abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180077108
registreer om deze reclame te verbergen
De jaren 90 kwamen eigenlijk heel positief over. Het einde van de koude oorlog.
Economische ging het goed. 9-11 was nog ver weg.

Het was ook de tijd van Grunge in het eerste deel. Nu-metal in het 2de tot begin '00's.
Internet was nog opkomend, dus het was een extraatje ipv dat je halve leven erop was gebaseerd. Er werd minder moeilijk gedaan om dingen. SJW en Alt-right bestond nog niet.
De Snes ^O^ . Wel leuke tijd gehad, werken in de Efteling en eerste keer uitgaan.

Voor mijn gevoel werd er meer mogelijk, maar nog niet in zo een vaart als nu. Al besef ik me dat er in veel zaken destijds veel is blijven liggen.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  woensdag 27 juni 2018 @ 12:08:05 #27
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_180077271
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:13 schreef Staaf het volgende:

[..]

Tuurlijk! Voor mij ook eerste keer:
- rijden als 15 jarige zonder rijbewijs (auto van een Marokkaanse vriend)
- eerste keer neuken op m’n 13e met een meid van 15.
- eerste keer geschorst van schoolfeesten in de 2e klas vanwege drugsgebruik (geblowd)
- op m’n 14e eerste keer taakstraf omdat ik was opgepakt bij een brandstichting van een afvalcontainer.
- op me 15e voor eerst aan comazuipen gedaan op een schoolfeest. Was out gegaan na hele avond whiskey drinken en in het ziekenhuis moest m’n maag leeggepompt worden

Goede herinneringen aan de jaren 90, als minderjarige kon je dit gewoon allemaal doen zonder consequenties, das als volwassene een stuk lastiger!
Wat ontzettend stoer allemaal!
pi_180077730
Relatief relaxed, tolerant en losjes, met weinig/geen gezeur over dingen rondom het thema 'policor', en met maar een fractie van de mentale druk van nu (mede dankzij het ontbreken van de smartphone). Gók ik.

Met (net als nu) zowel prima muziek als de allergrootste derrie, maar met een verschil dat de prima muziek veel makkelijker bovengrónds kwam dan nu.

Het was wel beter te beoordelen geweest als ik in m'n jeugd wat 'wereldwijzer' was geweest, maar ik had tot ergens in de jaren 00 geen flauw benul. Ik keek geen nieuws, las luchtige blaadjes als de Yes, en in m'n opvoeding werd over de echte wereld cq. het systeem niet zo veel bijgebracht.

De jaren 00 leken me (ook hier weer: gók ik) wel veel moeilijker/harder dan de jaren 90, en ook wat vaagjes. Maar het zou kunnen dat dat decennium zoveel harder lijkt omdat ikzelf langzaam wakker werd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 27-06-2018 13:42:50 ]
pi_180078872
Fresh prince of Beverly Hills :D?
  woensdag 27 juni 2018 @ 14:17:52 #30
46794 Berkery
Fat bastard
pi_180079257
Beavis & Butthead
Ich kann mit einem Eierlöffel Fledermäuse töten.
pi_180079352
Hoop houthakkershemden en mensen die (deden alsof ze) depressief waren, dat herinner ik me er van.
pi_180079370
En schoenen waardoor meisjes eruit zagen alsof ze klompvoeten hadden, en van die tattoochokertjes. Die zie ik tegenwoordig ook weer regelmatig in het straatbeeld trouwens.
pi_180079531
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 14:25 schreef LurkJeRot het volgende:
Hoop houthakkershemden
...en rond 1994, op mijn middelbare school, veel t-shirts over longsleeves heen. Er was qua uiterlijk weinig gedoe. Ja, mensen waren wel met hun imago bezig, maar vergeleken met 2018 stelde het niets voor. Verschijnselen als 'de fitgirl' of 'de quinoakut' waren nog niet uitgevonden.

Nou zat ik wel op een school die door z'n recente geschiedenis (het geheel kwam op de open dag in groep 8 nog vrij rauw en links over, al was dat wel het laatste jaar met de oude barakken en het doorrookte schoolcafé annex aula annex fietsenkelder) net iets meer alternatieve of vrijdenkende geesten aantrok dan de scholen in de omgeving. Dus dat beïnvloedt het beeld enigszins.

Een duistere doorrookte kelder die door leerlingen gerund werd (heel officieel zelfs, het telde mee voor school) en gewoon een deel is van de school, ik denk niet dat je het tegenwoordig nog ziet.
  woensdag 27 juni 2018 @ 15:00:10 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180079808
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:43 schreef FredvZ het volgende:
Nog nooit van de Jackson 5 gehoord?
Het enige wat de jaren '90 heeft opgeleverd zijn de Backstreet Boys, Nsync, 5ive en Westlife. Maar het concept boyband bestand al veel langer. Vroeger waren dat nog echte bandjes ook, zoals de Beetles, Queen, Rolling Stones.

[..]

Ook niet nieuw in de jaren '90. In de jaren 80 waren ze zingende meiden zelfs hipper dan in de jaren '90.
Het begrip boyband is ècht jaren 90. Ze hadden een duidelijk andere doelgroep dan de andere bands die je noemt. Net als de grrrlbands.
Grrrlz is ook typisch 90's.
pi_180079852
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 14:40 schreef Eightyone het volgende:
...en rond 1994, op mijn middelbare school, veel t-shirts over longsleeves heen.
Dat inderdaad ook heel veel, maar dan wel met een houthakkershemd om je middel geknoopt he.
pi_180080047
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juni 2018 15:03 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Dat inderdaad ook heel veel, maar dan wel met een houthakkershemd om je middel geknoopt he.
En na die fase kreeg je opeens een periode waarbij veel kleding heel klein werd, en ook fel. Destijds werd het woord 'naveltruitje' nog gebruikt. Datgene wat bij Generatie Z een 'croptop' heet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Eightyone op 27-06-2018 18:08:51 ]
  donderdag 28 juni 2018 @ 10:15:16 #37
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_180097864
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 15:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het begrip boyband is ècht jaren 90. Ze hadden een duidelijk andere doelgroep dan de andere bands die je noemt. Net als de grrrlbands.
Grrrlz is ook typisch 90's.
Wellicht is het in jouw beleving zo, maar ze bestonden toch echt al eerder, met exact dezelfde doelgroep. Hier kan je er meer over lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Boy_band

Zelfde geldt ook voor de vrouwelijke variant: https://en.wikipedia.org/wiki/Girl_group

En in veel gevallen (een enkele uitzondering daar gelaten) jonge mensen die bij elkaar zijn gezet om te zingen (in een enkel geval ook muziek te maken), maar vooral om de zak van de platenbazen te vullen.
So we just called him Fred
pi_180101113
Wat je in de jaren 90 trouwens nog zag: een tv-gids op bijna elke salontafel die Nederland rijk was. Ja, ook bij mensen van onder de dertig. Vaak was dat die van Veronica, met meer dan een miljoen abonnees. Vanaf midden jaren 90 werden pa en ma ook lid, op aandringen van mezelf. Daarvóór lag de Televizier er jarenlang.

Terugkijkend op vroeger had die van Veronica best iets 'hijgerigs'. :)

Tegenwoordig lijk ik een van de weinigen onder de veertig die er nog eentje heeft (al elf jaar dezelfde zelfs, en nee, dus níet die van Veronica).
pi_180101182
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 15:16 schreef Eightyone het volgende:

[..]

En na die fase kreeg je opeens een periode waarbij veel kleding heel klein werd, en ook fel. Destijds werd het woord 'naveltruitje' nog gebruikt. Datgene wat bij Generatie Z een 'croptop' heet.
omg naveltruitje ja!
Vaak in combinatie dus met deze:
s-l640.jpg
pi_180101205
Volgens mij waren deze van een paar jaar later, maar ik kan me vergissen. Ik vind ze typisch voor de maanden richting de millenniumwisseling.
pi_180101279
Hoe herkenbaar allemaal :)
pi_180101331
*graaft naar een zo stereotype mogelijk jaren 90-mode-plaatje*

iHsWiMAJ.jpg
pi_180101890
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:13 schreef Staaf het volgende:

[..]

Tuurlijk! Voor mij ook eerste keer:
- rijden als 15 jarige zonder rijbewijs (auto van een Marokkaanse vriend)
- eerste keer neuken op m’n 13e met een meid van 15.
- eerste keer geschorst van schoolfeesten in de 2e klas vanwege drugsgebruik (geblowd)
- op m’n 14e eerste keer taakstraf omdat ik was opgepakt bij een brandstichting van een afvalcontainer.
- op me 15e voor eerst aan comazuipen gedaan op een schoolfeest. Was out gegaan na hele avond whiskey drinken en in het ziekenhuis moest m’n maag leeggepompt worden

Goede herinneringen aan de jaren 90, als minderjarige kon je dit gewoon allemaal doen zonder consequenties, das als volwassene een stuk lastiger!
Real OG a niffo.
20duizend in de kluis maar ik werd geslipt
pi_180114559
Sega Mega Drive! Sega Game Gear! Nintendo Game Boy!

Hoe heet die maffe fiets met één groot wiel en twee kleintjes zonder stuur ook alweer?
pi_180115440
Voor mij persoonlijk de beste periode geweest.
  vrijdag 29 juni 2018 @ 05:35:32 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180115441
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juni 2018 10:15 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Wellicht is het in jouw beleving zo, maar ze bestonden toch echt al eerder, met exact dezelfde doelgroep. Hier kan je er meer over lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/Boy_band

Zelfde geldt ook voor de vrouwelijke variant: https://en.wikipedia.org/wiki/Girl_group

En in veel gevallen (een enkele uitzondering daar gelaten) jonge mensen die bij elkaar zijn gezet om te zingen (in een enkel geval ook muziek te maken), maar vooral om de zak van de platenbazen te vullen.
Dat zijn Engelse wiki's. In Nederland was dit pas in de '90's een begrip. Het begrip boyband dus, niet het veschijnsel van fris ogende, zelden getalenteerde jongens die om commerciële redenen bijeen zijn gezet. In die tijd zijn er om op die hype in te springen ook wat Nederlandse boybands geweest.
pi_180116341
Telekids op de zaterdagochtend O+
pi_180116443
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2018 01:16 schreef Skeletor. het volgende:
Hoe heet die maffe fiets met één groot wiel en twee kleintjes zonder stuur ook alweer?
Skate Max!

11ka05g.jpg

Wilde ik vroeger ook altijd hebben maar kreeg hem nooit. Toen we een keer op vakantie gingen naar Gran Dorado (ja, ja!) mocht ik hem een weekje huren daar. Kan me niet herinneren dat ik er veel op gereden heb toen...
pi_180116960
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 08:38 schreef MevrouwPuff het volgende:
Flippos!
Hier dacht ik dus ook meteen aan :D Al die opengescheurde zakken chips die je her & der zag liggen. Alleen maar om de flippo's eruit te halen _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_180116978
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:08 schreef Staaf het volgende:

[..]

Ik weet het nog goed, 1996, brugklas. In de pauze naar de supermarkt, blikje 3ES 35 guldencent, reep Europa chocola 70 guldencent. Was je voor f1,05 klaar die dag!
Pakje Marlboro (jaja roken :') ) 5 gulden. En 3ES inderdaad _O_ Waar is dat gebleven? :{

Patatje met voor ƒ1,50 _O_ (¤2.20 nu zonder :D)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')