abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 29 juni 2018 @ 14:48:44 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180122877
Een familielid van me gaat door niet echt een geweldige periode in zijn leven; eerst een been-amputatie, toen een nier-transplantatie en zéér spoedig wordt zijn andere been ook geamputeerd.

Hij heeft zich altijd - zelfstandig - kunnen redden met een rolstoel en prothese, maar dat gaat zeer waarschijnlijk niet meer zo zijn, voornamelijk badkamer, keuken, etc.

We zijn hier hier erg kort geleden mee geconfronteerd, dus wat gaat het traject nu zijn? Wat als zijn huidige woning niet dusdanig-invalide vriendelijk gemaakt kan worden en op zoek moet naar een ander huisje? Is daar enige medewerking/empathie van de gemeente voor?

Kan me zo voorstellen dat je een nieuwe woning niet zomaar even uit de hoge hoed tovert.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180122927
Drempels eruit en een traplift? Denk dat dat in elke woning wel kan toch? En hulp aan huis van een of andere zorginstelling.

Geen idee eigenlijk of gemeenten meewerken met zoiets.

Sterkte voor je familielid in elk geval :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_180122963
Komt natuurlijk nog meer bij. Aangepaste wc, lager keukenblad wat me zo te binnen schiet.

Denk dat vooral de wc waar je met rolstoel in kan een probleem kan zijn in veel huizen ivm ruimte.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 15:09:01 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_180123263
Los van het feit of de gemeente wel of niet meewerkt, zal een dergelijk huis ook beschikbaar moeten zijn. Niet elk huis is geschikt voor invaliden, of kan zomaar even omgebouwd worden.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 29 juni 2018 @ 15:12:26 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180123313
Ik neem aan dat er een huisarts, revalidatiearts bij betrokken zijn? Begin daar eens met informeren.

Het loopt trouwens via de gemeente, die zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de WMO. Maar in iedere gemeente gaat dat weer anders.
The love you take is equal to the love you make.
pi_180124415
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 15:12 schreef Lienekien het volgende:
Ik neem aan dat er een huisarts, revalidatiearts bij betrokken zijn? Begin daar eens met informeren.

Het loopt trouwens via de gemeente, die zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de WMO. Maar in iedere gemeente gaat dat weer anders.
vooral een revalidatiearts kan je op het goedemspoor zetten.
Altijd naar dergelijke situaties.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_180124449
Ergotherapeuten weten hier alles van, zowel praktisch als hoe de gemeente werkt. Vaak zijn deze aanwezig in revalidatie centra en er zijn ook eerstelijnspraktijken waar je terecht kan (mogelijk met verwijzing van (huis)arts).
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 juni 2018 @ 16:44:30 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_180124623
Heeft hij een eigen huis of een huurhuis? In het laatste geval zou ik ook eens met de woningbouw overleggen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 29 juni 2018 @ 18:12:01 #9
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_180125999
'k Werk bij een gemeente. Vanuit de WMO wordt hier zat gedaan met woningaanpassingen, soms voor ettelijke tienduizenden euros, of verhuisvergoedingen.

Ik zou gewoon een aanvraag doen en kijken wat ze voor je kunnen betekenen.
pi_180126049
Hij moet zich melden bij het lokale WMO loket en daar vragen om WMO voorzieningen.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 21:13:10 #11
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180129104
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 15:12 schreef Lienekien het volgende:
Ik neem aan dat er een huisarts, revalidatiearts bij betrokken zijn? Begin daar eens met informeren.

Het loopt trouwens via de gemeente, die zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de WMO. Maar in iedere gemeente gaat dat weer anders.
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:30 schreef Symphonic het volgende:

[..]

vooral een revalidatiearts kan je op het goedemspoor zetten.
Altijd naar dergelijke situaties.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 16:33 schreef Lyssa het volgende:
Ergotherapeuten weten hier alles van, zowel praktisch als hoe de gemeente werkt. Vaak zijn deze aanwezig in revalidatie centra en er zijn ook eerstelijnspraktijken waar je terecht kan (mogelijk met verwijzing van (huis)arts).
Mooi, thanks. :)

En wat bertreft mobiliteit; kan een normale (automatische bak) auto 'omgebouwd' worden naar een te besturen door een invalide?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180129229
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:13 schreef static het volgende:

[..]


[..]


[..]

Mooi, thanks. :)

En wat bertreft mobiliteit; kan een normale (automatische bak) auto 'omgebouwd' worden naar een te besturen door een invalide?
Van ombouwen heb ik geen verstand maar toen ik een bestelbus zocht op autosites en marktplaats kwam ik wel tweedehands dit soort aangepaste auto’s tegen. De lokale autohandel/garage kan je vast helpen er één te kopen en je informeren over ombouwen.

Sterkte met je familielid. Mooi dat je je zo inzet voor deze persoon :)
  vrijdag 29 juni 2018 @ 21:27:55 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_180129339
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:13 schreef static het volgende:

[..]


[..]


[..]

Mooi, thanks. :)

En wat bertreft mobiliteit; kan een normale (automatische bak) auto 'omgebouwd' worden naar een te besturen door een invalide?
Dat ligt volgens mij aan de aanpassing die nodig is. En uiteraard doet niet elke garage dit.

Een collega had ze gewoon nieuw op bestelling.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 21:39:52 #14
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180129535
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:21 schreef Pippalena het volgende:

[..]

Van ombouwen heb ik geen verstand maar toen ik een bestelbus zocht op autosites en marktplaats kwam ik wel tweedehands dit soort aangepaste auto’s tegen. De lokale autohandel/garage kan je vast helpen er één te kopen en je informeren over ombouwen.

Sterkte met je familielid. Mooi dat je je zo inzet voor deze persoon :)
Ik denk dat we eerst maar gaan onderzoeken of het mogelijk is met zijn huidige auto, nogal duur en zijn oogappeltje. :)
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180129597
Ligt hij al in het ziekenhuis? Of is de amputatie gepland maar is hij nog thuis?

In het geval dat hij al opgenomen is:
Als het goed is, zal er door de transferverpleegkundige een revalidatielocatie geregeld worden. Hij/zij kan ook een aanvraag doen voor thuiszorg, vanuit de wet maatschappelijke ondersteuning kan een hoop gebeuren, maar het moet wel geregeld worden. De verpleegkundige kan een aanvraag doen bij de gemeente. Er komt dan iemand van de gemeente een gesprek houden met je familielid, en daaruit kan toekenning voortvloeien. Een maatschappelijk werker om ondersteuning te bieden bij al het regelwerk zou bijvoorbeeld al een hoop schelen.

Als hij nog niet opgenomen is, kan hij zelf bij de gemeente een aanvraag doen. Per gemeente verschilt een beetje hoe hij dat kan doen. google op maatschappelijk werk aanvragen.

Qua huishouding is ondersteuning bij verbouwing vanuit zowel de WMO als de zorgverzekering als bijzondere bijstand mogelijk. Als het huis niet voldoende verbouwd kan worden, kan als hij sociaal huurt een urgentie aangevraagd worden.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 22:14:38 #16
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180129974
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Ligt hij al in het ziekenhuis? Of is de amputatie gepland maar is hij nog thuis?

Hij is gisteren opgenomen en vanochtend geamputeerd.
Zoals gezegd, het ging allemaal nogal snel, vandaar al deze vragen. :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:44 schreef clumsy_clown het volgende:
In het geval dat hij al opgenomen is:
Als het goed is, zal er door de transferverpleegkundige een revalidatielocatie geregeld worden. Hij/zij kan ook een aanvraag doen voor thuiszorg, vanuit de wet maatschappelijke ondersteuning kan een hoop gebeuren, maar het moet wel geregeld worden. De verpleegkundige kan een aanvraag doen bij de gemeente. Er komt dan iemand van de gemeente een gesprek houden met je familielid, en daaruit kan toekenning voortvloeien. Een maatschappelijk werker om ondersteuning te bieden bij al het regelwerk zou bijvoorbeeld al een hoop schelen.
We weten in ieder geval dat hij (misschien) volgende week al naar Heliomare gaat, voor revalidatie en een prothese. Daar is hij ook gerevalideerd toen zijn 'eerste' (wat klinkt dat raar) been geamputeerd was.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:44 schreef clumsy_clown het volgende:
kan als hij sociaal huurt een urgentie aangevraagd worden.
Het is een huurhuis, maar niet sociaal.

Wil zoveel mogeljk info verzamelen zodat ik zijn zoon - die uiteraard in zak en as zit - tenminste een beetje voorbereid van alles in parallel in actie kan zetten indien nodig.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180130057
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 22:14 schreef static het volgende:

[..]

Hij is gisteren opgenomen en vanochtend geamputeerd.
Zoals gezegd, het ging allemaal nogal snel, vandaar al deze vragen. :)

[..]

We weten in ieder geval dat hij (misschien) volgende week al naar Heliomare gaat, voor revalidatie en een prothese. Daar is hij ook gerevalideerd toen zijn 'eerste' (wat klinkt dat raar) been geamputeerd was.

[..]

Het is een huurhuis, maar niet sociaal.

Wil zoveel mogeljk info verzamelen zodat ik zijn zoon - die uiteraard in zak en as zit - tenminste een beetje voorbereid van alles in parallel in actie kan zetten indien nodig.
Ah, in dat geval zal het revalidatiecentrum ook de nodige expertise hebben om het vervolg te regelen. Maar het is sowieso wel handig om een maatschappelijk werker te regelen, ook om die zoon bij te staan. De zoon kan daar in het ziekenhuis naar vragen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 30 juni 2018 @ 09:55:14 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_180135810
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 22:14 schreef static het volgende:
Het is een huurhuis, maar niet sociaal.

Neem contact op met de woningbouwvereniging en leg de situatie uit. Misschien kan hij via hun naar een geschikte woning verhuizen. En als de woning aangepast moet worden willen zij dat vast ook graag weten.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_180135917
Als hij nog werkt kan hij ook vanuit het UWV voorzieningen krijgen. Denk aan een vervoersvoorziening (bv. aangepaste auto) of voorzieningen op de werkplaats zelf.
Voor hulp in het dagelijks leven moet hij bij de gemeente zijn. Dat gaat via de WMO.
pi_180136266
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 09:55 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Neem contact op met de woningbouwvereniging en leg de situatie uit. Misschien kan hij via hun naar een geschikte woning verhuizen. En als de woning aangepast moet worden willen zij dat vast ook graag weten.
Grote kans dat hij dus niet huurt via een woningbouwvereniging.
pi_180136411
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 21:39 schreef static het volgende:

[..]

Ik denk dat we eerst maar gaan onderzoeken of het mogelijk is met zijn huidige auto, nogal duur en zijn oogappeltje. :)
Als hij verder volledige hand- en armfunctie heeft zijn de aanpassingen aan een auto vrij minimaal. Het enige wat vereist is, is een automaat, geen schakelbak. Ik kan je via dm eventueel wel foto's van mijn eigen aangepaste auto sturen, om een idee te krijgen.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat er een rijvaardigheidstest gedaan moet worden. Een aantekening op het rijbewijs dat er alleen in een automaat en met bepaalde aanpassingen gereden mag worden en dergelijke. Het is een beetje "geen slapende honden wakker maken" , maar als je gecontroleerd wordt en het papierwerk niet in orde hebt ben je heel ver van huis.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_180136664
Aanpassing van woning e.d. zal inderdaad via wmo gaan. Situatie in huis moet natuurlijk er wel geschikt voor zijn, en in deze situatie kan het nog relevant zijn of eigenaar woning hierin mee werkt.

quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 10:40 schreef WheeleE het volgende:

[..]

Als hij verder volledige hand- en armfunctie heeft zijn de aanpassingen aan een auto vrij minimaal. Het enige wat vereist is, is een automaat, geen schakelbak. Ik kan je via dm eventueel wel foto's van mijn eigen aangepaste auto sturen, om een idee te krijgen.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat er een rijvaardigheidstest gedaan moet worden. Een aantekening op het rijbewijs dat er alleen in een automaat en met bepaalde aanpassingen gereden mag worden en dergelijke. Het is een beetje "geen slapende honden wakker maken" , maar als je gecontroleerd wordt en het papierwerk niet in orde hebt ben je heel ver van huis.
Vanuit het perspectief gezien van wat er allemaal kan worden aangepast in een auto zullen de aanpassingen wellicht "vrij minimaal" zijn ja. Ik denk dat je al snel richting gas/rem bediening met de hand gaat, wellicht aangepaste stoel en mogelijkheid om een rolstoel mee te nemen, hoewel dat verder niet vermeld wordt door TS. Kijk anders even op site van Autoaanpassers Nederland of google even. Genoeg bedrijven die dit doen. Vergoeding hiervan wordt volgens mij afgewogen tegen de mate waarin mobiliteit toeneemt. Zeker als er sprake is van werk en de vergoeding via uwv loopt zal hier sprake van zijn.

In het kader van 'slapende honden' had het familielid van TS volgens mij al reeds melding moeten doen bij cbr d.m.v. eigen verklaring met (waarschijnlijk) het gevolg van het automaat rijden, gezien er door eerdere amputatie al sprake is van een beperking.
pi_180136770
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 10:56 schreef hatsjoe het volgende:
Aanpassing van woning e.d. zal inderdaad via wmo gaan. Situatie in huis moet natuurlijk er wel geschikt voor zijn, en in deze situatie kan het nog relevant zijn of eigenaar woning hierin mee werkt.

[..]

Vanuit het perspectief gezien van wat er allemaal kan worden aangepast in een auto zullen de aanpassingen wellicht "vrij minimaal" zijn ja. Ik denk dat je al snel richting gas/rem bediening met de hand gaat, wellicht aangepaste stoel en mogelijkheid om een rolstoel mee te nemen, hoewel dat verder niet vermeld wordt door TS. Kijk anders even op site van Autoaanpassers Nederland of google even. Genoeg bedrijven die dit doen. Vergoeding hiervan wordt volgens mij afgewogen tegen de mate waarin mobiliteit toeneemt. Zeker als er sprake is van werk en de vergoeding via uwv loopt zal hier sprake van zijn.

In het kader van 'slapende honden' had het familielid van TS volgens mij al reeds melding moeten doen bij cbr d.m.v. eigen verklaring met (waarschijnlijk) het gevolg van het automaat rijden, gezien er door eerdere amputatie al sprake is van een beperking.
Klopt inderdaad, goeie aanvulling. Mijn 'minimaal' was ook meer richting de invloed op de auto. Die werd omschreven als z'n oogappeltje, dus dan kan ik me voorstellen dat je er niet al te veel aan wil vertimmeren.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zaterdag 30 juni 2018 @ 17:45:41 #24
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180144457
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 10:02 schreef Brollebol het volgende:
Als hij nog werkt kan hij ook vanuit het UWV voorzieningen krijgen. Denk aan een vervoersvoorziening (bv. aangepaste auto) of voorzieningen op de werkplaats zelf.
Voor hulp in het dagelijks leven moet hij bij de gemeente zijn. Dat gaat via de WMO.
Gepensioneerd.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zaterdag 30 juni 2018 @ 17:47:05 #25
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180144488
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 10:40 schreef WheeleE het volgende:
Als hij verder volledige hand- en armfunctie heeft zijn de aanpassingen aan een auto vrij minimaal. Het enige wat vereist is, is een automaat, geen schakelbak. Ik kan je via dm eventueel wel foto's van mijn eigen aangepaste auto sturen, om een idee te krijgen.
Het is een automaat.
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 10:40 schreef WheeleE het volgende:
Een aantekening op het rijbewijs dat er alleen in een automaat en met bepaalde aanpassingen gereden mag worden en dergelijke. Het is een beetje "geen slapende honden wakker maken" , maar als je gecontroleerd wordt en het papierwerk niet in orde hebt ben je heel ver van huis.
Hem kennende zal hij dat al bij de eerste amputatie gedaan hebben.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180150745
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 17:47 schreef static het volgende:

[..]

Het is een automaat.

[..]

Hem kennende zal hij dat al bij de eerste amputatie gedaan hebben.
Qua aanpassingen voor de bediening zou je voor tussen de 6 en 10 duizend euro klaar zijn. Die kosten kun je vergoed krijgen van het UWV. Voor het vervoer van z'n rolstoel, en het in de auto krijgen er van hangt het er maar net af wat hij kan en waar extra aanpassingen voor nodig zijn.

Met het revalidatiecentrum en de WMO via de gemeente kom je een heel eind op weg denk ik. Succes en sterkte, zowel voor hem als voor jou.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zondag 1 juli 2018 @ 23:34:14 #27
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180177311
Gaat niet zo goed; in de eerste instantie alleen tot onder de knie geamputeerd, morgen nog een groter deel. -O-

Hij is zo gek op zijn honden en is zo bang dat die wegmoeten. Treurig allemaal.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180183076
Ach wat sneu... Ik hoop dat de honden kunnen blijven, dieren kunnen zoveel steun geven O+
Daarnaast zorgt een hond er natuurlijk ook voor dat je buiten blijft komen, en dus ook onder de mensen...

Wat een rotsituatie. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en hoop dat er betere periodes in het verschiet liggen...
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:50:31 #29
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_180288675
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 juni 2018 10:40 schreef WheeleE het volgende:
Overigens moet je er wel rekening mee houden dat er een rijvaardigheidstest gedaan moet worden.
Zijn rijbewijs is ingenomen (heb hem net gesproken), net zoals bij de eerste amputatie moest hij weer een zowat volledig examen doen met CBR examinator.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_180289692
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:50 schreef static het volgende:

[..]

Zijn rijbewijs is ingenomen (heb hem net gesproken), net zoals bij de eerste amputatie moest hij weer een zowat volledig examen doen met CBR examinator.
Ai dat is even balen. Hopelijk kan dat snel genoeg gebeuren, en kan ie binnen afzienbare tijd wat meer praktische stappen maken voor het weer gaan autorijden.

Gaat het een beetje volgens verwachting met het herstel na operatie?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')