Die 'uitschieters' zijn het gros vh verkeer op de weg.quote:Op woensdag 4 juli 2018 23:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb het over thuis laden en gemiddelden, niet over de uitschieters. De gemiddelden (15.000km per jaar / 40 per dag) bepalen uiteindelijk hoeveel laadstroom er nodig is op een dag. Dit dempt de uitschieters ruimschoots.
Een elektrische auto is overigens niets voor jou, zou er niet aan beginnen.
Net als een warmtepomp, jij hoort gewoon op het gas te blijven. Iets anders werkt niet voor jou.
S nachts opladen met je zonnepanelen.quote:Op woensdag 4 juli 2018 18:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's rijden gemiddeld 40km per dag in Nederland.
Een elektrische auto rijdt zo'n 5km op 1kWh, dus heb je voor 40km zo'n 8kWh nodig.
Omdat ze dat gemiddeld rijden, zal het grootste deel van het elektrische wagenpark thuis (en dus ook 's nachts) geladen kunnen worden, ofwel tijdens de daluren.
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:06 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
S nachts opladen met je zonnepanelen.
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.
Maar dat was niet waar het om draaide.
Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.
Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.
En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Cadmium batterijen zijn van de vorige eeuw en allang verdrongen door NiMH en Lithium batterijen die veel minder giftig zijn. Het enige element waar mogelijk tekorten aan dreigen is kobalt. Tesla heeft echter al bewezen dat het gebruik van kobalt drastisch terug gedrongen kan worden en de industrie zet in op kobalt vrije batterijen die desondanks een grote stroomsterkte kunnen leveren.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
quote:German teardown firm gives insight on Tesla Model 3 materials cost and battery composition
Tesla’s progress in its battery tech were highlighted in a recent report from advisory firm Benchmark Mineral Intelligence. According to BMI, Tesla has used less cobalt in its batteries since the days of the original Roadster and the Model S. With the Model S, for example, Tesla used up 11 kg of cobalt per car. Tesla is using 4.5 kg of cobalt for the Model 3, a 60% reduction
Jij gaat straks 8000 kWh gebruiken per jaar, afgezet tegen mijn 2000kWh is dat een verviervoudiging. Stel jij moet die toekomstige auto nog opladen dan komt er nog ca 3000kWh bij.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook dat is prima mogelijk als je je zelf opgewekte stroom overdag opslaat in één of meerdere powerwall achtige oplossingen.
Maar dat was niet waar het om draaide.
Er is 's nachts een relatief lage belasting van het elektriciteitsnet aangezien de meerderheid van ons dan slaapt. Dat is een prima moment om je auto bij te laden, het bijladen van gemiddeld 8kWh per auto per dag is prima te spreiden over het net.
Ook als het aantal warmtepompen toeneemt, blijft de belasting 's nachts in verhouding lager.
En dan blijft er genoeg capaciteit over om jouw auto overdag in Weert en Oldenzaal te laden.
Het blijkt nu al in Denemarken en Noord Duitsland tot problemen te lijden, en dan zit je in een groot Europees grid met nog enorm veel fossiele energie en kernenergie.quote:De energiewende is een veld vol uitdagingen die bezig is de hele energiewereld drastisch te veranderen. Een belangrijk kenmerk van de energiewende is dat klanten zelf ook veranderen van een passieve consument in afwisselend consument en leverancier. De hegemonie van een handvol grote centrales wordt doorbroken en ze krijgen gezelschap van miljoenen kleine, decentrale opwekkers: losse windmolens, daken met zonnepanelen, biogasturbines en warmte/koudeopslag.
De grootste uitdaging van de energiewende voor het elektriciteitsnet is de aard van de meeste hernieuwbare energiebronnen: van nature onvoorspelbaar. We weten slechts kort van tevoren of de windparken volgende week wel energie kunnen leveren. Waait het dan eigenlijk wel? Hetzelfde geldt voor zon: we weten dat het 's nachts donker is, maar ook overdag heb je soms zon en soms wolken. In tegenstelling tot een gascentrale (die we harder en zachter kunnen zetten wanneer we maar willen) kunnen we niet zomaar eventjes een windpark harder of zachter zetten.
In het noordwesten van Duitsland en in Denemarken, waar de energiewende reeds een grote vlucht heeft gemaakt, zorgt dit vandaag al voor problemen. Momenteel is dat nog net onder controle te houden: door handel in energie (lees: soms zelfs een onoplosbaar overschot tegen een dumpprijs verkopen) is er momenteel nog wel wat te regelen zodat er in elk geval geen technische storingen ontstaan. Maar dit verstoort wel de normale prijsbalans in de energiemarkt van de gebieden eromheen, waaronder in Nederland en in mindere mate België.
Maar met het voortgaan van de energiewende zullen de tekorten en overschotten vroeg of laat zó groot worden dat het niet meer toereikend kan worden aan- of afgevoerd omdat zelfs de zwaarste koppelnetverbindingen deze energiestromen dan niet meer de baas te kunnen. Handel kent dan zijn grenzen en een onoplosbare onbalans zal ontstaan, met als gevolg het moeten laten schieten van winbare groene energie of juist een storing bij een onoplosbaar tekort, wanneer de fossiele centrales in het gebied al buiten dienst zijn genomen
Over de afstand valt te twisten natuurlijk, maar ik wil die energie graag in Nederland hebben.quote:Op donderdag 5 juli 2018 00:01 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik neem aan omdat het in de eerste plaats bedoeld was om het Midden Oosten en Noord Afrika van stroom te voorzien.
[..]
Van de Drieklovendam tot Roemenië is het 7100 km in vogelvlucht, pakweg drie keer langer dan de Rio Madeira verbinding, die 3.9 miljard dollar kostte.
Verlies op DC lijnen is laag, zijn hoofdzakelijk ohmse en corona verliezen. Ze zijn trouwens van aluminium + staal, niet van koper. Bvb AlFe 680/83.
Een intercontinentaal grid is een reusachtig project, maar we hebben ook olie- en gasleidingen van duizenden kilometers aangelegd, snelwegen en treinverbindingen over heel het continent, etc.
Je weet blijkbaar niet welke grondstoffen er in accu's gebruikt worden en wat de huidige ontwikkelingen zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2018 07:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Energie opwekken met een laag rendement, daar weer een gedeelte van verliezen door het in accu's op te slaan waarna er nog meer rendement verdwijnt door het weer in een andere accu te proppen.
Die allemaal iedere keer dat je laad capaciteit verliezen....
Binnenkort komen de 1e Teslas die massaal hun accu's moeten dumpen en vernieuwen. Succes.
Oooh en er is bij lange na niet genoeg cadmium op aarde.
Dat zie ik anders.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:05 schreef MaGNeT het volgende:
Zo'n grid zal deels ook gewoon uit bestaande kabels bestaan, alleen de koppelingen onderling zal je moeten leggen (en waar nodig uitbreiding van capaciteit).
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even inquote:Op donderdag 5 juli 2018 19:25 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Dat zie ik anders.
Wil je die energie over zulke afstanden transporteren zal je parallel een heel nieuw HDCV netwerk op moeten zetten.
Eigenlijk hetzelfde dat je voor de HSL ook een complete nieuwe infrastructuur moet bouwen.
Heb je de linkjes in mijn vorige twee posten al eens bekeken ?
Als je tijd hebt kan ik je dat aanraden.
Echt interessante materie.
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingenquote:Op donderdag 5 juli 2018 19:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Misschien duik ik daar vandaag ook nog even in
Vandaag zijn de LTV convectoren door m'n installateur geplaatst, Jaga Strada en 1x een Jaga Vertiga voor in de keuken, allen voorzien van DBE.
Erg mooi spul
Voorbeeld van de Strada:
[ afbeelding ]
Ze zijn er ook platter / dunner maar we hebben gekozen voor hogere capaciteit zodat er met nog lagere aanvoertemperatuur verwarmd kan worden
Voorbeeld van zo'n convector met DBE:
[ afbeelding ]
Heb wat "hand en spandiensten" verricht, zoals uitpakken, recht houden bij het afhangen, afvoeren van het karton dus voor mijn doen best moe
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:34 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mooi spul, hoge capaciteit voor die afmetingen
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In de woonkamer hangen er nu 2 van 2 meter breed onder de ramen en nog een kleinere aan de tussenwand naar de keuken.
Ziet er strak uit
Als de stucloper weg is zal ik eens wat foto's maken
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Als straks de warmtepomp erop zit, is het dan mogelijk om er ook mee te koelen ?
Heb je ook leidingen in de vloer voor vloerverwarming ?
Waar gaat dan het water/vocht heen?quote:Op donderdag 5 juli 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Technisch kan het maar heb niet voor deze optie gekozen, het wordt ook met de huidige hitte niet zo warm in de woning.
Niet. Met de Strada's kan je zo'n 4 graden koelen, dan treedt dat probleem niet op.quote:
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.quote:Op donderdag 5 juli 2018 06:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
BNW is ergens anders.
En ja, je kan mensen wel verplichten maar voorlopig lost men het op met prijsverhogingen van aardgas.
Dan hoeft die niet in delen te laten installeren, als dan kon die alles in 1X!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:26 schreef Jan-Slagter het volgende:
[..]
Lekker makkelijk praten jij, MaGNeT heeft gecashed met cryptocurrencies en kan daarmee deze linkse hobby's bekostigen. Nu vind hij dat de normale man hetzelfde moet doen.
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Had er ook een nieuwe auto voor kunnen halen, keuzes.
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.quote:Op maandag 9 juli 2018 23:35 schreef john2406 het volgende:
[..]
Auto weg gegooid geld voor je het weet rijdt men op waterstof, zit je met die auto in de maag die niemand meer wil!
Dan heeft men wel veel stroom nodig!quote:Op maandag 9 juli 2018 23:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto's op waterstof gaat 'm niet worden.
Elektrisch heeft de toekomst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |