe het gasbeleid van de kabinetten-Rutte, gesteund door grote Kamermeerderheden, aan de burgers van Nederland wordt getrakteerd.

Die Kamerleden waren trouwens niet de enige politici die hier hadden moeten zijn. Waar is vanavond Kajsa Ollongren, de minister van Binnenlandse Zaken die als eerste verantwoordelijk is voor het in grote haast invoeren van het gasverbod in de nieuwbouw. Ze heeft bijkans nog meer haast met het opleggen van het gasverbod dan met het afschaffen van het referendum.

Waarbij aangetekend dat het gasverbod, nu voor nieuwbouw en straks ook voor bestaande bouw, zich uitstekend geleend zou hebben voor een nationaal referendum. Als het er straks nog van mocht komen, als er in de toekomst misschien toch een beslissend referendum wordt ingevoerd, zoals de staatscommissie-Remkes wil, dan is het te laat. Dan is de infrastructuur voor gas in Nederland, nu nog de beste van heel de wereld, al zodanig afgebroken dat er geen weg terug is.

Maar ook minister Ollongren meldde dat ze vanavond verhinderd was. Net als minister Eric Wiebes, minister van gasdeals. Evenals VVD’er Ed Nijpels, al sinds jaar en dag niet alleen lobbyist voor bedrijven en organisaties die belang hebben bij de energietransitie, maar ook in dienst van de kabinetten-Rutte als procesbewaker, in dit geval ook van het gasverbod. Al is dat dan meer specifiek de verantwoordelijkheid van PvdA’er Diederik Samsom, inmiddels ook lobbycraat en zowel in dienst van diverse belanghebbende bedrijven als van het klimaatprogramma van het derde kabinet-Rutte.

Zo wordt in Nederland klimaatbeleid gemaakt, energiebeleid gemaakt, gasbeleid in elkaar gezet. Alle belanghebbenden zitten aan tafel, allemaal zijn ze in woorden toegewijd aan het Klimaatakkoord van Parijs en menigeen is gaandeweg ook begaan met de aardbevingsslachtoffers in Groningen.

De enigen die niet aan tafel zitten, zijn de burgers van Nederland, de consumenten van Nederland. Zij zijn dan ook steevast degenen die ervoor opdraaien, voor al dat bordpapieren idealisme van Nijpels, Samsom en al die bedrijven die best hun bijdrage willen leveren aan CO2-reductie, als ze het maar niet zelf hoeven te betalen. Plus al die bedrijven en organisaties die handenwrijvend klaarzitten om een graantje mee te pikken van al dat idealisme.

Maar het eind van het liedje is dat de burgers van Nederland geen keus meer hebben: zij worden van het gas af gedwongen en moeten grote veranderingen doorvoeren in hun huis.

En dat gaat het wat mij betreft niet alleen over de gemiddeld tienduizenden euro’s die dat gaat kosten, maar evenzeer over het dictatoriale karakter van die maatregelen. Omdat de Tweede Kamer achter de gasverbodlobby aanloopt, moeten de burgers van Nederland zonder dat het enig zinnig doel dient niet alleen hoge kosten tegemoet zien, maar ook hun favoriete manier van wonen opgeven. En zich in de schulden steken. Waarop Diederik Samsom dan doodgemoedereerd zegt dat de mensen dat dan maar moeten lenen.

Weet u, als we alle binnenkort 8 miljoen woningen in Nederland voor gemiddeld minstens 25.000 euro moeten ombouwen, dan kost dat 200 miljard euro. Dat is in dezelfde orde van grootte als wat het aardgas de Nederlandse staat de afgelopen halve eeuw heeft opgeleverd. Dat is ook ongeveer eenderde van de hypotheekschuld die rust op de Nederlandse koophuizen. En we weten dat Nederland niet te weinig, maar veel te veel hypotheekschuld heeft. Dat fluit Diederik Samsom zo even weg. ‘Dan lenen de mensen dat toch?’

Dat soort bedragen, dat soort verregaande ingrepen worden dus achter u en mijn rug om genomen in de lobbycratie die Nederland blijkt te zijn. En steevast tegen het belang van de burgers, die al steevast opdraaien voor de gevolgen. Zij zijn dan ook de enigen die niet aan tafel zitten. En al diegenen die wel verantwoordelijk zijn, omdat ze het als politici mogelijk maken, duiken weg als ze wordt gevraagd een toelichting te geven.

Alle kans dat die volksvertegenwoordigers, ministers en klimaatonderhandelaars liever wegduiken voor het gasverbod, omdat er geen enkele deugdelijk reden voor is. Ga maar na.

Gas mag dan fossiel zijn, maar het is van alle fossiele brandstoffen het schoonst en doet het klimaat naar het schijnt minder kwaad dan steenkool, bruinkool, olie of hout. Wist u overigens dat de houtstook wordt gesubsidieerd in Nederland, zowel bij u thuis als in elektriciteitscentrales? Goed, we subsidiëren houtstook en verbieden gas, zo stupide is het.

Er wordt voortdurend een verband gelegd met de Groningse aardbevingen. Ik hoop dat het gaandeweg stoppen met de gaswinning in Groningen ook helpt tegen de aardbevingen, want dat is immers nog helemaal niet zo zeker.

Maar waarom zou de gasconsumptie in Nederland moeten worden beëindigd, te beginnen met woningen en al meteen met nieuwbouwwoningen? Er is nauwelijks één goede reden voor te bedenken.

Er is immers gas genoeg in de wereld, meer dan ooit. Gas is ook nog nooit zo populair geweest als nu, omdat het zoveel schoner is dan de alternatieven. Of het nou China is of vrijwel alle lidstaten van de Europese Unie: overal gaan ze aan het gas, behalve in Gasland Nederland, dat gaat van het gas af. Althans: hier dwingt de overheid om te beginnen zijn burgers van het gas af.

De meeste partijen die het gasverbod steunen, of er zelfs om hebben gevraagd, zijn ook voorstander van meer Europese eenwording, of althans meer Europese samenwerking. Maar heel Europa gaat in toenemende mate aan het gas. De Europese Commissie probeert de gastoevoer naar Europa zelfs te bevorderen en te coördineren, juist omdat het de voordelen van het gas ziet. Maar Gasland Nederland dwingt zijn burgers van het gas af.

Diezelfde overheid dwingt zichzelf dan weer niet van het gas af, integendeel. Want de Nederlandse staat is via zijn dochter Gasunie en halfdochter Gasterra een gastransporteur en gashandelaar van jewelste. Dezelfde overheid die zijn burgers van het gas af dwingt, is grootaandeelhouder in Poetins gaspijp naar Duitsland en trouwens ook eigenaar van het Noord-Duitse gasnet. En Poetins gas, dat transporteren we dan weer door naar Engeland. Maar de Nederlandse burgers, die moeten zich in de schulden steken omdat diezelfde staat hen van het gas afdwingt.

Waaraan ik me misschien nog wel het meest erger, is het aanmatigende, neerbuigende toontje dat lobbyisten, inclusief ex-politici als Samsom en Nijpels, inzetten om zaken als het gasverbod te verdedigen. Ja, wordt dan gezegd: de mensen weten het misschien nog niet, maar het is beter voor ze, als ze niet meer op gas koken. Waar bemoeien ze zich mee?

Of: gas is niet meer van deze tijd. Nou, daar denken ze in de rest van de wereld heel anders over. Gas was nog nooit zo van deze tijd als nu. En als het al niet van deze tijd zou zijn, waarom zou je dan het gasnet moeten afbreken om te zorgen dat gas echt niet meer van deze tijd is?

Want dat is de crux natuurlijk: er is een handjeklap gaande van belanghebbenden die bevangen zijn door gashaat en van bedrijven die het als een prachtkans zien als ze heel Nederland van het gas af kunnen krijgen. Beiden hebben er belang bij om de voorbeeldige gasinfrastructuur af te breken, zo de burgers van dit land hun keuzemogelijkheden af te dwingen en daar ook nog eens fors voor te laten betalen.

Het kan haast niet anders of dit gasverbod en het gasverbod van Samsom dat erachteraan zit te komen – en misschien wel het hele Klimaatakkoord van Nijpels en Wiebes – wordt een van de grote politieke thema’s van de komende tijd, misschien vergelijkbaar met het immigratiedebat dat de laatste jaren bepalend was. Het gasverbod, dat gaat nog een staartje krijgen.

En later zullen we misschien zeggen: daar in De Balie in Amsterdam, daar begon de victorie.

En dan niet alleen omdat het gasverbod stupide is, maar ook omdat het functioneren van de democratie ter discussie staat.

Ik heb gezegd.
26 jun 2018

Deel dit artikel:
Syp Wynia
Syp Wynia

Syp Wynia (1953) is sinds 1997 redacteur van Elsevier Weekblad. Hij schrijft columns, commentaren en analyses in Elsevier Weekblad en essays in maandblad Juist Magazine over politiek, economie en samenleving, dikwijls met een grensoverschrijdende blik.

https://www.elsevierweekb(...)verbod-dwang-627205/
pi_180242445
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec?wprov=sfla1

Hier waren we ooit in Europa mee bezig, helaas gestopt.
Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
pi_180242702
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Gebruik nu gemiddeld 4.5 kWh per dag, alleen die "toekomstige" elektrische auto met 8kWh zou dan voor mij al een verdriedubbeling van mijn elektriciteitsverbruik betekenen. Stel dat ik dan ook nog besluit om een warmtepomp aan te schaffen ;)
De plannen zijn er al om straks de koop van een gasketel te verbieden, dat zou bij mij dan over 7 jaar zijn als het meezit. In mijn ogen is dat niet zo geleidelijk.
90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.
pi_180242775
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

90% van de huishoudens moet in 2050 van het aardgas af zijn, 32 jaar de tijd, dat noem ik geleidelijk.
Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.
Stel dat het verbod er niet komt, dan ga je de mensen die gas verbruiken extra belasten zodat ze zelfs niet meer kunnen sparen voor een eventuele transitie.
  woensdag 4 juli 2018 @ 20:15:23 #232
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_180243072
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 18:55 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Er zijn in totaal 195 internationaal erkende onafhankelijke staten in de wereld. Met dat aantal zou elk land ongeveer 0,5% van de totale co2-uitstoot als gemiddelde kunnen hebben.

Als je dan kijkt hoe klein ons landje is, klinkt dat best een hoog percentage eigenlijk.
Ja.

En nog een idiote: de 15 grootste container schepen stoten meer rommel uit dan alle auto's op onze planeet. Daar is veel sneller en veel makkelijker winst te halen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_180243521
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 20:15 schreef wdn het volgende:

[..]

Ja.

En nog een idiote: de 15 grootste container schepen stoten meer rommel uit dan alle auto's op onze planeet. Daar is veel sneller en veel makkelijker winst te halen.
Ze stoten meer "rommel" uit, maar niet meer CO2. Het grootste probleem is zwaveloxiden, daarvan stoten ze inderdaad meer uit dan alle auto's bij elkaar. Ook logisch, want auto's stoten dat tegenwoordig nog amper uit omdat de brandstof veel schoner is.

Uiteraard is er winst te halen maar per kilometer en hoeveelheid cargo zijn ze eigenlijk erg efficiënt, afgezien van die vreselijke stookolie.

Een andere brandstof in internationale wateren zou inderdaad al een forse verbetering opleveren wat betreft die "rommel".

In havens of territoriale wateren schakelen ze vaak al over op een andere tank met schonere brandstof, afhankelijk van wat de eisen zijn. Het kan dus wel...

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2018 20:42:32 ]
pi_180246393
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Tijdens daluren met eigen stroomproductie? Nog niet misschien!
pi_180246443
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Tja, met een gemiddelde levensduur van een cv ketel van 15 jaar en een waarschijnlijk toekomstig verbod om een nieuwe te installeren.

Andere ligt al klaar dat men eens bewijst dat het een andere is, stel de stroom heeft even niks meer? Hetzelfde als nu met het sproei verbod?
pi_180246941
Smart grip klinkt ook heel mooi maar hoe kwetbaar is dat voor hackers.
Wat is de betrouwbaarheid ?
Kijk eens naar het betalingsverkeer, dat ligt er ook regelmatig uit.
pi_180247445
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:00 schreef Klepper272 het volgende:
Smart grip grid klinkt ook heel mooi maar hoe kwetbaar is dat voor hackers.
Wat is de betrouwbaarheid ?
Kijk eens naar het betalingsverkeer, dat ligt er ook regelmatig uit.
Dat valt of staat met de uitvoer.
Mogelijk is het zeker.
Ik denk dan aan smart grids op wijkniveau, waarbij laders onderling hun laadstroom afstemmen. Eventueel kan je als klant aangeven dat je met prioriteit geladen wil worden, bijvoorbeeld omdat je om 5 uur 's ochtends al in de auto zit. In dat geval krijg je niet de dal-korting (om maar wat te noemen).

Betalingsverkeer ligt er overigens uit door DDoS attacks, meestal van over de grens.
Die smart grids kunnen in principe buiten het internet om werken, wat de kans op aanvallen van over de grens (of zelfs buiten je wijk) al flink verkleint.

De communicatie? Denk aan een powerline-achtige oplossing, of 4G / 5G.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-07-2018 23:36:12 ]
pi_180247605
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
Simpel: omdat het niet werkt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180247647
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.

Daarnaast kunnen slimme laders in een grid laden, zodat ze zich aanpassen aan de vraag in een wijk.

En niet niet alle auto's gaan ineens elektrisch rijden, dat gaat heel stapsgewijs de komende 25 jaar.

Warmtepompen gaan ook stapsgewijs, dat geeft netbeheerders kans om de kritische punten eerst aan te pakken. Alleen als er een hele wijk uit de grond gestampt wordt met warmtepompen dan is er meer werk maar bij nieuwbouw is de netbeheerder sowieso betrokken, ze weten dat er niet meer met gas wordt opgeleverd.
40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.
Welke pruts elektrische auto kan ik daarvoor gebruiken in postzegelland Nederland?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180247671
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Simpel: omdat het niet werkt.
Misschien ben ik liever gedeeltelijk afhankelijk van gas uit Rusland dan elektriciteit uit Afrika. ;)
pi_180247767
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:38 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

40 km per dag? Ik moest vandaag Den Haag-Weert-Oldenzaal-DH.
Welke pruts elektrische auto kan ik daarvoor gebruiken in postzegelland Nederland?
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.

Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
pi_180247988
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 19:43 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dan vraag ik mij af om welke redenen dat het gestopt is.
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ok, naar China is ca 10.000 km.
Dat is een behoorlijk verschil.
En dit is het huidige piekverbruik van vandaag in de zomer. Je moet straks rekening houden met een veel hoger verbruik als we straks allemaal warmtepompen hebben en elektrisch gaan rijden.
En jij gaat uit van Nederland, ik ga uit van een groter plaatje nl Europa.
Daarom plaats ik er mijn vraagtekens bij.

https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Wel een interessant project. ^O^
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 00:09:12 #243
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180248113
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.

[..]

Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/

Voor de medelezers: dit is de energie die verloren gaat door ionisatie van moleculen om de leiding heen.

Klaarblijkelijk vervalt dit naar 0 als de leiding zo'n 4cm of dikker is? Dat lijkt me hiervoor een non-issue.

pi_180248408
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Heb nota bene elektrotechniek gestudeerd voor enkele jaren, maar had nog niet gehoord van Corona losses. Ik was benieuwd en ging zoeken en kwam uit op deze site: http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/harting1/

Voor de medelezers: dit is de energie die verloren gaat door ionisatie van moleculen om de leiding heen.

Klaarblijkelijk vervalt dit naar 0 als de leiding zo'n 4cm of dikker is? Dat lijkt me hiervoor een non-issue.

[ afbeelding ]
Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.

Je kan ze niet volledig vermijden, maar in vergelijking met de ohmse verliezen is het quasi verwaarloosbaar.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 00:34:51 #245
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180248450
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Eender welk "scherp uitsteeksel" aan de leiding kan corona verliezen opleveren, als de kritische veldsterkte overschreden wordt. Dat kunnen oneffenheden in de kabel zijn, of vogelpoep, maar regen is de voornaamste oorzaak, de waterdruppels die aan de onderkant vormen hebben een sterkere kromming (de straal is kleiner dan 2 cm) waardoor je toch corona verliezen krijgt.
Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?
pi_180248676
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Mja, sowieso kun je een kabel maken die vrij ruim groter is dan 4cm dik. Dan nog heb je natuurlijk verliezen om redenen die je hier aangeeft, maar is dat nou echt een issue op het grote geheel?
Meestal niet, bij normaal gebruik zijn de joule verliezen pakweg 20 keer hoger. Anderzijds zijn corona verliezen (min of meer) onafhankelijk van de stroomsterkte, als de leiding nauwelijks gebruikt wordt maar steeds onder spanning staat zijn de verliezen relatief gezien hoger. En bij vriestemperaturen kan het zelfs oplopen wanneer er weinig stroom loopt, omdat de kabels dan zo koud zijn dat er ijsvorming optreedt. Bij corona wordt ook ozon gevormd dat voor schade kan zorgen (veroudering van de isolatoren). Maar het speelt bij alle hoogspanningsleidingen, men heeft er dus ruime ervaring mee, het stelt geen nieuwe problemen.

Het corona verlies bij Rio Madeira werd in een Zweeds proefschrift berekend op 10.7 MW (4.78 MW bij goed weer, 26.34 MW bij regen, gemiddeld 25% regen). Het berekende Joule verlies was 193.7 MW (pag 36).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 01:12:52 #247
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180248688
Oh, die paper is meer dan 70 pagina's lang ... ik skip hem even. Maar goed, het komt neer op zo'n 5% extra verlies naast normale weerstand?
pi_180248959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 01:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Oh, die paper is meer dan 70 pagina's lang ... ik skip hem even. Maar goed, het komt neer op zo'n 5% extra verlies naast normale weerstand?
Yep.
Bedacht net dat men bij hernieuwbare energie misschien zou kiezen voor goedkopere verbindingen met hogere transportverliezen, omdat er geen variabele kost is (die extra kWh kosten geen extra brandstof). Maar bij nader inzien is de warmteontwikkeling misschien/waarschijnlijk de voornaamste kostenbepalende factor. Eén massieve kabel is het goedkoopst, maar warmt het meest op. Hoe meer de kabel opwarmt, hoe meer ie doorzakt. Dan moet je hogere pylonen bouwen of de afstand ertussen verkleinen (meer pylonen zetten dus). Bundels (gescheiden door spacers) koelen beter af (vier kabels van 2 cm doorsnede hebben een grotere manteloppervlakte dan één van 4 cm doorsnede), maar zijn duurder in installatie en onderhoud, en leveren hogere mechanische belasting op (vangen meer wind, meer regen, meer ijsafzetting).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 5 juli 2018 @ 05:58:41 #249
242692 Geranium_Opa
Trappistenbier
pi_180250269
Allemaal leuk en aardig dat ze nieuwe huizen van het gas halen en van dit soort nieuwe technieken voorzien ( dit zal ongetwijfeld een vermogen aan overheidssubsidie kosten) je kunt de mensen niet verplichten om mee te doen aan dit soort luchtfietserij : klimaatverandering is een discutabel onderwerp dat niet is gebaseerd op wetenschap of feiten... het heeft maar een drijfveer en dat is geld , een klein gezelschap wordt er heel rijk van.
pi_180250638
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juli 2018 05:58 schreef Geranium_Opa het volgende:
Allemaal leuk en aardig dat ze nieuwe huizen van het gas halen en van dit soort nieuwe technieken voorzien ( dit zal ongetwijfeld een vermogen aan overheidssubsidie kosten) je kunt de mensen niet verplichten om mee te doen aan dit soort luchtfietserij : klimaatverandering is een discutabel onderwerp dat niet is gebaseerd op wetenschap of feiten... het heeft maar een drijfveer en dat is geld , een klein gezelschap wordt er heel rijk van.
:')

BNW is ergens anders.

En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-07-2018 07:05:33 ]
pi_180250656
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.

Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
Die 'uitschieters' zijn het gros vh verkeer op de weg.

En nee een herriemakende trage warmtepomp van 20 rooitjes werkt inderdaad niet in 90% vd huizen in NL.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180250663
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
S nachts opladen met je zonnepanelen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180250680
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

S nachts opladen met je zonnepanelen.
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
pi_180250769
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.

Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....

Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180251068
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Cadmium batterijen zijn van de vorige eeuw en allang verdrongen door NiMH en Lithium batterijen die veel minder giftig zijn. Het enige element waar mogelijk tekorten aan dreigen is kobalt. Tesla heeft echter al bewezen dat het gebruik van kobalt drastisch terug gedrongen kan worden en de industrie zet in op kobalt vrije batterijen die desondanks een grote stroomsterkte kunnen leveren.

Tesla heeft het gebruik van kobalt met de introductie van de Model 3 en hun 2170 lithium batterycell flink weten te reduceren. Een Model 3 bevat 60% minder kobalt dan een Model S.

quote:
German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_180252516
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Jij gaat straks 8000 kWh gebruiken per jaar, afgezet tegen mijn 2000kWh is dat een verviervoudiging. Stel jij moet die toekomstige auto nog opladen dan komt er nog ca 3000kWh bij.

Dan gaat het piekmoment in de nacht gaat liggen naar mijn inziens.

Interessante info over het netwerk.
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/deel-5/

quote:
De energiewende is een veld vol uitdagingen die bezig is de hele energiewereld drastisch te veranderen. Een belangrijk kenmerk van de energiewende is dat klanten zelf ook veranderen van een passieve consument in afwisselend consument en leverancier. De hegemonie van een handvol grote centrales wordt doorbroken en ze krijgen gezelschap van miljoenen kleine, decentrale opwekkers: losse windmolens, daken met zonnepanelen, biogasturbines en warmte/koudeopslag.
De grootste uitdaging van de energiewende voor het elektriciteitsnet is de aard van de meeste hernieuwbare energiebronnen: van nature onvoorspelbaar. We weten slechts kort van tevoren of de windparken volgende week wel energie kunnen leveren. Waait het dan eigenlijk wel? Hetzelfde geldt voor zon: we weten dat het 's nachts donker is, maar ook overdag heb je soms zon en soms wolken. In tegenstelling tot een gascentrale (die we harder en zachter kunnen zetten wanneer we maar willen) kunnen we niet zomaar eventjes een windpark harder of zachter zetten.

In het noordwesten van Duitsland en in Denemarken, waar de energiewende reeds een grote vlucht heeft gemaakt, zorgt dit vandaag al voor problemen. Momenteel is dat nog net onder controle te houden: door handel in energie (lees: soms zelfs een onoplosbaar overschot tegen een dumpprijs verkopen) is er momenteel nog wel wat te regelen zodat er in elk geval geen technische storingen ontstaan. Maar dit verstoort wel de normale prijsbalans in de energiemarkt van de gebieden eromheen, waaronder in Nederland en in mindere mate België.

Maar met het voortgaan van de energiewende zullen de tekorten en overschotten vroeg of laat zó groot worden dat het niet meer toereikend kan worden aan- of afgevoerd omdat zelfs de zwaarste koppelnetverbindingen deze energiestromen dan niet meer de baas te kunnen. Handel kent dan zijn grenzen en een onoplosbare onbalans zal ontstaan, met als gevolg het moeten laten schieten van winbare groene energie of juist een storing bij een onoplosbaar tekort, wanneer de fossiele centrales in het gebied al buiten dienst zijn genomen
Het blijkt nu al in Denemarken en Noord Duitsland tot problemen te lijden, en dan zit je in een groot Europees grid met nog enorm veel fossiele energie en kernenergie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 05-07-2018 10:04:13 ]
pi_180253338
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.

[..]

Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Over de afstand valt te twisten natuurlijk, maar ik wil die energie graag in Nederland hebben. ;)
En die leidingen gaan niet in vogelvlucht lopen. Laten we dan eens van 9000 km uitgaan.
De verliezen lijken inderdaad laag te zijn volgens deze studie, ca 3% per 1000km, wat mij enorm meevalt. Dat is 27%. Daarbij moet je nog de verliezen in de converterstations optellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec

Interessante info over deze materie !

Aluminium voorraden zal de eerstkomende 1000 jaar geen probleem zijn, echter de winbare voorraden ijzer (hoogspanningsmasten/windmolens) is met 155 jaar beperkt.

http://aluminiumcentrum.n(...)um_en_het_milieu.PDF

Een intercontinentaal grid is inderdaad een reusachtig project. Mocht het technisch uitvoerbaar zijn dan is de vraag nog of het politiek haalbaar is
pi_180262542
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
pi_180262816
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.

Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....

Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Je weet blijkbaar niet welke grondstoffen er in accu's gebruikt worden en wat de huidige ontwikkelingen zijn.

Accu's dumpen? Tesla heeft een gesloten recycling programma waarin 70% van de accu's hergebruikt kan worden. Ook logisch, die grondstoffen zijn geld waard, je hoeft ze niet te winnen als je ze uit bestaande accu's kan halen.

Zo'n 10% van de accu materialen wordt direct weer gebruikt (casing, elektronica). Van de rest worden de grondstoffen hergebruikt, totaal zo'n 60%. Voorlopig gaat het bij vooral om gecrashte Tesla's (op de weg of door tornado vernield) of Tesla's uit overstroomde gebieden in de USA.

Toyota heeft een vergelijkbaar programma en wil dit zelfs naar 100% hergebruik tillen.

Overigens gaan de accu's lang mee, zelfs van het eerste Prius model uit 1997 rijden nu nog exemplaren rond met meer dan 500.000 Miles op de teller. In Oostenrijk is/was een taxi-chauffeur die al op 600.000 Miles zat met nog de originele accu er in.
pi_180262977
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.

Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
pi_180263054
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.

Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in :)

Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul :)

Voorbeeld van de Strada:



Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden :)

Voorbeeld van zo'n convector met DBE:



Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe :P
pi_180263186
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in :)

Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul :)

Voorbeeld van de Strada:

[ afbeelding ]

Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden :)

Voorbeeld van zo'n convector met DBE:

[ afbeelding ]

Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe :P
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen ^O^
pi_180263304
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen ^O^
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.

Ziet er strak uit :)

Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken :)
pi_180263394
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.

Ziet er strak uit :)

Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken :)
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
pi_180263534
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.

Geen vloerverwarming, er lopen teveel leidingen door de dekvloer, het infrezen van vloerverwarming achteraf zou dan waarschijnlijk een slagveld worden.
pi_180275005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.

Waar gaat dan het water/vocht heen?
pi_180275819
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar gaat dan het water/vocht heen?
Niet. Met de Strada's kan je zo'n 4 graden koelen, dan treedt dat probleem niet op.

De Jaga Briza kan meer afkoelen maar dan heb je een condensafvoer nodig.
pi_180365926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 06:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

:')

BNW is ergens anders.

En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
aardappels, sproitjes, sloavink.
pi_180365965
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Dan hoeft die niet in delen te laten installeren, als dan kon die alles in 1X!

Ik hoop voor hem dat het uitkomt en zie graag uitkomsten inplaats van berekeningen, dan kan ik ook, al zal dat wel in 1X gaan dan.
pi_180366010
Al zag ik die airco liever op rubbers staan!
pi_180366027
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
pi_180366059
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
pi_180366082
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.

Waterstof is erg inefficient.
pi_180366104
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.
Dan heeft men wel veel stroom nodig!
pi_180366118
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan heeft men wel veel stroom nodig!
Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
pi_180366126
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
pi_180366162
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef john2406 het volgende:
Merk je niet waar het naar toe gaat, niks is meer zeker en al heel geen auto van even pakweg 48.000 over de balk smijten, voor men het weet val in herhaling.........?
Niet gek dat de economie stil komt te liggen toch?
Je ziet nu de overgang van brandstof naar elektrische auto's.
De volgende overgang wordt het vervangen van de bestuurder door zelfrijdend.
Nog een stap daarna is het besef dat het voor velen niet zoveel nu heeft om nog een auto te bezitten als ze zelfrijdend zijn.

Waterstof is overigens per km rijden aanzienlijk duurder dan elektrisch, simpelweg omdat het rendement van het produceren van waterstof en het opslaan in de brandstofcel zo laag is.

En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-07-2018 23:47:05 ]
pi_180366274
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
Jij hebt mij in de greep.
Offtopic.
http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-276007.html

https://www.gadgetsdaily.nl/thorium-auto/

Weet men wel al wat men wil?
pi_180366484
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
aardappels, sproitjes, sloavink.
pi_180366718
Tja als men nu een auto aanschaffen doet, is men naar mijn idee drie maal op zijn hoofd gevallen!

Maar dat is offtopic, gelijk verwarmingsketel huren of niet, dan is men er zo snel als men wil weer vanaf.
Echter blijkt dat men het niet haalt met een warmtepomp is het wel handig als men er nog eentje in het systeem heeft hangen. Zou het niet beter zijn zeewater of een thorium reactor in huis?
Als het met een auto kan zou dat toch ook moeten kunnen lijkt mij?

Al denk ik dat de overheid dat niet zo leuk vinden doet, zou het kunnen, hoe heffen die dan energie belasting?
Ik ben immers van mening dat die niet met minder als dat nu in kas komt tevreden zijn?
Meer denk ik wel minder denk ik niet!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2018 01:14:56 ]
pi_180371576
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 00:00 schreef Jan-Slagter het volgende:
En wanneer rijden we allemaal in de elektrische auto , waar blijft bijv de elektrische Aygo die je voor 12 tot 15 K kunt kopen? De betaalbare ev lijkt nog ver weg te zijn , tot die tijd kopen of leasen mensen gewoon een auto met brandstofmotor.
Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.



Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.

400.000x groter voor 133x minder.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 11:08:54 ]
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 11:16:59 #282
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180371779
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


En uiteindelijk hebben accu's nog maar 1 verdubbeling van capaciteit nodig om 1000km op een lading te rijden. De laatste keer dat ik aaneengesloten 1000km reed was... nooit... ik stop iedere 200-300km wel een keer.
maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180372030
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:16 schreef Oscar. het volgende:

[..]

maar nu stop je voor 5 minuten om te tanken, niet 2 uur om je auto op te laden.
Hangt van de lader en de auto af.

Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.

Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.

En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.

Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 11:38:53 ]
pi_180372978
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor de lage aanschafprijs hoef je het op dit moment nog niet te doen.
Naarmate de productieschaalgrootte en concurrentie toeneemt zal dit gunstiger worden.
Je ziet de afgelopen jaren al de trend dat de capaciteit van accu's toeneemt en de prijs per kWh zakt.

[ afbeelding ]

Dezelfde trend zie je bij harde schijven vanaf de jaren '80.
De eerste schijven van 5MB waren omgerekend in Euro's zo'n ¤10.000 terwijl je nu nog ¤75 betaalt voor 2TB aan schijfruimte.

400.000x groter voor 133x minder.
Dat is niet vergelijkbaar, in theorie volstaat één atoom om een bit of meer op te slaan (DNA bvb haalt een miljard TB per gram), we zijn dus nog heel ver van de limiet vandaan. Bij batterijen zijn we veel dichter genaderd: loodoxide-zwavelzuur bvb heeft een theoretisch maximum van 0.7 MJ/kg, haalt momenteel 0.17 MJ/kg. Benzine en diesel halen rond 50MJ/kg. De huidige lithium-ion batterijen hebben een maximum van 2 MJ/kg, en met andere elementen misschien 5 MJ/kg. Oxideren van metalen met zuurstof uit de lucht zou meer kunnen halen, Lithium bvb 43 MJ/kg, maar of dat ooit haalbaar (en herlaadbaar) wordt?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 10 juli 2018 @ 12:42:27 #285
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180373080
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 12:57:37 #286
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180373260
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt van de lader en de auto af.

Met een 3-fase 11kW thuislader duurt laden uiteraard langer dan met een Tesla Supercharger met een laadstroom van 120kW.

Zodra ook de "betaalbare" elektrische auto's afstanden van 500km of meer kunnen afleggen op 1 lading dan is dat voor mij geen issue meer. 400km rijden, lunchen en ondertussen in een half uur weer op 80% lading, eventueel wat meer als ik nog een kwartiertje langer wacht.

En bovendien maak ik maar 1 of 2x per jaar zo'n lange rit. De dagelijkse ritjes komen zelden boven de 40km uit, maandelijks een paar keer 200-500 naar familie of vrienden en daar ben je vaak toch uren.

Men is altijd goed in het bedenken van redenen waarom elektrisch rijden voor hen niet zou kunnen vanwege actieradius en laadtijd. Dat is prima, misschien is het niets voor jou, misschien rij je iedere dag meer dan 500km, etc.
Supermooi betoog enzo.

Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.

Dat is gewoon naatje
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180373261
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waterstof is met 120-142 MJ/kg ook wel wat om in de gaten te houden lijkt me?
bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.

Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
  dinsdag 10 juli 2018 @ 13:05:18 #288
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180373401
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

bij welke druk en temperatuur kun je 1 kilo h2 in 1 liter krijgen.

Het gaat natuurlijk ook om het volume wat deze stoffen in natuurlijke staat innemen.
Op zich wel een interessante vraag. Ik kon het antwoord zo gauw niet vinden, maar misschien iemand anders wel die wat meer doorzet. Waar ik wel tegenaanliep was dit: https://waterstofwerkt.nl/

Klaarblijkelijk zijn er dus wel al een paar waterstofauto's met 4% bijtelling en ook enkele tankstations (in aanbouw).

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 10-07-2018 13:12:42 ]
pi_180373483
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Supermooi betoog enzo.

Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.

Dat is gewoon naatje
Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.

En die staat op backorder...

Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.

Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
pi_180373501
Waterstof is per km sowieso duurder dan rijden op elektrisch, ook duurder dan diesel.

De prijs per kg zal moeten halveren om te concurreren.

Elektrisch zit op 3,5 tot 4,5 cent per kilometer als je thuis laadt.
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 13:13:41 #291
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180373538
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als bereik belangrijk is moet je geen Hyundai Ioniq kopen maar een Tesla Model 3.

En die staat op backorder...

Ik heb het verder niet over “nu” maar over het moment dat het gros van de elektrische auto’s 500km of meer op een lading haalt.

Dat is nog zeker 5-10 jaar van ons af maar daardoor toch ook de nabije toekomst.
ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180373958
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:13 schreef Oscar. het volgende:

[..]

ja, leuk enzo, maar daar heb je toch niets aan. Of moet iedereen nu op zijn handen zitten en wachten?
Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan, niet dat we al in de "perfectie" fase zitten.

Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden ;) Daarnaast waren ze prijzig. "Doe mij maar een paard en wagen" zei Pietverdriet toen nog, "die geef je een paar wortelen en een slok water en hij gaat weer".

Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.

De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.

Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.

Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 13:36:15 #293
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180373976
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik bedoel duidelijk te maken dat we voor een nieuw tijdperk staan.

Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden ;) Daarnaast waren ze prijzig.

Maar toen met de T-Ford de auto met verbrandingsmotor betaalbaar werd voor de "grote massa" veranderde het straatbeeld in amper 5 jaar (!) van grotendeels paard naar grotendeels auto's.

De elektrische auto is nu óf voor de "elite" of voor diegene die alleen korte ritjes doet / geduld heeft.

Ik geloof dat dat in 5 tot 10 jaar een stuk zal verbeteren.
Misschien geloof jij dat niet.

Daar hoeven we het ook helemaal niet over eens te zijn, over 10 jaar staat mijn reactie vast nog wel ergens op het WWW, die van jou ook.
het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.

Kijk maar naar betamax
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180374013
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:36 schreef Oscar. het volgende:

[..]

het is alleen jammer dat niet elke techniek die beter lijkt ook aanslaat.

Kijk maar naar betamax
De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.

Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.

Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 13:46:12 ]
pi_180374480
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:34 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Toen Carl Benz z'n eerste auto in 1885 produceerde zei menigeen hier op Fok! ook dat het geen succes zou worden ;)
Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
pi_180374895
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 14:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat Fok al zo lang bestaat.
Opgericht door Danny z’n overgrootopa in 1873...
  Eindredactie Games dinsdag 10 juli 2018 @ 16:13:40 #297
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_180377123
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 13:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De techniek is wel aangeslagen, namelijk een draaiende trommel met 2 of meer videokoppen die diagonaal spoortjes trekt over een opgerolde magnetische tape en daarmee de bandbreedte van de "klassieke" magnetische tape fors oprekt.

Alleen systemen / standaarden (!) als Betamax, U-matic, VCR, VHS, Video 2000. hebben het afgelegd tegen VHS.

Daarnaast zijn er nog de systemen voor professionele recorders, camcorders (Video8, Hi8, Digital8, MiniDV), etc. Maar de techniek blijft in grote lijnen hetzelfde; de draaiende trommel met videokoppen.
klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.

En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_180380421
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:

[..]

klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.

En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
Klopt, en die techniek met draaiende koppen is inmiddels ingehaald door codecs, harde schijven, solid state opslag en streaming.

Gloeilampen door CCFL en later LED, CRT door LCD, vaste telefoons door GSM, GSM door smartphones, etc.

En zo is de techniek van de verbrandingsmotor en een versnellingsbak straks ingehaald door die van een accu, stroomregelaar en inductie / PMAC motoren.

Wat ik wel een grappig stukje vond, overigens:

quote:
Oliebedrijven ontdekken: elektrische auto's verbruiken geen olie
Er blijkt een schokkende ontwikkeling aan de gang te zijn op de wegen: steeds meer mensen kopen een elektrische auto. Erger nog: die mensen kopen geen benzine of diesel. Oliebedrijven zijn wakker geschrokken uit hun comfortabele winterslaap.

Natuurlijk moet er ook aan een elektrische auto het nodige aan onderdelen gesmeerd worden, maar over het algemeen gaan er minder olieproducten doorheen. Toch zijn de grote oliebedrijven nu nogal geschrokken van het resultaat van een onderzoek van Bloomberg New Energy Finance. Deze marktonderzoeker becijferde namelijk dat er in 2040 veel minder olie verbruikt gaat worden dankzij de opkomst van elektrische auto's.

We lopen zelfs het 'risico' dat de complete oliehandel stagneert. Waarschijnlijk zijn er over een jaartje of twintig zelfs 8 miljoen vaten olie per dag minder nodig, dat is evenveel als de productie van Iran en Irak bij elkaar opgeteld.

Je vraagt je af in welke wereld de olieproducenten de afgelopen jaren hebben geleefd. Het hele idee van elektrische auto's is toch dat we geen olie meer hoeven te verbranden? Blijkbaar hadden de dames en heren dinosaurussappompers er niet op gerekend dat de elektrische auto er echt zou gaan komen. Waar ING ons onlangs voorrekende dat de batterijaangedreven auto al in 2024 goedkoper is dan conventionele auto's, wil Bloomberg er niet aan: pas in 2040 worden er meer elektrische dan brandstofverbrandende auto's verkocht. De olieraffineerders denken zelfs dat het nog langer duurt voordat we hun spullen niet meer kopen.

Wie er gelijk krijgt, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Autofabrikanten lijken in ieder geval massaal op elektrische te gokken. Toch blijven de oliehandelaars er stug van uitgaan dat ze nog jarenlang CO2 aan ons kunnen verkopen. En inderdaad, erg veel groene stroom is er nog niet om al die accu's mee te kunnen opladen.

bron: Autobahn.eu


[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-07-2018 18:51:39 ]
pi_180380514
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 12:57 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Supermooi betoog enzo.

Maar nu naar de realiteit. Ik koop een Hyundai ioniq van 35k. Die haalt in de winter net an 160 kilometer op een accu. Daarmee red ik het niet heen en terug van werk, laat staan dat ik dus naar een klant kan. Dan moet ik dus onderweg stoppen voor ene half uur of meer om mijn auto te tanken, als ik de goede lader heb. Thuis doe ik er 7 uur over, maar ik heb een normale stekker.

Dat is gewoon naatje
Ik lease straks een Audi etron . Daar kun je een eind verder mee komen en onderweg sneller bijladen.
Whatever...
pi_180380614
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juli 2018 16:13 schreef Oscar. het volgende:

[..]

klopt. Auto is qua techniek aangeslagen. 4 banden en een motor die je van a naar b brengt.

En dan zijn er nog grote auto's, vrachtwagens, maar in grote lijnen hetzelfde, shit van a naar b brengen.
In 1832 was er al een elektrische auto.

https://www.energy.gov/articles/history-electric-car

ford was alleen de eerste die lopende banden in productie is gaan gebruiken waardoor zijn plofmotor relatief goedkoop geproduceerd kon worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')