abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 25 juni 2018 @ 10:36:11 #1
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180030794
Stel, je wilt net even wat meer pk's uit je auto persen maar wilt geen turbo's of superchargers plaatsen. Ook hoeft het geen prestatie auto te worden maar gewoon net even wat meer pit en toch nog vrij betrouwbaar. Ik weet dat elke manier van opvoeren toch iets minder betrouwbaar maakt.
Ik ben geen pro in dit soort dingen dus help mij even hier:
Ik dacht persoonlijk te denken aan de doorstroming te verbeteren. Te denken aan hoge compressie koude lucht inlaat, een betere doorstroming door middel van een andere uitlaatspruitstuk en een beter uitlaat. De uitlaat hoeft geen open steigerpijp te zijn aangezien dat dat het comfort verminderd en geen mooier motorgeluid geeft maar een typhusherrie maakt. Verlolgens te chiptunen op deze nieuwe instelling en goed af te stellen.

Mijn idee is dan dat de algehele doorstroming soepeler gaat zonder dat je in het blok zelf hoeft te prutsen en dus de betrouwbaarheid ook niet teveel schaadt. En tevens ook wat geluidsisolatie weghaald van de standaard luchtinlaat en de standaard uitlaat waardoor deze ook net wat sportiever klinkt.

Mijn vraag is: hoe ver zit ik er naast?
pi_180031366
quote:
5s.gif Op maandag 25 juni 2018 10:36 schreef DatDitKanJoh het volgende:
Stel, je wilt net even wat meer pk's uit je auto persen maar wilt geen turbo's of superchargers plaatsen. Ook hoeft het geen prestatie auto te worden maar gewoon net even wat meer pit en toch nog vrij betrouwbaar. Ik weet dat elke manier van opvoeren toch iets minder betrouwbaar maakt.
Ik ben geen pro in dit soort dingen dus help mij even hier:
Ik dacht persoonlijk te denken aan de doorstroming te verbeteren. Te denken aan hoge compressie koude lucht inlaat, een betere doorstroming door middel van een andere uitlaatspruitstuk en een beter uitlaat. De uitlaat hoeft geen open steigerpijp te zijn aangezien dat dat het comfort verminderd en geen mooier motorgeluid geeft maar een typhusherrie maakt. Verlolgens te chiptunen op deze nieuwe instelling en goed af te stellen.

Mijn idee is dan dat de algehele doorstroming soepeler gaat zonder dat je in het blok zelf hoeft te prutsen en dus de betrouwbaarheid ook niet teveel schaadt. En tevens ook wat geluidsisolatie weghaald van de standaard luchtinlaat en de standaard uitlaat waardoor deze ook net wat sportiever klinkt.

Mijn vraag is: hoe ver zit ik er naast?
Je zit er niet echt naast, maar alles wat je nu net opnoemt zal diep in de kosten lopen. En voor de opbrengst die het met zich mee brengt is echt te verwaarlozen.
  maandag 25 juni 2018 @ 11:29:53 #3
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180031573
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:18 schreef CaseJunky het volgende:

[..]

Je zit er niet echt naast, maar alles wat je nu net opnoemt zal diep in de kosten lopen. En voor de opbrengst die het met zich mee brengt is echt te verwaarlozen.
Sowieso moet te zijner tijd de uitlaat worden vervangen dus ik kan wel uitlaatspruitstuk ook gelijk vervangen maar ben bang dat het geen effect heeft als er ook niet meer inkomt.

Ik weet dan een turbokit is veel voordeliger is maar dat gaat ook vaak ten koste van de betrouwbaarheid.

Nu heb ik (als het goed is) 110 pk, hoeveel zou je zeggen dat ik erbij zou kunnen winnen op deze manier?
pi_180031627
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:29 schreef DatDitKanJoh het volgende:

[..]

Sowieso moet te zijner tijd de uitlaat worden vervangen dus ik kan wel uitlaatspruitstuk ook gelijk vervangen maar ben bang dat het geen effect heeft als er ook niet meer inkomt.

Ik weet dan een turbokit is veel voordeliger is maar dat gaat ook vaak ten koste van de betrouwbaarheid.

Nu heb ik (als het goed is) 110 pk, hoeveel zou je zeggen dat ik erbij zou kunnen winnen op deze manier?
Afhankelijk van de auto:

Levert een nieuw uitlaatsysteem(spruitstuk,cat,tussen demper en eindemper) meestal maar 10% winst op. Plaats er een open luchtfilter systeem bij zit je misschien op max 15%
  maandag 25 juni 2018 @ 11:40:57 #5
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_180031804
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2018 11:33 schreef CaseJunky het volgende:

[..]

Afhankelijk van de auto:

Levert een nieuw uitlaatsysteem(spruitstuk,cat,tussen demper en eindemper) meestal maar 10% winst op. Plaats er een open luchtfilter systeem bij zit je misschien op max 15%
Ja, 17pk extra voor al dat geld is inderdaad niet echt veel. Nou gaat die uitlaat wel vervangen worden op den duur maar ik denk dat ik nog maar eens wat ga nadenken over de uitlaatspruitsuk.

Het betreft een mx5 nb 1.6 . 110 pk vandaag de dag is niet zoveel meer als toen en toen was het ook niet super veel. Maargoed, hij is ook niet ontworpen voor de snelste 0-100 tijd maar voor de bochten op de binnenwegen. Misschien dat ik mij daar beter op kan focussen.

[ Bericht 1% gewijzigd door DatDitKanJoh op 25-06-2018 11:58:46 ]
  maandag 25 juni 2018 @ 12:51:31 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_180033312
Ik weet niet hoe goed het standaard inlaattraject van een MX5 is, maar vaak is dat al aardig goed uitgedokterd en levert een aftermarket-oplossing geen prestatiewinst.

Andere nokkenassen, lichter vliegwiel en interne wrijving wegnemen doet best veel, maar daar hangen ‘leuke’ prijskaartjes aan..

Ik ben ook van plan meer uit m’n 106 te halen zonder bladblazer. Daarbij richt ik me vooral op beleving en felheid van de motor. Andere klepveren voor meer toeren, afgedraaid vliegwiel voor feller gasrespons, gesmede zuigers voor minder weerstand, andere lagers, injectoren en dan een nieuwe mapping er op.
  maandag 25 juni 2018 @ 13:29:29 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180034021
Iets zonder turbo sneller willen maken is water naar de zee dragen. Je kunt aan de nokkenassen, koppen blueprinten en flowen, in- en uitlaat, nokkenassen, throttlebodies en stand alone ecu etc etc.. Ben je 3 - 5k verder, heb je 75 pk gewonnen.

Beter koop je gewoon iets snellers.

Owja, en iedereen die open luchtfilters adviseert onder de motorkap is een idioot, sluit anders gewoon de kachelslang aan op je inlaat, dan kun je tenminste nog kiezen of je hete of heel hete lucht wilt aanzuigen :Y)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180045851
quote:
1s.gif Op maandag 25 juni 2018 13:29 schreef Sounddragon het volgende:
Iets zonder turbo sneller willen maken is water naar de zee dragen. Je kunt aan de nokkenassen, koppen blueprinten en flowen, in- en uitlaat, nokkenassen, throttlebodies en stand alone ecu etc etc.. Ben je 3 - 5k verder, heb je 75 pk gewonnen.

Beter koop je gewoon iets snellers.

Owja, en iedereen die open luchtfilters adviseert onder de motorkap is een idioot, sluit anders gewoon de kachelslang aan op je inlaat, dan kun je tenminste nog kiezen of je hete of heel hete lucht wilt aanzuigen :Y)
Dit

Forget it.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_180046071
Gooi er een Eibach sportonderstel onder en dan mis je de pk's nietm De MX5 is een bochtenridder, geen dragracer

Maar goed, begin eens met de blauwe NGK bougiekabels. Dan loopt ie al een stuk beter
  maandag 25 juni 2018 @ 21:53:32 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180046346
Want, hard rijden is niet 'veel gas geven' .

Hard rijden is een kwestie van 'niet remmen'.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 juni 2018 @ 21:54:58 #11
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_180046397
quote:
3s.gif Op maandag 25 juni 2018 21:53 schreef Sounddragon het volgende:
Want, hard rijden is niet 'veel gas geven' .

Hard rijden is een kwestie van 'niet remmen'.
Hard rijden is weten wat je met dat rare ronde ding recht voor je neus moeten doen. En dat gaat vaak fout want dan is plotseling het middelste pedaal nodig :? :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_180047248



Kom op, voor die paar keer dat je even hard wil rijden...
.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')