abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 juni 2018 @ 00:30:20 #1
450249 Praatpop
All them fleshyzzz! Yeah!
pi_180071685
Het is droog en lokaal lijkt dat de komende twee weken alleen maar te verergeren. Tuinliefhebbers raken in paniek. De antwoorden op de meest gestelde vragen brengen wellicht rust in menigeens hoofd. Dit zijn antwoorden die afkomstig zijn uit de praktijk van menige hovenier in droogtegebieden wereldwijd.

Ik heb mijn gazon het hele voorjaar vertroeteld met kunstmest, verticuteren en gazonborstels. Ik moet nu gaan sproeien. Is dat niet logisch?
Nee. Het gras van je gazon kan prima tegen droogte. In een gemiddeld gazon bevinden zich circa 4 grassoorten die droogte ruim 5 weken met gemak kunnen doorstaan.

Mijn gazon wordt geel. Dit wordt alleen maar erger. Moet ik nu niet gewoon sproeien? Of is het nu te laat en moet mijn gazon worden vernieuwd?
Nee, je hoeft niet te sproeien en het gazon hoeft niet te worden vernieuwd. De grassen trekken het vocht uit de blaadjes en pompen het in de wortels. De wortels kunnen vervolgens ruim 7 weken blijven leven in droge grond. Dit geldt voor alle grondsoorten. Geel gazon wordt niet (direct) groen door besproeien. Dus is het beter om te besparen op (drink)water.

Mijn vijver met goudvissen wordt nu heel snel groen en sommige vissen liggen 's middags op hun zij te happen naar adem. Wat moet ik doen?
Haal direct de vissen uit de vijver en doe ze in een ruime ton met vers drinkwater. Schoon je vijver op, maak je vijverplanten schoon en vervang het vijverwater door vers water. Installeer een nieuwe pomp en vijverfilter en laat deze tijdens deze hete dagen 24/7 draaien. Daarna voeg je de vissen toe aan je vijver. Verschoon je vijverfilter nu iedere 7 dagen. Een UV-filter is effectiever en verlengt de verschoningstermijn.

Ik heb bomen en/of struiken in mijn tuin en de blaadjes hangen slap. Wat moet ik doen?
Water 's avonds licht aan. Wees zuinig. Voeg per boom/struik maximaal 10 liter water toe en spreid dit goed over de boomspiegel. Als je te veel geeft kan de bodem scheuren en dit verergert de verdroging en belemmert de ademhaling door de wortels. Doe dit dagelijks zo lang de blaadjes slap hangen. Het is normaal dat blaadjes van goed gehydrateerde planten tijdens een hete middag slap hangen. Het is een teken van droogte als de blaadjes tijdens de avondschemering nog hangen.

Ik heb een moestuin. Welke groenten moet ik extra bewateren?
Vooral rode biet, snijbiet, erwten, peulen, radijs en rabarber kunnen lichte bewatering in de avond gebruiken. Besproei matig met een gieter en verdeel het goed over alle planten. Hoe natter je de bodem maakt, hoe slechter de ademhaling door de wortels verloopt. Tevens passen planten zich tijdens extreme hitte aan door een waslaagje rondom de wortels en bladeren aan te leggen.

Tot slot; denk dus na. Tuinieren is een kwestie van kosten en baten. Een verdroogd gazon kun je beter verdroogd laten zijn en wachten totdat de vochtige tijden terugkomen. Afgezien van de hoge waterkosten is het ook nog eens zonde om honderden kuubs drinkwater te verbruiken. Omdat ook het regenwater in menige regenton op is en er een verbod dreigt op het oppompen van grond- en slootwater, zul je de droogte ontspannen uit moeten zitten. Ontspan, drink een koel biertje en vertrouw op de natuur. Het komt goed.
  woensdag 27 juni 2018 @ 06:41:15 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_180073551
Vind het altijd grappig ja dat men zich in NL doodongerust begint te maken na wat droogte terwijl dezelfde grasveldjes er in zuidelijk europa ook vaak prima bijliggen zonder als een idioot maar te blijven sproeien.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_180077463
Wij hebben begin mei nieuwe bomen en struiken gekocht dus dit jaar worden ze verwend, volgend jaar mogen ze het zelf oplossen, tenslotte krijgen ze in het wild ook niet elke dag water :)
pi_180077517
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 06:41 schreef Dven het volgende:
Vind het altijd grappig ja dat men zich in NL doodongerust begint te maken na wat droogte terwijl dezelfde grasveldjes er in zuidelijk europa ook vaak prima bijliggen zonder als een idioot maar te blijven sproeien.
Sowieso "Doodongerust" over een tuin...
Weggegaan en opgerot
  woensdag 27 juni 2018 @ 12:34:53 #5
462535 Dolberg
Just keep scoring
pi_180077733
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:20 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Sowieso "Doodongerust" over een tuin...
Snap ik wel. Weet je wat het kost om een fatsoenlijke tuin aan te leggen en te onderhouden?
Just keep scoring.
  woensdag 27 juni 2018 @ 12:35:31 #6
462535 Dolberg
Just keep scoring
pi_180077740
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 06:41 schreef Dven het volgende:
Vind het altijd grappig ja dat men zich in NL doodongerust begint te maken na wat droogte terwijl dezelfde grasveldjes er in zuidelijk europa ook vaak prima bijliggen zonder als een idioot maar te blijven sproeien.
Grasveldjes hebben dan ook niet zo heel veel nodig als het eenmaal netjes ligt.

Bloemen en planten daarentegen vereisen wel de nodige liefde.
Just keep scoring.
pi_180077773
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:34 schreef Dolberg het volgende:

[..]

Snap ik wel. Weet je wat het kost om een fatsoenlijke tuin aan te leggen en te onderhouden?
Als je er doodongerust over wordt op het moment dat het een paar weken niet regent, moet je hem niet aanleggen.
Weggegaan en opgerot
  woensdag 27 juni 2018 @ 12:39:05 #8
462535 Dolberg
Just keep scoring
pi_180077805
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:37 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Als je er doodongerust over wordt op het moment dat het een paar weken niet regent, moet je hem niet aanleggen.
Ik ben er ook niet doodongerust over. Het vergt echter wel de nodige aandacht in dat soort weken. Een mooie tuin kost geld en vergt tijd/aandacht. Daar is niks mis mee.

Het klopt wat Dven zegt over dat het in warme en droge landen er toch goed bij ligt. Er zijn natuurlijk ook grassoorten die beter tegen droogte en zonlicht kunnen.
Just keep scoring.
pi_180078130
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:39 schreef Dolberg het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet doodongerust over. Het vergt echter wel de nodige aandacht in dat soort weken. Een mooie tuin kost geld en vergt tijd/aandacht. Daar is niks mis mee.

Het klopt wat Dven zegt over dat het in warme en droge landen er toch goed bij ligt. Er zijn natuurlijk ook grassoorten die beter tegen droogte en zonlicht kunnen.
En ook aan droogte gewend zijn ;).

Dan is het goed, mijn punt ging over het zijn van "Doodongerust".
Weggegaan en opgerot
  woensdag 27 juni 2018 @ 13:26:46 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_180078489
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:35 schreef Dolberg het volgende:

[..]

Grasveldjes hebben dan ook niet zo heel veel nodig als het eenmaal netjes ligt.

Bloemen en planten daarentegen vereisen wel de nodige liefde.
Veel mensen geven daarentegen te veel liefde waardoor je slap gewas krijgt. De wortels zetten niet goed en dan is het inderdaad al snel boel de eerste de beste keer dat het een tijdje wat droger is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 27 juni 2018 @ 13:39:19 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180078734
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:34 schreef Dolberg het volgende:

[..]

Snap ik wel. Weet je wat het kost om een fatsoenlijke tuin aan te leggen en te onderhouden?
Ok Handleiding.
And so is the past
  woensdag 27 juni 2018 @ 17:37:16 #12
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_180083102
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 06:41 schreef Dven het volgende:
Vind het altijd grappig ja dat men zich in NL doodongerust begint te maken na wat droogte terwijl dezelfde grasveldjes er in zuidelijk europa ook vaak prima bijliggen zonder als een idioot maar te blijven sproeien.
Ik woon in Zuid Spanje en er wordt hier weldegelijk gesproeid heur. Degenen die dat niet doen zijn hun gras in een paar weken kwijt. Het is op het moment niet eens zo gek warm, rond de 30 graden, maar de spoeiers staan elke nacht aan voor een tijdje.
  woensdag 27 juni 2018 @ 17:39:05 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_180083159
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 17:37 schreef Snakey het volgende:

[..]

Ik woon in Zuid Spanje en er wordt hier weldegelijk gesproeid heur. Degenen die dat niet doen zijn hun gras in een paar weken kwijt. Het is op het moment niet eens zo gek warm, rond de 30 graden, maar de spoeiers staan elke nacht aan voor een tijdje.
Ik zeg dan ook niet dat er nooit gesproeid wordt. Dagelijks sproeien is absoluut niet nodig, zeker in een land als Nederland niet.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 27 juni 2018 @ 17:42:40 #14
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_180083276
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 17:39 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook niet dat er nooit gesproeid wordt. Dagelijks sproeien is absoluut niet nodig, zeker in een land als Nederland niet.
Dat laatste ben ik met je eens. Vaak is de bodem sowieso nat genoeg om je er geen zorgen over te maken.

Hier wordt, afhankelijk van wanneer het warm wordt, elke nacht gesproeit als je je grasmatje goed will houden. Dat kan dus van eind maart tot eind oktober zijn. Dat geldt ook voor van dat dikke olifantengras.

Tenzij we niet genoeg watervoorraad hebben, dan mag er niet meer elke nacht gesproeid worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')