abonnement Unibet Coolblue
pi_180250656
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 23:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.

Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
Die 'uitschieters' zijn het gros vh verkeer op de weg.

En nee een herriemakende trage warmtepomp van 20 rooitjes werkt inderdaad niet in 90% vd huizen in NL.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180250663
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.

Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
S nachts opladen met je zonnepanelen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180250680
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

S nachts opladen met je zonnepanelen.
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
pi_180250769
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.

Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....

Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_180251068
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Cadmium batterijen zijn van de vorige eeuw en allang verdrongen door NiMH en Lithium batterijen die veel minder giftig zijn. Het enige element waar mogelijk tekorten aan dreigen is kobalt. Tesla heeft echter al bewezen dat het gebruik van kobalt drastisch terug gedrongen kan worden en de industrie zet in op kobalt vrije batterijen die desondanks een grote stroomsterkte kunnen leveren.

Tesla heeft het gebruik van kobalt met de introductie van de Model 3 en hun 2170 lithium batterycell flink weten te reduceren. Een Model 3 bevat 60% minder kobalt dan een Model S.

quote:
German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_180252516
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.

Maar dat was niet waar het om draaide.

Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.

Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.

En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Jij gaat straks 8000 kWh gebruiken per jaar, afgezet tegen mijn 2000kWh is dat een verviervoudiging. Stel jij moet die toekomstige auto nog opladen dan komt er nog ca 3000kWh bij.

Dan gaat het piekmoment in de nacht gaat liggen naar mijn inziens.

Interessante info over het netwerk.
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/deel-5/

quote:
De energiewende is een veld vol uitdagingen die bezig is de hele energiewereld drastisch te veranderen. Een belangrijk kenmerk van de energiewende is dat klanten zelf ook veranderen van een passieve consument in afwisselend consument en leverancier. De hegemonie van een handvol grote centrales wordt doorbroken en ze krijgen gezelschap van miljoenen kleine, decentrale opwekkers: losse windmolens, daken met zonnepanelen, biogasturbines en warmte/koudeopslag.
De grootste uitdaging van de energiewende voor het elektriciteitsnet is de aard van de meeste hernieuwbare energiebronnen: van nature onvoorspelbaar. We weten slechts kort van tevoren of de windparken volgende week wel energie kunnen leveren. Waait het dan eigenlijk wel? Hetzelfde geldt voor zon: we weten dat het 's nachts donker is, maar ook overdag heb je soms zon en soms wolken. In tegenstelling tot een gascentrale (die we harder en zachter kunnen zetten wanneer we maar willen) kunnen we niet zomaar eventjes een windpark harder of zachter zetten.

In het noordwesten van Duitsland en in Denemarken, waar de energiewende reeds een grote vlucht heeft gemaakt, zorgt dit vandaag al voor problemen. Momenteel is dat nog net onder controle te houden: door handel in energie (lees: soms zelfs een onoplosbaar overschot tegen een dumpprijs verkopen) is er momenteel nog wel wat te regelen zodat er in elk geval geen technische storingen ontstaan. Maar dit verstoort wel de normale prijsbalans in de energiemarkt van de gebieden eromheen, waaronder in Nederland en in mindere mate België.

Maar met het voortgaan van de energiewende zullen de tekorten en overschotten vroeg of laat zó groot worden dat het niet meer toereikend kan worden aan- of afgevoerd omdat zelfs de zwaarste koppelnetverbindingen deze energiestromen dan niet meer de baas te kunnen. Handel kent dan zijn grenzen en een onoplosbare onbalans zal ontstaan, met als gevolg het moeten laten schieten van winbare groene energie of juist een storing bij een onoplosbaar tekort, wanneer de fossiele centrales in het gebied al buiten dienst zijn genomen
Het blijkt nu al in Denemarken en Noord Duitsland tot problemen te lijden, en dan zit je in een groot Europees grid met nog enorm veel fossiele energie en kernenergie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 05-07-2018 10:04:13 ]
pi_180253338
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.

[..]

Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Over de afstand valt te twisten natuurlijk, maar ik wil die energie graag in Nederland hebben. ;)
En die leidingen gaan niet in vogelvlucht lopen. Laten we dan eens van 9000 km uitgaan.
De verliezen lijken inderdaad laag te zijn volgens deze studie, ca 3% per 1000km, wat mij enorm meevalt. Dat is 27%. Daarbij moet je nog de verliezen in de converterstations optellen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec

Interessante info over deze materie !

Aluminium voorraden zal de eerstkomende 1000 jaar geen probleem zijn, echter de winbare voorraden ijzer (hoogspanningsmasten/windmolens) is met 155 jaar beperkt.

http://aluminiumcentrum.n(...)um_en_het_milieu.PDF

Een intercontinentaal grid is inderdaad een reusachtig project. Mocht het technisch uitvoerbaar zijn dan is de vraag nog of het politiek haalbaar is
pi_180262542
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
pi_180262816
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.

Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....

Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.

Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Je weet blijkbaar niet welke grondstoffen er in accu's gebruikt worden en wat de huidige ontwikkelingen zijn.

Accu's dumpen? Tesla heeft een gesloten recycling programma waarin 70% van de accu's hergebruikt kan worden. Ook logisch, die grondstoffen zijn geld waard, je hoeft ze niet te winnen als je ze uit bestaande accu's kan halen.

Zo'n 10% van de accu materialen wordt direct weer gebruikt (casing, elektronica). Van de rest worden de grondstoffen hergebruikt, totaal zo'n 60%. Voorlopig gaat het bij vooral om gecrashte Tesla's (op de weg of door tornado vernield) of Tesla's uit overstroomde gebieden in de USA.

Toyota heeft een vergelijkbaar programma en wil dit zelfs naar 100% hergebruik tillen.

Overigens gaan de accu's lang mee, zelfs van het eerste Prius model uit 1997 rijden nu nog exemplaren rond met meer dan 500.000 Miles op de teller. In Oostenrijk is/was een taxi-chauffeur die al op 600.000 Miles zat met nog de originele accu er in.
pi_180262977
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.

Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
pi_180263054
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.

Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in :)

Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul :)

Voorbeeld van de Strada:



Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden :)

Voorbeeld van zo'n convector met DBE:



Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe :P
pi_180263186
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in :)

Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul :)

Voorbeeld van de Strada:

[ afbeelding ]

Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden :)

Voorbeeld van zo'n convector met DBE:

[ afbeelding ]

Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe :P
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen ^O^
pi_180263304
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen ^O^
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.

Ziet er strak uit :)

Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken :)
pi_180263394
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.

Ziet er strak uit :)

Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken :)
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
pi_180263534
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.

Geen vloerverwarming, er lopen teveel leidingen door de dekvloer, het infrezen van vloerverwarming achteraf zou dan waarschijnlijk een slagveld worden.
pi_180275005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.

Waar gaat dan het water/vocht heen?
pi_180275819
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar gaat dan het water/vocht heen?
Niet. Met de Strada's kan je zo'n 4 graden koelen, dan treedt dat probleem niet op.

De Jaga Briza kan meer afkoelen maar dan heb je een condensafvoer nodig.
pi_180365926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 06:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

:')

BNW is ergens anders.

En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
aardappels, sproitjes, sloavink.
pi_180365965
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Dan hoeft die niet in delen te laten installeren, als dan kon die alles in 1X!

Ik hoop voor hem dat het uitkomt en zie graag uitkomsten inplaats van berekeningen, dan kan ik ook, al zal dat wel in 1X gaan dan.
pi_180366010
Al zag ik die airco liever op rubbers staan!
pi_180366027
quote:
10s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:

[..]

Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
pi_180366059
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
pi_180366082
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.

Waterstof is erg inefficient.
pi_180366104
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.
Dan heeft men wel veel stroom nodig!
pi_180366118
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2018 23:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan heeft men wel veel stroom nodig!
Waterstof maken kost ook veel stroom... of aardgas...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')