Teveel gereden met een hand op de pook.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:44 schreef KlaagVaak1 het volgende:
Hallo,
Mijn versnellingsbak maakt een soort trillend geluid (als een telefoon die trilt, of blikje die niet even lekker zit in een bekerhouder). Beetje trillend geluid, dit doet hij alleen in zijn 2, bij optrekken rond de 3000 toeren. Overige versnellingen niet, schakelt goed, ook in zijn achteruit prima. Handrem op, en optrekken van 1 en 2e versnelling, hoor dan ook geen ratel.
Wat kan dit zijn? Diesel Astra 160 Pk 2012
Ja, doe ik wel eens inderdaad.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:46 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Teveel gereden met een hand op de pook.
Onder de 3000 toeren blijven.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:44 schreef KlaagVaak1 het volgende:
Mijn versnellingsbak maakt een soort trillend geluid (als een telefoon die trilt, of blikje die niet even lekker zit in een bekerhouder). Beetje trillend geluid, dit doet hij alleen in zijn 2, bij optrekken rond de 3000 toeren. Diesel Astra 160 Pk 2012
Daar heeft ie net zoveel aan als " 3000 rpm blijven rijden in z'n 2 en je vriendin de tijd van dr leven geven"quote:
quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:59 schreef devlinmr het volgende:
Daar heeft ie net zoveel aan als " 3000 rpm blijven rijden in z'n 2 en je vriendin de tijd van dr leven geven"
Moah, meer dan 3000 toeren geeft vooral wat lol in zo’n auto, maar is vrijwel nooit echt nodig. Als je daarma serieuze schade kan voorkomen, is het een optie.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:59 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Daar heeft ie net zoveel aan als " 3000 rpm blijven rijden in z'n 2 en je vriendin de tijd van dr leven geven"
Km stand?quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:44 schreef KlaagVaak1 het volgende:
Hallo,
Mijn versnellingsbak maakt een soort trillend geluid (als een telefoon die trilt, of blikje die niet even lekker zit in een bekerhouder). Beetje trillend geluid, dit doet hij alleen in zijn 2, bij optrekken rond de 3000 toeren. Overige versnellingen niet, schakelt goed, ook in zijn achteruit prima. Handrem op, en optrekken van 1 en 2e versnelling, hoor dan ook geen ratel.
Wat kan dit zijn? Diesel Astra 160 Pk 2012
Geen idee. Koppeling en motor e.d. lijkt me geen punt, is de versnellingsbak olie nog op peil?quote:
Heeft die ook een pijpstok? Ik heb geen Transmissie olie check of druk sensor dat ik kan zien in mijn boordcomputerquote:Op vrijdag 29 juni 2018 21:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen idee. Koppeling en motor e.d. lijkt me geen punt, is de versnellingsbak olie nog op peil?
Kan je dit toelichten voor iemand die minder verstand heeft van auto's. Ik kan mij niet voorstellen hoe dit in de praktijk zit.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 20:46 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Teveel gereden met een hand op de pook.
Niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 21:50 schreef Scuidward het volgende:
Ik kan mij niet voorstellen hoe dit in de praktijk zit.
De synchro-ring is zo gemaakt, dat de bak in de versnelling blijft staan, zonder hulp van de bestuurder. Als je blijft duwen/leunen met je hand, slijten ze.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 21:50 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Kan je dit toelichten voor iemand die minder verstand heeft van auto's. Ik kan mij niet voorstellen hoe dit in de praktijk zit.
Hmmm, ik kon mij inderdaad wel inbeelden dat het iets met onnodige druk en dus wrijving te maken had.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 22:14 schreef Fer het volgende:
[..]
De synchro-ring is zo gemaakt, dat de bak in de versnelling blijft staan, zonder hulp van de bestuurder. Als je blijft duwen/leunen met je hand, slijten ze.
In weze houd je dus met je hand de pook tegen om de natuurlijke trillingen te verwerken. Dat heeft effect op de ophangrubbers enz. waardoor er eigenlijk sneller slijtage optreed dan als je gewoon die pook met rust laat.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 21:50 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Kan je dit toelichten voor iemand die minder verstand heeft van auto's. Ik kan mij niet voorstellen hoe dit in de praktijk zit.
Uhm nee. Het probleem doet zich ín de bak voor zoals Fer zei.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 23:28 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
In weze houd je dus met je hand de pook tegen om de natuurlijke trillingen te verwerken. Dat heeft effect op de ophangrubbers enz. waardoor er eigenlijk sneller slijtage optreed dan als je gewoon die pook met rust laat.
M.a.w. laat die pook met rust.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 23:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Uhm nee. Het probleem doet zich ín de bak voor zoals Fer zei.
Je oefent kracht uit op 1 punt op een draaiend object wat ongelijke slijtage met zich mee brengt.
Ja gewoon 2 handjes aan het stuur zodat je ook niet in de war komt als de straat niet meer recht isquote:
Nog precieser: je pook bedient een selectievork, die de synchroring tegen het tandwiel aandrukt. De vork draait natuurlijk niet, maar de ring wel. Dit geeft slijtage, wat geen probleem is tijdens het schakelmoment, maar als je constant die vork tegen de ring loopt te duwen, blijft het ook constant slijten.quote:Op vrijdag 29 juni 2018 22:25 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Hmmm, ik kon mij inderdaad wel inbeelden dat het iets met onnodige druk en dus wrijving te maken had.
Oppassen dan, want sinds mijn auto met armleuning heb ik daar ook een handje van.
Die slot, hij reisde BTW ook in 3e versnelling.quote:Op zaterdag 30 juni 2018 18:10 schreef Dunnevandale het volgende:
En welke slot was het,deze slot of die slot?
Met de allerbeste fantasie is er zelfs geen touw aan vast te knopen...ik snap al niet wat die Belasting Toegevoegde Waarde ermee te maken heeft.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |