abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:06:07 #126
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180076432
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:04 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik ga me er eens verder in verdiepen :Y

[..]

Nouja, bij ons was dat eigenlijk wel het geval. Er was echt weinig te krijgen. En de supermarkten zijn pas echt sinds een paar jaar overstag.
Maar nu heb ik weinig te klagen. Hooguit in het buitenland en bij restaurants, maar dat wordt ook steeds beter :)
Ook van een oudere neef die ook een diehard veganist was en op het platteland woonde. Hij had in die periode ook weinig problemen met het vinden van die hoogbewerkte ellende.

Zomaar even 3 voorbeelden uit mijn eigen omgeving die wijst op een prima aanbod in die periode.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180076446
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dan hadden ze ook nooit over de dijk gelopen, mooie zonsopkomsten en -ondergangen gezien, nooit kunnen dartelen en spelen met hun leeftijdsgenootjes.

Zo is het dan ook weer.
Haha, ok, dit wordt een eindeloos ping-pong partijtje. Ik ga niet alle misstanden verder opnoemen (dit bedoel ik niet als uitvlucht, want ik kan echt nog wel even doorgaan, maar dan word ik straks echt in de hoek van radicale vegans geschoven. :P ).

Laat ik het maar zo stellen; ik zie gewoon de noodzaak er niet van in om dieren voor ons eigen gewin zo uit te buiten. Ik heb meer redenen om geen dierlijke producten te eten/gebruiken dan wel. :)
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:10:07 #128
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180076478
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 10:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik heb ethisch gezien helemaal geen enorm probleem.
Als ik nu langs de dijken fiets, zien mijn ogen allemaal toekomstige lamskoteletjes en lamsstoofschotels lopen. En kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat mooie gezicht er niet was geweest als wij niet zoveel vlees aten. Want die dieren bestaan alleen omdat wij ze willen eten. Want wij fokken en houden ze.

Zo is het dan ook weer.
Zonder, of met minder vleesconsumptie zouden er idd minder consumptie dieren zijn.
En dat is nou juist de bedoeling. Want het zijn er zo verschrikkelijk veel dat de druk die ze op de aarde uitvoeren veelste groot is.

En je haalt wel leuk die schaapjes aan, die in verhouding maar een kleine groep vormen, maar vergeet de kippen en bv de varkens. Die je niet ziet en die niet lekker fijn buiten rondhuppelen tot hun tijd is gekomen.

En ik dacht dat jij zo tegen halal slacht was. Weet je dan niet dat het overgrote deel van de lammeren en schapen onverdoofd geslacht worden. Ook bij het 'reguliere' deel? Dat omdat het leeuwendeel voor export is en de schapenslachterijen daarop ingericht zijn?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_180076482
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook van een oudere neef die ook een diehard veganist was en op het platteland woonde. Hij had in die periode ook weinig problemen met het vinden van die hoogbewerkte ellende.

Zomaar even 3 voorbeelden uit mijn eigen omgeving die wijst op een prima aanbod in die periode.
Ja, ik ken ook genoeg plaatsen waar het echt moeilijk te krijgen was hoor. Inclusief mijn eigen woonplaats. Ook de informatievoorziening was gewoon nog niet zoals het nu is.
En natuurlijk, de echte die-hards zullen er wel iets op gevonden hebben, maar de beginnende veganisten wisten waarschijnlijk amper waar ze moesten beginnen. Ik in elk geval niet.
pi_180076544
Tsja het is misschien wat hard maar hoe ga je anders van die moslims afkomen? Ik keur het geweld niet goed, maar waarom zou je moslims steunen, waar iedereen over 20 jaar collectief van walgt. En die imams maar de vermoorde onschuld spelen terwijl er letterlijk bloed aan hun handen kleeft. Is het niet door een plofjongere is het wel door een halal geslachte plofkip.

Zomaar wat voorbeelden die ik hier al voorbij heb zien komen en waarvan veganisten dachten dat het goede argumenten waren.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:16:12 #131
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180076550
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Zonder, of met minder vleesconsumptie zouden er idd minder consumptie dieren zijn.
En dat is nou juist de bedoeling. Want het zijn er zo verschrikkelijk veel dat de druk die ze op de aarde uitvoeren veelste groot is.

En je haalt wel leuk die schaapjes aan, die in verhouding maar een kleine groep vormen, maar vergeet de kippen en bv de varkens. Die je niet ziet en die niet lekker fijn buiten rondhuppelen tot hun tijd is gekomen.

En ik dacht dat jij zo tegen halal slacht was. Weet je dan niet dat het overgrote deel van de lammeren en schapen onverdoofd geslacht worden. Ook bij het 'reguliere' deel? Dat omdat het leeuwendeel voor export is en de schapenslachterijen daarop ingericht zijn?
Huh? Ik tegen halal slacht?
Ik ben tegen de extreme volging van de islam, die hier zo populair is. Niet tegen bepaalde gebruiken. Dat is een andere discussie en laten we het nu niet hier weer laten loslopen op een islam/anti islam discussie. Zo een waar ieder topic op het moment naar toe gaat hier op fok!.

Ik sta nota bene bijna wekelijks bij een halalslager bij mij om de hoek mijn vlees te halen. Omdat ik weet waar hij die dieren vandaan haalt en ik weet dat die dieren een goed leven hebben gehad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180076604
Ik ben eigenlijk wel voorstander van een nieuwe regel dat je vanaf je 18e een vleesbewijs nodig hebt als je vlees wil kopen. Het vleesbewijs is op te halen nadat je zelf een kip, varken of koe over de kling hebt gejaagd. Ben benieuwd hoeveel mensen dan nog vlees zouden halen.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:21:44 #133
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180076614
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Huh? Ik tegen halal slacht?
Ik ben tegen de extreme volging van de islam, die hier zo populair is. Niet tegen bepaalde gebruiken. Dat is een andere discussie en laten we het nu niet hier weer laten loslopen op een islam/anti islam discussie. Zo een waar ieder topic op het moment naar toe gaat hier op fok!.

Ik sta nota bene bijna wekelijks bij een halalslager bij mij om de hoek mijn vlees te halen. Omdat ik weet waar hij die dieren vandaan haalt en ik weet dat die dieren een goed leven hebben gehad.
Dan vergis ik me in de user, my bad.

Maar de rest van de post staat nog. Het zijn er gewoon teveel, waanzinnig veel. En de tol die dat trekt is heel erg hoog.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:22:27 #134
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180076623
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:07 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Haha, ok, dit wordt een eindeloos ping-pong partijtje. Ik ga niet alle misstanden verder opnoemen (dit bedoel ik niet als uitvlucht, want ik kan echt nog wel even doorgaan, maar dan word ik straks echt in de hoek van radicale vegans geschoven. :P ).

Laat ik het maar zo stellen; ik zie gewoon de noodzaak er niet van in om dieren voor ons eigen gewin zo uit te buiten. Ik heb meer redenen om geen dierlijke producten te eten/gebruiken dan wel. :)
Ik zie meerdere redenen om het wel te doen.

Ieder z'n mening. Jij hebt je redenen, ik heb mn redenen. Maar ik ga niemand proberen te overtuigen om MIJN persoonlijke dieet te gaan volgen. Tuurlijk zie ik dat elementen van de bioindustrie niet goed zijn en daarvoor neem ik ook mijn maatregelen door minimaal vlees te kopen in de supermarkten bijvoorbeeld.

En ik ga er helemaal geen mens voor in elkaar slaan of z'n biosupermarkt verbouwen. Puur omdat dat me niet aanstaat.

Daar ligt en verschilletje. En daar hebben we het over in dit topic.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:25:33 #135
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180076661
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:21 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dan vergis ik me in de user, my bad.

Maar de rest van de post staat nog. Het zijn er gewoon teveel, waanzinnig veel. En de tol die dat trekt is heel erg hoog.
Ik denk dat je je niet vergist, want ik trek vaak fel van leer tegen de idiote kanten van de islam en maatschappelijke opstelling van islamieten. Kan me wel ergens wel voorstellen dat je dat denkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180076674
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:20 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik ben eigenlijk wel voorstander van een nieuwe regel dat je vanaf je 18e een vleesbewijs nodig hebt als je vlees wil kopen. Het vleesbewijs is op te halen nadat je zelf een kip, varken of koe over de kling hebt gejaagd. Ben benieuwd hoeveel mensen dan nog vlees zouden halen.
Ik denk dat een excursie naar het slachthuis niet zo'n gek idee is. Er zijn genoeg mensen/kinderen die denken dat melk uit de supermarkt komt enzo. Een beetje bewustwording is prima.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik zie meerdere redenen om het wel te doen.

Ieder z'n mening. Jij hebt je redenen, ik heb mn redenen. Maar ik ga niemand proberen te overtuigen om MIJN persoonlijke dieet te gaan volgen. Tuurlijk zie ik dat elementen van de bioindustrie niet goed zijn en daarvoor neem ik ook mijn maatregelen door minimaal vlees te kopen in de supermarkten bijvoorbeeld.

En ik ga er helemaal geen mens voor in elkaar slaan of z'n biosupermarkt verbouwen. Puur omdat dat me niet aanstaat.

Daar ligt en verschilletje. En daar hebben we het over in dit topic.
Dat snap ik, maar ik geef toch ook aan dat ik dit gedrag volledig afkeur? Dit zijn geen 'mede vegans waar ik mee geassocieerd wil worden hoor, absoluut niet! Lekkere reclame......

Ik hoop gewoon te laten zien hier dat er echt nog wel een beetje normale vegans bestaan. Of althans, zoverre ik normaal ben dan natuurlijk, waarschijnlijk vind je me rete-irritant :P

(EDIT: waarschijnlijk trek ik me dit te persoonlijk aan. Komt gewoon omdat ik zelf continu moet vechten tegen het beeld dat mensen door dit soort achterlijke idioten van vegans hebben. )
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:28:35 #137
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180076711
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik denk dat je je niet vergist, want ik trek vaak fel van leer tegen de idiote kanten van de islam en maatschappelijke opstelling van islamieten. Kan me wel ergens wel voorstellen dat je dat denkt.
Nou ja, ik zat iig fout daarmee. Nogmaals, my bad.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 27 juni 2018 @ 11:28:36 #138
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180076712
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:26 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik denk dat een excursie naar het slachthuis niet zo'n gek idee is. Er zijn genoeg mensen/kinderen die denken dat melk uit de supermarkt komt enzo. Een beetje bewustwording is prima.

[..]

Dat snap ik, maar ik geef toch ook aan dat ik dit gedrag volledig afkeur? Dit zijn geen 'mede vegans waar ik mee geassocieerd wil worden hoor, absoluut niet! Lekkere reclame......

Ik hoop gewoon te laten zien hier dat er echt nog wel een beetje normale vegans bestaan. Of althans, zoverre ik normaal ben dan natuurlijk, waarschijnlijk vind je me rete-irritant :P
Nee hoor. Valt mee.
Er is in ieder geval gewoon een discussie aan te gaan. Ik ga jou niet overtuigen om vlees te gaan eten. Moet je zelf weten wat je doet.

Zolang we dat allemaal doen, niemand proberen te overtuigen van wat voor jou specifiek werkt, dan weet ik zeker dat de wereld er een stuk toffer uit gaat zien.

Over die excursie ben ik het wel eens. Puur daarom heb ik het wel eens gedaan. Zelf slachten, schoonmaken, klaar maken en eten.

Toegegeven: Het is verbazingwekkend hoe snel ik het zie veranderen van een levend wezen, naar een stukje vlees. Tik op de kop zodat buiten bewustzijn, leeg laten bloeden, jas uit, vlees.

Maar 1 ding wel, omdat je het zelf hebt zien rondlopen, ga je er een stuk respectvoller mee om. 'Waste nothing'.

[ Bericht 13% gewijzigd door Red_85 op 27-06-2018 11:34:56 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_180076969
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee hoor. Valt mee.
Er is in ieder geval gewoon een discussie aan te gaan. Ik ga jou niet overtuigen om vlees te gaan eten. Moet je zelf weten wat je doet.

Zolang we dat allemaal doen, niemand proberen te overtuigen van wat voor jou specifiek werkt, dan weet ik zeker dat de wereld er een stuk toffer uit gaat zien.

Over die excursie ben ik het wel eens. Puur daarom heb ik het wel eens gedaan. Zelf slachten, schoonmaken, klaar maken en eten.

Toegegeven: Het is verbazingwekkend hoe snel ik het zie veranderen van een levend wezen, naar een stukje vlees. Tik op de kop zodat buiten bewustzijn, leeg laten bloeden, jas uit, vlees.

Maar 1 ding wel, omdat je het zelf hebt zien rondlopen, ga je er een stuk respectvoller mee om. 'Waste nothing'.

Supertof dat je het zelf een keer gedaan hebt. (Dat klinkt een beetje vreemd hè, uit de mond van iemand die geen dieren wil doden :P ). Ik zou het zelf niet kunnen (ik had al moeite met de duif euthanaseren die gewoon een compleet verwoeste vleugel had...) dus daarom wil ik het ook geen dierlijke producten meer eten/gebruiken. Zou het nogal hyporcriet van mezelf vinden. :) (Hiermee wil ik niet zeggen dat ik hierin altijd 100% slaag. Ik eet/drink plantaardig, maar ik zou eigenlijk niet eens meer een lucifer kunnen afstrijken....)

Ik denk ook dat het best nuttig zou zijn. Hoeveel mensen denken er nu echt na over wat ze eten, immers? Ik was laatst op een geitenboerderij met familie (jeweetwel, lammetjesdag enzo) en van onze groep had vrijwel niemand door dat die lammetjes die apart stonden de 'baby's' waren van de melkgeiten drie hokken verderop.....en dat de bokjes naar de slacht zouden gaan was ook een openbaring..... ik bedoel....... of je nu vega, vegan of omnivoor bent (sorry, echt gruwelijke jeuktermen :') ), dat zou toch gewoon algemene kennis moeten zijn?
pi_180077766
meeste veganisten zijn dan ook niet helemaal 100%. Constant anderen lastig vallen met hun leefstyle en je proberen te overtuigen dat nep vlees echt wel lekker smaakt.
Ondertussen zien ze er uit alsof ze 10+ jaar ouder zijn en elke dag als een ketter roken.

Ik ga wel weer lekker een kilo vlees van de bbq eten
pi_180078534
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:37 schreef totalvamp het volgende:
meeste veganisten zijn dan ook niet helemaal 100%. Constant anderen lastig vallen met hun leefstyle en je proberen te overtuigen dat nep vlees echt wel lekker smaakt.
Ondertussen zien ze er uit alsof ze 10+ jaar ouder zijn en elke dag als een ketter roken.

Ik ga wel weer lekker een kilo vlees van de bbq eten
Mijn vriendin koopt zelf geen vlees meer, maar eet het nog wel bij anderen uit milieu overwegingen. Toen kwam ze erachter dat haar milieu impact alleen nog maar groter was geworden door de kip met kaas te vervangen.
pi_180078708
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 13:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Mijn vriendin koopt zelf geen vlees meer, maar eet het nog wel bij anderen uit milieu overwegingen. Toen kwam ze erachter dat haar milieu impact alleen nog maar groter was geworden door de kip met kaas te vervangen.
Veelgemaakte 'fout' ja. Kaas/zuivel zorgt voor minstens net zoveel vervuiling en leed als vlees.
Heb ik zelf ook heel lang niet bij stilgestaan hoor.
pi_180078856
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 11:16 schreef Red_85 het volgende:
Ik sta nota bene bijna wekelijks bij een halalslager bij mij om de hoek mijn vlees te halen. Omdat ik weet waar hij die dieren vandaan haalt en ik weet dat die dieren een goed leven hebben gehad.
Is hij dan veel duurder ? Eko-boerderijen die verkopen voor de halal slacht krijgen namelijk geen subsidie...
  woensdag 27 juni 2018 @ 13:48:14 #144
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180078863
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 12:37 schreef totalvamp het volgende:
meeste veganisten zijn dan ook niet helemaal 100%. Constant anderen lastig vallen met hun leefstyle en je proberen te overtuigen dat nep vlees echt wel lekker smaakt.
Ondertussen zien ze er uit alsof ze 10+ jaar ouder zijn en elke dag als een ketter roken.

Ik ga wel weer lekker een kilo vlees van de bbq eten
Dat zijn de extremere die je opvallen. De meeste vallen je niet op, daar zie je niets aan. Merkt alleen maar op dat ze geen vlees e.d. eten als je met ze aan tafel zit, simpelweg omdat ze geen vlees eten.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 27 juni 2018 @ 13:54:26 #145
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180078945
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 13:47 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Is hij dan veel duurder ? Eko-boerderijen die verkopen voor de halal slacht krijgen namelijk geen subsidie...
Waarschijnlijk is het een kleine slager, die bij kleinere boeren vandaan haalt.
Daar zijn er niet zoveel van, maar wel wat. Kan je goed en vrij lokaal vlees vandaan halen.
Geen biologisch keurmerk, dat mag niet in combi met onverdoofde slacht, maar wel gewoon normaal, fatsoenlijk boeren.

De meeste halal slagers lullen vooral mooi. Net zoals bij wel verdoofde slacht is het marktaandeel bio-industrie een 90%. Iig zal zo'n kleine slager duurder moeten zijn dan de gemiddelde halal slager, is dat niet zo dan is het gebakken lucht.
Maar het is ook niet zo duur als keurmerk biologisch.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_180079129
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 13:48 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat zijn de extremere die je opvallen. De meeste vallen je niet op, daar zie je niets aan. Merkt alleen maar op dat ze geen vlees e.d. eten als je met ze aan tafel zit, simpelweg omdat ze geen vlees eten.
mijn vader eet weinig tot geen vlees omdat hij het niet heel lekker vindt, maar laatst bij de dokter kreeg hij ineens te horen dat hij vitamine tekort heeft hierdoor en juist meer vlees moet eten.

Kan me niet voorstellen hoe dat bij veganisten moet zijn, slikken ze allemaal vitaminepillen ofzo?
  woensdag 27 juni 2018 @ 14:13:30 #147
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_180079199
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juni 2018 14:08 schreef totalvamp het volgende:

[..]

mijn vader eet weinig tot geen vlees omdat hij het niet heel lekker vindt, maar laatst bij de dokter kreeg hij ineens te horen dat hij vitamine tekort heeft hierdoor en juist meer vlees moet eten.

Kan me niet voorstellen hoe dat bij veganisten moet zijn, slikken ze allemaal vitaminepillen ofzo?
Wat voor vitamine? B12?
Heel veel vleeseters hebben daar ook een tekort in. Meer vlees eten is een raar advies van de arts, supplementen werken veel beter bij een tekort.

Het eventuele tekort van je vader komt niet door weinig vlees eten, maar door een opname probleem. Wat hij nog steeds zal hebben als hij wel veel vlees eet.
Of hij eet belachelijk eenzijdig en slecht, maar dan ligt daar het probleem.

Alle b12 die je nodig hebt kan je met 1 keer per week 50 gram vlees, of wat ei/zuivel naar binnen krijgen. Ruim zelfs, zodat je voorraad goed blijft (waar je 3 maanden mee vooruit kan).

Elke andere vitamine kan je gewoon vrij simpel uit plantaardige bronnen verkrijgen. Daar heb je geen vlees voor nodig.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_180079365
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:11 schreef Harvest89 het volgende:
Fysiek geweld gaat in dit geval te ver.
Maar hoe stop je anders die verwerpelijke bioindustrie?
Daar moet gewoon verandering in komen.

Het is trouwens erg bizar dat slagers de grote onschuld gaan spelen terwijl ze zelf letterlijk bloed aan hun handen hebben.
Begripvol richting terreur.

Wat mankeert jou?
pi_180079380
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2018 18:18 schreef Farenji het volgende:
Pareltje weer, dit bericht. Een paar opmerkingen op fb, en dat noemt men terrorisme? Die troep van hln.be is nog erger dan die krant voor zwakker nederland.
Je kan met een bericht op fb een viswinkel slopen?
  woensdag 27 juni 2018 @ 15:02:40 #150
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180079842
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2018 09:47 schreef Rangono het volgende:

Welnee. We gaan juist steeds meer naar het punt dat vleeseters met de nek worden aangekeken.
Better treat me like someone who doesn't give a shit.

Lekker stukje foie gras op z'n tijd. Hmmmmm. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')